هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
افزایش نمره ریاضی برای کنکور

روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور + ویژه کنکور 1402

دسته بندی : دسته‌بندی نشده
1401/09/24

ریاضیات یکی از دروس مهم در کنکور تجربی و کنکور ریاضی میباشد که به ترتیب دارای ضریب 7 و 9 است. قطعا که برای به دست آوردن رتبه عالی در کنکور باید درصد خوبی در این درس کسب کنید، قطعا که مطالعه ریاضیات نیز دارای قلق خاصی است که در این مقاله به صورت کامل به آن پرداخته ایم.

روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور یکی از دغدغه‌های دانش آموزان کنکوری شده است و البته که میزان ضریب این درس و اهمیت بالای آن و میزان سختی سؤالات در این درس بر استرس دانش آموزان می‌افزاید؛ اما باید چگونه با این موضوع کنار آمد؟ یا آن که می‌توان درصد خوبی در این درس کسب کرد؟ قطعاً که بله، شما اگر روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور را فرا گرفته باشید دیگر نیازی نیست به این گونه از موارد فکر کنید؛ به این دلیل که بیشتر افرادی که علاقه به ریاضی ندارند و یا نمراتی پایین در این درس به دست می‌آورند آموزش مناسبی در رابطه با این موضوع ندیده‌اند؛ اما چاره چیست؟ ما در این مقاله از سایت برتر آموز به‌صورت دقیق این موضوع را برای شما شرح داده‌ایم و البته که تنها وظیفه شما آن است که مطالعه دقیقی داشته باشید و به هر نکته و پیشنهادی که به شما دادیم عمل کنید.

ابتدا بهتر است قبل از هر توضیح  در رابطه با انواع روش‌ها بهتر است از اهمیت درس ریاضی آگاه شوید؛ در سه رشته ریاضی و تجربی و البته انسانی این درس دارای ضریبی بالا است( در رشته تجربی دارای ضریب 7 و رشته ریاضی دارای ضریب9  و البته در رشته انسانی دارای ضریب 6 می‌باشد) با توجه به این ضرایب شما باید از اهمیت بالای درس ریاضی درکی مناسبی داشته باشید.

اما نکته ایی که حائز اهمیت است در رابطه با دید و فرض اشتباه دانش آموزان است، برخی از دانش آموزانی بر این باور هستند که اگر تمامی دروس را با ضرایب بالا در کنکور بتوانند پاسخ دهند و البته که درس همانند ریاضی را صفر درصد بزنند یا آن که اصلاً سؤالات آن را پاسخ ندهند؛ در هر صورت شما رتبه‌خوبی به دست نخواهید آورد و در کنکور هم موفق نخواهید شد و شانس شما برای پذیرش در دانشگاه‌های مطرح هم کاهش خواهد یافت.

 

تأثیر آموزش بر روی مطالعه ریاضی کنکور:

برخی از دانش آموزان و والدین آن‌ها بر این باور هستند که آموزش نقش اساسی ندارد و البته که دانش آموز به‌تنهایی می‌تواند در کنکور موفق شود و… توجه داشته باشید که این گونه از دید والدین به این موضوع به‌طور قطع اشتباه بوده و موجب شکست خوردن دانش آموز خواهد شد؛ البته که در آزمون سراسری کنکور استفاده کردن از تجربه دبیرهای ریاضی برای این درس بسیار اهمیت بالایی دارد.

آموزش ریاضی و البته آموزش فیزیک از جمله آموزش‌های مهمی هستند که دانش آموز با تهیه کردن بهترین دوره‌ها می‌توانند درصد خوبی به دست آورند؛ این آموزش‌ها در سایت ما وجود دارد و البته که برای هر درس دبیر باتجربه ایی انتخاب شده است؛ از طرفی بهتر است که بدانید برای هر آموزش پشتیبانی وجود دارد.( یعنی اگر برای شما ابهامی به وجود آید می‌توانید آن را از پشتیبان پرسیده و البته که رفع ابهام انجام دهید)

روش افزایش درصد ریاضی کنکور

روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور:

تا به اینجای مقاله برای شما دوستان تمامی موارد پایه ذکر شده است و حال نوبت آن فرا رسیده به‌صورت مستقیم سراغ روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور برویم؛ توجه داشته باشید که در هر بخش نکات و پیشنهاداتی ارائه خواهد شد که عمل کردن به آن‌ها به نفع شما خواهد بود:

  • ابتدا دسته بندی کنید موضوعات: اولین مورد از روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور آن است که شما درس‌هایی که به هم ربط دارند را دسته بندی کرد که بتوانید به‌راحتی آن‌ها را مطالعه کنید؛ برای درک بهتر شما از این موضوع بهتر است مثال بزنیم. دروسی همانند مثلثات قطعاً در پایه‌های دهم و یازدهم و دوازدهم برای شما مطرح شده( در پایه دهم بر روی مفهوم مثلث ها و روابط سینوس و کسینوس و… و در سال یازدهم معادله مثلثاتی و رادیان و … و در سال دوازدهم رسم نمودار) شما با توجه به این بخش‌ها می‌توانید از پایه این مبحث جذاب ریاضی را شروع کنید؛ البته که بخش‌های زیادی در ریاضی وجود دارند که از پایه مطالعه می‌شوند و بهتر است که شما در ابتدا آن‌ها دسته بندی کنید که برنامه مطالعه شما دقیق پیش برود.

 

  • از پایه مطالعه کنید: شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که ریاضی از پایه باید قوی باشد و یا آن که مطالب از پایه گفته شده‌اند و… شما در سال دهم که وارد مقطع تحصیلی جدید می‌شوید با مباحث جدید ریاضی رو به رو هستید؛ همانند مبحث معادله و نامعادله و تابع و از طرفی مثلثات و… اما مطالعه پایه این بخش‌ها به چه صورت است؟ فرض کنید شما سال دوازدهم هستید و می‌خواهید برای کنکور شروع کنید؛ روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور این گونه عنوان می‌شود بخش‌هایی همانند تابع که اگر شما از پایه دهم به‌صورت پیوسته آن را مرور نکرده باشید و یا آموزش مناسبی از آن نداشتید دیگر در سال یازدهم کار شما سخت خواهد بود؛ البته که سه سال دهم و یازدهم و دوازدهم مطالب همچون مثلثات و تابع بر این موضوع پیروی می‌کنند؛ و پیشنهاد ما به شما آن است که مطالعه از پایه داشته باشید.

 

  • تیپ بندی کردن سؤالات: شاید اشتباه 90 درصد دانش آموزان کنکوری آن است که سؤالات را تیپ بندی نمی‌کنند؛ اما تیپ بندی کردن سؤالات یعنی چه؟ قطعاً در سؤالات ممکن است که مجهول‌های متفاوتی برای شما به وجود آید و البته که اگر مجهول‌های جدید ممکن است که با فرمول قدیم حل نشوند و با توجه به این موضوع شما باید از فرمول‌های جدید استفاده کنید؛ اگر شما بخش‌هایی همانند معادله و نامعادله را مشاهده کرده باشید قطعاً با این موضوع آشنا هستید؛ اما روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور به آن گونه است که دانش آموز موفق تمامی تیپ سؤالات و نحوه ایی که طراح سؤال را می‌تواند از یک مبحث طرح کند را مشاهده کرده و آن‌ها را تحلیل کند. با در نظر گرفتن این موضوع متوجه خواهید شد که از یک بخش می‌توان هزاران سؤال جدید یافت.( اگر شما به مهم‌ترین آن‌ها مسلط شوید؛ سر جلسه کنکور 100 درصد موفق خواهید شد؛ به این دلیل که از یک مبحث سؤالاتی زیادی پاسخ داده‌اید و مشابه آن را حل کرده‌اید).

برای درک بهتر شما از این موضوع مثالی ارائه خواهیم داد: مبحثی همانند تابع و البته بخش‌های دیگر که تعداد سؤالات زیادی از آن‌ها طرح می‌شود؛ قطعاً طراح کنکور سعی می‌کند نادرترین تیپ سؤال را ارائه دهد که دانش آموز را به چالش بکشد. اما چاره چیست؟ دانش آموز باید چگونه به آن سؤالات پاسخ دهند؟ حل نمونه سؤالات و حل تست‌ها و بررسی سؤالات کنکور سال‌های قبل می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

 

  • پس از مطالعه هر بخش به سراغ تست‌های آن بروید: یکی از اشتباهات رایجی که در دانش آموزان پدید می‌آید آن است که بر روی یک موضوعی مسلط شدن بر این فکر هستند که دیگر نیازی به تست زدن و حل سؤالات جدید نیست؛ بلکه شما با این توضیحات فقط به 40 درصد مطالب تسلط یافته‌اید و حال نوبت آن است که به سراغ حل سؤالات دیگر بروید و آماده آن شوید که سؤالاتی جدید را پاسخ دهید. در حل سؤالات جدیدتر شاهد آن هستید که نمی‌توانید به برخی از آن‌ها پاسخ دهید در این مورد باید پاسخ سؤال را تحلیل کرده و نکته برداری کنید و آن را مدام مرور کنید؛ شما با این روش و حل تست‌های گوناگون قطعاً می‌توانید درصد بالایی در کنکور به دست آورید؛ این بخش از مهم‌ترین روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور محسوب می‌شود.

 

  • تکنیک حل سؤال‌های تستی ریاضی: حل سؤالات تستی همیشه سخت بوده و یکی از دغدغه‌های دانش آموزان هم محسوب می‌شود؛ اما در سؤالاتی که صورت مسئله بلند دارند نباید به‌صورت تشریحی آن‌ها را حل کرد و باید از گزینه‌ها استفاده کنید. اما استفاده از گزینه‌ها همیشه پاسخگو است؟ قطعاً خیر، در سؤالات تابع و معادله‌ها و مثلثات می‌توانید از گزینه‌ها استفاده کنید؛ و البته که گزینه ایی که رابطه را برقرار می‌کند پاسخ تست شما خواهد بود. قابل ذکر است که برای این نوع از تکنیک‌ها باید از آموزش مناسبی استفاده کنید و البته که دبیر مربوطه به شما این روش را به‌صورت کامل تدریس کرده باشد. سایت ما برای شما دانش آموزان کنکور تمامی نکات مهم و تستی را ارائه داده‌اند که بتوانید در کمترین زمان ممکن به تست‌ها پاسخ دهید.

بهترین روش برای ریاضی کنکور

  • چند منبعی باشید: یکی دیگر از اشتباهات رایج دانش آموزان در رابطه با درس ریاضی آن است که فقط و فقط تک منبعی هستند؛ به‌عنوان مثال فلان جزوه و یا فلان کتاب کمک درسی و… قطعاً که در کتاب‌ها تست‌های متنوعی وجود دارد و علاوه بر آن‌ها می‌توان در کتاب‌های مختلف روش‌های جدید و شیوه بیان کردن مبحث را به‌صورت مختلف دید؛ البته که شما با هر کتابی که بیشتر راحت هستید می‌توانید پیش بروید و این موضوع هم بسیار خوب خواهد بود.( اگر مصاحبه رتبه برترهای کنکور را مشاهده کرده باشید؛ شاهد آن خواهید بود که از چند کتاب استفاده می‌کنند و البته که شما می‌توانید از کتاب‌های هم سطح خود هم استفاده کرده و تا سطح پیشرفته پیش بروید)

چگونه کتاب‌های متناسب با خود را برای مطالعه ریاض کنکور انتخاب کنیم؟

یکی از سؤالات تکراری دانش آموزان در کنار روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور آن است که از بین این همه کتاب‌های کمک درسی چگونه بهترین آن‌ها را انتخاب کنیم؟ پاسخ ما آن است که ابتدا کتاب متناسب با سطح خودتان  را انتخاب کنید، به‌عنوان مثال بهترین کتاب ریاضی درس نامه کمی دارد( یعنی مثال و توضیح کمتری دارد) و این موضوع سبب می‌شود که مبحث برای شما به‌خوبی جا نیفتد و بهتر است که شما کتاب‌های پایه را انتخاب کنید( برای آن که بفهمید کدام کتاب مناسب شما است بهترین گزینه؛ خواندن درس نامه کتاب به هنگام خرید است؛ اگر شما از شیوه بیان و البته تعداد تست‌ها راضی بودید می‌توانید خریداری کنید)؛ البته بعد از آن که به‌اصطلاح کمی راه افتادید می‌توانید به سراغ کتاب‌های پیشرفته‌تر بروید و کتاب تست‌های سخت و… که بسیار به شما کمک می‌کند.

 

تحلیل صورت سؤالات هرگز فراموش نشود:

در روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور باید به‌صورت دقیق به تحلیل صورت سؤالات دقت کنید؛ یعنی آن که شما در مسئله‌ها مجهول و معلوم را تشخیص داده و بعد به سراغ حل آن بروید.

البته که در فصل اول ریاضی 2 در پایه یازدهم با هندسه تحلیل آشنا خواهید شد؛ در این فصل مشاهده می‌کنید که برای حل سؤالات باید اشکال هندسی و البته سؤالات را به‌صورت کامل تجزیه کنید؛ اگر شما یکی از معلوم‌های سؤال و داده‌های سؤال را درک نکرده باشید قطعاً که به پاسخ اشتباه دست خواهید یافت.( البته که در حل تست‌ها هم طراح قدرت تحلیل شما را می‌سنجد و بهتر است که به این موضوع هم توجه کنید)

شرکت در آزمون‌های آزمایشی:

یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه روش مطالعه دروس کنکور از طرف خودتان را بسنجید آن است که در کنکورهای آزمایشی شرکت کنید، شرکت در این آزمون‌ها بسیار به نفع شما خواهد بود ولی چرا؟ عجله نکن خط بعدی برات خوب توضیح میدم.

  • با بودجه بندی پیش می‌روید: یکی از بهترین حسن‌های آزمون آزمایشی آن است که شما با توجه به بودجه بندی آزمون و در راستای مطالعه تمامی درس‌ها پیش می‌روید ولی این یعنی چه؟ یعنی آن که شما ابتدا باید بودجه بندی آزمون خودتان را مشاهده کنید؛ مثلاً برای درسی همانند ریاضی در تاریخ فلان از فصل 1 از صفحه 10 تا 23 سؤال طرح می‌شود قطعاً که شما به مطالعه تمامی این بخش‌ها خواهید پرداخت و تست‌های آن را به‌صورت کامل حل خواهید کرد و بسیار هم به نفع شما خواهد بود.

 

  • کنکور آزمایشی است بسیار آسان‌تر: کسانی در کنکور موفق خواهند شد که تمرکز بیشتری بر روی این نوع آزمون‌ها دارند و بانظم پیش بروند. فرض کنید شما برای درسی همانند فیزیک روزانه 30 عدد تست خواهید زد و البته که این موضوع در راستای آن بودجه بندی که ذکر شد خواهد بود( حل سؤالات متنوع به شما بسیار کمک خواهد کرد که در این نوع آزمون‌ها موفق شوید) حال فرض کنید که شما سر جلسه آزمون حاضر شده‌اید و شروع به حل سؤالات می‌کنید و پس از آمدن نتایج قشنگ می‌نشینید و تحلیل می‌کنید که چرا کدام بخش را به‌اشتباه پاسخ داده‌اید و یا فلان نکته را نمی‌دانستید و شروع به یادداشت آن خواهید کرد قطعاً که در هر صورت به نفع شما خواهد شد ولا غیر.

 

 

  • سنجیدن خودتان و رتبه بین میان بسیار از دانش آموزان: قطعاً که کسانی در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند که همانند شما کنکور برای آن‌ها هم بسیار مهم است؛ اما سؤال اصلی آن خواهد بود که شما در بین آن‌ها چگونه فعالیتی دارید؟ در کدام درس از آن‌ها بهتر هستید؟ قطعاً که در بین چند صد هزار نفر این اطلاعات باید بسیار برای شما مهم باشد.

اگر از بخش قبلی چیزی درک نکردی عجله نکن که خوب برات توضیح میدم. فرض کن توی آزمون شرکت کردی، توی کارنامه آزمون همیشه درصد و البته میانگین تراز مشخص میشه؛ تراز همیشه بیانگر فعالیت شما خواهد بود میزان درصد پیشرفت خودتان نسبت به آزمون قبلی. حال  مثلاً فکر کنید که در درسی همانند ریاضی درصد 40 را کسب کرده‌اید و اما در کنار هر درس درصد مربوطه نیز نمایش داده خواهد شد و البته تراز؛ اگر تراز شما بالای 6000 هزار شد قطعاً بدانید که درصد خوبی به دست آورده‌اید و اصلاً نگران نباشید.( اما جای پیشرفت همیشه بوده و قطعاً که باید به دنبال ترقی باشید)

سخن پایانی و جمع بندی:

امیدوار هستیم از این مقاله از سایت برتر آموز نهایت بهره را کسب کرده و در صورت نیاز برای دوستان کنکور خود به اشتراک بگذارید؛ در انتهای مطلب بهتر است چند نکته مهم را بازگو کنیم.

اولین نکته حائز اهمیت آن است که اگر شما آموزش مناسبی ندارید بهتر است سریعاً یک دوره آموزشی مناسب برای خود تهیه کنید، به این دلیل که اگر بخواهید به‌تنهایی ریاضی را پیش بروید با ابهامات بزرگی رو به رو خواهید شد و این موضوع هم ممکن است که سبب جا نیفتادن مطلب برای شما شود.( داشتن یک دبیر میتواند در یافتن نکات تستی جدید تر و البته تیپ بندی کردن سوالات جدید به شما بسیار کمک کند)

دسته بندی کردن بخش‌های ریاضی( از مباحث مهم تا مباحثی که سؤالات کمی در کنکور به خود اختصاص دادند) و حل تست مداوم از آن‌ها از نان شب برای شما واجب‌تر است، شما با شروع کردن مسائل پایه و مهم می‌توانید درصد ریاضی خودتان را در کنکور افزایش دهید.( رمز موفقیت در ریاضی کنکور= تیپ بندی کردن سؤالات+ مطالعه از پایه+ تست مداوم+ استفاده از چند منبع مناسب با سطح دانش آموز+ تست‌های جدید و کنکوری+ بررسی سؤالات کنکور)

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *