مدیر بازاریابی دیجیتال مسئول توسعه، اجرا و نظارت بر کمپین های بازاریابی دیجیتال بلند مدت و همچنین تکنیک های تبلیغات کوتاه مدت است. این نقش مستلزم مهارت در افزایش آگاهی از برند، هدایت ترافیک به وب سایت شرکت و ایجاد سرنخ فروش است. یک مدیر بازاریابی دیجیتال بر تیم بازاریابی نظارت می کند و در چندین زمینه پشتیبانی می کند، مانند:
شناسایی و آزمایش پلتفرم ها و ابزارهای دیجیتال جدید
استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب برای نظارت بر ترافیک سایت
بهینه سازی کمپین های بازاریابی، از جمله بازاریابی ایمیلی، رسانه های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال
ردیابی رفتار خرید مصرف کنندگان
ما برخی از وظایف و مسئولیتهای معمولی را که ممکن است انتظار داشته باشید در یک آگهی شغلی برای نقش مدیر بازاریابی دیجیتال مشاهده کنید، گردآوری کردهایم. همانطور که می بینید، این موقعیت مستلزم طیف گسترده ای از تجربه و دانش، از مهارت های تحلیلی تا استعداد مدیریتی است.
به عنوان یک مدیر بازاریابی دیجیتال، ممکن است انتظار داشته باشید:
اگر در این زمینه تازه کار هستید، سعی کنید از این فهرست دلسرد نشوید! در بخشهای بعدی، ما به شما نشان میدهیم که چگونه میتوانید بر کارهایی مانند این تسلط داشته باشید، تجربه و اعتماد به نفس کسب کنید و یک حرفه طولانی، خلاقانه و کامل در بازاریابی دیجیتال راهاندازی کنید.
مدیران بازاریابی دیجیتال معمولاً کارمندان تمام وقت هستند، اگرچه برخی ممکن است به صورت پاره وقت یا از راه دور کار کنند. دستمزد مدیران دیجیتال مارکتینگ بسته به سطح تحصیلات و تجربه کاری و همچنین صنعت کارفرما، اندازه شرکت و موقعیت جغرافیایی متفاوت است.
به طور میانگین، حقوق یک مدیر بازاریابی دیجیتال در ایالات متحده حدود 50 هزار دلار یا بیشتر و در ایران ماهانه حدود 10 میلیون تومان و بیشتر است.
به دست آوردن یک موقعیت به عنوان مدیر بازاریابی دیجیتال ممکن است بسته به نقشی که برای آن درخواست میکنید نیازمند الزامات خاصی باشد، از جمله:
مدیران بازاریابی دیجیتال در سطح ورودی باید دارای مدرک لیسانس در بازاریابی، تبلیغات یا یک رشته مرتبط باشند. برخی از کارفرمایان داوطلبانی را ترجیح می دهند که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا گواهینامه های تخصصی باشند.
شما می توانید مدرک خود را در طیف وسیعی از رشته های مرتبط از جمله مدیریت بازرگانی، فناوری اطلاعات و طراحی وب کسب کنید. مدیران بازاریابی دیجیتال معمولاً ملزم به مطالعه دروس زبان های کدنویسی، بهینه سازی موتورهای جستجو، تجارت الکترونیک و ابزارهای تجزیه و تحلیل وب هستند.
آموزش برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی دیجیتال معمولاً شامل خدمت در نقش های مرتبط با بازاریابی سطح پایین تر، مانند دستیار بازاریابی یا کارآموز بازاریابی است. انجام وظایف این نقش ها فرآیندهای خاص و مهارت های ارتباطی را آموزش می دهد. کارآموزی اغلب بخشی از کسب مدرک است، که همچنین آموزش ارزشمند و تجربه مستقیم را ارائه می دهد. آموزش از طریق یک برنامه کارآموزی ممکن است شامل سایه کاری و انجام برخی وظایف تحت نظارت باشد.
مدیران بازاریابی دیجیتال با تجربه مرتبط قبلی ممکن است مهارت های ارتباطی، مدیریت زمان و تفکر استراتژیک را به کار برای یک کارفرمای جدید یا در یک موقعیت مشابه منتقل کنند.
گواهینامه ها به متخصصان این امکان را می دهد تا مهارت های خود را بهبود بخشند و صلاحیت های خود را به کارفرمایان بالقوه نشان دهند. مدیران بازاریابی دیجیتال میتوانند گواهینامههایی را برای کسب دانش فنی بیشتر در مورد مسئولیتهای خود، آزمایش مهارتهای خود و پیشرفت شغلی خود کسب کنند. برخی از رایج ترین گواهینامه ها برای این حرفه عبارتند از:
بازاریاب خبره حرفه ای در بازاریابی دیجیتال: گواهینامه PCM Digital Marketing که توسط انجمن بازاریابی آمریکا ایجاد شده است، موضوعات مرتبط با بازاریابی مانند تجزیه و تحلیل وب، رسانه های اجتماعی، SEO، تبلیغات آنلاین، ایمیل و بازاریابی محتوا را پوشش می دهد. این گواهینامه از داوطلبان میخواهد که یک آزمون ۱۲۰ سوالی را با مهارت ۸۰ درصد تکمیل کنند. داوطلبان باید این مدرک را هر سه سال یکبار تمدید کنند و هر سال حداقل 10 واحد آموزش مداوم کسب کنند.
بازاریاب خبره حرفه ای در مدیریت بازاریابی: گواهینامه مدیریت بازاریابی PCM انجمن بازاریابی آمریکا توسط متخصصان بازاریابی در ایالات متحده یک استاندارد طلایی در نظر گرفته می شود. دوره. داوطلبان برای دریافت گواهینامه باید حداقل 80 درصد آزمون را پشت سر بگذارند. صدور گواهینامه مجدد هر سه سال یکبار و حداقل 10 واحد آموزش مداوم هر 10 سال مورد نیاز است.
مدیران بازاریابی دیجیتال برای موفقیت در این نقش به مجموعه ای از مهارت های سخت و نرم نیاز دارند. برخی از مهارت ها عبارتند از:
تفکر استراتژیک: این مهارت شامل درک نحوه تفکر مردم برای تفسیر استدلال پشت خریدشان است. یک مدیر بازاریابی دیجیتال از تفکر استراتژیک برای هدف قرار دادن تبلیغات و بهینه سازی کمپین ها استفاده می کند تا بیشترین بازده ممکن را به همراه داشته باشد.
مدیریت زمان: مدیران بازاریابی دیجیتال از زمان خود عاقلانه استفاده می کنند، وظایف خاصی را محول می کنند و یک دوره از پیش تعیین شده را به هر کار باقی مانده اختصاص می دهند. این سیستمی برای تکمیل سریع وظایف ایجاد می کند. این مهارت همچنین برای مدیریت برنامهها برای رعایت ضربالاجلها، شرکت در جلسات و انجام یا واگذاری سایر وظایف حساس به زمان در طول روز استفاده میشود.
ارتباطات: مدیران بازاریابی دیجیتال باید دارای مهارت های ارتباطی قوی، واضح و مختصر برای موفقیت در حوزه کاری خود باشند. یک ارتباط دهنده ماهر از ویژگی هایی مانند گوش دادن فعال، مثبت اندیشی و صبر و همچنین مهارت های ارتباط کلامی و نوشتاری استفاده می کند. ایجاد گزارش برای به اشتراک گذاشتن با مدیریت بالا و نوشتن نسخه متقاعد کننده محصول چند مورد از کارهایی است که به مهارت های ارتباطی عالی نیاز دارد.
مهارت های بین فردی: این مهارت ها اغلب ترکیبی از ارتباطات نوشتاری و شفاهی هستند که به منظور تسهیل ارتباط شفاف و محترمانه با رسانه ها، مدیران فروش، همکاران و مشتریان هستند. ویژگیهایی مانند همدلی و شهود، اعضای تیم را قادر میسازد تا برای رسیدن به اهداف با هم کار کنند، و مهارتهای اجتماعی به بازاریابان کمک میکند تا نحوه ارتباط افراد را درک کنند و تأثیرگذارترین و جذابترین محتوا را برای کمپین ایجاد کنند.
مهارت های فنی: مدیران بازاریابی دیجیتال باید با اشکال فناوری که در مجموعه وظایف روزانه خود استفاده می کنند آشنا و راحت باشند. آنها باید مهارت های فنی برای استفاده از تجهیزات، نرم افزار و پلتفرم های آنلاین مورد نیاز برای انجام کار خود را به دست آورند. برخی از مهارت های فنی شامل بودجه بندی، تجزیه و تحلیل بازگشت سرمایه کمپین های بازاریابی، پردازش کلمات و داده ها و تجزیه و تحلیل وب است.
مدیران دیجیتال مارکتینگ باید با پلتفرمها، بودجهها، ابزارها و تیمها کار کنند تا بتوانند با تکیه بر مهارتها و ویژگیها، سهم قابل توجهی در رشد شرکت داشته باشند. اگر هنوز تجربه خاصی در بازاریابی دیجیتال ندارید، ناامید نشوید، زیرا بسیاری از این مهارتها قابل انتقال هستند – به این فهرست از مهارتهای مدیر بازاریابی دیجیتال نگاهی بیندازید و ببینید آیا هر یک از این ویژگیها قبلاً برای شما صدق میکند یا خیر.
اکنون که مهارت های مورد نیاز برای این نقش را می دانید، بیایید نگاهی به نحوه شروع کار در این زمینه بیندازیم.
تقریباً در هر صنعتی که فکرش را بکنید، مدیران بازاریابی دیجیتال را پیدا خواهید کرد، به لطف تأثیر عظیمی که اینترنت بر رفتار مصرف کننده داشته است. اگر کسبوکارها – حتی شرکتهای آجری – میخواهند مشتریان را جذب و حفظ کنند، از این واقعیت که آنها نیاز به حضور آنلاین دارند، دوری نمیکنند.
از آنجایی که بازاریابی دیجیتال نسبت به انواع بازاریابی سنتی مقرون به صرفه تر و قابل اندازه گیری است، هر دو کسب و کار تاسیس شده و جدید منابع قابل توجهی را برای ایجاد این سمت از تجارت خود اختصاص می دهند.
با این حال، همه کسب و کارها از بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به یک نتیجه استفاده نمی کنند. شرکت های بزرگتر (آنهایی که بیش از 5000 کارمند دارند) به احتمال زیاد از بازاریابی دیجیتال برای متمایز شدن از رقبا استفاده می کنند، در حالی که شرکت های کوچکتر به احتمال زیاد از بازاریابی دیجیتال برای بهبود آگاهی از برند استفاده می کنند.
دلیل این امر این است که شرکت های بزرگ از قبل برای مشتریان و مشتریان بالقوه خود شناخته شده اند—بنابراین به جای افزایش آگاهی از برند، هدف آنها این است که به همان مصرف کنندگان نشان دهند که چرا کسب و کار آنها بهترین گزینه در مقایسه با سایر مشاغل مشابه است.
با این حال، برای شرکتهای کوچکتر، بازاریابی دیجیتال راهی ارزانتر برای آنهاست تا در خارج از حلقههای نزدیک خود مورد توجه قرار گیرند. آنها باید به مشتریان بالقوه اجازه دهند که بدانند اصلاً وجود دارند، و بازاریابی دیجیتال به آنها این فرصت را می دهد تا به سرعت و به راحتی به بسیاری از افرادی که ممکن است به محصول آنها علاقه مند هستند دسترسی پیدا کنند.
این متخصصان در محیط های اداری با ویژگی های زیر کار می کنند:
برای مدت طولانی پشت میز نشستن
استفاده از کامپیوتر، چاپگر و سایر تجهیزات اداری رایج
استفاده از ابزارهای دیجیتالی اختصاصی یا دارای حق چاپ مانند لوگوها یا برنامه های کاربردی
ارتباط منظم بین بخشی از طریق ایمیل، جلسات ویدیویی یا پیام های الکترونیکی
مسافرت های داخلی گاه به گاه یا مکرر
مدیران بازاریابی دیجیتال می توانند از دانش و مهارت های خود در صنایعی با محیط های کاری مشابه استفاده کنند، مانند:
روابط عمومی
فروش تبلیغات
حسابداری
مدیریت کسب و کار
مسیر معمولی برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی دیجیتال شامل مراحل زیر است:
تحصیل را دنبال کنید. اکثر شرکت ها از مدیران بازاریابی دیجیتالی می خواهند که حداقل مدرک لیسانس داشته باشند و برخی نیز مدرک کارشناسی ارشد را ترجیح می دهند. در مورد نیازهای منطقه خود تحقیق کنید و سطح تحصیلات مناسب را برای نقش مورد نظر خود کسب کنید. اگر صنعت مورد نظر شما آن را ترجیح می دهد، می توانید رشته های خاصی را دنبال کنید.
کسب تجربه کاری. شما می توانید از طریق موقعیت های پشتیبانی بازاریابی موقت یا پاره وقت یا کارآموزی، تجربه کاری مرتبط به دست آورید. به دست آوردن تجربه از طریق نقش های پشتیبانی بازاریابی سطح پایین می تواند تکمیل کننده تحصیلات شما و پیشرفت شغلی شما باشد.
دریافت گواهینامه های فنی بسته به تحصیلات و سابقه کاری خود، ممکن است بخواهید گواهینامه هایی در بازاریابی محتوا، رسانه های اجتماعی یا بازاریابی ورودی دریافت کنید تا شما را برای مسئولیت های یک مدیر بازاریابی دیجیتال آماده کند.
رزومه خود را آماده کنید. شما باید بالاترین سطح تحصیلات، گواهینامه های مربوطه و سابقه کاری مرتبط خود را در رزومه ذکر کنید. بخش تجربه کاری شما باید شامل نام شرکت، تاریخ شروع و پایان استخدام و خلاصه ای از مسئولیت ها، مشارکت ها و دستاوردهای شما باشد. برجسته کردن رشد فزاینده مهارتهای شما همچنین میتواند به شما در یافتن موقعیتی به عنوان مدیر بازاریابی دیجیتال کمک کند.
برای پوزیشن های باز درخواست دهید. هنگامی که مدرک، گواهینامه ها و تجربه کاری مرتبط را به دست آوردید، موقعیت های شغلی را در صنعت و منطقه جغرافیایی مورد نظر خود جستجو کنید. بر اساس تحصیلات و تجربه برای مشاغلی که واجد شرایط آنها هستید درخواست دهید. دانستن صلاحیت های خود و سرپرستی کارفرمایان بالقوه می تواند جستجوی شما را بهینه کند و شانس تماس کارفرمایان با شما را برای مصاحبه افزایش دهد. از رزومه ای که ایجاد کرده اید به همراه یک نامه پوششی استفاده کنید که دلایلی را که شما بهترین نامزد برای آن نقش و شرکت خاص هستید مشخص می کند.
Advanced Retail Analytics به دنبال یک مدیر بازاریابی دیجیتال مجرب برای پیوستن به تیم در حال رشد ما است. این نقش مسئول شناسایی فرصتهای بازاریابی جدید و همچنین افزایش آگاهی در مورد برند ما، مدیریت تمام فعالیتهای بازاریابی دیجیتال و مرتبط با سئو مانند لینکسازی، استراتژی محتوا و استفاده از کلمات کلیدی است. کاندیدای ایده آل به طور موثر از دارایی های دیجیتال (وب سایت شرکت، رسانه های اجتماعی و ایمیل) برای ایجاد استراتژی های بازاریابی استفاده می کند که نرخ تبدیل را افزایش می دهد و در نهایت ROI شرکت ما را افزایش می دهد. تفکر نوآورانه، تمرکز بر تجربه مثبت مشتری و ذهنیت فعال در این نقش ضروری است.
نقش های مشابهی که یک مدیر بازاریابی دیجیتال می تواند از مهارت های خود برای انتقال به آن استفاده کند عبارتند از:
مدیر بازاریابی
مدیر برند
مدیر بازاریابی محصول
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران