
با مطالعه این مقاله میتوانید یکی از مهمترین و جذابترین تکنیکهای سئو خارجی را آموزش ببینید.
در این مقاله با مهمترین استراتژیهای استفاده از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی آشنا خواهید شد.
سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، 😍👋🏻 ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو خارجی. در این مقاله قصد داریم به شما تکنیکی را آموزش دهیم که هم برای سئو خارجی سایت شما بسیار مناسب است و هم میتوانید با تغییر استراتژی به یک سئو داخلی جذاب دست پیدا کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در گذشته استفاده از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی بسیار سادهتر و آسانتر از امروز بوده است. با توجه به سوء استفاده سئوکاران کلاه سیاه، استفاده از این استراتژی هر روز سخت و سختر میشود.
اما از طرف مقابل اعتبار این روش به اندازهای میباشد که نباید از آن چشم پوشی کنید. از طرفی باید به این نکته توجه داشته باشید که بر اساس آخرین بررسیهای صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی برترآموز، کماکان گوگل برای سایتهایی که بک لینک معتبر از ویکی پدیا دارند. اعتبار و امتیاز قائل است و روی رتبه سئو آنها تاثیر میگذارد. با توجه به تمامی این نکاتی که خدمت شما عرض شد. به این نکته توجه داشته باشید که دانش شما نیز در چگونگی استفاده از این استراتژی بسیار مهم خواهد بود.
در دوره آموزش سئو برترآموز، به صورت جامع به استراتژیهای اصلی استفاده از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی اشاره کردیم. با این حال در این مقاله کلیات آن را به شما آموزش خواهیم داد. شما باید بررسی کنید و با توجه به نوع سایت و حوزه کاری خود، این استراتژیها را با هم ترکیب کنید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید. دقت داشته باشید که سئو یک حوزه بسیار کاربردی و مهم میباشد. که خلاقیت و دانش به روز شما نقش بسیار مهمی در استراتژیهای آن دارد، با ما همراه باشید تا استفاده از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی را به شما آموزش دهیم.
معتبرترین دانشنامه جهان برای گوگل سایت ویکی پدیا میباشد. در گذشته هر کسی میتوانست دانش خود را در این سایت ویکی پدیا با دیگران به اشتراک بگذارد. بعد از مدتی افراد تصمیم گرفتند که با قرار دادن لینک مقالات خود در این سایت و همچنین استفاده از بک لینکهای معتبر در این سایت به سئو سایت خارجی خود کمک کنند. اما از سال 2007 به دلیل اسپم بسیار زیادی کاربران و همچنین انبوه از اطلاعات بی کیفیت، تمامی بک لینکهای حالت NO Follow گرفتند. این موضوع به این معنی بود که بک لینک گرفتن از ویکی پدیا در ظاهر اهمیتی ندارد. اما بر اساس بررسیهای گرفته توسط تیم تحقیقاتی برترآموز و همچنین گروه وبمستران گوگل این موضوع صحت دارد. اما کماکان گوگل برای این سایتهای اعتبار ویژهای را ثبت میکند.
ویکی پیدا معتبر در ابتداء، ویکی پدیا انگلیسی زبان بود. اما رفته، رفته زبانهای دیگر نیز ویکی پدیا خود را ساختن. البته اگر شما به دنبال موضوعی باشید و در زبان شما سایتی به صورت قوی روی ویکی پدیا کار نکرده باشد. در این صورت گوگل به صورت خودکار ویکی پدیا انگلیسی را به شما نشان خواهد داد. در این صورت شما میتوانید از دانش بین المللی استفاده کنید. البته این دانشنامه بر اساس زبان فارسی شما ترجمه خواهد شد و به صورت روان اطلاعات آن به شما منتقل خواهد شد.
نکته دیگری که برای گوگل بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل است که استفاده از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی هنوز نیز میتواند یک راه بسیار عالی برای لینک سازی قوی و افزایش اعتبار سایت شما باشد. در صورتی که شما به جزئیات ویکی پیدا علاقه بیشتری دارید، میتوانید از وبمستران گوگل استفاده کنید و دانش خود را افزایش دهید. درصورتی که زبان انگلیسی قوی ندارید، میتوانید از بخش آموزش زبان انگلیسی برای این هدف استفاده کنید. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که نقل قول شما از ویکی پدیا نیز باید به صورت کامل دقیق و با توجه جزئیات صورت بگیرد، در غیر این صورت ممکن است که برای شما یک کوئن منفی باشد.
برای این که بتوانیم به درک درستی از استراتژیهای ویکی پیدا برای تقویت سئو خارجی سایت برسیم. لازم است که به یک تعریف واحد از سئو خارجی و یا همان (OffPage SEO) دست پیدا کنیم. استراتژیهای رشد یک سایت محدود به خود سایت نمیشود، و یک سئو کار لازم است که اقداماتی را خارج از سایت انجام دهد تا رشد سایت او به صورت قابل توجه انجام شود. به مجموعه اقداماتی که با هدف سئو خارج از سایت انجام میشود، سئو آف پیج گفته میشود. البته برخی از سئو کاران تبلیغات و رپورتاژ نویسی را نیز جزو سئو خارجی میدانند و برخی دیگر آن را جزو سئو داخلی سایت میدانند.
با این حال تنها هدف ما اینا ست که شما درک مناسبی از سئو خارجی سایت داشته باشید و مهم نیست که تبلیغات را نیز جزو سئو داخلی و یا سئو خارجی بدانید. یکی از مهمترین بخشها در سئو خارجی بک لینک گرفتن از سایتهای معتبر میباشد. به هر میزان که شما بک لینکهای قوی و متعددی از یک سایت معتبر دریافت کنید. گوگل به صورت ویژهای به شما توجه خواهد کرد. نکته بعدی که بسیار مهم و حیاتی میباشد، این است که بک لینکهای شما استمرار داشته باشد. اگر شما فقط از یک سایت برای بک لینک استفاده کنید، و به دنبال تمدید و تکرار آن نباشید، با گذشت زمان از بین خواهد رفت.
نکته بعدی که در سئو خارجی باید توجه ویژه به آن داشته باشید، این است که در سئو خارجی کیفیت بسیار مهمتر است کمیت است. اگر شما یک بک لینک بخرید « استفاده از رپورتاژ » تا این که صد ها لینک از یک مزرعه لینک استخراج کنید. تک لینک شما اعتبار بسیار بیشتری دارد. به این نکته توجه داشته باشید که در برخی از بخشهای سئو خارجی و سئو داخلی ارتباط بسیار نزدیکی به هم دارند و میتوانند قدرت سئو سایت شما را دو چندان کنند. به همین دلیل است که استفاده از استراتژیهای ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی میتوانید روی سئو داخلی شما نیز تاثیر گذار باشد.
در این بخش قصد داریم که مهمترین استراتژیهای استفاده از ویکی پیدا برای تقویت سئو خارجی را برای شما بررسی کنیم. اما نکته بسیار مهم این است که شما بهتر است، با توجه به نوع سایت خود و از طرفی با توجه به سطح اطلاعات موجود در ویکی پدیا، استراتژی مورد نظر خود را طراحی کنید. در این صورت میتوانید به بازدهی بسیار بالایی دست پیدا کنید. در نهایت دقت داشته باشید که سئو خارجی خود را محدود به تبلیغات و ویکی پدیا نکنید و از سوشال سیگنال نیز برای رشد هدفمند خود استفاده کنید. به همین دلیل است که در برترآموز، یک آموزش اینستاگرام ویژه طراحی شده است که هم به برندینگ سایت شما کمک و خود شما کمک کند و از طرف مقابل نیز برای سئو خارجی شما مفید و کاربردی باشد.
یکی از بهترین و موثرترین روشهای استفاده از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی، ساخت یک صفحه درون ویکی پدیا میباشد. در گذشته ساخت صفحه ویکی پدیا همانند درست کردن جمیل بود و هر کسی میتوانست به سادگی از آن بهره مند. اما امروز حساب ویکی پدیا چندین سطح و دسته بندی مختلف دارد. به عنوان مثال مطالب مورد نظر شما قرار است در بخش الگو ها و راهنما مطرح شود و یا قرار است که نکات شما تحت عنوان یک مقاله مطرح شود. در هر بخش نیز ویکی پدیا با توجه به اهمیت آن سخت گیریهای خواست خود را دارد. با این حال بر اساس بررسیهای صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی برترآموز، بخش مقالات سختترین بخش، قسمت پودمان سادهترین بخش برای ثبت نام و ایجاد صفحه جدید میباشد. البته باید بگوییم که تمامی این نکات بستگی به حوزه کاری شما دارد.
نکته بعدی که به باید به آن توجه داشته باشید، این است که در مرحله اول شما یک حساب کاربری ساده میسازید و سپس برای تایید حساب کاربری و همچنین افزایش اختیارات شما باید حساب مورد نظر شما احراز هویت شود. این احراز هویت به این جهت است که صلاحیت علمی شما بررسی شود. نکته بسیار مهم این است که ایرانی بودن شما تا این زمان تاثیری روی نتایج ندارد و شما به سادگی میتوانید از آن بهره ببرید. با این حال به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت و زیر ساخت سایت شما نیز مهم است. چرا که لینکهایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم درون مقاله خود قرار میدهید توسط ویکی پدیا و توسط گوگل بررسی خواهد شد.
در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که یکی از مهمترین مراحل و بخشهایی که شما باید به آن توجه داشته باشید، ارائه منابع و اسناد میباشد. زمانی که شما قصد ایجاد صفحه و یا ارائه مطالب خاص را دارید، برای ویکی پدیا بسیار مهم است که شما یک فرد معتبر باشید، در این مرحله میتوانید از منابع رسمی و غیر رسمی استفاده کنید و زبان مورد استفاده شما نیز مهم نیست.
زمانی که شما دارای یک حساب رسمی درون ویکی پدیا میباشید. در این صورت شما نیز میتوانید مقالات خود و دیگران را آپدیت کنید. اما باید برای این آپدیت منابع قابل اطمینان و معتبر داشته باشید. در غیر این صورت شما نمیتوانید اطمینان داشته باشید که آپدیت شما و بک لینک شما تایید شود. به هر میزان که سایت شما و فعالیت شما در ویکی پدیا بیشتر باشد، توانایی ارائه خدمات و تغیرات توسط شما بسیار بیشتر خواهد شد. حتی اگر شما بتوانید در ویکی پدیا یک برند منشن قوی داشته باشید، میتوانید از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی خود استفاده کنید.
نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که بک لینکهای شما باید به صورت غیر مستقیم باشد. اگر شما بخواهید که به آپدیت و ویرایش یک دست مقاله بپردازید و در آن از یک لینک و انکر تکست مستقیم استفاده کنید، معمولا به سادگی درخواست شما رد میشود. البته اگر شما یک جامعه آماری کوچک داشته باشید و به صورت گروهی به این کار بپردازید، معمولا بازدهی بسیار بالاتری را به دست خواهید آورد. این که دیگران ویکی پدیا را به سایت شما ارجاع دهند، اهمیت بسیار بالاتری خواهد داشت.
البته برخی از افراد برای اینکه سئو داخلی خود را تقویت کنند و اعتبار مقالات خود را افزایش دهند برای دیتای مورد استفاده خود به ویکی پدیا بک لینک میدهند. این حرکت رفت و برگشتی برای سئو سایت شما موثر خواهد بود و میتواند یک رشد قابل توجه برای شما به ارمغان داشته باشد.
در بخشهای قبلی در تعریف سئو خارجی به شما گفتیم، که در برخی مواقع لازم است که برای رشد بهتر و همچنین لینک بیلدینگ قوی روی سئوی خارجی سایت خود کار کنیم و در سایتهای مختلف رپورتاژ برویم. حال باری رپورتاژ رفتن نیاز داریم که موضوعاتی را مشخص کنیم و با توجه به کلمات کلیدی خود سناریو چینی کنیم. به عنوان مثال اگر قصد ما بالا آوردن سایت آموزش وردپرس میباشد، سوال اصلی و اساسی این است که روی چه موضوعاتی کار کنیم و در چه سایتهایی آنها را منتشر کنیم. ما میتوانیم روی آموزش وردپرس در ویکی پدیا تمرکز کنیم و لینک بیلدینگ آن روی کلمات کلیدی خاص را بررسی کنیم.
در این صورت علاوه بر اینکه یک ترند بسیار قوی داریم، میتوانیم از یک شبکه شناخته شده توسط موتورهای جستجو گوگل استفاده کنیم و رپورتاژ های تک لایه و دو لایه خود را بر اساس این مقالات مختلف با کلمات کلیدی مشخص طراحی کنیم. البته برای افزایش دقت و کیفیت کار خود میتوانید از دیگر ابزارها نیز برای مشخص کردن رشته کلمات کلیدی خود استفاده کنید. اما پیشنهاد ما این است که از بررسی کنید، ویکی پدیا از چه استراتژی برای این موضوع استفاده کرده است. شما نیز میتوانید همان استراتژی را استفاده کنید.
همانطور که میدانید، از جمله وظایف ما در سئو تکنیکال این است که لینکهای مردود و شکسته سایت خود را پیدا کنیم و برای آن درست کردن و یا حذف آن برنامه ریزی کنیم. شما میتوانید حوزه کاری خود را مشخص کنید و به دنبال مقالات این حوزه در ویکی پدیا باشید. سپس برای استفاده از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی خود، تک تک لینکهای استفاده شده در آن را بررسی کنید و ببینید که کدام یک از این لینکها شکسته و مشکل دار میباشند. سپس شروع به گزارش کردن این لینکها و ارائه لینک درست برای این مطالب کنید.
بخری از افراد در همین مرحله سعی میکنند که بک لینکهای شکسته و خراب را با بک لینکهایی به سایت خودشان اصلاح و تعویض کنند. در صورتی که شما از یک اعتبار حداقلی برخوردار باشید و از طرفی گزارشات شما نیز صحیح باشد، در این صورت ویکی پدیا تغییرات شما را لحاظ خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که اگر حوزه کاری شما یک حوزه بسیار شلوغ با حجم دیتای بالا باشد، ممکن است که شما نیاز به یک برنامه نویس برای افزایش سرعت کار خود باشید. در این صورت شما میتوانید تمام این کارها را در مدت زمان بسیار کوتاه انجام دهید. به عنوان مثال حوزه آموزش فتوشاپ یکی از حوزههایی است که شما به تنهایی و بدون ابزار برنامه نویسی نمیتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید.
در سئو خارجی هدف ما این است که هر چیزی خارج از سایت ما مانع رشد سایت و یا باعث رشد سایت میشود را شناسایی کنیم. استفاده از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی نیز استراتژیهای مکملی دارد که در این بخش میتواند به ما کمک کند. به عنوان مثال زمانی که صفحات رقبای خود را در ویکی پدیا استفاده میکنیم باید به واسطه کلمات کلیدی و لینک سازی آنها، به تحلیل رقبا بپردازیم. باید بررسی کنید که در کدام بخشهای ضعف دارند و شما میتوانید بازار هدف خود را به دست آورید.
از طرف مقابل اگر مشاهده کردید در یک بخش بسیار قوی عمل کردهاند و هزینه بسیار زیادی نیز صرف آن کردهاند. شما برای سئو خارجی خود باید آن بخش را در کوتاه مدت به حالت تعلیق در آورید. البته تا زمانی که اعتبار سایت شما افزایش پیدا کند و از طرفی به سرمایه کافی برای انجام این کار نیز دست پیدا کنید. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سایتهایی که رقبای شما در آن بسیار قوی ظاهر شدهاند، زمین بازی آنها میباشد و بهتر است که از آن برای سایت خود استفاده نکنید.
به عنوان مثال اگر برای تقویت سئو خارجی رقیب شما در یک سایت خاص چندین رپورتاژ منتشر کرده است. و از طرفی مخاطبین آن سایت را به صورت کامل به خود جذب کرده است. شما به جای هزینه بیشتر و جذب مخاطبین آن سایت میتوانید بودجه خود را کم کنید و به دنبال سایتهایی باشید که اولا قدرت مانور شما در آن زیاد تر است و دوما هزینه تبلیغات در آن پایین است. یکی از اهداف استفاده از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی این است که هزینه تبلیغات خود را بهتر مدیریت کنیم و رقبای خود را به صورت غیر مستقیم به چالش بکشیم.
اگر شما به صورت حرفهای با ویکی پدیا کار کرده باشید، میدانید که ویکی پدیا یک منبع قابل توجه از عکسهای با کیفیت میباشد. عکسهایی که شما برای تهیه آن باید هزینه بسیار زیاد و همچنین زمان طولانی را صرف کنید. شما میتوانید عکسهایی که مناسب کار شما میباشد را پیدا کنید. و در سایت خود استفاده کنید، اما به ویکی پدیا نیز لینک دهید که قوانین کپی رایت را رعایت کرده باشید. البته ناگفته نماند که افراد زیادی از این عکسها استفاده میکنند و به ویکی پدیا نیز لینک نمیدهند. اما نکته بسیار مهم و قابل توجه این است. که اعتبار سئو آن متعلق به ویکی پدیا است. اما جذب مخاطب آن به شما میرسد.
البته یکی از استراتژیهای استفاده از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی این است که شما این مسیر را به صورت برعکس بروید. شما از یک عکاس و ادیتور برای عکسهای با کیفیت از کالا و خدمات خود استفاده میکنید. سپس زمانی که به جذب مخاطب میپردازید و مقالات خود را در ویکی پدیا بارگذاری میکنید. دیتای گرافیکی مورد نیاز خود را نیز در سایت ویکی پدیا بارگذاری میکنید. در این صورت زمانی که شما به این عکسها نیاز داشته باشید، مخاطبین خود را به ویکی پدیا میفرستید. البته به هر میزان که مخاطبین آزاد ویکی پدیا از عکسهای شما استفاده کنند، اعتبار سئو خارجی شما به صورت غیر مستقیم افزایش پیدا میکند. دقت کنید که خلاقیت شما در این حوزه میتوانید بسیار کمک کننده و سودمند باشد.
یکی از استراتژیهایی که برای سئو خارجی از آن استفاده میکنیم، استفاده از شبکههای اجتماعی میباشد. حال اگر شما بخواهید که مخاطبین خود را به صورت هدفمند از شبکههای اجتماعی مختلف جذب کنید. باید اطلاعات و دیتای به روز مرتبط زیاد را تحلیل کنید و اطلاعات ترند را به دست آورید. ویکی پدیا از قبل این کار را کرده. و شما میتوانید با استفاده از کلمات کلیدی، ترند ها، لینک سازی، مطالبی پیشنهادی و … به یک استراتژی قابل درک دست پیدا کنید. در این صورت برای مخاطبین خود نیز همیشه دیتای قابل استناد و جذاب خواهید داشت. و میتوانید در یک شبکه اجتماعی به صورت همه جانبه فعالیت کنید.
در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد چند استراتژی اصلی استفاده از ویکی پدیا برای تقویت سئو خارجی با شما صحبت کردیم. در صورتی که هر بخش از این مقاله برای شما گنگ و یا نا مفهوم بود، میتوانید در بخش کامنتها با برترآموز مطرح کنید. نکته بسیار مهم و ضروری که باید به آن توجه داشته باشید. این است که شما برای رشد قابل توجه از طریق ویکی پدیا لازم است که برای آن زمان کافی صرف کنید. و روی آن برنامه ریزی کنید. در غیر این صورت ممکن است که شما به نتایج مورد نظر خود دست پیدا نکنید.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران