هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
راهکارهایی برای حفظ لغات در زبان انگلیسی

راهکارهایی برای حفظ لغات در زبان انگلیسی

دسته بندی : تحصیلی - موفقیت
1401/08/17

حفظ لغات انگلیسی برای شما دشوار است؟ آیا می دانستید که یک انگلیسی زبان مادری معمولا حدود 20000 کلمه می داند؟ و این تعداد برای افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند به حدود 40000 می رسد. اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، این تعداد ممکن است کمی شما را نگران کند. خوشبختانه، راهبردهایی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای یادگیری سریع‌ تر و کارآمد تر کلمات استفاده کنید. در یادگیری یک زبان مراحل تکمیل کننده زیادی وجود دارد، از هیجان اولین مکالمه شما با یک سخنران مسلط تا چالش فکری یادگیری قواعد گرامر. اما در برخی موارد، راهی برای دور زدن آن وجود ندارد و شما باید یک سری کلمات را حفظ کنید. در برتر اموز نکات برتر و راهکارهایی برای حفظ لغات در زبان انگلیسی بیان شده است.

راهکارهایی برای حفظ لغات در زبان انگلیسی

حفظ کردن لغات در زبان انگلیسی یکی از چالش برانگیزترین نکات برای زبان اموزان بوده است که البته تاثیر بسیار زیادی نیز برروی مکالمه انها دارد، با مطالعه راهکارهای زیر میتوانید براحتی لغات را به خاطر بسپارید.

تاثیر حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

دو نوع ذخیره سازی وجود دارد. وقتی برای اولین بار با چیز جدیدی روبرو می شوید، ابتدا این اطلاعات به حافظه کوتاه مدت شما می رود. در اینجا یا فراموش می شود یا در صورت نیاز و ذخیره صحیح به حافظه بلند مدت شما می رود.

  • حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت بسیار مختصر است (همانند نامش!)، 15-30 ثانیه طول می کشد و می تواند بین 5 تا 9 (تعداد متوسط 7) اطلاعات را در خود نگه دارد. زمانی که کاری انجام می دهید مانند خواندن فهرستی از کلمات و سپس تکرار فوری آنها، حافظه کوتاه مدت شما کار می کند. این به شما کمک می کند تا به سرعت اطلاعاتی را که در حال حاضر نیاز دارید به دست آورید، در حالی که در حال انجام یک کار هستید، اما به احتمال زیاد بعد از آن این اطلاعات را فراموش خواهید کرد.

  • حافظه بلند مدت

حافظه بلند مدت ما دارای بازه زمانی بسیار طولانی تری (از چند دقیقه تا یک عمر) با ظرفیت عملا نامحدود است. برای اینکه اطلاعات از حافظه کوتاه مدت شما به حافظه بلند مدت شما منتقل شود، باید آن را تکرار کنید یا حداقل چند بار با آن تعامل داشته باشید.

مرحله نهایی فرآیند بازیابی است. این جایی است که شما به اطلاعات ذخیره شده در حافظه خود دسترسی پیدا می کنید. دو نوع مختلف بازیابی وجود دارد: یادآوری و شناسایی. وقتی چیزی را تشخیص می دهید، نوعی سرنخ دارید که به شما در بازیابی اطلاعات کمک می کند. هنگام خواندن یک متن، اغلب به راحتی می توانید واژگان جدید را تشخیص دهید. اما یادآوری آن بدون هیچ نشانه ای زمانی که نیاز به تولید آن در یک مکالمه دارید می تواند بسیار سخت تر باشد.

علم یادگیری و به خاطر سپردن

اول، بیایید در مورد یادآوری در اموزش زبان انگلیسی صحبت کنیم. در واقع دامنه وسیعی از تحقیقات در علوم شناختی و روانشناسی وجود دارد که نحوه یادگیری ما را مطالعه می کند. در اینجا چند نکته مهم است که در مورد حافظه بدانید.

اولین مورد این است که ما چیزهایی را در منحنی به نام “منحنی فراموشی” فراموش می کنیم. هر چه زمان بیشتر می گذرد، بیشتر فراموش می کنیم، مگر اینکه به خودمان یادآوری کنیم. به همین دلیل است که دانشمندان علوم شناختی موافقند که وقتی روش ‌هایی را برای یاد آوری چیزی درست قبل از فراموش کردن آن ایجاد می‌کنیم، کارآمدتر به خاطر می‌آوریم.

تکرار فاصله یکی از راه های انجام این کار است. تکرار فاصله ای تکنیکی برای تکرار اطلاعات به گونه ای است که شما همیشه اطلاعاتی را که نمی دانید بیشتر تکرار می کنید و اطلاعاتی را که خیلی خوب می دانید کمتر تکرار می کنید.

راهکارهایی برای حفظ لغات در زبان انگلیسی

بنابراین، به عنوان مثال، در زبان انگلیسی اگر از تکرار فاصله دار برای به خاطر سپردن لغات استفاده می کنید، آن را طوری سازماندهی کنید که کلماتی را که واقعا خوب می شناسید (مثلا «men») کمتر تمرین کنید و کلماتی که شما به خوبی نمی دانید اغلب تکرار شوند.

تحقیقات نشان می دهد که تکرار فواصل راه موثری برای به خاطر سپردن سریع چیزها است.

چرا فراموش می کنیم؟

یکی از دلایل اصلی فراموشی در واقع ناتوانی در بازیابی اطلاعات است. بنابراین، اطلاعات ممکن است هنوز جایی در مغز شما باشد، اما شما نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید.

در سال 1885، هرمان ابینگهاوس روانشناس آلمانی آزمایشی را انجام داد که در آن آزمایش کرد که چگونه فهرستی از هجاهای مزخرف را در دوره های زمانی طولانی تر به خاطر می آورد. او با استفاده از نتایج آزمایش خود چیزی را ایجاد کرد که اکنون به عنوان “منحنی فراموشی ابینگهاوس” شناخته می شود.

او متوجه شد که منحنی فراموشی ماهیت نمایی دارد. بعد از اینکه چیزی یاد گرفتید، حفظ حافظه 100٪ است. با این حال، در عرض چند روز به سرعت به 40 درصد کاهش می یابد. پس از آن، کاهش حفظ حافظه دوباره کاهش می یابد.

او همچنین دریافت که اگر چیزی را زیاد تکرار یا تمرین کنید، اطلاعات قوی ‌تر ذخیره می‌ شود و منحنی فراموشی بسیار کم‌ عمق ‌تر می‌شود. اساسا شما با یک موقعیت استفاده از آن یا از دست دادن آن روبرو هستید و چند روز اول کاملا ضروری است.

نکات ساده برای حفظ لغات انگلیسی

شاید روزی دانشمندان راهی اختراع کنند تا بتوانیم دیکشنری ها را مستقیما در مغز خود بارگیری کنیم. تا آن زمان، در اینجا چندین نکته برای حفظ واژگان برای کسانی که انگلیسی یاد می گیرند، آورده شده است.

  1. از فلش کارت ها استفاده کنید (در حد اعتدال!)

استفاده از فلش کارت یا عدم استفاده از فلش کارت؟ برخی از معلمان می گویند که آنها روشی موثر برای یادگیری حقایق کوچک به صورت انبوه هستند. برخی دیگر می گویند که یادگیری و حفظ لغات انگلیسی با فلش کارت به معنای حذف آنها از زمینه آنهاست و اغلب باعث از بین رفتن لایه های مهم معنی می شود.

ما فکر می کنیم که فلش کارت ها ابزار بسیار مفیدی هستند. اگر تازه شروع کرده اید، مطمئنا در جعبه ابزار یادگیری زبان شما جایگاهی دارند. با این اوصاف، مطمئن شوید که در اسرع وقت هر کلمه ای را که یاد می گیرید با فلش کارت ها در موقعیت های مختلف تمرین کنید. به عنوان مثال، اگر کلمات غذایی زیادی یاد می گیرید، سعی کنید یک دستور غذا را به زبان انگلیسی نیز بخوانید تا ببینید چگونه در عمل از آنها استفاده می شود.

بسیاری از برنامه های فلش کارت رایگان برای استفاده در تلفن نیز وجود دارد. با استفاده از اینها، می توانید هر زمان که فرصت دارید چند کلمه جدید واژگان یاد بگیرید. آنها اغلب با آزمون ‌های واژگان سرگرم‌کننده ساخته شده‌اند تا خودتان را امتحان کنید! برخی از موارد مورد محبوب عبارتند از:

  • Tinycards
  • Memrise
  • Word Power Lite
  • Quizlet

برای بهترین نتیجه، به جای تکیه بر مجموعه های از پیش ساخته شده، مجموعه های خود را بسازید. به این ترتیب می توانید لغاتی را که خودتان در دیگر کارهای زبان انگلیسی خود با آنها برخورد کرده اید یاد بگیرید و از همان ابتدا با متن آنها آشنا شوید. فرآیند ساخت همچنین به شما کمک می کند کلمات را سریعتر یاد بگیرید.

  1. سعی کنید جملات نمونه را یاد بگیرید

نکته دیگر در مورد اهمیت یادگیری کلمات در متن است! گاهی اوقات کلمات در عمل کاملا متفاوت از آنچه فکر می کنید استفاده می شوند. برای مثال، هنگام سفر با قطار یا اتوبوس، بسیاری از انگلیسی زبانان بومی، در عمل از فعل «to catch» استفاده می‌کنند. شنیدن جملاتی مانند:

I catch the bus at 7:30 every weekday.

We’re catching an overnight train.

راهکارهایی برای حفظ لغات در زبان انگلیسی

اگر فعل « to catch» را به عنوان یک کلمه یاد گرفتید، ممکن است آن را به عنوان «دریافت و نگه داشتن، یا گرفتن» توصیف کنید. این تعریف درست است! اما یادگیری این باعث می شود جمله رایجی مانند جمله بالا برای شما بسیار عجیب به نظر برسد.

به همین دلیل است که بسیاری از مردم از روشی به نام «جملات کاوی» استفاده می کنند. طرفداران ادعا می کنند که آنها را قادر می سازد سریعتر از واژگان جدید استفاده کنند زیرا گرامر و موارد استفاده رایج آن را از ابتدا حفظ می کنند.

  1. برای حفظ لغات انگلیسی از تکنیک های حافظه استفاده کنید

یک راه محبوب برای به خاطر سپردن واژگان، استفاده از یادگاری است، که میانبرهای ذهنی است که به شما کمک می کند مفاهیم یا کلمات پیچیده تری را به خاطر بسپارید. برای مثال، می‌توانید بین کلمات ارتباط ایجاد کنید: اگر نمی‌دانید چگونه کلمه accommodationرا تلفظ کنید، فقط به یاد داشته باشید که دو تخت دارد که به دو تشک نیاز دارد. یا یک نام اختصاری پیدا کنید مانند زمانی که برای خرید اسپاگتی، گوجه فرنگی، زیتون، برنج، تخم مرغ باید به فروشگاه بروید. البته مشکل این است که شما هنوز باید مخفف، آهنگ یا تداعی را به خاطر بسپارید، اما با کمی تمرین، در ایجاد ارتباطات خلاقانه و مفید موفق خواهید شد و هرچه بیشتر به کلمات اختصاری یا تداعی فکر کنید، کلمات همراه آن را بهتر به خاطر خواهید آورد.

  1. یک محیط آموزشی ایجاد کنید

وقتی در خارج از کشور تحصیل می کنید، زبان را در همه جا می شنوید و می خوانید و از طریق غوطه وری بسیار سریع تر یاد می گیرید. اما لازم نیست برای افزایش تدریجی تعداد کلماتی که می‌دانید به خارج از کشور بروید – می‌توانید در هر کجا که هستید یک محیط الهام‌ بخش و مناسب برای مطالعه ایجاد کنید. برای مثال می توانید مجلات یا کتاب ‌هایی به زبان جدید بخرید، فیلم تماشا کنید.

  1. برای حفظ لغات انگلیسی کلمات را در متن قرار دهید

یک ایده خوب برای یادگیری سریعتر کلمات بیشتر این است که آنها را در متن قرار دهید: به جای نوشتن لیستی از کلمات تصادفی، سعی کنید آنها را در جملات قرار دهید. به این ترتیب، می دانید که چگونه این کلمه در زندگی واقعی استفاده می شود. به علاوه، اگر جملات خنده ‌داری به ذهنتان برسد، حفظ کردن آن آسان ‌تر خواهد بود. بسته به نحوه یادگیری، می‌توانید نقاشی بکشید یا تصاویری را بیابید که مکمل جملات باشد و کلمات را در زیستگاه طبیعی خود قرار دهد.

  1. از موقعیت های زندگی واقعی درس بگیرید

فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، کتاب‌ها، پادکست‌ها یا آهنگ‌ها نه تنها منبع خوبی برای رایج‌ترین کلمات هستند، بلکه می‌توانند به شما کمک کنند واژگان را حفظ کنید، زیرا همیشه با یک صحنه، یک شخص (واقعی) مرتبط هستند. بنابراین، سعی کنید به زبان اصلی (با زیرنویس) کتاب بخوانید یا فیلم تماشا کنید و معنی کلمات را بفهمید. عبارت یا جمله ای را می بینید یا می شنوید که متوجه نمی شوید، آن را یادداشت کنید، نگاه کنید و شروع به حفظ کردن کنید.

  1. آن را به سطح بعدی ببرید

اگر می‌خواهید یادگیری زبان را به سطح بعدی ببرید، فضای کافی برای نقشه ‌های ذهنی با کلمات، مترادف یا متضادهای مرتبط بگذارید. قطعا می‌خواهید بیشترین بهره را از فرآیند یادگیری خود ببرید، سعی کنید کلمه را به زبان مادری خود ترجمه نکنید، بلکه آن را به زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید توضیح دهید و توصیف کنید.

  1. ابزارهایی را بیابید که برای شما مفید هستند

هر کس به طور متفاوتی یاد می گیرد، بنابراین اگر از قبل نمی دانید چه چیزی برای شما مفید است، تا حد امکان راه های مختلف – یا ترکیبی از آن ها – را امتحان کنید: فلش کارت ها، برنامه ها، لیست ها، بازی ها یا پست های آن، راه های عالی برای حفظ واژگان هستند.  همین امر در مورد یافتن زمان مناسب نیز صدق می‌کند. برخی از افراد می‌خواهند زمان خاصی را مشخص کنند، برخی دیگر به‌طور خود جوش بیشتر یاد می‌گیرند.

راهکارهایی برای حفظ لغات در زبان انگلیسی

  1. آن را تعاملی کنید

درست همانطور که باید ابزار مناسبی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد، همچنین مهم است که تجربه یادگیری را تا حد امکان فراگیر کنید. فقط کلمات را از کارت ها یا لیست ها نخوانید – تلفظ آنها را بشنوید، خودتان آنها را با صدای بلند بگویید و بنویسید. یا آنها را تایپ کنید هرچه بیشتر رویارویی خود با کلمات را به تجربه ای برای همه حواس تبدیل کنید، بهتر است. (مثلا هنگام خوردن بستنی می توانید یاد بگیرید طعم های مختلف چه نامیده می شود)

  1. روی کلمات مفید تمرکز کنید

اگر می‌خواهید دایره لغات خود را گسترش دهید زیرا می‌خواهید در یک شرکت بازاریابی در خارج از کشور کار کنید، احتمالا مجبور نیستید رمان ‌های شکسپیر را بخوانید یا روی کلمات مربوط به قرون وسطی تمرکز کنید. هرچه کلمات برای حرفه، سرگرمی ‌ها و مکالمات واقعی شما کاربردی ‌تر و محبوب‌ تر باشند، یادگیری آنها آسان‌ تر است و می‌توانید بیشتر از آنها استفاده کنید. (این می تواند مانند یک بازی باشد: شما می توانید هر بار که از کلمه خاصی در یک مکالمه واقعی استفاده می کنید به خود پاداش دهید.)

  1. بازی ها برای حفظ لغات انگلیسی

در نهایت، می‌توانید از بازی‌ ها برای کمک به یادآوری کلمات جدید استفاده کنید. بازی های زیادی این نظر برای موبایل در سراسر اینترنت موجود است. در زیر چند مورد از محبوب ترین ها معرفی شده است:

  • Crosswords
  • Words with friends (on iOS and Android)
  • Wordscapes (on iOS and Android)
  • Alphabear (on iOS and Android)

تا کنون ما مجموعه ای از گزینه های محبوب را برای شما برای به خاطر سپردن واژگان جدید پوشش داده ایم. اینها گزینه هایی هستند که کار موثرند.

اما روش ‌های پرطرفداری نیز وجود دارد که واقعا موثر نیستند و ما توصیه نمی‌کنیم آن ‌ها را برای به خاطر سپردن واژگان انگلیسی انجام دهید.

کلمات غیر متنی را از فهرست واژگان یاد بگیرید. صرفا خواندن فهرستی از کلمات خارج از متن احتمالا به شما کمکی نمی کند که کلمات را خیلی سریع یاد بگیرید.

از فلش کارت های از پیش ساخته شده کلماتی که در متن ندیده اید استفاده کنید. باز هم، دیدن نحوه استفاده از یک کلمه در یک موقعیت واقعی برای به خاطر سپردن آن مهم است.

یک کلمه را یادداشت ذهنی کنید (اما آن را یادداشت نکنید)، شما باید کلمات جدید را یادداشت کنید و آنها را تمرین کنید تا واقعا آنها را به خاطر بسپارید.

نتیجه گیری

مهمترین چیزی که برای به خاطر سپردن کلمات در زبان انگلیسی به آن نیاز دارید، نگرش صحیح و به کارگیری آن در کار است.

البته، باید لغات جدیدی را که یاد می گیرید پیگیری کنید. آنها را روی کاغذ، در یک برنامه، روی فلش کارت ها بنویسید – هر چیزی که بیشتر دوست دارید. اگر بتوانید تکرارهای فاصله دار ایجاد کنید، هر چه بیشتر باشد بهتر است.

اما واقعا یک سیستم جادویی وجود ندارد. هیچ یک از رویکردهای بالا “درست” یا “نادرست” نیست. شما باید چیزی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد و به طور مداوم از آن استفاده کنید. سعی کنید با چند مورد آزمایش کنید و ببینید چه چیزی بهترین نتایج را دارد.

در پایان روز، باید در معرض کلمات جدید قرار بگیرید، و بهتر است این کار در زمینه انجام شود. اما اگر فقط یک بار آن کلمه را بشنوید، بعید است کلمه ای را به خاطر بسپارید. علم می گوید که شما باید آن را مکرر ببینید.

بنابراین روشی را برای تکرار و در معرض دید قرار دادن مجدد کلماتی که با آنها برخورد می کنید پیدا کنید و سپس از آن روش به طور مداوم استفاده کنید. اگر این کار را انجام دهید، خواهید دید که خیلی بهتر می توانید واژگان انگلیسی را به خاطر بسپارید.

نویسنده : پریسا نصرتی

سلام من 9 سال سابقه تولید محتوای یونیک (ترجمه شده) دارم و به وردپرس و محتوای سئو شده تسلط کامل دارم. طی این سال ها در زمینه های مختلفی تولید محتوا انجام دادم اما در زمینه ارز دیجیتال، پزشکی و شیمی هیچ تخصصی ندارم. در سایر زمینه ها تخصص کامل دارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *