نظرسنجی های آنلاین، سایت های بررسی کاربران و گروه های متمرکز می توانند روش های عالی برای جمع آوری داده ها باشند. با این حال، یکی دیگر از روش های جمع آوری داده ها که گاهی نادیده گرفته می شود، مصاحبه های عمیق است.
همه این روشها را میتوان در استراتژی جامع مدیریت تجربه مشتری شما مورد استفاده قرار داد، اما مصاحبههای عمیق میتواند به شما کمک کند دادههایی را جمعآوری کنید که میتواند بینش غنی از تجربه و ترجیحات مخاطب هدف شما را از یک نمونه گسترده ارائه دهد.
در این مقاله ویژگی های اصلی مصاحبه های عمیق را به عنوان ابزاری عالی برای تحقیقات کیفی خود کشف خواهید کرد و بینش های بهتری را از موضوعات مورد مطالعه خود جمع آوری می کنید.
مصاحبه های عمیق یک روش جمع آوری داده های کیفی است که امکان جمع آوری حجم زیادی از اطلاعات در مورد رفتار، نگرش و ادراک مصاحبه شوندگان را فراهم می کند.
در طول مصاحبههای عمیق، محققان و شرکتکنندگان این آزادی را دارند که نکات بیشتری را کشف کرده و در صورت لزوم جهت فرآیند را تغییر دهند. این یک روش تحقیق مستقل است که می تواند راهبردهای متعددی را با توجه به نیازهای تحقیق اتخاذ کند.
مصاحبه عمیق نوعی مصاحبه با یک فرد است که هدف آن جمع آوری اطلاعات دقیق فراتر از پاسخ های اولیه و سطحی است. به همین دلیل، این مصاحبه ها اغلب بسیار طولانی هستند و می توانند شامل مصاحبه های متعدد با یک شرکت کننده باشند.
تکنیک های ناب آموزش تندخوانی صفر تا صد
توجه زیادی به بررسی پاسخها میشود، و بنابراین معمولاً از یک رویکرد بدون ساختار یا نیمه ساختاریافته استفاده میشود. مشاوره ویژگی هایی که برای مصاحبه کننده برای این گزینه مهم است عبارتند از:
مصاحبه های عمیق معمولاً چهره به چهره انجام می شود تا بتوان با پاسخ دهندگان ارتباط برقرار کرد. زبان بدن نیز برای افزودن سطح بالایی از درک به پاسخ ها استفاده می شود. تلفن ها نیز می تواند توسط محقق ماهر با از دست دادن اطلاعات اندک و با یک دهم هزینه استفاده شود.
سبک مصاحبه بستگی به مصاحبه کننده دارد. مصاحبه کنندگان عمیق و موفق به جای صحبت کردن، گوش می دهند. آنها خط مشی روشنی برای سؤال کردن دارند و از زبان بدن برای ایجاد رابطه استفاده می کنند. مصاحبه بیشتر یک مکالمه هدایت شده است تا یک جلسه پرسش و پاسخ.
مصاحبه با استفاده از یک راهنمای بحث انجام میشود که از طریق پرسشهای باز و باز، از دیدگاههای پاسخدهنده خارج میشود. تکنیک های فرافکنی را می توان در مصاحبه نیز گنجاند.
انواع مختلفی از مصاحبه وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند، در این مورد مهمترین ویژگی های مصاحبه عمقی عبارتند از:
از آنجایی که یک مصاحبه عمیق یک گفتگوی انفرادی است، شما فرصت های کافی برای دستیابی به دلایل اصلی دوست داشتن/نپسندیدن، تصورات یا باورها را دارید.
به طور کلی، سؤالات سؤالات باز هستند و می توانند بر اساس موقعیت خاص سفارشی شوند. مصاحبه کننده این فرصت را به دست می آورد تا با شرکت کننده رابطه برقرار کند و از این طریق احساس راحتی کند. بنابراین، آنها می توانند بازخورد صادقانه ارائه دهند و همچنین عبارات و زبان بدن خود را یادداشت کنند. چنین نشانه هایی می تواند به داده های کیفی غنی تبدیل شود.
با نظرسنجیها، این احتمال وجود دارد که پاسخدهندگان با عجله پاسخها را انتخاب کنند، اما در صورت مصاحبههای عمیق، به سختی نگرانی محققان وجود دارد.
مکالمات می تواند روشی عالی برای جمع آوری داده ها باشد. در واقع، افراد ممکن است تمایلی به پاسخ دادن به سوالات در قالب کتبی نداشته باشند، اما با توجه به ماهیت مصاحبه، شرکت کنندگان ممکن است با دادن اطلاعات به صورت شفاهی موافقت کنند. همچنین اگر مصاحبه شوندگان می خواهند هویت خود را محرمانه نگه دارند، می توانید با آنها صحبت کنید.
مصاحبه های عمیق با هدف کشف مسائل به منظور دستیابی به نتایج دقیق انجام می شود. این روش به شما این امکان را میدهد تا بینشی نسبت به تجربیات، احساسات و دیدگاههای مصاحبهشوندگان کسب کنید.
هنگام انجام مرحله اولیه یک پروژه تحقیقاتی بزرگ، مصاحبه های عمیق برای محدود کردن و تمرکز بر جزئیات مهم تحقیق مفید هستند.
هنگامی که می خواهید زمینه یک مشکل را داشته باشید، مصاحبه های عمققی به شما امکان می دهد راه حل های مختلف را برای مدیریت فرآیند تحقیق ارزیابی کنید و در عین حال به تجزیه و تحلیل داده ها کمک کنید.
آموزش تولید محتوا | دوره 0 تا 100 تولید محتوا برای سایت
از مزایای انجام مصاحبه عمیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد
معایب مصاحبه های عمیق عبارتند از:
هدف اصلی از انجام این کار، درک رفتار مصرف کننده و اتخاذ تصمیمات آگاهانه است. سازمان ها می توانند استراتژی های بازاریابی خود را بر اساس اطلاعات دریافتی از پاسخ دهندگان تدوین کنند. آنها همچنین می توانند بینشی در مورد تقاضای احتمالی به دست آورند و نبض مصرف کننده را بدانند.
در مورد مشاغل B2B، محققان می توانند تقاضا را با جزئیات بیشتری درک کنند و می توانند سؤالاتی را برای متخصصان بپرسند. مصاحبه ها فرصتی برای درک فرآیند فکری مشتری و طراحی محصولاتی که شانس بیشتری برای پذیرش در بازار دارند را ارائه می دهد.
یک مصاحبه عمقی باید تمام مراحل فرآیند را برای جمع آوری داده های معنادار دنبال کند. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا باید یک مصاحبه مفصل با مخاطبان هدف خود انجام دهید یا نه، با در نظر گرفتن جوانب مثبت و منفی آن.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران