تعریف: رضایت مشتری (CSAT) به عنوان معیاری برای رضایت مشتری از محصول، خدمات یا توانایی یک شرکت تعریف می شود. این یک اصطلاح رایج در بازاریابی است که نشان می دهد پیشنهادات یک شرکت چقدر انتظارات مشتری را برآورده می کند.
یکی از محبوب ترین گزینه ها برای سنجش رضایت از طریق نظرسنجی CSAT است. یک نظرسنجی که اغلب از قالب های پرسشنامه ایجاد می شود، بین مخاطبان مربوطه توزیع می شود. مشتریان شما به سوالات پاسخ می دهند و به شما بینشی در مورد احساس رضایت یا عدم رضایت آنها از پیشنهادات شما می دهند.
سازمان ها از داده های چندین منبع برای بهبود تجربه مشتری (CX) و رشد فروش استفاده می کنند. معیارهایی مانند امتیاز رضایت مشتری (CSAT)، امتیاز خالص تبلیغ کننده (NPS) یا امتیاز تلاش مشتری (CES) برای ارائه امتیازی آسان برای تصمیم گیرندگان بر اساس نتایج نظرسنجی استفاده می شود.
تعیین میزان رضایت مشتریان شما با پرسیدن یک سوال در نظرسنجی های مشتریان به شرح زیر حاصل می شود:
با توجه به تمام تجربیات شما از شرکت، محصولات و خدمات ما، چقدر راضی هستید؟
پرسیدن سوالات مناسب برای اطمینان از دریافت بازخورد مناسب و مرتبط مهم است. پرسیدن سوالات مبهم داده های نادرست را جمع آوری می کند. ممکن است بینشهای مهمی را که میتوانستند به شما در اصلاح ابتکارات تجربه مشتری کمک کنند، از دست بدهید. برخی از زمینه هایی که باید در پرسشنامه رضایت مشتری خود پوشش دهید عبارتند از:
به طور معمول، شرکت ها از مقیاس امتیازی CSAT 5 درجه ای استفاده می کنند. با این حال، بسته به عمق داده های مورد نیاز، می توانند آن را به مقیاس 3 یا 7 درجه ای نیز تبدیل کنند.
برای نظرسنجی های تلفن همراه، گزینه های پرسشنامه و پاسخ باید به طور مختصر و واضح طراحی شود تا به بالاترین میزان پاسخ دست یابد.
روش دیگر برای اندازه گیری CSAT استفاده از یک مقیاس 10 رقمی است، شبیه به پرسش های نمره خالص تبلیغ کننده (NPS) که 1 بدترین و 10 بهترین است.
گزینه های پاسخ گرافیکی برای اندازه گیری رضایت مشتری
1. شکلک
ها شکلک ها برای اندازه گیری سطح رضایت بسیار محبوب هستند. آنها یک راه هیجان انگیز و با طراوت برای نشان دادن گزینه های یک سوال CSAT ارائه می دهند. شما همچنین می توانید صورتک ها را سفارشی کنید تا مقیاس خود را اضافه کنید.
2. شست بالا/پایین
راه ساده دیگری برای جمع آوری بازخورد و دانستن اینکه آیا محصولات و خدمات شما را دوست دارند یا خیر.
نوع نظرسنجی رضایت مشتری به تمرکز مطالعه شما بستگی دارد.
آیا سعی در قضاوت در مورد کیفیت خدمات خود دارید یا می دانید مشتری چه احساسی دارد؟
یا آیا می خواهید بینش بیشتری در مورد اینکه چرا محصول شما خوب عمل می کند؟
همانطور که این سوالات متفاوت هستند، نظرسنجی هایی که باید انجام دهید نیز متفاوت است. در زیر برخی از نمونه های رایج نظرسنجی رضایت مشتری آورده شده است.
برخی از شرکت های Fortune 500 از نرم افزار تحقیقاتی آنلاین برای گوش دادن به صدای مشتری استفاده می کنند. داده ها برای اندازه گیری رضایت مشتری و دریافت بینش بیشتر در مورد انتظارات آنها استفاده می شود.
CX ضعیف یکی از دلایل اصلی توقف تعامل مشتریان با یک برند است. در اینجا برخی از معیارهای رایج نظرسنجی CSAT برای اندازه گیری تجربه مشتری شما آورده شده است:
1. امتیاز رضایت مشتری (CSAT): شما می توانید امتیاز CSAT را با درخواست از مشتریان برای ارزیابی سطح رضایت خود در مقیاسی از «راضی نیستم» تا «بسیار راضی» محاسبه کنید.
2. امتیاز خالص تبلیغ کننده (NPS): درصدی از مشتریان است که شرکت یا کسب و کار شما را به خانواده یا دوستان خود توصیه می کنند. شما می توانید امتیاز NPS را با پرسیدن یک سوال ساده NPS محاسبه کنید:
در مقیاس 0-10 که 0 کمترین و 10 بالاترین است، چقدر احتمال دارد که ما را به خانواده یا دوستان خود توصیه کنید؟
بر اساس پاسخ ها، پاسخ دهندگان به صورت زیر دسته بندی می شوند.
امتیاز 9-10: مروجین که کسب و کار شما را به دیگران توصیه می کنند.
امتیاز 7-8: منفعلانی که خیلی خوشحال نیستند و موضع خنثی دارند.
امتیاز زیر 7: مخالفانی که راضی نیستند و احتمالاً از خرید محصولات و خدمات شما دست می کشند.
3. امتیاز تلاش مشتری (CES): این معیاری است که برای اندازه گیری تجربه مشتری استفاده می شود. یک سازمان در تلاش است تا محصولاتی را ایجاد کند که تجربه “بدون زحمت” را ارائه دهند. تلاش کمتر اغلب به تجربه عالی و رضایت بالا تبدیل می شود.
به عنوان مثال، اگر مشتریان باید به طور مداوم در یک فروشگاه لباس خردهفروشی قدم بزنند تا کارکنانی برای کمک پیدا کنند، CX ضعیف خواهد بود. در حالی که یک کارمند خدماتی با دقت نیازها را پیش بینی می کند و به طور فعال کمک ارائه می دهد. در حالت دوم، احتمال بازگشت مشتریان به فروشگاه بیشتر است.
4. Customer Churn: به فرسایش مشتری نیز معروف است. درصد مشتریانی است که احتمال خرید از یک کسب و کار را ندارند. به دلیل CX بد، آنها خرید محصولات یا خدمات از یک برند را متوقف می کنند. برای محاسبه نرخ ریزش، تعداد مشتریانی را که از دست داده اید بر تعداد کل تقسیم کنید.
مشتریان بسیار راضی، سفیران برند عالی هستند. آنها به گسترش دهان به دهان مثبت کمک می کنند و برند یا خدمات شما را به خانواده، دوستان و همکارانشان توصیه می کنند. پایین نگه داشتن نرخ ریزش برای هر کسب و کاری بسیار مهم است، زیرا دستیابی به مشتریان جدید بیشتر از حفظ مشتریان فعلی هزینه دارد.
بهترین زمان برای انجام نظرسنجی رضایت مشتری بلافاصله پس از نقطه تجربه است. از آنجایی که احساسات هنوز در حافظه تازه هستند، محققان می توانند به داده های CSAT اعتماد کنند. با این حال، بررسیهای CSAT باید در فواصل زمانی منظم انجام شود تا هرگونه تغییر در تجربه با تغییر زمان بررسی شود.
در حالی که سازمان ها می توانند بازخورد کاربران را در نقاط مختلف تعامل جمع آوری کنند، پرسشنامه های رضایت مشتری در درجه اول به دو دسته تقسیم می شوند.
فرکانس ایده آل ارسال این پرسشنامه ها هر سه ماه یکبار خواهد بود. بسته به دفعات خرید متفاوت است. ترکیبی از نظرسنجی تراکنش مستقیم و تحقیقات رضایت کلی داده های درستی را در مورد رفتار مشتری جمع آوری می کند.
شما می توانید با افزایش تمام نقاط تماس سفر مشتری، رضایت خود را افزایش دهید. درست از زمانی که در مورد نام تجاری شما می شنوند تا استفاده از محصولات شما، تأثیر بسیار خوبی بر مشتریان شما می گذارد. برخی از راه های بهبود CSAT عبارتند از:
افزایش رضایت مشتری مستقیماً منجر به فروش بیشتر می شود. انسان ها تمایل دارند به لذت بردن از تجربیات خوب ادامه دهند. بنابراین اگر آنها تجربه خوبی از استفاده از محصولات شما داشتند، احتمالاً به این کار ادامه خواهند داد. با افزایش ایمان، مشتریان بیشتر خرج می کنند. به تدریج آنها را به مشتریان وفاداری تبدیل می کند که 67 درصد بیشتر از مشتریان جدید خرج می کنند.
پیگیری رضایت مشتری و تلاش برای بهبود آن مزایای ملموسی را ارائه می دهد. برخی از دلایلی که باید داده های CSAT را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید عبارتند از:
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران