سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه + روش های ناب برای رفع خستگی

دسته بندی : تحصیلی - مقالات - موفقیت
1401/05/25

رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه يكی‌ از موارد مهمی می‌باشد كه دانش آموزان به آن دچار هستند و برخی‌ افراد نمی‌توانند آن را كنترل كنند؛ خوابيدن هنگام مطالعه سبب هدر رفتن زمان مطالعه شما و به‌نوعی تبديل به عادت‌های‌ شما خواهد شد و شما بايد اين موضوع را مديريت كنيد و هميشه به آن توجه داشته باشيد؛ ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر آن داريم كه رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه را برای شما ذكر كرده و به سؤالات مهم آن پاسخ دهيم؛ از طرفی بهتر است با ما همراه باشيد و از اين نكات بهره‌مند شويد.

خواب آلودگی از چند عامل ممكن است شكل بگيرد؛ ابتدا آن كه شما استراحت كامل نداشته‌اید و اين مورد رایج‌ترین خواهد بود؛ البته كه استراحت به‌خوبی نداشتن و كامل نبودن ساعت خواب شما در شبانه روز سبب خستگی مداوم و… خواهد شد؛ برای رفع اين مشكل بهتر است خواب خودتان را تنظيم كنيد و اين موضوع را به عادت تبديل كنيد؛ عاملی ديگر انتخاب نكردن تغذيه مناسب است؛ شما بايد هنگامی كه مطالعه می‌کنید برای امتحان و كنكور بايد مواد غذایی را انتخاب كنيد كه ارزش غذایی داشته باشد و به شما دانش آموزان حداكثر انرژی كامل را ادعا كند؛ البته اين دو عامل ابتدای اين مقاله بايد برای شما شرح داده می‌شد و در ادامه با روش‌های و عامل‌های بيشتری آشنا خواهيد شد؛ بهتر است با ما همراه باشيد.

اگر شما زمانی‌ كافی برای مطالعه دروس كنكور نداريد بهتر است از روش افزايش ساعت مطالعه استفاده كرده و نتيجه مثبتی برای خود القا كنيد.

دليل علمی خواب آلودگی هنگام مطالعه چيست؟

شايد تا به این موضوعاتی كه تجربه دانش آموزان بوده است برای شما مطرح شده است و البته در اين بخش به‌صورت علمی به خواب آلودگی هنگام مطالعه خواهيم پرداخت. هنگامی كه شما مطالعه می‌کنید قطعاً بخشی از سلول‌های مغز شما می‌سوزد و به عبارتی نام آن سلول‌ها آستروسیت است و البته سوختن اين سلول ماده ایی به نام آدنوزین آزاد خواهد كرد كه كافئين را دفع كرده و به‌نوعی باعث خواب آلودگی هنگام مطالعه می‌شود و به‌صورت كلی اين موضوع طبيعی واقع شده از نظر دانشمندان و تحقيقات مربوطه. تجمع كردن اين موارد در مغز در برخی از موارد ممكن است باعث بيدار ماندن نوبت و البته از طرفی ممكن است باعث خواب آلودگی شود.

اشتباه مرگبار دانش آموزان برای رفع خستگی و خواب آلودگی‌ استفاده از قرص‌های ملاتونين است؛ اين نوع از قرص‌ها هورمون ملاتونين را افزايش داده و البته كه وجود اين هورمون سبب خوابيدن شما خواهد شد ولی چرا استفاده از آن بسيار مضر است؟ بايد برای شما شرح داده شود كه تغييرات هورمونی بدن شما هميشه آثار مخربی را بر روی بدن شما می‌گذارد و البته كه تغيير هورمون‌ها در پروسه زمان طولانی مدت ممكن است كه حالت اول خود برگردند.

رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

آموزش مناسب دروس و رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه :

آموزش مناسب دروس هميشه تأثیر مناسب بر روی روند كار شما خواهد گذاشت؛ برای درك بهتر شما از اين موضوع بهتر است مثالی بزنيم. آموزش فيزيك سايت برتر آموز يكی‌ از آموزش‌های مؤثری است كه دانش آموزان با فرا ديدن آن می‌توانند رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه را انجام دهد؛ قطعاً كه برای خواب آلودگی بهتر است كه هيجانی در رابطه با آموزش داشته باشيد و اين روشی مؤثر است.

روش رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه :

تا به اينجای مقاله با سؤالات و نكات مهمی آشنا شده‌اید و حال نوبت آن فرا خواهد رسيد كه رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه برای شما شرح دهيم؛ توجه داشته باشيد كه در هر بخش نكات و پیشنهادات داده خواهد شد كه بهتر است به آن عمل كنيد؛ روش‌های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه عبارت‌اند از:

  • رعايت كردن ساعت دقيق برای خوابيدن و بيدار شدن: اگر به مقدمه‌ی اين مقاله دقت كرده باشيد متوجه خواهيد شد كه هورمون‌های بدن شما برای تنظيم خواب و بيداری شما بايد به ميزان دقيقی عمل كنند و البته كه برای تنظيم كردن اين موارد بهتر كار رعايت كردن ساعت دقيق برای خوابيدن و بيدار شدن است؛ رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه با اين روش امكان پذير است و البته ممكن است ابتدای انجام دادن اين روش احساس خستگی كنيد ولی با عادت كردن به اين برنامه هميشه سر حال خواهيد بود.

 

  • وجود نور كافی در اتاق مطالعه شما: دومين مورد از رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه وجود نور كافی است؛ ولی چرا؟ برای پاسخ دادن به اين بخش از مبنای علمی آن كمك خواهيم گرفت؛ زمانی كه نور كافی به چشمان شما برخورد می‌کند؛ مغز شما به غددها دستوری مبنی بر صبح بودن ارسال كرده و البته كه هورمون ملاتونين كمتری آزاد می‌شود و اين مورد سبب می‌شود كه شما احساس خواب آلودگی نكنيد. پيشنهاد ما به شما آن است كه اگر در اتاقی مطالعه می‌کنید كه پنجره ندارد و يا نور كافی ندارد؛ بهترين راهكار روشن كردن لامپ‌ها می‌باشد.

 

  • خوردن صبحانه برای جلوگيری از خواب آلودگی: شايد اين روش را مشاوران برای دانش آموزان توصيه كنند و البته كه تجربه‌ی دانش آموزان باعث شده به اين حقيقت پی ببرند كه خوردن صبحانه باعث فعال شدن بخش‌های بدن مي شودو البته كه احساس خواب آلودگی كمتری احساس خواهيد كرد؛ مقوی بودن صبحانه از اصل اين موضوع خواهد بود. مواردی همچون شير، عسل، تخم مرغ، پنير تازه، كره محلی و… از موارد مغذی می‌باشد كه بايد مصرف كنيد.

 

  • مصرف كردن قهوه به ميزان مناسب: توجه داشته باشيد شايد شمایی كه ساعت هفت صبح بيدار می‌شويد به‌صورت معمول در بازه زمانی ساعت 11 الی 12 ظهر ممكن است كه خواب آلودگی احساس كنيد و برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه بهتر است در اين بازه زمانی‌ قهوه مصرف كنيد مصرف كافئين سبب بيدار ماندن شما و البته افزايش بازدهی مغز شما خواهد شد. مصرف به‌اندازه درست كافئين مهم است؛ شما بايد به‌صورت يك روز در ميان قهوه مصرف كنيد و البته دانش آموزانی هستند كه روزانه 3 وعده قهوه مصرف می‌كنند و اين مورد اعتياد به كافئين ايجاد خواهد كرد و مضر برای بدن خواهد بود.

ترفند های رفع خواب آلودگی

 

  • خوردن میوه‌های مخصوص: میوه‌هایی همچون سيب برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه بسيار مفيد هستند؛ شما با خوردن سيب شاهد افزايش قند خون خواهيد شد و البته كه ساز و كار بدن شما افزايش خواهد يافت و در نتيجه خواب آلودگی شما به پايان خواهد يافت. علاوه بر ميوه سيب؛ میوه‌هایی همچون كيوی، گوجه فرنگی، البته مواد غذایی همچون عسل، شكلات، خرما می‌تواند باعث بازدهی شما و رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه شود.

 

  • ورزش كردن را فراموش نكنيد: شايد برخی از دكتران علم تغذيه بر اين باور داشته باشند كه برای بيدار كردن مغز بهتر است ابتدای صبح و شروع كردن صبح خود بهتر است كه ورزش حسابی كنيد؛ انجام دادن حركات كششی به مدت 20 دقيقه ایی به‌صورت پر تحرك سبب می‌شود كه مغز شما بيدار شده و البته ديگر احساس خواب بودن نداشته باشيد؛ اين مورد صد در صد پاسخ خواهد داد و بی‌حوصلگی‌ و بی‌حالی شما را تسكين می‌دهد.( وقتی به‌صورت خودتان هم آب بزنيد قطعاً شوكی به شما وارد خواهد شد و از خوابيدن شما جلوگيری خواهد كرد)

 

  • آرام و با لحن آرام مطالعه داشته باشيد هنگامی كه خسته‌اید: شايد برای تأثیر پذيری بيشتر و درك عميق مفاهيم بهتر است كه با صدای بلند مطالعه داشته باشيد؛ ولی ثابت شده است كه با صدای بلند مطالعه كردن از طرفی سبب تخليه شدن انرژی شما خواهد شد. برخی از مواقع ممكن است كه خستگی چشم داشته باشيد و البته كه اين موضوع را بايد جدی بگيريد؛ بهترين كار آن است كه حوله‌ی سرد تهيه كنيد و البته بر روی چشمان خودتان بگزاريد.

 

برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه بايد از انجام دادن برخی‌ از کارها پرهيز كنيد:

تا به الان روش‌های خاصی را مطالعه کرده‌اید و از اين به بعد بايد از انجام دادن اين فعالیت‌های بپرهيزيد:

1- فعالیت‌های سنگين انجام دادن كه موجب خستگی شما می‌شود: برخی از فعالیت‌هایی همانند سخت كار كردن و البته فعاليت داشتن در ساعت‌های طولانی سبب خستگی شما خواهد شد البته كه وقتی شما خسته شويد بايد استراحت كنيد و ديگر راهی برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه نخواهيد داشت.

2- نوشیدنی‌های گاز دار: مصرف نوشیدنی‌های گاز دار به ميزان زياد بسيار مضر خواهد بود؛ ممكن است كه باعث بيداری شما باشد ولی نوشیدنی‌های گاز دار برای شما به‌صورت كلی هم برای فعاليت بدن و معده و استخوان‌های شما تأثیر مستقيم خواهد گذاشت.

 

3- وعده‌های سنگين غذا: ممكن است كه شما اين فكر را كنيد كه 4 وعده غذا خوردن خود را به 2 وعده تغيير دهيد تا اينكه وقتی هدر نداده باشيد؛ البته كه اين روش برای بدن شما مضر است و از طرفی وعده‌های سنگين غذا سبب می‌شود كه بعد از بازه زمانی مشخص به شما حالت خواب آلودگی دست بدهد و اين موضوع ممكن است شما را آزار بدهد.

روش رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

تا چه زمانی بايد از اين روش‌های استفاده كنيم؟

تا زمانی كه ميزان خواب شما تنظيم شود كه رفع خواب آلودگی برای شما عادت شود بايد از اين روش‌ها استفاده كنيد؛ به مدت 21 روز ممكن است طول بكشد و البته اگر از اين سه هفته بيشتر شود قطعاً بايد فرايند كار خودتان را بررسی كنيد.

اگر به عنوان مثال در يك هفته شما تمامی روزها اين روش‌ها را انجام داده باشيد و در آخر هفته از انجام دادن آن‌ها بپرهيزيد قطعاً كه تمامی عادت‌های شما به روال قبل باز خواهد گشت و نمی‌توان آن را كنترل كرد.( عادت كردن سخت است، ولی بعد از بازه زمانی مشخص برای شما لذت بخش خواهد شد)

طب سنتی و راهكار های آن:

شايد برای شما هم جالب باشد كه در طب سنتی اين موضوع هم ذكر شده و البته روش‌های خاصی برای آن تجويز شده است كه بهترين آن‌ها را برای شما عنوان خواهيم كرد.

نوشيدن آن ولرم در صبحگاه يكی از روش‌های تأثیر گذار است؛ به اين دليل كه اگر شما بدن خودتان را با نوشيدنی بسيار سرد و گرم رو به رو كنيد قطعاً انرژی صرف خواهد شد برای تنظيم دما بدن؛ ولی با نوشيدن آب ولرم اين موضوع به‌راحتی حل خواهد شد.

دانستن مزاج غذاها مهم است؛ و نوع طبع آن‌ها؛ با اين تفاسير مصرف زياد پنير و لبنياتی همچون ماست و… با داشتن طبع سردی كه دارند قطعاً باعث سرد مزاجی و البته بلغم خواهند شد. اين نوع طبع قطعاً او عوامل زمينه ساز خواب آلودگی اضافه وزن خواهد بود.

حذف كردن خواب‌های روزانه به شدن مهم بوده و شما هم بايد به آن توجه كنيد؛ همان‌طور كه در طب سنتی ذكر شده خواب عصر همانند سم  مضر است؛ اما چرا؟ به اين دليل كه عادت شما را به‌کلی برهم خواهد زد و باعث ايجاد هورمون ملاتونين در روز می‌شود كه شوكی بزرگ به بدن شما می‌دهد و از طرفی بی‌حوصلگی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

سخن پايانی و جمع بندی:

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده و در صورت رضايت آن را برای‌ دوستانتان به اشتراك بگذاريد، بهتر است در انتهای مطلب چند نكته مهم را بازگو كنيم.

مصرف كافئين به‌اندازه را فراموش نكنيد و قطعاً اين موضوع به شما كمك خواهد كرد، توجه داشته باشيد كه كافئين و مصرف بيش از حد آن باعث اعتياد شما به اين نوع از نوشيدنی خواهد شد. مطالعه كردن در محيط مناسب را هميشه در اولويت خود قرار دهيد؛ مطالعه در مكانی‌ كه نور كافی وجود داشته هميشه كارآمد خواهد بود و برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه بسيار مفيد است زيرا باعث درست كاركردن هورمون‌های شما خواهد شد؛ توجه داشته باشيد اگر بی‌حوصله هستيد بهترين انتخاب ورزش كردن است  البته كه باعث سرزنده شدن و بيداری مغز در صبحگاه خواهد شد و روشی مؤثر برا‌ی شما خواهد بود.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.