هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

سیر تا پیاز موتور جست و جوی ذره‌بین

دسته بندی : فناوری
1400/05/07

موتور جست و جوی ذره‌بین نوعی وبگرد می باشد که توانسته با بکارگیری فناوری پیشرفته امکان جستجو و گشت گذار در فضای مجازی را برای کاربران فراهم سازد. این موتور جست و جو به زبان فارسی می باشد که توسط شرکت ارتباطات همراه اول ایران، فعالیت خود را شروع کرده است.

بهتر است بدانید هزینه های ترافیکی در موتور جست وجوی ذره‌بین ، بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر سرویس های خارجی همچون گوگل می باشد. اگر تا الان با موتور جست و جوی ذره‌بین آشنا نبوده اید و از ویژگی های آن آگاهی نداشته اید، نگران نباشید. ما در مقاله از سایت برتر آموز قصد داریم سیر تا پیاز این وب سایت را برایتان شرح دهیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

موتور جست و جو چیست؟

قبل از اینکه در مورد  موتور جست و جوی ذره‌بین صحبت کنیم بهتر است با مفهوم کلی موتور جست و جو آشنا شوید و بدانید موتور جست و جو چیست؟

موتور جست و جو به برنامه کامپیوتری می گویند که در هر پلتفرمی قابل اجرا می باشد و هدف آن پیدا کردن و جمع آوری اطلاعات در مورد موضوعی است که کاربر آن را جستجو می کند. نام دیگر موتور های جست و جو، ماشین پاسخ دهی است. حال چرا ماشین پاسخ دهی؟ زیرا طی یک فرایند پیشرفته به کسب هرگونه اطلاعات از قبیل: محتوا، تصاویر، ویدئو و … می پردازد.

 موتور جست و جوی ذره‌بین چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، درواقع موتور جست و جوی ذره‌بین وبگرد ایرانی می باشد که امکان جستجو در فضای اینترنت را برای ایرانیان فراهم ساخته است. برای گشت و گذار در این موتور جست و جو تعرفه های خیلی کمی اعمال می شود و نسبت به دیگر وبگرد ها بسیار مناسب تر و ارزانتر می باشد. امروزه به موتورهای جست و جوی ایرانی لقب ملی داده اما عملکرد بسیار خوبی از خود نشان نداده اند.

در شرایط امروزی که حرف از محدودیت های اینترنتی است، باعث شد بازار این وبگرد داغ تر شود. تعرفه موتور جست و جوی ذره‌بین برای جستجو در وب سایت های ایرانی تقریبا نصف حساب می شود اما برای وب سایت های خارجی و بین المللی تمام بها می باشد. در حال حاضر از ذره‌بین از نقطه عطف موتور جست و جوی ایرانی یاد می کنند اما چگونگی استفاده کاربران از این وبگرد، در آینده مشخص خواهد شد و هیچ حتمی در این زمینه وجود ندارد.

طبق تحقیقات انجام شده متوجه این موضوع شده ایم که تمامی موضوعات سرچ شده در ذره‌بین همانند نتایج گوگل می باشد. با توجه به این موضوع ذره‌‌بین نتایج جست و جو را به وسیله AIP های موتور جست و جوی گوگل، برای کاربران خود به نمایش می گذارد.

علیرضا وزیری کارشناس امنیت سایبری بر این موضوع تایید کرد: هدف از راه اندازی این موتور جست و جو این بود که بتوانیم دیتای سرچ کاربران را در دست بگیریم و بدانیم که مردم جامعه در فضای مجازی دقیقا به دنبال چه می گردند. از گذشته تا به امروز موتور های جست و جوی ایرانی سعی داشته اند به صورت رقابتی با دیگر وبگرد ها فعالیت کنند اما تقریبا می توان گفت موتور های جست و جو هایی همچون گوگل، در حوزه نمایش محتوا بسیار قوی هستند و این موجب شد تا موتور های جستجو داخلی با شکست مواجه شوند.

شباهت های موتور جست وجوی ذره‌بین با گوگل

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که نتایج موتور جست و جوی ذره‌بین کاملا شبیه به گوگل می باشد که در ادامه به شرح کامل این موضوع خواهیم پرداخت:

براساس تحقیقات انجام شده دریافتیم که در نتایج موتور جست و جوی ذره‌بین شباهت های زیادی با گوگل وجود دارد. به طور مثال: هنگامی که فیلد در موتور جست و جوی ذره‌بین ، عبارتی را جست و جو می کنید، کلید واژه هایی که ذره‌بین به شما پیشنهاد می کنند دقیقا مشابه پیشنهادات گوگل می باشد با این تفاوت که ترتیب قرار گیری کلید واژه های پیشنهادی در هریک از موتورها متفاوت هستند.

با یک مثال دیگر درک این موضوع برا برایتان راحت تر می کنیم.

کافیست عبارت آموزش سئو را فیلد موتور جست و جوی ذره‌بین وارد کنید. نتایج به دست آمده از این عبارت در هر دو موتور جستجو به شرح زیر می باشد:

آموزش سئو رایگان و حرفه ای..

آموزش سئو یادگیری سئو مبتدی تا پیشرفته…

مقاله آموزش از صفر تا صد + تکنیک های حرفه ای از سایت برتر آموز

و…

جالب است بدانید پیشنهاداتی که در پایین صفحه هم نشان داده می شود با یکدیگر یکسان هستند.

مقایسه نتیجه جستجو گوگل با موتور جستجوی ذره‌بینمقایسه نتیجه جستجو موتور جستجو ذره‌بین با گوگل

چگونگی جست و جوی تصاویر در این دو موتور جست و جو

برای جست و جوی تصاویر هم همانند مطالب می بایست تصویر مورد نظر خود را در ذره‌بین سرچ کنید، خواهید دید که تصاویر به دست از هر دو جستجوگر تقریبا یکی هستند. منابع این تصویر با هم یکسان بوده و حتی ترتیب قرارگیری تصاویر هم مشابه هم هستند. همچنین کلید واژه های پیشنهادی برای تصاویر هم همانند یکدیگر است و تفاوتی در آن ها پیدا نمی شود.

به این نکته توجه کنید هنگامی که تصاویر را در ذره‌بین بررسی می کنید، به این نتیجه خواهید رسید که پیش نمایش تصاویر، مشابه تصاویر گوگل بر gstatic.com وجود دارد. شاید بپرسید gstatic.com چیست؟ درواقع نام دامنه ای مخصوص موتور جست و جوی گوگل می باشد. موتور جست و جوی گوگل برای اینکه تصاویرش در کوتاه ترین زمان لود شوند و جهت افزایش عملکرد موتور جست و جو خود، کد جاوا اسکریپ و css تصاویر را بر روی دامنه های گوناگون به وسیله CDN ارائه می کند. یاسر رایگانی، مدیر ارتباطات همراه اول در توییتر می گوید: نتایج به دست آمده از ذره‌بین با دیگر موتورهای جست و جو متفاوت است.

مقایسه موتور جستجو ذره_برتر آموزمقایسه-موتور-جستجو-ذره‌بین-با-گوگل

شباهت ها تا کجا ادامه دارد؟

طی تحقیقات انجام شده متوجه شدیم که موتور جست و جوی ذره‌بین تا یک مسیری میتواند همانند گوگل پیش بروند و از آن کمک بگیرند، به طوری که نتایج به دست آمده کاملا متفاوت می شود. برای مثال در زبانه های جست و جوی ذره‌بین مانند بازار و یا فیلم و سریال یک کلید واژه خاص را اگر جست و جو کنید، ذره‌بین نتایج نامرتبطی را با موضوع سرچ شده در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین در گذشته چند موتور جست و جو روی کار آمده بودند اما موفق به رفع نیاز کاربر نشدند. برای ساخت یکی موتور جست و جو جو باید از قوی ترین و پیشرفته ترین ساختار های نرم افزاری استفاده کرد و قطعا نیاز به تلاش و تحقیقات زیادی می باشد. وقتی می خواهید در مورد یک موضوع در اینترنت سرچ کنید، موتور جست و جو باید از الگوریتم های دقیق و پیچیده برخوردار باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز و یا سوال کاربر باشد در غیر این صورت آن محتوا فاقد ارزش است. علاوه بر استفاده از الگوریتم های دقیق و پیشرفته، موتور جست و جو می بایست از فرایند ایندکس کردن قدرتمندی برخوردار باشد که بی ترید منابع سخت افزاری از قیمت های بسیار بالایی برخوردار هستند.

مهم ترین ویژگی های موتور جست و جوی ذره‌بین

از مهم ترین ویژگی های این موتور جست و جو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با کلیک می توان در مورد محتوای موردنظر خود اطلاعات کسب کرد؛ به این معنا که سرعت جست و جو در ذره‌بین تقریبا بالا می باشد.
  • موتور جست و جوی ذره‌بین از زبان فارسی برخوردار است.
  • هزینه مصرفی در ذره‌بین برای وبسایت های داخلی نیم بها و برای دیگر وب سایت های بین المللی تمام بها محاسبه می گردد.
  • با فعالسازی بسته های هدیه ذره‌بین، می توان از اینترنت رایگان بهره مند شد.
  • برای جست و جو و وبگردی در ذره‌بین نیاز به تخصص خاصی نیست و به راحتی می توان با آن کار کرد.
  • تماشای ویدئوهای دیگر وب سایت ها در تب ویدئو ذره‌بین نیم بها اعمال می شود.
  • در وبگرد ذره‌بین قابلیت جست و جو و دسترسی طبقه بندی شده متن، تصاویر و فیلم ها فراهم شده است.

با استفاده از موتور جست و جوی ذره‌بین به چه اطلاعاتی می توان دست یافت؟

اگر شما جز افرادی هستید که می خواهید از این موتور جست و جو استفاده کنید، بهتر است بگوییم با استفاده از ذره‌بین می توان به اطلاعات زیر دسترسی پیدا کرد.

دسترسی راحت به اخبار

آگاه شدن از قیمت طلا، ارز‌‌، بورس و سکه

امکان مقایسه دو محصول باهم و انجام خرید به صورت آنلاین

کنترل و آگاهی از وضعیت آب و هوا

پیگیری نتایج زنده فوتبال و خبر های ورزشی

موتور های جست و جو چگونه کار می کنند؟

حال که با موتور جست و جوی ذره‌بین آشنا شده اید و شباهت های میان گوگل و ذره‌بین را دریافتید، وقت آن رسیده که بدانید یک موتور جست و جو چگونه کار می کند.

باوجود اطلاعات زیاد در فضای اینترنت، موتور های جست و جو باید با سرعت زیاد دریابند که کاربر دنبال چه موضوعی است تا سریع تر پاسخ آن را بدهند. این فرایند توسط 3 اقدام مهم امکان پذیر می باشد.

  1. کرال کردن
  2. ایندکس کردن
  3. رتبه بندی کردن

با انجام این سه حرکت موتورهای جست و جو قادر به کشف محتوای تازه می باشند. سپس آن اطلاعات را در پایگاه خود نگه داشته و در پایان برای ارائه آن به کاربر، اطلاعات را طبقه بندی می کنند. حال به مفهوم هریک از عبارت ها توجه کنید.

کرال کردن

ربات هایی در اختیار موتور های جستجوگر هستند که آن ها را خزنده می نامند. موتور های جست و جو ربات های خود را به وب سایت های تازه راه اندازی شده می فرستند تا بتواند آن ها را مورد بررسی قرار دهند. وظیفه ربات ها بررسی صفحات وب و اطلاع از حوزه کاری وب سایت ها می باشد. در پایان لینک های موجود در صفحات توسط ربات ها دنبال می شوند و به صفحات دیگر می روند و آن صفحات را کرال می کنند.

ایندکس کردن

احتمالا عبارت ایندکس کردن به گوش همه ما خورده است اما ممکن است معنی آن را به طور دقیق ندانید. مرحله ی بعد از کرال ایندکس کردن نام دارد. در این مرحله موتورهای جست و جو تصمیم می گیرند که به چه طریق و چگونه محتوای مورد نظر کاربر را طبقه بندی کنند. در واقع به ذخیره سازی صفحه های کرال شده در موتورهای جست و جو ایندکس کردن می گویند. به این نکته توجه کنید که صفحات کرال شده در دیتابیس موتور های جست و جو ذخیره می شود که هر موتور جست و جو از دیتابیس مخصوص خود برخوردار است.

رتبه بندی کردن

وقتی کاربر یک کلمه را در موتور سرچ می کند، موتور های جست و جو می بایست به دیتابیس خود مراجعه کنند و اطلاعات مورد نیاز کاربر را برای او به نمایش بگذارند.

ارزیابی محتوا توسط موتور جست و جو چگونه امکان پذیر است؟

عنکبوت هایی که در موتور جست و جو قرار دارند، تمامی اطلاعات را مورد بررسی قرار می دهند. این عنکبوت ها توسط کلمات به کار رفته شده و عنوان ها اطلاعات مربوطه را می یابند و به دنبال الگوهای مشخصی هستند که آیا کلمه خاصی در آن چندین بار تکرار شده؟ و یا آیا به موضع خاصی اشاره دارد؟ به طور مثال: اگر کلمه سیر را را چندین بار در جمله تکرار شده باشد، پس حتما موضوع در مورد نوعی پیازچه است اما اگر علاوه بر این از شخصی که گرسنه نیست صحبت شده باشد، پس حتما در مورد سیر شدن بعد از خوردن غذا می باشد.

بعد از اینکه مشخص شد کاربران به دنبال چه چیزی میگردند، پایان کار نیست زیرا موتور های جست و جو باید بررسی کنند که چه محتوایی در اولویت است و کدام را باید در رتبه اول قرار دهند. به این نکته توجه کنید که محتواهایی که ارائه می شوند براساس محبوبیت و امتیازات آن صفحه، در اختیار کاربران گذاشته می شود. این فاکتور های دسته بندی روز به روز قابل تغییر هستند و رتبه بندی وب سایت ها یک فرایند فوق العاده رقابتی می باشد.

جمع بندی

با بالا رفتن صفحات در فضای مجازی و اینترنت، از موتورهای جست و جو فراوانی اعم از ایرانی و خارجی برای رفع نیاز و دادن اطلاعات به کاربران مورد استفاده قرار می گیرند. موتور جست و جوی ذره‌بین هم یک نوع موتور جست و جوی داخلی می باشد که امروزه از قابلیت های محلی بسیار خوبی برخوردار می باشد. این ابزار جستجوگر را می توان از طریق فروشگاه های ایرانی دانلود کرد. یکی برجسته ترین ویژگی های موتور جست و جوی ذره‌بین پایین بودن نرخ اینترنت مصرفی آن نسبت به دیگر وبگرد ها می باشد.

امیدواریم با در اختیار گذاشتن این اطلاعات توانسته باشیم شما را با موتور جست و جوی ذره‌بین به خوبی آشنا کرده باشیم. از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بوده اید از شما سپاسگزاریم.

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *