هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
Substitute salt1

معرفی بهترین ادویه های جایگزین نمک

دسته بندی : سلامت
1400/09/22

Substitute salt1

در واقع نمک یکی از اصلی ترین چاشنی های هر غذا محسوب می شود و اگر توجه کنید بیشتر افراد دوست ندارند غذای خود را بدون نمک میل کنند. چند ادویه می توانند جایگزین نمک شوند چرا که خوردن بیش از حد نمک برای بدن به شدت مضر است. حال نگران نباشید چرا که در این مقاله قصد داریم به معرفی چند ادویه بپردازیم که می توانند جایگزین نمک باشند.

جایگزین نمک و چاشنی های سالم

همانطور که قبل تر به آن اشاره کرده ایم، نمک یکی از اصلی ترین طعم دهنده های سفره هر خانواده ای می باشد و افراد معدودی هستند که در غذای خود از نمک استفاده نکنند. اما مصرف بی رویه نمک می تواند موجب امراض خطرناکی شود که جبران ناپذیر باشند.

براساس تحقیقات انجام شده، بیشتر بیماری ها بر اثر مصرف بیش از حد نمک می باشد بنابراین توصیه می کنیم در مصرف آن احتیاط کنید. بیشتر پزشکان هم افراد را از خوردن نمک زیاد منع می کنند چرا که از عواقب آن به خوبی خبر دارند.

ادویه های بسیار زیادی برای خوش مزه کردن غذا وجود دارند که می توانند تا حدودی شما را راضی نگهدارند. قبل از اینکه بخواهیم به معرفی این ادویه ها بپردازیم، بهتر است بگوییم مصرف بی رویه آن ها هم ممکن است برای فرد مشکلاتی ایجاد کند. پس همیشه سعی کنید تعادل را برقرار کنید.

معرفی انواع نمک

Substitute salt2

حتما با خواندن این جمله کمی متعجب شده اید بله درست است چندین نمک وجود دارد که در ادامه آن را معرفی کرده ایم پس اگر می خواهید بیشتر در مورد این موضوع بدانید توصیه می کنم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

همه ما می دانیم که غذا بدون نمک هیچ طعمی ندارد و این نکته در همه جای جهان ثابت شده است اما وجود بیش از حد آن هم در بدن کم خطر نیست.

به طور خلاصه نمک ها چند نوع می باشند که هر کدام ویژگی مخصوص خود را دارند. اگر می خواهید خوردن نمک را ادامه دهید، پس لطفا با تمامی نمک ها آشنا شوید و از بهترین نوع آن استفاده کنید.

نمک سلتی

نمک سلتی نام یگر نمک دریایی می باشد که اولین بار توسط کشور فرانسه کشف شد. این نمک رنگ خاکستری دارد و دانه های آن نسبت به دیگر نمک ها درشت و کمی نم دار است. جالب است بدانید میزان سدیم موجود در این نمک نسبت به انواع دیگر بسیار کمتر می باشد و مواد معدنی بسیاری زیادی در آن وجود دارد.

نمک حلال یا کوشر

نوع دیگر نمک، نمک شوکر یا حلال نام دارد. نام این نمک برگرفته از افراد و ادیان یهودی می باشد که در لغت معنای حلال را دارد. در آشپزی بیشتر از این نمک استفاده می کنند چرا دانه های درشت است و هنگامی که می خواهند آن را به غذا اضافه کنند، نسبتا کار راحتی است. بیشتر آشپزان مطرح جهان از این نمک برای پختن غذا کمک می گیرند.

نمک دریایی

همانطور که اسم آن معلوم است، نمک دریایی بر اثر تبخیر آب دریا به وجود می آید و تفاوت زیادی با نمک تصفیه شده ندارد. اگر انتخاب شما نمک دریایی است، توصیه می کنیم در هنگام خرید به رنگ شفاف آن توجه کنید. چرا که نمک هایی که رنگ آن ها تیره و کدر است از مواد معدنی بیشتری برخوردار هستند.

نمک تصفیه شده

نمک تصفیه شده یکی از اصلی ترین و رایج ترین نمک ها می باشد که اصطلاحا به نمک سفره معروف است. مواد معدنی که در نمک تصفیه شده وجود دارد، بر اثر فرایند تصفیه از بین می رود و همچنین رطوبت و چسبندگی آن هم گرفته می شود.

این نمک ها حاوی مقدار زیادی ید می باشند و ید یکی از اصلی ترین و ضروری ترین مواد برای بدن محسوب می شود. کمبود ید باعث ایجاد کم کاری تیروئید می شود. در بیشتر نمک های تصفیه شده از ید استفاده می شود تا کمبود آن نیز جبران شود.

مضرات مصرف نمک طعام

در واقع می توان گفت مضرات نمک بیشتر از مزایا آن می باشد. به طور کلی هر فرد نباید بیش از 5 گرم نمک مصرف نماید. این در حالی است که بیش تر افراد در طول روز بیش از حد معمول استفاده می کنند که این بسیار خطرناک است.

فشار خون یکی از اصلی ترین آسیب هایی است مصرف بی رویه نمک می تواند به بدن وارد کند. چرا که مصرف بیش از حد آن موجب فشار آوردن بر روی سرخرگ ها شده و در نتیجه آب در بدن حبس می شود.

از دیگر عواقبی که مصرف بیش از حد نمک به دنبال دارد: می توان به پوکی استخوان، ناراحتی معده و ورم بدن اشاره کرد.

آشنایی با انواع جایگزین نمک

الوعده وفا، حال رسیده ایم به بخش شیرین مقاله زیرا بعد از خواندن این قسمت دیگر قرار است نمک را سفره خود حذف کرده و یا مقدار آن را کمتر کنید. پس با ما همراه باشید.

زرد چوبه جایگزین نمک

Substitute salt3

زردچوبه هم مانند نمک یکی از پر مصرف ترین ادویه های می باشد که موجب خوش رنگ و خوش طعم شدن غذا می شود. بدون تردید این ادویه در خانه هر ایرانی وجود دارد.

ادویه قابلیت این را دارد که مزه غذا را تغییر دهد و علاوه بر آن از خواص بسیار زیادی هم برخوردار است. وجود زردچوبه در غذا آنقدر مهم است که بدون آن غذا کاملا بی مزه می شود.

اگر می خواهید مقدار نمک مصرفی را کاهش دهید و غذاهایتان هم بی مزه نباشد، توصیه می کنیم از زرچوبه به عنوان جایگزین نمک استفاده کنید.

زیره جایگزین نمک

زیره از دیگر ادویه هایی است که معمولا به همراه زرچوبه در غذاها استفاده می کنند. ترکیب این دو ادویه در کنار هم طعم غذا را به شدت تغییر داده و خوش مزه می کند. حال شما می توانید به جای استفاده از نمک، از زیره استفاده کنید. قابل ذکر است که زیره دارای خواص متعددی هم می باشد.

انواع فلفل جایگزین نمک

7Substitute salt

فلف در گروه ادویه هایی است که طرفداران زیادی دارد. اگر میزان فلفل را در غذا افزایش دهید، دیگر کمبود نمک را حس نخواهید کرد. به این نکته توجه کنید که مصرف بیش از حد فلفل هم موجب اذیت شدن معده می شود پس در خوردن آن هم تعادل را رعایت کنید.

فلفل ها انواعی مختلف که هر کدام طعم بی نظیری به غذا می دهد. همچنین فلفل سرشار از آهن و منیزیم است.

پودر سیر جایگزین نمک

پودر سیر از خوراکی های خوشمزه است که به عنوان طعم دهنده دز غذاها از آن استفاده می کنند. بیشتر افراد از بوی سیر فراری هستند اما خوشبختانه پودر آن بوی کمتری به غذا می دهد و می توان آن را جایگزین سیر کرد. به خاطر بسپارید که هر چقدر پودر سیر تازه تر باشد، قطعا عطر و بوی بهتری به غذا می دهد.

آویشن جایگزین نمک

یکی از ادویه هایی که مملو از خواص است، آویشن نام دارد. این گیاه عطر و رایحه ای بی نظیر به غذا می دهد و می تواند بهترین گزینه به جای استفاده از نمک باشد. از آویشن بیشتر برای طعن دادن به غذاهای فست فودی از جمله پیتزا، پاستا و لازانیا استفاده می شود.

یکی از خواص اصلی آویش کاهش فشار خون می باشد. همچنین مصرف آن موجب گشاده شدن عروق شده که در نتیجه باعث می شود هضم غذا با سهولت انجام شود.

دارچین جایگزین نمک

دارچین در گروه ادویه هایی قرار دارد که خیلی از آن در غذا استفاده می شود طبع این ادویه گرم است و بهتر است از آن زیاد استفاده نکنید. طعم دارچین نسبتا تند و شیرین است. معمولا این ادویه همه پسند است که مزه بی نظیری به غذا می دهد.

از ادویه دارچین بیشتر برای طعم دادن به انواع خورشت ها همچون: قیمه، قرمه سبزی، مرغ و … استفاده می کنند.

زنجبیل جایگزین نمک

Substitute salt8

زنجبیل یکی از محبوب ترین انواع ادویه های می باشد که طعم آن کمی تند است. این ادویه را بیشتر همراه با غذاهای گوشتی میل می کنند که هم به صورت خشک شده و هم به صورت تازه مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر پیاز جایگزین نمک

آخرین ادویه که می توان آن را جایگزین نمک کرد، پورد پیاز می باشد. این ادویه عطر و طعم فوق العاده ای به غذا می دهد و برای غذاهای گوشتی و فست فودی بهترین گزینه است.

در این مقاله از سایت برتر آموز سعی کردیم شما را با اصلی ترین ادویه هایی که می توان جایگزین نمک کرد، آشنا کنیم. از این که تا پایان مقاله همراه ما بوده اید، بی نهایت از شما سپاسگزاریم.

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *