هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مهارت های حل مسئله

مهارت های حل مسئله چیست؟ 0 تا 100 نکات و مراحل آن در 1401

دسته بندی : کسب و کار - موفقیت
1401/01/11

هنگامی که کارفرمایان در مورد مهارت های حل مسئله صحبت می کنند، اغلب به توانایی مدیریت موقعیت های دشوار یا غیرمنتظره در محل کار و همچنین چالش های پیچیده تجاری اشاره می کنند. سازمان ها به افرادی متکی هستند که می توانند هر دو نوع موقعیت را ارزیابی کنند و با آرامش راه حل ها را شناسایی کنند. مهارت های حل مسئله ویژگی هایی هستند که شما را قادر به انجام آن می کنند. در حالی که مهارت های حل مسئله توسط کارفرمایان ارزشمند است، اما در سایر زمینه های زندگی مانند ایجاد رابطه و تصمیم گیری روزانه نیز بسیار مفید هستند.

مشکل چیست؟

فرهنگ لغت مختصر آکسفورد (1995) یک مشکل را اینگونه تعریف می کند:

” یک موضوع مشکوک یا دشوار که نیاز به راه حل دارد “

و

” چیزی که درک کردن، انجام دادن یا مقابله با آن سخت است.”

همچنین ارزش آن را دارد که دیدگاه خودمان را در مورد چیستی مشکل در نظر بگیریم.

ما دائماً در معرض فرصت های زندگی، محل کار، مدرسه و خانه هستیم. با این حال، بسیاری از فرصت ها از دست می روند یا از آنها استفاده کامل نمی شود. اغلب ما مطمئن نیستیم که چگونه از یک فرصت استفاده کنیم و موانعی ایجاد کنیم – دلایلی که چرا نمی توانیم از آن استفاده کنیم. این موانع می توانند یک موقعیت بالقوه مثبت را به یک وضعیت منفی، یک مشکل تبدیل کنند.

آیا ما «مشکل بزرگ» را از دست می دهیم؟ این طبیعت انسان است که متوجه مشکلات کوچک و آسان برای حل آنها شود و روی آنها تمرکز کند، اما کار روی مشکلات بزرگی که ممکن است باعث برخی از مشکلات کوچکتر شوند بسیار دشوارتر است.

در هنگام مواجهه با مشکل، توجه به سؤالات زیر مفید است.

آیا مشکل واقعی است یا درک شده است؟

آیا این مشکل واقعا یک فرصت است؟

آیا مشکل نیاز به حل دارد؟

همه مشکلات دو ویژگی مشترک دارند: اهداف و موانع.

اهداف

مشکلات شامل برنامه ریزی برای دستیابی به یک هدف یا وضعیت مطلوب از امور است و می تواند شامل اجتناب از یک موقعیت یا رویداد باشد.

اهداف می توانند هر چیزی باشند که می خواهید به آن برسید یا جایی که می خواهید باشید. اگر گرسنه هستید، احتمالاً هدف شما این است که چیزی بخورید. اگر رئیس یک سازمان (مدیر عامل) هستید، ممکن است هدف اصلی شما حداکثر کردن سود باشد و این هدف اصلی ممکن است برای تحقق هدف نهایی افزایش سود به اهداف فرعی متعدد تقسیم شود.

موانع

اگر هیچ مانعی بر سر راه رسیدن به هدف وجود نداشت، مشکلی وجود نداشت. حل مسئله شامل غلبه بر موانع یا موانعی است که مانع از دستیابی فوری به اهداف می شود.

با پیروی از مثال های بالا، اگر احساس گرسنگی می کنید، هدف شما غذا خوردن است. یک مانع برای این ممکن است این باشد که شما غذای در دسترس ندارید – بنابراین به سوپرمارکت سفر می‌کنید و مقداری غذا می‌خرید، مانع را از بین می‌برید و در نتیجه مشکل را حل می‌کنید. البته برای مدیر عاملی که می خواهد سود را افزایش دهد، ممکن است موانع بسیار بیشتری وجود داشته باشد که مانع از دستیابی به هدف می شود. مدیر عامل باید تلاش کند تا این موانع را بشناسد و آنها را برطرف کند یا راه های دیگری برای دستیابی به اهداف سازمان بیابد.

صفحات حل مسئله ما یک رویکرد ساده و ساختار یافته برای حل مسئله ارائه می دهند.

رویکردی که به آن اشاره شد عموماً برای حل مسئله در یک سازمان یا زمینه گروهی طراحی شده است، اما همچنین می‌تواند به راحتی برای کار در سطح فردی در خانه یا آموزش تطبیق داده شود.

تلاش برای حل یک مشکل پیچیده به تنهایی ممکن است یک اشتباه باشد. ضرب المثل قدیمی ” مشکل مشترک، مشکل نصف شده است” توصیه درستی است.

صحبت کردن با دیگران در مورد مشکلات نه تنها درمانی است، بلکه می تواند به شما کمک کند مسائل را از دیدگاهی متفاوت ببینید و راه حل های بالقوه بیشتری را برای شما باز کند.

مهارت های حل مسئله چیست؟

مهارت های حل مسئله به شما کمک می کند منبع یک مشکل را تعیین کنید و راه حل موثری پیدا کنید. اگرچه حل مسئله اغلب به عنوان مهارت جداگانه خود شناخته می شود، مهارت های مرتبط دیگری نیز وجود دارد که به این توانایی کمک می کند.

برخی از مهارت های کلیدی حل مسئله عبارتند از:

  • گوش دادن فعال

  • تحلیل و بررسی

  • پژوهش

  • خلاقیت

  • ارتباط

  • قابل اعتماد بودن

  • تصمیم گیری

  • تیم سازی

مهارت های حل مسئله در هر شغلی در هر سطحی مهم است. در نتیجه، حل مؤثر مشکل ممکن است به مهارت‌های فنی خاص صنعت یا شغل نیز نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، یک پرستار ثبت نام شده در هنگام تعامل با بیماران به مهارت های گوش دادن و ارتباط فعال نیاز دارد، اما همچنین به دانش فنی موثر در رابطه با بیماری ها و داروها نیاز دارد. در بسیاری از موارد، یک پرستار باید بداند که چه زمانی باید با پزشک در مورد نیازهای پزشکی بیمار به عنوان بخشی از راه حل مشورت کند.

نمونه هایی از مهارت های حل مسئله

برای حل موثر یک مشکل، احتمالاً از چند مهارت مختلف استفاده خواهید کرد. در اینجا چند نمونه از مهارت هایی که ممکن است هنگام حل یک مشکل استفاده کنید آورده شده است:

پژوهش

تحقیق یک مهارت ضروری در ارتباط با حل مسئله است. به عنوان یک حل کننده مشکل، باید بتوانید علت مشکل را شناسایی کرده و آن را به طور کامل درک کنید. شما می توانید با طوفان فکری با سایر اعضای تیم، مشورت با همکاران با تجربه تر یا کسب دانش از طریق تحقیق یا دوره های آنلاین شروع به جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد یک مشکل کنید.

تحلیل و بررسی

اولین قدم برای حل هر مشکلی برای تجزیه و تحلیل وضعیت. مهارت های تحلیلی شما به شما کمک می کند مشکلات را درک کنید و به طور موثر راه حل ها را توسعه دهید. همچنین در طول تحقیق به مهارت های تحلیلی نیاز دارید تا به تمایز بین راه حل های مؤثر و غیر مؤثر کمک کند.

تصمیم گیری

در نهایت، باید در مورد چگونگی حل مشکلات پیش آمده تصمیم بگیرید. گاهی اوقات – و با تجربه در صنعت) – ممکن است بتوانید به سرعت تصمیم بگیرید. مهارت های تحقیقاتی و تحلیلی قوی می تواند به کسانی که تجربه کمتری در زمینه خود دارند کمک کند. همچنین ممکن است زمان‌هایی وجود داشته باشد که زمان مناسبی برای ایجاد راه‌حل صرف شود یا موضوع به کسی که توانایی بیشتری برای حل آن دارد، تشدید کند.

ارتباط

هنگام شناسایی راه حل های ممکن، باید بدانید که چگونه مشکل را به دیگران منتقل کنید. شما همچنین باید بدانید که چه کانال های ارتباطی مناسب ترین هنگام درخواست کمک هستند. هنگامی که راه حلی را پیدا کردید، برقراری ارتباط شفاف با آن به کاهش هرگونه سردرگمی کمک می کند و اجرای راه حل را آسان تر می کند.

قابل اعتماد بودن

قابل اعتماد بودن یکی از مهم ترین مهارت ها برای حل مسئله است. حل مشکلات به موقع ضروری است. کارفرمایان برای افرادی که می توانند به آنها اعتماد کنند برای شناسایی و سپس پیاده سازی راه حل ها در سریع ترین و موثرترین حالت ممکن ارزش زیادی قائل هستند.

چگونه مهارت های حل مسئله خود را تقویت کنیم

چندین روش وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های حل مسئله خود استفاده کنید. چه به دنبال شغلی باشید و چه در حال حاضر مشغول به کار هستید، بهبود مهارت های حل مسئله و توانایی های مرتبط به شما کمک می کند تا به یک نامزد و کارمند قوی تبدیل شوید.

دانش فنی بیشتری در زمینه خود کسب کنید

بسته به صنعت شما، اگر دانش فنی کار قوی داشته باشید، ممکن است حل مشکلات آسان تر باشد. شما می توانید از طریق دوره های آموزشی اضافی، آموزش یا تمرین دانش فنی بیشتری کسب کنید.

به دنبال فرصت هایی برای حل مشکل باشید

با قرار دادن خود در موقعیت های جدید، احتمال بیشتری وجود دارد که در معرض فرصت هایی برای حل مشکل قرار بگیرید. ممکن است دریابید که فرصت هایی برای داوطلب شدن برای پروژه های جدید در نقش فعلی خود، در تیم دیگری یا خارج از محل کار برای سازمانی دیگر وجود دارد.

مشکلات تمرینی را انجام دهید

تمرین و ایفای نقش می تواند ابزار مفیدی برای یادگیری توسعه مهارت های حل مسئله باشد. می‌توانید کتاب‌های تمرین حرفه‌ای برای صنعت خود و سناریوهای حل مسئله را به صورت آنلاین پیدا کنید. نحوه حل این مشکلات را تمرین کنید و تعیین کنید که آیا راه حل های بالقوه شما قابل اجرا هستند یا خیر.

به عنوان مثال، در خدمات مشتری ممکن است سناریویی مانند “چگونه با یک مشتری عصبانی رفتار کنید؟” یا “وقتی مشتری درخواست بازپرداخت می کند، چگونه پاسخ می دهید؟” تمرین این که چگونه ممکن است با این سناریوها یا سایر سناریوهای رایج در صنعت خود برخورد کنید، می تواند به شما کمک کند تا زمانی که راه حل ها در محل کار به وجود آمدند، سریعاً آنها را جستجو کنید.

مشاهده کنید که چگونه مشکل دیگران حل می شود

ممکن است همکارانی داشته باشید که حلال مشکلات ماهری هستند. مشاهده چگونگی حل مشکلات آن همکاران می تواند به شما در بهبود مهارت های خود کمک کند. در صورت امکان، از یکی از همکاران با تجربه تر خود بپرسید که آیا می توانید تکنیک های آنها را رعایت کنید. پرسیدن سوالات مرتبط می تواند در به کارگیری آنها در حرفه خود مفید باشد.

چگونه مهارت های حل مسئله را برجسته کنیم

نشان دادن مهارت های حل مسئله در رزومه و نامه پوششی می تواند به کارفرمایان کمک کند تا به سرعت درک کنند که چگونه ممکن است برای تیمشان ارزشمند باشید. شما ممکن است فقط در صورتی که مهارت های حل مسئله را در رزومه خود به نمایش بگذارید، در صورتی که به موقعیتی که درخواست می کنید مربوط باشد، توجه کنید. به عنوان مثال، موقعیت های خدمات مشتری، مهندسی و مدیریت، نامزدهای خوبی برای گنجاندن توانایی های حل مسئله هستند.

مهارت های حل مسئله برای رزومه

در رزومه خود، می توانید مهارت های حل مسئله خود را در چندین مکان برجسته کنید: در بخش “مهارت ها”، بخش “دستاوردها” و با ذکر مثال های خاص از حل مسئله در بخش “تجربه” خود.

در بخش مهارت‌ها، ممکن است بخواهید به جای نوشتن عبارت عمومی‌تر «حل مسئله»، مهارت‌های کلیدی حل مسئله را که دارید فهرست کنید. برای مثال، می‌توانید مهارت‌های فنی خاصی را فهرست کنید که به شما در حل مشکلات یا مهارت‌های نرم مرتبط با حل مسئله کمک می‌کند، مانند توانایی‌های پژوهشی یا استعدادهای تصمیم‌گیری.

به یاد داشته باشید، داستان ها قدرتمند هستند. مثال های خاصی از زمان هایی که مشکلی را حل کرده اید در ذهن داشته باشید. این در رزومه شما مفید است، اما همچنین به شما کمک می کند تا به سؤالات مصاحبه مانند “درباره زمانی که بر یک مانع غلبه کردید بگویید.”

مهارت های حل مسئله برای نامه پوششی

نامه شما همچنین فرصتی عالی برای توضیح بیشتر در مورد مهارت های حل مسئله است. در اینجا، می توانید یک مثال کوتاه از زمانی که یک مشکل را با موفقیت حل کردید، ارائه دهید. از طرف دیگر، ممکن است چالشی را شناسایی کنید که این کارفرمای بالقوه به دنبال حل آن است و توضیح دهید که چگونه به آن رسیدگی می کنید.

به عنوان مثال، اگر در یک آگهی شغلی ذکر شده است که شرکت به دنبال شخصی است که به بهبود حضورش در رسانه های اجتماعی کمک کند، می توانید راه های کلیدی را شناسایی کنید که می توانید از طریق پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی به افزایش آگاهی از برند کمک کنید.

مهارت های حل مسئله شما در هر مرحله از حرفه شما برای شما مفید خواهد بود. از رزومه تا درخواست، مصاحبه تا وظایف شغلی، توانایی حل موثر مشکلات در صورت بروز آنها، شما را به یک دارایی با ارزش در کار و کاندیدایی بسیار مورد توجه تبدیل می کند.

همه می‌توانند از داشتن مهارت‌های خوب حل مسئله بهره ببرند، زیرا همه ما روزانه با مشکلاتی مواجه می‌شویم. برخی از این مشکلات بدیهی است که شدیدتر یا پیچیده تر از بقیه هستند.

بسیار شگفت انگیز است که بتوانیم همه مشکلات را به طور موثر و به موقع و بدون مشکل حل کنیم، اما متأسفانه هیچ راهی برای حل همه مشکلات وجود ندارد.

همانطور که از طریق صفحات ما در مورد حل مسئله مطالعه می کنید، متوجه خواهید شد که موضوع پیچیده است.

هر چقدر هم که برای حل مسئله آماده باشیم، همیشه یک عنصر ناشناخته وجود دارد. اگرچه برنامه ریزی و ساختار به احتمال موفقیت آمیزتر شدن فرآیند حل مسئله کمک می کند، قضاوت خوب و عنصر خوش شانسی در نهایت تعیین می کند که آیا حل مسئله موفق بوده است یا خیر.

روابط بین فردی شکست می خورد و کسب و کارها به دلیل حل ضعیف مشکلات شکست می خورند.

این اغلب به این دلیل است که مشکلات شناسایی نشده اند یا به رسمیت شناخته نمی شوند اما به درستی با آنها برخورد نمی شود.

مهارت های حل مسئله بسیار مورد توجه کارفرمایان است زیرا بسیاری از شرکت ها برای شناسایی و حل مشکلات به کارمندان خود متکی هستند.

بسیاری از کارها در حل مسئله مستلزم درک این است که مسائل اساسی مشکل واقعاً چیست – نه علائم. رسیدگی به شکایت مشتری ممکن است به عنوان مشکلی تلقی شود که باید حل شود، و تقریباً مطمئناً انجام این کار ایده خوبی است. کارمندی که به شکایت رسیدگی می کند باید بپرسد که چه چیزی باعث شکایت مشتری در وهله اول شده است، اگر می توان علت شکایت را از بین برد، مشکل حل می شود.

برای اینکه در حل مسئله مؤثر باشید، احتمالاً به مهارت های کلیدی دیگری نیاز دارید که عبارتند از:

  • خلاقیت. مشکلات معمولاً به صورت شهودی یا سیستماتیک حل می شوند. شهود زمانی استفاده می شود که به دانش جدیدی نیاز نباشد – شما به اندازه کافی می دانید که بتوانید سریع تصمیم بگیرید و مشکل را حل کنید، یا از عقل سلیم یا تجربه برای حل مشکل استفاده می کنید. مشکلات پیچیده‌تر یا مشکلاتی که قبلاً تجربه نکرده‌اید، احتمالاً به رویکردی سیستماتیک و منطقی‌تر برای حل نیاز دارند و برای این‌ها باید از تفکر خلاق استفاده کنید.
  • مهارت های تحقیق تعریف و حل مشکلات اغلب مستلزم انجام برخی تحقیقات است: این ممکن است یک جستجوی ساده در گوگل یا یک پروژه تحقیقاتی دقیق تر باشد.
  • کار گروهی. بسیاری از مشکلات به بهترین وجه با کمک افراد دیگر تعریف و حل می شوند. کار تیمی ممکن است مانند یک “کار” به نظر برسد، اما به همان اندازه در خانه و مدرسه و همچنین در محل کار مهم است.
  • هوش هیجانی. ارزش آن را دارد که تأثیری که یک مشکل و/یا راه حل آن بر شما و سایر افراد می گذارد در نظر بگیرید. هوش عاطفی، توانایی تشخیص احساسات خود و دیگران، به شما کمک می کند تا راه حل مناسبی پیدا کنید.
  • مدیریت ریسک. حل یک مشکل مستلزم مقدار مشخصی از ریسک است – این ریسک باید در مقابل حل نشدن مشکل سنجیده شود.
  • تصمیم گیری. حل مسئله و تصمیم‌گیری مهارت‌هایی هستند که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و تصمیم‌گیری بخش مهمی از فرآیند حل مسئله است زیرا اغلب با گزینه‌ها و جایگزین‌های مختلفی روبرو می‌شوید.

معیار موفقیت این نیست که آیا مشکل سختی برای مقابله با آن دارید، بلکه این است که آیا این همان مشکلی است که سال گذشته داشتید.

جان فاستر دالس، وزیر امور خارجه سابق آمریکا.

مراحل حل مسئله

حل مؤثر مشکل معمولاً شامل کار کردن در چند مرحله یا مراحل است، مانند مواردی که در زیر به آنها اشاره شده است.

شناسایی مشکل:

این مرحله شامل: تشخیص و تشخیص وجود مشکل است. شناسایی ماهیت مشکل؛ تعریف مشکل

مرحله اول حل مسئله ممکن است بدیهی به نظر برسد اما اغلب نیاز به تفکر و تحلیل بیشتری دارد. شناسایی یک مشکل به خودی خود کار دشواری است. اصلا مشکلی هست؟ ماهیت مشکل چیست، آیا در واقع مشکلات متعددی وجود دارد؟ چگونه می توان مشکل را به بهترین شکل تعریف کرد؟ با صرف مدتی برای تعریف مشکل، نه تنها خودتان آن را به وضوح بیشتر درک خواهید کرد، بلکه می توانید ماهیت آن را به دیگران منتقل کنید، که منجر به مرحله دوم می شود.

ساختار مسئله:

این مرحله شامل: یک دوره مشاهده، بازرسی دقیق، حقیقت یابی و ایجاد یک تصویر واضح از مشکل است.

به دنبال شناسایی مشکل، ساختاردهی مشکل به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد مشکل و افزایش درک است. این مرحله تماماً در مورد حقیقت یابی و تجزیه و تحلیل است و تصویر جامع تری از هدف(ها) و موانع(ها) ایجاد می کند. این مرحله ممکن است برای مسائل بسیار ساده ضروری نباشد، اما برای مسائلی با ماهیت پیچیده تر ضروری است.

به دنبال راه حل های ممکن:

در طول این مرحله، طیف وسیعی از اقدامات ممکن را ایجاد خواهید کرد، اما با تلاش کمی برای ارزیابی آنها در این مرحله.

از اطلاعات جمع آوری شده در دو مرحله اول چارچوب حل مسئله، اکنون زمان آن فرا رسیده است که در مورد راه حل های ممکن برای مشکل شناسایی شده فکر کنیم. در یک موقعیت گروهی، این مرحله اغلب به عنوان یک جلسه طوفان مغزی انجام می شود و به هر یک از افراد گروه اجازه می دهد نظرات خود را در مورد راه حل های ممکن (یا راه حل های جزئی) بیان کنند. در سازمان ها افراد مختلف در زمینه های مختلف تخصص های متفاوتی خواهند داشت و بنابراین شنیدن نظرات هر یک از طرف های ذینفع مفید است.

تصمیم گیری:

این مرحله شامل تجزیه و تحلیل دقیق از دوره های مختلف عمل ممکن و سپس انتخاب بهترین راه حل برای اجرا است.

این شاید پیچیده ترین بخش فرآیند حل مسئله باشد. به دنبال مرحله قبل، اکنون زمان آن است که به هر راه حل بالقوه نگاه کنید و آن را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. برخی از راه حل ها ممکن است به دلیل مشکلات دیگری مانند محدودیت زمانی یا بودجه امکان پذیر نباشد. در این مرحله مهم است که در نظر بگیرید اگر هیچ کاری برای حل مشکل انجام نشود چه اتفاقی می افتد – گاهی اوقات تلاش برای حل مشکلی که منجر به مشکلات بسیار بیشتر می شود نیاز به تفکر بسیار خلاقانه و ایده های نوآورانه دارد.

در نهایت، تصمیم بگیرید که کدام مسیر اقدام را انجام دهید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *