هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

فناوری ussd چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره آن 2022

دسته بندی : فناوری
1401/06/28

فناوری USSD که مختصر داده‌های سرویس تکمیلی بدون ساختار یک راه حل سریع، آسان و برتر است که با استفاده از آن می توان کارهای زیادی را در زمینه های شخصی، ارتباطات و کسب و کار انجام داد. در این مقاله پیرامون آن صحبت می کنیم.

فناوری USSD (داده‌های سرویس تکمیلی بدون ساختار) یک پروتکل ارتباط متنی مبتنی بر جلسه است که در هر دستگاه تلفن همراه مجهز به GSM موجود است. این یک ارتباط متنی مبتنی بر جلسه بدون مکانیزم ذخیره و باز ارسال (برخلاف پیامک) است که برای ارتباطات تعاملی مانند بانکداری یا آموزش کاربردی است. پیام‌های USSD می‌توانند تا 160 کاراکتر حروف عددی داشته باشند و مدت زمانی که از درخواست تا پاسخ طول می‌کشد 2 ثانیه است در حالی که 6 ثانیه طول می‌کشد تا پیامک به تلفن همراه برسد. اگر به مباحث مربوط به فناوری علاقه دارید، می توانید دسته بندی فناوری برترآموز را دنبال کنید.

USSD یک پروتکل سیستم جهانی

داده های خدمات تکمیلی بدون ساختار یک پروتکل سیستم جهانی برای ارتباطات سیار ( GSM ) است که برای ارسال پیام های متنی استفاده می شود.

USSD مشابه سرویس پیام کوتاه (SMS) است.

از کدهایی استفاده می کند که از کاراکترهای موجود در تلفن همراه تشکیل شده است. یک پیام USSD که می‌تواند تا 182 کاراکتر طول داشته باشد، یک جلسه ارتباطی بی‌درنگ بین تلفن و دستگاه دیگر ایجاد می‌کند – معمولاً یک شبکه یا سرور.

USSD را می توان برای مرور پروتکل برنامه بی سیم ( WAP )، خدمات پول تلفن همراه، سرویس برگشت به تماس پیش پرداخت، خدمات اطلاعات مبتنی بر منو و خدمات محتوای مبتنی بر مکان استفاده کرد. با USSD، کاربران به طور مستقیم از تلفن های همراه خود با انتخاب از منوهای مختلف تعامل دارند. برخلاف پیامک، در طول جلسه USSD، پیام USSD یک اتصال بلادرنگ ایجاد می کند. این بدان معناست که USSD امکان ارتباط دو طرفه اطلاعات را فراهم می کند، تا زمانی که خط ارتباطی باز بماند. به این ترتیب، پرسش ها و پاسخ ها تقریباً آنی هستند.

توضیحات تکمیلی پیرامون فناوری USSD

فناوری ussd چیست؟

USSD که مخفف داده های خدمات تکمیلی بدون ساختار است کمی پیچیده به نظر می رسد و می تواند خیلی سریع به موارد فنی مربوط شود شود، اما برای اهداف گنجاندن مالی، دو چیز کلیدی وجود دارد که باید درک کنید. ابتدا، وقتی شماره ای را می گیرید که با * شروع می شود و با # ختم می شود، از USSD استفاده می کنید. دوم، USSD در حال حاضر بهترین فناوری ارتباطی موجود برای ارائه خدمات مالی تلفن همراه به مشتریان کم درآمد است.

GSMA و دیگران موفقیت مدل‌های کسب‌وکار تحت رهبری MNO را برای پیشبرد شمول مالی ثبت کرده‌اند با تعدادی از کشورها که در عرض چند سال تعداد حساب‌های پول موبایلی بیشتری نسبت به حساب‌های بانکی افتتاح شده در چند دهه گذشته ثبت کرده‌اند. از دیدگاه من این به وضوح برای شمول مالی مثبت است. با این حال، زمانی که MNOها نه تنها در ارائه MFS رقابت می کنند، بلکه یک ورودی کلیدی که رقبا برای ارائه این خدمات نیاز دارند یعنی زیرساخت های ارتباطی، و به طور خاص USSD را کنترل می کنند، یک نگرانی قانونی بالقوه ایجاد می شود.

مشکلات برای استفاده از USSD

این موضوع در کشورهایی که MNO قدرت بازار در ارتباطات از راه دور دارد، آشکارتر است، به این معنی که محدود کردن دسترسی به USSD (با عدم دسترسی، دریافت قیمت بالا یا ارائه USSD با کیفیت پایین) می‌تواند مانع از رسیدن رقبای MNO در MFS شود. این می تواند به طور موثر مشتریان را از درک مزایای بالقوه رقابت (مانند قیمت های پایین تر، افزایش سرمایه گذاری در نمایندگی ها، بهبود سطح خدمات، انتخاب مشتری و نوآوری محصول) با مشکل مواجه کند.

اول، همانطور که در بالا ذکر شد، تحقیقات ما از این ایده پشتیبانی می کند که USSD در حال حاضر هنوز بهترین فناوری ارتباطی موجود برای ارائه MFS به افراد کم درآمد است. برنامه های کاربردی تلفن های هوشمند که کاربران را از طریق اینترنت به ارائه دهندگان متصل می کنند، هنوز اکثریت قریب به اتفاق فقرا را حذف می کنند، در حالی که سرویس پیام کوتاه (SMS) در مقایسه با USSD دارای کاستی هایی در امنیت و تجربه کاربر است.

دوم، MNOها دلایل عملی (مانند نگرانی در مورد تراکم شبکه) و دلایل استراتژیک (مانند تمایل به استفاده از کنترل USSD به عنوان یک مزیت رقابتی در ارائه پرداخت‌های تلفن همراه) برای جلوگیری از دسترسی مؤثر USSD دارند.

سوم، اینکه آیا مداخله نظارتی مورد نیاز است یا خیر، موضوع پیچیده ای است که به زمینه خاص کشور نیاز دارد. هماهنگی نظارتی بین تنظیم‌کننده‌های مخابرات، مالی و رقابت هنگام ارزیابی موضوع USSD بسیار مهم است.

در نهایت، تنظیم‌کننده‌هایی که به دسترسی USSD فکر می‌کنند باید گزینه‌های زیر را برای ارتقای دسترسی سالم‌تر به USSD در نظر بگیرند.

تشویق نیروهای بازار.

بهترین نتیجه برای هر بازاری این است که توافقات تجاری بین MNOها و اشخاص ثالث پدید آید. این امر باعث پیشرفت رقابت و توسعه بازار MFS بدون اعمال محدودیت بر MNOها می شود. دسترسی به USSD از لحاظ فنی و تجاری یک موضوع پیچیده است که بازیگران بازار در حالت ایده آل می توانند آن را بین خود حل کنند. برخی از تشویق ها برای مرتب کردن مستقیم آن ممکن است منجر به بهترین نتیجه برای همه افراد شود.

یک مکانیسم حل اختلاف (DRM).

در بازارهایی که موافقت‌نامه‌های تجاری در یک زمان معقول منعقد نمی‌شوند، یک مکانیسم حل اختلاف هماهنگ می‌تواند مفید باشد تا به تنظیم‌کننده(های) اجازه دهد تا ملاحظات همه سهامداران را درک کنند. یک DRM می‌تواند مجموعه‌ای متعادل از دیدگاه‌های فعالان بازار را بشنود و راه‌های رو به جلو را بدون اعمال مقررات سنگین توصیه کند.

بررسی گزینه های نظارتی.

در صورتی که یک DRM به یک نتیجه قابل قبول متقابل منجر نشود و عدم ارائه USSD به طور جدی رقابت را مختل کند، مداخله نظارتی ممکن است توجیه شود.

در چنین مواردی، مؤثرترین مداخله ممکن است اجباری باشد که MNOها بدون تنظیم قیمت، دسترسی به USSD را فراهم کنند.

ممکن است به مرور زمان، تنظیم‌کننده‌ها تحت فشار قرار گیرند تا حداقل استانداردهای کیفیت و قوانین قیمت‌گذاری (مانند الزام اعمال قیمت‌های USSD به شیوه‌ای بدون تبعیض) را برای تقویت رقابت سالم‌تر تعیین کنند.

تفاوت USSD و SMS چیست؟

فناوری ussd چگونه کار می کند؟

در حالی که پیامک یک فناوری ذخیره و فوروارد است، متون و تعاملات USSD در تلفن همراه ذخیره نمی‌شوند. محتوای پیامک در حافظه تلفن همراه ذخیره می شود.

نمونه هایی از استفاده از USSD

برخی از نمونه‌های استفاده از خدمات عبارتند از شارژ کردن زمان پخش، خدمات «لطفاً با من تماس بگیرید»، بررسی موجودی و تحویل صورت‌حساب کوچک.

در مورد کدهای کوتاه USSD چطور؟

فرمت کد کوتاه USSD با علامت * و # در ابتدا و انتهای سری ارقام تعریف می شود.

سه نوع کد کوتاه USSD موجود است. نرخ استاندارد کد کوتاه USSD هزینه استاندارد برای استفاده از منوی USSD توسط کاربر نهایی دریافت می شود. کدهای کوتاه با صورت‌حساب معکوس برای کاربر نهایی رایگان است. کدهای کوتاه USSD با نرخ ممتاز برای راه‌اندازی کدهای کوتاه قیمتی را از کاربر نهایی دریافت می‌کنند. به طور کلی، کدهای کوتاه USSD یا دارای صورت‌حساب معکوس یا نرخ استاندارد هستند.

فناوری USSD چگونه کار می کند؟

USSD مخفف «داده‌های خدمات تکمیلی بدون ساختار» است و یک سرویس تعاملی بی‌درنگ است که به کسب‌وکار شما اجازه می‌دهد متن را روی گوشی کاربر نمایش دهد. این یک فناوری ارتباطی تلفن همراه است که در سراسر جهان برای ارسال متن بین تلفن همراه و یک برنامه در شبکه استفاده می شود. USSD معمولاً توسط مصرف کنندگان برای بررسی زمان پخش تلفن همراه موجود و انجام پرس و جوهای موجودی داده یا در مسابقات بازاریابی تلفن همراه استفاده می شود.

تشبیه USSD به SMS

بسیاری USSD را به سرویس پیام کوتاه ( SMS ) تشبیه می کنند، اما این دو بسیار متفاوت هستند. پیامک ها را می توان در تلفن ذخیره کرد و تعاملی نیستند، در حالی که USSD تعاملی است و نمی توان آن را ذخیره کرد. USSD به زبان ساده تراکنش است در حالی که SMS یک پیام است.

افزایش شمار کاربران USSD

بر اساس گزارش GSMA در سال 2021 اقتصاد موبایل، تا سال 2025 نزدیک به نیم میلیارد مشترک جدید وجود خواهد داشت که نزدیک به دو سوم آنها از آسیا و اقیانوسیه و جنوب صحرای آفریقا خواهند بود. همچنین انتظار می‌رود که استفاده از تلفن‌های هوشمند در بازار کشورهای جنوب صحرا از 48 درصد در سال 2020 به 64 درصد در سال 2025 افزایش یابد. این افزایش پذیرش و نفوذ تلفن همراه فرصتی را برای USSD ایجاد می‌کند، به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا.

این تا حد زیادی به دلیل سادگی این فناوری است. USSD برای کار کردن نیازی به اتصال به اینترنت ندارد و توسط اکثر تلفن های همراه بدون نیاز به سخت افزار پردازشی که برای پلتفرم های گوشی های هوشمند مانند اندروید و iOS ضروری است، پشتیبانی می شود. به این ترتیب، USSD فراگیری و ارتباطات را به ویژه در بازارهای نوظهور در جنوب صحرای آفریقا، از جمله نیجریه، اتیوپی، DRC، تانزانیا و جایی که برنامه‌های USSD مانند M-Pesa بخش مالی و خدمات مالی را با بانکداری USSD متحول کرده است، افزایش می‌دهد.

فرصت ها برای شرکت های مخابراتی و کسب و کارها

فرصت‌ها برای کسب‌وکارها و شرکت‌های مخابراتی به همین جا ختم نمی‌شود، به‌ویژه هنگام بررسی نحوه استفاده از USSD برای افزایش درآمد، ارتباط با مشتریان و افزایش راحتی. در زیر این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.

به طور معمول، USSD شامل یک درخواست از یک کاربر تلفن همراه است، مانند درخواست برای موجودی حساب بانکی. هنگامی که کاربر درخواست را ارسال کرد، دروازه USSD آن را به برنامه USSD کاربر ارسال می کند، که به درخواست پاسخ می دهد.

سپس این فرآیند به صورت معکوس تکرار می شود، یعنی پاسخ به دروازه USSD برمی گردد که محتوای آن پاسخ را بر روی صفحه نمایش تلفن همراه کاربر نمایش می دهد. به طور کلی، پاسخ ها، که حاوی حداکثر 182 کاراکتر الفبایی عددی هستند، در قالبی ارسال می شوند که نمایش آن آسان باشد. کاربر با شماره گیری یک کد کوتاه خاص – معمولاً پنج شماره – داده ها را ارسال و دریافت می کند.

برنامه های USSD در شبکه اجرا می شوند، نه روی دستگاه کاربر. به این ترتیب، آنها نیازی به نصب روی تلفن کاربر ندارند، که این یک مزیت برای کاربرانی است که دارای تلفن های دارای فضای ذخیره سازی محدود هستند. برنامه‌های USSD از لحظه‌ای که هر مشترکی در شبکه مستقر می‌شود، فوراً در دسترس است.

نحوه استفاده از USSD

آموزش فناوری ussd

USSD برای اهداف مختلفی استفاده می شود، از جمله موارد زیر:

موبایل بانک.

برخلاف برنامه‌های بانکی که نیاز به دسترسی به اینترنت و عملکرد تلفن هوشمند دارند، بانکداری USSD می‌تواند روی هر دستگاه تلفن همراه از جمله تلفن‌های ویژه کار کند.

پیکربندی شبکه و درخواست ها.

USSD برای پیکربندی دستگاه تلفن همراه کاربر در شبکه استفاده می شود. همچنین منویی از گزینه‌های خدماتی را ارائه می‌کند که کاربر می‌تواند برای مواردی مانند خرید زمان پخش یا درخواست مانده حساب انتخاب کند.

درخواست های به روز رسانی مشتری.

USSD می تواند با سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی ( ERP ) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ادغام شود تا اطلاعات به روز شده مشتری را درخواست کند.

نظرسنجی های بازاریابی.

USSD را می توان برای بازاریابی تلفن همراه استفاده کرد. به عنوان مثال، سازمان‌ها می‌توانند نظرسنجی‌های اساسی بازاریابی را ارسال کنند که کاربران بتوانند فوراً به آنها پاسخ دهند و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا بازخورد مشتریان را در زمان واقعی دریافت کنند.

خدمات برگشت به تماس.

سازمان‌های خدماتی، مانند ارائه‌دهندگان بیمه و شرکت‌های خدمات مالی، می‌توانند از USSD برای تعیین علایق مشتریان استفاده کنند و آنها را قادر می‌سازند پس از ارائه پیشنهادات خود، درخواست پاسخ به تماس را بدهند.

تاییدیه های سفارش.

ارائه دهندگان تحویل غذا می توانند از USSD برای فعال کردن ارتباط دو طرفه بین مشتریانی که سفارش می دهند و فروشندگان برای اعلان دادن به مشتریان در هنگام انجام سفارش ها استفاده کنند.

کوپن.

خرده فروشان می توانند از USSD برای اطلاع رسانی پیشنهادات ویژه به مشتریان و همچنین ارسال کوپن استفاده کنند.

پرداخت هایی که با فناوری USSD صورت می گیرد.

پردازش پرداخت USSD با ارسال یک پیام متنی به یک ارائه دهنده خدمات انجام می شود. هنگامی که ارائه دهنده خدمات پیام متنی را دریافت می کند، یا مبلغ خرید را به یک سیستم پرداخت آنلاین شارژ می کند یا مبلغ را به قبض تلفن کاربر اضافه می کند.

سپس تاجر کالا یا خدمات را آزاد می کند و پول به حساب شرکت واریز می شود. تحویل کالاهای دیجیتال اغلب توسط سرویس پیام‌رسانی چندرسانه‌ای ( MMS ) انجام می‌شود که امکان ارسال فایل‌ها را با پیامک برای کاربران فراهم می‌کند. در صورت خرید کالای فیزیکی توسط کاربر، رسید را می توان از طریق پیامک یا MMS ارسال کرد. بیشتر خریدهای انجام شده با استفاده از USSD یا SMS در اروپا و آسیا انجام می شود.

جزییات فنی

اکثر گوشی های GSM دارای قابلیت USSD هستند. USSD معمولاً با سرویس‌های پیام‌رسانی فوری یا فوری ( IM ) مرتبط است. USSD مانند سایر پروتکل‌های پیام کوتاه مانند SMS، قابلیت ذخیره و باز ارسال را ارائه نمی‌دهد.

سرویس های USSD از معماری موجود شبکه های GSM استفاده می کنند. کاربری که یک کد سرویس USSD را شماره گیری می کند، گفتگویی را با یک برنامه USSD در شبکه تلفن همراه آغاز می کند. گره شبکه می تواند یک مرکز سوئیچینگ موبایل، ثبت مکان بازدید کننده، ثبت مکان یاب خانه یا سایر موجودیت های شبکه، مانند یک پلت فرم برنامه، که به سرویس USSD خاص دسترسی دارد، باشد.

یک پیام USSD معمولی با یک ستاره (*) و به دنبال آن ارقامی که شامل دستورات یا داده‌ها هستند شروع می‌شود. گروه های ارقام را می توان با ستاره های اضافی جدا کرد. پیام با هشتگ (#) به پایان می رسد.

تفاوت بین کدهای USSD، MMI و SS

هر کدی که کاربر از طریق صفحه کلید تلفن همراه خود که حاوی * یا # کاراکتر است وارد می کند، یک کد رابط انسان و ماشین (MMI) است. اکثر این کدهای MMI شبیه به هم هستند، اما به گروه های مختلف طبقه بندی می شوند و عملکردهای متفاوتی دارند. برخی فقط به صورت محلی در دستگاه استفاده می شوند، در حالی که برخی به ماژول هویت مشترک ( سیم کارت ) و برخی دیگر به شبکه ارسال می شوند.

انواع مختلف کدهای MMI به شرح زیر است.

کدهای خدمات تکمیلی (SS)

این کدها هدایت تماس یا ارائه شماره را کنترل می کنند. به عنوان مثال، با استفاده از *21*987654321# <SEND> ، کاربر تلفن خود را هدایت می کند تا از شبکه بخواهد همه تماس های دریافتی خود را به شماره تلفن 987654321 فوروارد کند. اما این کد مستقیماً به شبکه ارسال نمی شود، بلکه به صورت مستقیم به شبکه ارسال می شود. توسط تلفن تفسیر می‌شود، که سپس یک درخواست رمزگذاری‌شده در یک نماد نحوی انتزاعی (ASN.1) به شبکه می‌سازد.

این کدها که در هر دستگاه GSM، سیستم جهانی مخابرات سیار ( UMTS ) و Long-Term Evolution ( LTE ) در جهان کدگذاری شده‌اند، توسط اپراتور شبکه قابل تغییر نیستند.

کدهای فناوری USSD

اگر کاربر کدی را وارد کند که حداقل به هشتگ ختم می شود و  <SEND> را فشار دهد — اما توسط مترجم MMI گوشی شناسایی نشود، کد به طور کلمه به شبکه ارسال می شود.

سپس بستگی به این دارد که آیا شبکه از این کد پشتیبانی می کند یا خیر. یکی از موارد پرکاربرد، کد کارت های پیش پرداخت است که کاربران می توانند از آن برای بررسی موجودی خود استفاده کنند. چندین شبکه از چیزی شبیه به *#100# استفاده می کنند. با این حال، اپراتور شبکه واقعاً تصمیم می‌گیرد که اگر قبلاً آن را دریافت نکرده‌اید، از کدام کد استفاده کند.

بنابراین، وارد  کردن *20*1234# <SEND> یا  *21*1234# <SEND> دو کار متفاوت انجام می دهد: اولین کد به شبکه ارسال می شود تا بیشتر پردازش شود – به احتمال زیاد یک خطا را برمی گرداند – در حالی که تلفن کد دوم را تفسیر می کند و یک درخواست ساختاریافته برای فعال سازی ارسال تماس به شبکه ارسال می کند.

کدهای MMI تعریف شده توسط سازنده

سازندگان این کدها را برای برای فعال کردن منوهای خدمات یا بازنشانی دستگاه ها به عنوان مثال تعبیه کرده اند. این کدها همچنین حاوی * و # کاراکتر هستند.

از آنجایی که کدها به شبکه ارسال نمی شوند، کاربر مجبور نیست  کلید <SEND> را در پایان فشار دهد زیرا به محض اینکه کاربر آخرین رقم یا کاراکتر را وارد می کند، کدها اجرا می شوند. با این حال، هر سازنده تلفن های GSM/UMTS/LTE باید *#06# را پیاده سازی کند. این کد شناسه بین المللی تجهیزات سیار دستگاه را نشان می دهد.

اگر به این مباحث علاقمندید می توانید مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

دروازه USSD

یک سرویس دروازه USSD که مرکز USSD نیز نامیده می شود. پیام های USSD را از شبکه سیگنالینگ به یک برنامه خدماتی و بالعکس منتقل می کند.

یک دروازه USSD بر اساس توانایی عامل تحویل یا منبع برای ارسال و دریافت پیام های USSD است. پیام‌های USSD از طریق کانال‌های سیگنالینگ GSM عبور می‌کنند و برای جستجوی اطلاعات و تولید خدمات استفاده می‌شوند.

برخلاف سرویس‌های مشابه، مانند SMS و MMS که مبتنی بر فناوری ذخیره و ارسال هستند. یک جلسه بی‌درنگ بین گوشی تلفن همراه و برنامه‌ای که سرویس را مدیریت می‌کند برقرار می‌کند.

USSD چه کاری می تواند برای کسب و کار انجام دهد؟

تکنولوژی ussd

USSD آسان برای استفاده است، نیازی به فن آوری پیچیده نیست، و ارزان تر از اکثر سیستم عامل های ارتباطی است. اما مزایای بیشتری نیز وجود دارد که عبارتند از:

مزایای فناوری USSD

  • هنگامی که به عنوان یک برنامه کاربردی سلف سرویس برای مشتریان شما کار می کند، هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد.
  • هنگامی که به آنها توانایی ارائه خدمات به خود را می دهید، رضایت مشتری را افزایش می دهید.
  • تقریباً با هر تلفن همراه کار می کند.
  • در سطح جهانی کار می کند.
  • منوی بصری با تعامل در زمان واقعی.
  • بسیار مقرون به صرفه
  • ارتباط دو طرفه تا هفت برابر سریعتر از پیامک است.

در مجموع، USSD تقریباً روی هر تلفن همراهی کار می کند، خواه یک تلفن هوشمند ارزان یا گران قیمت باشد. استفاده از آن برای مشتریان شما رایگان و برای مشاغل مقرون به صرفه است. برای کار کردن نیاز دارد اتصال به شبکه GSM (سیستم جهانی ارتباطات سیار) ندارد.

ممکن است تعجب کنید که چگونه کسب و کارها از این سرویس تراکنشی برای مشتریان خود استفاده می کنند.

کسب و کارها چگونه می توانند از آن استفاده کنند؟

  • خدمات مالی تلفن همراه مانند بانکداری تلفن همراه، زیرا در هر دستگاه تلفن همراه با هزینه کم کار می کند.
  • منوها و درخواست‌ها – کاربران می‌توانند زمان پخش، داده‌ها را خریداری کنند یا مانده حساب را درخواست کنند.
  • نظرسنجی ها یا پرسشنامه ها را برای بازخورد مقرون به صرفه و قابل اعتماد مشتری ارسال کنید.
  • قادر هستید از USSD در مسابقات یا سایر فعالیت های بازاریابی مانند کوپن ها استفاده کنید.
  • تایید سفارش و پیگیری خریدهای آنلاین و سنجش رفتار خریدار.
نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آمنه بیاتی

    سلام خداقوت. چه مقاله جامع و کاملی خیلی ممنونم🙏

    شرکت گسترش طراحان نقش الماس با برند تجاری آی‌نوتی چند سالی هست که به انواع کسب و کارها و سازمانهای دولتی و خصوصی زیرکد ussd با قیمتی مقرون به صرفه ارائه می‌کنه.

    1. جواد فرازمند

      ممنونم از نظرت آمنه عزیز