نقشه سفر مشتری چیست؟ داستانها دنیا را به حرکت در میآورند، زیرا برای حرکت مردم، به یک دلیل، یک «چرا» نیاز داریم. اما داستان سرایی نه تنها ابزاری قدرتمند برای ایجاد تعامل کاربران است. بلکه هنگام تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان، داستان ها منبع ارزشمندی از دانش برای شرکت ها هستند.
وقتی دادههای کمی کم میشوند، چون باید احساسات، احساسات یا برداشتها را تجزیه و تحلیل کنیم (و ممکن است برای شما سخت باشد که آنها را در اعداد قرار دهید)، لازم است ابزارهای دیگری داشته باشیم که به ما امکان میدهند تا آنچه را که در مشتریمان اتفاق میافتد بررسی کنیم. ذهن یک داستان به خودی خود قادر به دستیابی به این امر نیست و به همین دلیل، یکی از قدرتمندترین ابزارهای داستان گویی، نقشه سفر مشتری است.
نقشه شما نمای 360 درجه ای از بازخورد مشتریان از هر مرحله از سفر آنهاست. نقشه برداری یک مدل اثبات شده برای درک چگونگی، زمان و مکان تجربه مشتریان شما از برند شما است. برخی از مکانها برای سنجش تجربه به صورت مداوم عبارتند از:
نقشه سفر مشتری فرآیند ترسیم سفر مشتری شما به منظور داشتن نمایشی بصری از نقاط تماس، احساسات و معاملات مشتری شما با برند شما است.
زمانی که یک مشتری تصمیم به خرید یک محصول یا ثبت نام در یک سرویس می گیرد، قبلاً اقداماتی را برای جستجوی راه حل ها و سنجش گزینه های خود انجام داده است. برای اطمینان از برنده شدن و حفظ کسب و کار آنها، به برنامهای نیاز دارید تا در هر نقطه از نقشه سفر مشتری ایدهآل خود مرتبط و در ذهن خود باقی بمانید. نقشه سفر مشتری (CJM)، داستان تجارب مشتری شما با نام تجاری شما را در هر نقطه تماس – همه روی یک بوم – می گوید. یا نقشه سفر مشتری (CJM)، به عنوان ابزاری کلیدی برای بهبود تجربه مشتری. بسته به هدف CJM، می تواند کم و بیش پیچیده باشد.
چیزهایی که مشتری شما هنگام تعامل با تجارت شما احساس می کند، می بیند و می شنود، پایه و اساس تجربه آنها را می سازد. درک این تجربیات به شما امکان می دهد تا سفر مشتری را به طور دقیق نقشه برداری و کنترل کنید.
برای مثال استارباکس بر مفهوم صمیمیت مشتری تسلط دارد تا تجربه را کنترل کند. سفر از لحظه ای که وارد در می شوید محاسبه می شود.
سفری به استارباکس محلی خود را تصور کنید. با قدم زدن در داخل، عطر دانه های قهوه برشته شده را استشمام می کنید. باریستای پشت پیشخوان با لبخند به شما سلام می کند. وقتی گفتگوی خفه شده در موسیقی پس زمینه آرام محو می شود، آرامش را در اطراف خود احساس می کنید. وقتی قهوه خود را دریافت می کنید، نام خود را می بینید که توسط یکی از باریستاهای دوستانه نوشته شده است. اگر یک فرد معمولی هستید، کارکنان شما را با نام می شناسند و می توانند سفارش شما را از حفظ کنند.
غول قهوه فقط یک محصول را نمی فروشد. آن چیزی را که مردم در به خاطر سپردن بهترین هستند. تجربه می فروشد. با بسته بندی محصول با تجربه ای فراموش نشدنی، این شرکت مشتریان وفادار فوق العاده ای را حفظ می کند. آنها همچنین می توانند تا 10 برابر بیشتر از رقبای خود شارژ کنند. استارباکس به وضوح تجربه مشتری را درک می کند و آن را در هسته استراتژی تجاری خود قرار می دهد.
سفر مشتری شما ممکن است طی چند ساعت یا بیش از چند هفته انجام شود. ساده ترین راه برای شروع، ایجاد یک جدول زمانی است. با استفاده از دانش مشتری خود، آنچه را که با مشتری در هر مرحله از جدول زمانی خود اتفاق می افتد، پر کنید.
چارچوب نقشه برداری سفر مشتری شامل موارد زیر در کنار جدول زمانی است:
نظرات مستقیم مشتریان موثرترین راه برای دریافت پاسخ است. نظرسنجی بفرستید یا مصاحبه انجام دهید تا در مورد مشتریان و نیازهای آنها بیشتر بدانید. داده هایی را که دریافت می کنید در چارچوب بالا وارد کنید تا بتوانید شرکت خود را از دید مشتری خود ببینید.
اگر میخواهید برنامه تجربه مشتری شما پایه و اساس خوبی داشته باشد، ترسیم سفر مشتری اقدامی است که باید به خوبی اجرا شود. هر چه بیشتر در مورد نوع تجربه مشتری خود با نام تجاری خود غوطه ور شوید (و اینکه چه احساسی در آنها ایجاد می کند)، بهتر می دانید که کدام نقاط تماس باید در طول سفر خود بهبود یابند. برای اینکه یک تغییر سازمانی اتفاق بیفتد، باید تمرکز روی مشتری معطوف شود و اینجاست که نقشه سفر مشتری وارد می شود. حالا که چی؟ اکنون میدانید که نقشهبرداری سفر مشتری برای ایجاد اعتماد، تعامل و وفاداری با مشتریان جدید و بازگشتی بسیار مهم است. اما از کجا شروع می کنید و چه عناصری را باید در نظر بگیرید؟
راه های زیادی برای ساختن نقشه سفر CX وجود دارد. حتی شرکت هایی وجود دارند که در حمایت از سازمان ها در درک بهتر اصول نقشه سفر و ارائه مشاوره عمیق در مورد موضوع تخصص دارند. همچنین می تواند یک فرآیند بسیار ساده باشد که بر یک حوزه از یک کسب و کار یا کانال تمرکز دارد. صرف نظر از رویکرد، دو عنصر مشترک عبارتند از:
مراحلی که باید دنبال کرد. شما باید با مجموعه ای مستند از مراحلی که مشتری ممکن است برای تعامل با برند شما انجام دهد، باقی بماند.
آن را به روز نگه دارید. نقشه سفر مشتری شما هرگز ثابت نخواهد بود. چه با اضافه کردن یا کم کردن نقاط تماس خود، آنها تغییر خواهند کرد. به عبارت دیگر، شما و تیمتان باید همیشه به خاطر داشته باشید که نقشه سفر مشتری نیاز به به روز رسانی منظم دارد.
هنگام ترسیم سفر مشتری خود، به آن لحظات تعیین کننده در تعامل نگاه می کنید. لزوماً هر نقطه تماسی نیاز به بررسی ضمیمه آن ندارد، اما باید راهی برای سنجش موفقیت در آن نقطه وجود داشته باشد. به عنوان مثال، یک مشتری در یک وب سایت تجارت الکترونیکی نظراتی در مورد UX، سهولت یافتن محصولات، و فرآیند تسویه حساب خواهد داشت – با این حال، ما لزوماً از آنها نمی خواهیم که زمان پردازش سیستم پرداخت باطن را مستند کنند. و رضایت آنها از شرکت پرداخت.
اگر می خواهید مهارت های نقشه برداری سفر مشتری خود را آزمایش کنید، به موارد زیر نیاز دارید:
با استفاده از آنچه در بالا دارید، با استفاده از یادداشتهای پس از آن، تجربه مشتری فعلی را ترسیم کنید. پس از تکمیل نقشه برداری، هر عضو را حروف اول و نقاط تماس را تأیید کنید. حروف اول نشانه اعتبار و خرید است. حالا که حروف اول همه را دارید، ادعای مالکیت کرده اند و تبدیل به مصنوع می شود. هدف این است که همه در یک صفحه قرار بگیرند و موافق باشند.
به هر عضو پنج نقطه برچسب سبز و پنج نقطه برچسب زرد (یا هر نوع نشانگر) بدهید. رنگ سبز نشان دهنده نقاط درد است و زرد نشان دهنده حساس ترین نقطه تماس یا آنچه ما “لحظه حقیقت” می نامیم. این چیزی است که مشتری را می شکند یا می شکند.
پس از انجام این کار، این روند را با پنج تا شش نفر بعدی تکرار کنید. اکنون که تمام نقاط برچسب خود را به خوبی نشان داده اید، باید بتوانید لحظه های حقیقت و نقاط درد خود را تشخیص دهید. برای لحظات شناسایی شده حقیقت، مطمئن شوید که معیارهای صحیح را دارید. این لحظات حقیقت برای همه افراد سازمان که از کارکنان جبهه شروع می شود بسیار مهم است.
شش مرحله اصلی برای نقشه برداری وجود دارد.
به این سوالات پاسخ دهید:
سپس با استفاده از نتایج تحقیقات خود برای برآورده ساختن انتظارات خریدار، برنامه های عملی را توسعه دهید.
سازمان شما باید درک کند:
اگر مستقیماً با مشتریان تعامل دارید، حتماً از آنها بپرسید:
اگر تا اینجا پیش رفته اید، موافقید که دانستن سفر مشتری برای ایجاد یک تجربه عالی برای مشتری بسیار مهم است. اما چگونه می توانید از آن نهایت استفاده را ببرید؟ مایلیم نکات زیر را برای ایجاد یک نقشه سفر مشتری موثر با شما به اشتراک بگذاریم.
ایجاد نقشه سفر مشتری یک تلاش تیمی است
انعکاس تمام تعاملاتی که یک مشتری طی می کند، آسان نیست. زمانی که افراد مسئول تعامل در بخشهای مختلف یافت نشوند، کار میتواند پیچیدهتر شود. این منجر به بدیهی گرفتن مراحل یا تعاملاتی می شود که مشتری با شرکت طی می کند. بدتر از آن، گاهی اوقات منجر به ترسیم نقشه سفر مشتری می شود که تاکید بیشتری بر سیلوهای دپارتمان دارد تا سفر کلی مشتری.
به یاد داشته باشید، تیم شما نمی تواند هدف را فراموش کند. به دنبال ترسیم تجربه مشتری از دیدگاه خود است. زمانی که نمایه های مختلف شرکت در کنار هم قرار می گیرند، این امر به طور موثر به دست می آید. تنها به این ترتیب نتیجه نهایی منعکس کننده دانشی است که هر یک از مشتری دارد.
ایده آل این است که یک فضای کاری را به همراه متخصصان مختلف، با و بدون تماس با مشتریان اختصاص دهید. اگر این غیرممکن است، انجام حداقل یک اعتبارسنجی با هر بخش مهم است. این همچنین به شما امکان می دهد نقشه سفر مشتری خود را به یک ابزار مسئولیت مشترک تبدیل کنید.
مشتری خود را به طور کامل بشناسید
شما باید مشتریان خود را در هر تقاطع یا ایست بازرسی در سفرشان درک کنید. این به شما امکان می دهد محتوا، محصولات و خدماتی را توسعه دهید که نیازهای آنها را برآورده کند. به جای جمع آوری داده های گاه به گاه از مشتریان، از نظرسنجی های مستمر برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید. شما از توانایی تنظیم بازاریابی یا توسعه محصول خود در زمان واقعی برای برآوردن نیازهای مشتری با تغییر بازار لذت خواهید برد.
یک دید جامع به دست آورید
سفر مشتری قبل از اینکه مشتریان بالقوه خرید کنند یا برای خدمات ثبت نام کنند، شروع می شود. مشتریان بالقوه سفر خود را با اطلاع از پیشنهادات در وب سایت شما، سایت های بررسی آنلاین یا تبلیغات آغاز می کنند. پس از مراحل آگاهی و کشف، مصرف کنندگان وارد فرآیند خرید می شوند. هنگامی که خریدی انجام می شود، مشتریان محصولات و خدمات شما را تجربه می کنند و نظر می دهند.
در طول این مراحل، باید بدانید که مشتریان در مورد تجارت و محصولات شما چه احساسی دارند. به عنوان مثال، آیا می دانید چه عواملی باعث می شود مشتریان شما را نسبت به رقابت انتخاب کنند؟ مشتریان چگونه کارکنان فروش شما را درک می کنند؟ مشتریان در مورد محصولات شما چه چیزی را دوست دارند؟ آیا تیم پشتیبانی شما به سوالات مشتریان با دقت پاسخ می دهد؟
ترسیم اولین سفر مشتری شما می تواند یک چالش باشد. اگر می خواهید بهترین نتیجه را داشته باشید، نکات بعدی می تواند ارزش دنبال کردن داشته باشد:
اگر نقشه سفر مشتری شما همانطور که در این مقاله نشان داده شده است انجام شود، ممکن است شانس بیشتری برای درک بهتر تجربه مشتری و احساس آنها نسبت به محصول شما داشته باشید. به یاد داشته باشید، نقشه باید آن اطلاعات را به وضوح و قابل درک ارائه کند زیرا تجربه مشتری بخشی از هر نقشی است. همانطور که شروع یک سفر با مشتریان از طریق یک برنامه CX مهم است، بسیار مهم است که بدانید از چه جاده هایی برای رسیدن به مقصد استفاده کنید، حتی اگر سفر طولانی با توقف های زیاد باشد.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران