تولید محتوا چیست؟ چرا به تولید محتوا احتیاج داریم ؟ چگونه تولید محتوا کنیم ؟ در ابتدا باید بگوییم محتوا چیست؟ به طور کلی هر عاملی که بتواند پیامی را به فردی منتقل کند محتوا می گوییم. این محتوا می تواند به صورت متن، تصویر، فیلم، صوت و… باشد. هر فرد به طور روزانه بارها با محتواهای گوناگون برخورد می کند. تمامی بیلبورد های سطح شهر، تبلیغات تلویزیونی یا حتی عکس و فیلم هایی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند یک محتوا هستند.
اکنون بگوییم که تولید محتوا چیست ؟ تولید محتوا فرآیند ایجاد اطلاعاتی درباره ی موضوعی خاص است که از طریق یک شکل و کانال مشخص به گیرنده منتقل می شود. فردی که تولید محتوا می کند به دنبال جذب مخاطب است؛ حال علت این جذب مخاطب با توجه به هدف هر شخص متفاوت است؛ به طور مثال فروش محصولات یا گسترش یک ایدئولوژی و اندیشه و …
در زمینه ی بازاریابی، تولید کننده ی محتوا به صاحبان کسب و کار کمک میکند تا فروش خود را بهبود ببخشند. در گسترش یک زمینه ی فکری، تولید کننده محتوا سعی دارد دیگران را با خود همراه کند.
حال میرسیم به این سوال که چرا به تولید محتوا نیاز داریم ؟ اگر تا به اینجای مقاله را خوانده باشید؛ پاسخ کلی به این سوال را داده ایم. گفتیم برای جذب مخاطب به تولید محتوا نیاز داریم. تولید محتوای مناسب به خوبی قدرت تخصص شما در حوزه کاریتان را نشان می دهد. اگر بخواهیم پاسخ های جزئی تری بدهیم :
اگر صاحب سایتی هستید، تولید محتوای مناسب است که باعث می شود سایت شما در صفحات اول و حتی موارد اول موتور جستجو قرار بگیرد. البته باید توجه داشته باشید که تولید محتوای مناسب ممکن است منجر به رتبه ی نمایش بالا شود؛ اما بقای آن را تضمین نمیکند.
هر فرد با جستجو در اینترنت به دنبال پاسخی بر پرسش های خود است؛ حال اگر افراد پاسخ سوال های خود را در سایت شما نیابند چه می شود؟ نرخ برگشت bounce rate) ) بالا می رود که موتور جستجو در طول زمان متوجه آن خواهد شد و رتبه ی نمایش سایت شما را پایین خواهد آورد.
گام اول، آگاهی بخشی مناسب به مخاطبین است. فردی که به تازگی وارد محیط شما می شود باید به صورت کامل و بدون پیچیدگی با کسب و کار و برند یا اندیشه شما آشنا شود. شرکت ایرانی ای را در نظر بگیرید که کیفیت محصولاتش درست مشابه نمونه خارجی یا بعضا بهتر از آن است. قطعا یکی از دلایل فروش پایین این شرکت عدم توانایی او در نشان دادن کیفیت محصول خود به مردم است.پس ناتوانی در تولید محتوای مناسب می تواند مانع رسیدن یک فرد یا برند به جایگاهی که استحقاقش را دارد بشود.
پس از دادن اطلاعات کافی،در گام دوم، محتوای تولید شده باید در جهت علاقمند کردن مخاطب به کسب و کار شما شود. به طور مثال پس از دادن اطلاعات به مخاطبین ممکن است سوالاتی در آن ها ایجاد شود. تهیه لیستی از سوالات پرتکرار و شناسایی سوالات احتمالی و تولید محتوای مناسب در جهت دادن پاسخی کامل به این سوالات،دغدغه ی مخاطب را از بین برده و او را علاقمند می کند.
پس از علاقمند کردن مخاطب در نهایت این فرد باید به مشتری کسب و کار یا عضوی در گروه اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و… شما تبدیل شود.
ایجاد مشتری های ثابت یا اعضای دائمی می تواند تضمین کننده بقای حوزه کاری شما شود. ایجاد یک ارتباط صمیمانه و دائمی هم از طریق یک تولید محتوای جذاب صورت می گیرد.
حال که به اهمیت تولید محتوا پی بردیم، به پاسخ این سوال بپردازیم که چگونه تولید محتوا کنیم؟
هر کاری برای شروع نیاز به یک استراتژی کارآمد دارد و یک تصویرسازی کلی از یک کار ضرورت دارد.شروع یک کار بی برنامه در نهایت مشکلات زیادی برای آن ایجاد می کند و ممکن است به کلی هدف را با شکست مواجه کند. تولید محتوا هم از کارهای ظریف و پیچیده محسوب می شود که در گام اول توجه به مسائلی همچون هدف، توصیف برند، شناخت مشتریان، تحلیل رقبا و … اهمیت دارد
پس از انتخاب یک موضوع مناسب باید کلمات کلیدی مرتبط با آن را پیدا کنید. انتخاب کلمات کلیدی طولانی تر بر کلمات کلیدی کوتاه تر ارجحیت دارد زیرا در کلمات کلیدی طولانی رقابت کمتری وجود دارد و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
جستجو در سایت : Quora این سایت با جستجوی کلمه ی کلیدی، ایده های بسیاری را در رابطه با تولید محتوا به شما می دهد.
Reddit keyword research tool: این ابزار به شما کمک میکند تا کلمات مرتبط با کلمه کلیدی خود را پیدا کنید.
گاهی مخاطبین نمی توانند پاسخ سوال های خود را در محتوا های دیگران بیابند در نتیجه در کامنت ها سوالات خود را میپرسند. تولید محتوایی که حاوی پاسخ این سوالات باشد باعث پیشی گرفتن شما از سایر رقبا می گردد.
بررسی شبکه های اجتماعی رقبا مثل کانال یوتوب: با مشاهده پر بازدید ترین ویدیو ها و مطالب می توانید موضوعاتی که بیشترین میزان طرفدار را دارد بیابید.
انتخاب عنوان مناسب هم در جذب مخاطب تاثیر ویژه ای دارد ( اولین برخورد مخاطب با یک محتوا عنوان آن است ) و هم در گرفتن رتبه ی نمایش از موتور جستجو؛ در نتیجه باید از کلمه ی کلیدی در عنوان استفاده کرد آن هم به صورتی که برای خواننده جذاب باشد. از نکات مهم در انتخاب عنوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
هر قدر یک موضوع در نهایت جزئیات بیان شود، کاربر با تمایل بیشتری آن را دنبال کرده و دغدغه ذهنی و سوالات کمتری برایش پیش می اید.این امر به او کمک می کند با اطلاعاتی کامل فعالیت شما را قضاوت کند.
تجربه نشان داده محتوای بصری از محتوای صوتی، و محتوای صوتی از محتوای متنی تاثیر بیشتری بر ذهن اشخاص می گذارد.همواره گوشه ی چشمی به این نکته داشتن در تولید محتوا ضرورت دارد.
همواره متن، لینک ها، تصاویر و اطلاعات محتوا را بررسی کنید و در صورت بروز هرگونه خطا در هر یک از آن ها، آن را اصلاح کنید و همچنین بروزرسانی دانش خود در تولیدمحتوا !
گاهی نیز با پیشرفت عرصه کاری نیاز است مطلب بیشتری به محتوا افزوده شود و بروز گردد. اگر در محتوایتان نقصی وجود داشته باشد یا محتوایی وجود داشته باشد که از مطلب شما کامل تر است؛ جایگاه محتوای شما افت خواهد کرد.
شامل رعایت نکردن نیم فاصله، رعایت نکردن فاصله بعد از علائم نگارشی(نقطه،ویرگول،دو نقطه و…)، اشتباهات املایی و…
مطالعات نشان داده هر چه جمله طولانی تر باشد، فهم مخاطب از جمله کمتر می شود.
مهلک ترین اشتباهی است که یک محتوا نویس میتواند انجام دهد!
همیشه این جمله را بعنوان یک محتوانویس در ذهن خود داشته باشید که صاحب ان کسب و کار به اندازه کپی کردن محتواهای دیگران وقت دارد و قطعا نیازی به نیروی تولید کننده محتوا ندارد!
برخی محتوا نویسان سلایق شخصی را به سلایق عمومی مخاطبین ترجیح می دهند! به همین علت علاقه ی مخاطبین از بین می رود؛ هر چقدر هم که محتوای پرباری تولید شده باشد.
تولید کننده محتوا باید دائما در حال یادگیری و آموزش باشد تا بتواند هم ایده های جذابی بیابد و هم آن اید ها را در قالب های محتوایی موثر پیاده سازی کند.
همانطور که گفتیم اولین برخورد مخاطب با محتوا، توجه به تیتر آن است. با گسترش تبلیغات در دنیای امروز استفاده از تیترهای ساده یعنی شکست! تیترهای خلاقانه بیلبوردهای سطح شهر را مرور کنید؛ یا حتی طراحی های سه بعدی تابلوهای تبلیغاتی
ذهن انسان اساسا نیاز به اندکی زمان برای پذیرفتن و پردازش اطلاعات جدید دارد. مطلبی که انسان را برای پذیرش اطلاعات آماده می کند و به او در ابتدا شمای کلی ای از مطالب می دهد مقدمه است. مثل تفاوت فیزیکی شروع یک ورزش سنگین بدون گرم کردن و با گرم کردن !
سخن پایانی
آیا تولید محتوا اهمیت دارد؟ پاسخ این سوال بدون شک بله است.بیل گیتس در ژانویه ی سال ۱۹۹۶ در وبلاگ شخصی خود از نقش مهم تولید محتوا در دنیای آینده نوشت. این پیش بینی او اکنون به واقعیت پیوسته است به طوری که امروزه با گسترش دنیای دیجیتال، صاحب یک ایده یا برند با سرمایه گذاری بر تولید محتوایی جذاب و مدرن ره صد ساله را یک شبه بپیماید. هر گاه فکر کردید که وقف زمان و سرمایه گذاری بر تولید محتوا کار اشتباهی است شما را به جمله ی بیل گیتس ارجاع می دهیم که :
« محتوا پادشاه است ! »
سلام من 9 سال سابقه تولید محتوای یونیک (ترجمه شده) دارم و به وردپرس و محتوای سئو شده تسلط کامل دارم. طی این سال ها در زمینه های مختلفی تولید محتوا انجام دادم اما در زمینه ارز دیجیتال، پزشکی و شیمی هیچ تخصصی ندارم. در سایر زمینه ها تخصص کامل دارم.
نظرات کاربران