هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
۱۰ راهکار برای یادگیری زبان انگلیسی کودکان

۱۰ راهکار برای یادگیری زبان انگلیسی کودکان

دسته بندی : مقالات
1401/03/23

یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان یکی از مهمترین نکاتی است که باید والدین در سنین کودکی به ان توجه کنند. یکی از مهمترین نکاتی است که اکثر والدین نمی‌دانند که برای حمایت از فرزندان خود در یادگیری زبان انگلیسی چه کارهایی باید انجام دهند. انسان‌ها در سنین پایین‌تر بهتر یاد می‌گیرند مخصوصاً اگر موضوع یادگیری زبان باشد. آشنا کردن کودکان با زبان‌ها بسیار آسان‌تر است؛ چه از طریق صحبت کردن با آن‌ها باشد، چه از طریق معرفی یک اسباب‌ بازی آموزشی یا فقط اینکه با آن‌ها به زبان مقصد صحبت کنید.

کارهای زیادی هستند که می‌توانید برای کمک و حمایت از کودکان در یادگیری زبان انجام دهید که فراتر از تمرین گرامر یا کمک به آن‌ها در انجام تکالیف است. در برتر آموز خواهید اموخت که مسیر یادگیری زبان انگلیسی کودکان چطور میتوانید به او کمک کنید.

۱۰ راهکار برای یادگیری زبان انگلیسی کودکان

در این مقاله، به روش‌هایی سرگرم‌کننده و کم استرس برای یادگیری زبان انگلیسی به کودکان نگاهی انداخته‌ایم. ما بیشتر روی نکاتی تمرکز کرده‌ایم که کودکان را برای موفقیت تحت فشار قرار نمی‌دهد. این فشارها در یادگیری و به‌ویژه هنگام یادگیری زبان نتیجه معکوس دارد.

زیرا اعتماد به نفس و کمبود خودآگاهی می‌تواند خلل بزرگی در پیشرفت ایجاد کند. در حالی که ما عمدتاً روی کودکان بزرگ‌تر تمرکز کرده‌ایم اما 10 نکته‌ای که در اینجا مطرح شده برای کودکان کوچک‌تر نیز مفید خواهد بود. یا حتی برای بزرگ‌سالان!

  • نسخه انگلیسی کتاب‌های مورد علاقه کودک را تهیه کنید

اگر کودک شما خواندن به زبان انگلیسی را یک کار طاقت‌فرسا می‌داند، یک راه آسان برای سرگرم‌کننده‌تر کردن مطالعه برای او این است که کتاب‌های مورد علاقه‌اش را به زبان انگلیسی تهیه کنید. امروزه تعداد قابل توجهی از کتاب‌های مورد علاقه کودکان به زبان انگلیسی ترجمه شده است. حتی ممکن است کتاب مورد علاقه او در اصل به زبان انگلیسی نوشته شده باشد. اکثر کتاب‌های پرفروش کنونی در جهان مثل مجموعه داستان‌های هری پاتر به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند.

۱۰ راهکار برای یادگیری زبان انگلیسی کودکان

خواندن مطالب مورد علاقه به زبان انگلیسی نه‌تنها موجب سرگرمی کودکان می‌شود بلکه خواندن به زبان خارجی را هم بسیار آسان‌تر می‌کند. بنابراین اگر واژگانی وجود داشته باشد که معنی آن‌ها را نفهمند، نیازی کمتری برای مراجعه به فرهنگ لغت خواهند داشت. خواندن یک کتاب ناآشنا به زبان خارجی می‌تواند خسته‌کننده باشد. اما وقتی کتابی باشد که از قبل به‌خوبی می‌شناسید، کار شما بسیار آسان‌تر می‌شود.

  • خودتان نیز در کنار کودکان بیاموزید

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، به احتمال زیاد انگلیسی شما در حال حاضر بسیار خوب است. اما تلاش برای بهبود آن در کنار فرزندتان ممکن است کمی کسل‌کننده باشد. اما یادگیری یک زبان دیگر می‌تواند بسیار مفید باشد. یا شما با سرعت یکسانی یاد می‌گیرید یا درنهایت فرزندتان از شما پیشی می‌گیرد که می‌تواند برای او خوشحال‌کننده باشد.

می‌توانید واژگان و ساختار زبان‌های مختلفی را که یاد می‌گیرید مقایسه کنید، چالش‌هایی برای یکدیگر ایجاد کنید و به طور کلی فرآیند یادگیری زبان را به‌جای یک کار سخت و طاقت‌فرسا به یک فعالیت سرگرم‌کننده و کمی رقابتی تبدیل کنید.

با این حال، هیچ چیز مانند گفتن این حرف که برای حمایت از فرزندتان در حال یادگیری زبان دیگری هستید، فشار را بر کودک تحمیل نمی‌کند. بنابراین این موضوع را پیش خودتان نگه دارید. سایر زبان‌های اروپایی مانند آلمانی، فرانسوی، هلندی و اسپانیایی احتمالاً گزینه‌های خوبی هستند و آموختن آن‌ها برای کسی که انگلیسی می‌داند راحت‌تر خواهد بود.

  • مسائل آسان را به زبان انگلیسی مطرح کنید

اینکه فرزندتان را ملزم کنید تا در زمان‌های معینی مثل زمان صرف غذا با شما به زبان انگلیسی صحبت کند یک نکته خوب است. اما این کار می‌تواند برای او استرس‌زا بوده و بر او فشار آورد. اگر او نتواند در عین تلاش زیاد کارش را به‌درستی انجام دهد ممکن است به طور کلی ناامید شود.

کودک در مراحل اولیه یادگیری ممکن است واژگان کافی برای پاسخگویی مناسب نداشته باشد. بنابراین به جای برقراری ارتباط کلامی معنادار، یک مکالمه کتاب درسی را انتخاب کنید. این کار می‌تواند یادگیری زبان را برای کودک سرگرم‌کننده کند.

برای اینکه فشار بسیار کمتری به کودک تحمیل شود استفاده از انگلیسی را برای مسائل واقعاً ساده نگه دارید. به‌عنوان‌مثال، دستورالعمل‌های کلی که نیازی به پاسخ ندارند، یا فقط به پاسخ بله یا خیر نیاز دارند، می‌توانند به زبان انگلیسی منتقل شوند. چیزهایی مانند من می‌روم خرید، آیا می‌خواهید با من بیایید؟ یا مادربزرگ شما بعداً می‌آید.

 زبان انگلیسی کودکان

یعنی جملاتی که از واژگان مقدماتی استفاده می‌کنند و بنابراین به راحتی قابل درک هستند. به‌این‌ترتیب، آن‌ها به صحبت‌های انگلیسی گوش می‌دهند و به خوبی یاد می‌گیرند، اما کار سختی نیز به آن‌ها تحمیل نمی‌شود.

  • کودکان را از یادگیری زبان‌های دیگر ناامید نکنید

اگر آموزش زبان انگلیسی اولویت اصلی شماست و برای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان نیز مسلماً مفیدترین زبان خارجی است. ممکن است سایر زبان‌های خارجی را به عنوان یک عامل حواس‌پرتی در نظر بگیرید و فرزند خود را تشویق کنید تا روی انگلیسی خود تمرکز کند. اما این یک برنامه بد است، زیرا یادگیری زبان‌های دیگر می‌تواند برای یادگیری انگلیسی فرزند شما هم مفید باشد. این مسئله صرف نظر از سن کاملاً درست است.

دانش‌آموزانی که هم‌زمان در حال آموزش چند زبان هستند، گاهی اوقات واژگان را اشتباه می‌گیرند. یا اگر زبان‌ها از یک گروه باشند، درنهایت هر از گاهی با ترکیبی عجیب از این دو صحبت می‌کنند. اما فراگیری سه یا چند زبان به آن‌ها کمک می‌کند تا نحوه ساختار زبان‌ها را با هم مقایسه کنند.

  • برای آموزش انگلیسی به کودک از بازی استفاده کنید

مسلماً، پیروی از این نکته راه خوبی برای افزایش دایره واژگان زبان انگلیسی کودک شما است. درست است که بازی‌ها بیشتر به انگلیسی عامیانه متمایل بوده و ممکن است برای آینده شغلی او مفید نباشد. اما هر تمرینی در جای خود ارزشمند و مفید است. استفاده از بازی‌های ویدیویی در یادگیری راهی کم‌فشار برای تقویت زبان انگلیسی کودک شما است. زبان اکثر بازی‌ها به طور پیش‌فرض انگلیسی است، بنابراین شما مجبور نخواهید بود تلاش زیادی در این زمینه انجام دهید.

اگر فرزند شما گیمر نیست، ایده‌های دیگری شامل استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک مفید خواهد بود. البته اگر به اندازه کافی مطمئن باشید که به رشد عقلی کافی رسیده است. بزرگ‌ترین کار در این زمینه خریدن یک لپ تاپ است. اگر قبلاً با اصطلاحات تخصصی انگلیسی آشنا نباشد، استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد.

  • درباره اشتباهات کودک زیاد نگران نباشید

بهترین راه برای اینکه فرزندتان دیگر تمایلی به یادگیری زبان انگلیسی نداشته باشد، این است که هر اشتباهی را که مرتکب می‌شود به او متذکر شوید. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، عدم اعتماد به نفس برای یادگیری زبان‌ها کشنده است و تذکرات مداوم شما برای اشتباهات جزئی فایده‌ای جز ایجاد احساس عمیق عدم اعتماد به نفس در کودکان ندارد. درست است که هدف نهایی شما یادگیری بی عیب و نقص و تسلط به زبان انگلیسی است، اما زبان خود بومیان انگلیسی‌زبان نیز کاملاً بدون اشتباه نیست. بهتر است فرزندتان بتواند با اطمینان و روان ارتباط برقرار کند، به جای اینکه طیف بسیار کوچکی از واژگان را بدون خطا بیان کند.

یادگیری زبان خارجی

بنابراین اگر اشتباه بزرگی وجود دارد که آن‌ها همچنان مرتکب می‌شوند، چه باید بکنید؟ یک رویکرد که باید از قبل با آن‌ها هماهنگ باشد، این است که هر هفته یک اشتباه را درست کنید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند بدون ایجاد این تصور که اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند پیشرفت کرده و از ادامه راه ناامید نشوند.

  • بر واژگان تمرکز کنید، نه گرامر

اگر می‌خواهید در کنار آموخته‌هایشان در مدرسه نقشی در آموزش زبان انگلیسی به کودکان بازی کنید، بهتر است به جای گرامر، روی آموزش واژگان تمرکز کنید. دلیل این امر آن است که گرامر در کلاس درس بسیار آسان‌تر و مؤثرتر آموزش داده می‌شود و آموزش افعال در حین شستن ظرف کار ساده‌ای نیست! دلیل بعدی این است که معلم مدرسه آن‌ها احتمالاً دستور زبان را بر اساس برنامه درسی که به دقت تنظیم شده به آن‌ها آموزش می‌دهد و شما تنها کودک را گیج خواهید کرد.

اما دلیل اصلی این است که یادگیری گرامر به برقراری ارتباط بهتر کمک کرده اما یادگیری واژگان به برقراری ارتباط مؤثرتر کمک خواهد کرد. مثلاً اگر بخواهید چهار بستنی زعفرانی بخرید، اگر معنای کلمه زعفران به انگلیسی را ندانید، دانستن نحوه ساخت یک جمله کامل بر اساس گرامر به شما کمکی نمی‌کند.

اما اینکه بتوانید به انگلیسی بگویید، حتی اگر قواعد زبان را ندانید اما بستنی به سوی شما خواهد آمد. توانایی برقراری ارتباط مؤثر، کلید مفیدتر و سرگرم‌کننده‌تر شدن یادگیری یک زبان خارجی است.

  • از ترکیب انگلیسی با زبان مادری نترسید

اگر می‌خواهید کودکی دوزبانه بزرگ شود، بهتر است از ترکیب دو زبان خودداری کنید. حتی ایده خوبی است که یک نفر فقط با یک زبان صحبت کند، در حالی که دیگری به زبان دیگر صحبت می‌کند. اما تا زمانی که کودک به نوجوانی نرسیده به این راحتی‌ها گیج نمی‌شود. بله ترکیب دو زبان جدید ایده بسیار بدی است که تنها می‌تواند به سردرگمی منجر شود، اما کودکان برای تمایز میان زبان مادری خود و انگلیسی دچار مشکل نمی‌شوند.

۱۰ راهکار برای یادگیری زبان انگلیسی کودکان

این امر بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات، ترکیب زبان‌ها با هم می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد و یادگیری آن‌ها را آسان‌تر کند. صحبت کردن و فرستادن پیام فینگلیش بین دانش‌آموزان بسیار محبوب است. اگرچه ممکن است جملات آن‌ها به نظر مسخره‌آمیز باشد اما فوایدی دارد که در ظاهر نمود پیدا نمی‌کند. این یک راه کم دردسر برای تمرین واژگان. به زبان مقصد است.

  • با کودکان به تماشای تلویزیون و فیلم‌های انگلیسی‌زبان بپردازید

تماشای فیلم و تلویزیون به زبان انگلیسی یک راه عالی برای یادگیری و در عین حال لذت بردن از زمان است که این امر به‌ویژه در مورد نوجوانان صدق می‌کند. اگر انگلیسی آن‌ها هنوز به اندازه کافی خوب نیست که داستان را دنبال کنند، می‌توانید از فیلم و کارتون را به زبان انگلیسی اما با زیرنویس فارسی تماشا کنید. بعد از مدتی می‌توانید زیرنویس‌ها را به انگلیسی نیز تغییر دهید.

این تماشای دوباره به کودک شما فرصت می‌دهد تا بفهمد چه چیزی گفته شده است. در مرحله بعدی نمایش زیرنویس‌ها را به طور کلی غیرفعال کنید. تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی به زبان انگلیسی می‌تواند راهکاری بسیار مؤثر در آموزش زبان باشد. به یاد داشته باشید که لذت بردن از زمان آموزش زبان انگلیسی در اولویت قرار دارد. اگر کودک مجبور باشد برای درک آنچه در فیلم رخ می‌دهد تقلا کنند، اهمیت این موضوع از بین می‌رود.

  • آن‌ها را به مدرسه تابستانی بفرستید

فریب اصطلاح فراغت تابستانی را نخورید زیرا بیشتر به وقت تلف کردن شبیه است. فرستادن بچه‌ها به کلاس‌های زبان در تابستان می‌تواند راهی آرام و لذت‌بخش برای یادگیری زبان انگلیسی باشد. کلاس‌های زبان انگلیسی می‌تواند به شکل بسیار ابتدایی باشد یا اگر مهارت‌های زبانی آن‌ها به اندازه کافی پیشرفته است ممکن است دوره‌های متفاوتی را انتخاب کنند. انتخاب سطح کلاس زبان انگلیسی باید با نیازها و توانایی‌های دانش‌آموزان مطابقت داشته باشد.

به هر صورت، حضور در کلاس‌های تابستانی منجر به ایجاد شبکه‌ای از دوستان می‌شود که در خارج کلاس نیز با هم صحبت می‌کنند. این کار کودک شما را ملزم می‌کند که انگلیسی صحبت کرد تا بتواند به دوستان خود نزدیک‌تر شود.

نتیجه گیری

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که آموزش زبان دوم در سنین پایین بسیار آسان‌تر و مؤثرتر خواهد بود. آموزش زبان انگلیسی در کودکی علاوه بر اینکه به‌خودی‌خود بسیار مفید است، می‌تواند در رشد فکری کودک نیز بسیار مؤثر باشد. پیدا کردن راه‌هایی برای اینکه کودک به آموزش زبان انگلیسی علاقه‌مند شود، از چالش‌های بزرگ پیش روی والدین است. اگرچه این امر امروزه به لطف وجود کارتون‌های مختلف انگلیسی بسیار آسان‌تر شده است. علاقه بزرگ‌ترها به یک امر خاص می‌تواند انگیزه مهمی برای کود باشد، پس اگر شما نیز در این مسیر همراه او باشید، نتیجه کار بسیار رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.

نویسنده : پریسا نصرتی

سلام من 9 سال سابقه تولید محتوای یونیک (ترجمه شده) دارم و به وردپرس و محتوای سئو شده تسلط کامل دارم. طی این سال ها در زمینه های مختلفی تولید محتوا انجام دادم اما در زمینه ارز دیجیتال، پزشکی و شیمی هیچ تخصصی ندارم. در سایر زمینه ها تخصص کامل دارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *