راه اندازی کسب و کار برای خود یکی از بهترین کارهایی است که می توان انجام داد تا بدین به استقلال مالی رسیده و برای خود پول و نامی دست و پا کنید. اما باید در نظر داشته باشید که راه انداختن یک کسب و کار از نظر عموم به دو حالت مختلف دیده می شود:
در حالیکه اینطور نیست. راه اندازی کسب و کار در برخی از مواقع آسان و در برخی دیگر از مواقع سخت است. البته اگر شما اصول آن را بدانید خیلی راحت تر می توانید یک کسب و کار راه اندازی کنید.
در این این مقاله به بررسی +15 نکته برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق پرداخته و راهکارهایی ارائه می دهیم که با استفاده از آن ها بتوانید کسب و کار خود را بهتر راه اندازی کنید.
باید این را در نظر داشته باشید که راه اندازی یک کسب و کار برای همه نیست.
شما باید واقعاً فداکار باشید. این بدان معنا نیست که شما باید 24×7 کار کنید. اما شما باید بهترین تلاش خود را به کار بگیرید. شما باید رئیس خود باشید – و خودتان تصمیم بگیرید. شما باید مطمئن شوید که کار انجام می شود. در بعضی مواقع، شما مجبور خواهید بود که به زحمت بیفتید!
اما مطمئن باشید، اگر بخواهید سخت کار کنید، می توانید آن را محقق کنید.
اگر بدانید که چرا می خواهید یک کسب و کار را راه اندازی و اداره کنید، بسیار ساده تر خواهد بود که پرانرژی و در مسیر درست بمانید.
در اینجا برخی از مزایای داشتن یک تجارت موفق آورده شده است:
به کدام یک از اینها می خواهید برسید؟ آنها را یادداشت کنید و در مواقع سختی به آنها مراجعه کنید.
برای راه اندازی یک کسب و کار به پول زیادی نیاز ندارید.
در واقع مشاغل زیادی وجود دارند که می توانید بدون پول شروع کنید – به خصوص مشاغل خدماتی ساده و مشاغل اینترنتی.
برخی از مشاغل هستند که برای شروع به پول زیادی نیاز دارند. اما راههای زیادی نیز برای تامین مالی یک کسبوکار جدید وجود دارد – همانطور که در ادامه این مقاله به آن پرداختهام.
زمان لازم برای شروع یک کسب و کار تا حد زیادی به ایده کسب و کاری که انتخاب می کنید بستگی دارد. بسیاری از کسب و کارهای نوپا زمان زیادی را می طلبند. اما راهاندازی کسبوکارهای سادهتری وجود دارد که میتوانید آنها را راهاندازی کنید و پاره وقت آنها را اداره کنید .
به عنوان مثال، زمانی که دانشجوی تمام وقت بودم، کار انتشار کتاب خود را شروع کردم. من همچنین در تعطیلات تابستانی از کالج، کار نقاشی خانه ام را شروع کردم.
برای اکثر افراد توصیه می کنم تا جایی که ممکن است کار روزانه خود را حفظ کنید.
به این ترتیب، کمتر تحت فشار قرار می گیرید و می توانید به دقت برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنید.
و شروع و توسعه کسب و کار خود به صورت پاره وقت کاملاً امکان پذیر است. این همان کاری بود که من با کار چاپ کتابم انجام دادم که در نهایت به قیمت 40 میلیون دلار فروختم.
نکته داخلی – فعلاً به کار روزانه خود ادامه دهید. ابتدا یاد بگیرید که چگونه یک تجارت را درست راه اندازی کنید. سپس کسب و کار خود را با دقت برنامه ریزی کنید. عجله نکن
برخی از مشاغل – مانند برقکار بودن – به آموزش تخصصی نیاز دارند. با این حال، مشاغل زیادی وجود دارند که می توانید بدون هیچ مهارت خاصی شروع به کار کنید – مانند مشاغل خدماتی ساده و مشاغل اینترنتی.
اکثر مشاغلم را بدون تجربه مرتبط شروع کردم و هنوز هم خیلی خوب کار کردم.
با این حال، حتی اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار ساده هستید، ابتدا باید مهارت های اساسی کسب و کار را بیاموزید – که می توانید خیلی سریع انجام دهید.
تعیین محدودیت ها به شما کمک می کند تا احساس بهتری در راه اندازی کسب و کار خود داشته باشید . برنامهای خواهید داشت و میدانید که اگر همه چیز مطابق میل شما پیش نرود، چه زمانی متوقف شوید.
در اینجا چند نمونه از محدودیت هایی وجود دارد که می توانید تعیین کنید:
با تعیین محدودیت ها، ریسک خود را کاهش می دهید، اعتماد به نفس خود را افزایش می دهید و شانس موفقیت خود را افزایش می دهید.
تردید در راه اندازی کسب و کار طبیعی است. به هر حال، خطرات واضح است. در حالی که پاداش کمتر قطعی است. اما من می توانم به شما بگویم که پتانسیل مثبت در پول و رضایت شخصی می تواند فوق العاده باشد.
علاوه بر این، اگر کسب و کار خود را با دقت شروع کنید – مثلاً با توجه دقیق به تمام توصیه های من – می توانید خطرات خود را کاهش دهید و پیشرفت خود را افزایش دهید.
یا می توانید تردید کنید. پدرم همیشه دنبال کار خودش بود. اما همیشه بهانه ای برای تردید پیدا می کرد. بنابراین او هرگز کسب و کار خود را نداشت.
چه 100% برای شروع کسب و کار خود آماده باشید یا نه، به شما پیشنهاد می کنم اولین قدم منطقی را بردارید – یعنی آموزش خود و کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه راه اندازی یک کسب و کار.
مهم – مثل پدرم نباشید و یک عمر برای شروع نکردن یک تجارت بهانه بیاورید. در عوض، شروع به یادگیری نحوه انجام آن را در نظر بگیرید.
یک تجارت عالی با یک ایده عالی شروع می شود! اگر از قبل ایده خوبی دارید، به شما تبریک میگوییم! اما اگر این کار را نکنید – اشکالی ندارد – ایده های تجاری بسیار خوبی وجود دارد! و اگر مایل به صرف زمان و انرژی هستید، میتوانید یک ایده تجاری عالی پیدا کنید که برای شما مناسب است.
در اینجا نحوه انتخاب ایده کسب و کار شما آمده است:
هشدار – بسیاری از کارآفرینان یک ایده تجاری را با دقت انتخاب نمی کنند و در نهایت به یک ایده بد یا ایده ای می رسند که برای آنها مناسب نیست.
از آنجا که انتخاب یک ایده عالی مهم است، من یک مسابقه برای کمک به شما در تصمیم گیری درست آماده کرده ام. این مسابقه را انجام دهید تا بهترین کسب و کار را برای موقعیت خود کشف کنید.
ورق زدن بسیاری از ایده های تجاری مختلف و دیدن اینکه کدام یک برای شما جذاب هستند می تواند سرگرم کننده باشد – اما این یک راه کارآمد برای یافتن ایده کسب و کار ایده آل شما نیست.
در عوض، ابتدا باید معیارهایی را تعیین کنید که بهترین ایده کسب و کار را برای موقعیت شما ایجاد می کند.
برای کمک به شما در یافتن معیارهای کلیدی خود، این سوالات را از خود بپرسید:
اگر معیارهای خود را از قبل تعیین کنید، احتمال اینکه در نهایت به یک ایده کسب و کار ایده آل برای موقعیت شما برسید، بسیار بیشتر خواهد بود.
برای یافتن یک ایده تجاری واقعا عالی، باید فهرستی از ایده هایی که برای شما جذاب هستند را جمع آوری کنید. فقط چند ایده تجاری را در نظر نگیرید زیرا در این صورت بعید است که به یک ایده واقعا عالی برسید.
بنابراین به جای آن فهرست بزرگی از ایده های بالقوه را جمع آوری کنید. هرچه فهرستی که با آن شروع میکنید بزرگتر باشد، شانس بیشتری برای رسیدن به یک ایده شگفتانگیز خواهد داشت.
هنگامی که معیارهای خود را برای اینکه چه چیزی یک ایده تجاری خوب را برای شما ایجاد می کند مشخص کردید و هنگامی که فهرستی از ایده های تجاری بالقوه را تهیه کردید، زمان ارزیابی هر ایده فرا رسیده است.
هر ایده تجاری را به طور سیستماتیک بررسی کنید و تصمیم بگیرید که چقدر معیارهای کلیدی که شما ایجاد کرده اید را برآورده می کند. یادداشت های خود را در مورد هر ایده تجاری ذخیره کنید و سازماندهی کنید.
پس از ارزیابی و رتبه بندی هر ایده تجاری، چند ایده به عنوان کاندیدای برتر شما برجسته خواهند شد. اینها را به دقت با یکدیگر مقایسه کنید. در این مرحله روی معیارهایی که برای شما در انتخاب ایده کسب و کار مهم است، تاکید کنید.
در حالی که میخواهید ایدهای بیابید که تا حد امکان با معیارهای شما مطابقت داشته باشد، میخواهید در نهایت به ایدهای برسید که شما را نیز هیجان زده میکند!
در اینجا یک راه بسیار ساده برای آزمایش اینکه آیا ایده شما قابل اجرا است قبل از صرف هزینه برای آن وجود دارد.
این 4 سوال را از خود بپرسید:
در حالت ایده آل، شما همچنین باید از افرادی که مشتریان بالقوه هستند، بازخورد دریافت کنید. انجام یک نظرسنجی یا مصاحبه شخصی را در نظر بگیرید.
شما یک فرد منحصر به فرد هستید! و کسب و کار شما نیز باید منحصر به فرد باشد! شما نمی خواهید به کسب و کاری برسید که بسیار شبیه به رقبای شماست. در عوض شما می خواهید کسب و کارتان متمایز و متمایز باشد! و باید متمایز و متفاوت باشد به نحوی که واقعاً برای مشتریان شما جذاب باشد.
در اینجا نحوه انجام آن آمده است:
مهم – متمایز کردن کسبوکارتان ممکن است مهمترین کاری باشد که میتوانید برای موفقیت آن انجام دهید.
آموزش سرمایه گذاری در طلا و بازار سکه
پیدا کردن ایده کسب و کار شما تنها بخشی از ایجاد مدل کسب و کار شماست. تصمیم گیری در مورد اینکه چگونه کسب و کار شما با رقبا متفاوت خواهد بود به همان اندازه مهم است.
با این حال بسیاری از کارآفرینان این کار را به خوبی انجام نمی دهند. کسب و کار آنها اغلب بسیار شبیه به رقبا است. در نتیجه آنها در نهایت تا حد زیادی در قیمت رقابت می کنند. آنها از حاشیه سود کم رنج می برند و برای رشد کسب و کار خود مشکل دارند.
اما اگر بتوانید واقعاً کسب و کار خود را متمایز کنید، مزیت رقابتی قدرتمندی به شما خواهد داد. بنابراین برای انجام این کار به خوبی ارزش تلاش زیادی را دارد.
در چند مرحله بعدی توضیح می دهم که چگونه مزیت رقابتی خود را ایجاد کنید.
تا جایی که می توانید اطلاعات بیشتری درباره بازار، رقبا، محصولات یا خدمات و مشتریان بالقوه جمع آوری کنید.
مستقیم ترین رقبا را با جزئیات مطالعه کنید. سعی کنید تا جایی که می توانید اطلاعات بیشتری در مورد آنها جمع آوری کنید. مثلا:
شما باید بهترین مشتریان هدف را برای کسب و کار خود پیدا کنید. برای این کار باید بازار خود را تقسیم بندی کنید. ابتدا تصمیم بگیرید که معنی دارترین راه برای تقسیم بازار شما چیست.
اغلب بیش از یک راه برای تقسیم بازار وجود دارد.
به عنوان مثال ممکن است تصمیم بگیرید که بازار پوشاک را بر اساس موارد زیر تقسیم کنید:
سپس به رقبای خود نگاه کنید. شما باید بفهمید که به کدام بخش ها به خوبی خدمات رسانی می کنند. شما می خواهید از اینها اجتناب کنید.
در عوض باید روی بخشهایی از بازار تمرکز کنید که رقبای شما از آنها استفاده نمیکنند یا اصلاً به آنها خدمات نمیدهند.
هنگامی که بازار هدف خود را انتخاب کردید، باید تصمیم بگیرید که چگونه کسب و کار شما از رقبا متمایز خواهد شد. چرا مردم به جای رقبای شما با شما تجارت می کنند؟ چگونه باید کسب و کار خود را به بهترین نحو متمایز کنید؟
هیچ پاسخ کاتر کوکی وجود ندارد. در عوض، موقعیت خود را به دقت ارزیابی کنید و به طور خلاقانه بهترین احتمالات را در نظر بگیرید. ارزش تلاش زیادی را دارد.
به عنوان مثال، برای اولین کسبوکارم، دوچرخههای اجارهای باب، ابتدا سعی کردم دقیقاً کاری را که رقبای من انجام میدادند، کرایه دوچرخه از مکانهای شخص ثالث مانند پمپ بنزینها و متلها، کپی کنم.
اما رقبای من قبلاً بهترین مکان ها را ربوده بودند. بدتر از آن، رقبای من دوچرخههای براق کاملاً جدید داشتند، در حالی که من دوچرخههای دست دوم قدیمی داشتم – تمام چیزی که میتوانستم بخرم. کسی دوچرخه های من را کرایه نمی کرد.
سپس بر خلاف رقبای خود، تصمیم گرفتم تحویل سیار دوچرخه را مستقیماً به متل ها و کمپینگ ها ارائه دهم. مشتری من آن را دوست داشت. و تجارت من شروع به کار کرد. این مثال خوبی برای متمایز کردن کسب و کارتان است.
در اینجا چند راه ممکن برای متمایز کردن کسب و کار شما وجود دارد:
هشدار – بسیاری از کارآفرینان واقعاً کسب و کار خود را از رقبای خود متمایز نمی کنند. آنها در نهایت بر سر قیمت به رقابت می پردازند و در نتیجه سود کمی دارند.
پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP) عبارت یا جمله ای است که به مشتریان می گوید چرا باید با شما تجارت کنند نه با یک رقیب. هر کسب و کاری باید یکی داشته باشد.
به طور معمول، USP از راه هایی که کسب و کار خود را از رقبای خود متمایز کرده اید، سرچشمه می گیرد. روی یک دلیل تمرکز کنید که چرا مشتریان باید با شما تجارت کنند. سپس آن را به گونه ای بیان کنید که با مخاطب شما طنین انداز شود.
USP شما باید این باشد:
به عنوان مثال USP من برای Bob’s Rent-A-Bike «اجاره دوچرخه رایگان تحویل داده شد» بود.
بله، نام کسب و کار شما واقعا مهم است. یک نام ضعیف در واقع باعث میشود مردم در انجام تجارت با شما تردید کنند، در حالی که یک نام عالی افراد را به سمت کسب و کار شما جذب میکند و به عنوان یک تبلیغ داخلی طولانی مدت عمل میکند.
در اینجا نحوه نامگذاری کسب و کارتان آمده است:
مهم – کسب و کار خود را به نام خود نام ندهید. غیرحرفهای به نظر میرسد و ممکن است باعث شود مردم در تجارت با شما تردید کنند.
باب آدامز، کارآفرین و استاد دانشگاه هاروارد در رشته MBA
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران