سلبریتی کیست

سلبریتی یعنی چی و کیست؟

دسته بندی : فناوری - مقالات
1400/01/23

سلبریتی کیست: در روز ممکن است بار ها و بار ها کلمه ی سلبریتی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به گوشتان خورده باشد و ندانید که این کلمه به چه معناست؟!؟ عموما شما این کلمه را در کنار جنجال ها، زندگی های پر زرق و برق، تیترهای خبری و… می بینید؛ امروز در برتر آموز قرار است به این سوال پاسخ دهیم که سلبریتی چیست یا به عبارتی درست تر سلبریتی کیست؟! همچنین باهم ریشه ی لغت سلبریتی را بررسی می کنیم و می گوییم که آیا سلبریتی ها می توانند روی جامعه موثر باشند یا خیر؟

سلبریتی کیست؟

سلبریتی یا celebrity به اشخاصی گفته می شود که در میان مردم شناخته شده اند و در مرکز توجه مردم و رسانه ها قرار دارند؛ در واقع سلبریتی ها اطراف مطرح و مورد قبول جامعه (مردم عامه) هستند. فعالیت این افراد می تواند در زمینه های مختلفی چون هنری، ورزشی، اجتماعی، سیاسی و… باشد که اکثرا افرادی که در زمینه های هنری و ورزشی هستند محبوب تر، شناخته شده تر، پرطرفدار تر یا به عبارتی دیگر سلبریتی تر هستند!! حتی افرادی که با فعالیت در شبکه های اجتماعی صاحب شهرتی شده اند نیز به نوعی سلبریتی هستند؛ این افراد معمولا یا اینفلوئنسر هستند، یا بلاگر و… که قبلا در برتر آموز در مورد آن که بلاگر کیست؟ (در مطلب آموزش بلاگری) و یا اینفلوئنسر کیست؟ مفصلا صحبت کرده ایم.

نکته ی قابل توجه این است که سلبریتی لغتی نیست که فقط به یک شخص اختصاص داده شود یعنی سلبریتی می تواند به یک شخص مثل مهران مدیری (بازیگر و کارگردان ایرانی) گفته شود یا اینکه به یک گروهی از افراد مثل پازل بند (گروه موسیقی ایرانی) گفته شود.

سلبریتی

بعضی از افراد هم بدون داشتن هیچ هنر و علمی بدون آن که متعلق به هیچ یک از دسته های نام برده (هنری، ورزشی، اجتماعی، سیاسی و…) باشند، سلبریتی هستند. چرا که با تولید جنجال و داستان سرایی های هیجان انگیز مورد توجه مردم قرار گرفته اند. حتی از این توجه برای انجام تبلیغات مبتذل، کسب درآمد های از راه های نادرست و… متاسفانه سو استفاده نیز میکنند. (از آنجایی که این افراد طرفداران خودشان را دارند، جهت جلوگیری از سوبرداشت مثالی نمیزنم!)

مثال های دیگر از سلبریتی های ایرانی:

جواد عزتی (بازیگر)

نیما شعبان نژاد (بازیگر)

سعید عزت اللهی (فوتبالیست)

حسن ریوندی (کمدین)

ناصر فیض (شاعر)

آرمین زارعی معروف به armin2afm (خواننده)

رامبد جوان (مجری، بازیگر، کارگردان)

سید بشیر حسینی (استاد دانشگاه، داور مسابقه عصر جدید)

حمید معصومی نژاد (خبرنگار)

امیرمهدی ژوله (نمایشنامه نویس، بازیگر)

رضا رفیع (نویسنده، مجری)

محمدامین کریم پور (واینر، کمدین، بازیگر)

عادل فردوسی پور (مجری، گزارشگر)

علیرضا حقیقی (دروازه بان فوتبال)

امیر غفور (والیبالیست)

محمدرضا علیمردانی (دوبلور، مجری)

سامان گلریز (آشپز)

آریا عظیمی نژاد (آهنگ ساز، داور مسابقه عصر جدید)

و…

تولد لغت سلبریتی

در فارسی معادل مورد استفاده ای برای لغت سلبریتی ارائه نشده است؛ لغاتی که تا کنون برای جایگزین آن پیشنهاد شده است لغاتی چون ستاره، سرشناس، مشهور و … میباشد. اما خود لغت celebrity که یک لغت انگیلیسی است از کجا آمده است و ریشه ی این لغت چیست؟

به گزارش دانشگاه پیتسبورگ (Pittbrugh university) واقع در ایالات متحده ی آمریکا لغت سلبریتی از زبان لاتین و در قرن 15 میلادی وارد زبان انگیلیسی شده است. معنی لغت “celebritās” در زبان لاتین به معنی “شهرت” یا “حالت شلوغ یا شلوغ بودن” می باشد. “célébrité” نیز لغت مشابهی است که در زبان فرانسه وجود دارد و معنی آن نیز “فرد مشهور” است. دیکشنری آکسفرد (OED) نیز در همان قرن 15 در معنی این لغت آورده بود: رعایت تشریفات خاص در یک مناسبت مهم مانند مهمانی، جشن گرفتن، جشن. دلیل این ترجمه به علت شباهت آن به لغت انگیلیسی celebrate به معنی جشن گرفتن می باشد. جالب است بدانید که این مفاهیمی که در گذشته در ترجمه ی لغت celebrity آمده بودند تماما ریشه های مذهبی دارند! اما سوال اینجاست که این مفاهیم قدیمی چقدر در استفاده ی امروزی از لغت سلبریتی ملموس هستند و چقدر نزدیک به معنای امروزی آن هستند؟

به هر حال در همان قرن 15 معنی دیگری که شباهت بیشتری به استفاده ی امروزی لغت سلبریتی دارد نیز ثبت شده است. در پاورقی های همان دیکشنری آکسفرد سلبریتی چنین نیز معنی شده است: “حالتی بسیار شناخته شده و مورد بحث بودن” و به عنوان مترادف لغاتی چون شهرت، بدنامی را آورده است. اینکه چرا در گذشته بدنامی را مترادف سلبریتی را قرار داده اند، به دلیل همان ریشه های مذهبی ای که وجود داشته است می باشد. اینکه لغت سلبریتی بار معنایی منفی داشته است را میتوان در گفته ای از شاعر معروف انگیلیسی Matthew Arnold که می گوید: آن ها سلبریتی (بدنامی) دارند ولی اسپینوزا شهرت داشت (محبوب بود). (سال 1863 میلادی) به وضوح مشاهده کرد.

فلسفه اسپینوزا: انسان مانند طبیعت بخشی از خداست یعنی فرقی میان خدا و انسان نیست و خدا همان طبیعت خلاق است. در واقع اسپینوزا سعی داشت علم و فلسفه را جایگزین دین کند. (آن ها را تقریبا یکی میدانست).

آیا سلبریتی ها روی جامعه موثر هستند؟

در یک کلام جواب این سوال مثبت است. اما این تاثیرگذاری راحت به دست نمی آید؛ در واقع می توان گفت هر سلبریتی ای که تاثیرگذار تر است همان سلبریتی ای است که در میان مردم مورد اعتماد تر است. در نتیجه در دنیای جنجالی سلبرتی ها اعتماد = تاثیرگذاری است. همچنین واضح است که محبوبیت، اعتماد می اورد و اعتماد نیز محبوبیت. پس به طور کلی محبوبیت و اعتماد جامعه به یک سلبریتی یا گروهی از سلبریتی ها موثر بودن آنان روی جامعه را به دنبال دارد. اما شرط این اعتماد یا تاثیرگذاری چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت این تاثیرگذاری دو شرط دارد: 1. رفتار ظاهری و باطنی سلبریتی ها یکی باشد (یعنی رفتار و شخصیتی که در مقابل مردم و رسانه ها دارند با آنچه واقعا هستند یکی باشد.)

2. اگر سلبریتی نقابی بر چهره زده است هرگز هویت واقعی اش فاش نشود!!

متاسفانه امروزه به دلیل وجود قاضاوت های زیاد، رسانه های جنجال ساز، حواشی بی مورد و … سلبریتی ها در فضای بیرونی اشان آنقدر چهره های ساختگی و تظاهر نماد از خودشان درست می کنند که بتوانند در سازمانی که حضور دارند دوام بیاورند درواقع زمانی که خود واقعی اشان می شوند و نقابی که در فضای حقیقی به چهره دارند را بر می دارند باز هم قابل درک نیست که الان کدام یک را باید باور کرد؟! در این حد چهره ها و کردار و گفتار آن ها گول زننده شده است که انگار همه چیز برعکس است!

تاثیر گذاری سلبریتی ها روی مردم باعث میشود تا بعضی وقت ها در تصمیم گیری های مردمی نیز سلبریتی ها نقش های بزرگی را بازی کنند. فرض کنید یک رای گیری سیاسی وجود دارد و هر کاندید برای خود گروهی از سلبریتی ها را متقاعد میکند تا روی رای مردم تاثیر بگذارند. در این حالت آن کاندیدی برنده است که گروه محبوب تر و موثر تری از سلبریتی ها را انتخاب کرده باشد.

در تبلیغات و مارکتینگ نیز سلبریتی ها نقش پررنگی دارند. به طور مثال کافیست برای یک تبلیغ تلویزیونی از یک سلبریتی برای بازی کردن در تبلیغ استفاده شود آن گاه این تبلیغ توجه تمام طرفداران و حتی هیترهای (کسانی که از آن سلبریتی متنفر هستند) آن سلبریتی را جلب میکند. برای تبلیغ موفق نیز اولین شرط دیده شدن است!

گاهی اوقات نیز به طور نامحسوس از سلبریتی ها برای تاثیرگذاری استفاده میشود. به طور مثال لباسی که یک بازیگر سلبریتی در فیلمش میپوشد میتواند به صورت ناخودآگاه روی افراد تاثیر بگذارد و نوع جدیدی از مد را وارد جامعه کند.

در بعضی موارد هم سلبریتی ها با پرداختن به فعالیت های اجتماعی مثبت جامعه را به آن سمت سوق میدهند؛ حتی ممکن است آن شخص به واسطه ی کارهای خیرش سلبریتی شود، مثال بارز آن خانم نرگس کلباسی است.

البته که همیشه سلبرتی ها برای جامعه مفید نیستند و همیشه تاثیر مثبت نیز نمیگذارند. فرض کنید جوانی در حال دیدن فیلمی است که از یکی از بازیگران و شخصیت های آن فیلم خوشش می آید. در این فیلم آن سلبریتی سیگار میکشد؛ این امر ممکن است در موارد زیادی موجب شود تا آن جوانان که طرفدار آن سلبریتی هستند نیز سیگار بکشند. در واقع آن چه میخواهم بگویم این است که سلبریتی همیشه فقط تاثیرگذاری نمیکنند گاهی اوقات این افراد برای برخی از مردم جامعه تبدیل به یک الگو میشوند. و همانطور که میدانید الگو بودن مراحل خیلی بالاتری از تاثیرگذار بودن است. الگو یعنی من میخواهم همان سلبریتی شوم؛ اگر او موهایش کوتاه است من هم گوتاه میکنم، اگر قرمز دوست دارد منم هم عاشق قرمز میشوم و…

به این نکته نیز باید بپردازیم که سبک زندگی و رفتار سلبریتی ها در بیشتر موارد مورد توجه نسل جوان و نوجوان جامعه است، پس سرمایه گذاری روی تاثیرگذاری سلبریتی ها در واقع سرمایه گذاری روی نسل جوان و نوجوان یک جامعه می باشد.

لیست پر فالوور ترین سلبریتی ها در اینستاگرام:

  • Ariana Grande (@arianagrande).
  • Dwayne Johnson (@therock).
  • Kylie Jenner (@kyliejenner).
  • Selena Gomez (@selenagomez).
  • Kim Kardashian (@kimkardashian).
  • Lionel Messi (@leomessi).
  • Beyoncé (@beyonce).
  • Justin Bieber (@justinbieber)
نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.