نرخ بازگشت سئو چیست؟ سرمایهگذاری در رشد کسبوکار شما کار سادهای نیست. در دنیایی که صاحبان کسبوکار باید بین استخدام فروشنده و سرمایهگذاری در دهها نوع مختلف کانال بازاریابی دیجیتال و آفلاین تصمیم بگیرند، گزینهها میتوانند بسیار زیاد به نظر برسند. در اینجا به این میپردازیم که چرا سئو بهترین سرمایهگذاری است که میتوانید در کسبوکار خود انجام دهید و در مورد بازگشت سرمایه سرمایهگذاری در سئو صحبت میکنیم.
ما یک نمای کلی از چیستی سئو ارائه خواهیم داد، در مورد چرایی اهمیت آن صحبت خواهیم کرد و رشد مشتری را که میتوانید از تمرکز بر سئو انتظار داشته باشید را بررسی خواهیم کرد. SEO ROI (بازده سرمایهگذاری) ارزش تجاری تمام فعالیتهای سئو را برخلاف هزینه آنها تخمین میزند. این یکی از متداولترین موضوعاتی است که هر مشاور یا مدیر سئو باید در مورد تخصیص بودجه و منابع بازاریابی به آن بپردازد
در اصل، محاسبه ROI بسیار آسان و ساده است. اما در سئو، اخطارهای زیادی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. اینها در نهایت اندازهگیری و تفسیر ROI را به یکی از پیچیدهترین و چالشبرانگیزترین مشکلاتی که میتوانید در سئو با آن مواجه شوید تبدیل میکنند. ما این مطالب را تحت پوشش قرار دادهایم و نکات مربوط به اندازهگیری بازگشت سرمایه SEO را به اشتراک میگذاریم.
روی سئو سایت خود سرمایه گذاری کنید
سرمایه گذاری های سئو معمولاً به چهار دسته تقسیم می شوند:
کارمندان داخلی – بدیهی است که در سئو و کارکنان تولید محتوا حساب کنید، اما باید منابع مورد نیاز طراح و توسعه دهنده را نیز در نظر بگیرید.
فریلنسرها و آژانس های سئو – این ساده است. و اگر فریلنسرها یا آژانس های سئو را استخدام می کنید، آنها می توانند و در بسیاری از موارد باید کسانی باشند که بازده سئو را اندازه گیری می کنند.
ابزارهای سئو – در تمام اشتراک های خود برای ابزارهای اختصاصی SEO مانند Ahrefs حساب کنید. همچنین میتوانید تا حدی هزینههای ابزارهای مورد استفاده توسط بخش بازاریابی گستردهتر را در صورت استفاده از آنها برای سئو (به عنوان مثال، Similarweb، BuzzSumo، HARO، نرمافزار روابط عمومی و غیره) در نظر بگیرید.
انتشار محتوا و لینکسازی – همانطور که می دانیم، سئو به انتشار محتوا ختم نمی شود. بخشی از هزینههای تلاشهای ارتقای محتوا را در نظر بگیرید. همچنین، اگر لینکها را بهعنوان یکی از تاکتیکهای ساخت لینک خریداری میکنید، آن را در نظر بگیرید. گوگل و بسیاری از سئوکارها نسبت به خرید لینک هشدار میدهند، اما واقعیت لینکسازی اغلب متفاوت است.
این هزینه ها را در مدت زمان مورد نظر خود ترکیب کنید. اکنون انتخاب بازه زمانی یکی از چالش های بزرگ است.
نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه سئو
فرمول بازگشت سرمایه برای سئو در اصل ساده است:
SEO ROI = (ارزش تبدیل های سئو- هزینه سرمایه گذاری های SEO) / هزینه سرمایه گذاری های SEO
به عبارت دیگر، باید سود سئو را بر هزینه های مرتبط با سئو تقسیم کنید. اجازه دهید هر متغیر را گسترش دهیم زیرا رسیدن به برخی از اعداد نهایی می تواند بسیار دشوار باشد.
پیش بینی ROI آینده
آخرین اما نه کم اهمیت، به عنوان سئوکار، اغلب از ما در مورد نتایج مورد انتظار و بازگشت سرمایه از برخی فعالیت های سئو سوال می شود. این میتواند پیچیدهتر شود، زیرا پیشبینی SEO به تنهایی یک رشته است و میتواند با تمام چالشهای فوقالذکر نیز تضاد داشته باشد.
سعی نکنید دور بوته بکوبید. در عوض، رودررو با عدم قطعیت روبرو شوید. تنظیم اهداف سئو و اطمینان از اینکه در مسیر درست برای دستیابی به آنها هستیم، بخش مهمی از کار ما است. داشتن مهارت های ارتباطی خوب یکی دیگر از موارد است.
یک راه خوب برای نزدیک شدن به این موضوع این است که هنگام ارائه اعداد خاص، عوامل زیر را در نظر بگیرید:
عملکرد سئوی قبلی صفحه(ها) یا یک وب سایت و رقبای آن
پتانسیل ترافیک ترکیبی محتوای مورد نظر
تخمین نرخ تبدیل متوسط (برای سادگی میتواند فقط برای محتوای پایین قیف اعمال شود)
نحوه محاسبه ROI سئو
نحوه محاسبه ROI سئو را بیاموزید:
ردیابی تبدیل را تنظیم کنید
اولین قدم در تعیین بازگشت سرمایه از SEO، راهاندازی ردیابی تبدیل در Google Analytics است. این به شما امکان میدهد تمام تبدیلهای سایت خود را که درآمد کسب میکنند را ردیابی کنید. تنظیماتی که استفاده میکنید بستگی به این دارد که آیا مستقیماً در سایت خود فروش انجام میدهید یا خیر.
فروشگاه های اینترنتی میتوانند از ردیابی تجارت الکترونیک برای استخراج دادهها از تراکنشهای آنلاین خود و اندازهگیری درآمد آنلاین دقیق خود استفاده کنند. این بدان معناست که دادههای مربوط به بازگشت آنلاین بسیار دقیق هستند. کسبوکارهای مبتنی بر سرنخ، مانند ارائهدهندگان خدمات، میتوانند اهداف تبدیلی مانند ارسال فرم سرنخ را تنظیم کنند و ارزش تومانی را بر اساس دادههای مشتری به آن اهداف اختصاص دهند
تجارت الکترونیک: نحوه تنظیم ردیابی تبدیل برای اندازه گیری ROI SEO
بهترین راه برای ردیابی درآمد از یک فروشگاه تجارت الکترونیک، راهاندازی ردیابی تجارت الکترونیک با استفاده از دستورالعملهای Google است.
هنگامیکه ردیابی دادههای تجارت الکترونیک را در سایت خود شروع کردید، میتوانید به گزارش مرور کلی تجارت الکترونیک (تبدیلها > تجارت الکترونیک > نمای کلی) با تمام اطلاعات مربوط به فروش آنلاین خود دسترسی پیدا کنید. این گزارش برای اندازهگیری موفقیت کلی سایت و نظارت بر عملکرد شما مفید است. بنابراین حتی اگر قصد ندارید فوراً ROI خود را از SEO محاسبه کنید، توصیه میکنیم در اسرع وقت ردیابی تجارت الکترونیک را تنظیم کنید. هرچه زودتر جمعآوری دادهها را شروع کنید، زمانی که تصمیم میگیرید شروع به کاوش بیشتر در گوگل آنالیتیکس کنید، باید با آنها کار کنید.
تولید سرنخ: نحوه تنظیم ردیابی تبدیل برای اندازه گیری ROI SEO
اگر مستقیماً در سایت خود فروش نداشته باشید، دریافت اطلاعات دقیق در مورد میزان درآمدی که ایجاد می کنید کمی دشوارتر است. دقیقترین تخمین از تخصیص ارزش تومان به هر یک از تبدیلهای موجود در سایت شما بر اساس دادههای فروش گذشته حاصل میشود.
به Admin > View > Goals در Analytics بروید و برای هر یک از تبدیلهای خود در سایت اهداف ایجاد کنید. اگر ردیابی تماس را در سایت خود تنظیم کرده اید، این اهداف می توانند از ارسال فرم تماس، درخواست قیمت رایگان و حتی تماس های تلفنی متغیر باشند. سپس، یک مقدار تخمینی برای هر یک از این تبدیلها را در بخش جزئیات هدف وارد کنید.
این مقادیر دقیق نخواهند بود، اما اگر داده های تحلیلی برای استخراج داشته باشید، می توانید تخمین بسیار دقیقی دریافت کنید.
تعیین کنید که چه تعداد از سرنخ ها به فروش تبدیل می شوند. برای مثال، اگر 100 فرم سرنخ در ماه دریافت کنید و 25 مورد از آنها مشتری شوند، آن هدف دارای نرخ تبدیل 25 درصدی است.
میانگین ارزش هر فروش را تعیین کنید. اگر هر یک از سرنخ هایی که تبدیل می کنند 200 تومان خرج کنند، میانگین ارزش شما 200 تومان است.
مقدار هر لید را تعیین کنید. ارزش هر سرنخ را با تقسیم ارزش کل تبدیل ها بر تعداد اصلی سرنخ ها تعیین کنید. با استفاده از مقادیر بالا، اگر 25 مشتری به دست آورید و هر کدام 200 تومان خرج کنند، 5000 تومان به دست می آورید. آن 5000 تومان را بر 100 سرنخ اصلی خود تقسیم کنید، و هر سرنخ از این هدف به طور متوسط 50 تومان ارزش دارد.
این فرمول را برای هر یک از اهداف خود دنبال کنید و قبل از رفتن به مرحله بعدی مقادیر مربوطه را وارد کنید.
2. تبدیل های خود را بر اساس کانال مرتب کنید
بعد از اینکه تبدیل ها را برای یک ماه یا بیشتر ردیابی کردید، باید داده های کافی برای شروع اندازه گیری بازگشت سرمایه خود از SEO داشته باشید. ساده ترین راه برای انجام این کار، مشاهده گزارش تبدیل در Conversions > Funnels > Assisted Conversions است.
«تبدیلها» را در بالای گزارش انتخاب کنید، و همه تبدیلها را در سایت خود در بازه زمانی انتخابی خود خواهید داشت که بر اساس کانالهایی که آنها را هدایت کردهاند مرتب شدهاند.
کانال جستجوی ارگانیک شامل همه کاربرانی است که سایت شما را در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ پیدا کرده اند. به این معنی که می توانید این تبدیل ها را به استراتژی سئوی خود نسبت دهید.
3. ROI سئو خود را محاسبه کنید
زمانی که مشخص کردید استراتژی سئوی شما در یک بازه زمانی خاص (معمولاً یک ماه یا یکچهارم) چقدر درآمد ایجاد کرده است، میتوانید آن مقدار را با سرمایهگذاری در سئو خود در آن زمان مقایسه کنید تا بازده بازگشت سرمایه خود را تعیین کنید. اکثر کسبوکارها از فرمول زیر برای محاسبه ROI SEO استفاده میکنند:.
(درآمد حاصل از سرمایه گذاری – هزینه سرمایه گذاری) / هزینه سرمایه گذاری
اگر شرکت شما قبلاً روشی برای اندازهگیری بازگشت سرمایه سایر کانالهای بازاریابی شما دارد، میتوانید از همان فرمول برای مقایسه SEO با آنها استفاده کنید.
به عنوان مثال، برخی از شرکت ها با استفاده از سود خالص هر فروش به جای کل درآمد، ROI را محاسبه می کنند. حتماً از همان مقادیر برای استراتژی سئوی خود استفاده کنید، در غیر این صورت مقایسه شما منحرف خواهد شد.
اگر روشی برای محاسبه ROI بازاریابی خود ندارید، می توانید از فرمول اصلی Investopedia، (درآمد حاصل از سرمایه گذاری – هزینه سرمایه گذاری) / هزینه سرمایه گذاری استفاده کنید. سپس عدد حاصل را در 100 ضرب کنید تا ROI شما بر حسب درصد بدست آید.
با استفاده از داده های زیر، در اینجا فرمول بازگشت سرمایه SEO در عمل آمده است:
سود حاصل از سرمایه گذاری: 704,087.50 تومان
هزینه سرمایه گذاری: 10000 تومان
(درآمد حاصل از سرمایه گذاری – هزینه سرمایه گذاری) / هزینه سرمایه گذاری
(704,087.50 – 10,000) / 10,000
60,087.50 / 10,000
6.00875 * 100
600.875٪
بازگشت سرمایه این شرکت از SEO بیش از 600٪ است که بسیار زیاد است.
نرخ بازگشت سئو نسبت به سایر کانال های بازاریابی
وقتی در استراتژی های بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری می کنید، می خواهید بالاترین بازگشت سرمایه (ROI) ممکن را به دست آورید. با یک استراتژی سئو هوشمند و رقابتی، می توانید انتظار بازگشت سرمایه (ROI) چشمگیر را داشته باشید. چرا؟
وقتی صحبت از موتورهای جستجو به میان می آید، آنها نرخ نزدیک به 15 درصد را برای سرنخ های جدید ارائه می دهند. این مقدار زیادی به نظر نمی رسد، اما وقتی آن را با بازاریابی سنتی مقایسه می کنید – که کمتر از دو درصد است – این یک مزیت بزرگ سئو است. این بدان معناست که می توانید نرخ تبدیل سرنخ خود را تقریباً 13 درصد افزایش دهید. برای درک این موضوع، تصور کنید که میانگین سرنخ شما حدود 800 تومان ارزش دارد و حدود 20 سرنخ جدید در ماه به دست می آورید. با بازاریابی دیجیتال، به علاوه سئو، اکنون 23 سرنخ جدید در ماه به دست می آورید/
برای بسیاری از مشاغل، این افزایش درآمد یکی از بزرگترین مزایای سئو است. با این حال، این درآمد اضافی از جستجو به سئو بستگی دارد. اگر وب سایت شما در انتهای نتایج جستجو در صفحه دو، سه یا چهار قرار گیرد، کاربران کسب و کار شما را پیدا نمی کنند. آنها به صفحه اول نتایج میچسبند، به این معنی که شما از گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری سرنخ ایجاد نمیکنید. همچنین به این معنی است که شما آن 28000 تومان درآمد اضافی را نیز نخواهید دید.
گزارشهای دیگر گوگل آنالیتیکس برای اندازه گیری بازگشت سرمایه SEO
بسته به کسبوکار و راهاندازیتان، میتوانید به چند گزارش دیگر Google Aanlytics برای کمک به اندازهگیری بازگشت سرمایه از SEO مراجعه کنید. گزارشهای زیر ارتباط نزدیکی با بازگشت سرمایه (ROI) شما دارند و جمعآوری آنها همراه با محاسبات اصلی میتواند تصویر بزرگی از نحوه عملکرد استراتژیتان به شما بدهد.
1. کمک به تجزیه و تحلیل تعاملات
اکثر مشتریان شما قبل از تبدیل، چندین بار از سایت شما بازدید می کنند، خواه این تبدیل خرید باشد، ارسال فرم سرنخ یا چیز دیگری.
به عنوان مثال، یک کاربر ممکن است سایت شما را در نتایج موتورهای جستجو کشف کند و اولین بازدید خود را صرف مرور صفحات محصول شما کند، سپس بدون خرید چیزی آن را ترک کند. بعداً، آنها می توانند با تایپ URL شما در مرورگر خود، آمدن مستقیم به سایت شما و خرید به سایت شما برگردند. بسته به مدل انتساب تبدیلی که استفاده میکنید، میتوانید ایدهای مبهم در مورد اینکه آن مشتری از کجا آمده است داشته باشید.
به عنوان مثال، اگر فقط به آخرین تعاملات نگاه کنید، فکر می کنید که فروش از ترافیک مستقیم بوده است. لزوماً اشتباه نمیکنید، اما این مدل این واقعیت را نادیده میگیرد که بازدید اولیه آنها از جستجوی ارگانیک بوده است – به این معنی که فروش احتمالاً بدون SEO انجام نمیشد. در این مثال، جستجوی ارگانیک در تبدیل کمک کرد. گزارش تجزیه و تحلیل تعاملات کمکی (تبدیلها > قیفهای چند کاناله > تبدیلهای کمکشده) رویدادهایی از این قبیل و ارزش کانالهایی را نشان میدهد که مستقیماً به تبدیلها منجر نمیشوند، اما در مراحل اولیه در آنها نقش دارند.
این به شما ایده عمیق تری از ارزش هر یک از کانال های خود را با در نظر گرفتن نقشی که در تبدیل ها ایفا می کند، می دهد، حتی زمانی که آنها تعامل نهایی نیستند.
2. مسیرهای تبدیل برتر
مطابق با گزارش تجزیه و تحلیل تعاملات کمکی، گزارش مسیرهای تبدیل برتر (تبدیلها > قیفهای چند کانالی > مسیرهای تبدیل برتر) همه مراحلی را که منجر به تبدیل میشوند در نظر میگیرد.
اما به جای نشان دادن مشارکت های جداگانه هر کانال، مسیرهای مشترکی را که کاربران شما برای تبدیل طی می کنند نشان می دهد. در این مثال، رایجترین مسیری که کاربران طی میکنند، یافتن سایت از طریق جستجوی ارگانیک است، سپس بعداً مستقیماً به سایت باز میگردند و تبدیل میکنند.
این گزارش مفید است زیرا به شما ایده بهتری از نحوه تعامل مشتریانتان با سایت و کانال های دیگر قبل از خرید یا تبدیل شدن به یک رهبر می دهد. و هر چه بیشتر مشتریان خود را درک کنید، می توانید کمپین های خود را به طور مؤثرتری ساختار دهید.
سوالات متداول در مورد اندازه گیری بازگشت سرمایه برای سئو
آیا سوالات بیشتری در مورد اندازه گیری بازگشت سرمایه برای سئو دارید؟ سوالات متداول که در ادامه آورده شده است را مطالعه کنید.
چه زمانی باید ROI سئو را اندازه گیری کنم؟
به طور کلی، بازگشت سرمایه سئو را به صورت ماهانه، سه ماهه و سالانه اندازه گیری می کنید. از آنجایی که سئو یک استراتژی بلندمدت است و برای ایجاد نتیجه زمان می برد، احتمالاً در سه تا شش ماه اول شاهد بازگشت سرمایه مثبتی نخواهید بود. پس از این دوره اولیه، سئو می تواند شروع به ارائه بازگشت کند و به ارائه آن ادامه دهد.
چگونه بازگشت سرمایه سئو را اندازه گیری کنم؟
ROI سئو را با فرمول زیر اندازه گیری کنید:
(درآمد حاصل از سرمایه گذاری – هزینه سرمایه گذاری) / هزینه سرمایه گذاری
هزینه های خود را برای سرمایه گذاری در سئو محاسبه کنید تا “هزینه سرمایه گذاری” خود را بدست آورید و سپس به داده های Google Analytics خود مراجعه کنید تا “درآمد حاصل از سرمایه گذاری” خود را مشاهده کنید. اعداد خود را در فرمول جایگزین کنید و ROI خود را از SEO دریافت خواهید کرد.
بازگشت سرمایه سئو خوب چیست؟
بازگشت سرمایه SEO خوب به کسب و کار شما بستگی دارد. هر شرکتی متفاوت است، که تخصیص بازگشت سرمایه متوسط یا خوب SEO را دشوار می کند. در حالی که یک تجارت 1500 تومان در ماه برای سئو سرمایه گذاری می کند، دیگری 3000 تومان هزینه می کند. ناگفته نماند، ارزش های سرمایه گذاری از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است.
قبل از شروع بهینه سازی سایت خود برای سئو، در مورد یک ROI ایده آل برای کسب و کار خود فکر کنید. این عدد میتواند بهعنوان معیاری برای تیم یا آژانس شما برای اندازهگیری با خودش باشد. برای بهترین نتایج، با درصد کمی شروع کنید و سپس با به دست آوردن داده ها، به سمت یک درصد بزرگتر حرکت کنید.
چه مدت طول می کشد تا بازگشت سرمایه از SEO را مشاهده کنید؟
یکی از متداول ترین سوالاتی که می شنویم این است که “چه مدت طول می کشد تا بازگشت سرمایه از SEO و بازاریابی محتوا را ببینیم؟” سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت در رشد تصاعدی است. سئو 3 تا 6 ماه طول می کشد تا جذب شود. هنگامی که شروع به دیدن کشش می کنید، رشد به صورت تصاعدی است.
با خدمات رشد سریع ما، ما به طور مداوم شاهد رشد 100+٪ ترافیک در سال برای مشاغلی هستیم که 10000-20000 بازدیدکننده وب سایت در ماه دارند و رشد بسیار سریعتری برای شرکت هایی با بازدیدکنندگان ماهانه وب سایت کمتری دارند.
سئو چگونه بازگشت سرمایه را بهبود می بخشد؟
بدیهی است که اگر روی سئو سرمایهگذاری کردهاید، از طریق رتبهبندی کلمات کلیدی بالاتر، به دنبال دید ارگانیک بهتر در موتورهای جستجو هستید که به افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک شما کمک میکند. اما چیزی که شما همچنین باید بدانید این است که شما در یک برنامه بازاریابی بلندمدت پول میگذارید، وآژانس سئوکنترل کمی در تصمیمگیری در مورد چارچوب زمانی برای نتایج تضمینشده سئو دارد.
بیش از 200 عامل وجود دارد که تعیین میکند آیا صفحات شما در گوگل رتبه بالاتری خواهند داشت یا خیر. در مقاله فاکتورهای سئو مهم ترین آنها را ارائه کرده ایم. اما این به این معنی نیست که شما باید سئو را نادیده بگیرید. با گذشت زمان، همانطور که رتبه وبسایت شما بهبود مییابد و بازدیدکنندگان بیشتری را از طریق جستجوی ارگانیک جذب میکنید، ROI شما نیز بهبود مییابد. درواقع سئو به یکی از مؤثرترین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال برای بهبود بازگشت سرمایه تبدیل شده است.
برای تقویت ROI خود، همه چیز را بهینه کنید
واقعیت این است که سئو بر هر جنبه ای از وب سایت شما تأثیر می گذارد – و هر بخش از سایت شما بر سئوی شما تأثیر می گذارد.
همگام نگه داشتن تمام بخش های خود برای کار در جهت یک هدف مشترک به شما کمک می کند تا تعادل مناسبی را برای هدایت اهداف هر تیم ایجاد کنید. در همین حال، در حالی که سئو می تواند برای هر یک از تلاش های بازاریابی شما مفید باشد، همان تلاش های بازاریابی نیز می تواند مانع از سئوی شما شود. به همین دلیل است که یک مکالمه دو طرفه برای موفقیت ROI سایت شما ضروری است.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing
"زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
به مقاله ای که خواندید علاقه داشتید ؟ با دیگران به اشتراک بگذارید
نظرات کاربران