هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سلامت روان در محیط کار

سلامت روان در محیط کار چیست؟ انجام آن با نکات ساده

دسته بندی : موفقیت
1401/03/21

سلامت روان در محیط کار این روزها برای همه مهم است. در حالی که درک ما از سلامت روان در محل کار در حال تغییر است، و اینکه سلامت روانی ضعیف چقدر گسترده است، ارزش نگاهی به اصول اولیه را دارد. حمایت از سلامت روان در محیط کار دیگر یک امر خوب نیست، بلکه یک ضرورت است. ایجاد راه حل های سلامتی برای کمک به پیشرفت کارکنان خود اولین قدم است.

به طور مشابه، کارمندان نیز می توانند کارفرمایان خود را تشویق کنند تا برنامه های بهداشت روانی را در محل کار ارائه دهند. بر کسی پوشیده نیست که عوامل خطر مرتبط با کار می توانند بر سلامت روان تأثیر منفی بگذارند. اما قبل از اینکه به پیشنهادات محل کار برای مبارزه با این عوامل بپردازیم، بیایید معنای دقیق سلامت روان را بررسی کنیم. همچنین بررسی خواهیم کرد که چگونه دو شرکت از زمان اجرای سیاست های سلامت روان، عملکرد کارکنان را بهبود بخشیده اند.

سلامت روان چیست؟

سلامت روان حالتی از رفاه است که در آن فرد می‌تواند با استرس‌های روزمره کنار بیاید، به نحوی سازنده کار کند، به پتانسیل کامل خود دست یابد و به جامعه خود کمک کند. سلامت روان، همراه با سلامت جسمی و رفاه اجتماعی، جزء ضروری سلامت کلی است. 

آموزش تندخوانی

همچنین ذکر این نکته ضروری است که سلامت روان بیش از فقدان بیماری روانی است. شما می توانید بدون داشتن بیماری سلامت روانی ضعیفی داشته باشید و همچنین با یک بیماری روانی می توانید سلامت روانی خوبی داشته باشید. ما معتقدیم سلامت روان و عملکرد انسان دو هدف مجزا نیستند، بلکه دو بخش از یک معادله هستند. با هم، آنها چیزی هستند که انسان را شکوفا می کنند.  در دنیای امروز، سلامت روان کارکنان باید اولویت اصلی مشاغلی باشد که به دنبال استخدام کارمندان با عملکرد بالا هستند. به طور خلاصه، پنج نکته کلیدی در مورد سلامت روان عبارتند از:

  • سلامت روان بیش از فقدان بیماری روانی است
  • بدون سلامت روان نمی توانید سلامت جسمانی داشته باشید
  • سلامت روان به مقابله با استرس کمک می کند
  • عملکرد انسان و سلامت روان دست به دست هم می دهند
  • سلامت محل کار باید در اولویت قرار گیرد

اهمیت بحث بهداشت روانی در محیط کار

روزهای صحبت نکردن از سلامت روان گذشته است. یا حداقل باید باشند. سلامت روانی مثبت مهم است زیرا به افراد اجازه می دهد با چالش ها، حتی خوب، و شکست های زندگی خود، چه در محل کار و چه در خانه، کنار بیایند.

سلامت روانی مثبت در محل کار به تیم ها کمک می کند هنگام تغییر نقش ها و مسئولیت ها چابک بمانند. ناگفته نماند مواجهه با چالش های سخت. این به کارکنان کمک می کند تا در نقش های خود شکوفا شوند، استرس را مدیریت کنند و انعطاف پذیری را افزایش دهند. در نهایت، به هر فردی اجازه می دهد تا به بالاترین پتانسیل خود برسد.

با همه این افتخارات مهم است که در مورد سلامت روان محیط کار بحث شود. ایجاد فضای امن برای کارکنان در همه سطوح برای برقراری ارتباط آشکار و بدون تبعیض بسیار مهم است. بدون این، شما در معرض خطر از دست دادن بازخورد ارزشمندی هستید که می تواند به شما در حفظ استعدادهای ارزشمند کمک کند.

عوامل خطر مرتبط با کار که می تواند به سلامت روان آسیب برساند:

سلامت روان در محیط کار

سلامت روان کارکنان می تواند در محیط کار به دلایل زیر تحت تأثیر منفی قرار گیرد: 

سیاست های بهداشتی و ایمنی ناکافی

سیاست های ایمنی و بهداشت محیط کار با هدف محافظت از رفاه کارکنان، بازدیدکنندگان و مشتریان است. آنها همچنین از کارفرمایان محافظت می کنند. به عنوان مثال، یک سیاست کلی ممکن است شامل مشاوره با کارکنان در مورد مسائل بهداشتی روزمره یا نشان دادن تعهد به شرایط کار ایمن باشد.

آیا کارمندان با مواد خطرناک یا تجهیزاتی که نگهداری ضعیفی دارند کار می کنند؟ آیا محل کار بیش از حد شلوغ، کم نور یا تهویه یا غیربهداشتی است؟ آیا حوادث محل کار شایع است؟ آیا شکایات یا نگرانی های ایمنی کارکنان بی پاسخ مانده است؟ محیط‌های کاری با سیاست‌های ایمنی و بهداشتی ضعیف ممکن است سلامت روانی کارکنان را کاهش دهد، کارکنان را از دست بدهد، تحت تعقیب قرار گیرد و سودآوری را کاهش دهد.

شیوه های ارتباطی و مدیریتی ضعیف

شیوه های ارتباطی و مدیریتی مهربان و جذاب نشانه یک رابطه خوب مدیر و کارمند استاز سوی دیگر، ارتباطات و شیوه های ضعیف باعث ایجاد فشار در روابط، ایجاد سلامت روانی ضعیف و افزایش استرس در محل کار می شود.

سطوح پایین حمایت از کارکنان

مدیرانی که به رفع موانع کمک نمی‌کنند یا منابع را با کارمندان به اشتراک نمی‌گذارند، می‌توانند به احساس غرق شدن و بی انگیزگی کارکنان کمک کنند. به عنوان مثال، مدیران به جای اینکه از کارکنان انتظار داشته باشند وظایفی را که در مورد آنها واضح نیست، مشخص کنند، باید نحوه تکمیل آن وظایف را نشان دهند و برای سؤالات در دسترس بمانند. 

فشار عملکرد

انتظارات کارکنان برای عملکرد مداوم در سطوح اوج، فشار غیرمنطقی بر آنها وارد می کند. منجر به افزایش حجم کار و ساعات کار، استرس مضاعف و خستگی عاطفی می شود.

مسائل مربوط به سلامت روان چگونه می تواند بر شغل من تأثیر بگذارد؟

ارتباط بین سلامت روانی و عملکرد خود را در نظر بگیرید. وقتی از نظر روحی و روانی احساس خوبی داشته باشید، با سلامت روانی خوبی به شغل خود نزدیک می شوید. شما سازگار، انعطاف پذیر و انعطاف پذیر هستید . شما قادر به مدیریت چالش ها هستید. کمک های شما به تیمتان معنادار است و در زندگی شخصی و حرفه ای خود پیشرفت می کنید. 

اما وقتی با سلامت روانی ضعیف در محل کار دست و پنجه نرم می کنید، حتی اگر شدید نباشد، از بسیاری جهات روی شغل شما تأثیر منفی می گذارد. همین امر در مورد کارکنان در همه سطوح صدق می کند. و عواقب آن می تواند برای سازمان ها وخیم باشد. در ادامه پنج اثر منفی سلامت روان ضعیف در محل کار آورده شده است: 

  1. عدم درگیر شدن با کار خود. سلامت روانی ضعیف منجر به بی انگیزگی و عدم تمرکز می شود. هنگامی که ما با مشکلات روانی در محل کار مواجه می شویم، ذهن ما سرگردان است یا روی مشکلاتمان متمرکز می شود و تنظیم افکار و احساساتمان را دشوار می کند.
  2. بهره وری و عملکرد شغلی آسیب می بیندعملکرد بالا قدرت ذهنی در حرکت است. سلامت روان ضعیف می تواند عملکرد شغلی را کاهش دهد زیرا دسترسی به مهارت های رفتاری را که خلاقیت و انعطاف پذیری را تقویت می کند، چالش برانگیزتر می کند. بدون این مهارت ها، ما منابع روانی برای عملکرد خوب در مشاغل خود نداریم.
  3. کاهش توانایی فیزیکی و عملکرد روزانه. از اضطراب اجتماعی گرفته تا کاهش عملکرد شناختی و حافظه کاری، سلامت روان ضعیف تأثیر زیادی بر زندگی روزمره و توانایی جسمی شما می‌گذارد.
  4. ارتباط نامناسب. وقتی از نظر عاطفی احساس خوبی نداریم، برقراری ارتباط خوب دشوار است . سلامت روان ضعیف ممکن است منجر به تفسیر نادرست یا واکنش بیش از حد به همکاران شود. ممکن است به عنوان صحبت کردن با لحن منفعل-تهاجمی، شنونده ضعیف یا داشتن نگرش منفی به نظر برسد.
  5. تصمیم گیری ضعیف. سلامت روان ضعیف می تواند منجر به عدم کنترل تکانه، افکار ناسالم و تصمیم گیری ضعیف شود. تصمیم‌گیری ضعیف ممکن است منجر به از دست دادن جلسات، دیر حاضر شدن، کنار گذاشتن تعهدات یا عدم پایبندی به سیاست‌های شرکت شود.

راههای ارتقای سلامت روان در محیط کار

وقتی صحبت از ارتقای رفاه در محل کار می‌شود، ایجاد گزینه‌های پیشگیرانه که به افراد کمک می‌کند سلامت روان خود را بهبود بخشند و روزانه حفظ کنند، کلید کمک به شکوفایی کارکنان است. در اینجا چند گزینه پیشگیرانه برای ارتقای رفاه ذهنی در محل کار، هم به عنوان کارفرما و هم به عنوان یک کارمند وجود دارد.

آموزش طراحی سایت

به عنوان یک کارفرما: 

حیاتی ترین اقدامی که یک کارفرما می تواند انجام دهد این است که منابعی را هم برای سلامت روان گسترده تر و هم برای کسانی که به خدمات بالینی نیاز دارند ارائه دهد. در دسترس قرار دادن خدمات بالینی برای کارکنانی که بیماری روانی را تجربه می کنند بسیار مهم است. با این حال، اکثر کارگران نیازی به مراقبت بالینی ندارند – آنها به حمایت از سلامت روان نیاز دارند.

اغلب در طول زمان‌های سخت، کارکنان برای مهارت‌های مقابله، مدیریت استرس و ایجاد انعطاف‌پذیری به کمک نیاز دارند. تقویت آمادگی ذهنی کلی آنها برای آنها مهم است که هم افراد شادی باشند و هم مشارکت کنندگان سازنده ای در تیم شما. در زیر 5 استراتژی که کارفرمایان می توانند برای ارتقای سلامت روان در محل کار استفاده کنند آورده شده است:

1. فضاهای استراحت. فضاهای آرام اختصاص داده شده برای فعالیت های آرامش بخش به کارکنان این فرصت را می دهد که در میان روز استراحت کنند و استرس خود را کاهش دهند. به همان اندازه مهم، پذیرفتن فرهنگی برای استراحت و استفاده از این فضاها است. رهبران و مدیران می توانند لحن را تعیین کنند.

2. ابزارهای خودارزیابی سلامت روان در دسترس همه کارکنان. ابزارهای خودارزیابی پرسشنامه ها و ابزارهایی را برای ارزیابی نگرانی های سلامت روان فراهم می کنند. این ابزارها تشخیصی را ارائه نمی دهند، بلکه به بررسی اینکه آیا ارزیابی یا منابع بیشتر برای کارمند مفید است یا خیر کمک می کنند. 

به عنوان مثال، ابزار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمون سنجش سلامت روان
  • چک لیست ارزیابی خلق و خو
  • پرسشنامه تعادل کار و زندگی
  • ارزیابی وضعیت فعلی پرسشنامه 
  • مرکز کمک آنلاین الکل و مواد مخدر 
  • بررسی آنلاین سلامت روان

3. غربالگری بالینی رایگان یا یارانه ای برای افسردگی. غربالگری های بالینی از متخصصان سلامت روان که در صورت لزوم بازخورد و ارجاعات بالینی را ارائه می دهند. تلاش برای ارزیابی و درمان در غیر این صورت می تواند یک مانع باشد.

4. مربیان بهزیستی روانی رایگان یا یارانه ای. خدمات کوچینگ از مربیان معتبر برای کمک به کارکنان برای عبور از چالش ها و تقویت آمادگی ذهنی خود. 

5. بیمه درمانی با مزایای سلامت روان بدون هزینه یا کم هزینه. برای داروهای تجویزی و مشاوره سلامت روان پوشش مراقبت های بهداشتی رایگان یا ارزان ارائه دهید.

به عنوان کارمند: 

برای ارتقای رفاه روانی در محل کار، کارکنان باید کارفرمایان را تشویق کنند که آموزش مدیریت استرس و برنامه های بهداشت روانی را که نیازها و علایق آنها را برآورده می کند، ارائه دهند.  کارکنان همچنین باید سیاست‌های مربوط به نحوه مرخصی گرفتن از سلامت روان را در صورت لزوم درک کنند. علاوه بر این، در اینجا شش استراتژی وجود دارد که کارکنان می‌توانند از آنها برای ارتقای رفاه ذهنی در محل کار استفاده کنند:

1. در برنامه ها و فعالیت های تحت حمایت کارفرما شرکت کنید. کارمندان باید از برنامه های کارفرما برای یادگیری مهارت ها و به دست آوردن حمایت مورد نیاز خود استفاده کنند.

2. فراز و نشیب ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. برای کمک به کاهش انگ در مورد سلامت روان، کارکنان می توانند در صورت لزوم، تجربیات بیشتری از خود را با سایر همکاران به اشتراک بگذارند. مگر اینکه خیلی احساس امنیت کنید، این بیشتر در مورد به اشتراک گذاشتن انسانیت شماست تا وارد شدن به جزئیات – همکاران نمی توانند جایگزین متخصصان سلامت روان شوند.

3. مهارت های مقابله ای را در طول روز کاری تمرین کنید. برای مقابله با استرس‌های کاری روزانه، کارمندان می‌توانند مهارت‌هایی را تمرین کنند که ذهنیت‌ها، روابط و خودانگاره سالم‌تری را ارتقا می‌دهد. 

ابزارهای مقابله ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نفس عمیق
  • ارتباط سالم
  • اولویت بندی و تمرکز روی یک کار در یک زمان برای جلوگیری از غرق شدن
  • استفاده از خودگویی مثبت

4. در زمان استراحت ناهار خودمراقبتی را تمرین کنید. استراحت های روزانه ناهار چیزی فراتر از فرصت هایی برای صرف غذا است – آنها همچنین زمان مناسبی برای تمرین مراقبت از خود هستند. تمرین مراقبت از خود در زمان استراحت ناهار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گوش دادن به پادکست های الهام بخش
  • مدیتیشن کردن
  • نفس عمیق
  • رفتن به طبیعت گردی کوتاه
  • استفاده از تکنیک آزادی عاطفی (EFT)/ضربه زدن

5. مراقب سلامت جسمانی آنها باشید. کارمندان می توانند با مراقبت از سلامت جسمانی خود را برای موفقیت در سلامت روان آماده کنند. این شامل خوردن وعده های غذایی سالم، ورزش منظم و خواب کافی است.

6. روابط بیشتری را پرورش دهید. پرورش ارتباطات اجتماعی در محل کار کلیدی برای جلوگیری از انزوای اجتماعی و تنهایی در محل کار است.

چرا شرکت ها باید نگران سلامت روان باشند؟

سلامت روان محیط کار

سلامت روان ضعیف و پریشانی عاطفی در محل کار به دلایل متعددی برای شرکت ها مشکل ساز است. سلامت روان ضعیف در محل کار می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • کارمندانی که از ارزش های سازمان دور شده اند.
  • ارتباط ضعیف
  • گردش مالی بالا
  • تعهدات ایمنی 
  • عملکرد شغلی ضعیف
  • بهره وری پایین
  • تصمیم گیری ضعیف
  • کاهش سود 

بازتعریف سلامت روان در محیط کار

آگاهی از طیف کامل تجارب بهداشت روانی کارکنان اولین گام برای حمایت از سلامت روان خوب در محیط کار است. وقتی شرکت‌ها از سلامت روانی برای کسانی که رنج می‌برند و کسانی که شکوفا نیستند حمایت می‌کنند و آن‌ها را ارتقا می‌دهند، همه کارمندان سود می‌برند. 

آموزش تولید محتوا

شرکت‌ها می‌توانند با بی‌اعتنایی به سلامت روان به‌عنوان یک موضوع و همچنین نگاه گسترده‌تر به نقش شرکت، رهبری کنند. ما می‌توانیم سلامت روان را با تمرکز بر راه‌حل‌هایی که به شکوفایی شخصی و حرفه‌ای کارکنان کمک می‌کنند، علاوه بر ارائه پشتیبانی و دسترسی به مراقبت‌های بالینی برای کسانی که بیشتر نیاز دارند، بازتعریف کنیم. با درک، خلاقیت و حمایت، شرکت ها می توانند بهترین برنامه های سلامت روان را برای کارکنان خود ارائه دهند. 

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *