هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ 👉🏻🤨

چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ 👉🏻🤨

دسته بندی : سئو
1402/02/15

معمولا اولین سوال هر تولید کننده محتوا از سئو کار این است که سبک تولید محتوای شما چگونه است؟ 🙄

چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ از کلمات کلیدی مکمل استفاده کنیم و یا خیر؟ و … . 😕

با مطالعه این مقاله پاسخ تمامی سوالات خود را به دست خواهید آورد. 🤨

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، 😍🖐🏻 ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در حوزه سئو داخلی. در این مقاله قرار است به بررسی یکی از مهمترین پرسش‌های سئو داخلی پاسخ دهیم. « چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ » اگر شما به دنبال یک پاسخ کوتاه و مختصر می‌باشید. 😕 بر اساس آموزه‌های وبمستران گوگل بهتر است که 3 تا 5 بار در هر محتوا کلمه کلیدی را تکرار کنید. 😑 خب پاسخ سوال خود را به دست آوردید، اما این مقاله ادامه دارد و قرار است که کلی نکته مهم را در آن بررسی کنیم. 🙄 چرا که  تکرار کلمه کلیدی در یک محتوا نشان دهنده، اعتبار مقاله نمی‌باشد. بلکه عوامل بسیار مهمتری وجود دارد که نشان دهنده کیفیت مقاله می‌باشد.

 به عنوان مثال برخی از مقالات 1000 کلمه می‌باشند و جزو نتایج صفر گوگل قرار می‌گیرند. اما برخی از مقالات در حدود 5000 کلمه می‌باشند، اما صفحه 3 و 4 گوگل می‌باشند. به نظر شما مشکل از کجاست؟ آن‌ها که حداقل تکرار کلمه کلیدی را رعایت کرده‌اند، پس چرا رتبه خوبی ندارند. آن‌ها حتی کیبورد استاف قوی داشته اند و بازهم نتایج مناسبی به دست نیاورده‌اند. برای پیدا کردن پاسخ این پرسش‌ها باید تا پایان همراه ما باشید. دقت داشته باشید که در دوره آموزش سئو برترآموز اولین و مهمترین نکته‌ای که در مورد آن آموزش می‌دهیم، بحث تولید محتوا می‌باشد. 🤔

با این که در دوره‌های آموزش سئو متفرقه در بیشترین صحبت در مورد کد نویسی و سئو تکنیکال و سئو خارجی می‌باشد. کاملا طبیعی هم است که افراد با استفاده از دوره‌های آموزشی متفرقه نتوانند وارد بازار کار شوند. به این خاطر که هدف و استراتژی برترآموز آموزش سئو کاربردی می‌باشد. در نتیجه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کلمه کلیدی چیست؟

برای پیدا کردن بهترین پاسخ برای سوال « چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ » باید درک درستی از مفهوم کلمه کلیدی باشید. کلمه کلیدی عباراتی توصیفی می‌باشند که مورد توجه مخاطبان می‌باشد. کلمات کلیدی ممکن است که در هر قالبی باشد. به عنوان مثال کلمات کلیدی شما یک کلمه باشد، مانند « سئو ». از طرفی ممکن است که کلمات کلیدی شما یک عبارت باشد، مانند « سئو چیست و از کجا باید آن را یاد بگیریم ». به این نکته توجه داشته باشید که کلمات کلیدی بر اساس جستجو مخاطبین معنی پیدا می‌کنند. در غیر این صورت ممکن است که به صورت تک کلمه‌ای جایگاهی نداشته باشند.

برخی از کلمات زمانی که با یک کلمه کلیدی دیگر ترکیب می‌شوند، تازه جایگاه به دست می‌آورند. به عنوان مثال کلمه کلیدی « خرید » یک کلمه کلیدی معمولی می‌باشد. اما زمانی که آن را با یک کلمه کلیدی دیگر مانند « خرید لپ تاپ و یا خرید موبایل » ترکیب می‌کنید، سختی آن به صورت قابل توجه افزایش پیدا می‌کند. اما زمانی که این کلمه کلیدی را طولانی‌تر کنید، سختی آن مجدد کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال « خرید موبایل نوکیا از پاساژ علاء‌الدین تهران » یک کلمه کلید با سختی کمتر از کلمه کلیدی قبل می‌باشد. فکر کنم تا حدودی منظور ما را از کلمه کلیدی درک کرده باشید.

کلمه کلیدی آن چیزی است که مخاطب برای سریعترین راه دستیابی به پرسش خود روی آن تمرکز می‌کند. با این حال شما باید به چند نکته بسیار مهم و کاربردی توجه داشته باشید. اولین و مهمترین نکته این است که انتخاب کلمه کلیدی در تعریف استراتژی سئو بسیار مهمتر است از سئوال « چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ »! به همین دلیل است که باید با توجه به نوع کلمه کلیدی و همچنین حوزه رقابتی آن به دیگر پارامترهای آن فکر کنید. سعی کنید که روی کلمات کلیدی و مفهوم آن نیز یک تسلط نسبی داشته باشید، در این صورت بازدهی شما افزایش پیدا خواهد کرد.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی را در کدام بخش محتوا استفاده کنیم؟

زمانی که به دنبال پاسخ سوال « چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ » می‌باشید. بهتر است که قبل از آن سوال کنید، کلمات کلیدی را در کدام بخش محتوا استفاده نماییم. شما باید کلمات کلیدی را به صورت گسترده در محتوای خود استفاده کنید. نباید تراکم کلمه کلیدی در یک بخش کم و در بخش دیگر بسیار زیاد باشد. البته متخصصین حوزه سئو معتقدند که تراکم کلمات کلیدی در ابتداء و انتهای مقاله به نسبت سایر بخش‌ها بهتر است که بیشتر باشد. از طرفی شما باید در دیگر بخش‌های محتوای خود نیز به صورت سازماندهی شده از کلمات کلیدی استفاده کنید. به عنوان مثال یوآست به شما پیشنهاد می‌دهد که از کلمات کلیدی خود در هدینگ‌ها استفاده کنید. این موضوع به این معنی است که گوگل برای کلمات کلیدی موجود در هدینگ‌ ارزش بیشتری قائل است.

اما نکته بسیار مهم آن این است که در این استراتژی زیاد روی نداشته باشید. به صورت نرمال بین 40 تا 45 درصد از هدینگ‌های شما اگر حاوی کلمات کلیدی شما باشد، مناسب است. از دیگر بخش‌هایی تکرار کلمات کلیدی می‌توانید بازدهی مناسبی به همراه داشته باشد. استفاده از کلمات کلیدی در متن جایگزین عکس‌ها می‌باشد. البته برخی از سئوکاران کلاه سیاه به صورت برچسب از این استراتژی استفاده می‌کنند. یعنی چند کلمه کلیدی را بدون اینکه در کنار هم معنای خاصی داشته باشد، در متن جایگزین عکس استفاده می‌کنند. باید به شما بگوییم که در گذشته این تکنیک جواب می‌داد. اما در حال حاضر به هیچ عنوان این تکنیک برای شما مناسب نخواهد بود.

یکی دیگر از بخش‌هایی که تکرار کلمه کلیدی می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا می‌باشد. البته شما باید توجه داشته بشاید که توضیحات متا محدود می‌باشد. شما باید به نحوی از آن استفاده کنید که مخاطب بتواند درک درستی از منظور شما داشته باشید. در این صورت بازدهی کلمات کلیدی هم برای شما افزایش خواهد یافت و هم برای موتورهای جستجو. به عنوان مثال در توضیحات « آموزش فتوشاپ » متا باید به حداکثر تعداد کاراکتر مجازی موبایلی مجاز توجه ویژه شود.

آیا در تکرار کلمات کلیدی خود به باید به نیم فاصله توجه داشته باشیم؟ « تاثیر نیم فاصله در سئو »

یکی از مهمترین نکاتی که شما باید به آن توجه داشته باشید، این است که در نیم فاصله موجود در کلمه کلیدی شما با حالت بدون نیم فاصله متفاوت است. به عنوان مثال زمانی که کلمه کلیدی شما « طرز تهیه قرمه سبزی » می‌باشد. این کلمه کلیدی با « طرز تهیه قرمه‌سبزی » بسیار متفاوت است. شاید برای شما این سوال مطرح شود که آیا کسی هم مانند گزینه حالت دوم این عبارت را جستجو می‌کند. باید به شما بگوییم بله! زمانی که کلمات کلیدی شما به دو صورت با نیم فاصله و بدون نیم فاصله جستجو می‌شوند. بهتر است که اولا تراکم کلمات کلیدی خود را افزایش دهید. دوما سعی کنید که از هر دو کلمات کلیدی به صور منظم استفاده نمایید.به عنوان مثال « آموزش وردپرس» و « آموزش ورد پرس » یکی از کلمات کلیدی است که در آن نیم فاصله شاید خیلی جایگاهی نداشته باشد.

اما زمانی که شما کلمه کلیدی را به دو صورت متفاوت جستجو می‌کنید. برای برخی از کاربران در صفحه اول نتایج متفاوت است. از طرف مقابل برای گروهی دیگر در صفحه مخاطبین متفاوت خواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از نیم فاصله نه تنها در کلمه  کلیدی، بلکه در کل محتوا به ارزش آن کمک می‌کند. به عنوان مثال « می شود » با « می‌شود » برای گوگل بسیار متفاوت است. حتی او در برخی از پیشنهادات خود از نیم فاصله استفاده می‌کند. شما به عنوان یک تولید کننده محتوا و یا به عنوان یک سئو کار باید همانطور که دنبال پاسخ سوال « چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ » می‌باشید. به نیم فاصله آن نیز توجه کافی داشته باشید.

نیم فاصله در گوگل بسیار با اهمیت است. چرا که علاوه بر زبان فارسی گوگل در زبان چینی، عربی و … نیز به نیم فاصله اهمیت می‌دهد. از طرفی استفاده از نیم فاصله در متن شما به خوانایی متن و همچنین کیفیت متن شما بسیار کمک خواهد کرد. در بخش‌های بعدی به اطلاعات بیشتری در مورد استفاده از نیم فاصله در محتوای سئو شده به شما خواهیم داد.

آیا تکرار کلمات کلیدی در محتوا مهم است و یا استفاده از کلمات کلیدی مشابه و مترادف

همانطور که می‌دانید، گوگل نیز علاوه بر الگوریتم‌های متفاوت برای درک محتوا از هوش مصنوعی نیز برای فهم محتوا استفاده می‌کند. این موضوع به این معنی است که گوگل درک مناسبی از نوع محتوای شما و همچنین کلمات کلیدی به کار رفته در آن دارد. به همین دلیل است که پیشنهاد وبمستران گوگل بر این است که همیشه از کلمات کلیدی مترادف و مشابه نیز در محتوای خود استفاده کنید. البته این موضوع نباید روی تراکم کلمه کلیدی اصلی تاثیر بگذارد. بنابراین زمانی که از متخصصین سئو در رابطه با « چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ » سوال می‌کنید. معمولا به شما می‌گویند تکرار کلمه کلیدی اصلی 3 تا 5 بار کفایت می‌کند. اما کلمات کلیدی مشابه و مترادف بهتر است که به صورت میانگین هر 300 تا 500 کلمه یکبار استفاده شوند.

 این موضوع به این است که شما باید روی کلمات کلیدی و همچنین استفاده از آن نیز تمرکز داشته باشید. البته در این بخش لازم به ذکر است که کلمات کلیدی هم خانواده نیز گاها همین کاربرد را خواهند داشت. به عنوان مثال زمانی که در کلمه کلیدی مقاله شما « آموزش اینستاگرام » می‌باشد. آموزش فوری اینستاگرام و همچنین آموزش رایگان اینستاگرام نیز از دیگر کلمات کلیدی می‌باشند که هم خانواده این کلمه کلیدی می‌باشند. البته نکته کنکوری آن در این است که گوگل تمامی این کلمات کلیدی هم خانواده را در بخش پیشنهادات خود به شما اعلام می‌کند.

 یک محتوا نویس حرفه‌ای معمولا زمانی که کلمه کلیدی برای تولید را محتوا دریافت کرد. این کلمه کلیدی را به صورت‌های مختلف در گوگل جستجو می‌کند. سپس تمامی نتایجی که گوگل به او پیشنهاد می‌دهد را دسته بندی می‌کند و در محتوای خود استفاده می‌نماید. باید به این نکته توجه داشته باشید که تراکم کلیدی برای شما زمانی مطرح است که کلمه کلیدی مکمل، کلمه کلیدی مشابه، کلمه کلیدی هم خانواده آن را نیز استفاده کرده باشید.

آیا تکرار کلمات کلیدی در محتوا مهم است و یا استفاده از کلمات کلیدی مشابه و مترادف

بررسی یک مثال کاربردی

 عنوان مثال شما یک مقاله 2000 کلمه‌ای نوشته‌اید و در آن 4 بار کلمه کلیدی اصلی خود را نوشته‌اید. گوگل نیز شما را در نتایج صفر گوگل قرار می‌دهد. اما دیگر مقاله‌ای با 5000 کلمه کلیدی نوشته است و تراکم کلمه کلیدی بالاتری دارد، اما در رتبه 4 می‌باشد. دلیل آن همین استفاده از کلمات کلیدی مشابه می‌باشد. البته به این نکته توجه داشته باشید که گوگل به اعتبار سایت و میزان بک لینک‌های دسته بندی سایت شما نیز نگاه می‌کند. اما نوع کلمه کلیدی و میزان رقابتی که روی آن صورت می‌پذیرد، به استراتژی‌های سئو کار شما بستگی دارد. البته با برخی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه می‌توان جایگاه محتوا را تغییر داد که در بخش‌های بعد به آن اشاراتی خواهیم داشت.

آیا تکرار کلمه کلیدی مهم تر است و یا سرمایه گذاری روی مفهوم محتوا؟

در پاسخ به سوال «چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟» برخی سئوکاران باتجربه به شما خواهند گفت که 3 تا 5 بار، اما به شرطی محتوای شما مفهومی و دست اول باشد. در رابطه با بخش دوم پاسخ این سوال می‌توان چندین و چند صفحه نکات کاربردی به شما به آموزش داد. اما برای درک بهتر این موضوع سعی می‌کنیم که با یک مثال کاربردی کمک به درک بهتر شما کنیم. زمانی که شما عبارت «آموزش زبان انگلیسی در خواب» را جستجو می‌کنید. بعد از سایت اول تا سوم 7 الی 8 سایت بعدی محتوای کاملا مشابه دارند. معمولا یک محتوای ثابت با ادبیاتی متفاوت بیان شده است. اگر شما به دنبال کسب جایگاه مناسب از گوگل می‌باشید، باید محتوای خود را به صورت غنی و دست اول تهیه کنید. در این صورت هوش مصنوعی گوگل نیز به شما کمک خواهد کرد.

یک سئو کار و یا تولید کننده محتوا به جای بررسی پاسخ سوال «چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟». باید به دنبال این باشد که چگونه می‌توانید محتوای خود را به صورت یونیک و دست اول تولید کند. منظور ما این است که محتوای خود را به نحوی سازماندهی نمایید که در مخاطب اطلاعات تازه و دست اول به دست آورد. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. به عنوان مثال در این مقاله ما می‌توانستیم مانند سایت‌های دیگر به شما یک محتوای ساده و معمولی تحویل دهیم و عبارت دیگران را با زبانی دیگر به شما منتقل کنیم. اما با یک استراتژی متفاوت سعی کردیم که اطلاعات مورد نیاز شما را به خط فکر مناسب به شما منتقل کنیم.

با این حال شما می‌توانید از یک استراتژی مناسب و جذاب دیگر نیز استفاده کنید. سعی کنید که خود را در جایگاه مخاطب قرار دهید. به این موضوع فکر کنید که مخاطبی که این کلمه کلیدی را جستجو کرده است. چرا به این سوال رسیده است. حال شما باید مانند یک روانکاو پاسخ سوال او را از جنبه‌های مختلف به او بدهید. در این صورت بازدهی شما به صورت قابل توجه افزایش پیدا خواهد کرد.

کنیبال چیست و چه ارتباطی به تکرار کلمات کلیدی دارد؟ « تخصصی ویژه طراحی استراتژی سئو »

یکی از چالش‌های سئوکاران کم تجربه در این است که مدت زمان زیادی برای سئو یک سایت صرف می‌کنند، اما به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا نمی‌کنند. آن‌ها کلمات کلیدی متفاوت را که به کلمه کلیدی اصلی مربوط است را انتخاب می‌کنند، اما آنگونه که باید و شاید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نمی‌کنند. به عنوان مثال فرض کنید که شما در حوزه خرید لباس زنانه به دنبال سئو یک سایت می‌باشد. خوب در این سایت شما دسته بندی‌های مختلفی خواهید داشت. از طرفی در هر دسته بندی نیز از یک کلمه کلیدی با ساختاری متفاوت استفاده می‌کنید. به عنوان مثال زمانی که شما در خرید لباس زنانه شومیز را به سایت خود اضافه می‌کنید، یک رشد قابل توجه به دست می‌آورید. اما زمانی که صفحه خرید لباس زنانه شومیز ترک را ایجاد می‌کنید، قدرت صفحه اول شما کاهش پیدا می‌کند.

به نظر شما علت این افت رتبه دسته بندی قبلی شما چیست؟ پاسخ آن بسیار ساده است! شما دچار کنیبال شدن و یا هم نوع خواری شده‌اید. اگر شما این کار را برای مدت زمان بیشتری ادامه دهید، سایت شما دچار خطای Duplicate Content نیز خواهد شد. به این نکته توجه داشته باشید که شما به عنوان یک سئو کار با تجربه به جای اینکه به دنبال پاسخ سوال « چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ » باشید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که صفحات سایت شما با یک کلمه کلیدی ثابت بالا نیاید. ممکن است که این اتفاق زمانی رخ دهد که شما در حال لانگ تیل کردن کلمه کلیدی اصلی خود می‌باشید. البته این موضوع چندین راه حل دارد که با توجه نوع استراتژی سئو شما می‌توان از آن استفاده کرد.

شما می‌توانید صفحات سایت خود را کنونیکال کنید. در این صورت صفحات سایت شما دچار کنیبال شدن و یا خطای Duplicate Content نخواهد شد. اگر در این رابطه اطلاعی ندارید. به شما پیشنهاد می‌دهم که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. و در آن بخش نیز از مقاله « تگ کنونیکال چیست؟ صفر تا صد تگ کنونیکال » به صورت کامل و جامع استفاده نمایید.

کنیبال چیست و چه ارتباطی به تکرار کلمات کلیدی دارد؟ « تخصصی ویژه طراحی استراتژی سئو »

آیا به جای تکرار کلمه کلیدی می‌توان از برچسب زدن استفاده کرد؟

در گذشته سئو کاران کلاه سیاه برای اینکه تکرار کلمات کلیدی بالا نداشته باشند. و یا اصلا برای یک بخش از تولید محتوا استفاده نکنند. صرفا با چند برچسب از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی هم خانواده آن یک صفحه را بالا میاوردند. این موضوع امروزه در سایت‌های دانلود فیلم نیز مشاهده می‌شود. اما باید به شما بگوییم که گوگل به صورت جدی با سایت‌هایی که برچسب گذاری به صورت اشتباه و افراطی استفاده می‌کنند، برخورد می‌کند. در نتیجه به جای این که روی برچسب گذاری تمرکز داشته باشید، پیشنهاد تیم تولید محتوای برترآموز بر این است که روی تولید محتوای یونیک و دست اول تمرکز کنید. البته شما می‌توانید با توجه استراتژی سئو خود از چند کلمه کلیدی به صورت محدود استفاده کنید. اما این که شما بخواهید صرفا تمام توان خود را روی برچسب گذار قرار دهید، اشتباه بزرگی خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل در مورد سوال « چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟ » با شما صحبت کردیم. در این مقاله تمام تلاش تیم تولید محتوای برترآموز بر این بود که سوال مورد نظر شما را به صورت دقیق بررسی کند. اگر شما به دنبال یک پاسخ سطحی بودید در همان مقدمه متن به آن اشاره شده بود. با این حال با توجه به این که این مقاله به صورت تخصصی در حوزه سئو و تولید محتوا نگارش شده است. ممکن است که برخی از بخش‌های آن برای شما گنگ و یا چالش بر انگیز باشد. در این صورت می‌توانید در بخش کامنت‌ها آن را با ما مطرح کنید. مشاورین سئو برترآموز در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما ثبت خواهند کرد.

به عنوان آخرین نکات بهتر است که چند توصیه بسیار مهم به شما همراهان داشته باشیم. اولین و مهمترین نکته در این است که امروزه کیبورد استاف « تکرار بالای کلمات کلیدی » برای شما بازدهی مناسبی در پی نخواهد داشت. به همین دلیل شما باید روی کیفیت محتوای خود به صورت ویژه کار کنید. از طرفی الگوریتم MUM  نیز درک گوگل نسبت به زبان‌های مختلف را به صورت ویژه افزایش داده است. به همین دلیل شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا محتوای خود را به صورت فنی درجه یک و دست اول تهیه کنید. پس از آن مشاهده می‌کنید که در مدت زمان کوتاهی چه رشد خیره کننده‌ای در انتظار شما خواهد بود.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *