هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
نرخ پاسخ به نظرسنجی

نرخ پاسخ نظرسنجی چیست و چگونه آن را بهتر کنیم؟

دسته بندی : کسب و کار
1400/12/24

میزان نتایج مطالعه ای که برای درک پاسخ دهندگان بالقوه انجام شده است، چقدر یک ابزار آنلاین مفید است، چه ویژگی های موجود را دوست دارند و دوست دارند چه ویژگی هایی به ابزار اضافه شود، چیزی است که ما آن را نرخ پاسخ نظرسنجی می نامیم.

طرح تحقیق چیست؟ 0 تا 100 Research design در 2022

نرخ پاسخ به نظرسنجی چیست؟

پاسخ نظرسنجی به عنوان پاسخ دهنده ای که نظرسنجی را دریافت و تکمیل می کند، تعریف می شود . نظرسنجی ناقص یا انصراف از نظرسنجی در پاسخ نظرسنجی به حساب نمی آید. نرخ پاسخ نظرسنجی به عنوان درصدی از تعداد کل پاسخ های نظرسنجی تکمیل شده از تعداد کل پاسخ دهندگان نظرسنجی تعریف می شود.

این نظرسنجی همچنین می‌تواند ردیابی کند که آیا پاسخ‌دهندگان برای ویژگی‌های اضافی و محدودیت‌های بالای هزینه برای ابزار هزینه پرداخت می‌کنند یا خیر. تعداد پاسخ‌های دریافتی برای این نظرسنجی آنلاین، پاسخ‌های نظرسنجی نامیده می‌شود و برای محاسبه نرخ پاسخ نظرسنجی استفاده می‌شود.

نرخ پاسخ

محاسبه نرخ پاسخ نظرسنجی شما

بنابراین، نرخ پاسخ به نظرسنجی به عنوان تعداد افرادی که نظرسنجی را شرکت کرده و تکمیل کرده اند، تقسیم بر نمونه ای که نظرسنجی برای آن ارسال شده است، محاسبه می شود. این عدد را می‌توان به صورت درصدی نیز نشان داد که با تقسیم تعداد پاسخ‌های نظرسنجی بر کل نمونه نظرسنجی و ضرب آن در 100 محاسبه می‌شود.

آموزش آفیس | دوره آموزش Office از پایه تا پیشرفته

به عنوان مثال، یک برند پوشاک نظرسنجی هایی را برای 2864 پاسخ دهنده بالقوه ارسال کرد. از این تعداد، 482 مورد نظرسنجی را تکمیل کردند. در اینجا، نرخ پاسخ نظرسنجی با استفاده از فرمول فوق 16.82٪ است. مراحل محاسبه آن عبارتند از:

  • 482/2864 = 0.1682
  • 0.1682*100 = 16.82

اهمیت نرخ پاسخگویی خوب

نرخ پاسخ نظرسنجی به تحقیق و نتایج بعدی اعتبار می بخشد. نرخ پاسخ پایین ممکن است توانایی آماری داده های جمع آوری شده را تضعیف کند و به نوبه خود، قابلیت اطمینان نتایج را کاهش دهد. این باعث می شود که مطالعه نشان دهنده جمعیت کامل یا بزرگتر نباشد. دو عامل اصلی که اهمیت نرخ پاسخ به نظرسنجی آنلاین را تعیین می کند عبارتند از:

  • هدف تحقیق: نتیجه نهایی تحقیق از طریق پیمایش تعیین می‌کند که میزان پاسخ‌دهی قابل قبول در نظرسنجی چقدر است. اگر هدف از مطالعه ارائه نتایج به جمعیت بزرگتر است، مانند بازخورد محصول، آگاهی یا روند استفاده، و غیره، نرخ پاسخ نظرسنجی بالاتر برای قضاوت در مورد اثربخشی انجام نظرسنجی مهم است. اگر مطالعه پژوهشی ماهیت اکتشافی داشته باشد؛ مانند مطالعاتی که به دنبال بینش هایی در مورد نگرش های کلی هستند، بازنمایی آنچنان مهم نیست و از این رو نرخ پاسخ کمتر بر نتیجه تحقیق تأثیر نمی گذارد.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: اگر نظرسنجی نرخ پاسخ کمتری را جمع‌آوری کند، داده‌هایی که جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شوند را نمی‌توان نماینده جمعیت عمومی در نظر گرفت. به طور کلی، حداقل نمونه‌ها برای تعیین معنی‌داری مورد نیاز است و پاسخ‌های کمتر توانایی انجام آزمون معناداری یا حتی تجزیه و تحلیل آماری را مختل می‌کند.

عواملی که بر نرخ پاسخ به نظرسنجی تأثیر می گذارد

عوامل متعددی مانند مخاطبان هدف، هدف نظرسنجی، مشوق های ارائه شده، سطح شخصی سازی و غیره بر میزان پاسخ در نظرسنجی تحقیقات بازار تأثیر می گذارد. عواملی که می توانند نرخ پاسخ به نظرسنجی شما را بهبود بخشند عبارتند از:

    1. طراحی نظرسنجی: قبل از انجام نظرسنجی، هدف نهایی نظرسنجی باید به وضوح مشخص شود و از این رو طراحی نظرسنجی بسیار مهم است. این به برنامه ریزی هر نقطه عطف نظرسنجی کمک می کند و هیچ ابهامی در تجزیه و تحلیل داده ها وجود ندارد . برخی از معیارهای اساسی که باید در نظر داشت عبارتند از:
      • سؤالات نظرسنجی: سؤالات نظرسنجی باید به راحتی قابل درک باشند، حتی پاسخ دادن به آنها آسانتر است. این می تواند به جمع آوری پاسخ های متعدد و واقعی کمک کند.
      • طول نظرسنجی: طول نظرسنجی تأثیر عمده ای بر پاسخ نظرسنجی دارد. اگر نظرسنجی خیلی طولانی باشد، مخاطب علاقه خود را از دست می دهد. اگر آنها حتی نظرسنجی را کامل کنند، خطر پاسخ‌های بی‌علاقه وجود دارد که اعتبار پاسخ‌ها و تحلیل‌های نظرسنجی را کاهش می‌دهد.
      • منطق نظرسنجی: منطق نظرسنجی  جنبه مهمی از فرآیند نظرسنجی است. اگر منطق نامنظم باشد یا سؤالات از هم گسسته باشند، خطر ترک تحصیل در نظرسنجی بسیار زیاد است.
    2. جمعیت شناسی پاسخگو: طیف پاسخ دهندگان بالقوه برای یک نظرسنجی از روش نمونه گیری به دست می آید . یک نمونه بهترین پاسخ دهندگان بالقوه را برای یک نظرسنجی بر اساس جمعیت شناسی پاسخگو فراهم می کند. این ممکن است ترکیبی از مشتریان یا پاسخ دهندگانی باشد که از سازمانی که نظرسنجی را انجام می دهد آگاه هستند. نظرسنجی همچنین می تواند به یک نمونه انتخاب شده برای یک موضوع خاص ارسال شود. نظرسنجی‌هایی که برای پاسخ‌دهندگان B2B ارسال می‌شوند و نظرسنجی‌هایی که برای پاسخ‌دهندگان B2C ارسال می‌شوند نیز نرخ‌های پاسخ متفاوتی دارند. در نهایت، برخی از جمعیت‌شناختی افراد معمولاً نسبت به برخی دیگر از جمعیت‌شناختی‌ها نرخ پاسخ‌دهی به نظرسنجی‌ها بالاتری دارند. همه این عوامل بر میزان پاسخ به نظرسنجی تأثیر می گذارد.
    3. دعوتنامه مطالعه: پاسخ دهندگان دوست دارند دعوت نامه های شخصی برای یک نظرسنجی دریافت کنند، حتی اگر شرکت در آن نظرسنجی را انتخاب کرده باشند. یک دعوت نظرسنجی خوب نه تنها باید انگیزه مشارکت را ایجاد کند، بلکه باید انتظارات مورد نیاز (مانند زمان مورد نیاز، هرگونه اطلاعات بیشتر برای ارائه و غیره) را از نظرسنجی و ارزشی که پاسخ دهنده در پایان نظرسنجی دریافت می کند، تعیین کند. مدیریت انتظارات به کاهش نرخ ترک پاسخ به نظرسنجی و افزایش ارزش جمع آوری داده ها کمک می کند.
    4. موضوع نظرسنجی: همه موضوعات برای همه پاسخ دهندگان بالقوه جذاب نیست – برخی از موضوعات ممکن است بسته به هر پاسخ دهنده فردی کم و بیش جذاب باشند. اگر موضوع تحقیق به طور بالقوه “حساس” باشد، مشارکت ممکن است کم باشد. در این مورد، اطمینان دادن به پاسخ دهندگان در مورد نحوه جمع آوری و استفاده از داده ها مهم است.
    5. مشوق ها:  بیشتر نظرسنجی ها تنها در صورتی انجام می شوند که پاسخ دهنده ارزشی در آن برای آنها بیابد. این ارزش می تواند به شکل یک کالای ملموس مانند کوپن، کوپن یا شانس داشتن یک شی باشد. انگیزه دیگری که کنجکاوی یک پاسخ دهنده بالقوه را برمی انگیزد، این است که در ازای تکمیل نظرسنجی، به گزارش تحقیق در پایان مطالعه یا برخی تکه هایی از اطلاعات مرتبط دسترسی داشته باشد.
    6. ایمیل‌های یادآور: اغلب ارسال ایمیل‌های یادآور برای پاسخ به نظرسنجی نیز نرخ پاسخ‌دهی را بهبود می‌بخشد.

میانگین نرخ پاسخ‌دهی به نظرسنجی: نرخ‌ها و معیارهای پاسخ‌دهی خوب

آموزش زبان آلمانی از پایه تا پیشرفته ❶ ویژه مکالمه + مهاجرت

همانطور که در بالا مشاهده شد، عوامل متعددی وجود دارد که بر نرخ پاسخ به نظرسنجی تأثیر می‌گذارد یا دیکته می‌کند. با کاهش دامنه توجه مصرف کنندگان، میانگین پاسخ های نظرسنجی به کمتر از 10 درصد نرخ پاسخ کاهش یافته است. و هر نظرسنجی طولانی مدت آینده این تعداد را حتی بیشتر کاهش خواهد داد. اما آیا این همه تاریکی و عذاب است؟ بیایید میانگین نرخ پاسخ به نظرسنجی و معیارهای صنعت را دریابیم.

میانگین نرخ پاسخ برای روش های مختلف توزیع نظرسنجی

دریافت تعداد مورد نظر پاسخ مستلزم تکنیک های نمونه گیری مناسب و رسیدن به تعداد مناسبی از افراد است که بخشی از نظرسنجی خواهند بود. اما اگر به طور مناسب با این پاسخ دهندگان تماس گرفته نشود، تعداد مورد نظر پاسخ هرگز نمی تواند جمع آوری شود. حتی توزیع این نظرسنجی مهم است. برخی از نرخ های پاسخ نظرسنجی معمولی از طریق روش های توزیع عبارتند از:

  • نظرسنجی های تلفنی بیشترین انحراف را در بین انواع نظرسنجی دارند – از 9٪ تا 73٪. نظرسنجی های ناخواسته کمترین تعداد نظرسنجی تکمیل شده را دریافت می کنند. نرخ تکمیل نظرسنجی زمانی 73 درصد است که پاسخ دهنده از سازمان، برند یا محققی که نظرسنجی را انجام می دهد آگاه باشد.
  • سؤالات امتیاز خالص پروموتر (NPS) دارای نرخ پاسخگویی 95 درصدی هستند، زیرا پاسخ دهنده به راحتی با برند ارتباط برقرار می کند و تجربه منفی یا مثبت امتیاز را تعیین می کند.
  • نظرسنجی های رهگیری وب ، با 83% بالاترین میزان پاسخ نظرسنجی با 83% را دارند. این نظرسنجی‌ها نرخ پاسخ‌دهی بالایی دارند، زیرا زمانی که یک پاسخ‌دهنده بالقوه در حال تعامل با برند است، یک نظرسنجی غیرتهاجمی ظاهر می‌شود، یادآوری برند بالایی وجود دارد و شانس پاسخگویی افزایش می‌یابد.
  • با توجه به نفوذ تلفن های همراه، نظرسنجی های تلفن همراه در حال حاضر به طور گسترده از طریق تلفن همراه به اشتراک گذاشته می شود. برنامه‌ها نقش مهمی در بازی موبایل دارند و هر نظرسنجی i n-app به طور متوسط ​​13 درصد پاسخ می‌دهد. در مقابل، نظرسنجی های تلفن همراه دارای نرخ پاسخ به نظرسنجی 3 تا 5 درصد هستند. بنابراین، اگرچه پاسخ‌های نظرسنجی درون‌برنامه‌ای چندان بزرگ به نظر نمی‌رسند، اما به‌طور تصاعدی بالاتر از نظرسنجی‌های تلفن همراه هستند.
  • نظرسنجی های پستی، اگرچه در حال حاضر به دلیل تدارکات کاهش یافته است، اما هنوز نرخ پاسخگویی 13 درصدی دارد.
  • نظرسنجی های ایمیل بسته به ارزش برند در ذهن مخاطب، طول سوالات و اطلاعاتی که انتظار می رود ارائه شود، بین 25٪ تا 33٪ در نوسان است.
  • نظرسنجی های آفلاین و نظرسنجی های میدانی دارای نرخ پاسخگویی در حدود 22 درصد هستند، اگرچه حوزه ای که نظرسنجی در آن انجام می شود باعث نوسان در تعداد پاسخ های تکمیل شده می شود.
  • نظرسنجی های حضوری می توانند بین 21٪ تا 54٪ پاسخ های تکمیل شده را دریافت کنند.
  • نظرسنجی‌هایی که در محل‌های فروش انجام می‌شوند، به‌ویژه بررسی‌های رهگیری مراکز خرید، نرخ تکمیل نظرسنجی 33 درصد را به دست می‌آورند.

معیارهایی برای نرخ خوب پاسخ های نظرسنجی

نرخ پاسخ به نظرسنجی در هر حوزه و صنعت بسیار متفاوت است. برخی از میانگین نرخ های پاسخ در حوزه ها و صنایع مختلف.

  • نرخ پاسخ برای نظرسنجی های B2B از 23٪ تا 32٪ متغیر است. میزان پاسخگویی بستگی به نوع نظرسنجی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که نظرسنجی‌هایی که سلامت رابطه را اندازه‌گیری می‌کنند، نرخ پاسخ‌دهی به نظرسنجی بسیار بالایی دارند، در حالی که نظرسنجی‌هایی که در مورد ارتقاء محصول یا خدمات بازخورد می‌خواهند، معمولاً به خوبی انجام نمی‌شوند.
  • در مورد نظرسنجی های B2C، محدوده نرخ پاسخ بسیار کمتر است و بین 13٪ تا 16٪ است. بالاترین طیف در اینجا از نظرسنجی های تراکنش است. تفاوت بین نظرسنجی‌های B2B و نظرسنجی‌های B2C در تعداد پاسخ‌دهندگان بالقوه به یک نظرسنجی است – نظرسنجی‌های B2C تعداد پاسخ‌های به‌طور تصاعدی بیشتری دارند.
  • نظرسنجی های رضایت مشتری معمولاً 33٪ نرخ پاسخ به نظرسنجی را دریافت می کنند. اگرچه این عدد بر اساس ارزش برند درک شده در ذهن پاسخ دهنده در نوسان است. نظرسنجی های بازخورد مشتریان نیز دارای نرخ پاسخ در همان محدوده هستند.
  • برای نظرسنجی‌های درون‌برنامه‌ای نیز، میانگین نرخ پاسخ‌دهی برای سرگرمی با ۱۹ درصد و غذا و نوشیدنی ۱۱ درصد بالاترین میزان است. سایر صنایع مانند خرید با نرخ پاسخ 16 درصد، سبک زندگی 14 درصد و بهره وری 12 درصد هستند.
  • نظرسنجی‌های سالانه معیار کمترین میزان پاسخ را به طور کلی با 0.5٪ تا 1٪ دارند.
  • نظرسنجی های داخلی بین 30 تا 40 درصد نرخ تکمیل دارند در حالی که نظرسنجی های خارجی بین 10 تا 13 درصد نرخ تکمیل دارند. سطوح مختلف انگیزه برای هر یک از این پاسخ دهندگان نقش مهمی در چنین نوسان عظیمی در میانگین نرخ پاسخ دارد.

نکته اصلی این است که نرخ پاسخ به نظرسنجی زمانی افزایش می‌یابد که طراحی نظرسنجی خوب باشد و پاسخ‌دهنده فراخوان برند بسیار بالایی داشته باشد. اما به طور متوسط، با در نظر گرفتن بسیاری از عوامل فوق و در نظر گرفتن میانگین آنها، میانگین نرخ پاسخ به نظرسنجی 33 درصد است. 

تحقیق کیفی چیست؟ همه چیز در مورد Qualitative research در 2022

مزایای بهبود نرخ پاسخ برای نظرسنجی های شما

مزایای یک نرخ پاسخ خوب در نظرسنجی عبارتند از:

  • آنها به انجام تحلیل های آماری عمیق کمک می کنند و بینش های جامع تحقیقات بازار را ارائه می دهند.
  • آنها بینش عملی را به یک سازمان یا یک برند ارائه می کنند.
  • می تواند به ارتقای سریع محصول یا خدمات کمک کند.

آموزش بلاگری حرفه ای | دوره تخصصی شهرت مجازی

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *