هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
10 زبان برنامه نویسی برای یادگیری

ده زبان برنامه نویسی کاربردی برای یادگیری در سال 2020

دسته بندی : فناوری
1399/08/09

در این مقاله از برتر آموز ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری را معرفی خواهیم کرد. اما قبل از آن بهتر است که بدانیم برنامه نویسی چیست و یادگیری آن چه فوایدی دارد ؟

برنامه نویسی چیست؟

برنامه‌ نویسی فرآیند طراحی و ساخت یک برنامه ی کامپیوتری قابل اجرا برای دستیابی به یک نتیجه محاسباتی خاص است. این علم شامل کارهایی از قبیل: آنالیز، تولید الگوریتم‌ ها، مصرف منابع، اجرای الگوریتم‌ ها و… به زبان برنامه ‌نویسی انتخاب شده می باشد.

زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان مجموعه‌ ای از نشانه‌ های قرار دادی ا‌ست که برای انتقال پیام استفاده می ‌شود؛ برنامه نویسی نیز مجموعه ای از دستورات و نشانه های قرار دادی می باشد که برای انتقال پیام میان انسان و ماشین استفاده می شود.

فواید یادگیری برنامه نویسی:

وقتی که علم کد ‌نویسی را فرا می ‌گیرید، دید جدیدی به دنیا خواهید داشت؛ زمانی که متوجه می شوید چه کار‌هایی را می ‌توان با برنامه ‌نویسی انجام داد، درک بهتری از تکنولوژی که در تمام زندگی شما تأثیر می‌گذارد، پیدا خواهید کرد.

  1. امروزه دنیا حول محور تکنولوژی می چرخد و در تکنولوژی همشیه برنامه نویسی وجود دارد پس لازم است علاوه بر دانش کار با کامپیوتر دانش دستور دادن به آن را هم داشته باشیم. به عقیده ی میشل رسنیک ،دانشمند علوم کامپیوتری در دانشگاه ام آی تی آمریکا، «در عصر حاضر هر کسی که اصول کدنویسی را بلد نباشد بی ‌سواد است!»
  2. برنامه نویسی یکی از پردرآمد ترین شغل های دنیاست در واقع با برنامه نویسی می توان بخشی از دغدغه های جوامع را برطرف نمود، پس یک برنامه نویس موفق که درآمد خوبی دارد برنامه نویسی است که دغدغه ی جامعه ی خودش را بشناسد و برای رفع آن با استفاده از دنیای کد ها راه حلی بیابد.
  3. شما بعد از یادگیری برنامه نویسی از یک مصرف کننده ی فناوری به یک تولید کننده ی فناوری تبدیل می شوید.
  4. یادگیری برنامه نویسی به شما مهارت تفکر خلاق و ارائه راه حل در شرایط بحرانی را نیز می بخشد.

معرفی ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری:

به طور کلی 700 زبان برنامه نویسی برای تعامل میان انسان و ماشین در جهان وجود دارد که از میان آن 700 زبان لیستی ار ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری که کاربردی تر و معروف تر هستند تهیه کرده ایم.

به صورت جداگانه تاریخچه، ویژگی ها و کاربرد های این ده زبان را در این قسمت بررسی خواهیم کرد.

با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

1. python:

10 زبان برنامه نویسی برای یادگیری

اگر مبتدی هستید اولین زبان برنامه نویسی برای یادگیری که به شما پیشنهاد می کنیم زبان پایتون می باشد.

تاریخچه و معرفی زبان برنامه نویسی پایتون:

پایتون اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط خودو فان روسوم در مؤسسه ی ملی تحقیقات ریاضی و رایانه CWI در کشور هلند ایجاد شد.

هدف اصلی ساخت پایتون تولید زبانی با توانایی پردازش استثنا ها و خوانایی فوق العاده بالا بود. هرچه زبان برنامه نویسی خوانایی بالاتری داشته باشد سرعت اجرای پایین تری دارد چرا که باید پروسه ی طولانی تری را برای ترجمه شدن به زبان ماشین طی کند؛ پس، از پایتون برای برنامه هایی که نیاز به سرعت بالا دارند استفاده نمی شود.

اما به دلیل همان خوانایی بالا و جذابیتش این زبان را در اولین جایگاه از “لیست ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری” قرار داده ایم. بسیاری از متخصصان نیر زبان پایتون را برای شروع یادگیری برنامه نویسی پیشنهاد می کنند.

ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون:

یادگیری آسان، پوشش دادن برنامه نویسی شی گرا و ساخت یافته، بازیابی حافظه، انعطاف بالا در تعامل با زبان های دیگر، قابل حمل (بدون نیاز به تغییر در کد، روی سیستم عامل های مختلف اجرا می شود)، قابل توسعه توسط خود کاربران و…

کاربرد های زبان برنامه نویسی پایتون:

ساخت اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت، هک و تست نفوذ، داده کاوی (Data mining)، تولید بازی های رایانه ای، تولید رابط کاربری گرافیکی و…

C++ .2 :

10 زبان برنامه نویسی برای یادگیری

دومین جایگاه از “لیست ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری” را به زبان c++ اختصاص داده ایم چرا که نسبت به زبان های دیگر علاوه بر خوانایی نسبتا خوب از سرعت بالایی نیز برخوردار است.

تاریخچه و معرفی زبان برنامه نویسی ++C:

سی پلاس پلاس توسط  “بی‌یارنه استراس‌تروپ”  ریاضی‌ دان دانمارکی در سال 1979 به هدف بهبود زبان C تولید شد.

ابتدا نام این زبان را سی با کلاس (به معنی اینکه از کلاس ها نیز پشتیبانی می کرد) گذاشتند ولی در سال 1983 نام C++ را جایگزین آن نمودند.

ویژگی های زبان برنامه نویسی ++C :

محوریت موضوعی، پشتیبانی کتابخانه‌ ای قوی، سرعت اجرای بالا، تالیف و گردآوری، پشتیبانی از اشاره‌گر ها و توابع، خوانایی تقریبا بالا، پشتیبانی جامع از برنامه ‌نویسی های ساخت‌ یافته، شی ‌گرا، انتزاع داده و جنریک و…

کاربرد زبان برنامه نویسی ++C :

تولید موتور های جست و جو گر، تولید نرم افزار های گرافیکی، تولید برنامه های بانکی، تولید سیستم های ذخیره ابری، دستورات سیستم های پزشکی و…

PHP .3:

10 زبان برنامه نویسی برای یادگیری

در “لیست ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری” حتما باید جایگاهی برای یک زبان اسکریپت نویسی نیز وجود داشته باشد، php یکی از قذرتمندترین این زبان هاست.

تاریخچه و معرفی زبان برنامه نویسی PHP:

نام php مخفف عبارت Personal Home Page به معنی صفحه ی خانگی شخصی می باشد. این زبان برنامه نویسی در سال 1995 توسط راسموس لردورف منتشر شد و آخرین ورژن قابل اجرای آن ورژن 7.8 آن می باشد که در اواخر نوامبر سال 2019 تولید شده است.

پی اچ پی یک زبان open source، تحت وب و سمت سرور می باشد.

ویژگی های زبان برنامه نویسی PHP:

شکل پذیری فوق العاده، همگونی با اغلب بانک‌ های اطلاعاتی از جمله  MySQL ، امنیت بالا، سرعت بالا در سرویس دهی، منبع باز (Open source)، سازگاری با اکثر وب سرور ها، قابلیت رمز گذاری روی داده ها و….

کاربرد های زبان برنامه نویسی PHP:

طراحی وبسایت (back-end)، ساخت نرم افزار دسکتاپ، ساخت قالب و افزونه وردپرس، ساخت ربات تلگرام، ساخت گرافیک، تولید بازی آنلاین، تولید سیستم های مانیتورینگ و…

Java script .4:

10 زبان برنامه نویسی برای یادگیری

تاریخچه و معرفی زبان برنامه نویسی JAVA Script:

جاوا اسکریپت را در ابتدا شخصی به نام برندان ایچ در شرکت نت‌ اسکیپ با نام Mocha طراحی نمود. این نام بعداً به LiveScript و نهایتاً به جاوا اسکریپت تغییر یافت. این تغییر نام تقریباً با افزوده شدن پشتیبانی از جاوا در مرورگر وب Netscape Navigator همزمانی دارد. اولین نسخهٔ جاوا اسکریپت در دسامبر ۱۹۹۵ معرفی و عرضه شد.

این زبان نوعی زبان سطح بالا، کامپایل درجا، و چندالگویی است. نوع دهی آن پویا است، و دارای توابع کلاس اول می ‌باشد.

ویژگی های زبان برنامه نویسی JAVA Script:

ویرایش ساده، قابلیت مدل سازی، ابزار های متنوع، دیباگ کردن و عیب یابی آسان، شی گرا، توسعه پذیری آسان و…

کاربرد های زبان برنامه نویسی JAVA Script:

برنامه نویسی موبایل، اسکریپت نویسی، محاسبات ریاضی، برنامه نویسی front-end و back-end، برنامه های تحت وب، تولید وب سایت های متحرک و…

  • توجه داشته باشید که زبان JAVA script هیچ ارتباط و شباهتی با زبان JAVA ندارد. در مورد ششم از “لیست ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری” به بررسی زبان جاوا به صورت جداگانه می پردازیم.

5. Kotlin:10 زبان برنامه نویسی برای یادگیری

همه ی ما سیستم عامل اندروید را می شناسیم، در مورد پنجم و ششم از “لیست ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری” دو زبان برنامه نویسی که عمدتا برای نوشتن نرم افزار های اندوریدی استفاده می شوند را معرفی می کنیم.

تاریخچه و معرفی زبان برنامه نویسی Kotlin:

در ژوئیه ۲۰۱۱،  JetBrains از پروژهٔ کاتلین پرده برداری کرد، زبانی جدید برای ماشین مجازی جاوا، که برای یک سال تحت توسعه و پیشرفت قرار داشت سرپرست  جت برینز، Dmitry Jemerov ، اظهار داشت بیشتر زبان‌ های برنامه‌ نویسی، آن ویژگی ‌هایی که دنبالش هستند را ندارند. یکی از اهداف اصلی کاتلین این است که به همان سرعت زیاد جاوا، کامپایل شود. در فوریهٔ سال ۲۰۱۲، JetBrains  منبع باز این پروژه را تحت مجوز Apache 2 ارائه نمود.

ویژگی های زبان برنامه نویسی Kotlin:

سورس باز بودن، قابلیت همکاری گسترده با جاوا، توابع  Extension، نوشتن کد کمتر (کد های نصفه را خودش کامل می کند)، پشتیبانی شدن توسط اندروید استادیو، زمان کامپایل کمتر، کتابخانه های مشترک با جاوا، پشتیبانی از multiplatform، تایپ استاتیک و…

کاربرد های زبان برنامه نویسی Kotlin:

برنامه نویسی برای سیستم عامل اندروید و ios، این زبان در اپلیکیشن هایی همچون pintrest، Evernote و… استفاده شده است.

JAVA .6 :

ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری

تاریخچه و معرفی زبان برنامه نویسی JAVA:

زبان جاوا نخستین ‌بار توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان‌ مایکرو سیستمز ایجاد گردید و در سال ۱۹۹۱ به‌عنوان بخشی از سکوی جاوا منتشر شد سپس در سال ۱۹۹۶ شرکت Sun نرم ‌افزار جاوا را به صورت رایگان و با مجوز عمومی برای همه منتشر کرد.

کلمه ی جاوا مخفف Just Another Vague Acronym به معنی یک اختصار مبهم دیگر می باشد!

این زبان در مقایسه با زبان c++  مدل شیء گرایی آسان ‌تری دارد و از قابلیت ‌های سطح پایین کمتری پشتیبانی می ‌کند.

هدف از تولید این زبان، تولید زبانی بود که ساده، شی گرا، مشهور، بدون خطا، پویا و با کارایی بالا باشد.

ویژگی های زبان برنامه نویسی JAVA:

ساده، مستقل از پلتفرم، قوی، قابل حمل، معماری خنثی، امن، پویا، مفسر، توزیع شده، چند نخی و…

کاربرد های زبان برنامه نویسی JAVA:

تولید کارت های هوشمند، تولید بازی، علم رباتیک، تولید برنامه های کاربردی رومیزی، تولید برنامه های کاربردی تحت وب، تولید برنامه های کاربردی سازمانی و…

7. #C:

ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری

تاریخچه و معرفی زبان برنامه نویسی C#:

مایکروسافت پس از اینکه شرکت سان طی ماجراهایی پرونده ای علیه او ساخت مجبور به تولید زبان شی گرای دیگری شد که مشابه c++ بود.

در سال ۱۹۹۹ آندرس هلزبرگ گروهی را برای طراحی زبانی جدید تشکیل داد که در آن زمان نامش cool بود. مایکروسافت برخلاف اینکه قصد داشت اسم این زبان را تا آخر Cool قرار دهد، به دلیل نامناسب بودن برای اهداف تجاری این کار را نکرد.

در ارائه و معرفی رسمی چارچوب دات ‌نت در PDC  در سال ۲۰۰۰ این زبان به سی شارپ تغییر نام یافت و کتابخانه ها، کلاس‌ها و  runtime  که در ای ‌اس‌ پی ‌دات ‌نت وجود داشتند به سی شارپ منتقل شدند.

ویژگی های زبان برنامه نویسی C#:

شرط های بولین، زباله روبی خودکار، کتابخانه استاندارد، قابلیت نسخه‌ بندی اسمبلی‌ ها، دلیگیت و مدیریت رویدادها، استفاده آسان برای جنریک، شرط‌ های کامپایلری، برنامه نویسی ساده برای مالتی ترد، یکپارچه با ویندوز و…

کاربرد های زبان برنامه نویسی C#:

توسعه بازی برای موتور Unity، توسعه نرم افزارهای میان پلتفرمی، توسعه اپ برای اندروید و iOS ، توسعه نرم افزار برای macos و…

Ruby .8:

ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری

تاریخچه و معرفی زبان برنامه نویسی Ruby:

زبان روبی رسماً در روز ۲۴ فوریه  ۱۹۹۳ توسط یوکیهیرو ماتسوموتو معرفی شد. او دنبال ساخت زبانی بود که امکانات متعادلی برای برنامه‌ نویسی تابعی و دستوری برای برنامه ‌نویس فراهم آورد. ماتسوموتو دربارهٔ انگیزه ‌اش برای ساخت روبی می‌گوید: « در جستجوی زبانی بودم که از پایتون  شیءگراتر و از پرل  قدرتمندتر باشد. برای همین تصمیم گرفتم خودم آن را بسازم» یکی از دلایل انتخاب نام «روبی» این بود که یاقوت  (rubby) نشان ماه تولد یکی از همکاران وی بوده ‌است.

ویژگی های زبان برنامه نویسی Ruby:

انعطاف‌پذیری، پویا بودن، پشتیبانی از iterators و closures، پشتیبانی محلی از  regular expressions، سربارگزاری عملگرها، قابلیت حمل بالا، پیاده سازی در تمام سیستم عامل های اصلی، اتصال بومی API ها در C، کتابخانه استاندارد و…

کاربرد های زبان برنامه نویسی Ruby:

برنامه های وب، وب سرور ها، خدمات سیستم، عملیات های مرتبط با پایگاه داده، پشتیبانی گیری (back up) و…

9. Swift:

ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری

تاریخچه و معرفی زبان برنامه نویسی Swift:

توسعه ی سویفت در سال ۲۰۱۰ توسط کریس لاتنر آغاز شد که با همکاری برنامه ‌نویسان اپل ادامه پیدا کرد. سویفت از زبان‌های Objective-C ، Rust، Haskell، Ruby، Python، C#، CLU و بسیاری دیگر از زبان‌ها الهام گرفته‌ شده‌ است. در سال ۲۰۱۴، برنامه ی موبایل کنفرانس جهانی توسعه‌ دهندگان (WWDC) به عنوان اولین برنامه به زبان سویفت نوشته و منتشر شد.

ویژگی های زبان برنامه نویسی Swift:

استفاده از مفاهیم مدرن برنامه نویسی، امنیت بالا، کاهش خطاهای برنامه نویسی، دربرگیری مفهوم protocol extensibility، الگوی برنامه نویسی پروتکل محور، اختیار در انتخاب متغیر ها، محیط یکپارچه توسعه نرم افزار و…

کاربرد های زبان برنامه نویسی Swift:

توسعه ی سیستم عامل های ارائه شده توسط اپل ، این زبان در تولید اپلیکیشن هایی مانند facebook، uber و… نقش داشته است.

10. Golang:

ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری

و اخرین جایگاه از “لیست ده زبان برنامه نویسی برای یادگیری” که معرفی می کنیم را به زبان golang اختصاص داده ایم.

تاریخچه و معرفی زبان برنامه نویسی GO:

گو یک زبان برنامه ‌نویسی ترجمه ‌شده است که در شرکت گوگل و در سال 2009 توسط رابرت گریسیمر، راب پایک و کن تامپسون توسعه داده شد.

«go» به عنوان یک آزمایش توسط مهندسان گوگل توسعه پیدا کرده است. این زبان برنامه ‌نویسی به شیوه ‌ای طراحی شده که ضمن برطرف کردن انتقاد های رایج از دیگر زبان ‌ها، ویژگی ‌های مثبت آن ها را حفظ کند.

ویژگی های زبان برنامه نویسی GO:

نیاز نداشتن به محیط‌ های توسعه یکپارچه، دارای زباله جمع کن، همروند، پشتیبانی از انواع سیستم عامل های بی اس دی، ویندوز، لینوکس و مک، کراس پلتفرم بودن، بسیار ساده، کتابخانه های غنی و…

کاربرد های زبان برنامه نویسی GO:

توسعه مایکروسرویس ها، رایانش ابری، توسعه وب و…

منبع: برتر آموز

 

نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *