هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
میکرومارکتینگ

بازاریابی خرد یا میکرومارکتینگ چیست؟ نکات مهم در 2022 که متخصصان می دانند

1401/01/10

میکرو مارکتینگ چیست؟

میکرومارکتینگ رویکردی برای تبلیغات است که گروه خاصی از افراد را در یک بازار خاص هدف قرار می دهد. با بازاریابی خرد، محصولات یا خدمات مستقیماً برای گروه هدفی از مشتریان عرضه می شوند.

برای استفاده از تکنیک های بازاریابی خرد، یک شرکت باید مخاطب را با یک ویژگی خاص مانند جنسیت، عنوان شغلی، سن یا جغرافیا تعریف کند و سپس کمپین هایی را برای آن گروه خاص ایجاد کند. به دلیل سفارشی سازی و عدم صرفه جویی در مقیاس، می تواند یک تکنیک گرانتر از سایر رویکردهای بازاریابی باشد

آشنایی با بازاریابی خرد

بازاریابی برای مشاغلی که در یک محیط رقابتی فعالیت می کنند بسیار مهم است. به عنوان یک استراتژی، بازاریابی توسط شرکت ها برای افزایش فروش، پایگاه مشتری، آگاهی از برند و در نهایت، سود مورد استفاده قرار می گیرد.

قدرت بلندمدت هر کسب و کاری به میزان موفقیت کمپین بازاریابی آن بستگی دارد. چه یک شرکت یک یا 101 محصول ارائه دهد، باید بازار هدف خود را شناسایی کند تا بتواند یک کمپین بازاریابی موثر را اجرا کند. در گذشته، شرکت ها کمپین های بازاریابی انبوه را از طریق تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی به امید جلب توجه مصرف کنندگان در بازارهای هدف انجام می دادند. امروزه، کسب‌وکارها می‌توانند طرح‌های بازاریابی شخصی‌سازی‌شده‌تری را به هر فردی در مجموعه هدف خود ارائه دهند، برخلاف اینکه مخاطبان انبوه را به یکباره هدف قرار دهند.

بازاریابی خرد در دهه 1990 رایج‌تر شد، زیرا رونق رایانه‌های شخصی به معنای تقسیم‌بندی و انتشار آسان‌تر اطلاعات به مشتریان بود. با پیشرفت مداوم فناوری، تحویل محصولات بسیار سفارشی شده به بخش‌های مختلف یک جمعیت آسان‌تر شده است. استراتژی بازاریابی خرد برای شرکت هایی با هر اندازه ای مفید است. شرکت‌های بزرگ می‌توانند بخش‌های خاصی را در پایگاه مشتریان خود ایجاد کنند، در حالی که کسب‌وکارهای کوچک با بودجه تبلیغاتی کوچک‌تر ترجیح می‌دهند با شخصی‌سازی فرآیند بازاریابی، مشتریان را با محصولات و تبلیغات هدف‌مند مطابقت دهند.

آموزش اینستاگرام

بازاریابی خرد چگونه کار می کند

رویکردهای مختلفی برای بازاریابی خرد وجود دارد. به عنوان مثال، یک کسب و کار ممکن است تصمیم بگیرد که یک برنامه بازاریابی خرد را با ارائه تبلیغات به طور خاص برای مشتریان وفادار خود اجرا کند. تطبیق پیشنهادهای ویژه برای مصرف کنندگان ناراضی یا گمشده؛ مناسب سازی محصولات برای مصرف کنندگان با نیازهای منحصر به فرد؛ بازاریابی کالاها و خدمات به ساکنان یک شهر یا منطقه خاص؛ یا ارائه محصولات به مصرف کنندگان هدف با عناوین شغلی یا تعیین شغلی خاص.

چالش میکرو مارکتینگ هزینه بالای اجرای آن و عدم صرفه جویی در مقیاس است. شرکت‌هایی که از این استراتژی بازاریابی استفاده می‌کنند معمولاً برای هر مصرف‌کننده هدف بیشتر هزینه می‌کنند و سفارشی کردن بسیاری از تبلیغات برای جذابیت برای بسیاری از گروه‌های کوچک از مصرف‌کنندگان گران‌تر از ایجاد چند آگهی بازاریابی با هدف مخاطبان انبوه است. همچنین، اجرای میکرو مارکتینگ به دلیل عدم توانایی در افزایش اندازه ممکن است گران باشد.

بازاریابی خرد با بازاریابی کلان متفاوت است، استراتژی که به نظر می رسد بزرگترین پایگاه مصرف کننده ممکن محصول یا خدمات شرکت را هدف قرار دهد. با بازاریابی کلان، یک کسب‌وکار تلاش می‌کند تا اندازه‌گیری کند که بازار هدف آن برای یک کالا یا خدمات چقدر گسترده است، و به کار روی نحوه در دسترس قرار دادن محصولاتش برای این گروه از مصرف‌کنندگان ادامه می‌دهد.

میکرومارکتینگ

نمونه ای از بازاریابی خرد

نمونه هایی از شرکت هایی که کمپین های میکرومارکتینگ موفقی را اجرا کرده اند عبارتند از Procter & Gamble (PG) و Uber.

هنگامی که P&G خط تولید شامپو و نرم کننده Pantene Relaxed & Natural خود را معرفی می کرد، یک کمپین بازاریابی منحصر به فرد برای هدف قرار دادن زنان آفریقایی آمریکایی ایجاد و اجرا کرد. هنگامی که اوبر در تلاش بود دامنه جغرافیایی خود را گسترش دهد، از داده های بزرگ از پلتفرم های رسانه های اجتماعی استفاده کرد تا در مورد مشکلات حمل و نقل خاص در هر شهری که به دنبال نقل مکان به آن بود، بیشتر بیاموزد. اثر حاصل، رشد پایگاه مشتریان شرکت از طریق تبلیغات و مزایای ارجاع مناسب بود.

ملاحظات خاص

گسترش نوآوری های نوظهور، از جمله داده های بزرگ، توسط بازاریاب های خرد برای جمع آوری داده ها از دستگاه های تلفن همراه و پلت فرم های تجارت الکترونیک استفاده می شود. داده‌های جمع‌آوری‌شده بر اساس تمایزات مختلف، از جمله جمعیت‌شناسی، جغرافیا (آدرس IP)، سایت‌های مورد علاقه، اولویت‌های برند، یا عادات خرج کردن، دسته‌بندی می‌شوند تا نوع محصولاتی را که مصرف‌کننده مشاهده می‌کند یا خریداری می‌کند، ردیابی کند. این فرآیند به وب سایت اجازه می دهد تا محصولات مرتبط را با مصرف کنندگان دیجیتال مطابقت دهد.

با اجرای یک برنامه بازاریابی مناسب برای بخش مشخصی از مصرف کنندگان، بازاریابی خرد به نظر می رسد مخاطبان هدف را برای انجام یک اقدام، مانند خرید کالا یا خدمات، ترغیب کند. هدف نهایی بازاریابی خرد تطبیق محصولات با ترجیحات ردیابی شده مصرف کننده به منظور ایجاد سود برای شرکت از رضایت مشتری است.

وقتی نوبت به بازاریابی برای مشتریان می رسد، مطمئناً قانون طلایی این است که تا حد امکان به تعداد بیشتری دسترسی داشته باشید؟ در مورد میکرو مارکتینگ اینطور نیست.

آموزش فتوشاپ

تعریف بازاریابی خرد

بازاریابی خرد همانطور که از نامش پیداست بازاریابی در مقیاس خرد است. همچنین نوعی بازاریابی هدفمند است. این بدان معناست که شما تبلیغات و محتوا را به امید اینکه همه چیز برای همه مردان باشد منتشر نمی کنید، بلکه با دقت محتوایی را تولید می کنید که مستقیماً با بخش مشتریان انتخابی شما صحبت کند. یک تعریف ساده میکرومارکتینگ می تواند «بازاریابی هدفمند برای یک گروه خاص یا خاص» باشد که به آن دامنه بسیار محدودتری نسبت به بازاریابی سنتی می دهد.

نمونه های بازاریابی خرد

هنگامی که یک برند از بازاریابی خرد استفاده می کند، ابتدا باید تصمیم بگیرد که چه طیف مشتریانی را هدف قرار می دهد. این می تواند بر اساس طیف وسیعی از ویژگی ها، از جمله سن، جنسیت، یا ثروت باشد. برخی از نمونه های بازاریابی خرد عبارتند از:

ردبول

نوشیدنی انرژی زا محبوب ممکن است زندگی خود را به عنوان یک نوشیدنی آغاز کرده باشد، اما پس از هدف قرار دادن جمعیت جوان و ورزش های شدید که همیشه به انرژی اضافی نیاز دارند، اکنون به نامی بزرگ در ورزش نیز تبدیل شده است. پس از انتخاب جوانان و علاقه مندان به ورزش های شدید، ردبول مستقیماً با حمایت مالی از رویدادهایی که به احتمال زیاد در آن شرکت می کردند، برای آنها بازاریابی کرد و به همه چیز از اسکیت بورد گرفته تا صخره نوردی وابسته شد.

کوکاکولا یا کک

شما نمی توانید خیلی دقیق تر از کمپین “به اشتراک گذاری یک کوکاکولا” دریافت کنید. با چاپ اسامی فردی بر روی هر بطری، کمپین بازاریابی خرد کوکاکولا نه تنها مشتریان بسیار خاصی را در هر بطری هدف قرار می‌دهد – یعنی افرادی که کریس نامیده می‌شوند – بلکه با هر خرید یک حس انحصاری واقعی ایجاد می‌کند. به علاوه، کوکاکولا به جذابیت گسترده‌تر آن آسیبی وارد نکرد، زیرا همه شانس یافتن نام خود را داشتند.

کمپین برنده کوکا با نام “به اشتراک گذاری یک کوکا ” در استرالیا در سال 2014 آغاز شد و به زودی در سراسر جهان گسترش یافت.

با جایگزین کردن برچسب “کک” روی بطری های خود با نام های فردی و رایج در هر کشور، کوکاکولا توانست با مناطق محلی ارتباط برقرار کند و مردم را تشویق به خرید محصول برای تلاش برای یافتن نام خود کند.

نایک

لازم نیست هر تکنیک میکرومارکتینگ یک کمپین تبلیغاتی گران قیمت باشد. وقتی نایک شروع به استفاده از مانکن‌های سایز بزرگ در فروشگاه‌های خود کرد، این کار را برای هدف قرار دادن مشتریانی انجام داد که با این جمعیت‌شناسی مطابقت دارند، کاری که رقبا انجام نمی‌دادند.

آموزش وردپرس

مزایا و معایب میکرو مارکتینگ

جوانب مثبت و منفی زیادی در بازاریابی خرد وجود دارد، و قبل از اینکه تصمیم بگیرید آیا این روش بازاریابی برای تجارت شما مناسب است یا خیر، باید همه آنها را در نظر بگیرید.

مزایای میکرومارکتینگ

  • گروه های مشتریان بسیار هدفمند به این معنی است که می توانید خلاصه ها و اقدامات بسیار خاصی ایجاد کنید

  • همانطور که کمپین های کوچکتری اجرا می کنید، هزینه های کلی نیز کمتر می شود

  • به آگاهی از نام تجاری از طریق رشد تولید شده توسط کاربر کمک می کند، به عنوان مثال، اگر به گروه هدف خود به شیوه ای معنادار متوسل شوید، آنها این خبر را منتشر خواهند کرد.

معایب میکرومارکتینگ

  • تعریف گروه هدف شما و تحقیق در مورد نیازهای آنها ممکن است زمان ببرد

  • علیرغم اینکه به طور کلی ارزان‌تر است، با توجه به اینکه افراد کمتری مورد هدف قرار می‌گیرند، می‌تواند گزینه گران‌تری باشد

  • قرار گرفتن در معرض محدود – برای مثال، اگر فقط زیر 30 سال را هدف قرار دهید، این ارزش چندین نسل از مشتریان است که از آنها غفلت می کنید.

آیا کسب و کار کوچک من باید از بازاریابی خرد استفاده کند؟

اگر بودجه کافی برای هدف قرار دادن گروه وسیع تری از مشتریان ندارید یا اگر پیشنهاد شما برای گروهی خاص، به عنوان مثال، زیبایی پاک وگان، جذابیت بیشتری دارد، ممکن است بازاریابی خرد یک مصالحه عالی باشد. به عنوان یک کسب و کار کوچک، ممکن است از ساختاری که می تواند به شما بدهد نیز قدردانی کنید. به‌عنوان مثال، به جای رویکرد «اسپری و دعا» که در آن همه را هدف قرار می‌دهید و امیدوار هستید که این رویکرد ثابت بماند، دانستن اینکه دقیقاً چه کسی را هدف قرار می‌دهید می‌تواند به تیم شما کمک کند تا در کوتاه‌مدت خلاق‌تر باشد، که می‌تواند به ایجاد یک کمپین بازاریابی غنی‌تر از تلاش برای رسیدن به هدف کمک کند.

بنابراین، چگونه می‌توانید یک استراتژی بازاریابی خرد بسازید که نتایج مطلوب را به همراه داشته باشد؟

چگونه به میکرو مارکتینگ با هدف تبدیل آن به بخشی از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال معمولی خود نزدیک می‌شوید؟

به این مراحلی که برای ایجاد استراتژی بازاریابی خرد خود باید انجام دهید، نگاهی بیندازید.

مرحله 1: پرسونای خریدار در میکرومارکتینگ

اولین و مهمترین گام برای یک کمپین بازاریابی خرد، شناخت خریداران است.

به هر حال، اگر می خواهید با آنها در سطح معنادار و شخصی ارتباط برقرار کنید، باید بدانید که آنها چه کسانی هستند.

شما از قبل باید پرسونای خریدار داشته باشید که نشان دهنده یک مشتری ایده آل متوسط ​​برای مخاطبان مختلف شما باشد.

استفاده از این پرسوناها و تبدیل آنها به شخصیت‌های خریدار خاص به شما کمک می‌کند تا رفتار، جمعیت‌شناسی، علایق و شخصیت‌های بازاری را که می‌خواهید هدف قرار دهید، درک کنید.

مرحله 2: جزئیات کمپین را برنامه ریزی کنید

پس از شناسایی شخصیت‌های خریدار که می‌خواهید با کمپین میکرومارکتینگ خود هدف قرار دهید، باید بهترین راه‌های دسترسی به آن‌ها و محتوا و پیام‌هایی را که می‌خواهید ایجاد کنید تا بهترین نتایج را ایجاد کنید، بیابید.

راه های مختلفی برای نزدیک شدن به مخاطبان وجود دارد، از جمله:

  • تبلیغات (اجتماعی، پادکست، رادیو و غیره)
  • رسانه های اجتماعی
  • ویدئو
  • پست الکترونیک
  • پیشنهادات محتوا

هر یک از مخاطبان شما پاسخ‌های متفاوتی به رویکردها در نقاط تماس مختلف کمپین‌های شما خواهند داشت، بنابراین اطمینان از اینکه این پاسخ‌ها قبلاً در پرسونای خریدار خود ترسیم شده‌اند، به شما کمک می‌کند به نتایجی که به دنبال آن هستید برسید.

مرحله 3: کمپین های میکرومارکتینگ را اجرا و تجزیه و تحلیل کنید

زمانی که مراحل کمپین را مشخص کردید، نوبت به اجرای آنها می رسد.

اگر اولین کمپین میکرومارکتینگ خود را اجرا می کنید، مطمئن شوید که نتایج را به دقت زیر نظر داشته باشید و آماده باشید تا مواردی را که در آنها نتایج مطلوب را بدست نیاورده اید یادداشت کنید.

بازاریابی خرد به شما نیاز دارد که مخاطبان خود را درک کنید و پیام‌هایی را برنامه‌ریزی کنید که به روش‌های معناداری با آنها طنین‌انداز شود.

اگر حتی اندکی امتیاز را از دست بدهید، می توانید شانس خود را برای ارتباط شخصی و نتایج نهایی افزایش فروش را از دست بدهید. 

تجزیه و تحلیل نتایج و برنامه ریزی برای بهبود، بهترین راه برای نزدیک شدن به هر کمپین است.

میکرومارکتینگ یک تلاش مستمر است و وقت گذاشتن برای دیدن اینکه چه چیزی موثر بوده و چه چیزی موثر نیست به شما کمک می کند تا کمپین های بیشتری را در آینده با موفقیت برنامه ریزی کنید.

بیایید با آن روبرو شویم – به نظر می رسد این روزها همه وارد بازی دیجیتال مارکتینگ شده اند.

در حالی که تنها چند سال پیش داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی می‌توانست شما را از رقبا متمایز کند، امروزه همه برای هدف قرار دادن مخاطبان یکسان و قرار گرفتن در مقابل مشتریان مشابه مبارزه می‌کنند.

از آنجایی که چشم انداز به طور فزاینده ای شلوغ می شود، تعیین بهترین استراتژی ها برای ارائه محصولات و خدمات خود در مقابل گروه هدف مناسب از مشتریان می تواند دشوار باشد.

میکرومارکتینگ را می توان به عنوان نوعی از استراتژی بازاریابی تعریف کرد که بخش خاصی از مخاطبان هدف کلی شما را هدف قرار می دهد.

این گروه‌های بسیار کوچک یا «میکرو» از افراد یا افراد را می‌توان با محتوای سفارشی‌سازی‌شده و ابتکارات توسعه‌ای برای یک تجربه بازاریابی شخصی‌سازی شده نزدیک کرد.

در حالی که هدف قرار دادن گروه های کوچک مختلف زمان و تلاش قابل توجهی می طلبد، نتایج می تواند بسیار سودمند باشد، به ویژه در بازارها یا صنایعی که به شدت رقابتی هستند.

محدود کردن و انتخاب گروه های کلیدی و ایجاد محتوای خاص، دقیق و شخصی می تواند فروش بیشتری نسبت به بازاریابی عمومی برای مشتریان بزرگتر شما به همراه داشته باشد.

آموزش زبان انگلیسی

انواع میکرو مارکتینگ چیست؟

اینها چند نوع ساده از بازاریابی خرد هستند که می توانید در هنگام ساختن استراتژی خود در نظر بگیرید:

  • محلی

هدف قرار دادن یک شهر یا محله خاص.

  • عنوان شغلی

هدف قرار دادن افراد با عنوان یا سطح شغلی خاص.

  • صنعت

هدف قرار دادن یک صنعت خاص

  • اندازه

هدف گذاری یک کسب و کار بر اساس اندازه

  • وفاداری به برند

هدف قرار دادن مشتریان بر اساس سابقه خرید قبلی آنها.

  • سن

هدف قرار دادن یک گروه سنی خاص

  • مشتریان فعلی

مشتریان فعلی خود را برای فروش مجدد یا خرید مجدد هدف قرار دهید.

  • جنسیت

هدف قرار دادن یک گروه بر اساس هویت جنسی.

  • حساسیت به قیمت

هدف قرار دادن مشتریانی که از خریدهای سطح بالا اجتناب می کنند.

  • ارتباط

هدف قرار دادن افرادی که با برند مرتبط هستند.

اینها تنها چند نمونه مختلف از انواع خرابی هایی هستند که می توانید هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی خرد خود به آنها فکر کنید.

همچنین می توانید بر اساس رفتار مصرف کننده یا علایق خاصی که مخاطبان شما دارند، تفکیک های مختلفی را در نظر بگیرید.

میکرومارکتینگ

نکات کلیدی در مورد میکرومارکتینگ

  • میکرومارکتینگ یک استراتژی تبلیغاتی است که به یک شرکت اجازه می دهد تا یک گروه خاص را با یک محصول یا خدمات خاص هدف قرار دهد.
  • با بازاریابی خرد، یک شرکت مخاطب را با یک ویژگی خاص مانند جنسیت یا عنوان شغلی یا محدوده سنی تعریف می کند و سپس کمپین هایی را برای آن گروه خاص ایجاد می کند.
  • هدف نهایی یک شرکت در بازاریابی خرد، برقراری ارتباط با گروه هدفی از مصرف کنندگان و ترغیب آنها به اقداماتی مانند خرید یک کالا یا خدمات است.
نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *