سئو محلی

سئو محلی چیست؟ راهکارهای ساده و کاربری برای بهبود رتبه در Local SEO

دسته بندی : سئو
1400/09/11

وقتی که یک سایت طراحی می کنید می توانید که بازار کل جهان را هدف قرار دهید در حالیکه سئو محلی یا Local SEO بر یک منطقه خاص تمرکز دارد. سئو محلی جنبه های مثبت خیلی زیادی دارد. فرض کنید شما یک شرکت تعمیرات لوله دارید که می توانید به بخش خاصی از شهر تهران خدمات رسانی کنید. در این حالت آیا لازم است که سایت خود را بر روی کلمات خیلی سخت که رقابت بالایی دارند سئو کنید؟ خیر. این کار فقط وفت و انرژی و هزینه شما را می بلعد. به جای این بهتر است بر روی سئو محلی و عبارت هایی که آسان تر و به علاوه خیلی هدفمندتر هستند کار کنید.

مثلا به جای اینکه سایت خود را بر روی عبارت: تعمیرات لوله یا لوله کشی سئو کنید، بهتر است که سایت خود را بر روی عباراتی مانند تعمیرات لوله در شمال تهران یا تعمیرات لوله در شرق تهران سئو کنید. اینگونه با صرف هزینه های خیلی کمتر به نتایج برتر گوگل دست پیدا می کنید و در زمان سئو سایت نیز خیلی صرفه جویی می شود.

الآن که به دلیل شرایط کرونایی دیگر کسب و کارها کساد شده یک اتفاق مثبت نیز افتاده است. مردم بیشتر با فضای آنلاین ارتباط گرفته اند و در این مورد بیشتر شناخت پیدا کرده اند. به همین دلیل وقتی که محصول یا خدماتی را می خواهند آن را جست و جو می کنند و بیشتر آن ها به دنبال جستجوی محصولات و خدمات محلی هستند. پس ارزشش را دارد که بر روی سئو محلی حساب ویژه ای باز کنیم. در ادامه من بیشتر توضیح خواهم داد که سئو محلی چیست و چگونه می توانید در سئو محلی موفق واقع شوید و سایت شما نیز در نتایج منطقه ای رتبه های خوبی به دست آورد.

متاسفانه سئو محلی از آن دست موضوعاتی است که خیلی به آن توجه نشده است ولی الآن که شما تصمیم گرفته اید برای سئو محلی سایت خود وقت بگذارید بهتر است بگوییم که خوشبختانه رقبای بسیار زیادی بر روی این بخش از سئو کار نکرده اند. جستجوی محلی برای کسب و کارهای محلی و کوچک خیلی قدرتمند و پرسود است و بهتر است بدانید که 46% از تمام جستجوهایی که در Google اتفاق می افتد به دنبال اطلاعات محلی هستند.

به این معنی که اگر وب سایت بیزنس شما برای سئو محلی بهینه سازی نشده باشد، امکان این وجود دارد که مشتریان بالقوه ای که آماده خرید در منطقه شما هستند را از دست بدهید. به طور خیلی خلاصه اگر بخواهید کسب و کار شما به نزدیک ترین بازار ممکن که ضمن صرف هزینه های کمتر سود بیشتری به شما می رساند، دسترسی پیدا کند سئو محلی بسیار موضوع پراهمیتی است.

سئوی محلی چیست؟

سئو محلی به فرایند بهینه سازی سایت شما برای یک منطقه محلی خاص است گفته می شود. اگر شما یک فروشگاه، رستوران، آژانس مسافربری یا کسب و کاری محلی و کوچک دارید و می خواهید که وقتی مردم اسم کار شما را به همراه منطقه و محل کار شما جستجو می کنند سایت شما نیز در نتایج برتر باشد می توانید از سئو محلی استفاده کنید. حتی در زمانی که کسی به شرکت شما نمی آید (مثلا 2 نصفه شب) باز هم بازدیدکنندگانی از سایت شما بازدید می کنند و اگر کسب و کار شما شبانه روزی باشد می توانید در ساعات افت کاری هم سود مناسبی داشته باشید.

سئو محلی

سئو محلی چگونه کار می کند؟

اگر می خواهید بر روی سئو محلی سایت خود کار کنید باید بر این تمرکز کنید که به موتورهای جست و جو بفهمانید سایت شما در حال فعالیت بر روی یک منطقه خاص است. در واقع سیگنال هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها به Google اطلاع دهید که بیزنس محلی شما کجا قرار دارد. برای مثال باید به گوگل بفهمانید که آدرس محلی کسب و کار شما را پیدا کند. وقتی بر روی لوکال سئو فعالیت می کنید می توانید صفحات فرود محلی درست کرده که برای مثال فقط کاربران اصفهان آن را ببینند یا وقتی که سایت شما در نتایج محلی بالا بیاید کاربران می توانند به راحتی آدرس شما را پیدا کنند.

فرض کنید شما یک شیرینی فروشی دارید و همین الآن کاربری قصد خرید شیرینی دارد و سرچ می کند خرید شیرینی در شمال تهران. اینگونه وقتی سایت شما به همراه آدرس لوکیشن در صدر نتایج نمایش داده شود احتمال اینکه به سایت شما مراجعه کنند خیلی بالا است.

اما سئو محلی چگونه کار می کند. بیشتر مواردی که به گوگل کمک می کند تا در سئو محلی به شما رتبه دهد این است که از نشانه گذاری های Schema استفاده کنید. نشانه گذاری های LocalBusiness به گوگل سیگنال هایی ارسال می کند که خیلی راحت تر درک کند سایت شما چیست چه کار می کند و آدرس محلی آن کجاست.

موتورهای جست و جو قابلیت درک این را ندارند که محتواهای یک صفحه را مانند انسان ها تجزیه و تحلیل کنند پس از داده های ساختار یافته یا استراکچر دیتاها استفاده می کنند. اسکیما بخشی از استراکچر دیتاهاست. وقتی شما آدرس خود را در میان کدهای خاصی قرار دهید، گوگل به خودی خود نمی فهمد که این یک آدرس است. اما اگر آن آدرس را در میان کدهای خاصی که به آن ها اسکیما گفته می شود قرار دهید گوگل به راحتی درک می کند که این آدرس سایت شما است.

در سئو محلی کار خود را با دو چیز جلو می بریم.

  1. استفاده از استراکچر دیتاها
  2. استفاده از روش های معمول سئو منتها با استراتژی

مورد اول را که توضیح دادیم اما مورد دوم این است که شما دقیقا همه کارهای سئویی خود را مانند سئو معمولی انجام می دهید اما با این رویکرد که سایت شما بر روی بخش خاصی از بازار تمرکز دارد. یعنی در تحقیق کلمات کلیدی به جای اینکه بر روی تمامی کلمات و عبارات کلیدی کار کنید، فقط بر روی کلماتی که حاوی محل کسب و کار شما هستند تمرکز می کنید. برای مثال به جای اینکه بر روی عبارت شرکت دکوراسیون داخلی کار کنید، بر روی عبارت شرکت دکوراسیون داخلی در خوزستان کار کنید.

همچنین رتبه بندی سئو محلی به این نیاز دارد که جزئیات مرتبط را به حساب Google My Business خود اضافه کنید. این سرویس گوگل برای خدمات رسانی به کسب و کارهای مختلف راه اندازی شده و عصای دست گوگل در رتبه بندی سئو محلی است اما متاسفانه این سرویس نیز مانند خیلی از سرویس های خوب دیگر در ایران قابل دستیابی نیست و ایندفعه گوگل دیواری کوتاه تر از ایرانیان پیدا نکرده و دسترسی آن را برای ایرانی ها بسته است. اما می توانید با استفاده از فیلترشکن از این ابزار استفاده داشته باشید.

همچنین یکی دیگر از روش های جالب در سئو محلی این است که شما از سایت های محلی منطقه کار خود بک لینک بگیرید. مثلا کسب و کار شما در ساری فعالیت می کند و از یک سایت دیگر که برای گوگل شناخته شده است و موتورهای جستجو می دانند که این سایت در ساری فعالیت می کند بک لینک دریافت کنید و به این شکل می توانید در سئو محلی نتیجه بهتری کسب نمایید.

به طور کلی سئو محلی چه تفاوتی با سئو دارد؟

سئو محلی هیچ تفاوتی با سئو ندارد و در واقع می توان گفت که لوکال سئو زیرمجموعه سئو است و پروسه سئو محلی هم هیچ تفاوت محسوسی با سایر فرایندهای سئو ندارد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که با روش هایی که در مورد آن ها صحبت کرده ایم به گوگل بفهمانید که بیزنس محلی شما در چه منطقه ای فعالیت می کند.

در سئو شما بر روی کلمات و عباراتی تمرکز دارید که کل بازار جهان یا یک کشور را هدف می گیرد اما در Local SEO شما بر روی اهداف کوچک تر اما مرتبط تر تمرکز دارید. البته گوگل می تواند این را بفهمد که کاربری که یک کلمه را سرچ کرده به دنبال یک نتیجه کلی است یا نتیجه محلی. همانطور که بیشتر در مورد آن توضیح دادم سئو محلی برای کسب و کارهایی مناسب است که کوچک هستند و قصد دارند بر روی بخشی خاص از منطقه تمرکز کنند.

و اتفاقا خیلی هم خوب است. اگر شما یک شرکت قالیشویی دارید و بخواهید که سایت خود را سئو کنید باید هزینه ای چندده میلیونی بپردازید اما اگر تمرکزتان فقط بر روی یک منطقه خاص باشد می توانید راحت تر و با هزینه ای کمتر سایت خود را سئو کنید و نکته مهم این است که شما هزینه کمتری می پردازید و مشتریانی که با شما تماس می گیرند کاملا هدفمند هستند در حالیکه کسی که سرچ می کند قالی شویی احتمالش هست که به دنبال قالیشویی در منطقه شما نباشد.

سئوی محلی چیست؟

سئو محلی سایت خود را با چند قدم فعال کنید.

در ادامه با من همراه باشید تا با چند راهکار ساده سئو محلی سایت خود را در بهترین حالت ممکن قرار دهید.

نام شرکت، آدرس و شماره تلفن های خود را به صورت سازگار قرار دهید

باید حتما نام کسب و کار خود، آدرس و شماره تلفن های خود را به صورت سازگار با کراولرها (ربات های خزنده موتورهای جست و جو) قرار دهید. باید کاری کنید که هم کاربران و هم موتورهای جستجو به راحتی به نام شرکت، آدرس و شماره تلفن های شما دسترسی پیدا کنند. مشکلی ندارد اگر شرکت شما چند شعبه یا چند شماره تلفن دارد. می توانید همه آدرس ها و شماره تلفن های خود را اما به صورت سازگار قرار دهید.

حالا به صورت سازگار که می گوییم یعنی چه؟ یعنی اینکه نام شرکت، آدرس و شماره تلفن شما باید به صورت کد HTML که قابل خریدن و فهمیدن توسط موتورهای جست و جو است تنظیم شود. یکی از اشتباهاتی که برخی از کسب و کارهای اینترنتی انجام می دهند این است که عکس شماره تلفن یا عکس آدرس یا Map را قرار می دهند که این اشتباه است.

چون انسان ها می توانند محتواهای عکس ها را بفهمند اما کار برای گوگل به این سادگی نیست پس حتما نام شرکت، آدرس و شماره تلفن های شما باید به صورت HTML در سایت قرار بگیرند. نکته ای که وجود دارد این است که حتما تلفن خود را با کد منطقه قرار دهید. اگر سیم کارت تلفن همراه دارید باید با کد 0098 و اگر تلفن ثابت دارید حتما باید کد منطقه و استان خود (مانند 021 یا 061) را به همراه شماره تلفن در سایت قرار دهید. بهترین و رایج ترین جایی که می توانید اطلاعات شرکت خود را قرار دهید در هدر یا فوتر سایت است. چون در همه صفحات سایت تکرار شده و ضمن بهبود سئو داخلی، کاربران نیز ساده تر می توانند با شما تماس بگیرند.

بهینه سازی اطلاعات شرکت در نقشه های مختلف

باید سایت خود را در نقشه های آنلاین مانند سرویس گوگل مپ ثبت کنید. همچنین می توانید از سرویس های ایرانی مانند نقشه یاب بلد نیز استفاده کنید اما بهترین راهکار استفاده از نقشه یاب هایی چون Apple و Yelp، Bing، Google، Trip Advisor است. البته نکته خیلی مهم این است که حتما باید کلیه اطلاعاتی که در همه نقشه یاب ها ثبت می کنید یک چیز باشند و مغایرتی وجود نداشته باشد.

یعنی تناقضاتی مانند غلط املایی، نداشتن شماره یا تفاوت شماره تلفن های قرار داده شده می تواند مشکل ساز باشد. اگر گوگل نتواند تشخیص دهد کدام اطلاعات در مورد بیزنس شما صحیح است احتمال دارد که اصلا کسب و کار شما را در نتایج جستجو نشان ندهد. همچنین باید مطمئن شوید که موارد تکراری را حذف کنید.

از خود سوال بپرسید

باید از خود چند سوال بپرسید…

وقتی که اصول اولیه سئو داخلی را انجام دادید شاید به این فکر بیفتید که دیگر کاری برای انجام باقی نمانده در حالیکه وقتی سئو محلی سایت خود را شروع می کنید باید به این فکر کنید که حالا من اصول اولیه سئو محلی را انجام دادم و باید محتوای محلی تولید کنم یا بر روی کلمات محلی کار کنم. پس اصلا نباید پس از انجام یکسری تغییرات به فکر این بیفتیم که کار بر روی سئو محلی را متوقف کنیم.

به جای توقف کار همیشه باید از خود چند سوال بپرسید و اگر دیدید که بخشی از کار می لنگد آن وقت به حل آن بپردازید:

  • کسب و کار خود را در Google My Business ثبت کرده و سپس این سوال را از خود بپرسید که آیا اطلاعات کسب و کار شما در نتایج SERP مشاهده می شود؟ آیا این اطلاعات دقیق است؟
  • سرچ کنسول خود را بررسی کنید. آیا سایت من مشکلی به لحاظ ایندکس شدن ندارد؟ همه صفحات سایت ایندکس می شوند؟ آیا خطایی وجود ندارد که مانع ایندکس شدن صفحات می شود؟
  • سئو داخلی سایت مشکلی ندارد؟ آیا سایت شما تمامی فاکتورهای سئو داخلی را که باعث بهبود رتبه سئو می شود در خود جای داده است؟
  • آیا کسب و کار من در سرویس Google Map ثبت شده است؟
  • سایت من چه تفاوتی با رقبا دارد؟ سایت من نسبت به رقبا بهتر است؟ سایت رقبا چه ویژگی هایی دارند که بهتر است من نیز آن ها را رعایت کنم؟
  • به صورت کلی، عملکرد وب سایت شما در سئو محلی به چه شکل بوده است؟

لینک های داخلی سایت خود را بهبود دهید

چرا لینک های داخلی خیلی پراهمیت هستند؟ چونکه کارهای زیر را انجام می دهند:

می توانید اطلاعات را با لینک های داخلی کامل کنید. برای مثال ما در این صفحه در مورد سئو محلی صحبت می کنیم و سئو محلی جزئی از سئو داخلی است. پس ما در این صفحه به سئو داخلی لینک می دهیم. در صفحه سئو داخلی به سئو خارجی که یکی دیگر از اجزای سئو است لینک می دهیم چون این لینک تکمیل کننده این محتوا است. به این شکل هم کاربر راضی تر می شود و هم بیشتر در سایت می ماند و هم به گونه ای، به معماری اطلاعات وب سایت شما کمک می کند.

لینک های داخلی قدرت صفحه را بین صفحات توزیع می کنند. فرض کنید صفحه ای دارید که این صفحه در گوگل رتبه دارد و در نتیجه قدرت و اعتبار بیشتری نسبت به صفحات جدیدتر دارد و وقتی که شما لینک صفحه جدید را در صفحه قدرتمندتر قرار می دهید می توانید قدرت بیشتری را به صفحات ضعیف تر منتقل کنید.

شاید بگوییم بک لینک ها خیلی مهم هستند اما لینک های داخلی سایت نیز خیلی مهم هستند. بهتر است که لینک های داخلی سایت خود را به شکل زیر بهبود دهید:

  • در هر محتوا حداقل 3 لینک داخلی مفید قرار دهید.
  • لینک هایی که قرار می دهید بهتر است با انکرتکست کلمه کلیدی صفحه باشد.
  • سعی کنید لینک صفحاتی که می خواهید بهبود رتبه داشته باشند را در صفحات قدرتمندی که قبلا رتبه کسب کرده اند قرار دهید.

URL، عنوان ها، هدرها، توضیحات متا و محتوا را بهینه کنید.

محتواها خیلی می توانند به سئو محلی سایت شما کمک کنند. چون علاوه بر این که سئو محتوا را انجام می دهید هر محتوایی که منتشر می کنید صفحه جدیدی است که به سایت شما اضافه می شود و حاوی کلمات کلیدی محلی است که موقعیت محلی شما در آن صفحه قرار دارد و می توانید با استفاده از هر محتوا ورودی های محلی بیشتری کسب نمایید.

هر وقت که محتوای جدیدی می نویسید باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • در محتوای خود از کلمات کلیدی محلی که آن ها را هدفگذاری کرده اید بیشتر استفاده کنید.
  • از کلمات کلیدی خود در URL استفاده کنید.
  • عنوان محتوای صفحه را با کلمات کلیدی محلی پر کنید.
  • در هدر و 100 کلمه اول از کلمات کلیدی محلی استفاده کنید.
  • همچنین باید در بدنه محتوا نیز به اندازه کافی از کلمات محلی استفاده کنید تا لوکال سئو شما برای آن محتوا در حالت بهتری قرار بگیرد.
  • باید در تایتل و متادیسکریپشن آن صفحه محتوا نیز به اندازی کافی از فاکتورهای سئو محتوا که در این مقاله به آن ها پرداختیم استفاده کنید.

هر بار که محتوایی را می نویسید، باید با استفاده از کلمات کلیدی با حجم بالا در URL، عنوان، هدر، توضیحات متا و متن، محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله سعی داشتم تا شما را با لوکال سئو و فرایند سئو محلی آشنا کنم. اگر نظر، سوال یا تجربه ای در زمینه سئو محلی دارید می توانید آن را از طریق بخش کامنت های همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.