هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
طراحی گرافیک چیست

طراحی گرافیک چیست؟ 0 تا 100 Graphic design در سال 2022

1400/12/12

طراحی گرافیک هنری است که در آن افراد حرفه ای محتوای بصری را برای برقراری ارتباط پیام ایجاد می کنند. با استفاده از تکنیک‌های سلسله مراتب بصری و صفحه‌آرایی، طراحان از تایپوگرافی و تصاویر برای رفع نیازهای خاص کاربران و تمرکز بر منطق نمایش عناصر در طرح‌های تعاملی برای بهینه‌سازی تجربه کاربر استفاده می‌کنند.

طراحی گرافیک در مورد قالب‌گیری بصری تجربه کاربر است

طراحی گرافیک یک هنر باستانی است که قدمت آن از هیروگلیف های مصری به نقاشی های غار حداقل 17000 ساله می رسد. طراحی گرافیک اصطلاحی است که در صنعت چاپ دهه 1920 سرچشمه گرفته است. مجموعه ای از فعالیت ها از جمله ایجاد لوگو را پوشش می دهد. طراحی گرافیک از این نظر به جذابیت های زیبایی شناختی و بازاریابی مربوط می شود.

آموزش موشن گرافیک | موشن گرافیک چیست؟

طراحان گرافیک با استفاده از تصاویر، رنگ و تایپوگرافی نظر بینندگان را جذب می کنند. با این حال، طراحان گرافیکی که در طراحی تجربه کاربری (UX) کار می‌کنند، باید انتخاب‌های سبکی را در رابطه با مثلاً مکان‌های تصویر و فونت با رویکردی انسان‌محور توجیه کنند. این بدان معناست که شما باید بر روی کاربران خاص خود تمرکز کنید – و به دنبال همدلی بیشتر با آنها باشید، در حالی که طراحی های زیبایی ایجاد می کنید که قابلیت استفاده را به حداکثر می رساند. زیبایی شناسی باید در خدمت هدفی باشد. در طراحی UX ما هنر را به خاطر هنر خلق نمی کنیم. بنابراین، طراحان گرافیک باید به طراحی بصری منشعب شوند. هنگام طراحی برای UX، باید:

  1. برای اطمینان از دسترسی کاربران، معماری اطلاعات طرح های تعاملی خود را در نظر بگیرید.
  2. از مهارت‌های طراحی گرافیکی برای ایجاد کاری که کل تجربه کاربر ، از جمله توانایی‌های پردازش بصری کاربران را در نظر می‌گیرد، استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر یک برنامه تلفن همراه خوشایند نتواند آنچه را که کاربران نیاز دارند را با چندین کلیک شست ارائه دهد، طراح یا طراحان آن در تطبیق طراحی گرافیکی با تجربه کاربر شکست خواهند خورد. دامنه طراحی گرافیک در UX ایجاد طرح های زیبا را پوشش می دهد که کاربران آن را بسیار لذت بخش، معنادار و قابل استفاده می دانند.

“طراحی راه حلی برای یک مشکل است. هنر یک مسئله است.»

– جان مائدا، رئیس دانشکده طراحی رود آیلند

طراحی گرافیکی باید طراحی احساسی باشد…

اگرچه برای کار در عصر دیجیتال به این معنی است که باید با نرم افزارهای تعاملی طراحی کنید، اما طراحی گرافیک همچنان حول محور اصول قدیمی می چرخد. بسیار مهم است که از همان نگاه اول کاربران را با هم هماهنگ کنید—از این رو طراحی گرافیک با طراحی احساسی مطابقت دارد. بنابراین، به عنوان یک طراح گرافیک، باید درک محکمی از تئوری رنگ ها داشته باشید و اینکه انتخاب درست طرح رنگ چقدر حیاتی است. انتخاب رنگ باید نه تنها سازمان (به عنوان مثال، آبی مناسب بانکداری) بلکه انتظارات کاربران را نیز منعکس کند (به عنوان مثال، قرمز برای هشدار، سبز برای اطلاعیه ها برای ادامه). شما باید با توجه به تطابق عناصر با لحن طراحی کنید (مثلاً فونت‌های sans-serif برای هیجان یا شادی). شما نیز نیاز داریدبرای جلوه کلی طراحی کنید و توجه داشته باشید که چگونه احساسات کاربران را شکل می دهید، به عنوان مثال، آنها را از یک صفحه فرود به یک فراخوان برای اقدام راهنمایی می کنید. اغلب، طراحان گرافیک در طراحی حرکتی برای نمایشگرهای کوچکتر نقش دارند. آنها به دقت نظارت خواهند کرد که زیبایی شناسی آثارشان چگونه با انتظارات کاربرانشان مطابقت دارد. آنها می توانند قابلیت استفاده از طرح های خود را در یک تجربه روان و یکپارچه با پیش بینی نیازها و طرز فکر کاربران افزایش دهند. با در نظر گرفتن روانشناسی کاربر، مهم است که بر روی برخی از ملاحظات طراحی گرافیکی بسیار سنگین متمرکز بمانید، به عنوان مثال:

  • تقارن و تعادل (از جمله انواع تقارن)
  • جریان
  • تکرار
  • الگو
  • نسبت طلایی
  • قانون یک سوم (یعنی چگونه چشم کاربران چیدمان خوب را تشخیص می دهد)
  • تایپوگرافی (شامل همه چیز از انتخاب فونت گرفته تا وزن عنوان)
  • فرهنگ مخاطب (در رابطه با استفاده از رنگ. به عنوان مثال، قرمز به عنوان یک هشدار یا، در برخی از فرهنگ های شرقی، نشانه خوش شانسی و الگوی خواندن: به عنوان مثال، چپ به راست در فرهنگ های غربی)

طراحی گرافیک

8 نوع اساسی از انواع طراحی گرافیک عبارتند از:

1. طراحی گرافیکی هویت بصری

برند رابطه ای است بین یک کسب و کار یا سازمان و مخاطبانش. هویت برند نحوه ارتباط سازمان با شخصیت، لحن و ماهیت خود و همچنین خاطرات، احساسات و تجربیات است. طراحی گرافیکی هویت بصری دقیقاً همان است: عناصر بصری هویت برند که به عنوان چهره یک برند عمل می کنند تا آن کیفیت های ناملموس را از طریق تصاویر، شکل ها و رنگ ها منتقل کنند.

طراحانی که در طراحی گرافیک هویت بصری تخصص دارند با سهامداران برند برای ایجاد دارایی هایی مانند لوگوها، تایپوگرافی، پالت های رنگی و کتابخانه های تصویری که شخصیت یک برند را نشان می دهند، همکاری می کنند. علاوه بر کارت‌های ویزیت استاندارد و لوازم ثابت شرکتی، طراحان اغلب مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های برند بصری (راهنماهای سبک) را توسعه می‌دهند که بهترین شیوه‌ها را توصیف می‌کنند و نمونه‌هایی از برندسازی بصری را ارائه می‌دهند که در رسانه‌های مختلف اعمال می‌شود. این دستورالعمل ها به اطمینان از ثبات برند در برنامه های آینده کمک می کند.

آموزش اینفوگرافیک | اینفوگرافیک چیست؟

طراحی هویت بصری یکی از رایج ترین انواع طراحی است. طراحان گرافیک هویت بصری باید دانش کلی در مورد انواع طراحی گرافیک داشته باشند تا بتوانند عناصر طراحی مناسب برای همه رسانه های بصری ایجاد کنند. آنها همچنین به مهارت های ارتباطی عالی، مفهومی و خلاقانه و اشتیاق به تحقیق در صنایع، سازمان ها، گرایش ها و رقبا نیاز دارند.

2. طراحی گرافیک بازاریابی و تبلیغات

وقتی اکثر مردم به طراحی گرافیک فکر می کنند، به طرح هایی فکر می کنند که برای بازاریابی و تبلیغات ایجاد شده اند.

شرکت‌ها برای بهره‌گیری از فرآیند تصمیم‌گیری مخاطب هدف خود به تلاش‌های بازاریابی موفق وابسته هستند. بازاریابی عالی افراد را بر اساس خواسته ها، نیازها، آگاهی و رضایتی که از یک محصول، خدمات یا برند دارند، درگیر می کند. از آنجایی که افراد همیشه محتوای بصری را جذاب‌تر می‌دانند، طراحی گرافیک به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور مؤثرتری ارتباط برقرار کنند.

طراحان بازاریابی با صاحبان شرکت، مدیران، مدیران یا متخصصان بازاریابی برای ایجاد دارایی برای استراتژی های بازاریابی کار می کنند. آنها ممکن است به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک تیم داخلی یا خلاق کار کنند. طراحان می توانند در نوع خاصی از رسانه ها (مثلاً روکش های خودرو یا تبلیغات مجلات) تخصص داشته باشند یا مجموعه وسیعی از وثیقه برای چاپ، دیجیتال و غیره ایجاد کنند. در حالی که به طور سنتی چاپ محور است، این نوع طراحی رشد کرده است تا دارایی های دیجیتال بیشتری را شامل شود، به ویژه برای استفاده در بازاریابی محتوا و تبلیغات دیجیتال.

نمونه هایی از طراحی گرافیک بازاریابی

  • کارت پستال و بروشور
  • آگهی های مجلات و روزنامه ها
  • پوستر، بنر و بیلبورد
  • اینفوگرافیک
  • بروشور (چاپ و دیجیتال)
  • روکش های خودرو
  • تابلوها و نمایشگاه های تجاری
  • قالب های ایمیل مارکتینگ
  • ارائه های پاورپوینت
  • منوها
  • تبلیغات رسانه های اجتماعی، بنرها و گرافیک ها
  • بنر و هدف گذاری مجدد تبلیغات
  • تصاویر برای وب سایت ها و وبلاگ ها

طراحان بازاریابی به مهارت های ارتباطی عالی، حل مسئله و مدیریت زمان نیاز دارند. آنها علاوه بر تسلط بر چندین برنامه گرافیکی، طرح بندی و ارائه، باید با تولید برای محیط های چاپی و آنلاین نیز آشنا باشند. موقعیت های اولیه در این زمینه راهی عالی برای طراحان جدید برای یادگیری فرآیندها و کسب مهارت ها و تجربیات ارزشمند است.

3. طراحی گرافیکی رابط کاربری

رابط کاربری (UI) نحوه تعامل کاربر با یک دستگاه یا برنامه است. طراحی رابط کاربری فرآیند طراحی رابط‌ها برای سهولت استفاده از آنها و ارائه یک تجربه کاربرپسند است.

یک رابط کاربری شامل همه چیزهایی است که کاربر با آنها تعامل دارد – صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس – اما در زمینه طراحی گرافیکی، طراحی UI بر تجربه بصری کاربر و طراحی عناصر گرافیکی روی صفحه مانند دکمه ها، منوها، میکرو تمرکز می کند. تعاملات، و بیشتر. این وظیفه یک طراح رابط کاربری است که جذابیت زیبایی شناختی را با عملکرد فنی متعادل کند.

طراحان رابط کاربری در برنامه های دسکتاپ، برنامه های موبایل، برنامه های وب و بازی ها تخصص دارند. آنها از نزدیک با طراحان UX (تجربه کاربر) (که تعیین می کنند برنامه چگونه کار می کند) و توسعه دهندگان UI (که کد می نویسند تا کار کند) کار می کنند.

نمونه هایی از طراحی گرافیکی رابط کاربری

  • طراحی صفحه وب
  • طراحی تم (وردپرس، شاپیفای و غیره)
  • رابط های بازی
  • طراحی اپلیکیشن

طراحان رابط کاربری باید بازیکنان تیمی باشند که هم مهارت های جدی طراحی گرافیک و هم درک عالی از اصول UI/UX، طراحی واکنشگرا و توسعه وب داشته باشند. علاوه بر برنامه های گرافیکی، آنها به دانش زبان های برنامه نویسی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت نیاز دارند.

طراحی گرافیک

4. طراحی گرافیک انتشارات

نشریات قطعات طولانی هستند که از طریق توزیع عمومی با مخاطبان ارتباط برقرار می کنند. آنها به طور سنتی یک رسانه چاپی بوده اند. طراحی نشریه یک نوع طراحی کلاسیک است – کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و کاتالوگ‌ها. با این حال، اخیراً افزایش قابل توجهی در انتشارات دیجیتال وجود دارد.

طراحان گرافیکی که در نشریات تخصص دارند با ویراستاران و ناشران برای ایجاد طرح‌بندی با تایپوگرافی با دقت انتخاب شده و آثار هنری همراه، که شامل عکاسی، گرافیک و تصاویر است، کار می‌کنند. طراحان انتشارات ممکن است به عنوان فریلنسر، به عنوان اعضای آژانس خلاق یا در داخل به عنوان بخشی از یک شرکت انتشاراتی کار کنند.

نمونه هایی از طراحی گرافیک نشریه

  • کتاب ها
  • روزنامه ها
  • خبرنامه ها
  • دایرکتوری ها
  • گزارش های سالانه
  • مجلات
  • کاتالوگ ها

طراحان نشریه باید دارای مهارت های ارتباطی، طرح بندی و سازمانی عالی باشند. آنها علاوه بر تخصص در طراحی گرافیک، باید مدیریت رنگ، چاپ و نشر دیجیتال را نیز بدانند.

5. طراحی گرافیک بسته بندی

بیشتر محصولات به نوعی بسته بندی نیاز دارند تا آنها را برای نگهداری، توزیع و فروش آماده کند. اما طراحی بسته‌بندی می‌تواند مستقیماً با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کند، که آن را به یک ابزار بازاریابی بسیار ارزشمند تبدیل می‌کند. هر جعبه، بطری و کیسه، هر قوطی، ظرف یا قوطی فرصتی است که داستان یک برند را بازگو کند.

طراحان بسته بندی مفاهیم را ایجاد می کنند، ماکت ها را توسعه می دهند و فایل های آماده چاپ را برای یک محصول ایجاد می کنند. این امر مستلزم دانش تخصصی فرآیندهای چاپ و درک دقیق طراحی و ساخت صنعتی است. از آنجایی که طراحی بسته‌بندی رشته‌های بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد،  غیرمعمول نیست که طراحان بتوانند دارایی‌های دیگری را برای یک محصول مانند عکاسی، تصاویر و هویت بصری خلق کنند.

طراحان بسته‌بندی ممکن است یک حرفه‌ای باشند یا در نوع خاصی از بسته‌بندی (مانند لیبل یا قوطی‌های نوشیدنی) یا یک صنعت خاص (مانند غذا یا اسباب‌بازی‌های کودکان) تخصص داشته باشند. کار آنها  علاوه بر دانش کاری قوی در زمینه چاپ و طراحی صنعتی، به مهارت های مفهومی و حل مسئله درجه یک نیاز دارد. آنها باید انعطاف پذیر باشند تا خواسته های مشتریان، بازاریابان و تولیدکنندگان را برآورده کنند و از روندهای فعلی آگاه باشند.

6. طراحی موشن گرافیک

به عبارت ساده، موشن گرافیک گرافیک هایی هستند که در حال حرکت هستند. این می تواند شامل انیمیشن، صدا، تایپوگرافی، تصاویر، ویدئو و جلوه های دیگر باشد که در رسانه های آنلاین، تلویزیون و فیلم استفاده می شود. محبوبیت این رسانه در سال‌های اخیر با پیشرفت فناوری و پادشاهی محتوای ویدیویی به شدت افزایش یافته است.

“طراح گرافیک متحرک” یک تخصص تا حدودی جدید برای طراحان است. پیشرفت های فناوری که به طور رسمی برای تلویزیون و فیلم محفوظ است، زمان و هزینه های تولید را کاهش داده و این هنر را در دسترس تر و مقرون به صرفه تر کرده است. در حال حاضر، موشن گرافیک یکی از جدیدترین انواع طراحی است و در تمامی پلتفرم‌های دیجیتال یافت می‌شود، که انواع حوزه‌ها و فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرده است.

نمونه هایی از طراحی موشن گرافیک

  • دنباله عنوان و تیتراژ پایانی
  • آگهی ها
  • لوگوهای متحرک
  • تریلرها
  • ارائه ها
  • ویدیوهای تبلیغاتی
  • فیلم های آموزشی
  • وب سایت ها
  • برنامه ها
  • بازی های ویدیویی
  • بنرها
  • GIF ها

طراحان موشن گرافیک با توسعه استوری بورد شروع می کنند و سپس مفاهیم خود را با انیمیشن، ویدئو  و هنر سنتی زنده می کنند. بسته به صنعت، دانش کاری قوی در زمینه بازاریابی، کدنویسی و مدل سازی سه بعدی می تواند دارایی قطعی باشد.

طراحی گرافیک

7. طراحی گرافیک محیطی

طراحی گرافیک محیطی به صورت بصری افراد را به مکان‌ها متصل می‌کند تا با ایجاد فضاها به یاد ماندنی‌تر، جالب‌تر، آموزنده‌تر و یا برای پیمایش آسان‌تر، تجربه کلی آنها را بهبود بخشد. طراحی محیطی یک نوع طراحی گسترده است، در اینجا چند نمونه آورده شده است:

نمونه هایی از طراحی گرافیک محیطی

  • تابلوها
  • نقاشی های دیواری
  • نمایشگاه های موزه
  • برندسازی اداری
  • ناوبری حمل و نقل عمومی
  • دکوراسیون داخلی فروشگاه های خرده فروشی
  • برندسازی ورزشگاه
  • فضاهای رویداد و کنفرانس

Wayfinding نوع خاصی از طراحی گرافیکی محیطی است که از علائم استراتژیک، نشانه‌های شاخص و نشانه‌های بصری تشکیل شده است که به افراد کمک می‌کند تشخیص دهند کجا هستند و کجا باید بروند تا بتوانند بدون سردرگمی به آنجا برسند.

تحقیق آنلاین چیست؟ تعریف، روش ها، انواع و اجرای تحقیق اینترنتی

طراحی گرافیک محیطی یک عمل چند رشته ای است که گرافیک، معماری، طراحی داخلی، منظر و طراحی صنعتی را با هم ادغام می کند. طراحان برای برنامه ریزی و اجرای طرح های خود با افراد در هر تعداد از این زمینه ها همکاری می کنند. به همین دلیل، طراحان معمولاً دارای تحصیلات و تجربه در طراحی گرافیک و معماری هستند. آنها باید با مفاهیم طراحی صنعتی آشنا باشند و بتوانند نقشه های معماری را بخوانند و ترسیم کنند.

به طور سنتی، طراحی گرافیک محیطی  قطعات چاپی ثابت را تولید می کند ، اما نمایشگرهای تعاملی دیجیتال همچنان به عنوان ابزاری برای ایجاد یک تجربه جذاب تر، محبوبیت خود را افزایش می دهند.

8. هنر و تصویرسازی برای طراحی گرافیک

هنر گرافیک و تصویرسازی اغلب شبیه طراحی گرافیک هستند، با این حال، هر کدام بسیار متفاوت هستند. طراحان ترکیباتی را برای برقراری ارتباط و حل مشکلات ایجاد می کنند، گرافیست ها و تصویرگران آثار هنری اصلی را خلق می کنند. هنر آنها اشکال مختلفی دارد، از هنرهای زیبا گرفته تا تزیینات و تصاویر داستان سرایی.

اگرچه هنر گرافیک و تصویرسازی از نظر فنی انواع طراحی گرافیک نیستند، اما آنقدر برای استفاده تجاری در چارچوب طراحی گرافیک ایجاد شده است که نمی‌توان در مورد یکی بدون دیگری صحبت کرد.

نمونه هایی از هنر و تصویرسازی برای طراحی گرافیک

  • طرح تی شرت
  • الگوهای گرافیکی برای منسوجات
  • نقاشی متحرک
  • تصاویر استوک
  • رمان های گرافیکی
  • بازی های ویدیویی
  • وب سایت ها
  • کتاب های کمیک
  • هنر آلبوم
  • جلد کتاب
  • کتاب های تصویری
  • اینفوگرافیک
  • تصویر فنی
  • هنر مفهومی
نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *