هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
گوشی گم شده

ترفندهای راه های پیدا کردن گوشی گم شده و سرقتی

دسته بندی : فناوری
1399/12/30

پیدا کردن گوشی گم شده، تلفن همراه از وسایل و ابزاریست که امروزه تقریباً هر کدام از ما  آن را در اختیار دارد و تقریباً هر کسی یک تلفن همراه دارد. با توجه به اینکه هزینه های تهیه هزینه تلفن همراه بسیار بالا رفته است در صورتی که گوشی تلفن همراه خود را گم کنیم، آیا پیدا کردن گوشی گم شده مقدور است؟ ایا میتوانیم تلفن همراه خود را پیدا کنیم؟ موبایل وسیله ای است که امروزه برخی نیازهای خود را می توانیم با آن پاسخ دهیم. کاربردهای متعددی که گوشی‌های موبایل برای ما دارند از جمله ارتباطات مجازی و پیام رسان ها ، انجام امور اداری و بانکی به صورت اینترنتی، کارهای جانبی و گرافیکی همه و همه سبب می‌شوند که اهمیت تلفن همراه برای ما دو چندان شود. از طرفی وجود حافظه داخلی و ذخیره اطلاعات در تلفن همراه سبب می شود تا هر کسی از تلفن همراه خود مواظبت کند چرا که ممکن است هر کس در گوشی موبایل خود عکس ها و فیلم های خانوادگی داشته باشد یا اطلاعات شخصی دیگری که نمی پسندد کسی آنها را ببیند و طبیعی است که دوست نداشته باشد آن را گم کند. چرا که اطلاعات و حریم خصوصی خود و خانواده‌اش نیز ممکن است در آن موجود باشد و به خطر بیفتد. اما در این مطلب برتر آموز قصد داریم راه هایی را برای پیدا کردن گوشی گم شده بررسی کنیم.

پیگیری گوشی گم شده

اهمیت پیدا کردن گوشی گم شده

فکر کنید زمانی که مانند همیشه برای استفاده از تلفن موبایلتان دست در جیبتان می کنید می بینید گوشی در جیب شما نیست. طبیعتا احساس استرسی به شما دست می دهد که نوع متفاوتی از نگرانی است بخشی از این نگرانی تضییع مال است اما بخش دیگر آن عدم احساس امنیت روانی است چرا که حریم خصوصی خود را در گوشی موبایل به سرقت رفته در خطر میبیند. بسیاری از افراد ممکن است گوشی همراه خود را در جایی که قبلاً بوده اند، گذاشتند و با این حال استرس بر جای ماندن تلفن همراه را دارند. اما اگر تلفن شما در جایی گم شده باشد و حتی ممکن است نداند که در کجا گوشی تلفن همراه خود را جا گذاشته است. گوشی تان به سرقت رفته باشد نمی‌توان به سادگی آن را پیدا کرد اگر از قبل به فکر این مرحله بوده اید و برای این اتفاق احتمالی، تدبیری اندیشیده اید پیدا کردن گوشی گم شده چندان کار سختی نیز نخواهد بود. در صورتی که گوشی شما خاموش باشد، برای پیدا کردن گوشی گم شده با زمانی که گوشی شما روشن باشد متفاوت است از طرفی پیدا کردن گوشی گم شده روشن راحت تر است.

پیگیری گوشی گم شده روشن

چطور گوشی گمشده را پیدا کنیم؟

سوالی که پیش می آید این است که پس از گم شدن گوشی موبایل چگونه می توانیم آن را پیدا کنیم؟ راه های مختلفی برای پیدا کردن گوشی گم شده وجود دارد. پیدا کردن گوشی با جی پی اس و ردیابی سریع گوشی گم شده همراه می‌توانند ما را در پیدا کردن گوشی تلفن همراه من یاری کند اما چگونه می توان با کمک جی پی اس تلفن همراه خود را پیدا کنیم؟ و یا ردیابی سریع گوشی گم شده چگونه انجام میشود؟ همانطور که اشاره کردیم هر کدام را برای حالت هایی که گوشی همراه خاموش یا روشن باشد بررسی میکنیم. البته برخی از برنامه ها وجود دارند که میتوانند در پیدا کردن گوشی گم شده ما را یاری کنند

 زمانی که تلفن همراه روشن باشد

یکی دیگر از روش هایی که میتوانیم در پیدا کردن گوشی گم شده به ما کمک کند.  ردیابی سریع گوشی گم شده است اگر قصد داریم گوشی گمشده خود را سریعا ردیابی کنیم باید برخی نکاتی را از گوشی که گم کردیم بدانیم. اگر گوشی که گم کردیم به اکانت گوگل متصل باشد: https://www.google.com/android/find  همچنین دستگاه اینترنت فعال داشته باشد و gps یا مکان یاب دستگاه روشن باشد و اکانت گوگل دسترسی به مکان را داشته باشد. یعنی در تنظیمات اکانت گوگل دسترسی به مکان یا دسترسی به جی پی اس را روشن کرده باشیم در این صورت با استفاده از برخی برنامه‌هایی که نیاز به نصب ندارند مانند دستگاهم را پیدا کن گوشی ردیابی میشود. برای ردیابی گوشی ها و تبلت های با سیستم عامل اندروید معمولا استفاده میشوند این روش نیاز به نصب اپلیکیشن خاصی برای دستگاه اندروید ندارد یعنی بدون آنکه برنامه خاصی بر روی دستگاه گم شده باشد می‌تواند به شما در پیدا کردن گوشی گم شده خود کمک کند برای ردیابی باید گوشی تان به حساب کاربری متصل باشند و در آن زمان به اینترنت وصل باشد، پس از آن از سایت مربوطه وارد قسمت مدیریت می شوید و می توانید وارد اکانت گوگل خود شده و پس از لود شدن صفحه به صورت خودکار گوشی موبایل شما را ردیابی می‌شود و بخش دیگری که برای پیگیری گوشی سرقت شده لازم است روشن بودن جی پی اس موبایل است موردی که گفتیم شرحی از پیدا کردن گوشی با جی پی اس بود.

 گوشی گم شده

در حقیقت در پاسخ به اینکه چطور گوشی گمشده را پیدا کنیم؟ یکی از پاسخ هایی که می توان داد پیدا کردن گوشی با جی پی اس البته مستلزم این نکته است که باید تلفن همراه روشن بوده همچنین جی پی اس نیز روشن باشد اما اگر بخواهیم نکات دیگری را در رابطه با پیگیری گوشی سرقت شده توضیح دهیم و بخواهیم در رابطه با ردیابی سریع گوشی گم شده سخن کنیم علاوه بر روش هایی که گفتیم حالت های دیگری نیز وجود دارد تا بتوانیم در پیدا کردن گوشی گم شده به نتیجه برسیم نکاتی که گفتیم مربوط به زمانی است که تلفن همراه روشن باشد اما اگر تلفن همراه خاموش باشد چگونه می توانیم آن را پیدا کنیم.

از طریق نقشه گوگل

روش دیگری که برای ردیابی گوشی های موبایل و برای پیدا کردن گوشی گم شده وجود دارد، از طریق تاریخچه نقشه گوگل است اگر روی موبایل گم شده برنامه گوگل مپ نصب و همچنین موقعیت آن از قبل فعال بوده باشد، می شود با مراجعه به بخش تایم لاین در تاریخچه نقشه گوگل مسیر و مکان هایی که گوشی در آنجا قرار داشته است را بررسی کنیم. و میشود تاریخ زمان و مکانی را که گوشی موبایل ما در آن قرار داشته است بررسی کنیم و به نتیجه برسیم.

چطور گوشی گمشده خاموش را پیدا کنیم؟

در صورتی که تلفن همراه ما خاموش باشد و توانایی ارتباط با آن را نداشته باشیم، طبیعتاً راه ارتباطی پیگیری موقعیت سیم کارت است که این کار را میتوانیم از طریق اپراتور ها انجام دهیم. همانگونه که در ابتدای بحث گفته ایم اپراتورهای تلفن همراه امکان ردیابی و پیگیری گوشی را دارند سیم کارت های همراه اول  قسمتی تحت عنوان بخش ردیابی‌گوشی دارند که می‌تواند با مراجعه به این شرکت و ارائه توضیحات درخواست رسیدگی به این امر را داد، نکته قابل توجه این است که پیگیری و انجام این امر رایگان می باشد. سیم کارتهای ایرانسل نیز آپشنی تحت عنوان و ردیابی گوشی مفقود شده دارند که برای پیگیری گوشی سرقت شده نیز پس از ارائه توضیحات میشود درخواست بررسی و پیگیری موقعیت مکانی گوشی خود را داد.  اما برای سایر اپراتورها مانند سیم‌کارت‌های رایتل چیزی تحت این عنوان تعبیه نشده است.

کد imei

راه حل دیگری که برای ردیابی سریع گوشی گم شده وجود دارد و کمک می‌کند که ما در پیدا کردن گوشی گم شده خود سریعتر به نتیجه برسیم، پیگیری گوشی سرقت شده از طریق کد imei و با مراجعه به مراجع قضایی می باشد همانطور که قبلاً در بخش ارائه به سیم کارت توضیح دادیم و بیان کردیم که اپراتورها قسمتهایی را تحت عنوان پیگیری سیم کارت مفقود شده دارند. در زمان تحویل گرفتن گوشی های موبایل اندروید از کدی برای مشخص کردن مالک واقعی دستگاه موبایل تحت عنوان کد imei استفاده می کنند. البته کسانی که این کد را در اختیار ندارند و دستگاه موبایل آنها اندروید است و از قبل از آن به گوگل و اکانت خود اتصال روشن داشته اند، می توانند با مراجعه به تنظیمات گوگل و از بخش اندروید این کد را دریافت کنند. اما در زمانی که به دنبال پیدا کردن گوشی گم شده خود هستیم می توانیم با در دست داشتن این کد و مراجعه به مراجع قضایی برای پیگیری و همچنین ردیابی گوشی موبایل مفقود شده اقدام کنیم. البته پیدا کردن کد برای گوشی های موبایلی که جدیداً خریداری شده در کارتون آنها و در کارت ضمانت آنها نیز قید شده است.

نتیجه گیری

راه حل هایی را که ذکر کردیم برای حالت‌های بود که گوشی موبایل ما خاموش یا روشن است. طبیعتاً زمانی که گوشی موبایل به سرقت می‌رود سارق گوشی موبایل را خاموش می کند ما برای پیگیری این مورد طبیعتاً بهتر است از چند موردی که مربوط به گوشی موبایل خاموش است استفاده کنیم چرا که اطمینان بیشتری برای به نتیجه رسیدن وجود دارد. اما در مجموع این راهکارها در حالتی است که شرایط فراهم باشد به صورت مثال اگر اپراتورهای ایرانسل و همراه اول جهت پیگیری سیم کارت گم شده شما همکاری نکند و یا مراجع قضایی این امر را طول بدهند یا به هر دلیلی سهل انگاری کنند، این عوامل سبب می شود که موقعیت مکانی گوشی موبایل شما دوباره تغییر کرده و همین امر پیدا کردن گوشی گم شده را سخت تر می کند. یعنی با استفاده از مالکیت که بر روی سیم کارت شما وجود دارد ثابت می‌شود که خط موجود روی دستگاه مالک دستگاه است. اپراتورهای همراه اول و ایرانسل که این قابلیت را پشتیبانی می کنند تقریباً تا ۱۰ روز برای گوشی گم شده شما پیگیری می کنند و گوشی گم شده را ردیابی می کند،  هر روز آن را چک میکنند تا اگر تلفن همراه روشن شد به محض روشن شدن مکان آن را به اطلاع دهند. اما در پایان همانگونه که در امور بهداشتی میگویند پیشگیری بهتر از درمان است. در این امر نیز همین گونه است یعنی بهتر است از وسایل خود مواظبت کرده که نیازی به طی این مراحل نداشته باشیم.

نویسنده : محسن حبیبی راد

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *