هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
جمع آوری داده ها

جمع آوری داده ها چیست؟ مهم ترین نکات برای انجام جمع آوری داده ها

1400/12/11

جمع آوری داده ها به عنوان روش جمع آوری، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بینش های دقیق برای تحقیق با استفاده از تکنیک های معتبر استاندارد تعریف شده است. یک محقق می تواند فرضیه خود را بر اساس داده های جمع آوری شده ارزیابی کند. در بیشتر موارد، جمع آوری داده ها، صرف نظر از زمینه تحقیق، اولیه و مهم ترین مرحله تحقیق است. رویکرد جمع آوری داده ها برای رشته های مختلف تحصیلی بسته به اطلاعات مورد نیاز متفاوت است.

مهم‌ترین هدف جمع‌آوری داده‌ها حصول اطمینان از جمع‌آوری داده‌های غنی از اطلاعات و قابل اعتماد برای تجزیه و تحلیل آماری است تا بتوان تصمیمات مبتنی بر داده‌ها را برای تحقیق اتخاذ کرد.

روش های جمع آوری داده ها: مصاحبه تلفنی در مقابل مصاحبه حضوری

اساساً چهار انتخاب برای جمع آوری داده ها وجود دارد – مصاحبه حضوری، پست، تلفن و  آنلاین. هر یک از این حالت ها دارای مزایا و معایبی هستند.

مزایای مصاحبه های حضوری: عمیق و درجه بالایی از اطمینان در مورد داده ها معایب: وقت گیر، گران است و می توان آن را به عنوان داستانی رد کرد.

مزایای نظرسنجی پستی: می تواند به همه و همه دسترسی پیدا کند – بدون مانع معایب: گران بودن، خطاهای جمع آوری داده ها، زمان تاخیر

مزایای نظرسنجی های تلفنی: درجه بالایی از اطمینان در داده های جمع آوری شده، تقریباً به همه افراد می رسد منفی: گران است، نمی تواند خود مدیریت کند، نیاز به استخدام یک آژانس

مزایای نظرسنجی های وب/آنلاین: ارزان، می تواند خود مدیریت شود، احتمال خطاهای داده بسیار کم است. معایب: ممکن است همه مشتریان شما آدرس ایمیل نداشته باشند/در اینترنت نباشند، مشتریان ممکن است از افشای اطلاعات آنلاین احتیاط کنند.

مصاحبه های حضوری همیشه بهتر هستند، اما عیب بزرگ آن تله ای است که ممکن است در آن گرفتار شوید آنها را به طور منظم انجام ندهید انجام منظم مصاحبه گران است و عدم انجام مصاحبه کافی ممکن است به شما نتایج مثبت کاذب بدهد. اعتبارسنجی تحقیق شما تقریباً به اندازه طراحی و اجرای آن مهم است. ما موارد زیادی را دیده‌ایم که پس از انجام تحقیق – اگر نتایج با “احساس درونی” مدیریت ارشد مطابقت نداشته باشد، به عنوان یک پدیده “یک بار” رد شده است. برای جلوگیری از چنین تله‌هایی، ما قویاً توصیه می‌کنیم که جمع‌آوری داده‌ها به صورت “مداوم و منظم” انجام شود. این به شما در مقایسه و تجزیه و تحلیل تغییر ادراک با توجه به بازاریابی انجام شده برای محصولات/خدمات شما کمک می کند. مسئله دیگر در اینجا اندازه نمونه است. برای اطمینان از تحقیق خود باید با افراد کافی مصاحبه کنید تا عناصر حاشیه ای را از بین ببرید.

چند سال پیش بحث های زیادی در مورد نظرسنجی های آنلاین و اعتبار آماری آنها وجود داشت. این واقعیت که هر مشتری اتصال به اینترنت نداشت یکی از نگرانی های اصلی بود. اگرچه برخی از بحث ها هنوز معتبر هستند، دسترسی به اینترنت به عنوان یک وسیله ارتباطی در اکثر تعاملات مشتری حیاتی شده است. بر اساس  آمار اداره سرشماری ایالات متحده، تعداد خانوارهای دارای رایانه بین سالهای 1997 و 2001 دو برابر شده است.

در سال 2001 نزدیک به 50 درصد از خانواده ها کامپیوتر داشتند. نزدیک به 55 درصد از کل خانوارهای با  درآمد بیش از 35000 نفر به اینترنت دسترسی دارند و این برای خانوارهایی با  درآمد سالانه 50000 به 70 درصد می رسد. این داده ها از اداره سرشماری ایالات متحده برای سال 2001 است.

اساساً سه حالت جمع‌آوری داده‌ها وجود دارد که می‌توان از آنها برای جمع‌آوری بازخورد استفاده کرد:  ایمیل، تلفن و آنلاین. روشی که در واقع برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌شود، در واقع یک  تحلیل هزینه و فایده است. هیچ راه حلی برای اسلم دانک وجود ندارد، اما می توانید از جدول زیر برای درک خطرات  و مزایای مرتبط با هر یک از رسانه ها استفاده کنید:

رسانه نظرسنجیهزینه هر پاسخکیفیت/یکپارچگی دادهدسترسی (همه خانوارهای ایالات متحده)
کاغذ20 تا 30 دلارمتوسط100%
تلفن20 تا 35 دلاربالا95%
آنلاین / ایمیل1 تا 5 دلارمتوسط50-70٪

به خاطر داشته باشید، دسترسی در اینجا به عنوان “همه خانواده های ایالات متحده” تعریف می شود. در بیشتر موارد، باید نگاهی به تعداد مشتریان خود بیاندازید و تصمیم بگیرید. اگر همه مشتریان شما آدرس ایمیل داشته باشند، شما 100٪ از مشتریان خود دسترسی دارید.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشت تسلط روزافزون تلفن های همراه بر تلفن های ثابت است. قوانین FCC ایالات متحده از شماره گیری خودکار و تماس با شماره تلفن های همراه جلوگیری می کند و روند قابل توجهی به سمت داشتن تلفن های همراه به عنوان تنها وسیله ارتباط صوتی وجود دارد. این امر ناتوانی در دسترسی به مشتریان تلفن همراه را نشان می دهد که خطوط تلفن خانگی را به نفع بی سیم بودن کاملاً قطع می کنند. حتی اگر از شماره گیری خودکار استفاده نشود، قانون FCC دیگر از تماس تلفنی با افرادی که مجبور به پرداخت هزینه تماس هستند، منع می کند.

بررسی های چند حالته

نظرسنجی، که در آن داده ها از طریق حالت های مختلف (آنلاین، کاغذ، تلفن و غیره) جمع آوری می شوند، نیز راه دیگری است. داشتن یک نظرسنجی آنلاین و داشتن اپراتورهای ورودی داده برای وارد کردن داده ها (از تلفن و همچنین نظرسنجی های کاغذی) به سیستم نسبتاً ساده و آسان است. همین سیستم همچنین می تواند برای جمع آوری داده ها به طور مستقیم از پاسخ دهندگان استفاده شود.

نمونه جمع آوری داده ها

جمع آوری داده ها یکی از جنبه های مهم تحقیق است. بیایید نمونه ای از یک سازنده موبایل، شرکت X را در نظر بگیریم که در حال عرضه یک نوع محصول جدید است. برای انجام تحقیقات در مورد ویژگی ها، محدوده قیمت، بازار هدف، تجزیه و تحلیل رقبا و غیره، داده ها باید از منابع مناسب جمع آوری شوند. تیم بازاریابی می تواند فعالیت های مختلف جمع آوری داده ها مانند نظرسنجی های آنلاین یا گروه های متمرکز را انجام دهد.

نظرسنجی باید تمام سوالات درستی در مورد ویژگی ها و قیمت گذاری داشته باشد، مانند “3 ویژگی برتر مورد انتظار از یک محصول آینده چیست؟” یا “احتمال دارد چقدر برای این محصول هزینه کنید؟” یا “کدام رقبا محصولات مشابهی را ارائه می دهند؟” و غیره.

برای انجام یک گروه متمرکز، تیم بازاریابی باید در مورد شرکت کنندگان و همچنین میانجی تصمیم بگیرد. موضوع بحث و هدف پشت اجرای یک گروه متمرکز باید از قبل روشن شود تا بتوان یک بحث قطعی انجام داد.

روش های جمع آوری داده ها بسته به منابع موجود انتخاب می شوند. به عنوان مثال، انجام پرسشنامه ها و نظرسنجی ها به کمترین منابع نیاز دارد در حالی که گروه های متمرکز به منابع نسبتاً بالایی نیاز دارند.

دلیل انجام تحقیقات آنلاین و جمع آوری داده ها

بازخورد بخش مهمی از رشد هر سازمانی است. چه به طور منظم گروه‌های متمرکز را برای استخراج اطلاعات از بازیکنان کلیدی تشکیل دهید یا مدیر حساب شما همه حساب‌های مخفی شما را فراخوانی کند تا  بفهمد اوضاع چگونه پیش می‌رود – اساساً همه آنها فرآیندهایی هستند که از چشم مشتریان شما مطلع می‌شوند – ما چگونه کار می‌کنیم؟ چه کار بهتری میتوانیم انجام دهیم؟

نظرسنجی‌های آنلاین فقط یک رسانه دیگر برای جمع‌آوری بازخورد از مشتریان، کارمندان و هرکسی است که کسب‌وکارتان با آنها تعامل دارد. با ظهور ابزارهای Do-It-Yourself برای نظرسنجی های آنلاین، جمع آوری داده ها در اینترنت بسیار آسان، ارزان و موثر شده است.

انجام نظرسنجی از مشتریان برای جمع آوری داده ها به منظور افزایش فروش

این یک واقعیت ثابت بازاریابی است که به دست آوردن یک مشتری جدید 10 برابر دشوارتر و پرهزینه تر از حفظ یک مشتری موجود است. این یکی از نیروهای محرک اساسی در پشت پذیرش گسترده و علاقه به CRM و تاکتیک‌های حفظ مشتری مرتبط است.

در یک مطالعه تحقیقاتی انجام شده توسط پروفسور دانشگاه رایس، دکتر پل دالاکیا و دکتر ویکی مورویتز، که در هاروارد بیزینس ریویو منتشر شد، این آزمایش استنباط کرد که این واقعیت ساده از مشتریان پرسیده می شود که چگونه یک سازمان به تنهایی برای ارائه نتایج عمل می کند، موثر است. استراتژی حفظ مشتری در مطالعه تحقیقاتی که در طول یک سال انجام شد، یک مجموعه از مشتریان نظرسنجی رضایت و نظر ارسال شد و مجموعه دیگر مورد بررسی قرار نگرفت. در یک سال بعد، گروهی که در این نظرسنجی شرکت کردند، دو برابر تعداد افرادی که وفاداری خود را نسبت به سازمان ادامه دادند و تجدید کردند.

مطالعه تحقیقاتی چند دلیل جالب بر اساس روانشناسی مصرف کننده در پشت این پدیده ارائه کرد:

  1. نظرسنجی های رضایتمندی، تمایل مشتریان به نوازش را افزایش می دهد و احساسات مثبت را القا می کند. این محصول بخشی از روانشناسی انسان است که قصد دارد از محصول یا خدماتی که قبلاً دوست داشته یا ترجیح می دهد “قدردانی کند”. روش جمع آوری بازخورد نظرسنجی صرفاً رسانه ای برای انتقال این موضوع است. نظرسنجی وسیله ای برای “تعامل” با شرکت است و تعهد مشتری به شرکت را تقویت می کند.
  2. نظرسنجی ها ممکن است آگاهی از محصولات و خدمات کمکی را افزایش دهند. نظرسنجی ها را می توان حالت های ارتباط ورودی و خروجی در نظر گرفت. نظرسنجی ها به طور کلی به عنوان منبع جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در نظر گرفته می شوند . اکثر مردم از این واقعیت آگاه نیستند که نظرسنجی های مصرف کننده می تواند به عنوان رسانه ای برای توزیع داده ها نیز عمل کند. در اینجا ذکر چند نکته ضروری است.
  3. در اکثر کشورها از جمله ایالات متحده، “فروش تحت عنوان تحقیق” غیرقانونی است. با این حال، همه ما می دانیم که اطلاعات هنگام جمع آوری اطلاعات توزیع می شود. ج سلب مسئولیت های دیگری ممکن است در نظرسنجی گنجانده شود تا اطمینان حاصل شود که کاربران از این واقعیت آگاه هستند. به عنوان مثال: “ما نظرات شما را جمع آوری می کنیم و در مورد محصولات و خدماتی که در سال گذشته آنلاین شده اند به شما اطلاع خواهیم داد…”
  4. قضاوت های القایی:  کل فرآیند پرسیدن بازخورد از مردم می تواند آنها را ترغیب کند تا در مورد چیزی که در غیر این صورت به آن فکر نمی کردند نظر بدهند. این یک استدلال بسیار زیربنایی و در عین حال قدرتمند است که می‌توان آن را با استراتژی «جایگزینی محصول» مقایسه کرد که در حال حاضر برای بازاریابی محصولات در رسانه‌های جمعی مانند فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی استفاده می‌شود. یک مثال استفاده گسترده و انحصاری از «مینی کوپر» در فیلم پرفروش «شغل ایتالیایی» است. این استراتژی مشکوک است و باید با احتیاط زیاد استفاده شود.

نظرسنجی ها باید به عنوان یک ابزار مهم در گفتگوی سفر مشتری در نظر گرفته شوند. بهترین چیز در مورد نظرسنجی ها توانایی آن در حمل اطلاعات “دو جهته” است. تحقیقات انجام شده توسط Paul Dholakia و Vicki Morwitz نشان می‌دهد که نظرسنجی‌ها نه تنها اطلاعاتی را که برای کسب‌وکارتان حیاتی است به شما می‌رساند، بلکه روابط برقرار شده‌ای را که با مشتریان خود دارید، تقویت می‌کند.

مراحل انجام مؤثر نظرسنجی آنلاین برای جمع آوری داده ها

بنابراین، شما تصمیم گرفتید یک نظرسنجی آنلاین انجام دهید. چند سوال در ذهن شما وجود دارد که مایلید به آنها پاسخ داده شود و به دنبال راهی سریع و ارزان برای کسب اطلاعات بیشتر  در مورد مشتریان، مشتریان و غیره خود هستید. اولین و مهمترین چیز شما باید تصمیم بگیرید که  اهداف چیست مطالعه هستند. اطمینان حاصل کنید که می توانید این اهداف را به عنوان سؤال یا  اندازه گیری بیان کنید. اگر نمی توانید، بهتر است به ابزارهای دیگر جمع آوری داده ها مانند گروه های متمرکز و سایر روش های کیفی نگاه کنید . داده های جمع آوری شده از طریق نظرسنجی های آنلاین عمدتاً ماهیت کمی دارند.

اهداف اساسی مطالعه را مرور کنید. در تلاش برای کشف چه چیزی هستید؟ در نتیجه نظرسنجی می خواهید چه اقداماتی انجام دهید؟ پاسخ به این سوالات به اعتبارسنجی داده های جمع آوری شده کمک می کند. نظرسنجی های آنلاین تنها یکی از راه های جمع آوری و کمی سازی داده ها هستند.

  • تمام موارد اطلاعاتی مرتبطی را که می‌خواهید داشته باشید تجسم کنید. گزارش تحقیق بررسی خروجی چگونه خواهد بود؟ چه نمودارها و نمودارهایی تهیه خواهد شد؟ به چه اطلاعاتی  نیاز دارید تا مطمئن شوید که اقدام لازم است؟
  • به هر مبحث (1 و 2) با توجه به اولویت آنها رتبه هایی اختصاص دهید که ابتدا مهمترین موضوعات را شامل می شود. برای اطمینان از مناسب بودن اهداف، موضوعات و اطلاعات مورد نیاز، دوباره به این موارد مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که اگر سوالات اشتباه بپرسید نمی توانید مشکل را حل کنید  .
  • ارائه اطلاعات در مورد هر موضوع برای پاسخ دهنده چقدر آسان یا دشوار است؟ اگر  مشکل است، آیا وسیله جایگزینی برای به دست آوردن بینش با پرسیدن یک سوال متفاوت وجود دارد؟ این احتمالا مهمترین مرحله است. نظرسنجی های آنلاین باید دقیق، واضح و  مختصر باشند. با توجه به ماهیت اینترنت و نوسانات موجود، اگر درک سوالات  شما خیلی سخت باشد، میزان ترک تحصیل در نظرسنجی بالا خواهد بود.
  • دنباله ای برای موضوعاتی که بی طرف هستند ایجاد کنید. مطمئن شوید که سؤالاتی  که در ابتدا پرسیده می شوند، نتایج سؤالات بعدی را مغایرت ندارند. گاهی اوقات ارائه اطلاعات بیش از حد  ، یا افشای هدف مطالعه می تواند سوگیری ایجاد کند. هنگامی که یک سری موضوعات تصمیم گیری شده دارید، می توانید یک ساختار اساسی یک نظرسنجی داشته باشید. همیشه توصیه می شود قبل از نظرسنجی یک پاراگراف “مقدمه” اضافه کنید تا هدف پروژه و آنچه از پاسخ دهنده انتظار می رود توضیح دهید. همچنین داشتن یک متن “متشکرم” و همچنین اطلاعاتی در مورد مکان یافتن نتایج نظرسنجی هنگام انتشار آنها منطقی است.

نکاتی برای دریافت نتیجه بهتر ازجمع آوری داده ها

  • سوالات را بنویسید. در ابتدا، تعداد قابل توجهی از سؤالات نظرسنجی بنویسید که از بین آنها می توانید از سؤالی که برای نظرسنجی مناسب تر است استفاده کنید. نظرسنجی را به بخش‌هایی تقسیم کنید تا پاسخ‌دهندگان با دیدن لیست طولانی سؤالات سردرگم نشوند.
  • سوالات را به گونه ای ترتیب دهید که بی طرفانه باشند.
  • تمام مراحل بالا را برای پیدا کردن سوراخ های اصلی تکرار کنید. آیا واقعا به سوالات  پاسخ داده شده است؟ از کسی بخواهید آن را برای شما بررسی کند.
  • مدت زمان نظرسنجی نظرسنجی باید کمتر از پنج دقیقه طول بکشد با سه تا  چهار سوال تحقیق در دقیقه، شما به حدود 15 سوال محدود می شوید. یک سوال متنی باز  برای سه سوال چند گزینه ای محاسبه می شود. اکثر ابزارهای نرم افزاری آنلاین  زمان پاسخگویی به سؤالات را برای پاسخ دهندگان ثبت می کنند.
  • نظرسنجی را از قبل برای 20 نفر یا بیشتر آزمایش کنید. بازخورد آنها را با جزئیات دریافت کنید. در مورد چه چیزی  مطمئن نبودند؟ سوالی داشتند؟ آیا آنها در درک آنچه  شما می خواهید مشکل داشتند؟ آیا آنها دیدگاهی داشتند که در پاسخ ها یا سؤالات شما مطرح نشده بود؟
  • چند سؤال نظر سنجی با پایان باز که هدف نظرسنجی شما را پشتیبانی می کند، اضافه کنید. این یک نوع نظرسنجی بازخورد خواهد بود.
  • یک ایمیل به نظرسنجی پروژه به گروه آزمایشی خود ارسال کنید و سپس نظرسنجی بازخورد را نیز پس از آن ایمیل کنید
  • به این ترتیب، می توانید با استفاده از نظرسنجی بازخورد، از گروه آزمایشی خود بخواهید نظر خود را در مورد عملکرد و همچنین قابلیت استفاده نظرسنجی پروژه شما ارائه دهند.
  • بر اساس بازخوردهای دریافتی، در پرسشنامه خود تغییراتی ایجاد کنید.
  • نظرسنجی را برای همه پاسخ دهندگان خود ارسال کنید!

نظرسنجی های آنلاین در طول زمان به یک جایگزین موثر برای نظرسنجی های پستی یا تلفنی گران قیمت تبدیل شده اند. برای نظرسنجی های آنلاین چند شرط وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. اگر می‌خواهید نمونه‌ای را بررسی کنید که نشان‌دهنده جمعیت هدف است، لطفاً به خاطر داشته باشید که همه آنلاین نیستند.

علاوه بر این، همه از نظرسنجی آنلاین نیز استقبال نمی کنند. به طور کلی، تقسیم بندی جمعیتی متعلق به افراد جوان تر به سمت پاسخ به یک نظرسنجی آنلاین تمایل دارد.

جمع آوری داده ها

طراحی نظرسنجی برای جمع آوری داده ها

  • نوشتن سوالات عالی برای جمع آوری داده ها

نوشتن سوالات عالی می تواند مورد توجه یک هنر قرار گیرد. هنر همیشه به مقدار قابل توجهی تلاش، تمرین و کمک دیگران نیاز دارد.

  • از کلمات یا سوالات بارگذاری شده یا پیشرو خودداری کنید

یک تغییر کوچک در محتوا می تواند نتایج موثری ایجاد کند. کلماتی مانند can, should, may همگی تقریباً برای یک هدف استفاده می شوند، اما ممکن است 20٪ اختلاف در توافق با یک سؤال ایجاد کنند. به عنوان مثال، “مدیریت می توانست … باید … ممکن است … کارخانه را تعطیل کند”.

کلمات شدیدی مانند – منع یا عمل که نشان دهنده کنترل یا عمل هستند نیز نتایج مشابهی دارند. به عنوان مثال، “آیا شما معتقدید که دونالد ترامپ باید شرکت های بیمه را از افزایش نرخ ها منع کند؟”

گاهی اوقات محتوا فقط مغرضانه است. به عنوان مثال، “شما نمی خواهید برای مهمانی سالانه سازمان به رستوران رودولفو بروید، نه؟”

  • سوالات نابجا

سؤالات باید همیشه به زمینه مورد نظر اشاره داشته باشند، از سؤالاتی که خارج از نظم یا بدون نیاز آن قرار می گیرند باید اجتناب شود. به طور کلی، باید یک رویکرد قیفی اجرا شود – سوالات عمومی باید در بخش اولیه پرسشنامه به عنوان یک گرم کردن و موارد خاص باید دنبال شود و در انتها سوالات دموگرافیک یا جغرافیایی باید گنجانده شود.

  • دسته های پاسخ متقابل غیر همپوشانی

پاسخ‌های چند گزینه‌ای باید متقابلاً منحصربه‌فرد باشند تا گزینه‌های متمایز ارائه شوند. همپوشانی گزینه های پاسخ پاسخ دهنده را ناامید می کند و در بهترین حالت تفسیر را دشوار می کند. همچنین سوالات همیشه باید دقیق باشند.

به عنوان مثال: “آیا آبمیوه دوست داری؟”

این سوال مبهم است. میل به آب پرتقال از چه لحاظ رتبه بندی می شود؟ – شیرینی، بافت، قیمت، تغذیه و غیره

  • از استفاده از کلمات گیج کننده/ناآشنا خودداری کنید

پرسیدن در مورد اصطلاحات مرتبط با صنعت مانند محتوای کالری، بیت ها، بایت ها، mbs، و سایر اصطلاحات و کلمات اختصاری از این قبیل می تواند برای پاسخ دهندگان گیج کننده باشد. اطمینان حاصل کنید که مخاطب سطح زبان، اصطلاحات و مهمتر از همه سؤالی که می‌پرسید را درک می‌کند.

  • سوالات غیر جهت دار به پاسخ دهندگان آزادی عمل بیش از حد می دهد

چه پیشنهادی برای بهبود کفش ما دارید؟ سوال به طور کلی در مورد کیفیت است، اما پاسخ دهنده ممکن است پیشنهاداتی در مورد بافت، نوع کفش یا انواع آن ارائه دهد.

  • هرگز پاسخگویی به سوالات را اجباری نکنید

همیشه سؤالات خاصی وجود دارد که از قوانین حریم خصوصی خاصی عبور می کند و از آنجایی که حفظ حریم خصوصی موضوع مهمی برای اکثر مردم است، این سؤالات یا باید از نظرسنجی حذف شوند یا به عنوان اجباری نگه داشته شوند. سؤالات نظرسنجی در مورد درآمد، درآمد و وضعیت خانواده، اعتقادات مذهبی و سیاسی و غیره همیشه باید اجتناب شود زیرا آنها مزاحم تلقی می شوند و پاسخ دهندگان می توانند انتخاب کنند که به آنها پاسخ ندهند.

  • گزینه های پاسخ نامتعادل در مقیاس

گزینه‌های پاسخ نامتعادل در مقیاس‌هایی مانند مقیاس لیکرت و مقیاس معنایی ممکن است برای برخی موقعیت‌ها مناسب و در موارد دیگر مغرضانه باشند. هنگام تجزیه و تحلیل یک الگو در عادات غذایی، یک مطالعه از مقیاس کمی استفاده کرد که باعث می‌شد افراد چاق در وسط ترازو ظاهر شوند و انتهای قطبی حالتی را نشان دهد که در آن افراد گرسنه می‌مانند و مقدار غیرمنطقی برای مصرف. مواردی وجود دارد که معمولاً انتظار خدمات ضعیف مانند بیمارستان ها را نداریم.

  • سوالات دوگانه

سؤالات دوگانه در مواردی استفاده می شود که شما یک پاسخ متمایز می خواهید، به عنوان مثال – بله / خیر، مرد / زن. به عنوان مثال، سوال “آیا فکر می کنید هیلاری کلینتون برنده انتخابات خواهد شد؟” – پاسخ می تواند بله یا خیر باشد.

  • از استفاده از سوالات طولانی خودداری کنید

استفاده از سوالات طولانی قطعا زمان صرف شده برای تکمیل را افزایش می دهد که به طور کلی منجر به افزایش نرخ ترک تحصیل می شود. سؤالات چند گزینه ای طولانی ترین و پیچیده ترین سؤالات و سؤالات باز هستند که کوتاه ترین و آسان ترین پاسخ هستند.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *