هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چرا نباید برای فروش بیشتر دروغ بگویید

چرا نباید برای فروش بیشتر دروغ بگویید

دسته بندی : کسب و کار
1401/10/16

شما با مطالعه این مقاله متوجه می‌شوید که دروغ برای فروش بیشتر ضررش بیشتر از سودش است.

از طرفی ما به شما نکاتی را آموزش می‌دهیم که با آن یک فروشنده دروغگو را به سادگی شناسایی کنید.

سلام بر دوستان برترآموزی عزیز، حالتون خوبه؟ ما امروز قرار در مورد یکی از چالشی‌ترین موضوعات روز با شما صحبت کنیم. ندانستن این موضوع ممکن است که برای شما بسیار گران تمام شود. ما قرار است با شما در مورد دروغ در فروش صحبت کنیم. شاید فکر کنید کسی که در فروش دروغ می‌گوید و کسی هم متوجه آن نمی‌شود، خیلی فرد زرنگ و باهوشی است. باید به شما بگویم که این موضوع کاملا بر عکس است. اتفاقا کسی در دروغ می‌گوید فرد نادانی است. فرد باهوش قبل از انجام هرکاری معمولا به عواقب آن فکر می‌کند. به نظر شما چرا نباید چرا نباید برای فروش بیشتر دروغ بگویید؟

اما دروغگو در لحظه به فکر این است که دروغ را بگوید و این فضا خارج شود. فرض کنید که قرار است تارگت این ماه فروش خود را ثبت کنید. بیش از نیمی از ماه گذشته است و شما هنوز تارگت فروش خود را ثبت نکرده‌اید. بهترین کار این است که برای فروش بیشتر دروغ بگویید. باید به شما بگوییم که این کار اشتباه است. شما برای فروش بیشتر خود می‌تونید از دوره آموزش سئو برترآموز استفاده کنید. اما شما راه اول را انتخاب می‌کنید. بهتر است که تا پایان این مقاله با همراه باشید، تا بفهمید که چرا اشتباه بزرگی انجام می‌دهید.

مزایای دروغگویی چیست؟

شاید با خود فکر کنید که دروغگویی هیچ مزیتی ندارد. باید به شما بگوییم که دروغگویی مزایایی دارد که شاید شما نمی‌دانید. اما بهتر است که بعد از مزایای دروغگویی به معایب آن نیز نگاهی داشته باشید و در نهایت خود انتخاب کنید که برای فروش بیشتر دروغ بگویید و یا نه! البته به این نکته توجه داشته باشید که مزایای دروغگویی در صورتی برای شما به دست می‌آید که حافظه قوی داشته باشید، از طرفی شما نباید چهارچوب دروغگویی خود را خراب کنید. در ادامه بیشتر با این موضوعات آشنا خواهید شد.

1.    یک دروغگوی حرفه‌ای همیشه حرفی برای گفتن دارد

زمانی که شما به عنوان یک فروشنده برای فروش بیشتر دروغ می‌گویید. گاهی لازم است که دروغ خود را از زبان دیگران بگویید. و یا ممکن است که نیاز باشید دروغ خود را به مسائل دیگری ربط دهید. در این صورت شما باید همیشه اندکی از هر چیزی بدانید. این موضوع می‌تواند برای شما یک چهره جذاب ایجاد کند. اما حواستان باشد که همیشه باید دو پهلو صحبت کنید تا هیچ وقت گرفتار دروغ خود نشوید. به عنوان مثال شما برای فروش بیشتر آموزش زبان انگلیسی خود، شروع به بیان دستاورد‌های خیالی می‌کنید.

شما برای فروش بیشتر خود دروغ گفته‌اید و در آن نیز موفق بوده‌اید. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که خود می‌دانید دروغ گفته‌اید و در بلند مدت اعتماد به نفس آموزش خود را از دست می‌دهید. شاید شما فکر کنید که فروش افزایش پیدا کرده‌ است. اما باید به شما بگویم که کیفیت کار شما همیشه پایین خواهد بود و شما نمی‌توانید به صورت واقعی کسب و کار خود را رشد دهید. پس چی شده شما یک چیزی از دست دادید و یک چیزی به دست آوردید.

2.    یک دروغگوی حرفه‌ای همیشه با همه سریع رفیق می‌شوند

شما ممکن است که بخواهید با یک نفر آشنا شوید و به او پیشنهاد محصولات خود را بدهید، در این صورت با یک و یا دو دروغ مورد علاقه او بحث را شروع می‌کنید. این موضوع معمولا در جمع‌هایی که نت ورکر وجود دارد بیشتر اتفاق می‌افتد. اما باید به این موضوع نیز اشاره داشته باشیم که معمولا این دروغ‌ها نیز در کوتاه مدت جواب می‌دهد. شما برای فروش بیشتر خود دروغ گفته‌‎اید و طرف را عضو مجموعه خود کرده‌اید. بهتر از یک زاویه دیگر به این موضوع نگاه کنیم.

ممکن است که شما در حال تماشای ویترین یک مغازه باشید، مغازه دار پیش شما می‌آید و با تعریف چند ویژگی باورنکردنی از محصول خود شما را مجاب به خرید می‌کند. او برای این که با شما رفیق شود، نیاز داشت که به نحوی رفاقت را با شما شروع کند. به همین دلیل است که دروغ در اینجا نیز منجر به فروش بیشتر شد. اما مشکل این کار کجا است. در اینجا فروشنده راضی، خریدار راضی مشکل چیه؟

باید به شما بگم که این ظاهر ماجراست، خریداران امروزه با هوش شده‌اند و اگر شما به آن‌ها دروغ بگویید. در اوایل ممکن است که فروش بیشتر را تجربه کنید. اما پس از گذشت مدتی این دروغ‌ها به سراغ شما می‌ایند. و شما باید به آن‌ها پاسخ بدهید. چرا که آن چیزی که شما تعریف کرده‌اید برای خریدار به وجود نیامده است. حال با این جمع مشتری ناراضی چه می‌خواهید بکنید؟ در اینجاست که نه تنها فروشی ندارید، بلکه بدنام نیز شده‌اید.

یک دروغگوی حرفه‌ای همیشه با همه سریع رفیق می‌شوند

3.    برای فروش بیشتر خود دروغ گفته‌اید و درآمد شما افزایش پیدا کرده است

فرض کنید که شما یک دروغگوی حرفه‌ای شده‌اید و به راحتی دروغ می‌گویید. در این صورت شما می‌توانید هر آنچه که می‌خواهید بفروشید و کسب درآمد بالایی داشته باشید. این راه واقعا برای شما جواب داده است و شما به هر آنچه که خواسته‌اید رسیده‌اید. اما اینجا یک مشکل به وجود می‌آید و آن این است که شما از درون دچار مشکل روحی گشته‌اید. شاید فکر کنید که نه اینگونه نیست. بهتر است که نیم نگاهی به آمار دانشمندان حوزه اعصاب داشته باشید. از نظر دانشمندان این حوزه زمانی که شما دروغ می‌گویید. ذهن شما یک مسیر عالی برای فریب دیگران پیدا کرده است.

در نتیجه مسیر اعصاب ذهنی شما تغییر کرده است. حال شما نمی‌توانید دیگر سخن راست کسی را باور کنید. چرا که فکر می‌کنید همه می‌خواهند شما را فریب دهند. شما برای فروش بیشتر دروغ گفته‌اید. مشکلی نیست و شما از این طریق اعتبار و درآمد به دست آورده‌اید. اما شما دیگر نمی‌توانید به افراد نزدیک در زندگی خود اعتماد کنید. شما باید تمام تمرکز خود را روی درک حرف دیگران بگذارید.

4.    دیگران برای نزدیک شدن به شما با هم رقابت می‌کنند

بهتر است که بگوییم شما از بیرون یک شخصیت بسیار عالی می‌باشید. دیگر هر کسی برای فروش بیشتر به سراغ شما می‌آید. اما پس از گذشت مدتی متوجه می‌شود که چه اشتباه بزرگی انجام داده است. چرا که با این کار خود شانس به دست آوردن مشتری وفادار را از دست داده است. شما برای فروش بیشتر دروغ گفته اید و از هر راهی در مذاکره خود استفاده کرده‌اید. اما به شما قول می‌دهم که این مسیر آینده بلند مدت خوبی ندارد.

چرا که دورغ از دور بهتر است اما از نزدیک غیر قابل تحمل است. شما باید به این موضوع فکر کنید که در کوتاه مدت شما می‌توانید برای فروش بیشتر دروغ بگویید. اما در بلند مدت برنامه شما چیست؟ به این موضوع فکر کنید. زمانی که نیاز است مشتریان خود را راضی کنید، دیگر نمی‌توانید از هیچ راهی آنان را متقاعد کنید و به نوعی متقاعد سازی برای شما غیر ممکن است. حال که شما فروش ندارید، چرا باید کارفرما شما را نگه دارد؟

چرا نباید برای فروش بیشتر دروغ بگوییم؟

ما در بخش قبلی به مزایای دروغگویی اشاره‌ داشتیم، اما در همان بخش نیز از معایب آن به صورت کلی صحبت کردیم. حال می‌خواهیم به شما بگوییم که چرا برای فروش بیشتر نمی‌توان دروغ گفت. اگر شما هم از آن دسته فروشندگانی می‌باشید، که برای فروش بیشتر دروغ گفته‌اند، بهتر است که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و تصمیم نهایی خود را بگیرید.

1.    دروغ اعتبار کسب و کار شما را از بین می‌برد

زمانی که شما برای فروش بیشتر  دروغ می‌گویید، مشتری پس از مدت کوتاهی استفاده متوجه دروغ شما می‌شود. در وعده اول شروع به بد گویی از شما می‌کند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، قدرت یک مشتری ناراضی 5 برابر یک مشتری راضی است. چرا که مشتری ناراضی هر باری که از کالا و خدمات شما استفاده می‌کند، یاد دروغ و خیانت شما می‌افتد. همین موضوع می‌تواند اعتبار کسب و کار شما را نابود کند. فکر نکنید که چون شما در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، این اتفاق برای شما نمی‎افتد. باید به شما بگوییم که در شهر بزرگ این اتفاق عواقب بدتری خواهد داشت.

زمانی که اعتبار کسب و کار شما از بین می‌رود، حتی شرکای شما نیز برای فرار از این بد نامی ارتباط خود را با شما کم می‌کنند. چرا که آنان نیز دیگر به شما اعتماد ندارند. در بازه کوتاه مدت ممکن است که شما یک فروش بیشتر را ثبت کرده باشید. اما دروغ شما را فراموش نمی‌کند. شما اعتبار کسب و کار خود را با دروغ از بین برده‌اید. حالا بروید هزینه کمپین تبلیغاتی کنید. شما دیگر نمی‌توانید اعتبار و برند خود را زنده نگه دارید، چرا که خشم مردم در این زمان بیشتر می‌شود و با کمپین شما مبارزه خواهند کرد و بر خلاف آن پست و استوری می‌گذارند.

دروغ اعتبار کسب و کار شما را از بین می‌برد

2.    مشتریان ناراضی همیشه برای شما دردسر درست می‌کنند

شاید فکر کنید که یکبار شما محصول خود را فروخته‌اید و تمام شده است. اما باید به شما بگویم که این تازه شروع ماجراست. مشتری ناراضی به دلیل دروغ‌های شما شروع به شکایت و اعتراض می‌کند. برخی از افراد نیز تا شما را از کسب و کار خود کنار نزنند، شما را رها نمی‌کنند. به عنوان مثال یک شرکت فروش تشک معتبر در شهر بزرگی مانند تهران محصولات خود را به کمک فروشندگان حرفه‌ای فروخته است. اما او به فروشندگان خود در مورد متریال و مواد داخل تشک دروغ گفته است.

او برای فروش بیشتر دروغ خود را ادامه داده است، اما مشتریان ناراضی او به حدی زیاد شدند که پروانه تولید او باطل شد. این اتفاق کاملا واقعی است  و در شهر تهران نیز رخ داده است. این شرکت از اسم یکی از برندهای خارجی  استفاده کرده است و محصول بی کیفیت  فروخته است. این شرکت 10 شعبه بزرگ در مناطق مهم تهران داشت و کارخانه او نیز نزدیک به 70 نفر نیرو داشت. اما شکایت و مشکلات مشتریان ناراضی باعث شد که همه‌ی این ها را از دست بدهد.

 شما به این فکر کنید که این شرکت از یک مغازه کوچک به کجا رسیده است! اما مشتریان ناراضی او همه چیز را خراب کردند و برای او هیچ راهی جز جمع آوری و اعلام ورشکستگی باقی نگذاشتند. در کسب و کار خود قدرت مشتریان ناراضی را دست کم نگیرید. به این موضوع فکر کنید که در ایران هر کسی به اندازه خود روابط دارد. در برخی مواقع بهترین وکلا نیز نمی‌توانند برای شما کاری انجام دهند.

3.    شما برای مدیریت مشتریان ناراضی خود باید هزینه بیشتری پرداخت کنید

به این نکته توجه داشته باشید که شما برای فروش بیشتر دروغ گفته‌اید. اما در حال حاضر مشتریان ناراضی مزاحم کسب و کار شما می‌شوند. در وهله اول شما برای بخش پشتیبانی خود نیاز به نیروی بیشتری خواهید داشت. زمانی که تعداد مشتریان ناراضی شما زیاد می‌شود، معمولا شما نیروهای پشتیبانی شما زیاد جابه‌جا می‌شوند. این موضوع ضررش زمانی برای شما آشکار می‌شود که شما باید هزینه جذب نیروی انسانی جدید را پرداخت کنید.  ممکن است که شما برای از دست ندادن نیروی پشتیبانی جدید خود مزایا و درآمد او را افزایش دهید.

از طرفی برخی از مشتریان ناراضی، قطعا به دلیل عدم پایبندی به تعهدات و حیله و نیرنگ در معامله از شما شکایت می‌کنند. در این زمان شما باید یک وکیل زبده استخدام کنید تا کار شما را انجام دهد. وکیل نیز به طبع از شما در خواست هزینه می‌کند. در برخی مواقع ممکن است که مشتریان ناراضی به محل فروش شما مراجعه کنند و با این کار به خرید مشتریان جدید ضربه بزنند. در این صورت شما خرید جدیدی ثبت نخواهید کرد. مجدد این موضوع برای شما هزینه آفرین می‌شود.

بهتر است که یکبار با یک دیگر این مسیر را مرور کنیم. شما برای فروش بیشتر دروغ گفته‌اید. فروش بیشتر برای شما به سرانجام رسیده است. اما در حال حاضر تمام سود خود را باید برای رفع نارضایتی مشتریان قبلی خود بگذارید. از طرفی دیگر مشتریان جدید نیز به شما اعتماد ندارد، چرا که شما اعتبار مناسبی ندارید.  در این صورت اگر به سادگی شما از بازار حذف خواهید شد. این سلسله مشکلات فقط و فقط به دلیل چند دروغ به ظاهر ساده به وجود‌ آمد.

4.    شما آرامش ذهنی نخواهید داشت

دروغ گفتن به صورت کلی روی ذهن شما استرس وارد می‌کند. زمانی که این استرس بیش از اندازه شود، شاید فکر کنید در حالت خود اگاه شما مشکی ندارید و تبدیل به یک دروغگوی حرفه‌ای شده‌اید. اما در بخش ناخودآگاه شما غوغایی به وجود آمده است. شما در این مرحله ممکن است که انواع بیماری‌های داخلی را پیدا کنید و دلیلی نیز برای آن وجود نداشته باشد. از طرفی زمانی که مشتریان ناراضی شما افزایش پیدا می‌کنند، هر باری که می‌خواهید با آنان وارد مذاکره شوید. آرامش و ذهن خود را از دست خواهید داد.

به گفته کارشناسان حوزه روانشناسی شما با دروغگویی به صورت قابل توجه‌ای حافظه خود را مورد فشار قرار می‌دهید. این موضوع باعث می‌شود که شما به درستی نتوانید فکر کنید و خواب شما نیز دچار مشکل خواهد شد. شما برای فروش بیشتر دروغ گفته‌اید اما سوال اصلی این است که به چه قیمتی و چرا باید این موضوع برای شما تکرار شود. به گفته روانشناسان دروغ هیچ وقت برای هیچ کس عادی نمی‌شود. این موضوع می‌تواند برای شما مشکل ساز شود.

چگونه بفهمیم که فروشنده برای فروش بیشتر به ما دروغ می‌گوید؟

اگر ما چندین کتاب نیز در مورد دروغگویی برای شما بنویسیم باز هم کسانی پیدا می‌شوند که به سادگی دروغ می‌گویند. در این زمان وظیفه ماست که آن‌ها را شناسایی کنیم، در این صورت می‌توانید در بهترین حالت از آن‌ها خرید نکنیم. از طرفی گزینه خرید همیشه برای شما بسیار است، می‌توانید از کسی خرید کنید که به او اعتماد دارید. با همراه باشید تا دروغگو را به سادگی بشناسید.

1.    چشم‌های ما دروغ نمی‌گویند

به این موضوع دقت داشته باشد ما به عنوان یک انسان نمی‌توانیم به صورت کامل روی چشم‌های خود تسلط داشته باشیم. به عنوان مثال معمولا شما نمی‌توانید برای مدت طولانی پلک زدن خود را کنترل کنید. چرا که این کار به وسیله ذهن ناخودآگاه شما انجام می‌شود. از طرفی به این نکته نیز توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید روی مردمک چشم خود نفوذی داشته باشید. زمانی که شما دروغ می‌گویید به سادگی مردمک چشم شما تنگ‌تر می‌شود. ذهن شما برای اینکه یک دروغ قابل باور طراحی کند، سعی می‌کند نور ورودی خود را کاهش دهد.

در این صورت مردمک چشم شما تنگ می‌شود. اگر شما در فاصله مناسب با  فروشنده می‌باشید و مشاهده کردید که در زمان پرزنت کردن مردمک چشم او تنگ می‌شود، احتمال دروغ گفتن او است. اما به این موضوع توجه داشته باشید که شما برای اینکه مطمئن شوید باید از او چند سوال چالشی بپرسید، در این صورت احتمال افزایش پلک زدن او نیز است. گاهی ریتم پلک زدن او نیز تغییر می‌کند.

چشم‌های ما دروغ نمی‌گویند

2.    معمولا بخش از شقیقه‌های آن‌ها و یا بینی آن‌ها شروع به خارش میکند.

زمانی که یک فرد شروع به دروغ گفتن می‌کند، معمولا ذهن او واکنش‌های ناخودآگاهی از خود نشان می‌دهد. یکی از این نشانه‌ها خارش بدن است، البته توجه داشته باشید که یک دروغ معمولا چند نشانه دارد و یک نشانه به تنهایی از خود نشان نمی‌دهد. به همین دلیل است که شما باید به صورت همه جانبه به این موضوع نگاه کنید. به عنوان مثال اگر یک فروشنده برای فروش بیشتر به شما دروغ بگوید، معمولا همزمان با خارش بخشی از بدن، چشم‌های او نیز تغییراتی می‌کند.

3.    فرد دروغگو به صورت ناخودآگاه سعی می‌کند که بین خود و شما مانع ایجاد کند

اگر شما مشاهده کردید که فروشنده همیشه یک وسیله را بین خود و شما قرار می‌دهد و با شما صحبت می‌کند به او شک کنید. معمولا فروشندگانی که دروغ می‌گویند ارتباط چشمی مناسبی ندارند و از طرفی سعی می‌کنند در حالتی با شما صحبت کنند که یک مانع بین شما و آن‌ها باشد. این مانع ممکن است که هر چیزی باشد. به عنوان مثال ممکن است که یک مبل و یا یک میز را بین خود و شما به صورت مانع قرار دهند. البته توجه داشته باشید که هر شخصی که پشت میز با شما مذاکره می‌کند صرفا دروغگو نیست.

4.    اگر فروشنده‌ای برای فروش بیشتر دروغ بگوید معمولا دستانی بسیار فعال از خود نمایش می‌دهند.

زمانی که یک شخص به شما فروش می‌گوید، معمولا تمایل دارد که استرس و اضطراب خود را به نحوی پنهان کند. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار این است که با دستان خود بازی کند. به عنوان مثال با خودکار بازی کند. گوشی خود را مدام با دستان خود چک می‌کند و با گوشی نیز بازی می‌کند، اما روی صحبتش با شماست.

از طرفی زمانی که یک فروشنده دروغ می‌گوید معمولا حرکات ناگهانی دست دارد و زبان بدنش و دستش با هم هماهنگ نیستند. به عنوان مثال بی دلیل دستانش را در جیبش می‌کند، این موضوع معمولا برخلاف ادب است و یک فروشنده حرفه‌ای چنین کاری انجام نمی‌دهد.

5.    زبان بدن او عجیب است

اگر یک فروشنده بخواهد برای فروش بیشتر دروغ بگوید معمولا تلاش می‌کند که لبان خود را روی هم فشار دهد. این فروشنده این کار به صورت ناخودآگاه انجام می‌دهد. از طرفی به این نکته نیز توجه داشته باشید که یک فروشنده دروغگو معمولا تلاش می‌کند که آب دهان خود را محکم قورت دهد. شما با مطالعه زبان بدن به سادگی متوجه این تیک‌های عصبی خواهید شد. برای درک بهتر این بخش به شما توصیه می‌کنم که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « زبان بدن و نکات بسیار پر اهمیت که جایی نیست! » به صورت جامع و کامل استفاده کنید.

سخن پایانی

شما با مطالعه این مقاله به صورت جامع و کامل با یک فروشنده دروغگو آشنا شدید. اما بهتر است که به شما بگویم که اگر شما برای فروش بیشتر دروغ می‌گویید هزاران دلیل وجود دارد که این پول برای شما ارزشی نخواهد داشت و شما چند برابر آن را برای عادی سازی شرایط خرج خواهید کرد. از طرفی شما با مطالعه این مقاله نباید فکر کنید که فروشندگی برابر با دروغگویی است. بلکه افراد اندکی برای کسب اعتبار و فروش بیشتر دروغ می‌گویند.

در صورتی که شما در مورد هر بخش از مقاله ما سوالی داشتید و یا موضوعی را به درستی متوجه نشدید می‌توانید در بخش کامنت‌ها با مطرح کنید. از طرفی از قدیم گفتن که گفتن که فرد دروغگو بی حافظه است، اگر برای حافظه و حال خوب خود ارزش قائلین بهتر است که دروغ نگویید و روی صداقت خود کار کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *