هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش برنامه ريزی درسی به صورت كامل

روش برنامه ريزی درسی + به صورت صفر تا صد بعلاوه نكات طلایی

دسته بندی : تحصیلی - مقالات - موفقیت
1401/06/14

روش برنامه ريزی درسی از جمله موارد مهم برای دانش آموزان و البته دانشجويان خواهد بود كه بسيار هم مهم بوده و به‌تنهایی‌ می‌توانید موفقيتی برای شما ايجاد كند؛ اما آيا از خود اين سؤال را پرسیده‌اید كه چرا بايد برنامه داشته باشيم؟ قطعاً كه برای دست یافتن به اهداف بزرگ و… نمی‌توان بدون هيچ برنامه ريزی پيش رفت و يا اينكه برای رسيدن به اهداف خود بايد برخی از امور روزانه را به‌صورت مداوم انجام دهيد و در ساعات منظم كه اگر برنامه ایی برای آن‌ها نداشته باشيد قطعاً موفقيت شما سخت خواهد شد؛ با اين تفاسير برای موفق شدن در مطالعه كردن و كنكور و دانشگاه و تمامی مراحل زندگی خود بايد برنامه ایی متناسب با سطح خود داشته باشيد؛ ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر آن داريم كه روش برنامه ريزی درسی را برای شما شرح داده و البته نكات مهمی را هم ذكر كنيم.

برنامه ريزی قطعاً يك امری نيست كه بر روی كاغذ نوشته شود و اينكه فقط خوانده شود و… بلكه شما بايد يك دفترچه برنامه برای خود داشته باشيد؛ به اين نوع دفترچه‌ها پلنر گفته می‌شود؛ دارای بخش‌های متعددی است كه شما می‌توانید کارهای روزانه خودتان را در آنجا برگزاری كنيد و البته بانظم خاصی نگارش برنامه خودتان را می‌توانید شروع كنيد، ولی به اين دفترچه( پلنر) نيازی‌ است؟ قطعاً خير، ما در اين مقاله به شما آموزش خواهيم داد كه با روش‌های خاصی روش برنامه ريزی درسی خودتان را نوشته و البته هميشه از آن‌ها استفاده كنيد به‌درستی؛ بهتر است با ما همراه باشيد.

 

آموزش مناسب يكی‌ از بخش های تسريع كننده روش برنامه ريزی درسی :

آموزش عالی و البته آموزش مناسب برای شما دانش آموزان قطعاً مهم خواهد بود به اين دليل كه اگر شما مبحثی را به‌خوبی فرا گرفته باشيد ديگر نيازی نيست كه در برنامه خود مطالعه زيادی برای آن درس بگذاريد و به‌راحتی می‌توانید تنوع درسی را ايجاد كنيد كه به نفع شما است؛ اما از طرفی‌ اگر آموزش مناسبی را انتخاب نكنيد بايد در برنامه خود مطالعه زيادی برای درس مربوطه بگذاريد تا آن كه بتوانيد به آن مسلط شويد.

سايت ما آموزش‌های عالی نظير آموزش زيست شناسی برای‌ شما قرار داده است، در اين آموزش با تدريس نكات عالی و البته به همراه بسياری از تست های آموزشی شما به مباحث مسلط خواهيد شد و ديگر نيازی به مطالعه زياد نيست و اگر شما مطالعه اصولی در برنامه خود داشته باشيد قطعاً موفق خواهيد شد.

صفر تا صد نحوه استفاده از روش برنامه ريزی درسی

مهم‌ترین بخش روش برنامه ريزی درسی كدام است؟

استمرار، كليد اصلی موفقيت شما در روش برنامه ريزی درسی قطعاً استمرار خواهد بود؛ برای درك بهتر شما از اين موضوع بهتر است مثالی را عنوان كنيم. فرض كنيد كه شما می‌خواهید افزايش ساعات مطالعه داشته باشيد قطعاً یک‌باره نمی‌توانيد ساعات مطالعه را افزايش دهيد با توجه به همين موارد بهتر است كه در بازه زمانی مشخصی آن را افزايش دهيد، توجه داشته باشيد مهم‌ترین عامل آن است كه شما استمرار عالی داشته باشيد تا آن كه افزايش ساعات مطالعه برای شما به ارمغان بيايد.

اين مثال و نمونه بارز برای شما بود، البته كه اگر شما می‌خواهید در اين موضوع مسلط شويد بهتر است مقاله افزايش ساعات مطالعه را به‌خوبی مطالعه كنيد.

 

روش برنامه ريزی درسی به‌صورت كامل و از صفر تا صد:

تا به اينجای مقاله با موضوعات متعددی آشنا شده‌اید و حال نوبت آن فرا رسيده است كه به سراغ روش برنامه ريزی درسی برويم؛ توجه داشته باشيد كه در هر بخش نكات و البته موضوعات متعددی عنوان خواهد شد و بهتر است در راستای تحصيل خودتان از آن استفاده كنيد:

  • مراقب فرسودگی تحصيلی باشيد: فرسودگی تحصيلی ممكن است كه بعد از چند ماه مطالعه به سراغ شما بيايد و با توجه به همين مورد بهتر است كه ابتدا آن را برای‌ شما ذكر كنيم. زمانی‌ كه شما 5 ماه به‌صورت عالی مطالعه داشته باشيد ممكن است در ماه ششم خستگی برای شما به وجود آيد و ديگر مطالعه نكنيد و به اين موضوع فرسودگی تحصيلی گفته می‌شود و دليل اصلی آن هم فشار روحی بالا خواهد بود، روش‌های خاصی برای تسكين دادن وجود دارد كه در مقاله علت فرسودگی تحصيلی برای شما ذکر شده است.

 

  • ميزان بازدهی خودتان را بشناسيد: اولين قدم از روش برنامه ريزی درسی آن است كه خود شما بازدهی خودتان بدانيد و به‌اصطلاح درك كنيد كه چقدر بازدهی داريد؛ اما بازدهی چيست؟ آيا تا به حال برای شما هم پيش آمده است كه 3 ساعت مطالعه داشته باشيد و ديگر نتوانيد مطالعه كنيد؟‌ يا آن كه خسته شده باشيد؟ قطعاً كه اين موارد به بازدهی شما ربط خواهد داشت؛ بازدهی هميشه اولين اولويت شما خواهد بود. اين مورد از روش برنامه ريزی درسی به‌اين صورت است كه ابتدا با بازدهی خود مطالعه روزانه خودتان را تنظيم كنيد؛ به‌عنوان مثال اگر شما روزانه 3 ساعت مطالعه داريد بهتر است كه ابتدای برنامه خودتان با اين ساعت شروع كنيد.( توجه داشته باشيد كه هفته اول اين ساعت مد نظر خواهد بود و در هفته‌های آينده بايد اين مورد افزايش يابد)

 

  • افزايش ساعات مطالعه: شما پس از آن كه هفته اول خودتان را با بازدهی گذرانده‌اید بهتر است كه در هفته‌های آينده افزايش ساعات مطالعه داشته باشيد ولی اصول استاندارد افزايش ساعات مطالعه چگونه است؟ توجه داشته باشيد كه اولين مورد آن است كه با بازدهی خودتان پيش برويد و فشار زيادی بر روی خود نياوريد؛ به‌عنوان مثال هفته اول را از 3 ساعت شروع كنيد و هفته آينده آن را به يك ساعت افزايش برسانيد و در هفته‌های آينده هم اين مورد را افزايش دهيد تا زمانی که ميزان مطالعه شما به 6 ساعت در روز برسد؛ بعد از اين مورد بهتر است كه سه هفته 6 ساعت مطالعه داشته باشيد در روز و از هفته چهارم 1 ساعت ديگر افزايش ساعت مطالعه داشته باشيد تا 8 ساعت و البته بهتر است كه شما در 8 ساعت نگه داريد و مطالعه مستمر داشته باشيد.( شايد اين موارد برای شما ابتدا سخت به نظر برسد ولی در صورتی كه اصلاً اين گونه نخواهد بود و اگر شما شروع به مطالعه كنيد متوجه خواهيد شد؛ علاوه بر اين موضوع بهتر است كه دانش آموزان كنكور از اين مورد روش برنامه ريزی درسی به‌خوبی استفاده كنند و هميشه بتوانند آن را ادامه دهند بدون هيچ مشكلی)

استفاده از روش برنامه ريزی درسی

  • با توجه به رشته خود برنامه را تنظيم كنيد: آن كه شما در چه رشته هایی تحصيل می‌کنید بسيار مهم بوده و قطعاً كه بايد با توجه به رشته خود روش برنامه ريزی درسی را ادامه دهيد؛ به‌عنوان مثال اگر شما در رشته تجربی هستيد بهتر است كه ابتدا دروس تخصصی را مطالعه كنيد به اين دليل كه در كنكور فقط و فقط از دروس عمومی استقبال می‌شود؛ توجه داشته باشيد كه دروس تخصصی به چند دسته تقسيم خواهد شد كه شما بايد تنوع درسی را به‌خوبی رعايت كنيد. در رشته تجربی دروسی همانند رياضی و البته زيست شناسی‌ و شيمی و فيزيك وجود خواهد داشت كه مطالعه مستمر در رابطه با اين دروس داشته باشيد.( پيشنهاد ما به شما آن است كه وسواس رشته هایی نداشته باشيد؛ تمامی رشته‌ها سخت هستند ولی با تلاش و استمرار بر روی مطالعه به‌راحتی می‌توانید به آن‌ها مسلط شويد)

 

  • آگاه باشيد از اهميت دروس مختلف: دليل اصلی مطالعه شما و پيروی از روش برنامه ريزی درسی آن است كه در كنكور موفق شويد و مهم‌ترین بخش كنكور تراز و رتبه شما خواهد بود؛ زمانی تراز شما افزايش می‌یابد كه از اهميت دروس مهم آگاه باشيد و البته كه با توجه به اهميت و ضرايب آن‌ها مطالعه كنيد. در رشته تجربی دروسی همانند زيست شناسی ضريب 12 دارد و البته كه مهم‌ترین درس اين رشته خواهد بود البته كه بايد به‌صورت روزانه مطالعه مستمر برای اين دروس داشته باشيد؛ البته بايد به دروس ديگر هم بايد توجه خاصی را ارائه دهيد ولی بيشتر توجه بر روی درس‌های مهم باشد.

 

  • حل نمونه سؤالات و تست‌ها را به برنامه خود اضافه كنيد: چگونه بايد دانش آموز به فضای امتحان و كنكور آشنا شود؟ آيا راهی برای اين بخش وجود دارد؟ قطعاً كه بله، دانش آموزان موقع می‌توانند كه با شرايط و محيط امتحانات آشنا شود كه نمونه سؤالات زيادی و البته تست‌های عالی حل كنند؛ حل مستمر تست‌ها و نمونه سؤالات علاوه بر اين موارد شما را به مباحث مسلط خواهد كرد؛ توجه داشته باشيد كه علاوه بر اين موارد در كنكور قطعاً تمامی سؤالات به‌صورت تست‌های نكته دارد خواهد بود و البته كه شما زمانی می‌توانید تست‌های كنكور را به‌آسانی پاسخ دهيد كه نمونه آن را حل كرده باشيد. آيا برای اين مورد هم راه حلی‌ است؟ قطعاً كه بله؛ شما بايد نمونه و تست‌های زيادی حل كرده باشيد كه بتوانيد به سؤالات كنكور پاسخ دهيد و شكی در اين مورد نيست.

 

  • با جمع ساعات مطالعه خودتان را بيازماييد: مهم‌ترین بخش روش برنامه ريزی درسی آن است كه در برنامه خود جمع ساعات مطالعه هفتگی داشته باشيد؛ به آن صورت كه ميزان ساعات مطالعه خودتان در طول يك هفته را يادداشت كرده و علاوه بر اين موضوع جمع ساعات هر دروس هم يادداشت كنيد. حال با يادداشت اين موارد شما به‌راحتی می‌توانید برنامه هفتگی خودتان را با هفته‌های قبلی مقايسه كنيد و مشاهده كنيد كه آيا پيشرفتی برای شما حاصل شده است يا نه؟ البته كه بايد پيشرفت حاصل شود و در غير اين صورت بهتر است كه شما برنامه خودتان را بازيابی كنيد و درك كنيد كه كجای مطالعه شما اشتباه بوده است.

البته يكی ديگر از روش‌های مقايسه آن است كه ترازهای خودتان را در آزمون‌های آزمايشی مشاهده كنيد؛ قطعاً كه اين مورد مهم خواهد بود. اگر تراز شما در يك ماه 6000 شد و در ماه بعد به 4000 رسيد قطعاً كه افت کرده‌اید و البته بايد برنامه خودتان را بررسی كنيد؛ ممكن است ساعات مطالعه كم و يا حل نمونه سؤال كم يا تست كمتر سبب اين مورد شود ولی می‌توانید با حل مشكل بهبود روش برنامه ريزی درسی حاصل شود.( اگر افت در روش برنامه ريزی درسی داشته‌اید اصلاً نگران نشويد و می‌توانید به‌راحتی اين موارد را به‌راحتی حل كنيد)

چگونه در برنامه ريزی درسی خودمان موفق شويم؟

آيا نااميدی در صورت افت تراز به سراغ دانش آموزان خواهد آمد؟

قطعاً كه بله ولی بايد با اين موضوع به‌سرعت كنار بياييد؛ ممكن است كه شما بعد از يك ماه انتظار بالایی از خود داشته باشيد ولی با مشاهده كردن تراز خود و يا نمرات خود روحيه خودتان را از دست بدهيد، ولی اصلاً اين گونه نيست. البته كه در ماه اول شما نمی‌توانید نتيجه عالی داشته باشيد به اين دلیلی كه با فضای تست و محيط و آزمون و… آشنا نيست و بهتر است كه شما مهم‌تر از هر چيزی استمرار داشته باشيد. اگر شما در ماه اول و دوم نتيجه مثبتی دريافت نكرديد قطعاً در ماه‌های بعدی با استمرار و تلاش بيشتر نتيجه فوق‌العاده ایی خواهيد داشت و شكی بر اين موضوع نداشته باشيد.

نكته كليدی: اگر شما به دنبال افزايش تراز هستيد بهتر است سؤالات قبلی کنکورهای آزمايشی را مطالعه و باز بينی كنيد؛ توجه داشته باشيد كه با بازبينی متوجه خواهيد شد از چه نكاتی استفاده کرده‌اند و شما با يادداشت كردن نكات و البته تمرين كردن آن‌ها می‌توانید نمرات و تراز خوبی را به دست آوريد.

 

سخن پايانی و جمع بندی:

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده و در صورتی كه برای شما مفيد واقع شده برای دوستانتان به اشتراك بگذاريد؛ بهتر است در انتهای مطلب چند نكته مهم را بازگو كنيم.

اولين نكته در رابطه با روش برنامه ريزی درسی آن است كه با توجه به علم برنامه ريزی پيش برويد و بدون هيچ دانشی قدمی بر نداريد. البته كه با برنامه ريزی نادرست ممكن است كه شما تصميمات اشتباهی را بگيريد و از طرفی فرسودگی تحصيلی به سراغ شما آيد؛ با توجه به همين موارد اولين نكته حائز اهميتی كه برای شما گفته شد بازدهی است. با توجه به بازدهی مطالعاتی خودتان پيش برويد و سعی‌ نكنيد كه هميشه خودتان را در فشار بگذاريد.

نكته ایی ديگر در رابطه با روش برنامه ريزی درسی آن است كه هميشه آموزش‌های مناسبی را برای خودتان انتخاب كنيد و آن گونه نباشد كه فكر كنيد بامطالعه زياد در منزل می‌توانید به‌خوبی به مباحث مسلط شويد؛ قطعاً مسلط شدن شما به مباحث امكان پذير خواهد بود ولی زمان زيادی را از شما خواهد گرفت. با انتخاب يك دوره آموزشی مناسب درسی به‌راحتی می‌توانيد نیمی‌ای مسير خودتان را طی كنيد و البته به نفع شما هم خواهد بود.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *