هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سایت مپ چیست؟

سایت مپ چیست؟ شناخت انواع نقشه سایت

دسته بندی : دسته‌بندی نشده
1400/08/03

سایت مپ چیست؟ قطعا شما برای گرفتن پاسخی صحیح و آگاهی بیشتر نسبت به این موضوع به سراغ این مقاله آمدید. سایت مپ در واقع مهمترین مرحله ای است که روی سئوی سایت شما تاثیر می گذارد و سئوی سایت را بهبود می دهد. گوگل با مشاهده سایت مپ، بهتر می‌تواند موضوع اصلی وب ‌سایت را درک کند و این امر به بهبود سئو سایت کمک زیادی می‌کند. در این مقاله هم شما به طور کامل با سایت مپ و انواع آن آشنا خواهید شد.

سایت مپ چیست؟

سایت مپ، فایلی است که به ‌وسیله آن، لیست کلیه صفحات وب ‌سایت به موتورهای جستجو معرفی می‌شود. در واقع ساختار صفحات وب ‌سایت، به‌وسیله سایت مپ در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌گیرد و به نوعی نقشه راه برای وب ‌سایت است، همچنین به موتور جستجوی گوگل این امکان را می‌دهد که صفحات مهم سایت شما را شناسایی کند.

سایت مپ یا فایل  XML سایت مپ، لیستی از صفحات مختلف یک وب سایت است و مخفف کلمه extensible markup language است که این کلمه به معنی “زبان نشانه گذاری قابل گسترش” است و راهی برای نشان دادن داده ها بر روی سایت است.

سایت مپ یکی از مولفه های سئوی فنی (Technical SEO) محسوب می شود اما کار پیچیده ای نیست و شما بدون اینکه پیش زمینه ای داشته باشید می توانید سایت مپ خود را بسازید.

سایت مپ چیست؟ برترآموز

دلایل استفاده از سایت مپ چیست؟

  • هدف از ایجاد یک وب ‌سایت، نمایش محتوای درون آن به مخاطبین هدف است، موتورهای جستجوی گوگل، با خزش، صفحات وب‌ سایت را بررسی کرده و آن‌ها را قابل خواندن می‌کنند.
  • سایت مپ برای موتورهای جستجو، فایل XML سایت است که ساختار کلی وب ‌سایت را نشان داده و باعث پیدا شدن صفحات موجود در سایت شما توسط ربات‌های جستجوگر می‌شود.
  • موتور های جستجو وظیفه دارند که مرتبط ترین و نزدیک ترین نتایج سرچ شده را به کاربر نشان دهند و برای این کار آنها از خزنده هایی برای خواندن، سازمان دادن و فهرست کردن اطلاعات در اینترنت استفاده می کنند.
  • فایل XML سایت مپ، کار خواندن محتوای سایت شما و در نهایت فهرست کردن مطالب را برای خزنده های موتورهای جستجو راحت تر می کند و در نتیجه برای بهبود سئوی سایتتان بسیار خوب است و برای درک بهتر سئو دوره آموزش سئو برترآموز را به شما پیشنهاد می کنیم.

نکته مهم این است که سایت‌ها بر اساس ساختار خود (ایستا و پویا)، می‌توانند یک نقشه سایت داشته باشند و البته نحوه ساخت سایت مپ، در سایت‌های پویا بسیار آسان‌تر است.

چرا به سایت مپ نیاز داریم؟

سایت مپ محل یک صفحه را برای موتورهای جستجو نشان می دهد که اگر شما یک سایت مپ نادرست و غیر اصولی داشته باشید ربات های گوگل فکر می کنند محتوای سایت شما تکراری است و بر روی سئوی شما اثرگذاری منفی دارد.

وظیفه موتورهای جستجو مانند گوگل، نمایش مرتبط‌ترین و نزدیک‌ترین نتیجه به کلمات یا عباراتی است که مخاطبان سرچ می‌کنند. برای انجام این کار آن‌ها از خزنده‌هایی برای خواندن، سازمان‌دهی و ایندکس کردن اطلاعات در فضای اینترنت استفاده می‌کنند.

فایل XML سایت مپ، کار خواندن محتوای سایت، سازماندهی و فهرست کردن مطالب را برای موتورهای جستجو راحت‌ تر می‌کند و در نهایت شانس شما برای بهبود سئو سایت و کسب رتبه بالاتر از گوگل افزایش می‌یابد. بدون وجود یک سایت مپ درست و مناسب، ربات‌های گوگل ممکن است فکر کنند سایت شما حاوی محتوای تکراری و کپی شده است.

مزایای استفاده از سایت مپ:

  • سایت مپ از تمام صفحات سایت شما لیستی تشکیل می دهد تا Googlebot مطمئن باشد که همه چیز را پیدا کرده و کشف می کند.
  • نقشۀ سایت همچنین شامل “ابر داده(اطلاعات جامع و کامل)” یا اطلاعات متنی در مورد هر صفحه و ساختار صفحات است.
  • این داده ها به چگونگی ساماندهی صفحات و ارتباط آنها با یکدیگر، آخرین به روزرسانی آنها و… می پردازد.
  • نقشه سایت برای اطمینان از اینکه Googlebot تمام محتوایی را که باید ارائه دهید مشاهده می کند و درک نحوه سازماندهی آن ضروری است. به همین دلایل ساخت سایت مپ برای سایت شما بسیار مهم است.

انواع سایت مپ:

نقشه وب ‌سایت را از لحاظ ساختاری می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. 2 نوع سایت مپ وجود دارد HTML  و XML که در ادامه به تعریف و بررسی این دو نوع  sitemapخواهیم پرداخت.

سایت مپ HTML :

این نقشه سایت به زبان نشانه گذاری ابرمتنی (Hypertext Markup Language) نوشته می‌شود. سایت مپ های html در واقع نوعی نقشه های سنتی هستند.

در واقع نقشه سایت  HTML حاوی اطلاعاتی درباره صفحات وب ‌سایت و موقعیت آن‌ها در سایت است. این نوع سایت مپ، به‌ صورت دیداری در اختیار مخاطبان سایت قرار می‌گیرد و آنها می توانند به کمک سایت مپ HTML، به قسمت‌های مختلف سایت دسترسی پیدا کرده و به‌صورت دقیق‌ تر از مسیر و صفحات سایت آگاه شوند. علاوه‌ براین به وسیله سایت مپ، صفحات به کمک لینک سازی داخلی به یکدیگر وصل می‌شوند و در نتیجه رتبه سایت در کلمات کلیدی اصلی بهبود پیدا می‌کند.
نکته مهمی که در این سایت مپ ها وجود دارد این است که پس از حذف و اضافه‌ی صفحات، حتما نقشه را نیز باید آپدیت کنید و همچنین اگر سایت شما از قابلیت ایجاد داینامیک نقشه برخوردار نیست، به ناچار مجبور به اعمال تنظیمات دستی خواهید بود.

سایت مپ XML:

این سایت مپ به زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه (Extensible Markup Language) نوشته شده است. سایت مپ XML تنها برای نشان دادن محتوای سایت به خزنده موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربران سایت قادر به دیدن آن نیستند. در واقع هدف از سایت مپ xml، راهنمایی خزنده‌های موتور جستجوی گوگل است.

شما با ایجاد نقشه سایت XML به خزنده‌ها اعلام می‌کنید وب ‌سایت شما چه تعداد صفحه دارد. همچنین هر تغییری که در صفحات وب ‌سایت صورت می‌گیرد یا هر نوع به ‌روز رسانی داخل سایت از طریق این سایت مپ به گوگل اطلاع داده می‌شود. بنابراین گوگل به سرعت و بدون مشکل می‌تواند محتوای وب ‌سایت را بررسی کند و این کار تاثیر بسیار خوبی روی سئوی سایت شما دارد.
نقشۀ سایت XML نقطۀ مقابل مدل html است. برای توضیح این مدل از سایت‌ مپ‌ها عموم موتور‌های جستجوگر به جهت پردازش محتوای سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند.
اگر شما بخواهید که اقدام به ارسال نقشۀ سایت برای موتور‌های جست و جو کنید، از آنجایی که آنها برای خواندن سایت‌مپ تنها قادر به درک همین زبان هستند، نیاز به فرمت xml خواهید داشت.

مزایای سایت مپ چیست؟

مزایای سایت مپ xml چیست؟

  • سایت مپ XML به موتورهای جستجوی گوگل پیغام ارسال می‌‌کند که در سایت شما خزیده و محتواهای درون آن را ایندکس می‌کند.
  • نقشه سایت XML به موتورهای جستجوی گوگل اعلام می‌کند که محتوای قرار گرفته در سایت شما چیست و در چه زمینه‌ای است.
  • هر زمان که محتوایی درون وب سایت شما به روزرسانی شود، نقشه سایت XML به گوگل اطلاع رسانی خواهد کرد.
  • علاوه بر زمان به روز رسانی، فاصله زمانی میانUpdate ها و میزان تکرار آنها به اطلاع موتورهای جستجوی google خواهد رسید.
  • شما می‌توانید میزان اهمیت محتوای هر صفحه را به کمک نقشه سایت XML مشخص کنید.
  • سایت مپ XML به ایندکس شدن صفحات Dynamic وب سایت شما کمک بسیار خوبی خواهد کرد.
  • با داشتن یک sitemap مناسب، ضعف سایت در لینک سازی داخلی نیز تا حدودی از بین می‌رود.
  • نقشه سایت Xml به سایت‌های بسیار بزرگ، با محتوای زیاد، کمک می‌کند با سرعت و دقت بیشتری ایندکس شوند.

و در آخر، سایت مپ XML تمامی صفحات سایت شما را به گوگل نشان می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود، حتی زمانی که ساختار سایت بسیار عمیق و پیچیده باشد، موتور جستجوی گوگل نیز بتواند خیلی سریع در آن خزیده و محتوای آن را بررسی کند و روی سئوی سایت شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

سایت مپ XML چه فرمتی را پشتیبانی می‌کند؟

موتور جستجوی گوگل می‌تواند پسوندهای متفاوتی را در هر نقشه سایت شناسایی کند و این موضوع کاملا بستگی به محتویات هر سایت دارد. نقشه سایت XML پسوندهای HTML، Video ،Image ،Mobile  و News را پشتیبانی می‌کند.

تگ‌های استفاده شده در سایت مپ  (Sitemap)

تگ url : محتویات صفحه

تگ loc : لینک صفحات

تگ lastmod : اطلاعات تغییرات صفحه

تگ changefreq : بازه زمانی تغییرات صفحه

تگ priority : میزان اهمیت یک صفحه

تگ های استفاده در سایت مپ چیست؟

نحوه ساختن سایت مپ  (Sitemap)

ابزارهای زیادی برای تهیه سایت مپ (Sitemap) به‌صورت آنلاین وجود دارد که به‌جز تهیه سایت مپ امکانات دیگری را نیز به کاربران خود می‌دهند. از جمله این ابزارها می‌توان به سایت XML-sitemaps.com اشاره کرد این یک وبسایت است که به ‌صورت رایگان و با چند کلیک ساده، سایت مپ کاملی را به شما می‌دهد.

ویژگی‌های بسیار مفید این سایت شامل :

امکان تعیین اولویت صفحات

بررسی فعالیت رقبا و جایگاه آن‌ها در گوگل

چک کردن صفحه نتایج گوگل برای کلمه موردنظر

بررسی چگالی یا میزان محبوبیت یک کلمه در گوگل ازنظر میزان جستجو روی آن کلمه

با پرداخت هزینه برای ارتقای سایت XML-sitemaps.com  می‌توانید امکانات بسیار بیشتری دریافت کنید تا به‌صورت حرفه‌ای از امکانات این سایت استفاده کنید.

ساخت سایت مپ در (Sitemap) وردپرس:

وردپرس با نصب افزونه محبوب سئو (YOAST) قابلیت تهیه سایت مپ به‌ صورت اتوماتیک را دارد، بسیاری از کاربران با این افزونه سایت مپ تهیه می‌کنند تا مشکلی برای آن‌ پیش نیاید. اما پرطرفدارترین افزونه ساخت سایت مپ در وردپرس Google XML Sitemaps می باشد و ما نیز این افزونه را برای ساخت سایت مپ در وردپرس پیشنهاد می کنیم و بهتر است که یک دوره آموزش وردپرس را بگذرانید تا به شکل بهتری با افزونه های وردپرس آشنا شوید.
درصورتی‌ که قصد دارید برای سایت وردپرسی خود سایت مپ تهیه کنید می توانید از افزونه Google XML Sitemaps برای ساخت یک نقشه سایت حرفه ای بر روی سیستم وردپرس استفاده کنید.

ابزارهای بررسی سایت مپ (Sitemap):

برای بررسی وضعیت کدهای سایت مپ ابزارهایی وجود دارد که بتوانید در کدها بدون ایجاد خطا تغییراتی انجام دهید.

سایتwww.xml-sitemaps.com  گزینه مناسبی برای بررسی وضعیت کدها است که به‌راحتی متوجه تگ‌ها و وضعیت قرارگیری آن‌ها می‌شوید.

ابزارهای دیگری نیز برای این کار وجود دارد ازجمله Google Sitemap Validator  و  XChecker که کار مشابه xml-sitemaps را انجام می‌دهند و بسیار مفیدند.

سخن پایانی:

امیدواریم از مطالعۀ این مقاله لذت برده باشید و در این مقاله به شما کمک کرده باشیم تا بهترین پاسخ را برای سوال سایت مبپ چیست؟ را داشته باشید. شما بعد از مطالعۀ این مقاله می توانید سات مپ خود را ساخته و برای بهبود سئوی خود اقدام کنید تا سایت شما بتواند در بالاترین رتبه گوگل قرار بگیرد. برای ساخت سایت مپ به مقاله روش ساخت سایت مپ مراجعه کنید.

من و تیم برتراموز برای شما آرزوی موفقیت های روزافزون را داریم.

 

نویسنده : زهرا سلیمانیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *