مزرعه لینک چیست؟ خوب است یا بد؟ آیا مزرعه لینک اکنون وجود دارد؟ به همین این سوالات در این مقاله در سایت برترآموز پاسخ خواهیم داد. در ادامه هم با ما همراه باشید.
مزرعه لینک جزئی از سئو خارجی و بخشی از آموزش سئو محسوب می شود. در این روش مجموعه ای از وبسایت هاست که مدیران آن ها توافق کرده اند که به یکدیگر لینک بدهند. برای مثال 6 وبسایت می خواهند یک مزرعه لینک ایجاد کنند، بدین شکل به یکدیگر لینک می دهند:
و با استفاده از این شیوه قدرت خود را افزایش داده و رتبه های بهتری کسب می کنند.
گوگل جز اولین موتورهای جست و جو بود که بک لینک را یکی از فاکتورهای بهینه سازی سایت اعلام کرد. اما مشکلی وجود داشت، بک لینک خیلی تاثیرگذار بود و تعداد بک لینک های یک صفحه از کیفیت محتوای صفحه مهم تر بودند. اما هر کسی به راحتی می توانست حتی هزاران بک لینک مصنوعی و با روش های تقلبی دریافت کند. حتی کیفیت بک لینک ها هم مهم نبود و ملاک تعداد کمیت بود. به همین دلیل سئوکاران فرصت را غنیمت شمرده و تا می توانستند بک لینک می ساختند. اهمیت سئوکاران به محتوا خیلی کم بود و بعضا سایت هایی با مطالب اسپم بالا می آمدند. مزرعه لینک نیز یکی از همین روش های متقلبانه است که در همان بحبوحه ابداع شد و برای مدتی جواب می داد اما…
موتورهای جستجو پس از مدتی دریافتند که سایت های اسپم، نامرتبط و بی کیفیت بالا آمده اند و این باعث نارضایتی مخاطبان می شد و در نتیجه احتمال کاهش محبوبیت گوگل و کمتر شدن سود بالا رفت. پس گوگل در صدد آن شد تا این مشکل را حل کند.
الگوریتم پنگوئن در سال 2012 به وجود آمد و هدف گوگل از ساخت این الگوریتم کنترل کیفیت بک لینک ها و کمتر کردن تکنیک های کلاه سیاه بود. با آمدن این الگوریتم تکنیک ها و روش های لینک بیلدینگی که مدت ها باعث کسب رتبه های برتر می شد، بی اهمیت شدند و آهسته رو به زوال گذاشتند که البته لینک فارم نیز یکی از آن هاست.
100% مزرعه لینک کلاه سیاه است. به صورت کلی هر بک لنکی که خودتان مستقیم یا غیرمستقیم (با پرداخت پول، تبادل لینک و…) می سازید خلاف قوانین گوگل است و تنها لینک هایی مورد قبول است که کاربران سایت شما در اشاره به سایت شما ساخته اند. اما اگر بخواهیم با همین فرمان که محتوای عالی تولید کنیم تا به ما لینک بدهند جلو برویم مطمئنا با شکست مواجه می شویم. چون لینک سازی کلاه سفید نیازمند تولید محتوای بسیار باکیفیت، برندسازی و تبلیغات است و در کنار آن باید انرژی بگذاریم و صبر کنیم تا ببینیم کدام کاربر به محتوای ما لینک می دهد.
اما به جای آن از روش های لینک سازی کلاه خاکستری استفاده می کنیم تا هم وقت و انرژی کمتری بگذاریم و هم هزینه های کار کاهش پیدا کند. البته این حرف به این منظور نیست که از مزرعه لینک استفاده کنید، این روش دیگر منسوخ شده است و می توانید از روش های جدیدی که در این مقاله به آن ها می پردازیم استفاده کنید.
خیر مزرعه لینک به آن صورت قدیمی دیگر وجود ندارند. اما اکنون هم هستند سایت هایی مرتبط که به یکدیگر لینک می دهند. برای مثال سایت بانک ملی با آدرس www.bmi.ir به سایت برخی دستگاه های حکومتی و زیرمجموعه های خود بانک لینک داده و برخی از سایت ها نیز به بانک ملی لینک داده اند.
یا یک هلدینگ را فرض کنید به نام A که دارای چندین شرکت زیرمجموعه است، سایت هلدینگ به زیرمجموعه ها لینک می دهد و آن ها به سایت هلدینگ لینک می دهند. این مثال برای سایت هایی مانند آمازون یا دیجی کالا صدق می کند. اما نام این کار مزرعه لینک نیست.
چون اولا لینک فارم برای این ایجاد می شود تا لینک رد و بدل شود، اما فعالیت اصلی این سایت ها چیز دیگری است و می بینیم که رتبه های بسیار خوبی را در سئو نیز کسب کرده اند. و دوما هر لینکدهی سایت ها به یکدیگر، مزرعه لینک نیست به این علت که ممکن است شما بخواهید شرکت های زیرمجموعه خود یا لینک هایی مفید قرار دهید و گوگلاین موضوع را (تفاوت مزرعه لینک و لینک دهی درست) متوجه می شود.
سوالی که این وسط به وجود می آید این است که آیا ما می توانیم دو یا سه سایت را به هم لینک دهیم؟ جواب این است که بستگی دارد.
منطق چه حکم می کند؟
درست است که موتورهای جستجو، آدم نیستند اما می توانند اطلاعات زیادی دریافت کنند. این غیرمتطقی نیست که همه سایت های یک شرکت به یکدیگر لینک بدهند.
لازم و ضروری باشد.
در مثال بانک ملی و سایتی مانند دیجی کالا ممکن است قرار دادن لینک سایت های زیرمجموعه و همکار ضروری باشد و به جز این سایت های قدرتمند با انجام چنین کارهایی پنالتی نمی شوند. بهتر است قبل از اینکه این کار را انجام دهید با ایجاد محتوای زیاد و مفید و همچنین افزایش اعتبار دامنه نزد گوگل، زمینه را برای قرار دادن لینک ها آماده کنید. همچنین وقتی که شما محتوای زیاد، قدرتمند و بااعتبار دارید، انجام یکسری کارهای مخالف قوانین گوگل حتی مفید هم خواهد بود.
محتوای سایت ها باید به هم نزدیک باشد.
این درست نیست که بدون هیچ دلیلی یک سایت مبلمان به سایت دیجیتال مارکتینگ یا ارزهای دیجیتال لینک بدهد پس اگر می خواهید این کار را انجام دهید حتما از دو سایت تقریبا مرتبط این کار را انجام بدهید برای مثال از سایت فروش میز و صندلی به سایت مبلمان یا دکوراسیون لینک دادن کار غلطی نیست.
در یک صفحه به یکدیگر لینک بدهید و از لینک های سایدواید پرهیز کنید.
اگر می خواهید تبادل لینک انجام دهید آن را در قالب پست مهمان یا رپورتاژ انجام دهید تا کلیک نیز دریافت کنند و به علاوه در کنار لینک ها کمی محتوا قرار داشته باشد. همچنین تبادل به صورت سایدواید نیز کار درستی نیست.
یک لینک جریمه ای در بر ندارد…
این را نیز باید بدانید که اگر تبادل لینک به اندازه یک عدد باشد مسلما به نفع شما خواهد بود چون یک لینک خوب دریافت کرده اید و با یک لینک قدرتمند در سئو رشد خوبی را حس خواهید کرد، اما قرار نیست جریمه شوید. یک نکته: گوگل به همین سادگی یک سایت را جریمه نمی کند و اگر چند سایت معتبر و پر از محتوا به یکدیگر لینک بدهند اتفاقی نخواهد افتاد و در مواقع بسیار زیاد، سودهایی نیز دارد.
گوگل اگر بخواهد یک سایت را جریمه کند، ابتدا رتبه های صفحاتی خاص را کاهش می دهد و سپس در قدم بعدی صفحاتی خاص را از نتایج حذف می کند و اگر موضوع ادامه پیدا کند باید به دنبال جریمه های شدیدتر مانند حذف سایت از نتایج باشید.
استفاده نکردن از مزرعه لینک دلایل بسیار زیادی دارد که در این بخش می خواهیم درباره آن صحبت کنیم.
بعضی از سایت ها هستند که توسط گوگل مزرعه لینک سناخته شده اند و به نوعی بدنام و اسپم هستند و گوگل آن سایت را به علت قرار دادن لینک های نامرتبط زیاد می شناسد و جریمه نیز کرده است. اگر از چنین سایتی بک لینک دریافت کنید، از یک سایت اسپم و جریمه شده، احتمال اینکه سایت شما نیز جریمه شود هست.
وقتی که سایت های دیگر به شما لینک می دهند شما هم به منظور تبادل مجبورید که به ان ها لینک بدهید چه خوب باشند و چه بد و اگر سایتی که به ان لینک می دهید سایت خوب و معتبری نباشد به نفع شما نیست. به جر این وقتی که گوگل مشادهده می کند که لینک های نامرتبط از سایت شما به سایت های دیگر بالاست سایت شما را به عنوان اسپم شناسایی می کند و در نتیجه احتمال جریمه شدن بالاست.
در سال 2021، اهمیت گوگل به کیفیت بک لینک های دریافتی خیلی بیشتر از اهمیت آن به تعداد و کمیت است. اگر از هر سایتی بک لینک می گیرید به امید اینکه تعداد بک لینک بالا خوب است درست نیست. هر بک لینکی ارزش ندارد و حتی اگر بک لینک های شما از سایت های نامرتبط، ویروسی، جریمه شده، اسپم و… بالا باشد، نتیجه عکس خواهد داد. حال به این موضوع فکر کنید که ممکن است سایتی که از آن لینک دریافت می کنید به دلیل تعداد بک لینک های خروجی اسپم شناحته شده یا جریمه شده باشد، پس این اصلا به نفع سایت شما نیست.
روش های لینک سازی یکی دوتا نیستند و حال که لینک فارم قدرت خود را از دست داده و استفاده از آن مشمول جریمه است بهتر است از روش های جایگزین مزرعه لینک استفاده کنید. موتورهای جستجو آدم نیستند که بدانند ما چه می کنیم پس می توان با انجام روش های لینک بیلدینگ مدرن تر و همچنین تاثیرگذارتر با احتمال لو رفتن کمتر، شانس موفقیت خود برای دستیابی به رتبه های برتر گوگل را افزایش دهیم. روش های فوق العاده زیاد و البته تاثیرگذاری برای بک لینک سازی وجود دارد که قصد داریم در این بخش به آن ها بپزدازیم.
بک لینک پروفایل به این صورت است که شما به عنوان کاربر در سایت های مختلف ثبت نام می کنید و سپس در بخش ویرایش پروفایل، در بخش هایی که جایی برای قرار دادن لینک دارند، لینک خود را وارد می نمایید. اگر می خواهید از این روش استفاده کنید، سعی کنید بک لینک هایی بدون انکرتکست و فقط با آدرس دامنه (نیکدلینک) بسازید.
در این روش در انجمن های مختلف ثبت نام می کنید و در این بین لینک سایت خود را نیز قرار می دهید. نکته ای که وجود دارد این است که همان اتبدا لینک خود را درج نکنید چون احتما حذف شدن پیام های شما و حتی حذف اکانتی که ایجاد کرده اید وجود دارد. به جای آن ابتدا سوالی طرح کنید و پس از مشارکت افراد در انجمن، در آن بین لینک سایت خود را نیز قرار بدهید.
در این نوع لینک گیری با مشارکت در ویرایش محتوای ویکی پدیا لینک دریافت می کنید، البته لینکی که دریافت می کنید نوفالو است اما ارزشش را دارد. حتی لینک ساختن در ویکی پدیا خیلی هم سخت است، اما باز هم ارزشش را دارد. سایت هایی بوده اند که از صفحه 8 با لینک ویکیدیا به صفحه 1 و 2 آمده اند و نتایج برتر آمده اند.
در این نوع لینک گیری، ابتدا یک وبلاگ می زنیم و سپس چند محتوای ارزشمند در آن قرار می دهیم و وقتی که اعتبار وبلاگ بیشتر شد، لینک خود را در آنجا قرار می دهیم. البته جدیدا سایت هایی مانند ویرگول و مدیوم، بستری برای نوشتن محتوا ایجاد کرده اند که نیازی به ساخت وبلاگ نیست و با ساخت یک اکانت و نوشتن محتوا می توانید بک لینک بگیرید. اما باید محتوایی که می نویسید جنبه تبلیغاتی نداشته باشد و صرفا به منظور دریافت بک لینک نباشد چون حذف می شود اما می توانید یک محتوای خوب 500 کلمه به بالا بنویسید و در آن بین لینک وبسایت خود را نیز قرار بدهید و تضمین می دهیم که لینک حذف نمی شود. بک لینک وبلاگی یکی از تاثیرگذارترین بک لینک هایی است که می توانید دریافت کنید. البته سعی کنید با انجام روش های سئو ارزش و اعتبار وبلاگ را افزایش داده تا لینک هایی که دریافت می کنید از قبل هم ارزشمندتر باشند.
سایت های edu از نظر گوگل بسیار پراهمیت هستند چراکه فقط دانشگاه ها می توانند چنین دامنه ای داشته باشند و در نتیجه از نظر الگوریتم های گوگل یک دامنه edu که مربوط به نهادهای آموزشی و دانشگاهی است خیلی معتبر است. از این رو اعتبار بیشتری نسبت به سایر لینک ها دارد. چیزهای ارزشمند سخت تر بدست می آیدند و لینک edu نیز یکی از همان هاست که خیلی ساده نمی توانید دریافت کنید اما با کمی مهارت جاسوسی بک لینک های رقبا از طریق ابزارهایی همچون ahrefs و moz یا پرداخت هزینه به افرادی که می توانند در سایت های edu لینک بسازند می توانید بک لینک های edu قدرتمندی دریافت کنید.
در این مقاله در مورد مزرعه لینک مفصلا صحبت کردیم و به بررسی جوانب مختلف آن پرداختیم. مزرعه لینک روزگاری پادشاهی می کرد و امروز مرده است، پس همانگونه که گفتیم سعی کنید از سایر روش های جدیدتر و قدرتمندتر لینک بیلدینگ که احتمال لو رفتن و جریمه کمتری دارند استفاده کنید همچنین به شما پیشنهاد می کنم که از مقاله اصطلاحات سئو که در آن در مورد اصطلاحاتی که در سئو وجود دارد صحتبت گدره ایم. امیدواریم که از مطالعه این مقاله استفاده و لذت برده باشد.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران