
عوامل مؤثر در سئو که میتواند رتبه صفحات سایت شما را در گوگل جا به جا کند. موضوعی مهم بوده که بسیاری از دانشجویان دوره آموزش سئو به دنبال آن هستند. قطعاً که سئو صفحات سایت سبب میشود، که صفحات هدف شما جایگاه مناسبی در گوگل پیدا کنند و از طرفی هم ورودی بالا داشته باشند. ورودی بالا بعلاوه هدفمند مند بودن آن سبب میشود که افزایش درآمد داشته باشید. اما در فعالیت سئو سایت خودتان بهتر است که به عوامل مؤثر در سئو نیز توجه خاصی را ارائه دهید.
آیا سئو سایت مسیر مشخصی دارد؟ چه عواملی در سئو تأثیر گذار هستند؟ چک لیست نهایی سئو چیست؟ ما در این مقاله از سایت برتر آموز قصد بر آن داریم که صفر تا صد عوامل مؤثر در سئو را برای شما شرح داده و نکات مهمی را در این باره برای شما ارائه دهیم. قابل ذکر است که در هر بخش علاوه بر نکات کلیدی، پیشنهاداتی هم ارائه خواهد شد و بهتر است که شما از آنها استفاده کنید.
سئو سایت به دو بخش اصلی، داخلی و خارجی تقسیم میشود. توجه داشتن به هر دوی این بخش سبب میشود که شما بهعنوان یک سئوکار، به بهترین شکل ممکن صفحات را بهینه کنید. اما قبل از این کار باید اطلاعات کلی در رابطه با آن هم داشته باشید. بهعنوان مثال در سئو خارجی کیفیت بالا بک لینک سبب اعتبار بخشیدن به صفحات سایت شما خواهد شد و تأکید بر روی همین موضوع نیز از عوامل مؤثر در سئو خارجی تلقی خواهد شد؛ علاوه بر این موضوع تأکید بر روی لینک سازی داخلی در محتوا سایت نیز، از جمله عوامل مؤثر در سئو داخلی تلقی خواهد شد. اکنون بهتر است که با مباحث ابتدایی و پایه پیش برویم، در ادامه این مقاله با موضوعات متعددی آشنا خواهید شد.
اولین سؤال یکه در ذهن شما ایجاد خواهد شد در رابطه بااهمیت عوامل مؤثر در سئو است. بهتر است برای درک بهتر شما از این موضوع مثال را ذکر کنیم. فرض کنید که شما روی یک حوزه بسیار پر رقابت فعالیت میکنید و این که روی کلمات کلیدیهای مرتبطی نیز رتبه مناسبی دارید. اما زمانی که شما در صفحه اول گوگل قرار دارید، قطعاً که رقابت سختتر خواهد شد و باید به نکات ریز هم توجه کنید.
عوامل مؤثر در سئو از جمله نکات ریزی هستند. همانند سرعت سایت، ریسپانسیو بودن، سئو تکنیکال و… که سبب میشوند رتبه شما در گوگل در یک هفته تغییر کند.
ممکن است که شما روی کلمه کلیدی مناسبی هم در صفحه دوم گوگل قرار داشته باشید و میخواهید به صفحه اول برسید. کافی است که نکات ریزی را اجرا کنید تا آن که رتبه مناسبی در گوگل به دست آورید. بهعنوان مثال تکنیک ctr از جمله روشهایی است که شما میتوانید با استفاده از آن به صفحه اول و رتبههای خوب دست یابید. کافی است که به چند کاربر بگویید که کلمه کلیدی مد نظر شما را جست و جو کرده و وارد صفحه مد نظر شما در گوگل شوند و بر روی صفحه سایت شما کلیک کنند. حال کافی است که به مدت 3 الی 5 دقیقه در صفحه بمانند تا آن که ارزش صفحه بالا برود.
شما با این ترفند میتوانید رتبهخوبی به دست آورید.( ماندگاری کاربر از جمله عوامل مؤثر در سئو میباشد) پیشنهاد میشود که برای فعالیت حتی حاضر به پرداخت هزینه ایی به کاربران هم باشید به این دلیل که تأثیر آن نسبت به هزینه ایی که میکنید بسیار معقول است.
تا به الان با موضوعات کلیدی آشنا شدید و حال نوبت آن فرا رسیده است که بهصورت تخصصی به عوامل مؤثر در سئو بپردازیم. توجه داشته باشید که در هر بخش نکات مهم و پیشنهاداتی ارائه میشود که بهتر است شما در ادامه فعالیت سئو سایت از آنها غافل نشوید:
ابتداییترین نکته ایی که وجود دارد در رابطه با انتخاب موضوع و کلمه کلیدی برای محتوا است. شما ابتدا باید کلمات کلیدی هدفمند که ورودی خوبی هم دارند را انتخاب کنید که با حوزه فعالیت شما هم ارتباط موضوعی مناسبی داشته باشند. بهعنوان مثال اگر شما در حوزه خرید و فروش مبل فعالیت دارید، بهتر است که موضوعاتی تحت عنوان بهترین نوع مبل در سال 1402 را نگارش کنید.
این نوع از محتوا هم تعداد سرچ بالایی دارند و کاربران هدفمندی را هم بهسوی خود میکشند. اما نکته طلایی آن است که شما با لینک سازی داخلی روی کلمه کلیدی اصلی نیز میتوانید رتبه مناسبی در گوگل کسب کنید.( از طرفی هم که اگر کاربر نوع محصول معرفی شده در محتوا رو دوست داشته باشه، میتونید از طریق کال تو اکشن از محتوا بازدید کنه و شاید هم فروش رو برای سایت شما به ارمغان بیاره. پس بهتره که از این موضوع چشم پوشی نکنید)
پیشنهاد میشود که برای بهبود تولید محتوای سایت، ابتدا سایت های رقیب را بررسی کرده و از آنها الگو بگیرید و بهتر از آنها نیز فعالیت کنید.
برخلاف بسیاری از باورها، سئو تصاویر از جمله عوامل مؤثر در سئو میباشد. در این بخش بهصورت تخصصی به شما میگوییم که چه بخشهایی در سئو تصاویر مهم است و باید به آن توجه کرد.
متن جایگزین تصویر : هنگامی که شما میخواهید تصویر را روی سایت خود بارگذاری کنید، بهتر است که متنی برای بخش آلت تصویر انتخاب کنید. بهعنوان مثال شما برای صفحه آموزش فتوشاپ محتوا تولید کردهاید و قصد دارید که لا به لای متنها نیز تصویر به کار رفته شود.
هنگام بارگذاری تصویر بخش به نام متن جایگزین تصویر وجود دارد. پیشنهاد میشود که شما از کلمات کلیدی مترداف و یا ساجست های گوگل استفاده کنید. این موضوع سبب بهینهتر شدن تصاویر خواهد شد.
فشرده سازی تصاویر: یکی دیگر از عوامل مؤثر در سئو فشرده بودن تصاویر است. اما اهمیت فشرده سازی تصاویر سایت در چیست؟ سرعت صفحات به حجم تصاویر نیز مربوط است، یعنی آن که هر چقدر حجم تصاویر بیشتر باشد. سرعت بارگذاری صفحات نیز کاهش خواهد یافت. اما راهکار چیست؟ چکار باید کرد؟
بهترین کاری که میتوانید انجام دهید آن است که تصاویر سایت خودتان را فشرده کنید، به وسیله سایتهایی که فشرده سازی آنلاین انجام میدهند. لطفاً از این مورد غافل نشوید چون که از مهمترین عوامل مؤثر در سئو تلقی میشوند.
انتخاب تصویر مرتبط : زمانی که صفحه ایی از سایت شما روی کلمه کلیدی خاصی در رقابت است، بهتر است که از تصاویر مرتبط در آن صفحه استفاده کنید. بهعنوان مثال در صفحه خرید لوازم یدکی خودرو، بهتر است که تصویری از انواع برندها و… وجود داشته باشد. الگوریتم های جدید برای سئو تصاویر ایجاد شده است و بهتر است که شما هر چه سریعاً برای بهره بردن از آنها اقدام کنید.
یکی دیگر از عوامل مؤثر در سئو ریسپانسیو بودن صفحات سایت است. زمانی که سایت در مرحله طراحی قرار دارد و از طرفی طراح سایت باید حالتهای مختلف را برای به نمایش درآمدن سایت امتحان کند. بهعنوان مثال سایت شما در دسکتاپ چگونه نمایش داده میشود و یا موبایل و تبلت و… ریسپانسیو بودن سایت از جمله مزایای یک سایت تلقی خواهد شد.
طبق آخرین اطلاعاتی که خود گوگل منتشر کرد، نزدیک به 70 درصد افراد از طریق موبایل خود جست و جو میکنند. همین امر سبب اهمیت ریسپانسیو بودن سایت خواهد شد. حال فرض کنید که صفحه ایی از سایت شما برای حالت موبایل ناقص باشد، قطعاً که صفحه مربوطه از سایت شما رتبهخوبی را هم به دست نخواهد آورد. به این دلیل که کاربر( از طریق موبایل) وارد صفحه شود و صفحه بهخوبی برای آن به نمایش در نیاید، قطعاً که صفحه را ترک خواهد کرد.
زمانی که کاربری در کمتر از 10 ثانیه صفحه سایت شما را ببندد، قطعاً که اثر منفی روی سئو سایت میگذارد. گوگل با خودش میگوید، حتماً این صفحه بسیار خوب عمل نکرده و به این واسط کاربر سریعاً صفحه را ترک کرده است.
بسیاری از کاربرانی که از سمت گوگل وارد سایت شما میشوند انتظار دارند که سرعت صفحات سایت شما بالا باشد و نه اینکه برای بارگذاری یک صفحه خیلی منتظر بمونند. طبق آخرین داده ایی که خود گوگل منتشر کرده است، کاربرانی بیش از 3 ثانیه منتظر باز شدن صفحه نمیمانند و سریعاً آن را ترک خواهند کرد. به همین دلیل پیشنهاد میشود روی سرعت سایت خودتان تمرکز ویژه داشته باشید.
برای سنجیدن سرعت صفحات سایت خود کافی است که از سایت جی تی متریکس اقدام کنید. زمانی که سرعت لود صفحات شما پایین باشد، قطعاً که باید آن را بهبود ببخشید.
فشرده سازی فایل هایی که حجم زیادی دارند، فشرده سازی تصاویر و… از جمله مواردی هستند که میتوانند سرعت سایت را افزایش دهند. Google PageSpeed هم ابزار مناسبی برای بررسی سرعت است. شما با وارد کردن آدرس صفحه مد نظر خود میتوانید سرعت سایت را بسنجید.
اگر سرعت سایت شما بسیار کند باشد، این ابزار راهکارهای مناسبی برای شما ارائه خواهد داد و شما با اجرا کردن آنها بهراحتی میتوانید تأثیر مناسبی روی سئو سایت خود ایجاد کنید.
اما رسیدیم به یک بخش جنجالی و بسیار جذاب. قطعاً که برخی از صفحات با لینک سازی داخلی میتوانند در جایگاه برتر گوگل قرار گیرند. اما صفحاتی که کلمه کلیدی پر رقابت دارند باید از بک لینک برای اعتبار آن گونه از صفحات استفاده کنید. پیشنهاد میشود از بک لینک رایگان اصلاً استفاده نکنید.
برخی از افراد بر این باور هستند که سایت های خارجی که دامین آتوریتی بالا دارند بعد از بک لینک زدن بهصورت رایگان تأثیر عالی برای صفحات ایجاد میشود. در صورتی که اصلاً این گونه نیست. شما باید برای بک لینک باکیفیت از سایت های هم حوزه استفاده کنید. یعنی سایتهایی که نهایت ارتباط را با حوزه شما دارند و همین موضوع سبب میشود که اعتبار بک لینک و تأثیر آن چند برابر شود.
پیشنهاد ما به شما آن است که رپورتاژآگهی را انتخاب کنید. قطعاً که هزینه ایی باید برای آن صرف کنید ولی تأثیر بهخصوص و خوبی دریافت خواهید کرد و همین مورد نیز باعث بهبود رتبه سئو سایت میشود. اگر شما تخصصی در نوشتن و درج دادن رپورتاژآگهی ندارید، بهتر است که آموزش رپورتاژآگهی را فرا گرفته و با آن قدم به قدم پیش بروید.
لطفاً برای صفحات سایت خود بک لینک خریداری نکنید. بک لینکهایی که بیکیفیت هستند، در بازه زمانی مشخصی به اسپم تبدیل شده و همین امر سبب اثر سو روی سئو سایت شما خواهد گذاشت به همین دلیل باید به آن توجه کنید.
امیدوار هستیم که از این مقاله از سایت برتر آموز نهایت بهره را کسب کرده و در صورت رضایت آن را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید. در انتهای مطلب بهتر است که چند نکته مهم را بازگو کنیم.
پیشنهاد میشود قبل از بک لینک زدن، روی سئو داخلی سایت خودتان تمرکز داشته باشید. اولین قدم شما هم باید تولید محتوا باکیفیت و لینک سازی مناسب برای سایت باشد. نهایت ارتباط موضوعی بعلاوه لینک سازی مرتبط به صفحات اصلی سایت سبب میشود که سئو داخلی سایت شما سر و سامان بگیرد.
ریسپانسیو بودن یا همان واکنشگر بودن سایت باید به نحو احسن انجام شود. یعنی هر کاربر از هر دستگاه مختلفی بهراحتی به صفحات سایت دسترسی داشته باشد و تمامی قسمتهای سایت به زیبایی هر چه تمامتر نمایش داده شود. اگر حالت ریسپانسیو سایت شما دارای ایراداتی باشد، قطعاً که به ضرر سئو سایت خواهد بود. به این دلیل که کاربر در صورت ریسپانسیو نبودن سایت سریعاً آن را ترک کرده و همین مورد سبب ماندگاری کم کاربر خواهد شد.
سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .
نظرات کاربران