هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
حذف عادت های بد

استراتژی برای حذف عادت‌های بد

دسته بندی : موفقیت
1401/09/09

حذف عادت‌های بد ربطی به اراده قوی ندارد، تنها نیاز به برنامه ریزی و تلاش مستمر دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که تغییر یک و یا دو عادت ساده آینده شما را تغییر خواهد داد.

ما امروز قرار است که به صورت مفصل در مورد حذف عادت‌های بد با شما صحبت کنیم. ممکن است زمانی که در مورد استراتژی حذف عادت‌های بد با شما صحبت می‌کنیم، شما فکر کنید که عادت بدی ندارید. اما زمانی که روز عادت‌های خود متمرکز می‌شوید، متوجه می‌شوید که حداقل یک و یا دو عادت بد دارید. عاداتی که ممکن است به چشم نیایند اما به صورت مستقیم روی زندگی شما تاثیر دارند. ما در ادامه در مورد لیست عادت‌های بد با شما صحبت خواهیم کرد. در نتیجه سعی کنید که اگر مورد را مشاهده کردید به برنامه‌ریزی حذف آن نیز توجه داشته باشید.

در برخی مواقع صرفا جایگزینی یک عادت می‌تواند برای شما دستاوردهای مالی قابل توجه نیز داشته باشد. فکر نکنید که حذف عادت‌های بد همیشه با هدف سلامتی و یا موضوعاتی روانی انجام می‌شود. بلکه در بیشتر مواقع این موضوع به صورت مستقیم روی درآمد شما نیز تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال فرض کنید که شما روزانه 2 الی 3 ساعت به تماشای فیلم می‌پردازید. این تماشای افراطی فیلم غیر از آثار منفی که روی سلامتی شما دارد، آثار منفی قابل توجه‌ای نیز روی وضع مالی شما دارد.

شما می‌توانید از این زمان خود برای آموزش یک مهارت استفاده کنید. فرض کنید که شما نصف این زمان را به صورت روزانه روی « آموزش سئو » بگذارید. در این صورت شما مشاهده می‌کنید که بعد از گذشت یک تا دو سال شما توانایی دادن مشاوره سئو دارید. همین مهارت جانبی می‌تواند برای شما درآمدی قابل توجه داشته باشد، سعی کنید این موضوع را جدی بگیرید.

لیست عادت‌ های بد

عاداتی که در این بخش برای شما مطرح می‌شود از بین 150 عادت بد رایج در بین مردم انتخاب شده است. در نتیجه سعی کنید که به آن توجه ویژه داشته باشید و در صورت مشاهده آن در زندگی شخصی خود آن را جدی بگرید و برای رفع آن برنامه ریزی کنید.

  1. ناخن جویدن در زمانی که استرس دارید و یا زمانی که بی حوصله هستید.
  2. عادت‌ بد غذایی « فست فود خوری بدون حد و مرز و یا کم خوری افراطی »
  3. خوابیدن بدون برنامه و در ساعت‌های مهم روز
  4. نداشتن برنامه ریزی مالی و ولخرجی افراطی و یا خساست بیش از اندازه
  5. بد دهنی و نداشتن کنترل روی گفته‌های خود
  6. انجام مولتی تسکینگ « جالب است بدانید که در گذشته انجام همزمان چند کار با هم جزو ویژگی‌های شما مطرح میشد. اما امروزه علم روانشناسی به این نتیجه رسیده است که انجام همزمان چند کار علاوه بر کاهش تمرکز شما می‌تواند روی افزایش استرس شما نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.
  7. سیگار کشیدن و یا استعمال دخانیات به صورت تفریحی و یا استفاده روزانه؛ به این نکته توجه داشت باشید که استفاده از دخانیات با هر استراتژی می‌تواند برای شما مضر باشد.
  8. اهمال کاری « تقریبا می‌توان گفت که رتبه اول بدترین عادت در بین ایرانیان مخصوصا نوجوان‌ها و جوانان اهمال کاری در سطوح مختلف است. شما باید این موضوع را جدی بگیرید. »
  9. فکر کردن بیشر از حد و نگرانی در مورد آینده و یا افسوس گذشته « به این نکته توجه داشته باشید که علم پزشکی زمانی که توانایی توجیح یک موضوع ندارد، اولین عامل آن را فشار افکار ذهنی و یا استرس بیان می‌کند. توجه داشته باشید که شما باید برای افکارتان برنامه ریزی داشته باشید. درغیر این صورت فکر بیش از حد امری طبیعی خواهد بود.

اولین گام برای استراتژی حذف عادت‌های بد قبول آن است

 توجه داشته باشید که تا زمانی که شما باور نداشته باشید که عادت شما بد و مضر است، حذف آن برای شما ممکن نخواهد بود. به این موضوع توجه داشته باشید، همانطور که در گذشته نیز گفته‌اند فرد خواب را می‌توان بیدار کرد ولی فردی که خود را به خواب زده است را نمی‌توان، بیدار کرد؛  به این نکته توجه داشته باشید که شما باید در وهله اول به این باور برسید که این عادت برای شما عواقب قابل توجه دارد و سپس در مرحله بعد باید به حذف آن اقدام کنید.

قبول عادت های بد

به عنوان مثال اگر یک فرد سیگاری باور نداشته باشد که عادت سیگار کشیدن برای او مضر است، به هیچ وجه نمی‌توان او را قانع کرد که حذف سیگار کشیدن بر او الزامی است. از طرفی شما باید به این موضوع فکر کنید که اگر این رفتار را نداشته باشید، چه مزایای برای شما وجود دارد. به عوارض آن فکر کنید تا عادت بد خود را بهتر قبول کنید. فرض عواقب سیگار کشیدن اول از همه روی تنفس شما است. به نفس تنگی خود فکر کنید، به این موضوع که راه رفتن سریع چگونه روی تنفس شما تاثیر گذار است.

به این موضوع فکر کنید که چگونه سیگار کشیدن می‌تواند سلامتی شما را در کوتاه مدت و بلندت مدت تحت تاثیر قرار دهد، در این صورت حذف عادت‌های بد برای شما بسیار ساده خواهد بود. توجه داشته باشید که باور داشتن می‌تواند روی آینده شما تاثیر بسزایی داشته باشد. حذف عادت بد شما مشروط به پذیرش آن است. در غیر این صورت امری محال و نشدنی خواهد بود. ما در این مقاله در کنار شما خواهیم بود تا با حذف عادت‌های بد برای خود عادت مثبت جدید خلق کنید.

دومین گام برای حذف عادت‌های بد پیدا کردن ریشه‌های آن است

به این موضوع توجه داشته باشید که شما برای این که یک عادت را تکرار کنید، همیشه به یک محرک نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال زمانی که قرار است شما فست فود میل کنید، محرک شما گرسنگی است. شاید این موضوع برای شما بسیار ساده به نظر برسد. اما به صورت قابل توجه‌ای روی حذف عادت‌های بد شما موثر است. به این موضوع فکر کنید که عادت بد شما چه محرکی دارد. سعی کنید محرک‌های بد آن را شناسایی کنید و سپس برای حذف آن یک برنامه ریزی داشته باشید.

 به این موضوع فکر کنید که عادت‌های بد برای شما چه زمانی اتفاق می‌افتد. اگر شما بتوانید الگوی عادت‌های بد خود پیدا کنید، حذف عادت‌های بد برای شما سخت نخواهد بود. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که جایگزین کردن این عادت‌ها فقط با پیدا کردن محرک و حذف محرک امکان پذیر نخواهد بود. برای درک بهتر این موضوع توجه داشته باشید که هر محرک برای ذهن شما یک مسیر ایجاد خواهد کرد. زمانی که شما این محرک را مشاهده می‌کنید. بلافاصله ذهن شما مسیر مورد نظر خود را پیدا می‌کند و در آن شروع به حرکت می‌کند.

این موضوع نیز کاملا طبیعی است چرا که ذهن ما همیشه به دنبال راحت‌ترین کار است. سعی کنید محرک‌های عادت‌های بد خود را به همراه زمان آن دسته بندی کنید. در این صورت می‌توانید برای این موضوع یک برنامه ریزی جامع داشته باشید. به نکاتی که در ادامه این مقاله گفته می‌شود بسیار توجه داشته باشید و سعی کنید که آن را برای خود شخصی سازی کنید. در این صورت می‌توانید انتظار داشته باشید که این مقاله منجر به حذف عادت های بد شما بشود. توجه داشته باشید که محرک‌های عادت بد مانند افتادن جرقه در انبار کاه می‌باشد.

سومین گام برای استراتژی حذف عادت‌های بعد استفاده از سیستم پاداش و لذت است

زمانی که شما در مورد تغییر عادت‌ها و یا حذف عادت‌های بد تحقیق می‌کنید، همیشه نامی از اهرم رنج و لذت برده می‌شود. شما باید برای این موضوع دو استراتژی ثابت را مد نظر قرار دهید. ما در این بخش به بررسی دو نکته از دو دیدگاه متفاوت می‌پردازیم. در نتیجه سعی کنید که بر اساس مدت زمانی که به این عادت وابسته شده‌اید از این اهرم رنج و لذت به صورت مستمر استفاده کنید.

لذت

ما در بخش قبل در مورد محرک‌های عادت‌های شما با شما صحبت کردیم. لذت دقیقا همان محرکی است که ذهن شما از انجام عادت بد شما انتظار دارد. به عنوان مثال زمانی که شما سیگار می‌کشید، محرک شما به این دلیل ایجاد شده است که لذت نیکوتین بعد از سیگار را تجربه کنید. توجه داشته باشید که شما برای حذف عادت‌های بد نیاز خواهید داشته که با لذت‌های جدید از حذف سیگار کشیدن برای خود یک مسیر ذهنی جدید ایجاد کنید. به عنوان مثال زمانی که شما قصد سیگار کشیدن دارید، برای خود تعیین کنید که در صورت مقاومت برای خود تشویقی بخرید.

 به عنوان مثال اگر شما بتوانید در مقابل کشیدن 10 نخ سیگار در طول روز مقاومت کنید، در این صورت می‌توانید که برای خود یک همبرگر خوشمزه خریداری کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که لذت جدید شما نباید برای شما منجر به خلق عادت بد جدید بشود. منظور ما این است که شما به بهانه حذف سیگار نباید یک فست فود خور بدون حد مرز شوید. شما باید در طول زمان نیز برای خود سخت‌گیری لحاظ کنید. به عنوان مثال در هفته اول مجوز لذت شما با 10 نخ سیگار صادر می‌شود.

اما در مرحله بعدی مجوز لذت شما باید با 20 نخ سیگار صادر شود. در این صورت شما به صورت آهسته و پیوسته در مسیر حذف عادت‌های بد نیز قدم بر می‌دارید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که شما قرار است با این کار برای خود یک مسیر جدید سالم طراحی کنید. بعد از 4 ماه تا 7 ماه از پاکی خود باید میزان لذت خود را کاهش دهید و یا آن را به مرور زمان حذف کنید. چرا که حذف سیگار وظیفه شما بوده است و شما دیگر نیاز به تشویقی نخواهید داشت.

اهرم رنج و لذت برای حذف عادت های بد

رنج

یکی از کارهایی که در حذف عادت‌های بد باید به صورت قابل توجه وجود داشته باشید. وجود رنج و یا تصویری از رنج است. به این موضوع توجه داشته باشید که گاها شما اراده حذف عادت‌ها بد را ندارید. اما از طرفی به دنبال حذف عادت‌های بد خود نیز می‌باشید. در این صورت تکلیف شما کاملا مشخص است. شما باید سعی کنید که در صورت تکرار عادت بد خود برای خود یک موضوع رنج آور مفید را تداعی کنید. به عنوان مثال اگر شما مدت زمان زیادی از شبکه‌های اجتماعی استفاده کردید.

اهر رنج شما این است که به مدت نیز اقدام به « آموزش زبان انگلیسی » از سایت برترآموز کنید. به این موضوع نیز توجه داشته باشید که زمانی که شما قرار است یک فعالیت مستر داشته باشید، باید از اهرم رنجی برای خود استفاده کنید که این اهرم رنج برای شما مزایای جانبی نیز داشته باشد. بهتر است به مثال سیگار برگردیم، به عنوان مثال به ازای هر 5 نخ سیگاری که شما می‌کشید باید به یک مسیر خود را با دوچرخه بروید. شما با انجام این کار به سلامتی خود نیز کمک شایانی کرده‌اید. توجه داشته باشید که هدف ما از انجام این کار این است که مسیر ذهنی شمارا تغییر دهیم.

ازطرفی به این موضوع نیز فکر کنید که چگونه می‌توانید برای رنج‌های خود یک برنامه ریزی داشته باشید. شاید این موضوع از نظر شما خنده‌دار باشد. اما شما با انجام این کار به صورت قابل توجه‌ای روی ذهن خود برای حذف عادت‌های بد تاثیر خواهید گذاشت. ذهن ما از تصویر رنج نیز به اندازه رنج تاثیر می‌گیرد. برای همین زمانی که شما برای رنج خود برنامه ریزی می‌کنید، ذهن شما از انجام عادت بد خود اندکی ناراحت خواهد شد. به این موضوع توجه داشته باشید که هنر این است ذهن خود را شرطی کنید.

چهارمین گام برای استراتژی حذف عادت‌های بد این است که شما تکرار داشته باشید

شما تا این قسمت از مقاله به صورت قابل توجه به اهرم رنج و لذت و همچنین محرک هر عادت آشنا شدید. ممکن است که مدت زمان کوتاهی نیز یک برنامه ریزی انجام دهید و در آن نیز بسیار موفق باشید. اما پس از گذشت مدت زمانی دچار تغییر عادت شوید و به عادت‌ها بد خود بازگردید. در این صورت وضعیت شما بسیار مشخص است. شما به دلیل نداشتن تکرار کافی نتوانسته‌اید عادت خود را بهینه کنید و آن را تغییر دهید. بزرگترین رلز حذف عادت‌های بد داشتن استمرار است.

به این موضوع توجه داشته باشید که در صورتی که شما استمرار نداشته باشید، به صورت کلی تغییر هیچ چیزی برای شما امکان پذیر نخواهد بود. زمانی که ما با شما در مورد عادت صحبت می‌کنیم، منظور ما هر رفتاری است که بر اثر تکرار زیاد دیگر نیاز به فکر کردن و تصمیم گیری در مورد آن وجود ندارد. به عنوان مثال زمانی که غذا می‌خورید عادت کرده‌‎اید که در کنار آن از نوشابه استفاده کنید. این موضوع ممکن است که برای شما یک امر بدون فکر و پیوسته باشد.

تکرار چرخه عادت

شما باید از این تکنیک برای جایگزینی‌ عادت‌ها خود نیز استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که شما به خودتان قول داده‌اید که « آموزش اینستاگرام » سایت برترآموز را به صورت مستمر تماشا کنید. باید برای تکرار آن اهرم رنج و لذت تعریف کنید. در این صورت ساختن این تکرار برای شما امری غیر ممکن نخواهد بود. به این موضوع توجه داشته باشید که بدون تکرار یک عادت جدید به جای یک عادت قدیمی؛ حذف عادت بد ممکن نخواهد بود.

پنجمین گام برای استراتژی حذف عادت‌های بد از مراحل ساده به سخت شروع کنید

فرض کنید که شما به صورت روزانه 5 وعده غذای ناسالم مصرف می‌کردید. از طرفی عادت داشتید که پس از صرف آن نیز به استعمال دخانیات بپردازید. از طرفی خواب شما نیز به صورت کاملا نامنظم اجرا می‌شود. شما نمی‌توانید در یک حرکت انقلابی صبح‌ها ساعت 7 صبح به ورزش بروید. بعد از آن یک صبحانه سالم بخورید. یک رژیم غذایی حرفه‌ای برای خود لحاظ کنید. شب‌ها نیز طبق برنامه ریزی خود ساعت 10 شب خواب باشید. اگر شما موفق به انجام این فرآیند شوید به شما قول می‌دهم که پس از گذشت دو هفته شما متوقف خواهید شد.

حتی ممکن است که این رفتار شما به صورت خیلی مضرتر و زیانبارتر اجراء شود. به صورت کلی شما باید هر چیزی را به مرور و آهسته تغییر دهید. زمانی که شما قرار است داخل آب گرم استخر بروید. معمولا اول پای خود را تا مچ داخل آن قرار می‌دهید. زمانی که بدن شما عادت کرد، شروع به پایین رفتن در آب استخر می‌کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که حذف عادت‌های بد نیز به همین صورت است. شما باید اول یک عادت را نشانه بگیرد و برای حذف آن یک برنامه ریزی داشته باشید.

به عنوان مثال در ترک سیگار شما قرار است که با یک نخ، یک نخ ترک سیگار خود را آغاز کنید. در غیر این صورت احتمال ترک سیگار شما کاهش پیدا می‌کند. ممکن است که شما یک فرد بسیار معتقد باشید و بتوانید به صورت یک باره یک تغییر بزرگ ایجاد کنید. اما بر اساس علوم روانشناسی احتمال این موضوع یک به پانزده است. در نتیجه شما برای حذف عادت‌های بد خود نباید روی این موضوع سرمایه گذاری کنید. همیشه آهسته و پیوسته در مسیر حذف و یا تغییر هر عادتی موفق خواهید بود.

بدون داشتن انضباط شخصی به فکر حذف عادت‌های بد نباشید

به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که شما به بررسی کتاب‌های موفقیتی می‌پردازید، یکی از مواردی که به صورت قطع به یقین بارها و بارها آن را خواهید شنید این است که شما بدون انضباط شخصی موفق نخواهید شد. در مسیر حذف عادت‌های بد نیز این موضوع بسیار مورد توجه و ضروری است. قبل از هر چیز برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « انضباط شخصی چیست» به صورت جامع و کامل استفاده کنید. اگر شما به دنبال پایداری در مسیر خود هستید ه انضباط شخصی نیاز خواهید داشت.

از طرفی به این نکته نیز توجه داشته باشید که به وجود آوردن انضباط شخصی نه تنها برای حذف عادت‌های مضر مفید است، بلکه برای ساخت یک لایف استایل سالم نیز مفید است. اگر شما به دنبال قدرت اراده پولادین می‌باشید، بسیار ساده است که به زندگی شخصی خود انضباط شخصی را اضافه کنید. به صورت کلی هر تغییر چه کوچک و چه بزرگ به این پارامتر نیاز خواهد داشت. ما در این مسیر در کنار شما خواهیم بود.

اگر شما در مسیر ساخت انضباط شخصی خود دچار چالش شدید، سعی کنید که نا امید نشوید اما چرا که شکست جزء مهمی از این مسیر است. سعی کنید که برای خود این موضوع را به منزله خلق یک عادت جدید قرار دهید. سعی کنید به این موضوع فکر کنید که در کجای مسیر قرار دارید و چگونه می‌توانید با تکرار و اهرم رنج و لذت آن را مدیریت کنید. بالاخره شما باید از یک جا شروع کنید و اختیار زندگی خود را در دست بگیرید. حذف عادت‌های بد بستگی به تصمیمات کوچک و بزرگ مسیر زندگی شما دارد. در نتیجه در این مسیر دلسرد نشوید.

انضباط شخصی راز هر موفقیتی

مدیتیشن ترک‌ عادت‌های بد آیا کمک کننده خواهد بود؟

زمانی که شما واژه حذف عادت‌های بد را در گوگل جستجو می‌کنید، معمولا یکی از نکاتی که به شما به صورت قابل توجه پیشنهاد می‌دهد، مدیتیشن ترک عادت‌های بد است. این موضوع می‌تواند به صورت قابل توجه به شما کمک کننده باشد. اما یک موضوع که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، موضوع اقدام کردن است. صرفا شما با انجام مدیتیشن نخواهید توانست که تغییرات بزرگ ایجاد کنید. شما باید در کنار ذهن خود با جسم خود نیز کار کنید. یکی از راه‌ های مقابله با عادت های بد استفاده از مدیتیشن است، اما شما باید برای اقدامات پس از آن نیز برنامه ریزی داشته باشید.

سخن پایانی

شما در این مقابه به صورت کلی با لیستی از عادت‌های بد و همچنین یک استراتژی موثر در حذف عادت‌های بد آشنا شدید. اما به اولین نکته این مقاله بسیار توجه داشته باشید، تا زمانی که شما از عادت‌های بد خود خسته نشوید. تقریبا می‌توان گفت که حذف عادت‌های بد امری غیر ممکن است. اما شما همین الان که در حال خواندن این مقاله می‌باشید به این معنی است که در شما نشانه‌های تغییر به وجود آمده است.

شما باید برای این مسیر یک برنامه‌ریزی جذاب داشته باشید. به این موضوع توجه داشته باشید که زندگی بسیار کوتاه است. اگر شما برای آن برنامه ریزی نداشته باشید، به این معنی است که شما نخواهید توانست یک آینده بزرگ برای خود رقم بزنید. زمان با سرعتی بسیار باور نکردنی در حال گذر است. به آخرین چالش بزرگ زندگی خود که حل شده است فکر کنید. به این موضوع فکر کنید که  چگونه در لحظات اولیه آن را حل نشدنی می‌پنداشتید و چگونه توانستید آن را حل کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *