هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
صفر تا صد ازمون ایلتس

صفر تا صد ازمون ایلتس

دسته بندی : مقالات
1401/03/29

ازمون ایلتس (سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی) محبوب‌ترین آزمون زبان انگلیسی در جهان برای کار، تحصیل و مهاجرت است. بیش از 10.000 سازمان، آیلتس را به عنوان یک شاخص قابل اعتماد برای شناسایی توانایی واقعی افراد در برقراری ارتباط مؤثر به زبان انگلیسی می‌شناسند. آیلتس مهارت زبان انگلیسی یک شرکت‌کننده آزمون را در چهار مهارت اصلی گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن ارزیابی می‌کند. برای اینکه اطلاعات دقیقی درباره این آزمون و موارد مختلف آن بدانید، تا انتها همراه ما در سایت برتر آموز باشید.

صفر تا صد ازمون ایلتس

آیلتس که بر روی کامپیوتر یا کاغذ ارائه می‌شود، تنها آزمون زبان پرمخاطب است که برای مهاجرت به استرالیا، کانادا، نیوزلند، بریتانیا و بسیاری کشورهای دیگر به رسمیت شناخته شده است. آیلتس در بیش از 30 سال گذشته با تمرکز بر مکالمات انسانی، پیشگام آزمون چهار مهارت زبان انگلیسی بوده است و امروزه نیز به تعیین استانداردهای جهانی برای آزمون زبان انگلیسی ادامه می‌دهد.

  • تاریخچه ازمون ایلتس

در طول دهه 1970، محققان به دنبال بهبود آزمون زبان انگلیسی با معرفی عناصر کاربردی و مرتبط‌تر در ارزیابی‌های استانداردی بودند که برای دانشجویان دانشگاه کاربرد بیشتری داشته باشد. این ایده‌ها تحت نظریه‌های یادگیری «ارتباطی» و «انگلیسی برای اهداف خاص» ترویج می‌شدند.

شکل گیری ازمون ایلتس

نتیجه این تلاش‌ها شکل‌گیری خدمات آزمون زبان انگلیسی (IELTS) بود که در سال 1980 جایگزین EPTB شد. IELTS مجموعه‌ای از شش واحد بود که پنج مورد از آن‌ها موضوعی خاصی مانند علوم زندگی، مطالعات اجتماعی، علوم فیزیکی، فناوری و پزشکی را پوشش می‌دادند.

مشکلات لجستیکی در مدیریت، تعداد کلی شرکت‌کنندگان در آزمون IELTS را کاهش داد و تنها 4.000 نفر در سال 1981 و فقط 10.000 نفر در سال 1985 در آزمون شرکت کردند. مشکل دیگر IELTS این واقعیت بود که فاقد ورودی بین‌المللی بود.

سیستم بین‌المللی ازمون زبان انگلیسی

سیستم بین‌المللی ازمون زبان انگلیسی در طول دهه 1980 توسعه یافت و اولین بار در سال 1989 برای دانش آموزان اجرا شد. خالقان و مدیران این آزمون شورای بریتانیا، ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج، برنامه توسعه بین‌المللی دانشگاه‌ها و کالج‌های استرالیا بودند.

ساختار ایلتس

سازمان اخیر یک دیدگاه و رویکرد بین‌المللی را به توسعه آزمون اضافه کرد. ساختار آیلتس دارای چهار ماژول خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن در دو نسخه آموزش آکادمیک و عمومی بود که از آن زمان تاکنون اساس این آزمون بوده است.

ماژول‌های گفتاری و شنیداری عمومی بودند و تنها یک نسخه از این دو بخش وجود داشت. بخش‌ های خواندن و نوشتن برای آزمایش این مهارت‌ ها در رشته‌ های دانشگاهی طراحی شده بود. این بخش‌ ها تا حد امکان به دوره تحصیلی مورد نظر زبان‌ آموز نزدیک بود و تنها سه نسخه از این ماژول‌ها (علوم و فناوری، علوم زیستی و علوم اجتماعی) در دسترس قرار داشت.

بقایای ایلتس

بنابراین، ایلتس اولیه بقایایی از خرده آزمون‌های IELTS مربوط به موضوع را حفظ کرد. تعداد سالانه شرکت‌ کنندگان در آزمون آیلتس به سرعت از تعداد دانش‌ آموزانی که در آزمون IELTS شرکت کرده بودند، پیشی گرفت. تا سال 1995، 2010 مرکز آزمون در سراسر جهان وجود داشت و حدود 43.000 دانش‌آموز هرساله در آزمون آیلتس شرکت می‌کردند. ایلتس یکی از رایج ترین ازمون های زبان انگلیسی است و یکی از مناسب ترین گزینه ها برای اموزش زبان انگلیسی است.

  • بازنگری‌ها در ایلتس

ایلتس در سال 1995 به‌ طور اساسی مورد بازنگری قرار گرفت. اولین تغییر حذف ماژول‌ های نوشتاری و ریدینگ مخصوص رشته‌ ها و تلفیق آن‌ ها در یک ماژول واحد بود. تغییرات مهم دیگر در ساختار اداری سازمان و دپارتمان صورت گرفت.

صفر تا صد ازمون ایلتس

تلاش‌ ها برای بهبود آیلتس تا قرن بیست و یکم ادامه داشته است. در سال 2001، بخش اسپیکینگ تغییر کرد تا تعداد وظایف کمتری را شامل شود. اسکریپت‌ های ممتحن و معیارهای امتیازدهی خاص‌تر نیز در مقاله اسپیکینگ آیلتس ادغام شدند.

تحول در ایلتس

ارزیابی بخش نوشتن در سال 2005 به‌روز شد تا چهار حوزه ارزیابی را شامل شود در حالی‌ که قبلاً فقط سه حوزه وجود داشت. تا آن زمان آیلتس فقط یک آزمون کاغذی بود تا اینکه اولین آزمون آیلتس کامپیوتری در سال 2005 ارائه شد. آزمون مهارت‌های زندگی آیلتس نسخه جدیدی از این آزمون است که برای اولین بار در سال 2015 برگزار شد.

آیلتس در حال حاضر به صورت سالانه بیش از 2.5 میلیون متقاضی دارد و در بیش از 140 کشور برگزار می‌شود که آن را به یکی از محبوب‌ ترین ارزیابی‌ های استاندارد در جهان تبدیل کرده است.

ازمون ایلتس در بیش از 1100 مرکز برگزار می‌شود و به طور گسترده توسط دانشگاه‌ ها و سایر سازمان‌ ها در تمام کشورهای اصلی انگلیسی‌ زبان پذیرفته شده است.

  • فرمت ازمون ایلتس

آیلتس آزمونی برای سنجش هر چهار مهارت زبانی گوش دادن (لیسنینگ)، خواندن (ریدینگ)، نوشتن (رایتینگ) و صحبت کردن (اسپیکینگ) است. شما باید آزمون‌ های گوش دادن، خواندن و نوشتن را در یک روز، پشت سر هم و بدون وقفه در بین آن‌ها انجام دهید.

اما برای آزمون صحبت کردن، می‌توانید به صورت آنلاین در تاریخ و ساعت دلخواه خود یک اسلات رزرو کنید. اگر در زمان تعیین شده موفق به انتخاب یک اسلات نشوید، یک اسلات به طور خودکار به شما اختصاص می‌یابد. کل مدت زمان این آزمون زیر سه ساعت بوده و نمرات آن از صفر تا 9 است.

  • لیسنینگ (30 دقیقه):

شما باید به چهار قطعه ضبط شده گوش دهید و سپس به سؤالات مطرح شده پاسخ دهید. قطعات پخش شده به زبان انگلیسی مادری هستند و مدت زمان آزمون نیز 30 دقیقه است.

  • ریدینگ (60 دقیقه):

آزمون ریدینگ آیلتس از شما می‌خواهد به 40 سؤال پاسخ دهید و به‌گونه‌ای طراحی شده است که توانایی شما را در مجموعه‌ ای کامل از مهارت‌ های خواندن آزمایش کند.

  • رایتینگ (60 دقیقه):

آزمون رایتینگ آیلتس شما را ملزم به نوشتن دو متن می‌کند و موضوعات را بر اساس ماژول شما (عمومی یا آکادمیک) پوشش می‌ دهد.

صفر تا صد ازمون ایلتس

  • اسپیکینگ (11-14 دقیقه):

آزمون اسپیکینگ آیلتس مهارت‌ های گفتاری انگلیسی شما را ارزیابی می‌کند. ضبط و انجام این آزمون در سه بخش صورت می‌ پذیرد.

برای یافتن ایده‌ های اصلی، جزئیات، استدلال‌ ها، کوتاه‌ مدت و پی بردن به نگرش‌ ها، نظرات و مقاصد نویسندگان این آزمون باید به راهنماهای مختلف در این زمینه مراجعه کنید. وب‌ سایت اصلی ایلتس بهترین و موثق‌ترین منبع برای کسب اطلاعات مورد نظر محسوب می‌شود.

  • ازمون لیسنینگ ایلتس

ماژول لیسنینگ آیلتس 40 سؤال دارد که به چهار قسمت 10 سؤالی تقسیم شده است. در هر قسمت قطعه‌ای ضبط شده پخش می‌شود که باید با گوش دادن به سؤالات مربوطه پاسخ دهید.

در آزمون کاغذی، شما 30 دقیقه فرصت خواهید داشت تا به تمامی 40 سؤال پاسخ دهید. پس از اتمام آزمون باید ظرف 10 دقیقه برای قسمت بعدی آزمون آماده شوید. هر یک از پاسخ‌ های صحیح یک نمره دارد و اگر پاسخ اشتباه بدهید، هیچ نمره‌ای نمی‌گیرید.

چهار بخش آزمون لیسنینگ آیلتس شامل موارد زیر است:

  1. شامل نیازهای اجتماعی و گفتگو بین دو سخنران است؛ مثلاً برنامه‌ریزی سفر، رزرو محل اقامت، حضور در شهری ناشناخته و غیره.
  2. نیازهای اجتماعی را به صورت مونولوگ تشریح خواهد کرد؛ مثلاً خدمات دانشجویی در محوطه دانشگاه، مصاحبه، خرید و غیره.
  3. در مورد زمینه آموزش و پرورش و در قالب گفتگویی بین 4 نفر است؛ مثلاً انجام تکالیف تحصیلی، سخنرانی یک استاد، انجام پروژه تحقیقاتی و غیره.
  4.  مونولوگ بوده و از بخش‌های قبلی پیچیده‌تر است؛ مثلاً گرم شدن زمین، صحبت در مورد گونه‌های در معرض خطر، بزرگ شدن کودکان، آتش‌سوزی جنگل‌ها و غیره.

نمرات کسب شده در ازمون

  • اگر امتیاز 0-17 را در ماژول شنیداری کسب کنید، امتیاز بدی است و باید زمان بیشتری را برای بهبود مهارت شنیداری خود اختصاص دهید.
  • اگر امتیاز 18-27 را کسب کنید، در شرایط امتحان نمره قابل قبولی کسب خواهید کرد. اما اگر خواهان امتیاز بیشتری هستید، باید آزمون‌ های تمرینی بیشتری انجام دهید.
  • اگر امتیاز 28-40 را کسب کنید، در لیسنینگ متخصص هستید و نمره مطلوبی گرفته‌اید.

صفر تا صد ازمون ایلتس

  • آزمون ریدینگ ایلتس

ازمون ریدینگ ایلتس شامل 40 سؤال است که برای سنجش طیف وسیعی از مهارت‌های خواندن طراحی شده‌اند. این سؤالات عبارت‌اند از خواندن برای اصل، خواندن برای ایده‌های اصلی، خواندن برای جزئیات، کوتاه کردن، درک استدلال منطقی و شناخت نظرات، نگرش‌ها و اهداف نویسندگان. در هر دو آزمون آیلتس عمومی و آکادمیک سؤالات مشابهی دریافت خواهید کرد اما موضوعات متن ریدینگ متفاوت خواهد بود.

مدیریت زمان در این آزمون مهم است زیرا شما فقط 60 دقیقه فرصت دارید تا به 40 سؤال پاسخ دهید. همیشه توصیه می‌ شود که برای هر قسمت از آزمون ریدینگ بیش از 20 دقیقه وقت نگذارید.

اگر قسمت اول برای شما آسان باشد، آن را در مدت زمان کوتاه‌ تری به پایان رسانده و فرصت بیشتری برای پاسخ دادن به سؤالات در دو بخش بعدی خواهید داشت. سؤالات آزمون به مرور سخت‌تر می‌شوند بنابراین باید زمان کافی برای پاسخگویی به سؤالات نهایی داشته باشید.

آزمون آیلتس عمومی ریدینگ

بخش‌های ریدینگ آموزش عمومی آیلتس عصاره‌ای از مطالبی است که به صورت روزانه در کشورهای انگلیسی‌ زبان با آن‌ ها روبرو خواهید شد. سؤالات این بخش توانایی شما را در درک مطالب موجود در مطالب روزمره زیر خواهند سنجید.

  • روزنامه‌ها
  • آگهی‌ها
  • کتاب‌های راهنما
  • اطلاعیه‌ها

آزمون آیلتس آکادمیک ریدینگ:

این آزمون برای پذیرش و ثبت‌نام در دانشگاه‌ های حرفه‌ ای سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین سؤالات این بخش توانایی شما را در درک مطالب آکادمیک آزمایش خواهد کرد.

  • کتاب‌ها
  • مجلات علمی
  • ژورنال‌ها
  • روزنامه‌ها
  • آزمون رایتینگ ایلتس

ازمون رایتینگ ایلتس 60 دقیقه طول می‌ کشد و شما باید دو متن را بنویسید که هر کدام به انواع گزاره‌های یک متن کامل و مفید مانند توضیح، گزارش، بحث، استدلال و ارائه مثل نیاز دارند.

متن رایتینگ آیلتس 1:

در قسمت اول برخی اطلاعات گرافیکی یا تصویری به شما وظیفه داده می‌شود و از شما انتظار می‌ رود که یک گزارش توصیفی حداقل 150 کلمه‌ای در مورد اطلاعات ارائه شده بنویسید.

متن رایتینگ آیلتس ۲:

مورد دوم سخت‌تر است زیرا از شما انتظار می‌ رود که یک استدلال مکتوب در مورد موضوعی معین ارائه دهید. شما باید پاسخ خود را به وضوح و با ذکر چند مثال برای حمایت از نظرات خود سازمان‌ دهی کنید. این متن باید حداقل 250 کلمه باشد و از آنجایی که متن 2 طولانی‌تر از متن 1 است، توصیه می‌شود که تقریباً 40 دقیقه را به متن دوم و 20 دقیقه را به متن اول اختصاص دهید.

صفر تا صد ازمون ایلتس

آزمون آیلتس عمومی رایتینگ:

اگر قصد شرکت در ماژول عمومی را دارید، آزمون رایتینگ متفاوت خواهد بود. شما یک ساعت فرصت دارید تا دو متن 150 و 250 کلمه‌ای را مانند ماژول آکادمیک تکمیل کنید. بااین‌حال، متن 1 شبیه یک نامه است، درحالی‌که متن 2 یک مقاله بر اساس موضوعی معین خواهد بود.

  • آزمون اسپیکینگ آیلتس

آزمون اسپیکینگ آیلتس مهارت شما در انگلیسی گفتاری را به بوته آزمایش می‌گذارد. این آزمون بین 11 تا 14 دقیقه طول می‌ کشد که در آن شما و یک ممتحن آیلتس درباره موضوعات مختلف با یکدیگر صحبت خواهید کرد. آزمون شما در یک اتاق ساکت برگزار می‌شود که شما را تشویق می‌کند به صحبت کردن ادامه دهید.

برخلاف آزمون هوش مصنوعی، یک ممتحن آیلتس می‌ تواند به شما احساس آرامش و اعتماد به‌ نفس بدهد. او همچنین می‌ تواند لهجه شما را درک کرده تا بهترین نمره ممکن را به شما بدهد. آزمون اسپیکینگ دارای 3 بخش مختلف زیر است:

  • قسمت 1:

ممتحن از شما سوا لاتی کلی در مورد خودتان و طیف وسیعی از موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، کار، مطالعات و علایق شما خواهد پرسید. این قسمت بین 4 تا 5 دقیقه طول می‌کشد.

  • قسمت 2:

در ابتدا یک کارت به شما داده می‌ شود و ممتحن از شما می‌خواهد که درباره موضوع آن کارت صحبت کنید. قبل از صحبت کردن 1 تا 2 دقیقه فرصت آماده شدن خواهید داشت. بعد از صحبت شما ممتحن برای اتمام این بخش از آزمون یک یا دو سؤال در مورد همان موضوع خواهد پرسید.

  • قسمت 3:

از شما سؤالات بیشتری در ارتباط با موضوع قسمت 2 پرسیده می‌شود. این سؤالات به شما امکان می‌دهد در مورد ایده‌ها و موضوعات انتزاعی بیشتری بحث کنید. این بخش از آزمون بین 4 تا 5 دقیقه طول خواهد کشید.

  • ضوابط آزمون آیلتس

آزمون کتبی آیلتس در یک روز برگزار می‌شود و آزمون شفاهی (اسپیکینگ) نیز ظرف یک هفته بعد از آزمون کتبی انجام خواهد شد. آزمون آیلتس کامپیوتری از نظر تمامی مؤسسات، دانشگاه‌ ها و مراکزی که آزمون آیلتس را معتبر می‌دانند، قابل قبول است.

البته آزمون کامپیوتری (Computer-Delivered IELTS) با آزمون آیلتس آنلاین (IELTS Indicator) متفاوت بوده و این آزمون در ایران برگزار نمی‌گردد. نتایج آزمون کاغذی آیلتس ظرف 13 الی 15 روز و نتایج آزمون کامپیوتری آیلتس نیز 3 تا 5 روز بعد از آزمون ارائه خواهد شد.

صفر تا صد ازمون ایلتس

هزینه برگزاری این آزمون از داوطلبین تأمین می‌ شود و هرساله یک نرخ مشخص از طرف آیلتس تعیین می‌گردد. داوطلبین با پرداخت این مبالغ به تداوم برگزاری این آزمون مفید بین‌المللی کمک می‌کنند. با توجه به فوایدی که قبولی در این آزمون برای خود شرکت‌کننده دارد، می‌توان گفت یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ ها برای خود وی محسوب می‌شود.

چرا آیلتس را انتخاب کنیم؟

محتوای آزمون‌ های آیلتس توسط یک گروه بین‌المللی از متخصصان تهیه می‌شود و تحت تحقیقات گسترده‌ ای قرار می‌گیرد. همه این اقدامات برای آن است که اطمینان حاصل شود این آزمون برای هر داوطلبی صرف نظر از ملیت، پیشینه، جنسیت، سبک زندگی یا موقعیت مکانی او منصفانه و بی‌ طرفانه باقی می‌ماند. برخی از دلایل شناخته شدن آزمون آیلتس به عنوان معتبرترین و پر استقبال ترین آزمون سنجش مهارت زبان در دنیا به شرح زیر هستند:

  • این آزمون بسیار معتبر است:

هزاران دانشگاه و کالج معتبر جهان نتایج آیلتس را به عنوان مدرکی دال بر مهارت فرد داشتن در زبان انگلیسی قبول دارند.

  • این ازمون سنجشی برای استخدام افراد است:

سازمان‌ های ثبت‌ نام حرفه‌ای در بسیاری از زمینه‌ ها از جمله حسابداری، مهندسی، حقوق، پزشکی، پرستاری، داروسازی و سازمان‌های آموزشی در بسیاری از کشورها نمرات آیلتس را می‌پذیرند. این بدان معناست که برای استخدام حرفه‌ای در یک کشور انگلیسی‌زبان باید دوره آیلتس را بگذرانید.

  • ازمون ایلتس برای مهاجرت مناسب است:

اکثر دولت‌ها نمرات ایلتس را به عنوان مدرک مهارت‌ های زبانی و شرط لازم برای اقامت دائم شما، به سایر آزمون‌ های زبان انگلیسی ترجیح می‌دهند. برخلاف سایر ارائه‌ دهندگان، آزمون عمومی آیلتس تنها آزمون غیر آکادمیک موجود و مورد پذیرش برای مهاجرت به استرالیا، نیوزلند، کانادا، بریتانیا و ایالات‌ متحده آمریکا است.

  • نتایج ازمون ایلتس منصفانه‌ تر است:

آیلتس شما را بر اساس توانایی‌ های ارتباطی عملی شما ارزیابی می‌کند و ارزیابی دقیقی از چهار مهارت اصلی زبان ارائه می‌دهد. این برنامه به جای دانش تخصصی داوطلب بر آزمایش توانایی‌ های زبان تمرکز دارد و در دو نسخه آکادمیک و عمومی ارائه می‌شود. به علاوه، آزمون اسپیکینگ آیلتس به صورت تک‌به‌تک با یک ممتحن معتبر برگزار می‌شود.

  • فرصت‌های شغلی شما را افزایش می‌دهد:

این روزها مهارت‌های ارتباطی عالی بسیار ضروری است زیرا پنجاه و پنج کشور جهان، انگلیسی را به عنوان زبان اول خود می‌ شناسند. با تسلط خوب بر زبان انگلیسی می‌توانید گزینه‌های شغلی خود را به کشورهای خارجی نیز گسترش دهید. برای به دست آوردن شغل در بسیاری از کشورها مانند نیوزلند و کانادا باید به کسب نمراتی خاص در آزمون آیلتس بپردازید.

  • به افزایش میزان مطالعه شما کمک می‌کند:

ازمون ایلتس به شما کمک می‌کند تا اهداف روشنی را تعیین کنید و به شما انگیزه مطالعه بیشتری می‌دهد. اگر اهداف مشخصی نداشته باشید، زیاد مطالعه نخواهید کرد. با آزمون آیلتس، اهداف شما به وضوح مشخص می‌ شوند، بنابراین انگیزه مطالعه روزانه را به شما می‌دهد و همچنین مهارت‌های انگلیسی شما را بهبود می‌بخشد.

نتیجه گیری

اگر دنبال مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌ زبان هستید. قصد تحصیل در یک دانشگاه بین المللی را دارید؟  قصد یافتن شغل در کشورهای خارجی را دارید؟ به موفقیت در آزمون آیلتس نیازمند خواهید بود. این آزمون را می‌توان معتبرترین و در عین‌ حال منصفانه‌ ترین آزمون سنجش مهارت‌ های چهارگانه زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی دانست.

تمام کسانی که این آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ اند، اظهار می‌کنند که مدرک قبولی در این آزمون یکی از بهترین اجزای رزومه آن‌ها بوده است. امیدواریم مطلب صفر تا صد آزمون آیلتس توانسته باشد به تمامی سؤالات شما کاربران عزیز در این زمینه پاسخ داده باشد.

نویسنده : پریسا نصرتی

سلام من 9 سال سابقه تولید محتوای یونیک (ترجمه شده) دارم و به وردپرس و محتوای سئو شده تسلط کامل دارم. طی این سال ها در زمینه های مختلفی تولید محتوا انجام دادم اما در زمینه ارز دیجیتال، پزشکی و شیمی هیچ تخصصی ندارم. در سایر زمینه ها تخصص کامل دارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *