هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
حقوق سئوکار در ایران چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد

حقوق سئوکار در ایران چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد

دسته بندی : سئو
1402/05/27

در این مقاله قصد داریم مهمترین پارامترهای دستمزد یک سئوکار را بررسی کنیم.

شما بعد از مطالعه این مقاله چه به عنوان یک کارفرما و چه به عنوان یک سئوکار می‌توانید قیمت گذاری این حوزه را بهتر درک نمایید.

امروزه پیام‌های بسیار زیاد از سمت کارفرماها و همچنین سئوکاران به سایت برترآموز مبنی بر نحوه قیمت گذار پروژه‌های سئو میرسد. با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم یک مقاله کامل و جامع در مورد حقوق سئوکار در ایران منتشر کنیم. قبل از هر چیزی به این موضوع توجه نمایید که سئوکار یک فرد کاملا مستقل شناخته می‌شود و برای خدمات او مرجع قانون گذاری رسمی وجود ندارد. بلکه او خدمات خود را بر اساس عرضه و تقاضا بین مشتریان خود توزیع می‌کند. اگر شما یک کلاس آموزش زبان انگلیسی داشته باشید، سازمان آموزش و پرورش و سازمان فنی حرفه‌ای کشور برای شما یک چهارچوب تعریف می‌کنند. اما زمانی که یک کلاس آموزش سئو برگزار می‌کنید، هیچ کس در مقام قیمت گذاری آن نمی‌تواند دخالت کند. به همین دلیل است که این است چالش بین کارفرما و سئوکار همیشه برقرار است.

دقت کنید زمانی که یک بازار رقابتی می‌شود، بهترین کار این است که هر دو طرف به دنبال شخص مورد نظر خود باشند. به همین دلیل شما نیز می‌توانید به عنوان یک سئوکار و یا به عنوان یک کارفرما قبل از بستن یک قرار داد تمامی گزینه‌های پیش رو را بررسی کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. دقت کنید که حقوق سئوکار در ایران کاملا متغیر است و ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی تغییر کند. با این حال قبل از بستن یک قرار داد، بهتر است که تمامی تلاش خود را به کار گیرید و تمامی پارامترهای مورد بررسی در این مقاله را درک کنید. در این صورت می‌توانید متوجه شوید که این قیمت پیشنهاد از سمت طرفین آیا منطقی است و یا خیر.

مهمترین پارامترهای حقوق سئوکار در ایران چیست؟

در این بخش قصد داریم چند پارامتر بسیار مهم و تاثیر گذار روی حقوق سئوکار در ایران بررسی کنیم. دقت کنید زمانی که یک سئوکار قرار داد صد در صد با شما می‌بندد و تمامی هزینه‌ها را قبول می‌کند با زمانی که قرار داد او یک صرفا بر اساس حقوق ثابت است، بسیار متفاوت می‌باشد. در حال اول سئوکار ممکن است که روی پارامترهای دیگر مربوط به شغل خود نیز کارمزد دریافت کند. در نتیجه حقوق کمتری نیز از شما درخواست می‌کند. اما زمانی که قرار داد او صرفا بر اساس حقوق است، ممکن است 10 تا 20 درصد رقم قرار داد خام او افزایش پیدا کند.

1.    شهرت

اولین و مهمترین پارامتر موثر در حقوق سئوکار در ایران، میزان شهرت او است. البته معمولا زمانی که شهرت یک سئوکار افزایش پیدا می‌کند، دو حالت وجود دارد. در حالت اول شخص با بلاگری و همچنین موج سواری در فضای مجازی رشد کرده است. در این صورت پرداخت هزینه برای این موضوع اشتباه است. چرا که رشد او کاذب است و زمانی که پروژه شما را قبول کند، این موضوع به این معنی است که می‌تواند روی پروژه شما مهارت ورزی کند. به همین دلیل است که قرار داد بستن با چنین افرادی حتی کمتر از میزان واقعی آن نیز اشتباه است. از طرفی سایت این افراد معمولا بیش از دیگران نیز مورد حملات سایبری قرار می‌گیرد. چرا که این حواشی تغذیه رشد شبکه‌های اجتماعی این افراد است.

اما در حالت دوم شهرت این افراد در فضای مجازی کم است، اما شهرت آن ها در حوزه استارتاپ و کسب و کار آنلاین بسیار زیاد است. فرض کنید که شخص  یک سایت آموزش وردپرس و یا سایت آموزش فتوشاپ را در مدت زمان بسیار کوتاهی به جایگاه اول رسانده است. در این صورت کاملا طبیعی است که شهرت او بر اساس توانایی او باشد. به همین دلیل است که تعداد پروژه‌های پیشنهادی به چنین افرادی به صورت قابل توجه افزایش پیدا می‌کند. او نیز به طبع سبک و سنگین می‌کند و مبالغ دستمزد خود را به صورت ویژه افزایش می‌دهد. اما نکته بسیار مهم آن در این است که این افزایش قیمت ارزش دارد. حتی از همان روز ‌های ابتدایی یک سایت پرداخت هزینه بیشتر به این فرد می‌تواند ضامن کسب و کسب و کار شما باشد.

معمولا حقوق سئوکاران معرف با شهرت مثبت و فضای کسب و کار 3 تا 20 برابر یک سئوکار معمولی است. اما این موضوع برای کسب و کارهای بزرگ قابل استفاده و بررسی است. دلیل آن هم در این است که این کسب و کارها توانایی پرداخت هزینه او را دارند. به عنوان مثال یک معلم تازه کار که قصد راه اندازی سایت آموزش زبان آلمانی دارد و سرمایه زیادی ندارد، نمی‌تواند حتی با آن ها مذاکره کند.

شهرت و حقوق سئوکار در ایران

2.    قدرت زبان انگلیسی  و ارتباطات بین المللی

 یکی از موضوعات بسیار مهم که در حقوق سئوکار در ایران بسیار تاثیر گذار است، قدرت زبان انگلیسی فرد می‌باشد. شاید این موضوع برای شما خنده‌دار باشد، اما باید به شما بگوییم که سئوکاری  که زبان انگلیسی خوبی ندارد، همیشه از اخبار دست دوم استفاده می‌کند. به همین دلیل است که سرمایه گذاری روی چنین فردی ممکن است که برای یک کسب و کار کوچک و متوسط گران تمام  شود. امروزه سئوکاران بسیار زیادی وجود دارند که دستمزد خود را به صورت دلاری مطرح می‌کنند. دلیل آن هم بر این است که آن ها می‌توانند با کارفرمایان خارجی قرار داد ببندند. به همین دلیل است که شما نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با این گونه افراد وارد مذاکره و عقد قرار داد سئو شوید.

دقت کنید که چه این سئوکاران را استخدام نمایید و چه از آن ها مشاوره دریافت کنید، کسب و کار شما به صورت قابل توجه در فضای وب رشد می‌کند. نکته بعدی که می‌توانید روی حقوق یک سئوکار تاثیرگذار باشد، ارتباطات بین المللی او است. به عنوان مثال سئوکار که قصد عقد قرار داد با شما دارد، از چند برنامه نویس بین المللی استفاده می‌کند. دلیل آن هم این است که این افراد قدرت بسیار بالایی در حفظ امنیت سایت شما دارند. به همین دلیل است که اگر شما سعی کنید با این افراد حتی به قیمت بالاتر وارد مذاکره شوید، سایت شما بسیار قوی رشد خواهد کرد.

از طرفی اگر یک سئوکار ارتباطات بین المللی خاصی نداشت و از طرفی قدرت زبان انگلیسی او نیز در حد عالی نبود، به توانایی درک او از مطالب انگلیسی  و میزان اطلاعات او از اخبار به روز نگاه کنید. به عنوان مثال برخی از سئوکاران قدرت زبان بالایی ندارند اما همیشه در انجمن سئو فارسی و انگلیسی گوناگون عضو هستند و آخرین اخبار این حوزه را بررسی می‌کنند. این افراد نیز به سبب اطلاعات بسیار بالایی که دارند، ممکن است که از شما درخواست هزینه بالا کنند. قرار داد با چنین افرادی شاید به قیمت بالاتر از عرف بازار نیز کار درستی باشد.

3.    تیم تولید محتوای یک سئوکار

یکی دیگر از مهمترین پارامترهای تاثیر گذار روی حقوق سئوکار در ایران، تیم تولید محتوای تخصصی او است. همانطور که می‌دانید سئوکاران به صورت ویژه با تولید کنندگان محتوا در ارتباط می‌باشند. چرا که سئو و تولید محتوا بسیار به هم نزدیک هستند و از طرفی کسی نمی‌تواند آن ها را مجزا بدانید. برخی از سئوکاران به محتوا اهمیت کافی نمی‌دهند و به همین دلیل است که سایت آن ها نیز معمولا جایگاه عالی ندارد. هر چه این افراد روی تبلیغات نیز سرمایه گذاری می‌کنند، معمولا بازدهی عالی دریافت نمی‌کنند. حال سئوکاران با افراد زیاد در ارتباط می‌باشند، برخی از آن ها با یک شخص کانتنت مارکتر در ارتباط هستند، کاملا طبیعی است که است که هزینه بالاتری از شما بخواهند، چرا که نوع محتوا آن ها نیز گرانتر است.

 اما در برخی مواقع این افراد با یک تایپیست به عنوان تولید کننده در ارتباط هستند، در نتیجه کاملا طبیعی است که دستمزد آن ها نیز کم باشد. سعی کنید زمانی که با یک فرد در حال قرار سئو می‌باشید و به دنبال تعیین میزان حقوق سئوکار در ایران هستید، حتما به تیم تولید محتوای او نیز نگاه کنید. از طرفی در برخی مواقع یک سئوکار نیاز دارد تا از برخی ابزار هوش مصنوعی برای چک کردن محتوا استفاده کند. در این صورت نیز باید هزینه قابل توجهی را برای آن صرف کند. با توجه به این موضوع میزان هزینه او نیز افزایش پیدا می‌کند. دقت کنید که این موضوع یکی از زیر شاخه‌های شهرت فرد در فضای کسب و کار آنلاین می‌باشد. این گونه کاری به حقوق سئوکار در ایران ندارند، چرا که تیم آن ها و همچنین دقت کار آن ها هزینه بالاتری دارند.

اگر شما به دنبال کاهش هزینه حقوق یک سئوکار می‌باشید، می‌توانید هزینه تولید محتوا و همچنین هزینه‌های مشاوره و بررسی محتوا را خودتان به عهده بگیرید. در این صورت میزان رشد سایت شما و همچنین میزان بازدهی سایت شما در بلند مدت نیز افزایش پیدا می‌کند. دقت کنید که یک محتوا با کیفیت هیچگاه ارزش آن کم نمی‌شود. به همین دلیل بهتر است که از همان اول روی محتوا سایت خود دقت کنید.

4.    ابزار تخصصی مورد استفاده یک سئوکار

از دیگر عوامل تاثیر گذار روی حقوق سئوکار در ایران، استفاده از ابزار تخصصی است. هر سئوکار برای کار خود نیاز به چندین نرم افزار و ابزار آنالیز و بررسی دارد. تمامی این ابزارهای به صورت جدی روی کیفیت سئو سایت شما تاثیر گذار است. زمانی که یک سئوکار سالی چند صد دلار برای ابزار خود هزینه می‌کند، کاملا طبیعی است که از شما بخواهد هزینه این  ابزار را پرداخت کنید. به عنوان مثال یک سئوکار بدون ابزار حرفه‌ای و تخصصی نگاه به کلمات کلیدی حوزه کسب و کار شما می‌کند و با مشورت شما چند کلمه را برای برندینگ و سئو استفاده می‌کند. اما یک سئوکار حرفه‌ای نظر کارفرما را در اولویت دوم قرار می‌دهد. چرا که ارزش کلمات کلیدی بر اساس جستجو همچنین رقابت آن می‌باشد.

ممکن است کارفرما شما بخواهید از کلمات کلیدی تله استفاده کند. این کلمات کلیدی رقابت بسیار بالا، رشد بسیار کم و همچنین فروش معمولی به دنبال دارد. اما برخی از کلمات کلیدی رقابت کمی دارند و از طرفی میزان جستجوی بسیار بالایی دارند و با چند محتوای تخصصی به سادگی می‌توانند برای شما کسب جایگاه کنند. به همین دلیل است که این افراد در مدت زمان بسیار کوتاهی یک سایت را به صورت انفجاری رشد می‌دهند. دقت کنید هر سئوکار با توجه به تمامی ابزاری که دارد و بر روی کار خود قیمت گذاری می‌کند. شما نیز در زمان استخدام سئو کار به حقوق سئوکار در ایران نگاه نکنید. از او در مورد ابزارهای پولی مورد استفاده‌اش سوال کنید.

در برخی مواقع متوجه می‌شوید که اگر این ابزار را بخواهید خودتان برای سایت خود استفاده کنید، لازم است که چندین برابر حقوق درخواستی سئوکار هزینه کنید. از طرفی این موضوع در سئو سایت شما یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. به همین دلیل است که شما باید قبل از صحبت در مورد حقوق سئوکار در ایران، به ابزار مورد نظر خود اشاره نمایید. در این صورت قرار داد مورد نظر شما نیز اهمیت بسیار بالاتری دارد.

   تیم تولید محتوای یک سئوکار

5.    تیم خدمات گرافیکی او چقدر حرفه‌ای است

معمولا یکی از بخش‌هایی که در هر سایت هزینه بسیار زیادی دارد، بخش خدمات گرافیکی مورد نیاز او است. این موضوع به حقوق سئوکار ارتباط زیادی دارد و گاها مشاوره‌های او نیز می‌تواند در این موضوع تاثیر گذار باشد. فرض کنید که شما به صورت کامل طراحی و تغییرات سایت خود را به سئوکار خود واگذار کرده‌اید. حال برای یک کمپین تبیلغاتی خود نیاز دارید که چند بنر جذاب طراحی کنید. اگر حقوق سئوکار خود را بر اساس یک عرف در حقوق سئوکار در ایران قرار دهید، او نیز به دنبال یک بنر آماده و یا یک بنر ارزان در سایت‌های فریلنسری می‌باشد. اما اگر تعهدات سئوکار شما زیاد است، او نیز به دنبال یک طراح بنر حرفه‌ای می‌گردد تا بهترین کار ممکن را استفاده کند.

این موضوع یکی از مهمترین مفاهیمی است که هر سئوکار و هر کارفرما باید به آن توجه کافی داشته باشید. چرا که بخش قابل توجهی از موفقیت تبلیغات به المان‌های یک سایت بستگی دارد. به همین دلیل است که شما به عنوان کارفرما وظیفه دارید این موضوع را به صورت کامل بررسی کنید. از طرفی شما نیز به عنوان یک سئوکار در زمان مذاکره برای دریافت حقوق خود باید کارفرما را آگاه کنید که از دستمزد 200 میلیونی شما در حدود 30 میلیون تومان آن مربوط به خدمات گرافیست تیم شما می‌باشد. در صورتی که شما به این موضوع توجه کافی نکنید، شخصی که ضرر می‌کند، کارفرما است و نه سئوکار.

از طرفی به این موضوع توجه نمایید که خلاقیت آثار گرافیکی قابل قیمت گذاری نیست. فرض کنید که شما یک سئوکار برای کسب و کار خود استخدام می‌کنید. از طرفی در مجموعه خود نیز طراحی و گرافیست دارید، اما او توانایی و خلاقیت بالایی ندارد. سعی کنید زمانی که یک سئوکار شخص جدیدی را به شما معرفی می‌کند، بدون پیش داوری آثار او را بررسی کنید. در این صورت می‌توانید نتیجه بسیار بهتری از کسب و کار خود به دست آورید. به همین دلیل است که سئوکاران خبره معمولا یک تیم گرافیست و یک تیم تولید کننده محتوا همراه خود دارند و بدون آن ها با شما قرار نمی‌بندند.

6.    سئوکار به صورت حضوری و یا غیر حضوری با شما همکاری دارد

یکی از مهمترین نکاتی که شما بر اساس آن می‌توانید حقوق سئوکار را قیمت گذاری کنید، نوع همکاری شما است. متاسفانه زمانی که صحبت از حقوق سئوکار در ایران می‌شود، شخصی به نوع قرار داد او توجه ندارد. به همین دلیل است که سئوکاران نیز با قیمت‌های پایین مشغول همکاری حتی با شرکت‌های بزرگ نمی‌شوند، مگر اینکه به اعتبار شرکت مورد قرارداد نیاز داشته باشند. معمولا زمانی که یک سئوکار قرار داد خود را به صورت حضوری تنظیم می‌کند، این موضوع به این معنی است که او تجربه همکاری کافی ندارد. چرا که ماهیت و ذات سئو یک سایت دورکاری است.

مگر این که سئوکار بخواهد هم سئوکار سایت باشد و هم اپراتور سایت. در این صورت نوع خدمات و نوع حقوق او نیز متفاوت است. از طرفی زمانی که یک سئوکار به صورت دورکاری فعالیت می‌کند، این موضوع به این معنی است که او یک شخص قابل اعتماد و با تجربه است. چرا که می‌داند می‌تواند همزمان با همکاری شما چند پروژه دیگر نیز قبول کند. در این صورت میزان دستمزد او نیز کمتر است. سعی کنید به جای این که به فکر استخدام سئوکار به صورت حضوری باشید، شرایط همکاری و همچنین تایم لاین برخی خدمات او را مشخص کنید. در این صورت اطمینان دارید که کار شما به موقع و در زمان مناسب انجام می‌شود. به عنوان مثال اگر قرار است که سایت شما در هفته 5 وبلاگ جدید ثبت کند، در مورد تاریخ دقیق آن صحبت کنید.

برخی از کارفرمایان فکر میکنند، زرنگ هستند و سئوکار را با هزینه کم استخدام می‌کنند. اما نمی‌دانند یک سئوکار می‌تواند از محل کار آن ها مانند دفتر خودش استفاده کند و پروژه دیگران را نیز در محل کار او انجام دهد. به همین دلیل است که نباید یک سئوکار را برای نوع همکاری نباید تحت فشار قرار دهید. چرا که در این صورت می‌توانید یک همکاری مناسب با او داشته باشید و نتایج بهتری دریافت کنید. دقت کنید نوع قرارداد حضوری همواره گرانتر از نوع قرار داد دورکاری است.

سئوکار به صورت حضوری و یا غیر حضوری با شما همکاری دارد

7.    تبلیغات و کیفیت آن

یکی دیگر از پارامترهایی که ساعت‌های می‌توان در مورد آن صحبت کرد، تبلیغات یک سایت می‌باشد. معمولا زمانی که یک سئوکار با شما قرداد می‌بندد، وظیفه سئو آف پیج را نیز به عهده دارد. برای این موضوع می‌توان چندین و چند مدل استراتژی تعریف کرد. اولین حالت آن در این است که آف پیج را به صورت ضعیف سازماندهی کند و برای آن زمان کافی صرف نکند. در این صورت برای رشد سایت شما از شما درخواست هزینه تبلیغات خواهد کرد. در این صورت کسی که زیان‌ده می‌شود، شما خواهید بود. اما در حالت دوم یک سئوکار آف پیج را به نحوی سازماندهی می‌کند که  کمترین میزان تبلیغات را سایت شما نیاز دارد. از طرفی رشد سایت شما نیز به صورت آهسته و پیوسته رقم خواهد خورد.

نکته بعدی که روی حقوق سئوکار در ایران تاثیر گذار است، نحوه تبلیغات و مسئولیت آن می‌باشد. در برخی مواقع سئوکار وظیفه دارد که برای سایت شما چندین و چند رپورتاژ تهیه کند. زمانی که حقوق سئوکار را کم است او صرفا به دنبال تهیه بک لینک سایت می‌باشد و کاری به برندینگ و همچنین نرخ تبدیل سایت شما ندارد. از طرفی زمانی که سئوکار برای استراتژی‌های کامنت گذاری و یا طراحی رپورتاژ دو لایه نیز انگیزه کافی ندارد. اما این موضوع یک حالت دیگر نیز دارد. شما حقوق سئوکار را قیمت مناسبی قرار می‌دهید. از طرفی او نیز درخواست می‌کنید که گزارشی دقیق از بک لینک‌ها و تبلیغات سایت به شما دهد. در این صورت او برای تعریف کال تو اکشن مناسب روی رپورتاژ شما زمان کافی صرف خواهد کرد.

محتوای سایت شما را به یک متخصص کانتنت مارکتینگ می‌دهد تا در بهترین حالت ممکن نوشته شود. در آخر برای برندینگ سایت شما نیز برنامه ریزی می‌کند و همزمان بخشی از هزینه تبلیغات را به سمت سوشال سیگنال کسب و کار شما هدایت می‌کند. با توجه به این موضوع میزان بازدهی سایت شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

در 80 درصد مواقع هیچ گرانی بی حکمت نیست و هیچ ارزانی بی علت، در نتیجه سعی کنید زمانی که به دنبال یک سئوکار می‌باشید، اول از همه عرف بازار و فضای رقابتی این حوزه را بررسی نمایید. در گام بعدی رزومه هر شخص را به دقت بررسی کنید و میزان توانایی فرد را بسنجید. سپس به دنبال یک قرار حضوری و یا آنلاین با او باشید و از او بخواهید که برنامه خود را برای سایت شما توضیح دهد. تمامی این نکات را برای چند سئوکار دیگر نیز  بررسی کنید. حال ببینید که سئوکار مورد نظر شما با توجه به توانایی‌های خود هزینه کمی از شما دریافت می‌کند و یا زیاد.

اگر بخواهیم با شما صادق باشیم، زمانی که شما برای نیروی خود ارزش قائل نمی‌باشید و به اندازه کافی به او حقوق پرداخت نمی‌کنید، کاملا طبیعی است که او نیز برای شما زمان کافی صرف نکند. از طرفی زمانی که یک فرد محبت و همچنین میزان رقم قرار داد خود را بررسی می‌کند و به نظر خودش قرارداد او مناسب است، انگیزه بیشتری برای به کار بردن ایده و طرح جدید در کار شما دارد. در نهایت شما آخرین مرحله قرار داد خود را می‌توانید به صورت یک مذاکره برد – برد تمام کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *