هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
قوانین و مقررات کنکور 1402

ضوابط و مقررات کنکور + آخرین تغییرات کنکور 1402

دسته بندی : تحصیلی
1401/10/23

سالانه اخباری مبنی بر تقلبات قبل از جلسه و سر جلسه کنکور سراسری مطرح میشود منتهی برخی از آن ها نیز شایعه هستند؛ همیشه با افراد متقلب و خطا کار در کنکور سراسری به صورت جدی برخورد شده است، در این مقاله به آخرین ضوابط و مقررات کنکور  در این حیطه پرداخته ایم.

یکی از موضوعات اساسی در کنکور می‌باشد که دانش آموزان باید با توجه به چهار چوب مشخص شده سر جلسه کنکور حاضر شده و البته که دچار مشکل نشوند؛ اما اگر شما دانش آموزی هستید و قصد دارید در کنکور سال 1402 و یا 1403 شرکت کنید قطعاً که ضوابط و مقررات کنکور را مطالعه نکردید و این موضوع به ضرر شما خواهد بود؛ همان‌طور که خود شما میدانید بزرگ‌ترین آزمون سراسری در ایران که با توجه به نتایج آن دانش آموزان طبقه بندی شده و به دانشگاه‌های عالی وارد می‌شوند کنکور می‌باشد؛ آیا منطقی است که آزمونی به این بزرگی و با تعداد داوطلبان بالا بدون ساز و کار و قوانین باشد؟ قطعاً که اصلاً این گونه نیست( اصلاً از این خبرا نیست که بخوای هر جور دوست داری وارد جلسه بشی و هر چی دوستداری با خودت ببری سر جلسه و… باید از چهار چوب رعایت کنی دوست عزیزم)؛ ما در این مقاله از سایت برتر آموز قصد بر آن داریم که صفر تا صد ضوابط و مقررات کنکور را برای شما شرح داد تا آن که سر جلسه به مشکل برخورد نکنید؛ در ضمن در ادامه پیشنهادهایی به شما دانش آموزان خواهیم داد که بهتر است از آن‌ها استفاده کنید.

برای درک بهتر شما با این نوع از قوانین بهتر است ابتدا مثالی را عنوان کنیم؛ اگر شما به یاد داشته باشید که برای امتحانات خود در پایه متوسطه اول و یا دوم باید سر ساعت مشخص وارد جلسه بشوید و از طرفی که نمی‌توانید با هر لباس دلخواه به حوزه بروید و این موضوع اصلاً تعجب برانگیز هم نیست؛ از طرفی باید بدونید که شما بدون کارت شناسی و کارت ورود به جلسه اصلاً نمی‌توانید امتحان بدید و یا اینکه به سر جلسه کنکور برید؛ پس به این مثال‌ها توجه کنید که یک پیش زمینه ایی از ضوابط و مقررات کنکور داشته باشی، حالا بخش‌های بعدی مفصل برات توضیح میدم داستان از چه قراره.

 

سختگیری در ضوابط و مقررات کنکور تا چه حدی است؟ آیا این همه سختگیری لزومی دارد؟

اولین سؤالی که شاید ذهن شما را درگیر کند آن است که شما باید از اهمیت کنکور باخبر باشید؛ سالانه بالای یک میلیون دانش آموز ایرانی در کنکور سراسری در چندین رشته متفاوت با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ این رقابت به نفع برخی و به ضرر برخی از دانش آموزان می‌باشد و البته که رتبه دانش آموزان می‌تواند سرنوشت آن‌ها را تغییر دهد و شکی در این موضوع نیست.( برای مثال طبق آماری که در سال 1401 منتشر شد؛ بیش از 500 هزار دانش آموز در رشته تجربی در کنکور تجربی ثبت نام کرده‌اند؛ با نگاه اول این آمار بسیار بالا است ولی باید بدانید که رقابت از آنچه که فکر می‌کنید هم خیلی بیشتر خواهد بود) با این وجود آیا تقلب کردن دانش آموزان فرصت طلب عادلانه است؟ قطعاً که خیر، سازمان سنجش و البته آموزش و پرورش با تدابیری که پیش رو گرفته‌اند  و با قوانین سر سخت خود قصد دارند تا حدی این موضوع کنترل کنند.( البته که اخبار ضد و نقیضی از کنکور 1401 نیز مبنی بر لو رفتن سؤالات و یا به فروش رساندن آن‌ها قبل از جلسه و چند روز قبل از کنکور نیز به گوش رسید که آموزش و پرورش این اخبار را تکذیب کرد)

حال با این وجود سختگیری در کنکور سراسری عادلانه است؟ قطعاً که بله و البته که لازم هم خواهد بود، به‌اصطلاح بالاخره فرق بین دانش آموزانی که تلاش کرده‌اند باید وجود داشته باشه دوست عزیزم.

آخرین ضوابط و مقررات کنکور  1402

ضوابط و مقررات کنکور به‌صورت کامل:

تا به الان برای شما صفر تا صد موضوعات که باید ابتدا بدانید شرح داده شده؛ حالا نوبت اون رسیده که سریع بریم سراغ ضوابط و مقررات کنکور که دانش آموزا بدونند دنیا دست کیه، فقط باید بدونی که در هر بخش برای شما نکات و پیشنهاداتی ارائه میشه که در نظر گرفتن اون ها و البته عمل کردن به آن‌ها نیز خیلی تأثیر گذار هستش:

  • قوانین صحبت کردن در سر جلسه: اولین مورد از ضوابط و مقررات کنکور آن است که شما به‌عنوان دانش آموزی که در سر جلسه حضور یافتید قطعاً که باید سکوت را رعایت کنید؛ البته که سؤال پرسیدن از مراقب و یا آن که شما مشکلی داشتید به‌راحتی می‌توانید با مراقب خود درمیان بگذارید، علاوه بر این موضوع دانش آموزانی هستند که بخواهند نظم جلسه را برهم زنند و البته که مراقب با توجه به ضوابط و مقررات کنکور با آن‌ها برخورد خواهد کرد.( توجه کنید که اگر شما دانش آموزی هستید که سر جلسه بلند صحبت می‌کنید و یا با دیگر داوطلبان ارتباط برقرار می‌کنید باید بدانید که با شما برخورد انجام خواهد شد و بهتر است که شما این موضوع را درک کنید)

 

  • جرم شرکت کردن فردی به‌جای داوطلب: دومین مورد از ضوابط و مقررات کنکور آن است که فردی به‌جای داوطلب اصلی سر جلسه کنکور حضور یابد؛ شاید در اخبار و فیلم‌ها و… مشاهده کرده باشید که داوطلبان به افراد هزینه ایی در قبال حضور در جلسه کنکور پرداخت می‌کنند و البته که برای این موضوع با توجه به ضوابط و مقررات کنکور مجازاتی قرار داده شده است. طبق ماده 541 قانون اساسی مجازات اسلامی حضور فردی به‌جای داوطلب اصلی در کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشسراها، مراکز تربیت معلم و حتی در امتحانات نهایی دوره متوسطه اول و دوم و حتی امتحانات ترم متوسط اول و یا دوم؛ هر دو فرد مبلغ یک میلیون ریال مجازات می‌شوند و البته که داوطلب تا 2 سال شرکت در کنکور سراسری محروم خواهد شد. البته این را هم در نظر داشته باشید که اگر شما از حضور فردی به‌جای شما در جلسه کنکور بی‌خبر باشید قطعاً که مجازات نخواهید شد و اگر فرد مورد نظر هم سهواً و به‌اشتباه وارد شده باشد هر دو فرد مجازات نخواهند شد؛ ولی اگر غیر این دو مورد بود؛ فرد مورد نظر مجازات خواهد شد.

 

  • همکاری مؤسسات و ارگان‌ها در تقلب کنکور سراسری: متأسفانه خبرها حاکی از آن است که در کنکور چند ساله اخیر برخی از آموزشگاه‌ها به دانش آموزان در تقلب در کنکور کمک کرده‌اند و به‌اصطلاح به آن‌ها نیز همکاری هم داشته‌اند با این وجود طبق ماده 12 قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم، تمام آموزشگاه‌ها و مؤسسات علمی که از این ارگان‌ها مجوز خودشان را دریافت کرده‌اند و البته که مجوز در صورت قبول و پذیرش آن‌ها در قبال این قانون داده شده است.

در صورتی که موسسه و آموزشگاه خلاف آن چه که قبول کرده است عمل کند( همکاری بادانش آموز متقلب و…) تمامی مجوزها آموزشگاه باطل شده و البته واحد آموزشگاه پلمپ خواهد شد؛ از طرفی مدیر آموزشگاه دیگر نمی‌تواند مجوز دریافت کند و یا آنکه حق تأسیس ارگان آموزشی را نخواهد داشت و این موضوع قابل بخشش نیست.

 

  • استفاده از لوازم دیجیتالی سر جلسه: یکی از مهم‌ترین ضوابط و مقررات کنکور آن است که داوطلبان با لوازم دیجیتالی وارد جلسه شوند و البته که قوانین سر سختی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. در کنکور سال 1401 شاهد آن بودیم که برخی از داوطلبان با هندزفری نامرئی و البته که موبایل‌های بسیار کوچک و… وارد جلسه شده بودند، قابل ذکر است که برای این موضوع و جلوگیری از آن فلزیاب در محل حوزه برگزار کننده کنکور قرار داده شده است( البته که در کنکور 1401 نیز باوجود فلزیاب متقلبان وارد جلسه کنکور نشدند و البته که این موضوع ثمرهایی نداشت) لوازمی همچون ساعت دیجیتالی؛ موبایل‌های جیبی، مداد سیم‌کارت خور، خودکارهای هندزفری دار، پاک کن های سیم‌کارت خود و… از جمله لوازمی هستند که متقلبان از آن‌ها استفاده می‌کنند، قابل ذکر است که فلزیاب قادر به شناسایی تمامی این موارد است.

با توجه به ضوابط و مقررات کنکور افرادی که با لوازم ذکر شده وارد جلسه شوند و البته ناکام بمانند، قطعاً نتیجه کنکور همان سال آن‌ها باطل شده و البته که 1 سال الی 10 سال از شرکت در آزمون‌های سراسری مختلف محروم خواهند شد.( قابل توجه است که برای این قانون هیچ بخشش وجود نخواهد داشت)

قوانین جدید مختص کنکور دی ماه

  • افشای سؤالات کنکور و هر گونه خرید و فروش، عضو گروه تقلبات: یکی از رایجت ترین نوع تقلبات در کنکور و البته بیشترین مجازات با توجه به ضوابط و مقررات کنکور برای افشای سؤالات کنکور و خرید و فروش آن و… می‌باشد. برای درک بهتر شما از این موضوع بهتر است مثالی را عنوان کنیم.

در این چند سال اخیر در گروه‌های تلگرامی خرید و فروش سؤالات آزمون‌های آزمایشی و البته کنکور صورت می‌گردد؛ البته که بیشتر این گروه‌ها به‌اصطلاح فیک هستند و با دریافت مبالغ بالا سریعاً حساب افراد را بلاک(مسدود) کرده و دیگر فرد مورد نظر نیز نمی‌تواند شکایت کند( چون خود فرد هم مقصر محسوب خواهد شد)؛ با این وجود برخی کانال‌های تلگرامی هم هستند که به‌صورت واقعی خرید و فروش سؤالات را انجام می‌دهند. این کانال‌ها با ارائه و درخواست مبالغ بالا سؤالات کنکور را قبل از جلسه به فروش می‌رسانند( البته این ادعا را ادمین گروه تقلبات دارد به‌منظور افشای سؤالات قبل از کنکور).

مجازات این افراد طبق ضوابط و مقررات کنکور هم جرایم نقدی و هم حبس و البته محروم از شرکت در آزمون سراسری وجود دارد، جرایم نقدی 1 میلیون تومان الی 100 میلیون تومان و البته 5 سال حبس الی 10 سال حبس بدون هیچ قید و شرط، از طرفی می‌تواند 10 سال محروم از کنکور باشند.

نکته: افرادی اگر در کانال‌های تقلبات تلگرامی و… نیز عضو باشند؛ جرایم و مجازات آن‌ها نیز تشدید خواهد یافت، البته که هر داوطلب به‌منزله عضو در این گروه‌ها متقلب محسوب می‌شود.

 

مجازات افراد دولتی که در تقلب کنکور سراسری نقش داشتند با توجه به ضوابط و مقررات کنکور:

برخی از افراد از پست و مقام خود سوءاستفاده کرده‌اند و با فروش سؤالات کنکور نیز کسب و کاری برای خود ایجاد کرده‌اند، طبق قانون جرایم جمهوری اسلامی این نوع افراد با جریمه نقدی 20 الی 100 هزار تومان رو به رو هستند، از طرفی مأموران و کارمندان دولتی 1 الی 3 ماه حبس بدون هیچ قید و شرطی خواهند داشت.

 

بهترین راه برای موفقیت در کنکور:

شاید تا به الان با خواندن این مقاله و آشنا شدن با ضوابط و مقررات کنکور این نتیجه را گرفته باشید  که تقلب در کنکور سراسری کاری اصلاً عاقلانه نیست، به زبان ساده باید برویم سراغ درس و مشق‌ها و به‌خوبی اون ها رو بخونیم و تست بزنیم. مهم‌ترین نکته ایی که میتونه موفقیت رو برای دانش آموزان به ارمغان بیاره قطعاً یک آموزش مناسب هستش.

سایت ما برای دانش آموزان کنکور، آموزش ریاضی به‌صورت کامل ارائه داده شده که شما بتوانید درصد بالای 50 در کنکور برای خود به دست آورید( فرض کن ریاضی در رشته تجربی ضریب 7 داره و در رشته ریاضی ضریب 9 داره، حالا با بالای 50 درصد زدن یک دانشگاه عالی میتونی قبول بشی)، البته به خود شا هم بستگی داره که چقدر مطالعه کامل داشته باشی و چقدر تست بزنی.

 

جمع بندی ضوابط و مقررات کنکور:

امیدوار هستیم از این مقاله از سایت ما نهایت بهره را کسب کرده باشید و در صورت رضایت آن را برای دوستان کنکوری خود ارسال کنید در انتهای مطلب بهتر است که چند نکته مهم را بازگو کنیم.

اولین نکته مهم؛ فریب افراد سودجو تلگرامی و ادمین ها را اصلاً نخورید؛ این افراد با چند تا عکس فیک می‌خواهند خودشان را تضمینی نشان دهند و البته که اگر شما مبالغی به آن‌ها بدهید شکی نکنید همان لحظه شما را بلاک خواهند کرد.( برخی از این کانال‌ها مبلغ 50 میلیون الی 400 میلیون از هر فرد دریافت کرده‌اند که تمامی آن‌ها نیز ممکن است با دریافت مبالغ اصلاً سؤالی به دانش آموزان ندهند و فقط کلاه برداری کنند)

پیشنهاد ما به شما آن است که اصلاً به فکر جاسازی کردن لوازم دیجیتال و… نباشید؛ قطعاً که لو خواهید رفت و این موضوع نیست ممکن است برای شما بسیار گران تمام شود.( جرایم نقدی و البته محرومیت بسیار زیاد 1 الی 10 سال حبس بدون قید و شرط)

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *