هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مدیریت شبکه های اجتماعی

مدیر شبکه های اجتماعی چیست؟ در این مقاله با هم خواهیم خواند 2022

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/01/31

مدیر شبکه های اجتماعی مسئول مدیریت حساب های شبکه های اجتماعی یک سازمان است. مدیر شبکه های از دانش پیشرفته برای تبلیغ برند و جذب مشتریان استفاده می کند. یک مدیر رسانه اجتماعی ممکن است وظایف زیر را داشته باشد:

  • بازار هدف را شناسایی کنید و محتوای شبکه های اجتماعی را در هر پلتفرمی که به این بازار می رسد ایجاد کنید

  • نظارت و پاسخ به تعامل مشتری و مصرف کننده با پلتفرم های شبکه های اجتماعی

  • تعامل و روند شبکه های اجتماعی را پیگیری و گزارش دهید

  • در مورد موضوعات پرطرفدار برای افزایش تعامل و تبدیل کاربر به روز بمانید

  • تبلیغات شبکه های اجتماعی را رصد کنید و خلاقیت ها و محتوا را در صورت نیاز تنظیم کنید

مدیر شبکه های اجتماعی

مدیران شبکه های اجتماعی چه می کنند؟

مدیران رسانه های اجتماعی تبلیغات برند، اطلاعات شرکت و کمپین های بازاریابی را برای شرکت خود در چندین شبکه رسانه های اجتماعی ایجاد و نگهداری می کنند. از چک لیست کمپین بازاریابی دیجیتال استفاده کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما در مسیر درست قرار دارد.

آنها همچنین بهترین معیارهای رسانه های اجتماعی را برای تمرکز و استفاده از ابزارهای رایگان یا پولی و پاسخ دادن به سؤالات و نظرات مطابق با صدای شرکت و دستورالعمل ها می دانند. مدیران رسانه‌های اجتماعی روزانه برای تولید محتوای جدید کار می‌کنند، دائماً برای ارائه ایده‌ها و قالب‌های جدید نوآوری می‌کنند و میزان عملکرد آن ایده‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند.

مدیران رسانه های اجتماعی ممکن است به مدیر رسانه های اجتماعی (در سازمان های بزرگتر) یا رئیس محتوا یا برند گزارش دهند. آنها با سایر گروه های خلاق مانند بازاریابی و روابط عمومی و همچنین بخش فروش کار می کنند تا کمپین های تولید سرنخ را هدایت کنند که تیم فروش بتواند آنها را به درآمد تبدیل کند. انتظار می رود یک مدیر رسانه های اجتماعی با روندهای جدید همراه با اخبار شرکت و صنعت همراه باشد.

موقعیت‌های مدیر رسانه‌های اجتماعی، یک نقش مورد تقاضا، معمولاً به مدرک لیسانس در بازاریابی، روابط عمومی یا موارد مشابه نیاز دارند. طبق گزارش Glassdoor، مدیران رسانه های اجتماعی به طور متوسط ​​بیش از 46000 دلار در ایالات متحده حقوق می گیرند.

نقش سریع و متنوع است که شامل وظایف زیادی در یک روز است! برخی از وظایفی که یک مدیر رسانه های اجتماعی ممکن است انجام دهد عبارتند از:

  • ایجاد محتوا برای چندین پلتفرم  چه نکاتی برای گسترش دسترسی شما در فیس بوک استفاده می شود، لزوماً در اینستاگرام کار نمی کند. به محتوایی که برای هر پلتفرم کار می‌کند نگاه کنید، مثلاً ویدیو، گیف، اینفوگرافیک، وبلاگ و غیره.
  • تحلیل‌های اجتماعی را رصد کنید – باید بررسی کنید که چه کمپین‌هایی در کانال‌ها کار می‌کنند (یا کار نمی‌کنند) تا زمان و پول شما در مکان‌های مناسب به افراد مناسب برسد.
  • یک استراتژی شبکه اجتماعی ابداع کنید – ممکن است لازم باشد یک کمپین از ابتدا برای تبلیغ فروش یا محصول جدید ایجاد کنید.
  • ROI را اندازه گیری و اثبات کنید – اهداف قابل اندازه گیری را برای یک کمپین جدید در کانال های مربوطه تعیین کنید و گزارشی برای پیگیری عملکرد ایجاد کنید. از یک ماشین حساب کمپین رسانه های اجتماعی برای دستیابی به اهداف خود با هزینه مناسب استفاده کنید.
  • زمان‌بندی پست‌های اجتماعی – هر پلتفرم یک زمان «ایده‌آل» برای ارسال محتوا دارد. برنامه ریزی زودتر از موعد به کاهش بار کاری کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که وقتی شما خواب هستید محتوا پست می شود، اما مخاطبان شما اینطور نیستند!
  • محتوای نظارتی مرتبط را پیدا کنید – برخی از پست‌های اجتماعی شما باید منعکس کننده رویدادها یا تحولات جهانی باشد که برای مخاطبان شما مهم است. بنابراین، کمی تحقیق کنید و محتوای شخص ثالث را به اشتراک بگذارید که طنین انداز شود.
  • با مخاطبان خود درگیر شوید – هدف رسانه های اجتماعی شما ایجاد تعامل است. بنابراین، به هر نظر پاسخ دهید و با سوالات مشتری برخورد کنید.
  • تقویم محتوای خود را مرور و پر کنید – در چنین دنیای پر سرعتی، باید محتوای خود را برنامه ریزی کنید. تقویم رسانه های اجتماعی خود را برای روزها یا حتی هفته های آینده پر کنید تا از همه چیز مطلع شوید.

اینها فقط چند نمونه از کارهایی هستند که ممکن است لازم باشد انجام دهید. اما به یاد داشته باشید، هر روز می تواند متفاوت باشد، بنابراین نگه داشتن تقویم محتوایی و کمپین های اجتماعی برای موفقیت آنلاین بسیار مهم است.

یک دوره آنلاین رسانه های اجتماعی می تواند شما را در مسیر درست هدایت کند و به شما کمک کند مهارت های پیشرفته ای را برای ارتقاء به مدیریت کسب کنید!

7 مهارتی که برای اینکه یک مدیر رسانه اجتماعی عالی باشید به آن نیاز دارید

اکنون که می‌دانید نقش مدیر رسانه‌های اجتماعی شامل چه مواردی می‌شود، در اینجا به برخی از مهارت‌هایی که برای انجام بهترین کار در این نقش نیاز دارید، اشاره می‌کنیم.

1. نوشتن

مدیران رسانه های اجتماعی نوشته های زیادی انجام می دهند، گاهی اوقات بیش از ده ها پست در روز. به علاوه، هر شبکه اجتماعی به سبک نوشتاری کمی متفاوت نیاز دارد. برای مثال، لینکدین به لحن حرفه‌ای‌تری نیاز دارد، در حالی که فیس‌بوک سبک‌تر و سرگرم‌کننده‌تر است. همچنین دانستن دانش کپی رایتینگ SEO بسیار مفید است. (در ادامه بیشتر در این مورد!)

شما باید بتوانید پیام هایی ایجاد کنید که به سرعت توسط مخاطبان برند شما قابل درک باشد و احساسات مثبت را ترویج دهید. در اصل، از طریق نوشتن، مدیر رسانه های اجتماعی باید برند خود را ارتقا دهد و به “صدای” شرکت تبدیل شود. برخی از انواع مهم نوشتن عبارتند از:

  • تیتر نویسی کوتاه و موثر
  • معرفی های جذاب
  • شرح تصاویر و ویدیوها
  • متن ساختاریافته برای خواندن آسان (زیرا مصرف‌کنندگان زیرنویس‌ها را اسکن می‌کنند، نقاط گلوله و شماره‌گذاری کلیدی هستند!)

2. تحقیق

مدیران رسانه های اجتماعی باید با دنیای در حال تغییر رسانه های اجتماعی و دیجیتال به روز باشند. این شامل ابزارهای اندازه‌گیری/تحلیل جدید، صنعت و روندهای جهانی، و ردیابی آنچه که رقبای شما انجام می‌دهند، حتی به صورت روزانه است.

مدیران بزرگ رسانه‌های اجتماعی Google Alerts را در مورد موضوعات پرطرفدار راه‌اندازی می‌کنند و از ابزارهایی مانند Feedly ، Ahrefs و BuzzSumo استفاده می‌کنند تا با محتوای پرطرفدار همراهی کنند. نوار کناری Twitter Trends و برگه TikTok Discover مفید هستند، در حالی که تحقیقات هشتگ نیز می تواند کمک کننده باشد.

3. دانش SEO

اگرچه سئو اغلب به عنوان بخش جداگانه ای در سازمان ها در نظر گرفته می شود، اما این طرز تفکر در حال از بین رفتن است زیرا سئو به بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی تبدیل شده است.

در واقع سئو می تواند تاثیر زیادی بر محتوای رسانه های اجتماعی شما داشته باشد. یک مدیر رسانه های اجتماعی خوب این را می داند و تلاش می کند تا نسخه بهینه شده SEO را در شبکه های اجتماعی بنویسد. هنگامی که سئو را به عنوان بخشی از استراتژی خود می پذیرید، می توانید مخاطبان بیشتری را با علاقه به محصولات یا خدمات خود جذب کنید، که منجر به مشتریان بالقوه بیشتری می شود.

هنگامی که به ترکیب سئو و رسانه های اجتماعی فکر می کنید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا ارتباط بین قرار گرفتن در معرض رسانه های اجتماعی و افزایش رتبه در SERP ها را درک می کنید؟
  • چگونه محتوای وبلاگ خود را در رسانه های اجتماعی تبلیغ می کنید؟
  • آیا می دانید چه نوع محتوایی به بهبود سئو کمک می کند؟
  • آیا می دانید چگونه افزایش ترافیک به وب سایت شرکت شما بر درآمد تأثیر می گذارد؟

4. تخصص رسانه های اجتماعی

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما یک مدیر رسانه های اجتماعی باید مهارت های زیادی در رسانه های اجتماعی داشته باشد! اگرچه این موارد را می توان در طول زمان از طریق تحقیق و آزمایش آموخت، اما اگر به دنبال شغلی در یک شرکت بزرگ هستید، به چند سال تجربه نیاز دارید.

نوع دانشی که برای پیشی گرفتن از رقبای خود به آن نیاز دارید عبارتند از:

  • دانستن اینکه چه نوع محتوایی در چه پلتفرمی بهتر کار می کند
  • درک روزها و زمان‌ها و روزهایی که در هر پلتفرم بهترین کار را دارند
  • درک نحوه بهینه سازی محتوای خاص پلت فرم
  • دانش تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی و عملکرد
  • امکان جذب مخاطب از طریق پست های اجتماعی با استفاده از بهترین ابزارهای رایگان گوش دادن به مخاطب در بازار

نمودار زیر انواع محتوایی را نشان می‌دهد که بازاریابان معتقدند برای دستیابی به اهدافشان در رسانه‌های اجتماعی ارزشمندترین هستند.

5. خدمات مشتری 

وقتی 47 درصد از مشتریان برندهایی را ترجیح می‌دهند که خدمات مشتریان شبکه‌های اجتماعی قوی ارائه می‌دهند، مدیران رسانه‌های اجتماعی باید مطمئن شوند که مهارت‌هایی برای مطابقت دارند.

مشتریان اغلب برای پاسخ به سؤالات مربوط به محصولات و خدمات به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند، و اگر کسی برای پاسخ به این سؤال‌ها نباشد (حتی در شب‌ها و آخر هفته‌ها!)، احتمالاً برداشت آنها از آن برند ضعیف می‌شود. یک مدیر موفق رسانه های اجتماعی می داند که حضور شما در رسانه های اجتماعی چهره و صدای آنلاین برند شماست. بنابراین، هر چیزی که آنها در پلتفرم های اجتماعی می گویند یا انجام می دهند، نشان دهنده برند است.

در اینجا چند آمار در مورد اهمیت خدمات مشتری و رسانه های اجتماعی آورده شده است. نکات برجسته عبارتند از:

  • 70٪ از مردم انتظار دارند در آینده برای درخواست خدمات مشتری پیام بیشتری به مشاغل ارسال کنند
  • تعاملات دیجیتالی خدمات مشتری تا 40 درصد در سال 2021 افزایش خواهد یافت.
  • 60 درصد از کاربران اینترنت می گویند که خدمات بد به مشتریان در هنگام خرید آنلاین نگران کننده است.

در حالی که نقش مدیر رسانه های اجتماعی اغلب به عنوان 9 به 5 تعریف می شود، افراد باید در هر زمان در دسترس باشند تا به نظرات و سوالات پاسخ دهند. اکثر مدیران رسانه های اجتماعی به حساب های شرکت خود در دستگاه های تلفن همراه خود دسترسی دارند تا بتوانند در صورت لزوم پاسخ دهند.

اگر زمانی که در تعطیلات یا مریض هستید، کسی نیست که رسانه‌های اجتماعی را کنترل کند، ممکن است همچنان درگیر باشید – حتی زمانی که پست‌ها را زودتر از موعد برنامه‌ریزی می‌کنید.

مدیر شبکه های اجتماعی

میانگین درآمد

مدیران شبکه های اجتماعی ممکن است به صورت تمام وقت، پاره وقت یا قراردادی کار کنند. تعداد ساعات کار و تعداد حساب‌های شبکه های اجتماعی مدیریت شده، حقوق مورد انتظار یک مدیر رسانه اجتماعی را تعیین می‌کند. این حقوق ها مابین 40 تا بیش از 50 هزار دلار در آمریکا و حدود ماهیانه 5 تا 10 میلیون تومان در ایران است.

الزامات مدیر شبکه های اجتماعی

تبدیل شدن به یک مدیر شبکه های اجتماعی به مهارت های ارتباطی و فناوری نیاز دارد. بسته به نقش، برخی از تحصیلات و گواهینامه ها نیز ممکن است مفید باشند.

تحصیلات

در حالی که ممکن است بتوانید با مدرک دبیرستان و آموزش اختصاصی شبکه های اجتماعی مدیر شبکه های اجتماعی شوید، بسیاری از مدیران استخدام حداقل مدرک لیسانس را ترجیح می دهند. صنایع مرتبط شامل تبلیغات، روانشناسی و نوشتن خلاق است. شرکت در کلاس هایی مانند ریاضیات و بازاریابی نیز ممکن است مفید باشد. در صورت امکان، یک دوره کارآموزی که شامل شبکه های اجتماعی می شود می تواند راهی عالی برای شروع توسعه تجربه ای باشد که بعداً به آن نیاز خواهید داشت.

آموزش

اکثر مدیران شبکه های اجتماعی در هر یک از پلتفرم های شبکه های اجتماعی با تجربه هستند. بسیاری از دوره های آنلاین به شما این امکان را می دهند که برای یادگیری ویژگی های مختلف هر پلتفرم خود آموزش دهید. همچنین می‌توانید برای مدیریت سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه محلی برای یادگیری مهارت‌های مهم داوطلب شوید. برخی از مدیران شبکه های اجتماعی مستقیماً با هماهنگ کننده بازاریابی یا مدیر بازاریابی برای درک بهتر صدای اجتماعی مورد انتظار و الزامات سازمان کار می کنند.

گواهینامه ها

گواهینامه ها معمولاً برای یک مدیر شبکه های اجتماعی الزامی نیستند، اما می توانند مفید باشند. گواهینامه های زیر به عنوان مدیر شبکه های اجتماعی موجود است:

گواهی بازاریابی اجتماعی Hootsuite

گواهی بازاریابی اجتماعی Hootsuite برای مدیران شبکه های اجتماعی که از Hootsuite برای ایجاد و زمان بندی پست ها در پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعی استفاده می کنند ایده آل است. برای دریافت گواهینامه، باید آزمون 60 سوالی را با موفقیت پشت سر بگذارید. گواهی رسانه اجتماعی Hootsuite منقضی نمی شود.

گواهی شبکه های اجتماعی آکادمی HubSpot

گواهی رسانه های اجتماعی از طریق HubSpot برای مدیران شبکه های اجتماعی که از HubSpot در وظایف روزانه خود استفاده می کنند ایده آل است. این گواهینامه رایگان است و نیاز به تکمیل موفقیت آمیز هشت طرح درس و امتحان دارد.

طرح فیسبوک

Facebook Blueprint دو گواهینامه ارائه می دهد: گواهینامه برنامه ریزی حرفه ای و گواهینامه حرفه ای خرید گواهی. اولین گواهینامه برای مدیران اجتماعی که از فیس بوک برای برنامه ریزی استراتژی استفاده می کنند ایده آل است و دیگری یک گزینه عالی برای مدیرانی است که مسئولیت خرید تبلیغات برای شرکت را بر عهده دارند. هر گواهینامه نیاز به تکمیل دو امتحان دارد و برای یک سال خوب است.

مهارت ها

مدیران شبکه های اجتماعی معمولاً به مهارت های زیر نیاز دارند:

فن آوری

درک قوی از برنامه های مختلف فناوری و به ویژه پلتفرم های رسانه های اجتماعی یک الزام است. مدیران شبکه های اجتماعی بیشتر روز کاری خود را صرف کار با رایانه یا گوشی هوشمند می کنند.

ارتباط

مهارت های ارتباطی کلامی و نوشتاری مهم هستند. مدیران شبکه های اجتماعی برای درک نیازهای رسانه های اجتماعی باید با اعضای تیم ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین باید به صورت مکتوب با مشتریان از طریق پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی ارتباط برقرار کنند.

مدیریت پروژه

مدیران رسانه های اجتماعی اغلب وظیفه پروژه ها را بر عهده دارند. آنها ممکن است مسئول افزایش تعداد فالوور در یک پلتفرم اجتماعی و سپس افزایش تعداد تعامل در پلتفرم دیگر باشند. مهارت های سازمانی و مدیریت پروژه قوی به تکمیل این وظایف کمک می کند.

تصمیم گیری

مدیران شبکه های اجتماعی نیز باید مستقل باشند و توانایی تصمیم گیری سریع را داشته باشند. این که آیا تصمیم می گیرید چه چیزی را پست کنید یا چگونه به شکایت مشتری پاسخ دهید، توانایی تصمیم گیری به عنوان یک مدیر رسانه اجتماعی مهم است.

حل مسئله

مدیران رسانه های اجتماعی ممکن است مسئول حل مشکلات مشتریان در یک محیط آنلاین باشند. آنها ممکن است پیام هایی را دریافت کنند که درخواست کمک دارند یا نظراتی را دریافت کنند که در آن به مشکلی در شرکت اشاره شده است. این وظیفه مدیر شبکه های اجتماعی است که بر این چالش ها غلبه کند.

برنامه ریزی

ارسال پست در هر پلتفرم رسانه های اجتماعی نیاز به برنامه ریزی دارد. هر پست باید یک هدف و یک هدف داشته باشد، و مهارت های برنامه ریزی قوی به مدیر شبکه های اجتماعی کمک می کند تا به طور موثر محتوای آینده را برنامه ریزی کند. صنعت رسانه های اجتماعی نیز دائماً در حال تغییر است، بنابراین برنامه ریزی برای ایجاد تغییرات سریع در صورت نیاز بسیار مهم است.

محیط کاری مدیر شبکه های اجتماعی

مدیران شبکه های اجتماعی بیشتر روز کاری خود را در یک محیط اداری می گذرانند. می توانید ویژگی های کاری زیر را انتظار داشته باشید:

  • برای مدت طولانی پشت میز نشستن

  • استفاده منظم از کامپیوتر و گوشی های هوشمند

  • ارتباط کتبی مکرر با مشتریان و رهبران تیم

  • زمان‌بندی پست‌ها برای هفته‌ها یا ماه‌ها در یک زمان با یک هدف برای هر پست

صنعت و اهداف شرکتی که یک مدیر شبکه های اجتماعی برای آن کار می کند، محیط کاری مورد انتظار را دیکته می کند. برخی از مدیران رسانه‌های اجتماعی ممکن است کل روز کاری را در دفتر بگذرانند، در حالی که برخی دیگر وظیفه دارند برای ثبت تصاویر و محتوا به میدان بروند. مدیران شبکه های اجتماعی می توانند در صنایع زیر کار کنند:

  • مشاور املاک

  • مجاز

  • خرده فروشی

  • رستوران

مدیریت شبکه های اجتماعی

چگونه مدیر شبکه های اجتماعی شویم؟

شما می توانید با توسعه مهارت ها و تکمیل الزامات آموزشی، مدیر رسانه های اجتماعی شوید. با مراحل زیر مدیر شبکه های اجتماعی شوید:

1. آموزش کامل.

از آنجا که حداقل مدرک لیسانس اغلب به عنوان یک مدیر رسانه های اجتماعی الزامی است، ابتدا می خواهید تحصیلات خود را تکمیل کنید. یک صنعت مرتبط از جمله تبلیغات یا ارتباطات را انتخاب کنید. اگر امکان کارآموزی وجود داشته باشد، این یک فرصت عالی برای کسب تجربه است.

2. داوطلب شوید یا یک موقعیت ابتدایی پیدا کنید.

تجربه قبلی اغلب به عنوان مدیر رسانه های اجتماعی توصیه می شود. می‌توانید با داوطلب شدن یا کار در یک نقش شبکه های اجتماعی سطح پایه، کسب تجربه را شروع کنید. بسیاری از مشاغل محلی یا سازمان های غیرانتفاعی می توانند مایل به پذیرش کمک شما به عنوان یک داوطلب باشند.

3. هر گونه گواهینامه مورد نظر را تکمیل کنید.

کسب گواهینامه در شبکه های اجتماعی یک راه عالی برای تبدیل شدن به یک نامزد رقابتی تر است. این گواهینامه ها دانش شما از صنعت و تعهد شما به توسعه مهارت های شبکه های اجتماعی شما را نشان می دهد.

4. برای موقعیت های مدیر شبکه های اجتماعی درخواست دهید.

پس از تکمیل مدرک و شروع به ایجاد تجربه لازم، می توانید برای موقعیت های مدیر شبکه های اجتماعی درخواست دهید. از پوشش نامه و رزومه خود برای نشان دادن تجربیات خود در رسانه های اجتماعی استفاده کنید. همچنین ایجاد یک نمونه کار از محتوای نمونه برای استفاده در طول مصاحبه می تواند مفید باشد.

مثال شرح شغل مدیر شبکه های اجتماعی

ما به دنبال پر کردن یک موقعیت باز برای مدیر رسانه های اجتماعی برای شرکت خرده فروشی خود هستیم. کاندیدای ایده آل دانش و تجربه صنعت خرده فروشی را خواهد داشت و با آخرین روند رسانه های اجتماعی به روز خواهد بود. مدیر رسانه های اجتماعی مسئولیت نگهداری حساب های فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و پینترست این شرکت ها را بر عهده خواهد داشت. آنها مسئول برنامه ریزی محتوای آینده خواهند بود و در عین حال از بخش بازاریابی با تکمیل اهداف خود پشتیبانی می کنند. مدرک لیسانس ترجیح داده می شود.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *