هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
روانشناسی پول چیست؟

روانشناسی پول چیست؟

دسته بندی : موفقیت
1401/03/24

امروزه ما در مورد همه چی صحبت می کنیم به جز روانشناسی پول ، حال به نظر شما علت این موضوع چیست؟ علت کمبود توجه ما نسبت به موضوع است؟ یا کمبود اطلاعات ما نسبت به ان؟ یا نداشتن تعریف درستی نسبت به موضوع؟! در جامعه ما حتی کسانی که وظیفه نشر اطلاعات را دارند نمی توانند به درستی این موضوع را پوشش بدهند و گاها آن را با پولدارشدن اشتباه میگیرند.  متاسفانه آن دسته از نشریاتی هم که به این موضوع پرداخته اند بیشتر به مطالب انگیزشی پرداخته اند تا مطالب مهم علمی؛ با توجه به اهیمت این موضوع سعی داریم تا مطالب مهمی را درباره روانشناسی پول و انچه که باید در مورد پول بدانیم با شما به اشتراک بگذاریم.

زندگی ما بر اساس روابط ما تعریف می شود ، رابطه با دستان ، رابطه با خانواده و … ، حال اگر دقت کنید می بینید که در این روابط یک عامل مهم وجود دارد و آن سطح توانایی های مالی شما است که می تواند در روابط شما تغییرات جدی ایجاد کند ولی با این حال ما با این عامل کلیدی و مهم اتباط مناسبی نداریم ، شاید با خود بگویید چرا؟ پس با ما در برتر آموز همراه باشید تا به پاسخ این سوال مهم دست پیدا کنید.

تعریف جامعه از روانشناسی پول

در جامعه ما هم مانند بقییه ی جوامع تعارفی از پول وجود دارد که این تعاریف را به گوش همه ی ما خورده است و به نوع این تعاریف را به عنوان صفتی برای توصیف انسان های اطرافمان استفاده می کنیم  مانند پول دوست، متنفر از پول، وسواسی نسبت به پول، معتاد به پول و… .

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در جوامع پیشرفته شغلی تخصصی به نام Money Therapist وجود دارد که وظیفه ی اصلی ان ها بررسی روابط بین پول و انسانهاست و تلاش های فراوانی برای  بهبود روانشناسی پول انجام میدهند و مردم جوامع مدرن وپیشرفته چه به لحاظ فرهنگی و مالی و اجتماعی از دوران کودکی و نوجوان با مفاهیم روانشناسی پول به واسطه این متخصصان اشنا می شوند .اشنایی با این حوزه برای همه ضروری است زیرا به صورت جدی در کیفیت زندگی او اثر می کذارد.

کسب درآمد

اقتصاد رفتاری و روانشناسی پول چه نقاط مشترکی دارند؟

اقتصاد رفتاری یا همان Behavioral Economics یکی از رشته هایی است که در سال های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است، چرا که با وجود نو پا بودن آن مفاهیم بنیادی زیادی را به شما انتقال میدهد که برای هر محقق و خواننده ای جذاب است. در اینجا جا دارد که از دو تن از افرادی که به پیشرفت این علم کمک بسیاری کردند نام ببریم مانند دانیل کانمن و ریچارد تیلر و صد البته باید توجه داشت یکی از دلایل محبوبیت این رشته بین مردم وجود افرادی مانند این دانشمندان است.

یکی از زیر شاخه های اقتصاد رفتاری ، روانشناسی پول و حسابداری ذهنی (حسابداری ذهنی به بررسی رفتار های غیر عقلایی در مواجه با مفاهیم مالی می پردازد و ثابت می کند که همه ی رفتار های ما دلیلی قانع کننده وعلمی دارند) است و در اقتصاد رفتاری به بررسی مفاهیم مهمی دیگری همچون مهارتهای پولی کودکان ونوجوانان  پرداخته می شود که در مقالات بعدی این موضوع به صورت دقیق بررسی خواهد شد.

با مطالعه اقتصاد رفتاری به این درک مهم میرسیم که پول بیش از انکه برای جوامع ارزش اقتصادی داشته باشد ، ارزش اعتباری و روانی دارد ؛ و شما با رسیدن به این سطح از دانش قطعا رفتاری های مالی بهتری خواهید داشت که بدون نیاز به رژیم های مالی متفاوت ، زندگی اقتصادی بهتری خواهید داشت.

رابطه ی مالی درمانی و روانشناسی پول

در نگاه اول ممکن است این عبارت برای شما کمی گنگ و نامفهوم باشد ، البته چیز عجیبی هم نیست زیرا که این واژه در سال 2001 برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت و در سال 2009 هم توسط انجمن مالی امریکا FTA  مورد ثبت وتعرف قرار گرفته است پس ما با دانشی نو پا و عمیق در ارتباط هستیم.

این رشته جذاب به بررسی جنبه های مختلف سلامت مالی شما می پردازد که این موارد شامل جنبه های شناختی ، جنبه های هیجانی و احساسی ، جنبه های رفتاری ، جنبه های اقتصادی و … می باشد. این حوزه تخصصی میان رشته ای است و با همکاری روانشناسان ، متخصصان مالی و نیز روان درمان گر ها توسعه و بهبود پیدا کرده است .

نکته بسیار مهم این است که امروزه در کشور ما با توجه به رشد شبکه های اجتماعی و اطلاعات اکثرمردم ما علاقه مند به سرمایه گذاری در بورس  و کسب درآمد از ارز های دیجیتال  و به طور خلاصه ترید کردن هستند ، اما از اسیب های مختلف ان اطلاعی ندارند و گرچه اگر هم اطلاعی داشته باشند راه مناسبی برای پاسخ به این اسیب ها وجود ندارد؛ حال چرا این موضوع رو مطرح کردیم ، چون در حال حاضر می توان با شرکت در دوره های انلاین نظیر آموزش بورس و دوره های مربوط به مدارک معتبر دریافت کرد و در این رشته مشغول به کار شد.

ارتباط پول با امنیت

روانشناسی پول و ارتباط ان با امنیت

قطعا یکی از اساسی ترین نیاز های همه ی ما انسان ها امنیت است ، ارتباط ان با روانشناسی پول چیست ؟ قطعا زمانی که می خواهیم ابعاد مختلف روانشناسی پول را بررسی کنیم امنیت پول در حوزه های مختلف از اهمیت والایی برخورداراست حال میخواهد این امنیت را امنیت سرمایه گذاری تعریف کرد و یا امنیت پس انداز و… .

بهتر است این موضوع را ازجوانب دیگر بررسی کنیم به این جملات توجه کنید

  • من پس انداز می کنم تا در دروران بازنشتگی بتوانم خودم را تامین کنم.
  • تو خود را در این سال ها بیمه نکرده ای ، حال برای مخارج درمان خود چکار می کنی ؟
  • بهتر نیست تا جوان هستی به فکر چاره ای برای تهیه مسکن باشی .
  • امروزه برای ازدواج کردن بعد از عشق مهم ترین معیار وضعیت مالی تو است.

مهم نیست که جملات بالا قبول داشته باشیم یا نه ، مهم این است که این ها صحبت های روز جامعه ما در سطوح مختلف هستند و این صحبت ها به ما نشان میدهند که امنیت همه ی ما به پول گره خورده است و حال برای حل کردن این موضوع و این پارامتر مهم باید مفاهیم عمیق روانشناسی پول را اموزش دید و درک کرد و صرفا به  توضیحات مختصر این مقاله اکتفا نکرد.

به این نکته توجه داشته باشید که همواره امینیت مالی ما به مقدار سرمایه و درامد ما بستگی ندارد بلکه به نوع مخارج مالی ما بستگی دارد و این که چگونه این مخارج را لول بندی می کنیم و همیشه به یاد داشته باشید که سرمایه گذاری ما باید بر اساس میزان ریسک پذیری ما باشد در غیراین صورت ما دچارفشار های  روانی و اجتماعی زیادی خواهیم شد که زندگی مارا از جهات مختلف مورد اسیب قرا میدهد ، شما می توانید راجب بحران سال 2008 امریکا و اتفاقات ناگوار ان تحقیقی انجام دهید مشاهده خواهید کرد که با دانستن مباحث ساده روانشناسی پول و اقتصاد خرد به راحتی این بحران بزرگ را می توانستید  پشت سر بگذارید.

وسواس پولی

زمانی که در مورد روانشناسی پول صحبت می کنیم ، قطعا باید به ازمون MMBS  اشاره کنیم در این ازمون پارامتر های مختلفی بررسی می شود که برای  هر شخص نتیجه متفاوتی خواهد داشت یکی از این پارامتر های مهم Money Obsession  یا همان وسواس پولی است ، ممکن است این موضوع برای شما اندکی عجیب باشد زیرا همیشه ما در مورد وسواس های نظافتی و یا  تکرار رفتاری  شنیده ایم و یا مطالعه کرده ایم .

بهتر است تعریف مناسبی در مورد وسواس به شما ارائه دهیم . هر نوع فکر و یا تصویری که بر خلاف اراده فرد به ذهن فرد هجوم بیاورد وفرد کنترلی روی ان نداشه باشد و به سبب این افکار در فرد  اضطراب و استرس ایجاد شود ، به نوعی می توان گفت که فرد دچار وسواس فکری شده است. این هجوم افکار میتواند در هر دسته بندی و هر موضوعی جای بگید برای مثال می تواند به تمیزی محیط مربوط باشد و یا مربوط  به جاگذاشتن وسیله ای باشد و یا فراموش کردن خاموش کردن وسیله ای و… .

وسواس پولی

حال ارتباط  این وسواس در رابطه با پول به چه صورت است؟ زمانی که شخصی در زندگی اش پول جایگاه بالایی داشته باشد ، همه چیز  را با متر و معیار پول می سنجد برای مثال شما هم همیشه افرادی را مشاهده کرده اید که قیمت همه چیز را تا ریال اخر ان میدانند و در صورتی که کوچکترین تغییرات قیمتی رخ دهد ، به شدت حساسیت نشان مید هند وحصرت میخورند که چرا دفعه قبل که این محصول اندکی ارزان تر بود بیشتر خرید نکرده بودند ، گاها شما مشاهده می کنید که این تغییر قیمت در زندگی فرد اثر بسزایی ندارد ولی ذهن فرد را به شدت به خود مشغول می کند به گونه ای که فرد در مسائل دیگر زندگی به درستی نمی تواند تصمیم گیری کند و این دیدگاه کمبود باعث میشود که فرد در بودجه بندی خود هم تجدید نظر کند در صورتی که ممکن است نیازی نباشد ، برای مثال فرد به خاطر تغییرقیمت  5 درصدی محصولات شوینده ممکن است بودجه برخی از تفریحات خود را قطع کند در صورتی که نیازی به این کار نیست و این تغییر قیمت انچنان تاثیری در زندگی او  ولی این پنیک شخص به صورت جدی در زندگی او اثر می گذارد.

روانشناسی پول و تمایل به پس انداز

در بخش های قبلی در مورد ازمون سنجش نگرش پول و یا MMBS  صحبت کردیم و دیدیم که ما ممکن است دچار وسواس های پولی بشویم یکی دیگر از بخش های روانشناسی پول مربوط به تمایل ما انسان ها برای انباشت بی هدف پول می باشد و در این باره می توان به کودکی افراد اندک نگاهی داشت خیلی از ما درکودکی قلک هایی  داشتیم که در ان پول هایی ذخیره می کردیم و این موضوع گاها تا بزرگ سالی هم همراه ما بوده است و در برخی از مواقع به رفتاری افراطی و بدون دلیل منطقی تبدیل شده است .

اگر بخواهیم پول خود را به اب تشبیه کنیم در نتیجه پس انداز ما به استخر تشبیه می شود و دقیقا نکته همینجاست ما برای یک زندگی مالی سالم باید جریان نقدینگی مناسب و هدفمند داشته باشیم ، اگر شما صرفا فقط پول خود را دخیره کنید بدون هدف انگار استخر بزرگ لجن گرفته ای دارید که همیشه در حال پر کردن ان هستید ولی حواستان هیچ وقت به کیفیت اب ذخیره شده نیست ؛ در این مواقع بهترین هدف و عملکرد چیست؟

همیشه به یاد داشته باشید در این موارد بهترین راه مراجعه به استراتژیست های مالی است تا برای زندگی مالی شما پلن قابل دستیابی تهییه کنند و به شما ارائه دهنده ، چرا به قابل دستیابی بودن اشاره شد ؟ زیرا اگر شما به فرد متخصص مراجعه نکنید و صرفا به اشخاصی مراجعه کنید که سمت و سوی روانشناسی زرد دارند برای شما اهداف غیر قابل باور ترسیم می کنند وبعد از مدتی به دلیل نرسیدن به این هدف دچا ر مشکلات متفاوت خواهید شد و از روند اصلی و درست فاصله خواهید گرفت. همیشه باید سعی کنید برای خود یک پلن در امدی مناسب داشته باشید و یک پلن سرمایه گذاری مناسب مهم نیست که شما در امد دارید ویا خیر مهم این است که شما پلنی داشته باشید .

فرض کنید که شما یک خانوم خانه دار هستید و تنها در امد شما مقدار پولی است که از همسر خود دریافت می کنید ، خوب بهترین کار چیست ؟ خرید برای منزل ، خرید لباس ، پس انداز ، خرید سهام  و… . بهترین کار مراجعه به یک برنامه ریز مالی است تا برای شما برنامه ریزی مناسبی داشته باشد ، به این نکته توجه کنید که مقدارپول شما اصلا مهم نیست ، اگر برای سرمایه گذاری و کار با پول فقط به مقدار ان توجه کنید شما در تله های روانشناسی پول گرفتار شده اید و نیازمند راهنمایی و تغییر رفتار هستید.

مهم‌ترین نکات در روانشناسی پول

ما در این بخش به نکاتی اشاره می‌کنیم، که شاید به درستی در مورد آن صحبت نشده است. از طرفی شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که روانشناسی پول می‌تواند زندگی شما را به صورت معناداری متحول کند.

برابر دانستن پول و اعتماد به نفس

یکی از مهمترین نکات در روانشناسی پول، برابر دانستن پول با اعتماد به نفس است. این موضوع در مردان بیشتر از خانوم‌ها شایع می‌باشد، چرا که مردان معمولا وظیفه تامین مخارج را به عهده دارند. از طرفی باید به این موضوع اشاره کرد، که اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین خطوط قرمز در هر فردی می‌باشد. گاها شما مشاهده می‌کنید، که افراد به این دلیل به دنبال پول می‌باشند که می‌خواهند امنیت روانی خود را حفظ کنند.

زمانی که شما در معرض بی‌پولی قرار می‌گیرید، هر باری که شخصی از شما در خواستی داشته باشد و شما نتوانید آن را پاسخ بدهید به این معنی است که شما بخشی از اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اید. البته ما به این موضوع توجه داریم که شخصیت افراد و اعتماد به نفس افراد محدود به پول نمی‌شود. اما ما در روانشناسی پول به این باور دست پیدا کرده‌ایم که شما می‌توانید، اعتماد به نفس خود را به واسطه پول رشد مناسبی بدهید.

شما نباید در این دام گرفتار شوید که برای شما پول همه چیز است. بلکه شما باید تلاش خود را به کار گیرید تا از پول به عنوان عاملی مکمل در زندگی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که شما باید مالک پول باشید نه این که پول مالک شما باشد. شما با عمیق شدن در روانشناسی پول اندکی به این هدف دست پیدا خواهید کرد.

آرامش از درون شما آغاز می‌شود

یکی از مهم‌ترین نکاتی شما باید به آن توجه کنید، این است که تمام سعی خود را به کار گیرید، تا خود را محور عالم قرار دهید. نه اینکه عالم محور باشد و شما به در حال چرخش به دور آن باشید. منظور ما از این حرف چیست؟ منظور ما است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید، تا درآمد امروز خود را با درآمد دیروز خود مقایسه کنید. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا مخارج امروزه خود را با مخارج دیروز خود مقایسه کنید. در این صورت شما دید درستی پول خواهید داشت.

در این صورت شما می‌توانید عزت نفس و شخصیت خود را حفظ کنید. در این صورت شما می‌توانید از مفاهیم روانشناسی پول به درستی استفاده کنید. اگر اندکی با خود رو راست باشید، متوجه می‌شوید که تا چه میزان در تنش با افراد بوده‌اید که قصد برتر بودن از آن‌ها را داشته‌اید. به عنوان مثال شما مشاهده کرده‌اید که دوست شما در یک سال تلفن همراه خود را به روز کرده است. ماشین خود را ارتقاء داده است، منزل خود را بهبود بخشیده است.

دیگری برای عزیزان خود کادوی گران قیمتی خریده است. اما شما چه کرده‌اید؟ شما در مدت یک سال گذشته چند وام گرفته‌اید. شما برای پرداخت هریک از وام‌های خود دچار چالش شده‌اید و شما در برنامه ریزی مالی خود در تنگنا قرار دارید و… . زمانی که شما پول را به عنوان یک عامل بیرونی بررسی می‌کنید. روانشناسی پول به شما هشدار فروپاشی می‌دهد. چرا که شما بواسطه این کار می‌توانید روان خود را دچار مشکل کنید.

اما اگر شما محور بررسی قرار داشته باشید، شما متوجه می‌شوید که قسط‌های خود را پرداخت می‌کنید، در گذشته چنین توانایی نداشتید. شما چندین سرمایه گذاری بلند مدت انجام داده‌اید، در صورتی که بتوانید نتیجه بگیرید شما از دوستان خود بسیار جلوتر قرار دارید.

کلام پایانی

روانشناسی پول علم مهمی است که هر فردی جدا از سن و جنیست باید به ان را فرا بگیرد زیرا اگر شما به صورت عمیق به بررسی در مورد زندگی افراد موفق بپردازید مشاهده می کنید خیلی از این افراد بدون اموزش علمی درست و به صورت ذاتی با این مفاهیم اشنا هستند و عملکرد عالی دارند . برای یک زندگی عالی شما باید زندگی خود را از تمام ابعاد رشد دهید و صرفا تمرکز روی یک حوزه خاص برای شما کارایی ندارد ، در جوامع به روز و پیشرفته معمولا تمامی مشاغل تراپیست های شخصی دارند که درحوزه های مختلف به ان ها راهنمایی می دهند و کمک می کنند به یاد داشته باشید که همیشه تنها سرمایه گذاری که ریسک صفر دارد و سودی عالی نسیب شما می کند سرمایه گذاری روی خود است ؛ اگر هرکس به این جمله باور داشته باشد قطعا جامعه ای بشاش ، جذاب ، شاد و سالم خواهیم داشت.

 

 

 

 

 

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *