امروزه تمامی کسب و کار های اینترنتی به دنبال افزایش درآمد هستند و از این رو یکی از روش های افزایش درآمد، استفاده از راز موفقیت ایمیل مارکتینگ است. ما در این مقاله نکات مهم و راز موفقیت ایمیل مارکتینگ را شرح داده و تاثیر آن بر روی درآمد زایی را هم ذکر کرده ایم.
استفاده کردن از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبین که به منظور جذب مشتریان جدید و یا حفظ رابطه با مشتریان قدیمی باشد ایمیل مارکتینگ گفته میشود که در آن محتوای پیام شما میتواند شامل مواردی همچون: تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیفها و پیشنهادات جذاب و متفاوت و… باشد. ما در این مقاله از سایت برتر آموز قصد بر آن داریم که صفر تا صد راز موفقیت ایمیل مارکتینگ را برای شما دوستان عزیز شرح دهیم.
در واقع اگر خیلی ساده و عامیانه بخواهیم بگوییم ایمیل مارکتینگ یعنی این که شما بتوانید با ارسال کردن ایمیل مخاطب یا مشتری جدیدی پیدا کنید و یا از این راه کالا و محصولات خود را بفروشید و درآمد خود را افزایش بدهید. در این رابطه نکته مهمی که بهتر است همان اول کار به شما بگوییم آن است که ایمیل مارکتینگ تنها شمال ارسال نمودن انبوه ایمیل به هزاران نفر نمیشود بلکه شما میتوانید از انواعی از استراتژی ها و تکنیک ها بهره ببرید که همه آن ها در بستر ایمیل اتفاق میافتند. شما قادرید که در هر یک از مراحل استراتژی خود مانند: برندسازی و آگاهی از برند، ترغیب به خرید، وفادار سازی مشتریان، حفظ نمودن مشتریان و… از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. چرا که استفاده کردن از ایمیل ظرفیت های بسیار بالایی دارد که در بسیاری از موارد ما از آنها اطلاعی نداریم و نمیتوانیم به نحوه احسنت از آن سود کسب کنیم.
با این وجود باز هم به نظر میآید که بهتر است پیش از شروع کردن هر موضوعی ابتدا نگاهی تاریخچه ایمیل مارکتینگ بیاندازیم و اینکه اصلا با چه هدفی شکل گرفته است، زیرا پس از کسب اطلاعات اطلاع و تسلط یافتن در این مباحث مقدماتی است که شما میتوانید قسمت های پیشرفته و حرفهای این شیوه از ایمیل مارکتینگ را به خوبی پیاده سازی و بکار ببرید.
حال که دانستید ایمیل مارکتینگ چیست و اندکی با آن آشنا شدید بیایید تا با هم نگاهی به تاریخچه ایمیل مارکتینگ بیاندازیم. ((گری توئرک)) در 41 سال پیش نخستین فردی بود که توانست ایمیلی را به شکل انبوه برای 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات ديجيتال(DEC) ارسال کند و به فروش 13 میلیون دلاری دست پیدا کند که پس از این اتفاق وی را پدر اسپم دنیا نامیدند. ولیکن خود او معتقد بود که چون توانسته است ایمیلش را به طور هدفمند برای مخاطبان خود ارسال بکند باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ دنیا را به او دهند.
در بازه زمانی سال های 1990 تا 2000 با فراگیر شدن استفاده کردن از اینترنت سبک زندگی و کاری مردم جهان دچار تغییرات زیاد و اساسی شد به همین منظور (Hotmail) به عنوان نخستین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت مجانی و رایگان آغاز کرد تا بازار یابان بتوانند از ظرفیت های آن در خصوص دیجیتال مارکتینگ استفاده نمایند و هزینههای بازاریابی مستقیم حضوری یا تلفنی خود را کاهش دهند. رفته رفته بازاریابی ایمیلی به جایی رسید که پیام های انبوه میبایست حتما حتما به صندوق دریافتی (Inbox) مخاطبین هدف ارسال میشدند. در این خصوص مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزار دهنده، زمان ارسال و… از جمله مواردی بودند که رعایت نکردن آنها موجب میشد که ایمیلها به spam بروند.
ولی از سال 2010 به اینور بازاریابی با ایمیل کلا وارد فاز و حال هوای جدیدی شد و قواعد بازی بطور کل تغییر یافتند. چرا که سخت گیریهای صورت گرفته در مواردی همچون: ارسال ایمیل گروهی ، بررسی محتوای ایمیلها، ارزانبودن آن نسبت به روشهای دیگر، فراگیر شدن استفاده از گوشیهای هوشمند، اقبال کاربران به استفاده از ایمیل و ظهور شبکههای اجتماعی و… از جهت دیگر موجب سخت تر شدن شرایط برای استفاده نمودن از ایمیل نسبت به قبل شده بودند.
اما با گذشت زمانی اندک یعنی از سال 2013 به بعد خیلی ها متوجه شدند که چگونه باید به صورت حرفهای از این روش بهره ببرند. در این خصوص مواردی مانند: استفاده کردن از محتوای مناسب و مبتنی بر نیاز و علاقه کاربران، به کارگیری نرم افزارهای حرفهای، یکپارچهسازی ایمیل با سیستمهای مدیریت محتوا، استفاده از سیستمهای اتوماسیون ایمیل مارکیتنگ، بخشبندی مشتریان و ارائه پیشنهادات جذاب و… باعث شدند که مخاطبان هدف بسیار بیشتر از گذشته درگیر ایمیل های دریافتی خود بشوند.
اکنون که تاریخچه ایمیل مارکتینگ هم بررسی کردیم وقت آن رسیده است که به معرفی و توضیحات مزیت ها و فواید ایمیل مارکتینگ بپردازیم تا بهتر متوجه شوید که چرا با از ایمیل مارکتینگ استفاده نمایید.
راز موفقیت ایمیل مارکتینگ حوزۀ ای بسیار گستردهای و بزرگی است و آموزش کامل آن بسیار طولانی و نیازمند یک مقاله جدا است اما با این وجود اگر ما بخواهیم به طور کلی به آن اشاره ای کنیم شامل مراحل زیر خواهد شد:
1- ایجاد استراتژی: داشتن یک استراتژی خوب نقطه آغاز هر نوعی از بازاریابی میباشد چرا که شما تنها با داشتن یک استراتژی خوب و مناسب میتوانید با نظم و برنامه ریزی کار و پروژه های خود را شروع کرده و پیش ببرید، لذا ابتدای کار داشتن استراتژی مناسب بسیار مهم و حیاتی است.
2- تهیه لیست ایمیل: برای شروع کمپین لازم است که شما ابتدا لیست ایمیل خود را تهیه کنید. شما میتوانید این لیست را با استفاده از فرآیندی به نام لیدجنریشن تهیه کرده و بدست بياوريد.
3- انتخاب نمودن سرویس مناسب: در این رابطه موسسات و شرکت های مختلفی وجود دارند که به شما کمک میکنند تنها کافی است که شما با انجام تحقیقات لازم یک سرویس مناسب را برای خود انتخاب کرده و به کار بگیرید.
4- طراحی کردن ایمیل: طراحی کردن ایمیل و فرم ثبت نام یکی از مهمترین مراحل پیاده سازی کمپین میباشد، توجه داشته باشید که لازم است این ایمیل ها از نظر محتوایی و بصری برای مخاطبان جذاب باشند.
5- انجام اتوماسیون ارسال ایمیل: اتوماسیون به معنی خودکار سازی فرایند ها میباشد و اتوماسیون ایمیل مارکتینگ نیز به معنی خودکار سازی فرایند های ارسال ایمیل است. ضمن اینکه شما میتوانید یک اتوماسیون حرفهای پشت سیستم ارسال ایمیل خود داشته باشید تا به وسیله آن بتوانید از اطلاعات و داده های به دست آورده خود بهترین استفاده را ببرید. همچنین این روش میتواند به معنای ارسال خودکار ایمیل با توجه به سوابق خرید مشتری، علایق، اولویتها، تاریخهای مشخص، رفتار مشتری و… باشد و به شما کمک کند تا همیشه به صورت سفارشی با مخاطبان در ارتباط باشید. شما میتوانید که تنظیمات ایمیل های خود را به صورتی تنظیم کنید که پس از ثبت نام مخاطبین، برایشان ایمیل هایی با محتوای کاربردی و مفید ارسال بشوند.
6-آنالیز کردن داده ها: شما باید حتما بر نتایج کمپین خود در گذر زمان نظارت داشته باشید و آن را آنالیز کنید به همین دلیل به شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) زیر احتیاج پیدا میکنید که شما باید این شاخص ها را به دقت وارسی کنید و هنگامی که در کمپین خود به مشکلی برخوردید به سرعت آنها را اصلاح کنید.
امیدواریم از این مفاله راز موفقیت ایمیل مارکتینگ نهایت بهره را کسب کرده و برای دوستانتان آن را به اشتراک بگذارید.
در ابتدای این مقاله به شما گفتیم که به استفاده کردن از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبین که به منظور جذب مشتریان جدید و یا حفظ رابطه با مشتریان قدیمی باشد ایمیل مارکتینگ میگویند که در آن محتوای پیام شما میتواند شامل مواردی همچون: تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیفها و پیشنهادات جذاب و متفاوت و… بشود.
ایمیل مارکتینگ چیست؟ پاسخ:ایمیل مارکتینگ یعنی این که شما بتوانید با ارسال کردن ایمیل مخاطب یا مشتری جدیدی پیدا کنید و یا از این راه کالا و محصولات خود را بفروشید، سپس با بررسی تاریخچه ایمیل مارکتینگ پرداختیم؛ ((گری توئرک)) 41 سال پیش اولین فردی بود توانست ایمیلی را به شکل انبوه برای 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات ديجيتال(DEC) ارسال کند.
درآمدی ۱۳ میلیون دلاری کسب کند،بازه زمانی سال های 1990 تا 2000 Hotmail بعنوان نخستین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت مجانی و رایگان آغاز کرد، در ادامه فواید و مزیتهای ایمیل مارکتینگ که شامل:انتقال مستقیم پیام ها،شروع ساده و راحت،تحلیل کردن رفتار مشتریان،گستردگی بستر نشر محتوا،ایمیل های سفارشی،اثر بخشی آنی و زود هنگام،نرخ بازگشت سرمایه خوب،سریع و بصرفه بودن میشدند را بطور کامل برای شما عزیزان شرح دادیم و در انتها نحوه انجام مرحله به مرحله ایمیل مارکتینگ را برای شما توضیح دادیم. مرسی که تا انتها با ما همراه بودید.
سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .
نظرات کاربران