سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
شبکه سازی

شبکه سازی چیست؟ نکات فوق العاده مهم برای NETWORKING در 2022

دسته بندی : کسب و کار - موفقیت
1401/01/24

ایجاد شبکه حرفه‌ای شما می‌تواند شما را به سرنخ‌های قوی در فرآیند جستجوی شغلی متصل کند که می‌توانند در حین پیشرفت در حرفه‌تان، حمایت خود را ارائه دهند. شبکه خود را با دوستان، اساتید، همکلاسی ها یا همکاران شروع کنید و از آنجا با پیوستن به سازمان ها، شرکت در رویدادهای صنعت و افزودن افراد حرفه ای در رسانه های اجتماعی، پیشرفت کنید. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چرا یک شبکه حرفه ای مهم است، نحوه ایجاد آن را به اشتراک می گذاریم و نکاتی را برای ایجاد مهارت های شبکه خود بررسی می کنیم.

چرا ساخت شبکه مهم است؟

ایجاد یک شبکه مهم است زیرا به شما کمک می کند تا متخصصان صنعت را پیدا کنید که می توانند رزومه و مواد درخواستی شما را بررسی کنند، شما را در فرآیند مصاحبه راهنمایی کنند و شما را با فرصت های شغلی بالقوه مرتبط کنند. شبکه حرفه ای شما گروهی از مخاطبین است که در طول حرفه خود ایجاد می کنید، رشد می کنید و با آنها ارتباط برقرار می کنید.

همراه با حمایت از شما در فرآیند جستجوی کار، می‌توانید برای ارائه و دریافت مشاوره در مورد چالش‌های محل کار، توصیه‌هایی به تامین‌کنندگان یا فروشندگان و به‌روزرسانی‌های اخبار صنعت، با شبکه خود ارتباط برقرار کنید.

مزایای شبکه در هر صنعت و سازمانی یافت می شود. شبکه سازی به اهداف ایجاد روابط تجاری برای پیشبرد اهداف شغلی یا یافتن فرصت های جدید دست می یابد. شبکه‌سازی برای رشد شغلی حیاتی است و شانس برقراری تماس‌های مهم را افزایش می‌دهد. در این مقاله، چرایی اهمیت شبکه‌سازی را توضیح می‌دهیم، ۱۴ مزیت ساخت شبکه را پیشنهاد می‌کنیم و نکاتی را برای ایجاد شبکه ارائه می‌کنیم.

شبکه چیست؟

شبکه سازی در مورد ایجاد روابط تجاری طولانی مدت است که برای هر دو طرف مفید است. هنگام ایجاد شبکه، با افرادی آشنا می شوید و می شناسید که نه تنها مشاوره یا راهنمایی شغلی ارائه می دهند، بلکه می توانند به گسترش اثربخشی شما در سازمان شما کمک کنند. شبکه سازی ارتباطات مناسب با افراد مناسب ایجاد می کند و این روابط را به طور منظم تقویت می کند.

در تجارت، شبکه مهم است زیرا:

  • برای شما شهرت سازی می کند

  • اعتماد و حمایت ایجاد می کند

  • فرصت هایی را برایتان به عمل می آورد

  • الهام بخش تفکر خلاق است

14 دلیل برای شروع شبکه

ما 14 دلیل را گردآوری کردیم که چرا شبکه می تواند برای شما در تجارت مفید باشد.

1. ارتباطات تجاری را افزایش می دهد

ملاقات با افراد همفکر در صنایع مشابه یا مشابه شما را با دیگران با اهداف مشابه آشنا می کند. به اشتراک گذاری ایده ها و راه حل ها با دیگران می تواند به شما کمک کند تا به اهداف شغلی خود دست یابید و مدرکی دال بر تخصص خود ارائه دهید. یک شبکه به منبعی از منابع تبدیل می شود که می توانید برای حل مشکلات یا تبادل نظر به آنها مراجعه کنید. به عنوان یک امتیاز، شبکه می تواند دوستی مادام العمر ایجاد کند.

2. شما الهام می گیرید

به اشتراک گذاشتن چالش ها، تجربیات یا اهداف با دیگران امکان تبادل نظر یا بینش را فراهم می کند. هنگامی که دیگران ورودی ارائه می کنند، ممکن است منجر به هجوم دیدگاه های جدیدی شود که قبلاً در نظر گرفته نشده بود. وقتی شما کسی هستید که توصیه می‌کنید، ممکن است دیگران شما را آگاه یا قابل اعتماد ببینند، که باعث شهرت شما می‌شود و احتمال اینکه دیگران در آینده به شما مراجعه کنند را افزایش می‌دهد.

3. شما قابل مشاهده هستید

دیده شدن به معنای حضور در هر رویداد نیست، بلکه نشان دادن این است که شما عضوی قابل اعتماد و حامی در حرفه خود هستید. همانطور که به طور موثر شبکه می کنید، به چهره ای آشنا تبدیل می شوید که به راحتی قابل تشخیص است. ممکن است مردم بخواهند شما را بشناسند و به شما فرصتی می دهند تا مهارت های خود را به نمایش بگذارید و در مورد آنچه ارائه می دهید بحث کنید. دیده شدن، شانس برجسته شدن شما را به عنوان یک نامزد افزایش می دهد، به خصوص اگر به دنبال فرصت های شغلی جدید هستید.

4. علایق شغلی را افزایش می دهد

شبکه سازی با معرفی افرادی که می توانند برای پیشرفت شغلی مانند تصحیح رزومه یا نامه پوششی یا تمرین سوالات مصاحبه مشاوره ارائه دهند، علایق شغلی را افزایش می دهد. یا، ممکن است با مربیانی در همان صنعت ملاقات کنید که می توانند در مورد درخواست افزایش حقوق یا ارتقاء، مشاوره ارائه دهند.

5. فرصت های شغلی ایجاد می کند

در برخی موارد، مشاغل موجود در صفحه مشاغل یک شرکت فهرست نشده اند و به دانش داخلی نیاز دارند. روابط شبکه ای شما ممکن است شما را از فرصت های شغلی بدون آگهی مطلع کند یا حتی شما را معرفی کند. اگر به دنبال شغل جدیدی هستید، حتماً به شبکه خود اطلاع دهید تا بتوانند شانس پیشرفت شغلی یا رشد شخصی را ارائه دهند.

برای افرادی که کسب و کار خود را اداره می کنند، شبکه می تواند شما را در معرض مشتریان جدید یا مشاوره سرمایه گذاری تجاری قرار دهد. اگر مشغول استخدام هستید، شبکه ممکن است کاندیدای ایده آل را ارائه دهد.

6. شما بیشتر می دانید

شبکه‌سازی دسترسی به اطلاعات جدید و ارزشمند را ایجاد می‌کند، به‌ویژه زمانی که از طیف وسیعی از افراد آگاه باشد. ممکن است درباره پیشرفت‌های جدید بشنوید یا تکنیک‌هایی را بیاموزید که دیگران در صنعت شما استفاده می‌کنند. سعی کنید مخاطبینی را دنبال کنید که می توانید از آنها یاد بگیرید و رشد کنید تا از رقبای خود جلوتر بمانید.

7. مشاوره و پشتیبانی شغلی پیدا می کنید

ملاقات با افراد با چالش‌های رایج ممکن است پیشنهادها یا توصیه‌های ارزشمندی را برای رویکردی که قبلاً در نظر نگرفته بودید ارائه دهد. شبکه سازی می تواند شما را با مربیانی آشنا کند که می توانند نقدهای حرفه ای ارائه دهند و به شما در دستیابی به اهداف شغلی خود کمک کنند.

8. اعتماد به نفس ایجاد می کنید

شبکه سازی باعث افزایش اعتماد به نفس و توسعه مهارت های اجتماعی می شود. ایجاد مکالمه با افرادی که نمی‌شناسید به شما امکان می‌دهد تا رشد کنید تا به خود مطمئن و راحت شوید. ایجاد روابط تجاری می تواند سایر روابط اداری، حرفه ای و شخصی را با توسعه مهارت های افراد تقویت کند.

9. ممکن است رویکرد متفاوتی را در نظر بگیرید

گاهی اوقات دیدن یک مشکل دشوار است، به خصوص اگر برای مدتی سعی کرده باشید راه حلی پیدا کنید. به شبکه خود رجوع کنید تا به شما کمک کند از زاویه دیگری به وضعیت نگاه کنید. چشمان شاداب ممکن است راه حل جایگزینی را ببینند یا به شما در غلبه بر موانع کمک کنند. درخواست از شبکه خود برای نظرات یا مشاوره، اعتماد را منتقل می کند و به توسعه روابط طولانی مدت کمک می کند.

10. شما پاسخ سوالات را دریافت می کنید

شبکه‌ها می‌توانند به سؤالات سخت پاسخ دهند و برنامه‌های عملی برای غلبه بر یک مانع یا رسیدن به یک معیار تشکیل دهند. پرسیدن سوالات مرتبط با صنعت ممکن است اطلاعاتی را در مورد روندهای جدید کسب و کار ارائه دهد، یا ممکن است نکاتی را در مورد یک فناوری جدید بشنوید. پرسیدن سوالات پاسخ هایی به دست می دهد که ممکن است به شما برتری نسبت به رقیبتان بدهد.

11. ممکن است راه حل های شخصی پیدا کنید

شبکه شما در جنبه های دیگری غیر از تجارت ارزشمند است. شاید قصد دارید در بهار حمام خود را بازسازی کنید و یک رویداد شبکه به شما یک پیمانکار معتبر را معرفی کند.

شبکه شما منبعی برای افرادی است که می توانند شخصاً به شما خدمات ارائه دهند و استخدام آنها می تواند روابط حرفه ای شما را تقویت کند.

12. روابط طولانی مدت ایجاد می کنید

شبکه سازی شما را با متخصصان همفکری آشنا می کند که ممکن است علایق مشترک شما را نیز داشته باشند. تعامل با همتایان یا متخصصان صنعت اغلب می تواند به شما کمک کند تا روابط مهمی برای به اشتراک گذاشتن اهداف و آرزوها ایجاد کنید. شبکه شما ممکن است شما را با افرادی آشنا کند که با آنها دوستی عمیق تری برقرار می کنید تا بتوانید به صورت حرفه ای و شخصی از یکدیگر حمایت کنید.

13. اثرات مثبتی بر سلامتی دارد

ایجاد پیوندها سلامت روحی و جسمی شما را افزایش می دهد. با ایجاد روابط، احساس ارزشمندی و ارزش را در خود ایجاد می کنید. مشاوره دادن به دیگران و کمک به موفقیت آنها می تواند به شما روحیه عاطفی بدهد. ایجاد رابطه مستلزم چندین مهارت نرم مانند ارتباط و کار تیمی است که هر بار که شبکه می کنید تقویت می شود.

14. می توانید رویای خود را دنبال کنید

شبکه سازی فرصتی برای یافتن شغلی است که دوستش دارید. ممکن است با افرادی ملاقات کنید که برای شغل ایده آل استخدام می شوند یا کارآموزی یا کارآموزی را ارائه می دهند. شبکه شما ممکن است به شما در مورد فرصت های شغلی جدید هشدار دهد یا شما را به مدیران استخدام ارجاع دهد. مطمئن شوید که شبکه شما می‌داند به دنبال چه هستید و چه چیزی را وارد کار می‌کنید.

نحوه شبکه سازی موثر

شبکه‌سازی به جای اینکه منحصراً در یک رویداد انجام شود، ادامه دارد. ایجاد شبکه ها به زمان، صبر و ثبات نیاز دارد.

در اینجا لیستی از نکات برای ساخت موثر شبکه شما آمده است:

1. به دنبال فرصت های حرفه ای و اجتماعی باشید

رویدادهای تجاری تنها یک فرصت شبکه ای هستند، مکان های زیادی را که با افراد دیگر در تعامل هستید در نظر بگیرید. همانطور که با دیگران ملاقات می کنید، کارهایی که انجام می دهید یا شغلی را که به دنبال آن هستید به اشتراک بگذارید. مطمئن شوید که رویکرد خود را مطابق با رسمی بودن رویداد تنظیم کنید.

2. از قبل برنامه ریزی کنید

قبل از شرکت در یک رویداد یا گردهمایی، دریابید که چه کسی در آن رویداد خواهد بود و در صورت نیاز تحقیق کنید. سوالات یا موضوعاتی را برای هر کسی که تصمیم دارید به آن نزدیک شوید آماده کنید. به یاد داشته باشید که موضوعات مربوط به علایق مشترک و غیر تجاری مانند سرگرمی ها یا سرگرمی ها را درج کنید. کارت‌های ویزیت آماده تحویل و ایجاد سیستمی برای به خاطر سپردن یا بایگانی مخاطبین با جزئیات مناسب مانند شرکت، اطلاعات تماس و نحوه آشنایی خود داشته باشید.

3. تأثیر مثبتی از خود به جا بگذارید

افراد خوش بین تاثیر خوبی می گذارند و کسانی که در مورد کاری که انجام می دهند هیجان نشان می دهند می توانند الهام بخش دیگران باشند. هنگام صحبت با کسی از گوش دادن فعال استفاده کنید و سؤال یا معضل او را برای او تکرار کنید. اگر شما علاقه مند به نظر می رسید و به روشی آگاهانه و متفکرانه پاسخ می دهید، دیگران احتمالاً به خوبی پاسخ می دهند یا شما را به یاد می آورند.

4. پیگیری و پیگیری کنید

اگر قولی دادید، عمل کنید؛ اگر پیشنهادی به یا توسط شما ارائه شد، پیگیری کنید. تماس های تلفنی را پاسخ دهید یا به ایمیل ها و پیامک ها فورا پاسخ دهید. مهمتر از همه، استانداردهای کسب و کار خود را برای ایجاد یک شبکه موثر و مثبت به طور مداوم نشان دهید و از آنها حمایت کنید.

چگونه یک شبکه حرفه ای بسازیم

شبکه حرفه ای شما می تواند هر کسی باشد که به شما در پیشرفت در حرفه و صنعت کمک کند. افرادی را که از قبل می‌شناسید فهرست کنید تا مشخص کنید آیا می‌توانند ارتباط ارزشمندی در زندگی حرفه‌ای شما داشته باشند یا خیر. برای ایجاد موثر شبکه حرفه ای خود این مراحل را دنبال کنید:

1. اهداف شبکه خود را تعیین کنید

برای کمک به حرکت در فرآیند شبکه و اطمینان از اینکه از زمان و منابع خود عاقلانه استفاده می کنید، اهدافی را برای خود تعیین کنید. با برقراری ارتباط با متخصصان صنعت، تصمیم بگیرید که هدفتان چیست. دلایل بالقوه برای ایجاد شبکه شما می تواند به دست آوردن فرصت های شغلی، افزایش دانش صنعت یا دریافت مشاوره شغلی باشد.

هنگامی که اهداف خود را تعیین کردید، ارتباطاتی را بیابید که می توانند به شما در دستیابی به این اهداف کمک کنند. در مورد اتصالات فعلی خود فکر کنید و مشخص کنید که کدام یک دارای ویژگی هایی هستند که به دنبال آن هستید. در مورد متخصصان خارج از شبکه خود که دارای این مشخصات هستند نیز تحقیق کنید. بر اساس عناوین شغلی، موقعیت مکانی و سوابق خود، یاد بگیرید که در چه رویدادهای صنعتی ممکن است شرکت کنند.

2. یک زمین آسانسور قانع کننده بسازید

قبل از اینکه با هر حرفه ای ملاقات کنید، یک سخنرانی آسانسوری آماده کنید که یک سخنرانی 30 تا 60 ثانیه ای است و نقاط قوت، ارزش و پیشینه شما را ذکر می کند. اگر برای فرصت‌های شغلی بالقوه شبکه‌سازی می‌کنید، بر ارزش خود و اینکه چرا برای یک شرکت مناسب هستید، تأکید کنید.

هنگام معرفی خود به حرفه ای ها، طرح شما باید سریع، قانع کننده و قانع کننده باشد. با در اختیار گذاشتن کارت ویزیت، دسته‌های رسانه‌های اجتماعی یا اطلاعات تماس، دعوت‌نامه‌ای برای ارتباط بیشتر در پایان سخنرانی خود بگنجانید.

3. به ارتباطات فعلی برسید

مهم نیست در کجای سفر حرفه ای خود هستید، باید از قبل یک شبکه داشته باشید. با افرادی که می شناسید و می توانند به شما در پیشرفت شغلی کمک کنند، تماس بگیرید. این افراد می توانند دوستان، همکلاسی ها، همکاران فعلی یا قبلی، اعضای خانواده یا همکاران باشند. این روابط را با ارتباط مستقیم با آنها یا ارتباط در رسانه های اجتماعی پرورش دهید و رشد دهید.

از آنها بخواهید که شخصاً در هنگام شام یا قهوه ملاقات کنند تا در مورد اهداف و آرزوهای حرفه ای خود صحبت کنند. آنها ممکن است راهنمایی، منابع و توصیه هایی را برای پیشرفت در صنعت ارائه دهند یا اطلاعات تماس ارتباطات خود را به شما بدهند که می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

4. به سازمان های محلی و ملی بپیوندید

با پیدا کردن سازمان های محلی و ملی در صنعت خود که مورد علاقه شما هستند، شبکه خود را بیشتر گسترش دهید. تحقیق کنید و فهرستی از سازمان‌های بالقوه‌ای تهیه کنید که برای شما جذاب هستند و با اهداف شبکه‌ای که برای خود تعیین کرده‌اید هماهنگ هستند. سازمان‌هایی را در نظر بگیرید که هم به سمت جایی که در حال حاضر در شغل خود هستید و هم جایی که قصد دارید باشید، مانند گروه‌هایی برای کارآفرینان، کارمندان از راه دور یا متخصصان کسب‌وکار به کسب‌وکار را هدف قرار دهید.

با شرکت در رویدادهای آن‌ها، ثبت‌نام در خبرنامه‌ها یا پیوستن به صفحات رسانه‌های اجتماعی، تعیین کنید که آیا آنها برای شما مناسب هستند یا خیر. عضو رسمی سازمان هایی شوید که بیشترین جذابیت را برای شما دارند و بیشترین ارزش حرفه ای را ارائه می دهند. اعضای این جوامع را که دارای عناوین یا دستاوردهایی هستند که قصد دستیابی به آنها را نیز دارید، پیدا کنید و با آنها ارتباط بیشتری برقرار کنید.

5. از رسانه های اجتماعی برای یافتن ارتباطات جدید استفاده کنید

می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی برای پیدا کردن و دسترسی به ارتباطات احتمالی استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید در رویدادها شرکت کنید و شخصا صحبت کنید، این یک راه حل عالی برای شروع است. با متخصصان صنعت که ارزش ها، آرمان ها و علایق مشابه شما دارند ارتباط برقرار کنید. برای آنها پیامی بفرستید که به طور خلاصه به شما بگوید که چه کسی هستید و چرا می خواهید وصل شوید.

ارتباط خود را با آنها با اظهار نظر در مورد پست ها یا حفظ یک مکالمه معمولی از طریق رسانه های اجتماعی ادامه دهید. هنگامی که یک رابطه آنلاین حرفه ای با آنها برقرار می کنید، می توانید روزی با آنها ملاقات حضوری احساس راحتی کنید.

6. در رویدادهای صنعت شرکت کنید

بسیاری از سازمان‌هایی که به آنها ملحق می‌شوید ممکن است اغلب میزبان رویدادهای صنعت باشند. برای ملاقات حضوری با برخی از ارتباطات آنلاین خود در این گردهمایی ها شرکت کنید. برخی از این ها ممکن است رویدادهای آموزشی یا کلاس هایی برای کمک به یادگیری یک مهارت جدید یا توسعه توانایی های شما باشد. سعی کنید در این رویدادها مرتباً با افراد جدید ملاقات کنید و تا آنجا که ممکن است ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید رویدادهای صنعت را به صورت آنلاین تحقیق کنید تا رویدادهایی را که در منطقه شما اتفاق می‌افتد، مانند کنفرانس‌ها، همایش‌ها یا سمینارها بیابید.

7. از ارتباطات بخواهید رزومه شما را بررسی کنند

اگر هدف اصلی شما از ایجاد و گسترش شبکه خود، به دست آوردن سرنخ های شغلی بیشتر است، برای مشاوره و راهنمایی در مورد جستجوی کار، حضوری با آنها ملاقات کنید. افراد ارتباطی را برای ناهار دعوت کنید و رزومه خود را بیاورید. از آنها در مورد آنچه که فکر می کنند برای کارفرمایان متمایز است، بخواهید. آنها همچنین ممکن است نکاتی را برای بقیه مراحل جستجوی کار ارائه دهند، مانند پیدا کردن شرکت هایی که با علایق شما مطابقت دارند، مهارت های مصاحبه شما را بهبود بخشند و یک نامه حمایتی قانع کننده بنویسید.

نکاتی برای ایجاد مهارت های شبکه ای

توانایی‌های شبکه‌ای قوی ایجاد یک رابطه ارزشمند با ارتباطات را آسان‌تر می‌کند، که می‌تواند آنها را برای ارائه راهنمایی و پشتیبانی برای برتری در حرفه‌تان ترغیب کند. از این نکات برای بهبود مهارت های شبکه خود استفاده کنید:

  • برای جستجوی شغل خود از کمک بخواهید: هنگامی که با افراد بالقوه ملاقات می کنید یا با آنها صحبت می کنید، از آنها بخواهید که در فرآیند جستجوی شغل به شما کمک کنند، نه اینکه مستقیماً از شما کمک کنند تا شغلی پیدا کنید. آنها ممکن است احساس کنند مجبور هستند شما را با شبکه خود وصل کنند و پشتیبانی بیشتری نیز ارائه دهند.

  • راه هایی برای پیگیری و اتصال مجدد پیدا کنید: مهم است که با مخاطبین خود در ارتباط باشید. گهگاه با افرادی که مدتی است با آن ها صحبت نکرده اید تماس بگیرید تا وضعیت آنها را جویا شوید و در صورت تمایل، برای حفظ ارتباط قوی با آنها درخواست کنید که با آنها ملاقات کنید.

  • همیشه مؤدب و حرفه ای بمانید: هر تعاملی با شبکه بالقوه و فعلی شما باید مؤدبانه، حرفه ای و مؤدبانه با گفتن «متشکرم» و استفاده از مهارت های شنیداری شما باشد. این می تواند شبکه شما را تحت تاثیر قرار دهد و شهرت حرفه ای شما را بهبود بخشد.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.