سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
بازاریابی محتوا

همه چیز درباره بازاریابی محتوا – Content marketing چیست؟

دسته بندی : سئو - کسب و کار آنلاین
1400/08/15

بازاریابی محتوا چیست؟ بازاریابی محتوا یا Content marketing به انجام کارهایی در ساخت محتوا می گویند که به ما سود می رساند. فرض کنید یک سایت فروش محصولات خانگی دارید. در بلاگ آن تولید محتوا می کنید، اما تنها تولید محتوا به شما سود نمی رساند. ممکن است که با تولید محتوا بتوانید کاربرانی را جذب کنید. اما مهارت اصلی برای فروش بازاریابی محتوا است. حال در آن محتوایی که تولید می کنید، یک یا چند مورد از محصولات خود را نیز معرفی می کنید. به این پروسه، بازاریابی محتوا می گویند. در این مطلب می خواهیم همه چیز درباره بازاریابی محتوا را توضیح دهیم.

یک مثال کاملا عملی:

  • فرض کنید شما یک سایت فروش لوازم خانگی دارید.
  • یک مطلب در مورد راهنمای خرید قهوه ساز می نویسید.
  • با یادگیری سئو، آن را سئو می کنید و کاربرانی را جذب می کنید. ما سئو را در صفحه آموزش سئو به خوبی توضیح داده ایم.
  • اما اگر کاربران وارد سایت شما بشوند و مطلب شما را بخوانند و نیازشان رفع شود، احتمالا می روند و شما هیچ سودی نکرده اید. پس بهترین کار این است: لینک یک یا چند محصول از محصولات خود را در محتوایتان قرار بدهید. مثلا در بخشی به نام بهترین قهوه سازهای ایرانی، 5 مورد از محصولات برتر ایرانی که در سایت شما موجود هستند را ارائه بدهید و لینک صفحه محصول را به همراه عکس و اطلاعات قرار دهید. اگر یک تخفیف هم بدهید که عالی می شود.

تولید محتوای خوب بخشی از اعتبار سایت شما است. امروز بیشتر کاربران سایت ها را با محتوایی که دارند می سنجند. اگر سایت محتوای خوبی داشت می گویند خوب است اما اگر محتوای خوب نداشت آن را به عنوان یک سایت بد می شناسند. حال اگر محتوای عالی که هم جذاب و کاربرپسند باشد و هم مشکل او را حل کند یواش یواش سایت شما تبدیل به یک سایت خوشنام می شود که برند است.

فرض کنید که جست و جو می کنید بازاریابی محتوا و بین این همه نتیجه بر روی برترآموز کلیک می کنید. چرا؟ چون حس می کنید که بهترین گزینه است. در این صورت برندینگ خوب انجام شده است. حتی ممکن است که برترآموز لینک 1 هم نباشد اما بر روی لینک آن کلیک کنید و این به علت برندینگ است. این فقط یک مثال بود اما همه ما سایت هایی را می شناسیم که اگر در نتایج جست و جو مشاهده شان کنیم بر روی لینک آن ها کلیک می کنیم. حتی اگر در رتبه 1 نباشند.

این نکته را برای این گفتیم که شما باید حتما تولید محتوا را خوب انجام دهید تا بتوانید بازاریابی محتوا انجام دهید. مثل یک خانه است. تا اسکلت آن به خوبی ساخته نشود نمی توانید آن را زیباسازی و تزئین کنید. محتوایی که می نویسید باید 3 مشخصه داشته باشد که در ادامه درباره آن ها توضیحاتی ارائه می شود.

  1. برای رفع تکلیف نوشته نشده باشد. اینکه اینو بنویسم که فقط یه کاری انجام داده باشم. حتی اگر هفته ای یک محتوای خوب و هدفمند بنویسید بهتر از این است که هر روز مقالاتی بنویسید که به قول معروف فقط برای رفع تکلیف باشند. یک خاطره شخصی: در اوایل کار وقتی که مبتدی بودم بر روی سایتم محتواهای بی هدف بسیار می نوشتم. یک روز یک محتوای هدفمند نوشتم و آن محتوای هدفمند حدود 8 میلیون به من سود رساند و من با آن محتوا از یک ارگان دولتی پروژه جذب کردم. محتوایی که می نویسید هدفمند باشد و بدانید که می خواهید بر روی چه موضوعی، به چه علتی، برای چه کسانی و با چه استراتژی سودآوری باشد. یعنی سود این محتوایی که می نویسید کجاست و چگونه قرار است که به شما سود برساند؟
  2. بازاریابی محتوا انجام دهید. در مورد بازاریابی محتوا در ادامه حسابی توضیح می دهیم.
  3. هدف این باشد که حتما نیاز کاربر برطرف شود و کاربر راضی از سایت ما بیرون برود. اگر بخواهیم یک لباس بخریم و فروشنده اطلاعات درست در اختیارمان قرار دهد نه تنها خرید نمی کنیم، بلکه ناراضی از آن بوتیک بیرون می رویم و احتمالا هیچ وقت هم به آنجا برنمی گردیم. در دنیای محتوا هم همینطور است. اگر کاربر به پاسخ چیزی که سرچ کرده نرسد ناراضی از سایت شما بیرون می رود و احتمال یکبار دیگر برنمی گردد. حتی اگر سایت شما را در رتبه های برتر ببیند. و این کلیک نکردن روی سایت شما هم باعث می شود کاربر هدفمندی را از دست بدهید و هم بر روی سئو تاثیر منفی می گذارد و ممکن است کاربران بیشتری را از دست دهید.

بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا، غول چراغ جادوی دنیای امروزی

همانطور که می دانیم، بازاریابی محتوا سهم بسیار بزرگی را در موفقیت یک کسب و کار دارد. چون تنها بازاریابی محتواست که باقی می ماند و مانند یک ماشین، کاربران را تبدیل به مشتری می کند. بازاریابی محتوا کاری بود که برندهای بسیار بزرگ کنونی را از یک شرکت کوچک به بک غول بزرگ تبدیل کرد. برندهایی مانند دیجی کالا تماما از دو روش تولید محتوا برای جذب کاربر و بازاریابی محتوا برای تبدیل کاربر استفاده کردند و به بیزینس هایی بزرگ و قدرتمند تبدیل شدند.

یکی از بزرگ ترین مزیت های بازاریابی محتوا، هزینه بسیار ارزان آن است. اگر بخواهید تبلیغات کنید، نیاز به بودجه ای زیاد و اصطلاحا زاینده دارید. یعنی بودجه ای که هرگز تمام نشود و به نوعی مولد پول های تازه باشد. این کار نشدنی نیست ولی آسان هم نیست. خصوصا برای کسب و کارهای متوسط و نوپا که بودجه آن چنانی برای انجام این کارها ندارند.

اما تولید محتوا و بازاریابی محتوا ارزان است و نیازی به هزینه های اضافی زیاد ندارد. آن قدر به صرفه است که حتی شرکت های بزرگ نیز، با وجود برندینگ زیاد و هزینه های گزاف تبلیغاتی نمی توانند از خیر آن بگذرند و می بینیم که تولید و بازاریابی محتوا هنوز جایگاهی مهم در روبکرد شرکت های قدرتمند دارد.

بازاریابی محتوا

 

تولید محتوا نکنید! استراتژی بازاریابی محتوا

تولید محتوا نکنید یعنی چه؟ سایت های بسیار زیادی وجود دارند که روزانه ده ها محتوا در بلاگ آن ها منتشر می شود اما یک نکته ریز ولی کلیدی در اونها وجود دارد، چنین سایت هایی فقط تولید محتوا می کنند و تولید محتوای بدون هدف هیچ سودی حداقل برای ما نخواهد داشت. اگر یک کسب و کار اینترنتی دارید و بدون دید و هدف خاصی تولید محتوا می کنید، جز ضرر هیچ سودی برای شما نخواهد داشت چون در نهایت منجر به کسب درآمد از اینترنت نخواهد شد.

ما به عنوان صاحب یک کسب و کار، دنبال پول و کسب درآمد هستیم. تولید محتوا می کنیم، به ساخت پادکست می پردازیم، ویدئو می سازیم یا هر چیزی که تولید می کنیم برای این است که درآمد کسب کنیم و اگر محتوایی بدون هدف تولید شود مطمئنا درآمدی را برای ما ایجاد نمی کند و برای همین است که می گوییم تولید محتوا باید با هدف و استراتژی صورت بگیرد.

البته این وسط یک استثنا وجود دارد. بهتر است بگوییم دو استثنا وجود دارد.

  1. سایت های بزرگ: سایت های بزرگ چون مخاطبان بسیاری دارند، ممکن است که محتواهایی سرگرم کننده بسازند که فقط کاربران را در سایت نگه دارند. چون این سایت ها ترافیک بالایی را از سئو و تبلیغات و راه های دیگر کسب می کنند، دیگر نیاز به تولید محتوایی که یک کلمه کلیدی هدف داشته باشد و بخواهد که در سئو رتبه بگیرد ندارند، یا اگر هم داشته باشند هر دو را با هم انجام می دهند. هم محتوایی تولید می کنند که در سئو رتبه بگیرند و هم محتوایی تولید می کنند که کاربر را سرگرم کرده و در سایت نگه دارند.
  2. سایت های محتوایی تبلیغات محور: سایت های محتوایی تبلیغات محور سایت هایی هستند که هر چه محتوای بیشتری تولید کنند کاربران بیشتری کسب می کنند و در نهایت می توانند تبلیغات بیشتر و گران تری در سایت نمایش دهند. پس این سایت ها هم جز استثناهای ما هستند. البته سایت های محتوایی هم باید محتواهای کاربردی با موضوعات پر سرچ و مخاطب تولید کنند و ممکن است بعضی از سایت های بزرگ مانند مورد 1، هم تولید محتوا برای سئو را در نظر داشته باشند و هم تولید محتوا برای سرگرم کردن و نگهداری بیشتر کاربر در سایت.

پس تحت هیچ شرایطی تولید محتوای بدون هدف نکنید چون یا اصلا مخاطب جذب نمی کنید یا اگر هم جذب کنید هدفمند نیستند. مثلا در گوگل سرچ می کنیم و می بینیم که یک سایت پزشکی برای مسائل تکنولوژی مطلب نوشته است. این مطلب کاربر می آورد، اما مخاطب هدف نیستند. مگر اینکه مثلا یک سایت سلامت و پزشکی در حوزه تکنولوژی های مرتبط به صنایع پزشکی مطلب تولید کند تا بازدهی مناسبی کسب کند.

کسب و کار شما چه شکلی است؟ انواع بازاریابی محتوا

سایت های برتر محتوایی که عموما در حوزه های پرمخاطب مانند تکنولوژی، سلامت، گیم، سرگرمی و سایر موضوعات پرمخاطب فعالیت می کنند، نیازی به استراتژی ندارند و هرچه محتوای بیشتری تولید کنند رتبه های بیشتری کسب می کنند و در نهایت کاربران بیشتری نیز خواهد داشت. به این علت که این حوزه علاقمندان و نیازمندان زیادی دارند. مثلا مطلبی درباره نصب ویندوز 11 می نویسند و کاربران هم این عبارت را سرچ می کنند و به نوعی نیاز مردم است. همچنین چون قدرتمند و برند هستند به محض تولید محتوای جدید، رتبه مناسبی در موتورهای جست و جو کسب می کنند.

اما اگر شما بخواهید یک سایت محتوایی بزنید، چون سایت شما تازه کار است نمی توانید مانند آن ها رتبه های برتر کلمات پر سرچ را قبضه کنید، پس حتی اگر می خواهید یک سایت محتوایی هم بزنید بهتر است که ابتدا با تحقیق کلمات کلیدی هدف تولید محتوای خود را مشخص کنید، سپس می توانید با تولید محتوا، سرچ های زیادی بگیرید و موفق شوید. در برترآموز در مورد آموزش تولید محتوا، صحبت ها کرده ایم.

اما موضوع دقیقا چیست؟ همانطور که گفتیم سایت های محتوایی یا سایت های بزرگ دیگر، آنقدر قدرتمند هستند که محتواهای زیادی تولید کنند و موضوعاتی که کار می کنند نیز پرمخاطب هستند. اما کسب و کار ما یک کسب و کار شخصی است که به فرض مثال در حوزه ماشین ها و قطعات ماشینی کار می کند و این موضوع فرضی به اندازه موضوع گیم و تکنولوژی پر جست و جو نیست.

پس اولا که بازار ما کوچک تر است و دوما بازار ما تخصصی تر است و در نتیجه جذب کاربر کمی سخت تر است. چون ما مخاطبانی هدف می خواهیم که دقیقا به دنبال سایتی مانند سایت ما هستند. پس نباید بر روی کلمات کلیدی و موضوعات بی هدف کار کنیم. این نکته اول در بازاریابی محتوا بود. تولید محتوای هدفمند، خودش به نوعی بازاریابی هدفمند است چون دقیقا کاربرانی را جذب می کنید که به دنبال موضوع محتوای شما هستند.

کار دوم در کانتنت مارکتینگ: تبدیل کنید

مهم ترین کاری که بازاریابی محتوا انجام می دهد این است که کاربرانی که جذب می کنید را به مخاطبان هدفمند تبدیل می کند. همانطور که گفتیم شما محتوایی را می نویسید و کاربرانی را هم جذب می کنید اما مهارت اصلی این است که آن ها را به خود نزدیک تر کنید یا آن ها را تبدیل کنید.

تبدیل کاربر به این معناست که او را از حالتی که یک مصرف کننده به شمار می آید که هیچ سودی به ما نمی رساند، به مخاطبی پرسود تبدیل کنید. یعنی اگر او وارد سایت ما می شود که فقط یک مقاله اینترنتی بخواند، دفعات بعدی به سایت ما بیاید تا از ما خرید انجام دهد، یا با ما بیشتر آشنا شود یا نام ما و برندمان در مغزش باقی بماند. به این بازاریابی محتوا می گویند.

محتوایی که تولید می شود باید از دو جنبه بررسی شود. جذاب بودن و کشش محتوا و رساندن موضوع بازاریابی. اگر این دو عنصر رعایت شوند، ابتدا کاربران زیادی جذب می شوند و سپس با بازاریابی که انجام می دهیم آن ها را تبدیل به مخاطبانی سودمند می کنیم.

به صورت کلی در فرایند فروش در دنیای جدید 3 اتفاق می افتد:

  1. تولید محتوا انجام می دهیم و کاربر جذب می شود.
  2. بازاریابی محتوا انجام می دهیم و به کاربر یک پیشنهاد می دهیم. این پیشنهاد می تواند پیشنهاد فروش مستقیم باشد، یک کد تخفیف، فالوی شما در اینستاگرام، وارد کردن ایمیل یا هر چیز دیگری. در دنیای امروزی فروش مستقیم به سادگی جواب نمی دهد. بهتر است ابتدا به کاربران پیشنهاداتی ارائه کنیم و سپس با قیف فروش آن ها را به مشتری تبدیل کنیم. قیف فروش یعنی اینکه اول یک پیشنهاد رایگان بدهیم، سپس یک پیشنهاد ارزان، سپس یک پیشنهاد متوسط، سپس یک پیشنهاد گران و در نهایت یک پیشنهاد اختصاصی و فوق العاده گران. به این شکل کاربران را پالایش و غربالگری می کنیم تا در نهایت به آن هایی بفروشیم که حاضرند برای محصول یا سرویس ما پول بدهند. هر چند که گران باشد.
  3. تبلیغ نویسی صورت می گیرد. با بازاریابی محتوا کاربران را به یک صفحه فرود ارجاع می دهیم. در لندینگ پیجی که ساخته ایم کاربر را مجاب می کنیم کاری که مد نظر ماست (مانند خرید یا ورود ایمیل) را انجام بدهد. به نوعی می توان تبلیغ نویسی را بخشی فدرال از بازاریابی محتوا دانست 🙂 (فدرال تقریبا یعنی یک بخش که البته تا حدودی خودمختار است و چیزی که وابسته است اما اختباراتی هم دارد.)

با بازاریابی محتوا در نهایت بفروشید

وقتی که محتوا تولید کردید و بازاریابی هم انجام دادید حالا وقتش است که بفروشید. هر چند که فروش نهایی نیازمند تبلیغ نویسی است اما با بازاریابی محتواست که کاربران تبدیل می شوند و به نوعی با کسب و کار شما و محصولات و خدماتتان آشنا خواهند شد. برای فروش بهتر است یک قیف فروش ایجاد کنید تا به هر کاربر محصولات یا خدماتی مطابق نظر خودش عرضه کنید. در مورد قیف فروش که منجر به شناسایی بیشتر مخاطبان و خصوصا مخاطبانی که حاضر هستند پول زیادی به کسب و کار شما پرداخت کنند در حین مقاله صحبت کردیم اما دوباره یک توضیح کوتاه می دهیم.

قیف فروش مانند یک قیف کاربران را تقسیم می کند که کدامیک محصولات ارزان قیمت تا خیلی گران قیمت را خریدای کرده اند یا در ادامه خریدهای بیشتری انجام خواهند دارد. در ابتدای قیف تعداد افراد برای خرید محصولات یا سرویس های خیلی ارزان بسیار زیاد است اما رفته رفته با افزایش قیمت محصول یا سرویس، تعداد آن ها کمتر می شود و در انتهای لیست افراد خیلی کمتری نسبت به ابتدای لیست قرار دارند که حاضرند پول زیادی برای محصولات ما بپردازند و پرسودترین مشتریان ما هستند.

مورد بعدی این است که کاربران با یکبار دیدن اصلا حاضر به خرید نیستند و باید اعتماد آن ها جلب شود تا خریدی انجام بدهند و به صورت میانگین باید بیش از 10 بار کسب و کار شما و محصولاتتان را ببیند تا قانع شوند از شما خرید کنند و با مهارت های تبلیغ نویسی می توانید آن ها را تبدیل به مشتری کنید که در برترآموز در مورد تبلیغ نویسی صحبت کرده ایم. بهترین کار این است که محتواهای بسیار زیادی تولید کنید تا در نتایج و عبارت های مختلفی دیده شوید و چشم مردم به دیدن سایت شما عادت کند. این طور خود به خود تبدیل به برند می شود و در نتیجه کاربران خیلی راحت تر اعتماد می کنند و حاضر می شوند که از شما خرید انجام بدهند.

و در نهایت وقتی که می خواهید محصولات خود را در محتوای خود معرفی کنید و به نوعی فرایند بازاریابی محتوا را انجام دهید حتما دو کار را انجام بدهید. اول اینکه محصولات خود را کاملا منصفانه بررسی کنید و دوم اینکه در بازاریابی محتوا مستقیما به خوبی های آن اشاره نکنید. این خیلی مهم است. بعضی اوقات می بینیم که در سایتی حین محتوایی که می خوانیم از یک محصول یا خدمات تعریف زیادی می شود به گونه ای که مبالغه آمیر به نظر می آید. در فرایند تولید محتوا باید به صورت غیرمستقیم به ویژگی های مثبت محصول اشاره کنید تا کاربر از خواندن محتوا زده نشود. دیدید که شیرینی بیش از حد یک خوراکی ما را اذیت می کند؟ پس اگر ما بیش از حد از یک محصول یا خدمات در محتوای خود صحبت کنیم ممکن است که کاربر زده شود.

مثلا اگر دارید در محتوای خود یک گوشی موبایل پروموت و تبلیغ می کنید، جای اینکه بگویید این گوشی فوق العاده باتری بی نظیری دارد بگویید که باتری این گوشی برای 3 روز دوام می آورد و سپس مخاطب با استدلال خود در میابد که باتری این گوشی خیلی خوب است.

و سپس کاربر را به لندینگ پیج محصول ارجاع دهید و در آن جا با تبلیغ نویسی در صفحه فرود می توانید که در مورد خوبی های گوشی فرضی مستقیما صحبت کنید.

نتیجه گیری و پایان

در این مطلب مفید سعی داشتیم تا شما را با موضوع مهم بازاریابی محتوا آشنا کنیم. در این محتوا از تبلیغ نویسی هم زیاد صحبت شد که این به علت گره خوردگی بازاریابی محتوا و تبلیغ نویسی است. برای مطالعه مطلب مفید تبلیغ نویسی می توانید از جست و جوی سایت استفاده کنید یا بر روی اینجا کلیک کنید: تبلیغ نویسی

اگر نظر یا سوالی درباره این مقاله و موضوع کانتنت مارکتینگ دارید، در بخش کامنت ها از ما بپرسید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.