هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
علت های داغ شدن گوشی هوشمند

دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل و راه های خنک کردن آن

دسته بندی : فناوری
1400/08/08

تا چند سال پیش، نهایت کاری که گوشی‌های موبایل برای ما انجام می‌دادند، ارسال پیامک و زنگ زدن بود. اما گوشی‌های هوشمند امروزی علاوه بر پیامک و زنگ، تمامی کارهای مورد نیاز ما در یک زندگی هوشمند و سراسر متصل به اینترنت را برای ما انجام می‌دهند. بنابراین ممکن است در حین استفاده و به دلایل مختلف این گوشی‌ها داغ شوند و علاوه بر آسیب‌هایی که به خود موبایل و قطعات آن وارد می‌شود، سلامت جان ما را نیز به خطر بیندازد. بنابراین در این مقاله در برتر آموز، به بررسی دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی های هوشمند و راه های خنک کردن آن می‌پردازیم.

اصلا چرا گوشی ها داغ می شود؟

اولین سوالی که به ذهن تمامی افراد می‌رسد، این است که به چه دلیل است که گوشی‌های موبایل هوشمند، دچار داغ شدن و بالا رفتن دما می‌شوند. در این حالت، عوامل زیادی موثر هستند که هر کدام را به صورت جداگانه در پایین مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما اگر گوشی شما فقط مقدار کمی داغ می‌شود و پس از چند دقیقه به حالت اول برمی‌گردد و خنک می‌شود، خیلی جای نگرانی ندارد.

در حالتی باید نگران سلامتی گوشی و خودتان باشید که پس از داغ شدن، به مدت طولانی داغ ماند و دمای گوشی هوشمند شما کاهش پیدا نکند. معمولا گرما و داغ شدن موبایل در تابستان، شایع‌تر است و گرمای هوا در تابستان مزید بر علت می‌شود و باعث گرم‌تر شدن موبایل‌ها می‌گردد و از آنجایی که در گوشی‌ها چیزی به عنوان خنک کننده یا فن وجود ندارد، خنک شدن آن سخت تر خواهد شد.

گوشی ها از کدام قسمت داغ می شوند؟

گوشی‌ها عمدتا از طریق باتری که درون آن قرار دارد داغ می‌شود چرا که ساختار آن بدین صورت است که بالکتریسیته داخل آن شارژ و دشارژ می‌شود. علاوه بر آن، صفحه نمایش نیز به دلیل انتشار حرارتی از خود، گرما از خود نشان می‌دهد. پس بهتر است ابتدا وقتی حس کردید گوشی موبایلتان کمی داغ است؛ چک کنید و ببینید این داغ شدن از کجا نشات می‌گیرد. به صورت کلی 3 قسمت در گوشی‌ها ممکن است داغ شود.

  • دما پشتی داغ شده است

وقتی پشت گوشی موبایل داغ می شود، مهم ترین علت آن می تواند داغ شدن باتری موجود در گوشی موبایل هوشمند باشد. در نسل جدید گوشی های موبایل، عمدتا از باتری‌های کوچک در ساخت استفاده می‌شود و همین کوچک بودن ممکن است باعث فشردگی زیاد و انفجار در باتری موبایل شود. اگر چندین مرتبه چنین اتفاقی افتاد، بهترین کار این است که باتری گوشی خود را تعویض کنید.

دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل

  • پایین گوشی موبایل داغ شده است

اگر چنین اتفاقی می افتد، یعنی محل شارژ مشکل دارد. این پدیده معمولا زمانی رخ می دهد که شما همزمان که گوشی موبایل در شارژ قرار دارد، با آن کار می‌کنید. این اتفاق باعث شارژ و دشارژ همزمان شده و بهتر است شارژ خود را تعویض نمایید و شارژ باکیفیت و ارجینال خریداری نمایید.

  • کنار اسپیکر یا گوشی داغ است

اگر چنین حالتی پیش امد،احتمال خیلی زیاد، ایراد از باتری گوشی و شارژر آن نیست و باید به فکری به حال خود گوشی کنید. وقتی چنین اتفاقی پیش آمد احتمالا یکی از 14 موردی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم، اتفاق افتاده است و باید سریعا برای رفع آن اقدام کنید و اگر تمامی موارد را کنترل کردید و مشکل حل نشد؛ در اولین فرصت گوشی خود را به یک تعمیرکار حرفه‌ای نشان دهید.

آیا داغ شدن گوشی ضرر دارد؟

قبل از اینکه به علت های داغ شدن و راهکارهای آن بپردازیم، بهتر است ابتدا به این پرسش پاسخ مناسب دهیم. شما فرض کنید در یک محیطی قرار دارید که هیچ گونه تهویه ای در آنجا وجود ندارد و مجبور به انجام فعالیت بدنی سنگین در آنجا هستید. در چنین حالتی به نظر خودتان، آیا آسیب نمی بینید و گرمای زیاد هوا باعث رنجش شما نمی شود؟

گوشی موبایل هوشمند نیز همینطور است؛ گوشی موبایل هیچ وسیله‌ای ندارد که با استفاده از آن بتواند محیط داخلی خود را خنک کند و تمام کاری که از دست شما برمی‌آید این است که مدتی از آن استفاده نکنید تا کمی خنک شود. حال فرض کنید که به صورت دائم از آن استفاده کنید و به گرمای زیاد آن نیز بی توجه باشید. در چنین حالتی علاوه بر آنکه قطعات داخلی آن دچار مشکل می‌شود و می‌سوزد، ممکن است باعث انفجار یا آتش سوزی شود و جان شما را نیز به خطر بیندازد. پس باید دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل را بدانید و تا حد امکان سعی کنید آن را رعایت کنید.

علت داغ شدن گوشی سامسونگ

دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل

1.قاب و کاور گوشی

شاید خود شما جزو افرادی باشید که برای امنیت بیشتر در هنگام ضربه خوردن یا حتی زیبایی، اقدام به استفاده از قاب‌های پلاستیکی و ضخیم برای گوشی خود کنید. در چنین حالتی گوشی گرم‌تر از حالت عادی خواهد شد. این قاب‌ها اگر تاثیری در اضافه کردن گرمای گوشی شما نداشته باشند، باعث دیرتر خنک شدن گوشی می‌شوند. بنابراین اگر چنین اتفاقی افتاد و گوشی شما داغ تر از حالت عادی شد، بلافاصله قاب و کاور آن را در بیاورید.

2. گرم شن بیش از حد هنگام شارژ

به طور معمول، فرآیند گرم شدن در گوشی‌های موبایل هنگام شارژ اتفاق می‌افتد. این پدیده نیز به دلایل طبیعی در باتری موبایل رخ می دهد و اصلا جای نگرانی نیست. اما اگر متوجه شدید، گرمایی که گوشی دارد، زیادتر از حالت عادی است؛ احتمال بسیار زیاد، ایراد از شارژ شما خواهد بود. اولین کاری که باید پس از مشاهده این اتفاق انجام دهید، این است که گوشی را از کابل شارژ جدا کنید و اجازه دهید کمی خنک شود، سپس با یک شارژ دیگر اقدام به شارژ کردن کنید تا بفهمید ایراد از گوشی است یا کابل موبایل.

علت داغ شدن گوشی در شارژ معمولا یا مربوط به آداپتور شارژ است یا سیم اتصال آن دچار اختلال و قطعی‌هایی است. بنابراین اگر دیدید با تعویض شارژر بازهم گوشی هوشمند شما داغ می‌شود، بهتر است به یک تعمیرگاه تخصصی موبایل مراجعه کنید.

علت داغ شدن موبایل

3. قرار گرفن زیر تابش مستقیم نور خورشید یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل

یکی از آسان ترین راه هایی که خودتان به دست خودتان باعث می شوید، گوشی موبایلتان داغ شود؛ قرار دادن آن مقابل تابش مستقیم نور خورشید است. شاید بارها کلیپ انفجار باتری موبایل در داخل ماشین ها را مخصوصا در تابستان دیده باشید. این اتفاق فقط به خاطر تابش مستقیم آفتاب به گوشی موبایل است که می تواند صدمات جبران ناپذیری برای شما داشته باشد.

برای جلوگری از این اتفاقات ناگوار، بهتر است گوشی خود را مقابل کیلومتر شمار یا داشبورد ماشین قرار ندهید تا از گرمای زیاد آن جلوگیری شود. همچنین در مواقعی که در منزل نیز قرار دارید، از تابش مستقیم نور خورشید به آن جلوگیری کنید. توجه کنید که وقتی شارژ گوشی هوشمند شما 100 درصد است، بیشتر مراقب آن باشید چراکه احتمال آتش سوزی و انفجار در آن بسیار بالاتر می‌رود.

تابش نور خورشید مستقیم باعث ایجاد داغی در موبایل

4. اپلیکشن های فعال در موبایل را همیشه مورد بررسی قرار دهید!

در بسیاری از مواقع بعد از این که با یک اپلیکیشن کارمان تمام شد، فراموش می‌کنیم صفحه مربوط به آن برنامه را به صورت کامل ببندیم و همین امر باعث می‌شود CPU در گوشی درگیر بماند و باعث بالا رفتن بیش از حد دمای گوشی شود. مثلا کسی که به آموزش اینستاگرام علاقمند است و در حال آموزش دیدن در این حوزه است، ممکن است چندین برنامه را همزمان هم برای اینستاگرام و هم فعالیت‌های مرتبط به آن مثلا آموزش عکاسی باز کند و اگر آن‌ها را به طور کامل نبندد، باعث داغ شدن گوشی موبایل خواهد شد.

برای جلوگیری از داغ شدن موبایل توسط اپ‌های مختلف، بهتر است پس از خروج از آن‌ها، سعی کنید تمام برنامه‌های مربوط به آن را ببندید و اگر در طولانی مدت به آن‌ها نیازی نخواهید داشت؛ از روی گوشی پاک کنید تا حافظه موبایل شما درگیر نشود.

5. طولانی قرار داشتن موبایل در حالت فیلمبرداری

وقتی با گوشی موبایل خود شروع به فیلمبرداری می‌کنید، تمامی اجزای موبایل در بالاترین حد کارکرد خود قرار می‌گیرند. در چنین حالتی CPU، نمایشگر، لنز و … درگیر می‌شوند و یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل، استفاده از دوربین فیلمبرداری موبایل است. بهتره هنگام فیلمبرداری با مویابل، هر چند دقیقه یکبار از حالت دوربین گوشی را خارج کرده و نور صفحه را کم کنید تا گوشی خنک شود.

اگر پس از خارج شدن از حالت دوربین، همچنان گوشی موبایل شما داغ بود، بهتر است به یک تعمیرگاه موبایل مراجعه کنید تا از آسیب و صدمات بعدی پیش گیری کنید. علاوه بر تمام این‌ها، اگر در حال گذراندن آموزش فیلمبرداری هستید، بهتر است این نکات بالا را به دقت توجه کنید تا برای یاد گرفتن حرفه‌ای فیلمبرداری، مجبور به تعویض یا تعمیر گوشی موبایل خود نشوید.

6. باتری متورم را تعویض کنید

اگر هنگام داغ شدن گوشی موبایل خود، باتری نیز به همراه آن متورم شده است، در اولین فرصت باید باتری خود را تعویض نمایید. این اتفاق بیشتر در گوشی های قدیمی تر می افتاد و پس از باد کردن گوشی، احتمال آتش سوزی و انفجار وجو داشت. بنابراین اگر باتری گوشی شما باد کرد؛ اولین کار این است که گوشی خود را خاموش کنید و تحت هیچ شرایطی آن را به پریز برق متصل نکنید و سپس برای تعویض باتری اقدام کنید.

هرچه شما تعویض باتری باد کرده را به تعویق بیندازید، باعث بیشتر داغ شدن موبایل و آسیب رسین به قطعات داخلی آن خواهید شد.

راه های خنک کردن گوشی موبایل

7. برنامه های موجود در گوشی خود را به صورت مرتب آپدیت کنید.

برنامه‌هایی که بر روی گوشی‌ها نصب می‌شوند، دارای ایراداتی هستند و تولید کننده آن، به مرور زمان سعی در ارائه آپدیت‌هایی می‌کند تا بتواند برنامه‌ها را هرچه بهینه تر کند. بعضی از این برنامه های موبایلی مخصوصا اگر بار اولی باشد که توسط تولید کننده ارائه شده باشد، دارای ایراداتی هستند و ممکن است باعث داغ شدن گوشی موبایل شما شوند.

بنابراین باید نوتیف اپ‌های مربوط به  بروزرسانی را در گوشی خود روشن نگه دارید تا در صورتی که آپدیت جدیدی برای هر برنامه ارائه شد، در اولین فرصت، آن را انجام دهید و از صدمات احتمالی به گوشی خود مراجعه نمایید.

8. اجرا کردن بازی های سنگین در موبایل

یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی سامسونگ و دیگر گوشی‌ها استفاده از بازی‌های با گرافیک بالا و سنگین است. هرچه بازی‌ها دارای گرافیک سنگین‌تری باشند، از امکانات سخت افزاری گوشی موبایل، بیشتر استفاده می‌کنند و همین امر باعث ایجاد داغی درگوشی موبایل خواهد شد. بهتر است هنگام استفاده از بازی های سنگین، تمامی نرم افزارهای غیر ضروری را ببندید، بلوتوث را خاموش نگه دارید و نور صفحه را نیز کم کنید تا باعث ایجاد داغی زیادی در گوشی نشود.

9. زیاد بودن نور صفحه یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل

یکی از خوبی‌های گوشی‌های هوشمند، بزگ بودن صفحه نمایش آن‌ها است که می‌توان تمامی کارهایی که با یک کامیپوتر یا لپتاپ انجام داد، را با آن نیز انجام داد. اما روشن بودن چند ساعته یک صفحه نمایش بزرگ با نور پرقدرت، باعث خواهد شد کم کم گوشی داغ شود چراکه برای حفظ روشنایی گوشی، باید انرژی خود را از باتری دریافت کند و بدین صورت باعث ایجاد داغی در گوشی موبایل خود خواهید شد.

برای جلوگیری از این کار بهتره نور گوشی خود را مدیریت کنید و همچنین پس از مدتی استفاده صفحه گوشی را خاموش کنید تا اجازه استراحت و خنک شدن به گوشی بدهید.

داغ شدن موبایل در گوشی سامسونگ a12

10. ویروسی شدن گوشی شما یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل

در حالت عادی بهتر است برای جلوگیری از ویروسی شدن گوشی خود، از آنتی ویروس استفاده کنید تا باعث ایجاد مشکلاتی نظیر داغ شدن موبایل برای شما نشود. اگر گوشی شما داغ می‌شود و دلیل خاصی برای آن پیدا نمی‌کنید، ممکن است گوشی شما ویروسی شده باشد و با نصب یک فیلترشکن می‌توانید جلوی داغ شدن گوشی خود را بگیرید.

11. استفاده از اینترنت و وای فای

وقتی به طور طولانی مدت از اینترنت استفاده می‌کنید و یا وای فای موبایل شما روشن است، منتظر داغ شدن گوشی خود باشید. در گوشی‌هایی با سیستم عامل اندروید، اینترنت برای برنامه هایی که در پس زمینه باز هستند، نیز فعال است و همین امر باعث داغ شدن گوشی موبایل شما خواهد شد.

زمانی که اینترنت برای کسی به اشتراک می‌گذارید، این اتفاق بیشتر می افتد و چون باتری بیشتر در حال فعالیت است، داغ شدن گوشی فرایند سریع‌تری دارد. بنابراین بهتر است پس از اینکه کارتان با اینترنت به پایان رسید، وای فای و نقطه اتصال را خاموش کنید.

12. پر بودن حافظه عاملی فراگیر در ایجاد داغی بین بیشتر گوشی ها

اگر می خواهید به سی پی یو CPU حود فشار زیادی وارد نکنید، بهتر است به صورت دائم حداقل 30 درصد از حافظه داخلی گوشی موبایل خود را خالی نگه دارید. در چنین حالتی برای باز کردن و اجرای برنامه‌های مختلف، فشار زیادی به موبایل نمی‌آید. اما اگر حافظه موبایل خود را خالی نکنید، باعث خواهید شد، گوشی موبایلتان داغ شود و فشار زیادی به قطعات داخلی آن وارد شود.

چرا گوشی موبایل داغ میشه

13. استفاده از باتری و کابل اورجینال

خیلی وقت‌ها شاید استفاده حاصی از گوشی موبایل خود نکنید اما در کمال تعجب ببینید گوشی شما در حال داغ شدن است. علت این امر می‌تواند استفاده از باتری‌های غیراورجینال باشد که باعث به خطر افتادن گوشی و یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل است.

14. استفاده از حالت پرواز را بکار گیرید!

وقتی نیازی به گوشی موبایل خود ندارید و نمی‌خواهید از آن استفاده کنید؛ بهترین کار این است که گوشی را بر روی حالت پرواز بگذارید تا گوشی موبایل خنک شود و بتواند برای کارکرد بهتر خودش را آماده کند.

کلام پایانی

تفاوتی ندارد گوشی شما چقدر پیشرفته باشد و چند میلیون برای آن هزینه کنید؛ مشکل داغ شدن در گوشی‌های اندروید و آیفون وجود دارد و باید برای آن راه حل مناسبی پیدا کنید. در بالا سعی کردیم تمامی مواردی که ممکن است گوشی شما را داغ کند را مورد بررسی قرار دهیم. این عوامل را بسیاری از ما انجام می دهیم جزو عادت‌های روزانمان شده است. اما اگر گوشی موبایل و سلامت خود را دوست دارید، بهتر است سعی کنید این کارها را انجام ندهید و در راستای ترک عادات مضر برآیید.

شما نیز اگر علت‌هایی را می‌شناسید که باعث داغ شدن موبایل می‌شود، آن را با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید تا با انتشار آن در سایت، به افزایش دانش و اطلاعات دیگر افراد کمک زیادی کنیم.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *