هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
روش های افزایش بودجه خزش در سال 2023 چیست؟ 🤩🤟🏻

روش های افزایش بودجه خزش در سال 2023 چیست؟ 🤩🤟🏻

دسته بندی : سئو
1402/03/04

در سال 2023 یکی از تغییرات بسیار مهم گوگل تغییر استراتژی در نحوه خزش صفحات وب سایت‌های می‌باشد. 🙄

اگر شما نتوانید در زمان مناسب و با استراتژی مناسب تغییراتی روی سایت خود انجام دهید. در این صورت نرخ خزش و همچنین نرخ ایندکس شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. 😯

در این مقاله به مهمترین استراتژی‌ها و نکات این بخش اشاره خواهیم کرد. 😉🖐🏻

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، 🤩🖐🏻 ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در مورد خزش یا کراولینگ موتورهای جستجو. در این مقاله قرار است به یکی از مهمترین استراتژی‌های سئو اشاره داشته باشیم. معمولا زمانی که سئو یک سایت قدرت خود را افزایش می‌دهد، بودجه خزش او نیز به صورت قابل توجه افزایش پیدا می‌کند. در دوره آموزش سئو برترآموز به صورت ویژه این موضوع را بررسی کرده‌ایم. اما با توجه به حجم بسیار زیاد پرسش‌ها از بخش پشتیبانی سایت تصمیم گرفتیم که یک مقاله بسیار جامع و کامل در مورد « روش های افزایش بودجه خزش » ارائه دهیم.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، موضوع زیر ساخت‌های سایت شما می‌باشد. اگر یک سایت ب صورت اصولی رشد کرده باشد، معمولا چالشی در حوزه بودجه خزش نخواهد داشت. اما اگر یک سایت به صورت اصولی بزرگ نشده باشد و نقشه سایت مناسبی نداشته باشد. معمولا یک چالش همیشگی دارند و آن هم « روش های افزایش بودجه خزش » می‌باشد. مهم نیست که سایت فروشگاهی شما در رتبه چندم قرار دارد، مهم این است که موتورهای جستجو به درستی در سایت شما خزش داشته باشند.

از طرفی به هر میزان که یک سایت بزرگتر می‌شود، این چالش معمولا بیشتر خود را نشان می‌دهد. قبل از شروع مطالب اصلی به یاد داشته باشید که ریدایرکت کردن به شدت روی بودجه خزش تاثیر منفی خواهد داشت. در ادامه به صورت ویژه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. با توجه به سطح مقاله، در صورتی که در مورد هر بخش سوال و یا چالشی داشتید، می‌توانید در بخش کامنت‌های مقاله آن را با ما مطرح نمایید.

بودجه خزش چیست ؟ « Crawl Budget »

قبل از اینکه به بررسی « روش های افزایش بودجه خزش » بپردازیم، باید مفهوم بودجه خزش را درک کنیم. همانطور که می‌دانید روزانه هزاران صفحه به گوگل اضافه می‌شود و تمامی آن‌ها باید از سمت گوگل ایندکس شوند. حال ابزار و توانایی گوگل نیز در بررسی آن‌ها میزان محدودی می‌باشد. با توجه به تمامی این نکات باید به سایت‌ها بر سر خزش موتورهای جستجو معمولا یک چالش همیشگی دارند. به هر میزان خزش توسط موتورهای جستجو بیشتر انجام شود، این موضوع به این معنی است که احتمال مشاهده سایت شما توسط مخاطبین افزایش می‌باشد.

البته نکته بسیار مهم در این است که سایت‌ها زمانی که رشد پیدا میکنند، گوگل بودجه خزش آن‌ها را اندکی محدود می‌کند. این که گوگل در روز 10 صفحه از سایت شما را خزش کند و یا چند میلیون صفحه از سایت شما را خزش کند به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. اما معمولا سایت‌هایی که اندازه کوچکی دارند، تنها در اوایل راه اندازی سایت گوگل به آن‌ها یک امتیاز اضافی خواهد داد. و آن این است که اگر سایت‌ آن‌ها اندک چالشی داشته باشد، معمولا به آن‌ها گوگل بودجه خزش بالایی اختصاص می‌دهد.

اما زمانی که تعداد صفحات ایندکس نشده آن‌ها افزایش می‌کند، معمولا به دلیل کیفیت سایت و همچنین کیفیت زیر ساخت‌‎های سایت آن‌ها می‌باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد ما به سئوکارانی که سایت‌های وردپرسی راه اندازی می‌کنند، این است که روی آموزش وردپرس و همچنین روی آپدیت اطلاعات خود زمان کافی صرف کنند. در این صورت می‌توانند بازدهی مناسبی از اهداف خود به دست آورند. به این نکته توجه داشته باشید که یک سایت باید بتواند با کیفیت خود نظر گوگل را به خود جلب کند. اگر قرار است که محتوای 3 هزار کلمه‌ای با محتوای بی کیفیت داشته باشید، قطعا گوگل به آن توجه نخواهد کرد.

 اما اگر شما همان میزان بودجه را به یک محتوای 1200 کلمه‌ای اختصاص دهید و میزان کیفیت آن را افزایش دهید، قطعا نرخ خزش سایت شما بهبود پیدا خواهد کرد. و دیگر لازم نیست که به دنبال « روش های افزایش بودجه خزش » باشید.

بودجه خزش چیست ؟ « Crawl Budget »

آیا وجود بودجه خزش برای تحلیل و تفسیر نتایج سئو یک سایت ضروری است؟

یکی از موضوعاتی که معمولا در زمان مشاوره سئو مطرح می‌شود، بهترین روش های افزایش بودجه خزش می‌باشد. در برخی مواقع سئو کاران بی‌تجربه به آن توجه کافی ندارند و اذعان می‌کنند که اطلاعات کافی در این حوزه دارند. در صورتی که بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشکلات اصلی آن‌ها نرخ پایین خرش می‌باشد. فرض کنید که شما یک سایت فروشگاهی در حوزه آموزش زبان انگلیسی راه اندازه نموده‌اید. این سایت در روز‌های اول شاید اطلاعات بسیار زیادی نداشته باشید. اما به مرور زمان صفحات ایندکس نشده و همچنین تعداد محتوای معمولی آن افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه بودجه خزش آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

این موضوع به مرور زمان روی سئو سایت و همچنین کسب رتبه سایت تاثیر خود را نشان خواهد داد. اما نکته بسیار مهم آن این است که شما روی بررسی این صفحات زمان کافی صرف نمایید. چرا که در غیر این صورت بازدهی کار شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که سئو سایت شما زمانی بهترین بازدهی را دارد که نرخ خزش شما عدد بالایی باشد. البته مباحث سئو تکنیکال مانند سرعت سایت نیز روی این موضوع به شدت تاثیر گذار خواهد بود که در بخش‌های بعدی آن را باز خواهیم کرد. از طرفی توجه داشته باشید که سئو یک سایت می‌تواند برای شما بازدهی مناسبی به همراه داشته باشد، به شرطی که گوگل سایت شما را ببیند.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، بررسی بازخورد استراتژی سئو به کار گرفته شده می‌باشد. فرض کنید که شما یک استراتژی خاص برای پیدا کردن کلمات کلیدی و همچنین صفحات وبلاگ خود استفاده نموده‌اید. زمانی که بخواهید نتایج این استراتژی را بررسی کنید، نیاز خواهید داشت که گوگل صفحات شما را به صورت کامل ایندکس کرده باشد و از طرفی در بازه‌های زمانی مشخص نیز آن را خزش کرده باشد. در این صورت نتایج استراتژی شما در حوزه کاملا قابل بررسی خواهد بود. با این حال بهتر است که استراتژی‌های بعدی را اندکی بررسی کنید تا بتوانید درک مناسبی از روش های افزایش بودجه خزش به دست آورید.

چگونه بودجه خزش « Crawl Budget » سایت را افزایش دهیم؟

در این بخش به چند استراتژی کلی برای افزایش بودجه خزش سایت اشاره خواهیم کرد. نکته بسیار مهم آن در این است که تمامی این استراتژی‌ها را به صورت همزمان روی سایت خود اجرا نمایید. چرا که نکاتی که در این بخش برای شما بیان می‌شود، علاوه بر این که روی افزایش بودجه خزش شما تاثیر دارد، روی UIUX سایت شما نیز تاثیر مثبت خواهد داشت. به یاد داشته باشید که استراتژی‌های حوزه سئو معمولا به صورت پیوسته می‌باشد و یکی بر دیگری معمولا اولویت نخواهد داشت. سعی کنید در حوزه سئو همیشه دید همه جانبه داشته باشید.

1.    از یک هاست با کیفیت استفاده کنید

یکی از مهمترین مسائلی که در پاسخ به سوال «  روش های افزایش بودجه خزش » مطرح می‌شود، نوع هاست شما می‌باشد. زمانی که تعداد صفحات سایت شما افزایش پیدا می‌کند، معمولا بودجه خزش سایت شما نیز به طور نسبی افزایش خواهد داشت. در نتیجه زمانی که خزنده‌های گوگل به سایت شما برای بررسی صفحات مراجعه می‌کنند، ارتباط آن‌ها با هاست شما افزایش پیدا می‌کند. از طرفی اگر سایت رقیب شما از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کرده باشد. با DDOS متوالی روی ارتباط خزنده‌های گوگل با هاست شما تاثیر منفی می‌گذارد. در این صورت گوگل برای سایت شما یک امتیاز منفی ثبت خواهد کرد. این امتیاز منفی منجر به کاهش بودجه خزش شما خواهد شد.

برای جلوگیری از این موضوع شما دو راه حل کلی خواهید داشت. اولین راه حل شما این است که یک سئو کار حرفه‌ای به حملات رسیدگی کند و تاثیر آن را به حداقل برساند. دومین راه حل این است که از یک هاست بسیار قوی برای سایت خود استفاده نمایید. از طرفی کیفیت هاست شما به صورت قابل توجه روی نتیجه نهایی نیز تاثیر گذار خواهد بود. اگر هاست شما ضعیف باشد در زمان کمپین‌های تبلیغاتی و یا جشنواره‌های فروش معمولا سایت شما به سادگی از دسترس خارج می‌شود. در این صورت مجدد نرخ خزش سایت شما کاهش پیدا خواهد کرد.

البته نکته بسیار مهم این است که شما با تغییر هاست و همچنین انجام برخی از استراتژی‌های سئو تکنیکال و سئو داخلی می‌توانید نتایج امتیاز منفی خود را از بین ببرید. البته برای این اقدام شما باید دو استراتژی بسیار مهم داشته باشید. اولین استراتژی این است که سوشال سیگنال قوی دریافت کنید و سایت خود را اندکی جان دهید. دومین نکته که باید به ان توجه داشته باشید این است که روی موضوعات سئو کلاه سفید خود اندکی زمان صرف کنید و کیفیت و بهبود سایت خود را به گوگل نشان دهید. در این صورت در خزش بعدی گوگل کیفیت بالای هاست شما می‌تواند نتایج قبلی را از بین ببرد و بودجه خزش شما افزایش پیدا کند.

2.    استفاده از تنظیمات سرچ کنسول برای Crawl rate limit

زمانی که شما به دنبال « روش های افزایش بودجه خزش » می‌باشید، باید با بخش سرچ کنسول سایت خود به خوبی آشنایی داشته باشید. در این بخش معمولا شما می‌توانید نرخ خزش سایت خود را بررسی کنید. برخی از سئو کاران با تجربه برای مدیریت این بخش معمولا روی برخی صفحات محدودیت خزش قرار می‌‌دهند. آن‌ها فکر می‌کنند که با این کار بودجه خزش سایت خود را برای دیگر صفحات ذخیره کرده‌اند. در صورتی که بر اساس الگوریتم‌های جدید گوگل آن‌ها بودجه خزش سایت خود را به صورت قابل توجه کاهش‌ داده‌اند. البته این استراتژی برای برخی از صفحات که قرار است ریدایرکت شوند، مناسب خواهد بود، اما نمی‌توان به صورت مستمر از آن استفاده کرد.

شما باید بررسی کنید، صفحاتی که نرخ خزش پایین دارند، به چه علتی به این حالت رسیده‌اند. آیا ایراد از بارگذاری صفحه است و یا  مشکل از سرعت از صفحه می‌باشد؟ شما با بررسی این صفحات و حل مشکلات موجود می‌توانید به صورت قابل توجهی بودجه خزش خود را افزایش دهید. به این نکته توجه داشته باشید ه سلامت خزش شما زمانی مورد تایید است که نتایج آن در سرچ کنسول شما قابل مشاهده باشد. در غیر این صورت نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. از طرفی شما باید با مدیریت صفحاتی که بازدید بالایی ندارند و یا اعتبار بسیار پایینی دارند، این بخش را بهتر مدیریت نمایید. برخی از سئوکاران معمولا از کنونیکال کردن برای مدیریت این صفحات استفاده می‌کنند. در این صورت می‌توانند، بودجه خزش سایت خود را تا حد مناسبی بهینه سازی کنند.

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که شما می‌توانید به واسطه آن میزان نرخ خزش خود را بررسی کنید. بررسی خطاهایی است که صفحات اصلی شما در زمان خزش توسط موتورهای جستجو ثبت کرده است. از طرفی با بررسی و رفع این خطاها می‌توانید تجربه کاربر را نیز از سایت خود بهبود بخشید. البته تعیین و تفسیر این خطاها نیز به یک متخصص سئو کار کشته دارد. برای این منظور بهتر است که از مشاورین معتمد استفاده نمایید.

استفاده از تنظیمات سرچ کنسول برای Crawl rate limit

3.    تمرکز روز سرعت سایت

یکی از نکاتی که در به صورت ملموس روی بودجه خزش سایت تاثیر گذار خواهد بود، کیفیت زیر ساخت و استراتژی‌های شما در حوزه سئو تکنیکال می‌باشد. و اگر بخواهیم در حوزه سئو تکنیکال نیز یک موضوع را به عنوان شاخص اصلی در پاسخ به سوال « روش های افزایش بودجه خزش » قرار دهیم. باید به بهینه سازی سرعت سایت اشاره داشته باشیم. زمانی که ربات‌ها و خزنده‌های موتور جستجو به سایت شما مراجعه می‌کنند، معمولا یکی از نکاتی که به صورت ویژه آن را مد نظر قرار می‌دهند، سرعت سایت می‌باشد. به هر میزان که سرعت بارگذاری سایت شما بیشتر باشد، خزنده‌‌ها علاقه بیشتری به سایت شما از خود نشان می‌دهند. چرا که سرعت بررسی دیتای سایت شما به شدت برای آن‌ها پایین می‌باشد.

البته به این موضوع توجه داشته باشید که بهینه سازی سرعت سایت صرفا با تمرکز روی کد نویسی اشتباه است. شما باید سرعت سایت خود را با استراتژی‌های مختلف بهبود بخشید. به عنوان مثال عکس‌هایی که قرار است برای صفحه سایت خود استفاده کنید، حداکثر سایز آن‌ها بیش از 100 کیلوبایت نباشد. به منظور درک بهتر این موضوع پیشنهاد ما این است که به بخش مقالات سایت برترآموز رجوع داشته باشید. سپس در ان بخش از مقاله « افزایش سرعت سایت های وردپرسی، نکات مهم » به صورت جامع و کامل استفاده نمایید. نکته بعدی که باید در بهبود سرعت سایت باید به آن توجه داشته باشید، حداقل کردن تعداد افزونه‌ها می‌باشد. زمانی که شما افزونه‌های سایت خود را حداقل کنید، در این صورت می‌توانید سرعت صفحات مختلف سایت را بهبود بخشید.

4.    لینک سازی مناسب داشته باشید

معمولا خزنده‌ها به صفحاتی که لینک سازی داخلی و یا لینک سازی خارجی زیادی دارند، را در اولویت قرار می‌دهند. این موضوع می‌تواند منجر به درک بهتر شما از  « روش های افزایش بودجه خزش » شود. با توجه به این موضوع شما باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. اولین و مهمترین نکته در این است که لینک سازی شما باید به نحوی باشد که برای مخاطب آزاد دهنده نباشد. در برخی مواقع لینک سازی بسیار زیادی موجب می‌شود که مخاطب نتواند به سادگی روی نوع محتوای شما تمرکز داشته باشد. از طرفی اگر شما بتوانید به منابع اصلی و انگلیسی زبان لینک بدهید، ارزش مقاله شما برای موتورهای جستجو افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که لینک سازی خارجی معمولا بیش از لینک سازی داخلی برای خزنده‌ها حائز اهمیت می‌باشد.

با این حال پیشنهاد ما به شما این است که روی لینک سازی خود را به نحوی انجام دهید که نقشه سایت شما نیز در بهینه‌ترین حالت ممکن قرار داشته باشد. از طرفی لینک سازی اگر به صورت دو طرفه انجام شود، اعتبار مقاله شما و یا صفحه شما بسیار بیشتر خواهد شد. منظور از لینک سازی دو طرفه، لینک سازی رفت و برگشتی بین دو صفحه با اعتبار نابرابر می‌باشد. با این حال پیشنهاد ما به شما این است که ربات‌های گوگل را به سمت صفحاتی منتقل کنید که اعتبار بالایی دارند و از طرفی بودجه خزش شما را نیز کاهش نمی‌دهند. به عنوان مثال صفحاتی که دارای سرعت بسیار بالا در بارگذاری می‌باشند.

5.    از تگ کنونیکال استفاده نمایید

یکی از مهمترین تکنیک‌هایی که در « روش های افزایش بودجه خزش » مطرح می‌شود، استفاده از تگ کنونیکال می‌باشد. معمولا سایت‌های فروشگاهی با استفاده از این تکنیک می‌توانند به صورت قابل توجه یک رتبه بسیار عالی کسب کنند. معمولا در سایت‌های فروشگاهی محصولات مشابه بسیار زیادی وجود دارد. محصولاتی که از شاید از نظر شما متفاوت باشد، اما از نظر گوگل به دلیل استفاده از کلمات کلیدی یکسان، مشابه به شمار می‌روند. به عنوان مثال یک سایت فروش لباس زنانه در نظر بگیرید. ممکن است که آن‌ها یک روی یک کلمه کلیدی شومیز گلدار بیش از 50 مدل محصول داشته باشند. یکی از استراتژی‌های اشتباه این است که در آخر این عنوان یک کد اضافه شود.

به عنوان مثال شومیز گدار 01 ، شاید با این روش بتوانید به مخاطب خود تنوع محصولات خود را نشان دهید. اما از نظر گوگل شما در حال انتشار مطالب تکراری در سایت خود می‌باشید. این موضوع می‌تواند به صورت جدی روی نتیجه نهایی سایت شما تاثیر منفی بگذارد. با این حال پیشنهاد ما به شما این است که روی با استفاده از تگ کنونیکال دسترسی موتورهای جستجو به این صفحه را محدود نمایید. در این صورت بودجه خزش شما نیز برای محتوای تکراری هدر نخواهد رفت. از طرفی ربات‌ها و خزنده‌ها گوگل نی به بهترین محتوا از این کلمه کلیدی دسترسی خواهند داشت. از طرفی زمانی که مخاطب نیز شما را جستجو می‌کند می‌تواند به اطلاعات دست اول و مناسب دست پیدا کند.

 البته کنونیکال کردن تکنیک‌ها و قوانین خاص خود را دارد. با توجه به این موضوع پیشنهاد ما به شما این است که روی در بخش مقالات سایت برترآموز، راجب تکنیک‌ها و قوانین آن به صورت ویژه تحقیق نمایید.

از تگ کنونیکال استفاده نمایید

6.    صفحات زامبی را شناسایی کنید

معمولا سایت‌ها زمانی که گسترش پیدا می‌کنند و تعداد صفحات آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، همیشه چندین صفحه وجود دارد که اعتبار آن‌ها را به صورت جدی کاهش می‌دهد. این کاهش اعتبار فقط در زمینه سئو نخواهد بود. گاها ممکن است که این صفحات بودجه خزش شما را کم کنند. البته صفحات زامبی دسته بندی‌ متنوعی دارد و نمی‌توان برای همه آن‌ها یک نسخه واحد را معرفی کرد. اما مهمترین نکته در این است که این صفحات باید از نقشه سایت شما به صورت دائم حذف شوند. به عنوان مثال اگر یک مقاله با کیفیت شما به یک صفحه با بک لینک‌های شکسته و مشکل‌دار لینک داده باشد، خزنده‌های گوگل زمان بسیار زیادی را برای آن صرف خواهند کرد. در این صورت اعتبار آن به صورت ویژه کاهش پیدا خواهد کرد.

7.    تولید محتوای با کیفیت بر اساس هرم محتوایی به صورت منظم

اگر بخواهیم یکی از کاربردی‌ترین و مهمترین نکات در « روش های افزایش بودجه خزش » به شما آموزش دهیم، باید به تولید محتوای منظم اشاره داشته باشیم. زمانی که شما تولید محتوای منظم انجام می‌دهید. در این صورت می‌توانید بازدهی کار خود را به صورت قابل توجه افزایش دهید. معمولا خزنده‌های گوگل نیز می‌توانند، یک تایم لاین زمانی برای خزش در سایت شما را درک کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید. که تولید محتوای کاربردی و منظم شما باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد.

منظور ما از تولید محتوای با کیفیت صرفا رعایت پارامترهای سئو داخلی نمی‌باشد. بلکه توجه به یونیک بودن محتوا و همچنین الگوریتم‌های روز گوگل نیز می‌باشد. به عنوان مثال زمانی که قرار است در مورد آموزش زبان آلمانی تولید محتوا کاربردی داشته باشید، باید سعی کنید که متفاوت از دیگران بنویسید به نحوی که مخاطبین شما از مطالعه ان شوکه شوند. به یاد داشته باشید که خزنده‌های گوگل یا دیگر موتورهای جستجو درک عمیقی از محتوای تکراری با کیفیت به دست آورده‌اند.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل به بررسی « روش های افزایش بودجه خزش » پرداختیم. در صورتی که در مورد هر بخش از این مقاله سوال و یا چالشی داشتید، می‌توانید در بخش کامنت‌های همین مقاله با ما مطرح کنید. به یاد داشته باشید که بدون توجه نرخ خزش سایت خود نمی‌توانید انتظار یک سئو با کیفیت را داشته باشید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *