هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تفاوت درآمد و سود

فرق درآمد و سود در چیست؟ تفاوت درآمد و سود 2022

دسته بندی : کسب و کار
1401/01/16

درآمد عبارت است از کل درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات مربوط به عملیات اولیه شرکت. سود، که معمولاً به آن سود خالص یا نتیجه نهایی می گویند، مقدار درآمدی است که پس از حسابداری تمام هزینه ها، بدهی ها، جریان های درآمد اضافی و هزینه های عملیاتی باقی می ماند.

تفاوت بین درآمد و سود چیست؟

اساس مقایسهسوددرآمد
معنیتفاوت بین مقدار به دست آمده و مقدار هزینه شده برای خرید، عملیات یا تولید چیزیمقدار واقعی پول به دست آمده.
دسته بندی هاسود ناخالص و سود خالصدرآمد کسب شده و درآمد کسب نشده
افراد وابستهسود بسیار به درآمد بستگی دارد.درآمد هم به درآمد و هم به سود بستگی دارد.
نشانگراین نشان می دهد که یک شرکت چقدر از کل هزینه فروش درآمد کسب کرده است.این نشان می دهد که چه مبلغی بین سهامداران توزیع می شود یا دوباره در کسب و کار سرمایه گذاری می شود.

تفاوت بین سود و درآمد

تفاوت اندکی بین سود در مقابل درآمد وجود دارد. آنها دو عبارت حیاتی هستند که در تعیین قدرت مالی یک شرکت مفید هستند.

اصطلاحات سود و درآمد اغلب مترادف هستند، به ویژه سود خالص و درآمد خالص که کاملاً مشابه هستند اما از نظر حسابداری متفاوت هستند.

چگونه سرمایه گذاری کنیم؟ آموزش سرمایه گذاری در 2022

  • سود به زبان ساده عبارت است از مقدار مازادی که پس از کسر تمام هزینه ها از درآمد باقی می ماند.
  • درآمد، به عبارت ساده، مقدار واقعی پولی است که یک شرکت به دست آورده است.

حتی اگر هر دو درآمد در مقابل سود با جریان مثبت نقدینگی سروکار داشته باشند، درآمد در مقابل سود دو مفهومی هستند که در چند سناریو متفاوت هستند.

به طور کلی، سود پاداش ریسکی است که شرکت در کسب و کار انجام می دهد. سود مقدار خالص پولی است که پس از کسر تمام هزینه ها، مخارج و مالیات ها از درآمد باقی می ماند. سود به عنوان ابزاری در محاسبه مالیات شرکت عمل می کند. ما می توانیم سود را به عنوان تفاوت بین قیمت فروش و قیمت تمام شده یک محصول/خدمت توصیف کنیم.

  • سود در حسابداری شرکت را می توان به دو دسته تقسیم کرد: سود ناخالص و سود خالص. سود ناخالص منهای درآمد است.
  • همچنین توجه داشته باشید که درآمد نیز به دو دسته درآمد کسب شده و درآمد غیرحضوری تقسیم می شود. درآمد کسب شده درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات است. درآمد کسب نشده است. درآمد غیر فعال از طریق سرمایه گذاریساخته شده در جاهای دیگر.

تفاوت های اساسی بین سود در مقابل درآمد

در اینجا تفاوت های اساسی بین سود در مقابل درآمد وجود دارد

  1. هر دو درآمد در مقابل سود از درآمد محاسبه می شود.
  2. سود پس از کاهش هزینه ها از محل درآمد محقق می شود و سود خالص پس از کاهش سایر هزینه ها محقق می شود.
  3. سود در مقاطع مختلف زمانی توسط شرکت ها محاسبه می شود تا از قدرت مالی آنها و حوزه هایی که کمبود دارند مطلع شوند. اما این درآمدی است که از طریق آن شرکت می تواند تصمیم نهایی را بگیرد که آیا درآمد باید دوباره به تجارت بازگردانده شود یا خیر.
  4. سود شاخصی است که نشان می دهد چقدر است. جریان نقدی از کل هزینه ها بیشتر است. درآمد نشان می دهد که یک شرکت چقدر می تواند از پول استفاده کند.

آموزش بلاگری

درآمد

درآمد اغلب به عنوان خط بالایی شناخته می شود زیرا در بالای صورت سود قرار می گیرد. عدد درآمد، درآمدی است که یک شرکت قبل از کسر هرگونه هزینه ایجاد می کند.

به عنوان مثال، پولی که یک فروشنده کفش از فروش کفش هایش قبل از محاسبه هر گونه هزینه به دست می آورد، درآمد آن است. در صورتی که شرکت از سرمایه گذاری یا یک شرکت تابعه نیز درآمد داشته باشد، درآمد به حساب نمی آید . دلیلش این است که از فروش کفش به دست نمی آید. جریان های درآمد اضافی و انواع مختلف هزینه ها به طور جداگانه محاسبه می شوند.

سود

سود به عنوان درآمد خالص در صورت سود و زیان شناخته می شود. اما اکثر مردم معمولاً آن را به عنوان نتیجه نهایی می شناسند. تغییرات سود در صورت سود و زیان وجود دارد که برای تجزیه و تحلیل عملکرد یک شرکت استفاده می شود.

اما  حاشیه‌های سود دیگری بین خط بالا (درآمد) و خط پایین (سود خالص) وجود دارد. به عنوان مثال، اصطلاح سود ممکن است در زمینه سود ناخالص و سود عملیاتی ظاهر شود. اینها گام هایی در راه رسیدن به سود خالص هستند.

سود ناخالص درآمد منهای بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) است که هزینه های مستقیم قابل انتساب به تولید کالاهای فروخته شده در یک شرکت است. این مبلغ شامل هزینه مواد مصرفی در ایجاد محصولات یک شرکت به همراه هزینه مستقیم نیروی کار برای تولید آنها می باشد.

سود عملیاتی عبارت است از سود ناخالص منهای سایر هزینه‌های ثابت و متغیر مرتبط با عملیات کسب‌وکار، مانند اجاره، خدمات آب و برق و حقوق و دستمزد.

جدول مقایسه سود در مقابل درآمد

در زیر بالاترین مقایسه بین سود در مقابل درآمد آورده شده است

مبنای مقایسه درآمدسود
معنیپول به دست آمده در هر پست تجاری، محصولات یا خدمات را برای یک دوره زمانی خاص به فروش می رساند.مبلغ باقی مانده پس از کسر هزینه ها، سربار، مالیات یا هر سود از کل درآمد کسب و کار.
ذات و طبیعتکل جریان نقدی ورودی درآمد در یک دوره زمانی.سودآوری شرکت را در یک دوره زمانی مشخص می کند.
انواعدرآمد به دست آمده یا غیر به دست آمدهسود ناخالص یا سود خالص.
وابستگیدرآمد هر دو به درآمد و سود بستگی دارد.سود فقط به درآمد بستگی دارد.
استفاده می کنددانستن درآمد در محاسبه ارزش سهام یک شرکت مهم است.سود در محاسبه مالیات و سودآوری شرکت مفید است.

تفاوت های کلیدی

وقتی بیشتر مردم به سود یک شرکت اشاره می کنند، منظورشان سود ناخالص یا عملیاتی نیست، بلکه سود خالص است. این همان چیزی است که پس از هزینه ها یا سود خالص باقی می ماند. به خاطر داشته باشید که ممکن است یک شرکت درآمدزایی کند اما در عین حال ضرر خالص داشته باشد.

آموزش فیلمبرداری

بیایید نگاهی به اعداد JC Penney برای سال 2017 بیندازیم که در بیانیه سالانه 10-K این شرکت در 03 فوریه 2018 به پایان رسید. این شرکت با وجود درآمد 12.5 میلیارد دلاری، ضرر 116 میلیون دلاری را متحمل شد. زیان معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بدهی‌ها یا هزینه‌ها از درآمد بیشتر باشد، مانند مورد JC Penney.

  1. درآمد و سود دو عبارت مهم برای درک قدرت مالی هر شرکت در هر دوره زمانی خاص هستند.
  2. درآمد نشان دهنده مبلغی است که در هر سال مالی به دست آمده است، اما سود مبلغ مثبتی است که از درآمد پس از کسر انواع هزینه ها، سربار، مالیات یا بهره در صورت وجود باقی می ماند. در حسابداری، اصطلاح سود و درآمد را می توان به جای یکدیگر به کار برد. درآمد به عنوان سود خالص نیز نامیده می شود.
  3. هم درآمد و هم سود با جریان نقدی مثبت سروکار دارند.
  4. دو نوع سود وجود دارد که به آنها سود ناخالص و سود خالص می گویند. سود ناخالص به معنای میزان درآمد پس از کسر هزینه های معاملاتی مانند مواد اولیه، هزینه های مستقیم و غیره است. هزینه های معاملاتی به مخارج مربوط به فعالیت های اصلی تجارت اشاره دارد. از سوی دیگر، سود خالص درآمد حاصل از فعالیت های اصلی و سایر فعالیت ها را نیز در نظر می گیرد.
  5. به همین ترتیب، دو نوع درآمد وجود دارد، درآمد کسب شده و درآمد غیرقابل کسب. درآمد کسب شده به مبلغ دریافتی از فعالیت های تجاری اصلی مانند فروش محصولات یا خدمات اشاره دارد، اما درآمد حاصل از درآمد به معنای مبلغ دریافتی از منابع دیگر مانند سرمایه گذاری یا فروش هر گونه دارایی در تجارت است.
  6. مقدار درآمد قابل کنترل نیست زیرا به عوامل مختلف داخلی یا خارجی بستگی دارد، اما می‌توان سود را کنترل کرد زیرا هزینه‌ها از نوع داخلی هستند و با مدیریت مؤثر قابل مدیریت هستند.
  7. در صورتی که مدیریت بتواند هزینه ها را کنترل کند، سود در هر دوره خاص به طور مستقیم با درآمد متناسب است. درآمد بیشتر به معنای سود بیشتر برای تجارت است.
  8. سود و درآمد دو بخش اصلی صورتهای مالی برای آگاهی از سودآوری و قدرت هر شرکتی هستند.
  9. در مرحله اولیه هر کسب و کار، سود در مقابل درآمد به دلیل نوع معاملات کمتر، شرایط یکسانی در نظر گرفته می شود. اما مدیریت باید تفاوت بین این دو اصطلاح را درک کند تا تصمیمات مناسبی در کسب و کار بگیرد. اینها به جریان نقدی و تصمیمات مالی کمک می کنند.

مثالی از درآمد در مقابل سود

در اینجا ارقام و بخش صورت درآمد برای JC Penney است که در بالا ذکر کردیم.

  • درآمد یا کل فروش خالص: 12.50 میلیارد دلار
  • سود ناخالص: 4.33 میلیارد دلار (کل درآمد 12.50 میلیارد دلار – COGS 8.17 میلیارد دلار)
  • سود عملیاتی: 116 میلیون دلار (منهای سایر هزینه‌های ثابت و متغیر مرتبط با عملیات کسب‌وکار، مانند اجاره، خدمات آب و برق و حقوق و دستمزد)
  • سود یا درآمد خالص: – 116 میلیون دلار (زیان)

ملاحظات خاص

درآمد تعهدی همان درآمد محقق نشده است. درآمد انباشته درآمدی است که یک شرکت برای تحویل کالاها یا خدماتی که هنوز توسط مشتری پرداخت نشده است به دست می آورد.

در اینجا یک مثال فرضی برای نشان دادن درآمد انباشته آورده شده است. فرض کنید یک شرکت ویجت‌ها را به قیمت 5 دلار با شرایط خالص 30 به همه مشتریانش می‌فروشد و 10 ویجت را در ماه آگوست می‌فروشد. از آنجایی که مشتریان خود را با شرایط خالص 30 فاکتور می کند، مشتریان شرکت تا 30 روز بعد یا در 30 سپتامبر مجبور به پرداخت نخواهند بود. در نتیجه، درآمد اوت تا زمانی که شرکت پرداختی را از مشتریان خود دریافت نکند، درآمد انباشته در نظر گرفته می شود.

از نقطه نظر حسابداری، شرکت 50 دلار درآمد در صورت سود و زیان و 50 دلار درآمد انباشته به عنوان دارایی در  ترازنامه خود شناسایی می کند. هنگامی که شرکت 50 دلار را جمع آوری می کند، حساب نقدی در صورت سود و زیان افزایش می یابد، حساب درآمد انباشته کاهش می یابد و 50 دلار در صورت سود و زیان بدون تغییر باقی می ماند.

آموزش هوش مالی

درآمدهای انباشته با درآمدهای به دست نیامده یکی نیست. در واقع، آنها در واقع برعکس یکدیگر هستند.

درآمدهای به دست نیامده پولی است که توسط مشتری برای کالاها یا خدماتی که تحویل نشده اند از پیش پرداخت می شود. اگر شرکتی برای کالاهای خود نیاز به پیش‌پرداخت داشته باشد، درآمد را به‌عنوان دریافت‌نشده شناسایی می‌کند و تا دوره‌ای که کالا یا خدمات برای آن تحویل شده است، درآمد را در صورت سود و زیان شناسایی نمی‌کند.

آیا سود می تواند بیشتر از درآمد باشد؟

درآمد در بالای صورت سود شرکت قرار می گیرد و آن را به خط برتر تبدیل می کند. از سوی دیگر، سود به عنوان خط پایین شناخته می شود. سود کمتر از درآمد است زیرا هزینه ها و بدهی ها کسر می شود.

تفاوت درآمد و سود: آیا درآمد با فروش برابر است؟

درآمد معمولاً به عنوان فروش شناخته می شود. اما درآمد هر درآمدی است که شرکت قبل از کسر هزینه‌ها ایجاد می‌کند، در حالی که فروش همان چیزی است که شرکت از فروش کالاها و خدمات به مشتریانش به دست می‌آورد.

چه چیزی مهمتر است، سود یا درآمد؟

در حالی که هر دو مهم هستند، سود تصویر دقیق تری از وضعیت مالی یک شرکت ارائه می دهد. به این دلیل که بدهی ها و سایر هزینه های یک شرکت مانند حقوق و دستمزد از قبل در هنگام محاسبه سود حساب می شود.

سود چقدر است؟

سود هر چیزی است که پس از محاسبه هزینه ها، بدهی ها، درآمد اضافی و هزینه های عملیاتی از درآمد باقی می ماند.

تفاوت درآمد و سود: نتیجه گیری و پایان

درآمد و سود دو رقم بسیار مهمی هستند که در صورت سود و زیان شرکت نشان داده می شوند. در حالی که درآمد را خط بالایی می نامند، سود یک شرکت را خط پایین می گویند. سرمایه گذاران باید به خاطر داشته باشند که در حالی که این دو رقم برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری بسیار مهم است، درآمد حاصل درآمدی است که شرکت بدون در نظر گرفتن هزینه ها به دست می آورد. اما هنگام تعیین سود، تمام هزینه‌های یک شرکت از جمله دستمزد، بدهی، مالیات و سایر هزینه‌ها را در نظر می‌گیرید.

نکات مهم:

  • درآمد عبارت است از کل درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات مربوط به عملیات اولیه شرکت.
  • درآمد، که به سادگی به عنوان “فروش” نیز شناخته می شود، هیچ گونه هزینه یا مخارج مربوط به فعالیت کسب و کار را کسر نمی کند.
  • سود مقدار درآمدی است که پس از حسابداری تمام هزینه ها، بدهی ها، جریان های درآمد اضافی و هزینه های عملیاتی باقی می ماند.
  • در حالی که درآمد و سود هر دو به پولی که یک شرکت به دست می آورد اشاره دارد، ممکن است یک شرکت درآمد ایجاد کند اما زیان خالص داشته باشد.

هوش مالی

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. فرشاد قربانی

    خیلی سخت توضیح دادین من که نفهمیدم

    1. محسن حبیبی راد

      با دقت بخونید وگرنه گویا بود که