هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
منابع كنكور سراسری تجربی كدام كتاب ها هستند؟

منابع كنكور سراسری تجربی 1402 + بايد و نبايد ها درباره كنكور 1402

دسته بندی : تحصیلی - مقالات - موفقیت
1401/07/27

آشنایی با منابع کنکور سراسری تجربی میتواند تاثیر آموزش شما را چندین برابر کند و در کنار کتب درسی نقش موثر برای شما باشد. اما انتخاب بهترین منابع برای کنکور همیشه دشوار بوده، اما با این مقاله میتوانید انتخاب همیشه درست داشته باشید.

منابع كنكور سراسری تجربی 1402 قطعاً هميشه برای تمامی دانش آموزان مطرح شده و البته كه نگرانی‌های زيادی برای دانش آموزان نيز پديد آورده است؛ توجه داشته باشيد كه دقيقا منظور از منابع درسی چيست؟ آيا منابع درسی هميشه می‌تواند در نتيجه كنكور عامل تعيين كننده باشد؟ البته كه علاوه بر كتب درسی آيا منابع ديگری هم مورد تاييد هستند؟ اين نوع از سؤالات دانش آموزان امروزی بوده است كه به‌صورت كامل به‌تمامی آن‌ها پاسخ خواهيم داد و البته توجه داشته باشيد كه منابع هميشه يكسان نبوده و ممكن است كه در ادامه مورد تغيير قرار گيرد؛ به‌عنوان مثال در كنكور اين دهه نظير كنكور سال 98 به بعد( کنکور نظام جديد) البته تا به كنكور سال 1401 قطعاً دروس عمومی ملاك كنكور بوده و دانش آموزان زيادی اين کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند و از طرفی‌ بايد توجه داشته باشيد كه اين نوع دروس در كنكور سال 1402 حذف شده و قطعاً ديگر از اين کتاب‌ها سؤال طرح نمی‌شود. ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر آن داريم كه تمامی‌ موارد مهم در رابطه با منابع كنكور سراسری تجربی ذكر كرده و البته نكات و پيشنهادات خودمان را به شما گوشزد كنيم.

كنكور تجربی هميشه با تعدادی‌ از کتاب‌های خود همراه بوده است و البته كه در اين رشته 5 درس اختصاصی وجود دارد كه در ادامه به آن‌ها خواهيم پرداخت و اما موضوع مهم آن است كه مابقی دروسی كه هنگام آغاز سال تحصیلی به ما داده می‌شوند نيز مهم هستند؟ قطعاً كه بله؛ شما در سال دوازدهم فارسی و نگارش و هويت اجتماعی و سلامت و بهداشت و… خواهيد داشت؛ همان ابتدا دانش آموزان به اين درس‌ها مطالعه ایی اختصاص نخواهند رد به اين دليل كه در كنكور از آن‌ها سوالاتی مطرح نمی‌شود ولی توجه داشته باشيد كه در امتحانات نهايی كه توسط آموزش پرورش منطقه و… به شما داده می‌شود از تمامی دروس مهم سوالاتی طرح شده و شما می‌بایستی كه به آن‌ها پاسخ دهيد؛ پس ابتدا بهتر است اين باور غلط را كنار بگذاريد.

 

معرفی منابع كنكور سراسری تجربی به‌صورت كامل:

اگر شما ابتدای اين مقاله و بخش مقدمه را به‌کلی خوانده باشيد متوجه آن هستيد كه منابع كنكور سراسری تجربی قطعاً با حذف دروس عمومی كمتر شده و البته ميزان سختی آن‌ها هم افزايش يافته است؛ در اين بخش به‌صورت كلی به منابع كنكور سراسری تجربی 1402 خواهيم پرداخت و تمامی موارد مهم و نكاتی كه بايد بدانيد در رابطه با هر درسی را در بخش آن برای شما ذكر کرده‌ایم و بهتر است در راستای مطالعه خود از آن‌ها استفاده كنيد:

  • زيست شناسی: اولين كتابی و يا مهم‌ترین منابع كنكور سراسری تجربی شما دروس زيست شناسی می‌باشد. زيست شناسی در رشته تجربی‌ از اهميت بسيار بالایی برخوردار است و البته بايد به آن توجه داشته باشيد كه اگر نتوانيد در مطالعه اين كتاب به‌خوبی عمل كنيد قطعاً ديگر نمی‌توانيد موفقيتی در كنكور سراسری داشته باشيد. به اين دليل كه از دروس زيست شناسی برای دانش آموزان 50 سؤال در كنكور مطرح خواهد شد كه برخی از آن‌ها تركيبی هستند به عبارتی از پايه دهم و يازدهم و دوازدهم شما نكاتی استخراج کرده‌اند و در غالب تست‌های تركيبی برای شما ارائه داده‌اند؛ اما موردی كه در زيست شناسی را و اهميت آن را چندین برابر كرده ضريب 12 آن است. شما با هر پاسخ درست ضريب 12 را كسب خواهيد كرد كه بسيار به نفع و به سود شما در كنكور می‌باشد. برای آموزش زيست شناسی می توانيد از دوره های آموزش زيست شناسی برتر آموز استفاده كنيد.

مهمترين كتاب ها برای كنكور تجربی

منابع كنكور سراسری تجربی در زيست شناسی 1 ( فصل  الی آخر)  و زيست شناسی 2( فصل يك الی آخر) زيست شناسی 3( فصل يك الی آخر) بوده است؛ شما بايد تمامی اين فصل‌ها را به‌دقت مطالعه كرده و البته كه نكات مهم آن‌ها را يادداشت كرده و همیشه از آن‌ها نكات مهمی را استخراج كنيد. اما سؤالی‌ كه در اين بين مطرح می‌شود آن است كه از تمامی فصل‌ها سؤالات مهمی طرح خواهد شد؟ قطعاً كه خير، ممكن است كه از يكی از فصل‌ها اصلاً سؤالی مطرح نشود و يا آن كه از يك فصل تعداد سؤال زيادی مطرح شود. به‌عنوان مثال در زيست دهم فصل 4 كه مهم‌ترین فصل است قطعاً كه تعداد سؤالات زيادی از آن طرح می‌شود نسبت به ديگر فواصل زيست دهم و اين موضوع اثبات شده است.

نكته ایی كه ديگر بايد در رابطه با اين كتاب آن است كه بيشتر بدانيد تا و البته آيا می‌دانید و مواردی كه اين چنين هستند در كنكور طرح سؤال از آن‌ها ممنوع است و البته كه طراحان اجازه طرح سؤال از آن‌ها را ندارند؛ فعالیت‌ها  صلاحيت طرح سؤال داشته‌اند و البته كه بايد فعالیت‌های كتب درسی را مطالعه می‌كنيد و تست‌های مربوطه به آن‌ها را هم بزنيد.

نكته طلایی: شما برای مطالعه دروس زيست شناسی بايد به‌تمامی اشكال كتاب توجه كرده و نكته برداری‌های درستی از آن‌ها داشته باشيد در غير اين صورت ممكن است كه درصد خوبی در اين نوع از منابع كنكور سراسری تجربی 1402 به دست نياوريد.

 

  • شيمی: دومين منابع كنكور سراسری تجربی 1402 قطعاً كتاب شيمی سه پايه دهم و يازدهم و دوازدهم بوده است و البته بايد توجه داشته باشيد كه دروس شيمی ضريب 9 را دارد و جزء دومين درس مهم در رشته تجربی بوده است كه شما بايد به آن توجه داشته باشيد؛ دروس شيمی از جمله دروس بسيار مهمی است كه همانند روش مطالعه زيست شناسی بايد مو به مو متن كتاب بررسی كرده و البته مفهوم هر بخش را نيز استخراج كنيد تا بتوانيد آزمودن های‌ مربوطه به آن را كل كنيد؛ علاوه بر اين موضوع شايان ذكر است كه شيمی 5 سؤال كنكور آن از سؤالات استوكيومتری بوده است؛ مسائلی‌ كه در كتاب درسی هميشه به آن توجه شده و شما بايد به‌عنوان دانش آموز روش حل آن‌ها را فرا بگيريد و از طرفی هميشه بتوانيد تیپ‌های مشابه به آن سؤالات را به‌خوبی‌ حل كنيد. آيا فقط و فقط شيمی كه يكی از منابع كنكور سراسری تجربی 1402 است با توجه كردن به همين موارد می‌توان درصد خوبی را زد؟

نسبتاً بله و البته كه به ميزان مطالعه و صحيح بودن مطالعه شما هم ربط خاصی خواهد داشت؛ توجه داشته باشيد كه شکل‌ها و نمودارها نيز از جمله مواردی هستند كه طراحان ريز بين به آن‌ها توجه خاصی را ارائه می دهدو شما هم همانند آن‌ها بايد مطالعه درستی در رابطه با آن‌ها داشته باشيد. توجه داشته باشيد كه مطالب و اشكال زيادی در شيمی وجود دارد كه با دسته بندی كردن آن‌ها نيز می‌توانید به درصد مطلوبی در اين درس برسيد.( 35 تست سهميه شيمی می باشد)

 

  • رياضی: سومين منابع كنكور سراسری تجربی 1402 رياضی بوده است. رياضی دیرینه‌ترین درسی است كه از اول ابتدایی تا آخر دبيرستان به‌اصطلاح با آن سر و كار داريد و البته كه تعداد سؤالاتی به انداز 30 آزمودن در كنكور سهميه اين دروس بوده است و البته كه شما بايد ميزان تسلط كافی برای پاسخ دادن به اين سؤالات را داشته باشيد. سه كتاب رياضی دهم و البته يازدهم و دوازدهم و موارد مهم کتاب‌ها و… در آزمون كنكور سراسری سهم طرح سؤال دارند. توجه داشته باشيد كه موضوعات هر كتاب و هر فصل رياضی با كتاب سال آينده مربوط بوده و البته كه شما بايد از پايه بتوانيد به آن‌ها پاسخ داده و به‌درستی آن‌ها را بررسی كنيد. برای درك بهتر شما از اين موضوع بهتر است مثال‌های ديگر را عنوان كنيم؛ بخش تابع از رياضی 1 در رياضی 2 و 3 نيز ادامه آن وجود دارد و برای آن كه بتوانيد به‌تمامی سؤالات مربوطه به تابع مسلط شويد بايد به تابع رياضی 1 ابتدا تسلط كافی داشته باشيد.

صفر تا صد آشنایی با منابع كنكور

  • فيزيك: چهارمين مورد از منابع كنكور سراسری تجربی 1402 فيزيك است؛ نكته جالبی كه در رابطه با درس فيزيك وجود دارد آن است كه هر فصل آن مجزا از يك ديگر بوده و فرمول‌های مربوطه به آن نيز متفاوت است و شما فصلی را نمی‌توانيد مشاهده كنيد كه سؤالی از آن‌ها با يك فرمول مشابه حل شود و البته كه موضوع درسی فيزيك 1 با فيزيك 2 و فيزيك 3 به‌کلی متفاوت بوده و فرق اساسی خواهد داشت. سهم فيزيك 30 سؤال در كنكور سراسری بوده و قطعاً كه ضريب 7 خواهد داشت و ضريب آن با ضريب درس رياضی يكسان بوده است. در كتاب فيزيك نيز برخی از موضوعات و فصل‌ها بسيار مهم بوده و قطعاً كه سؤالاتی از آن‌ها مطرح می‌شود. به‌عنوان مثال در فصل فشار در كتاب فيزيك 1 مشاهده خواهيد كرد كه 2 سؤال كنكور از آن مطرح خواهد شد كه بامطالعه مناسب می‌توانید درصدی كسب كنيد.

 

  • زمين شناسی: آخرين منابع كنكور سراسری تجربی 1402 زمين شناسی است، زمين شناسی در پايه يازدهم در کتاب‌ها قرار گرفته و سهم 20 سؤال كنكور دارد. توجه داشته باشيد كه ضريب زمين شناسی در كنكور 1 می‌باشد و البته بايد برای برخی‌ از رشته‌ها زمين شناسی را انتخاب كنيد.

نكته خیلی مهم:  نكته ایی كه مهم بوده آن است كه دانش آموزان در سال‌های گذشته و زمانی كه دروس اختصاصی به بخش‌هایی تقسيم نشده بود زمان درس زمين شناسی را به دروس‌های ديگر اختصاص داده و ديگر تست‌های زمين شناسی را نمی‌زدند ولی بايد توجه داشته باشيد كه دفترچه‌های اختصاصی تبديل به بخش‌هایی شده و قطعاً كه ديگر نمی‌توانید زمان آن را به درست مد نظر خود اختصاص دهيد؛ از طرفی زير گروه‌ها حذف شده و شما بايد به‌درستی مطالعه كنيد و تأثیری در كنكور خواهد داشت.

 

آيا کتاب‌های كمك درسی نيز جزء  منابع كنكور سراسری تجربی 1402 محسوب می‌شوند؟

قطعاً كه خير، هیچ‌گاه کتاب‌های درسی و درس‌نامه‌ها نيز جزء معيار اصلی برای كنكور محسوب نخواهند شد و البته كه معيار اصلی كنكور شما كتاب است و البته متن به متن كتاب. درس‌نامه‌ها برای‌ مفهوم درس و تست زنی بسيار به شما كمك خواهد كرد و از طرفی شما بايد توجه داشته باشيد كه نه تنها بايد درس‌نامه بخوانيد و البته كه بايد كتاب اصلی كه مهم‌ترین بخش است را به‌خوبی مطالعه كنيد. قابل توجه است كه برخی از دانش آموزان به اين مورد توجه نكرده و قطعاً ضرر خواهند كرد به‌صورت صد در صدی.

 

افزايش مطالعه و تأثیر درست آن بر روی كنكور سراسری 1402:

آيا به مصاحبه رتبه برترهای كنكور توجه کرده‌اید؟ ميزان ساعات مطالعه آن‌ها چقدر بوده است؟ آيا به آن‌ها توجه داشته‌اید؟ ميزان تست زنی آن‌ها چطور؟ قطعاً كه با اگر شما دانش آموز كنجكاوی در زمينه كنكور باشيد پاسخ به اين سؤال‌ها را می‌دانید ؛ رتبه برترها روزانه ميانگين بين 7 الی 12 ساعت مطالعه روزانه داشته‌اند اما نكته ایی كه حائز اهميت خواهد بود ابتدای شروع آن‌ها است. آيا كه در ابتدای شروع مطالعه برای كنكور نيز اين نوع مطالعه برای آن‌ها بوده؟( يعنی در ابتدا 7 ساعت مطالعه کرده‌اند) قطعاً كه خير، باگذشت زمان و به‌تدریج افزايش ساعت مطالعه داشته‌اند و اين مورد قطعاً دغدغه‌های خود و روش‌های مرهون به خودش را دارد؛ اگر شما می‌خواهید افزايش ساعت مطالعه داشته باشيد بهتر است كه مقاله افزايش ساعت مطالعه برای‌ كنكور را به‌خوبی مطالعه كنيد.

 

سخن پايانی:

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده و در صورت رضايت آن را برای دوستان كنكوری خود اشتراك گذاری كنيد؛ در انتها بهتر است كه يك نكته مهم را ذكر كنيم.

اطلاع داشتن از آخرين اخبار سازمان سنجش بسيار مهم بوده و اگر به آن اطلاعیه‌ها توجهی نداشته باشيد قطعاً ضرر خواهيد كرد؛ به اين دليل كه ممكن است دروس عمومی به‌صورت مجدد اضافه شود و يا كنكور به‌صورت دو مرحله برگزار شود و… اين نوع از موارد توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد. ضمن اين كه شما به‌عنوان دانش آموز به‌صورت هميشه بايد به اين موارد توجه كنيد.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *