محتوای تکراری Duplicate Content

محتوای تکراری (Duplicate Content) چیست؟ چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

دسته بندی : سئو
1400/10/03

یکی از مواردی که می تواند برای سایت شما مشکل ایجاد کند، داشتن محتوای تکراری Duplicate Content در چند آدرس است. وقتی چند آدرس از یک مطلب در سایت شما وجود داشته باشد، باعث می شود کار موتورهای جست و جو برای پیدا کردن صفحه درتس سخت شود و همین باعث کاهش رتبه شدید برای سایت شما خواهد شد. به همین دلیل امروز در برتر آموز می خواهیم درباره محتوای تکراری صحبت کنیم و مشکلاتی که برای شما ممکن است پیش خواهد آمد را بررسی کنیم و راهکارهایی را به شما ارائه دهیم تا با انجام آن، از شر محتوای تکراری در سایت خود خلاص شوید.

بسیاری از مواقع، محتوای دابلیکیت به صورت ناخواسته ایجاد می شود و حتی مدیر سایت نیز از وجود آن بی توجه است. بسیاری از افراد فکر می کنند اگر چند کلمه از یک متن را تغییر دهیند، محتوای تکرای را به صورت کلی از بین خواهند برد. این در حالی است که با عوض کردن چند کلمه قرار نیست به صورت کلی محتوای تکراری برای شما از بین برود.

محتوای تکراری Duplicate Content چیست؟

ممکن است مواقعی پیش آید که متن یکسانی از یک محتوا داخل چند صفحه وب سایت شما قرار گرفته باشد یا حتی مقالاتی با عنوان های یکسان یا حتی بسیار نزدیک به هم داخل سایت شما قرار داشته باشند. چنیم چیزی به عنوان محتوای تکراری در نظر گرفته می شود. معمولا گوگل وقتی چنین حالتی را از سایت شما ببیند، به هیچ کدام از آن ها اعتبار و امتیازی نمی دهد و اگر هم بخواهد اعتباری دهد، بین هر سه آن ها پخش خواهد شد. این اتفاق باعث خواهد شد در واقع هیچ صفحه از صفحات سایت شما که این مشکل را دارند، اعتبار خوبی به دست نیاورند و رتبه خوبی نیز نگیرند. حال در صورتی که اگر محتواهای اضافی پاک شوند و اعتبار آن دو نیز بر روی محتوای اصلی قرار خواهد گرفت و در کل قدرت و رتبه بهتری برای صفحه اصلی خواهد ماند.

محتوای تکرای چگونه ایجاد می شود؟

آیا محتوای تکراری با محتوای کپی یکی هستند؟

شاید الان فکر کنید که این دو با یکدیگر یکسان هستند و تفاوت خاصی برای آن قائل نشوید اما از نظر مفهومی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. برای صفحات تکراری که داخل یک سایت وجود دارند، اصطلاح محتوای تکراری duplicate content به کار می رود اما وقتی شما محتوای یک سایت دیگر را کپی می کنید و در سایت خود قرار می دهید محتوای کپی copied content ایجاد کرده اید.

این دو اصطلاح به اشتباه بسیار در سئو مورد استفاده قرار می گیرند و ممکن است هر کدام را جای دیگری به کار ببرند اما امروز با تفاوت های آن آشنا شدید و دانستید که هر کدام به چه معنا و مفهوم هستند.

یکی از مواردی که در آموزش سئو به آن پرداخته ایم این است که الگوریتم های گوگل به نحوی هستند که با محتوای کپی که از سایت دیگران برداشته می شود، بسیار سخت برخورد می کنند. این در حالی است که با محتوای تکراری یا همان duplicate content خیلی برخوردر سختی نمی کنند اما فقط به آن رتبه خوبی نمی دهند. در ادامه مشکلاتی که در قبال بودن محتوای تکراری در سایت پیش می آید را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

محتوای تکراری باعث وجود چه مشکلاتی در وب سایت می شود؟

در واقع محتوای تکراری باعث به وجود آمدن مشکلاتی بر روی سئو وب سایت شما خواهد شد. گوگل به صورت مشخص اعلام کرده است که علاقه ای به نشان دادن محتوای تکراری به کاربران خود ندارد و تمام سعیش در آن است که محتوایی که به افراد نمایش داده می شود، یک محتوای کاربردی و جدید باشد. همین دلیل باعث می شود سایتی که دارای محتوای تکراری است، خیلی نتواند روی آن صفحات رتبه خوبی بگیرد. به صورت کلی داشتن محتوای تکرای باعث مشکلات زیر می شود.

1.رقابت کردن صفحات با محتوای تکراری باهم

بگذارید با یک مثال این مشکل را با یکدیگر بررسی کنیم. فرض کنید شما یک سایت در حوزه آموزش فتوشاپ دارید و سه صفحه شما دارای محتوای کاملا تکراری هستند. در چنین حالتی، گوگل نمی تواند تشخیص دهد کدام یک از صفحات را باید به عنوان صفحه اصلی انتخاب کند و آن را بالا بیاورد و اگر شما نیز برای گوگل تعیین نکرده باشید کدام یک از صفحات به عنوان صفحه اصلی است، هر سه صفحه تلاش می کنند تا رتبه خوبی بگیرند و به جایگاه های برتر گوگل دست پیدا کنند. همین امر باعث می شود که اعتباری که می توانست بین سه صفحه پخش شود و یک رتبه خوب برای یکی از آن ها داشته باشد بین سه صفحه تقسیم شده و هیچ کدام نیز از اعتبار خوبی برخوردار نخواهند شد.

محتوای تکراری چیست؟

2. به هم ریختگی لینک سازی خارجی

این مورد نیز از مواردی است که باعث خواهد شد صفحات شما کمتر دیده شود. وقتی سه صفحه با محتوای یکسان وجود داشته باشد، سایت هایی که به شم می خواهند لینک دهند، دچار سردگمی خواهند شد و آن ها نیز نمی توانند تشخیص دهند که کدام یک از صفحات، صفحه اصلی مربوط به آن موضوع است و به همین دلیل لینک ها بین صفحات تقسیم شده و لینک سازی که روی یک صفحه می بایست انجام شود، بر روی چندین صفحه مختلف انجام می شود.

این اتفاق باعث خواهد شد مجددا اعتبار لینک سازی نیز بین صفحات تقسیم شده و در رسیدن هر کدام از صفحات به رتبه های برتر گوگل نیز تاثیر بگذارد.

3. پنالتی شدن سایت

این مورد بسیار نادر است و کمتر برای سایتی رخ می دهد اما بد نیست آن را نیز بدانید. وقتی یک سایت تعداد زیادی محتوای تکراری بزند و قصد داشته باشد در نتایج گوگل دستکاری ایجاد کند، گوگل با وی به شدت برخورد می کند. گوگل بارها اعلام کرده است با کسانی که بخواهند در نتایج گوگل دستکاری کنند، برخورد سخت خواهد کرد. تولید محتوای تکراری در حجم بالا یکی از شگردهایی است که سئوکاران کلاه سیاه از آن استفاده می کنند.

البته خیلی نباید نگران این موضوع باشید چرا که در سطح اینترنت، چیزی حدود 29% از محتواها تکراری شناسایی شده اند و به همین دلیل چیزی نیست که گوگل بخواهد شما را سخت جریمه کند. اما اگر از سمت گوگل به این دلیل جریمه شدید، اصلا نگران نباشید و کافی است سعی کنید محتواهای خود را اصلاح کرده و سپس به گوگل اطلاع داده تا مجددا سایت شما را بررسی کرده و از پنالت خارج کند. البته بهتر است سعی کنید هیچ موقع سایتتان دچار پنالتی نشود چرا که ممکن است جلب اعتماد مجدد گوگل بسیار سخت تر از قبل شود.

مشکلات محتوای تکراری در سئو

4. اتلاف بودجه خزش

بودجه خزش که به crawl budget نیز شناخته می شود، یکی از موارد مهم برای یک وب سایت است. بودجه خزش که می تواند برای صفحات مهم و اساسی در یک وب سایت بکار رود، ممکن است اینگونه فقط برای خواندن مجدد صفحه های تکراری به کار رود و حتی ممکن است این صفحات ایندکس نشوند و کلا صفحه بی استفاده بماند.

5. ایجاد مشکل برای صاحب وب سایت

تمامی موارد بالا، جزو چیزهایی بود که از نظر سئویی برای یک سایت مشکل ایجاد می کند. اما در آخر تمام این مشکلات باعث آسیب رسیدن به سایت و در نتیجه مالک آن کسب و کار می شود. چرا که هدف نهایی تمامی افراد از داشتن سایت، این است که به خوبی در گوگل دیده شوند و ورودی خوبی نیز بگیرند. اما با این کار صرفا ورودی خود را از دست می دهند و در نتیجه فروش و بازدید از وب سایت نیز کم خواهد شد که برای صاحب یک کسب و کار دردناک است.

علت های ایجاد مشکلات محتوای تکراری

محتوای تکراری چگونه ایجاد می شود؟

در بسیاری از مواقع، صاحب یک سایت از قصد محتوای تکراری Duplicate Content نمی سازد و بعضی عوامل بدون آنکه شخص متوجه آن باشد، باعث ایجاد محتوای تکراری می شود. در ادامه بعضی از متداول ترین علت هایی که باعث ایجاد محتوای تکراری در سایت می شود را با یکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم.

1.url موجود در صفحه

یکی از عواملی که بسیار باعث ایجاد محتوای تکراری در صفحات یک وب سایت می شوند، آدرس یا همان url صفحه هستند. بسیار ممکن است پارامترهای متغیری در ساختار یک صفحه ایجاد شود که تمامی آن ها باعث ایجاد یک محتوای تکراری در وب سایت می شوند.  برای اینکه متوجه این نوع تغییر در url و ایجاد صفحات تکراری شوید، یک مثال میزنم.

  • برای مثال صفحه www.digikala.com/blue-widgets?color=green یک نمونه از محتوای تکراری مربوط به صفحه www.digikala.com/blue-widgets است. به صورت کلی وقتی یک علامت سوال بر روی url ایجاد می شود و آن آدرس مشتق گرفته از یک آدرس دیگر به شمار می رود، در واقع محتوای تکراری ایجاد شده است که برای رفع آن باید اقدام شود.

2. آیدی مربوط به هر کاربر

وقتی هر کاربر وارد یک سایت می شود، برای او یک آیدی مخصوص یا Session ID ایجاد می شود که این کد در سایت ذخیره می شود و می تواند باعث شود که محتوای تکراری در سایت ایجاد شود.

3. داشتن قابلیت پرینت بر روی یک صفحه

وقتی یک صفحه در وب سایت دارای قابلیت پرینت باشد، یک تغییری در ur مانند حالت زیر ایجاد می شود و باعث خواهد شد تا محتوای تکراری در ساختار صفحه ایجاد گردد. در نتیجه وقتی روی پرینت برای آن صفحه کلیک می شود، یک صفحه با آدرس جدید و محتوای یکسان درست شده است.

آدرس روبرو نمونه از این تغییر در url است. www.digikala.com/print/blue-widgets که همانطور که ملاحظه می کنید، کلمه print در آن اضافه شده است و باعث ایجاد محتوای تکراری Duplicate Content گردیده است.

4. بررسی حالات نمایش سایت

این مورد که یکی از مهم ترین مواردی است که یک سئوکار و صاحب کسب و کار باید به آن توجه کند، این است که سایت فقط باید بر روی یک حالت درون گوگل وجود داشته باشد. منظور این است که یک سایت نباید به صورت http و https وجود داشته باشد و فقط یکی از آن ها و آن هم فقط https صحیح است و اگر چنین موردی بود باید سریعا رفع شود چرا که باعث ایجاد محتوای تکراری Duplicate Content خواهد شد.

حالت با www. و بدون آن هم چنین است و باید یکی از دو حالت درون گوگل وجود داشته باشد که اگر هر دو حالت وجود داشت، باید یکی از آن ها را حذف کنید.

به صورت کلی باید یک حالت برای نمایش در سایت وجود داشته باشد که اگر غیر از این بود باید به یک حالت تبدیل شود در غیر اینصورت مشکل محتوای تکراری یا Duplicate Content ایجاد خواهد شد.

حل مشکل محتوای تکراری چگونه است؟

حال که علت و مشکلاتی که به وجود می آید را دانستید، باید روش حل آن را نیز بدانید تا در صورتی که این مشکل برای شما ایجاد شد، بتوانید به راحتی مشکل را حل کنید.

علت به وجود آمدن محتوای تکراری

1.ریدایرکت کردن

بهترین نوع ریدایرکت کردن، ریدایرکت 301 است. مخصوصا وقتی چند صفحه با محتوای یکسان وجود دارد که هر کدام از آن ها، در گوگل رتبه ای گرفته اند. وقتی شما ریردایرکت 301 می کنید، در واقع در عین انتقال اعتبار، صفحه ها را نیز یکی می کنید. در واقع مثلا وقتی 3 صفحه با محتوای یکسان درباره آموزش وردپرس نوشته شده است، با استفاده از ریدایرکت 301، تمامی ان ها را به یک حالت تبدیل می کنید.

2. بکار بردن تگ کنونیکال در ساختار صفحه

یکی دیگر از کارهایی که می توان انجام داد، این است که از تگ Rel=Canonical برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری Duplicate Content استفاده کرد. این تگ در قسمت هد HTML قرار می گیرد و همانند ریدایرکت 301 عمل می کند با این شرط که در ریدایرکت 301 شما به گوگل می گویید حتما این صفحه را نمایش بده اما در کنونیکال اخیتار را به سمت گوگل واگذار می کنید اما باز به او می گویید ترجیح من این است که صفحه اصلی مربوط به من این باشد. برای نمونه، کد زیر یک نمونه از کدی است که در ساختار صفحه قرار دارد که در آن تگ کنوینکال اعمال شده است.

<link href=”http://www.digikala.com/canonical-version-of-page/” rel=”canonical” />

برای گذاشتن تگ کنیونیکال اصلا قرار نیست کار سختی را انجام دهید و فقط کافی است نرم افزاری مانند یواست سئو را داشته باشید و در تنظیمات آن، مربوط به صفحه به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

3. استفاده از تگ noindex در ساختار صفحه

این مورد نیز می تواند به راحتی به حل مشکل محتوای تکراری در صفحه کمک کند. وقتی در یک صفحه تگ noindex وجود داشته باشد، یعنی در واقع به گوگل داره گفته می شود که این صفحه را کراول کن ولی ایندکس نکن. این ایندکس نشدن صفحه باعث می شود تا صفحه اصلی فقط ایندکس شود و مشکلات مربوط به محتوای تکراری تا حد زیادی برطرف شود .

کلام پایانی

امروز در این مقاله سعی کردیم مباخث مربوط به محتوای تکراری Duplicate Content را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم و هر آنچه نیاز است شما درباره محتوای تکرای بدایند را با یکدیگر بررسی کنیم. شما به عنوان مدیر سایت، موظف هستید همیشه توجه زیادی به ایجاد محتواهای تکراری در سایت داشته باشید چرا که در صورت وجود آن ها تمامی زحمات شما برای فرآیند سئو بر باد خواهد رفت و کارتان سخت می شود.

حال اگر سوالی درباره ایجاد محتوای تکراری در صفحات دارید فط در قسمت کامنت ها آن را بپرسید تا در کوتاهترین زمان ممکن به آن پاسخ دهیم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.