هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
علت افت رتبه الکسا سایت

علت افت رتبه الکسا سایت ( آشنایی با 10 علت اصلی آن)

دسته بندی : دسته‌بندی نشده
1400/07/17

علت افت رتبه الکسا سایت خود را می دانید؟! این مسئله چالشی است که شاید روزی دچار وبسایت شما شود و می توان گفت کابوس  تلخیست که دلهره شدیدی را برای بسیاری از صاحبان وب سایت ها و یا سئو کارها در پی دارد، اما نگران نباشید پاسخ سوال پرتکرار و البته مهم علت افت رتبه الکسا در این مقاله قرار داده شده است.

همراه من باشید تا به طور کامل به بررسی این موضوع مهم بپردازم.

علت افت رتبه الکسا سایت

 الکسا چیست؟

وب سرویس آنلاینی که ما آن را به اسم الکسا می شناسیم در سال ۱۹۹۶توسط شرکت الکسا اینترنت عرضه شد. هدف اصلی این سرویس بررسی و ارائه اطلاعات آماری  وب سایت در جهت بهبود و رشد رتبه آنها بود.

نمایش تعداد بازدید کل، تعداد افراد بازدیدکننده، میانگین زمان حضور، لینک‌های ورودی و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر و … امکانات جذاب و هوشمندانه‌ای  می باشد که الکسا به صورت کاملا رایگان در اختیار مدیران وب سایت ها گذاشته است. سر انجام شرکت بزرگ آمازون در سال ۱۹۹۹  درست سه سال بعد از تاسیس اولیه آن الکسا را خریداری و تا این لحظه مالکیت رسمی آن را به عهده گرفت.

 رتبه الکسا دقیقا چیست و به ما چه چیزی نشان میدهد؟

رتبه الکسا عددی می باشد که به شما رتبه وب سایت تان را نشان می دهد، هر چقدر که رقم این عدد پایین و کم باشد نشان دهنده معتبر بودن و با کیفیت بودن وبسایت مورد نظر می باشد

اگر شما دارنده وب سایتی هستید با مراجعه به  رتبه و وبسایت خود و دیگر  اطلاعات آماری تخصصی وب سایتتان را مشاهده و بررسی کنید.

افت رتبه سایت را همیشه جدی بگیریم؟

این نکته را به یاد داشته باشید هیچ وب سایتی نمی تواند جایگاه اول گوگل را به طور دائم کسب کند و احتمال جابه جایی رتبه سایت وجود دارد اما اگر روزی وبسایت شما به جای رتبه پنجم و ششم  رتبه ۵۰ یا ۶۰ را به عنوان رتبه جدید خود انتخاب کند آن لحظه شما باید به فکر علت افت رتبه سایت خود باشید.

10 علت افت رتبه السکا

1-کاهش سرعت سایت

مطالعات آماری  نشان داده کاربران ۶ الی ۱۰ ثانیه منتظر بارگذاری وب سایت هایی هستند که بر روی آن کلیک کرده اند. اگر زمان باگذاری سایت طولانی باشد سایت را ترک کرده و در نتیجه بازدید وبسایت کم خواهد شد. در صورتی که سایت شما بالای ۱۰ ثانیه و با سرعت بسیار آهسته ای بارگذاری می شود به سرعت هرچه تمام باید این مشکل را رفع کنید. از جمله عواملی که سرعت سایر را کند می کند می توان به استفاده از تصاویر با کیفیت و حجم سنگین اشاره کرد. شما می توانید با ابزارهای کاهش حجم و کاهش کیفیت تصویر که انواع مختلفی از آنها در دسترس می باشند عکس های مناسب خود را با آپلود کنید.

 2-عدم یکتا بودن محتوای متنی

در صورتی که محتوای وب سایت شما از دیگر سایت ها کپی شده و یا سرقت شده باشد می توان گفت شما باید منتظر تاوان دردناکی از سمت گوگل باشید . علاوه بر افت رتبه الکسا، وب سایت شما در لیست جستجوی گوگل نیز حذف خواهد شد. پس دقت ویژه ای به یکتا بودن محتوای خود داشته باشید. شما میتوانید به کمک وب سایت https://www.duplichecker.com/ میزان شبیه بودن محتوای خود نسبت به سایت رقبا را برسی و آن را اصلاح کنید.

3-مرگ خاموش لینک های ورودی

یکی از علت‌هایی که رتبه الکسای سایت شما کاهش میدهد، خراب شدن پیوند های ورودی یا لینک های سایت شما می باشد. شما با کمک ابزاری مثل  Ahrefs‌توانید لینک های خود را بررسی و در صورت از بین رفتن آن نسبت به جایگزینی یا حذف آن اقدام کنید.

10 علت افت رتبه الکسا سایت

4-کیفیت نامرغوب سایت

پایین بودن کیفیت وب سایت یکی دیگر از علت هایی میباشد که رتبه الکسا سایت را کاهش می دهد و پایین بودن کیفیت سایت علت های متعددی دارد که انواع آن عبارتند از:

  • استفاده از تصاویر بی کیفیت و نامرتبط با موضوع محتوای سایت
  • رسپانسیو یا واکنش گرا نبودن سایت
  • استفاده از کلمات کلیدی اشتباه
  • مطالب کمتر از 500 کلمه
  • مقاله هایی با وجود غلط های املایی و نگارشی
  • عامیانه بودن کلمات محتوا
  • وجود اطلاعات گزاف و دور از موضوع اصلی در بین مقاله ها

5- بلاک شدن سایت

بلاک شدن سایت مشکل شایعی در بین سئوکار ها و وبمستران میباشد.

به طور کلی دو مورد وجود دارد که میتواند باعث بلاک شدن سایت شما شود.

  • تغییر کاربری سایت
  • طراحی مجدد سایت

این دو مورد زمانی رخ میدهد که توسعه دهندگان وب سایت فراموش کنند که قطعه کد های  noindex/nofollow را پاک کنند. طراحان وردپرس نیز بعد از انجام طراحی مجدد سایت باید به گزینه های ایندکس و برسی لینک ها دقت کافی را داشته باشند.

6- ظهور الگوریتم های جدید گوگل

الگوریتم های گوگل دائما در حال تغییر و بروز شدن هستند. شما میتوانید به کمک ابزار هایی مانند mozcast  و semrush برسی کنید که آیا وب سایت شما تحت تاثیر الگوریتم ها گوگل قرار گرفته است یا نه.

ریدایرکت 301 علت افت رتبه الکسا سایت

7- ریدایرکت اشتباه

در صورتی که در حال آماه سازی یک وب سایت جدید هستید و یا سرور هاست خود را تغییر داده اید به احتمال زیاد با افت رتبه بندی رو به رو خواهید شد ولی اگر که  از ریدایرکت 301 مناسب استفاده کرده باشید اصلا نگران نباشید.

ریدایرکت 301 یک اعلان برای تغییر مسیر URL آدرس می باشد و به وسیله این اعلان به موتورهای جستجو اعلام میشود که یک صفحه یا چندین صفحه وب‌سایت شما منتقل شده است و بدین وسیله کابران و بازدید کنندگان به آدرس جدید شما منتقل خواهند شد.

8- به وجود آمدن مشکلات سرور

قطع شدن یا به اصطلاح Down شدن هاست دیگر مواردی است که سایت شما به افت رتبه الکسا نزدیک تر میکند.

هیچ سروری وجود ندارد که در 365 روز سال کاملا فعال یا up time باشد و در موقعیت های مختلفی با قطعی رو به رو خواهند شد. اما مشکل الکسا با آن گروه سرور هایی است که به طور دائم با قطعی رو به رو هستند. اگر هاست سایت شما دائما قطع باشد به احتمال زیاد رتبه وب سایت شما افت خواهد داشت.

در صورت که وب سایت شما مدت زیادی در دسترس نباشید و کاربران به محتوای شما دسترسی نداشته باشند در این صورت نرخ پرش سایت بالا رفته و در نتیجه وب سایت شما  را به عنوان وب سایت خاموش در نظر گرفته شده و سایت رقبا را در رتبه بالاتر قرار خواهد گرفت.

شما میتوانید با ثبت نام در سایت UPTIMEROBOT با چک کردن مدام سایت در مورد قطعی و خاموشی سرور مورد نظر شما اطلاع رسانی میکند.

9- سئو منفی یا سئو معکوس

بعضی اوقات رقبا باعث رسیدن به رتبه های پایین میشوند. به طور کل هر روشی که رقبا برای کاهش رتبه وب سایت ما انجام دهند سئو منفی میباشد. یکی از شایع ترین روش های سئو منفی ایجاد بک لینک های بدون ارزش و مضر برای وب سایت ما است، این بک لینک های بی ارزش امکان جریمه شدن وب سایت، کاهش بازدید و در نهایت کاهش رتبه وب سایت در الکسا شود.

10- دروغ گویی الکسا !!!

شاید تعجب کنید اما کاهش یا افزایش رتبه الکسا هیچ گونه تاثیری روی سئو سایت ندارد و به طور کل اصلا برای گوگل این موضوع اهمیتی ندارد که  رتبه الکسای شما چقدر است. حتما با خود دلیل این سوال را می پرسید!

همانطور که در اول مقاله به آن اشاره کردیم وب سایت الکسا یک سایت از زیرمجموعه های آمازون است که وب سایت های سطح وب را بر اساس دو فاکتور مدت زمان حضور کاربر در سایت و تعداد بازدیدها رتبه بندی میکند.

اما درواقعیت، این  وب سایت نکات منفی فراوانی در بررسی رتبه ها دارد. مثلا همه افراد  توانایی تقلب در این وب سایت را دارند. شما به راحتی می توانید بازدید سایت و موارد دیگر را افزایش بدهید تا هر چه سریع تر رتبه الکسای شما دستخوش تغییرات چشم گیری شود.

متاسفانه وب ساب هایی هم نیز وجود دارند که با دریافت پول رتبه سایت شما را به کمترین شکل ممکن برسانند.

جمع بندی

و اما به پایان این مقاله رسیدیم، سعی و تلاش من بر این بود که به صورت کاملا کابردی و مختصر علت پایین آمدن رتبه الکسا را برسی و توضیح دهم. با توجه به قسمت اخر اگر باور شما بر این است که افت رتبه الکسا یعنی افت سئو سایت شما، اشتباه میکنید. اما اگر به هر دلیلی علاقه مند به بهبود رتبه الکسا خود هستید بهتر است که مواردی که در مقاله ذکز شده را در وب سایت خود امتحان کنید.

در صورتی که هنوز با بحث شیرین سئو و وردپرس آشنایی ندارید میتوانید از دوره ی  آموزش سئو و آموزش وردپرس وب سایت برترآموز استفاده کنید و رتبه سایت خود را هم در گوگل و هم در الکسا بهبود ببخشید.

نویسنده : زهرا سلیمانیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی

    سلام و وقت بخیر
    من حدود 1 سالی هست روی 2 تا سایت که با برنامه ASP.NET نوشته شده کار می کنم.
    من روی سایت bfc کار زیادی انجام دادم و بیشتر متن ها و عکس ها را درست کردم. دسترسی من فقط به متن گذاری و عکس گذاری هست و هیچ نوع تغییری نمی تونم انجام دهم چون دسترسی منو بسته اند. ( حتی نمی تونم نام محصولات تغییر بدم چون url تغییر نمی کنه و پشتیبان این قسمت را بسته تا تغییری ایجاد نشه ) تازه گی ها برایم لینک گذاری فعال کردن که باز یک سری مشکلاتی در آن هست. در بلاگ هم نمی تونم مطلبی را بگذارم چون مشکل دارد.
    در کل من تو این سایت کار کردم ولی دیدم سایت افت شدیدی روی رنکینگ الکسا داره.
    همچنین در سایت bakhtarflower تغییر زیادی انجام ندادم و رنکینگ اون زیاد تغییری ایجاد نمی شه. همچنین با هر تغییر کوچک روی متن ها رنکینک کمی افت می کند.
    این بررسی را به صورت روزانه چند ماه انجام دادم.
    هر راهی را رفتم تا بتونم رنکینگ بالا ببرم ولی موفق نشدم.
    می خوام بدونم میتونید شما این سایت ها را بررسی کنید و علت اصلی افت سایت چیست. من می خوام مشکل سایت بدونم تا بتونم رفعش کنم.

    1. جواد فرازمند

      سلام علی جان روزت بخیر
      بررسی سایت مورد زمان بری هست که داخل کامنت نمیشه خیلی بررسی کرد، اگر از بچه های دوره سئو هستین میتونین به پشتیبانی پیام بدین تا راهنمایی ها بهتون گفته بشه