سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
کارشناس و متخصص تولید محتوا

کارشناس تولید محتوا چه کار می کند؟ وظایف متخصص تولید محتوا + راهکارهای درآمدزایی

1400/08/07

کارشناس تولید محتوا کیست؟ محتوا قدرتمندترین و ارزان ترین راهی است که با استفاده از آن می توان کاربران زیادی را جذب کرده و سپس آن ها را با تبلیغ نویسی تبدیل به مشتری کرد. فکر می کنید دلیل موفقیت افسانه ای دیجی کالا چه بود؟ تولید محتوا مزیتی بود که دیجی کالا داشت و به همین دلیل تبدیل به کسب و کار اینترنتی شماره 1 ایران شده و جز برترین فروشگاه های اینترنتی منطقه و جهان قرار گرفت.

البته تولید محتوا باید استراتژیک و هدفمند باشد و محتوایی که نه دردی از کاربر دوا کند و نه سودی به کسب و کار ما برساند فایده ای ندارد. در این مطلب می خواهم در مورد موقعیت شغلی کارشناس و متخصص تولید محتوا صحبت کنم که ضمن پرستیژ کاری بالا و درآمد مناسب، مزیت های فوق العاده دیگری هم دارد. در ادامه با من همراه باشید.

کارشناس یا متخصص تولید محتوا کیست؟

کارشناس تولید محتوا که گاها به آن متخصص تولید محتوا نیز می گویند مسئولیت موارد مربوط به محتوا را انجام داده و آن ها را کنترل می کند. شاید در گذشته هایی نه چندان دور لازم نبود که شرکت ها و فروشنده ها استراتژی های آن چنانی بچینید، چون رقیبان زیادی وجود نداشتند که تولید محتوا انجام می دادند اما در حال حاضر اینطور نیست. رقبا زیاد شده اند و تنها چاره زنده ماندن کسب و کار انجام بازاریابی از طریق راه های ارزان است.

یکی از ارزان ترین و به صرفه ترین، و در عین حال قدرتمندترین تکنیک های جذب کاربران هدفمند، تولید محتوا است. وقتی که پای تولید محتوا وسط باشد، به یک کارشناس تولید محتوا نیز نیاز داریم و این موقعیت شغلی عالی، هر روز بیشتر از دیروز متقاضی دارد. پس اگر بخواهید که وارد این حرفه ای شوید و خوب کار کنید، احتمالا بی کار نمی مانید.

کارشناس تولید محتوا به تکنیک های دیجیتال مارکتینگ و روش های روانشناسانه جذب و تبدیل کاربر واقف است و مسیری را می پیماید که در نهایت محتوایی ارزشمند می سازد که سودی دوطرفه برای کاربر و کسب و کار ایجاد می کند. در واقع متخصص تولید محتوا فردی است که با توجه به استراتژی های خاص محتوایی می نویسد که به شرکت در جهت اهدافی که دارد کمک کند.

خیلی ها فکر می کنند که کارشناس تولید محتوا فقط این است که کارمندی بگیرند و محتوایی تولید شود. اما وقتی هزینه ای صرف می شود و وقتی گذاشته می شود باید تولید محتوای با استراتژی انجام داد که نهایت بازدهی را داشته باشد.

اهمیت کارشناس تولید کننده محتوا

نویسنده محتوا کسی است که در تولید محتوای نوشتاری مرتبط و جذاب برای وب سایت ها تخصص دارد. هر وب سایتی با در نظر گرفتن مخاطب هدف خاصی طراحی شده است و برای صحبت با آن مخاطب نیاز به محتوای خوب نوشته شده، آموزنده و به طور کلی با کیفیت دارد. به طور معمول، محتوایی که یک نویسنده محتوا تولید می کند حاوی کلمات کلیدی با هدف بهبود بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) یک وب سایت است.

کلمات کلیدی کلمات/عباراتی خاص و مرتبط با تجارت هستند که کاربران اینترنت ممکن است هنگام جستجوی خدمات یا محصولات خاص وارد کنند. با هدف قرار دادن این موارد، نویسندگان محتوا شانس اینکه افراد هنگام وارد کردن عبارات مرتبط در موتورهای جستجو، محتوای خود را پیدا کنند، به حداکثر می‌رسانند.

بازاریابی محتوا زمینه ای است که در زمان های اخیر به سرعت رشد کرده است و به همین دلیل نویسندگان محتوا تقاضای زیادی دارند. طبق گزارش CMI حدود 78 درصد از افزایش موفقیت بازاریابان محتوا در سال گذشته به تولید محتوای با کیفیت بالاتر نسبت داده شده است. و اکنون 47 درصد از بازاریابان محتوای خود را برون سپاری می کنند.

در ابتدایی ترین سطح خود، محتوا اطلاعات است. در وب، می تواند به اشکال مختلف باشد، از جمله:

  • پست های وبلاگ
  • صفحات وب
  • پست های رسانه های اجتماعی
  • محتوای ویدیویی/صوتی
  • کاغذهای سفید
  • اعلامیه های مطبوعاتی
  • بازاریابی ایمیلی

نویسندگان محتوا در محتوای نوشتاری تخصص دارند و یک نویسنده محتوا خوب مهارت نوشتن برای اکثر یا همه این رسانه های آنلاین را دارد. یک محتوای نویس خوب درک عمیقی از هدف نوع خاصی از محتوا برای تولید اثر با کیفیت بالا خواهد داشت.

محتوا نویسی چیست؟ 

نوشتن محتوا چیست؟ در حوزه دیجیتال مارکتینگ، نوشتن محتوا فرآیند تولید محتوا است که اغلب برای اهداف بازاریابی است. اگرچه ممکن است این تعریف را با مواردی مانند پست‌های وبلاگ و صفحات فرود وب‌سایت مرتبط کنید، اما می‌تواند شامل هر شکلی از محتوایی باشد که نیاز به برنامه‌ریزی، نوشتن و ویرایش دارد.

نویسندگان محتوا اغلب پست‌های وبلاگ و صفحات وب می‌نویسند، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی را می‌نویسند و حتی روی انتشارات مطبوعاتی و اسکریپت‌های ویدیویی یا صوتی کار می‌کنند. این یک زمینه متنوع است که حوزه های مختلف بازاریابی دیجیتال را در بر می گیرد.

کپی رایت در مقابل نوشتن محتوا 

تفاوت بین کپی رایتینگ و نوشتن محتوا بسته به اینکه از چه کسی بخواهید متفاوت است. اغلب، این دو رشته با هم همپوشانی دارند و بسیاری از نویسندگان هم به عنوان کپی رایتر و هم به عنوان نویسنده محتوا عمل می کنند. پس چه فرقی دارد؟

کپی رایترها معمولاً بر متقاعد کردن خوانندگان و فروش یک برند تمرکز می کنند. اغلب کوتاه است و در تبلیغات، محصولات، برچسب ها و انواع مشابه کپی بازاریابی ظاهر می شود. محتوا معمولاً طولانی تر است و بر اطلاع رسانی، آموزش یا سرگرم کردن خوانندگان تمرکز دارد.

متخصص تولید محتوا چه کارهایی انجام می دهد؟ وظایف کارشناس تولید محتوا

برخی از کارهایی که متخصص تولید محتوا انجام می دهد شامل موارد زیر هستند که در ادامه مطلب برخی از آن ها را مفصل تر توضیح می دهم.

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • نوشتن محتوایی کارآمد در جهت اهداف شرکت
  • سئو مطالب و همکاری با تیم سئو
  • روانشناسی محتوایی (منظور استفاده از تکنیک های بازاریابی محتوا و تبلیغ نویسی برای جذب کاربر است)
  • آنالیز داده ها و بهبود شرایط
  • کار با ابزارهای آنلاین و آفلاین تولید محتوای متنی و تصویری

مهارت هایی که یک کارشناس تولید محتوا لازم دارد چیست؟

نویسندگان محتوا باید همه کاره باشند. این مجموعه مهارت برای هرکسی که به دنبال ورود به این رشته است، می تواند دلهره آور به نظر برسد، اما تنها چیزی که برای استاد شدن در این ویژگی ها لازم است، تمرین فراوان است. برای موفقیت به عنوان یک نویسنده محتوا، باید حداقل مهارت های زیر را داشته باشید:

  • توانایی تحقیق سریع و موثر
  • تسلط قوی بر املا، دستور زبان و سبک
  • توانایی نوشتن سریع و پیوسته با ضرب الاجل های محدود
  • توانایی نوشتن با تن های مختلف صدا، در طیفی از موضوعات و در زمینه ها/ساختارهای مختلف

همچنین به متخصص شدن در زمینه های خاص، با دانش قوی از تخصص خود و داشتن خلاقیت برای ایجاد ایده در پرواز کمک می کند. بنابراین توانایی خالص نوشتن یک عامل کلیدی برای یک نویسنده محتوا است، اما به دور از تنها مهارت مورد نیاز برای موفقیت است. خلاقیت، دانش و توانایی کار سریع همه ضروری است.

در ادامه به مهارت هایی می پردازم که یک کارشناس تولید محتوا احتیاج دارد.

مهارت تایپ

شغل متخصص تولید محتوا، سراسر با تایپ سر و کار دارد و هرچه که تایپ سریع تری داشته باشید، سرعت عمل بیشتری هم دارید و کارتان راحت تر است. یک مورد تجربی این است که حتما سعی کنید تایپ ده انگشتی یاد بگیرید. چون بعضی از دوستان از جمله گذشته های خودم تایپ پرسرعتی دارند، اما ده انگشتی تایپ نمی کنند. در حالیکه تایپ ده انگشتی یک روش استاندارد جهانی برای تولید محتوا است.

تحقیق کلمات کلیدی

اولین وظیفه متخصص تولید محتوا این است که تحقیق کلمات کلیدی انجام بدهد. کارشناس تولید محتوا باید در مورد موضوعاتی تولید محتوا کند که منجر به کسب ترافیک بیشتر شود. فرض کنید یک سایت فروش بلیط قطار یک محتوا با این مضمون تولید کند:

“10 نکته درباره تاریخ قطارها” اما تولید این محتوا چه سودی برای آن کسب و کار دارد؟ تقریبا هیچ سودی ندارد.

اما اگر محتوایی با موضوع “چگونه یک سفر خوب با قطار داشته باشیم؟” تولید کند یک محتوای مفید و سودمند است. به چه شکل؟ کلمه ای مانند سفر با قطار سرچ دارد و به علاوه کاربرانی که جست و جو می کنند سفر با قطار، کاربرانی هدفمند هستند. اما کلمه ای مانند تاریخ قطارها جست و جو نمی شوند و حتی اگر جست و جو هم شوند کاربرانی که وارد سایت می شوند، هدفمند نیستند.

پس اولین مهارتی که یک متختصص تولید محتوا باید داشته باشد این است که کلماتی را پیدا کند که هم جست و جو داشته و ترافیکی را جذب سایت می کنند و هم کاربران جذب شده کاملا تارگت شده باشند.

نوشتن را بلد باشد

وقتی می گوییم متخصص تولید محتوا، یعنی کسی که نوشتن را خیلی خوب بلد است. نویسندگی دو بخش دارد:

  1. مهارت و خلاقیت های ذاتی و خدادادی
  2. مهارت و خلاقیت های اکتسابی

هر چند که مهارت های ذاتی و به نوعی شما برای چه کاری ساخته شده اید مهم است اما مهارت هایی که در طول فعالیت حرفه ای در صنعت تولید محتوا کسب می کنید مهم تر هستند. این طور نیست که برای تولید محتوا باید نابغه باشید. اگر مهارت های لازم که در این مقاله به آن ها می پردازیم را کسب کنید، خود به خود و در طول مسیر، تبدیل به یک کارشناس تولید محتوای عالی خواهید شد.

منظور از نویسندگی در تولید محتوا این نیست که از ادبیات خیلی شاخی استفاده کنید. اگر نویسنده ای باشید که شیوا و روان می نویسد، اتفاقا احتمال موفقیت بالاتر است. در شغل تولید محتوا شما باید چند اصول خاص را بلد باشید که در ادامه به چند مورد از آن ها می پردازم.

یک متخصص تولید محتوا چه ویژگی های نویسندگی دارد؟

مهم ترین ویژگی نوشتن در تولید محتوا این است که روان بنویسید. ساده و خوانا، و بهتر است که دایره لغات خود را بالا ببرید و هر از چندگاهی از ضرب المثل هایی مرتبط استفاده کنید. همچنین نباید شوخی کردن را فراموش کنید. محتوای بدون شوخی و شادطبعی، خیلی خشک است و یخ شکنی نمی کند. یعنی کاربر راحت نیست. اما اگر شوخی کنید، او کمی صمیمی تر می شود.

باید اولین پاراگراف را بسیار جذاب بنویسید. بعضی ها اول محتوا می نویسند با سلام امروز می خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم با ما همراه باشید. این خیلی درست نیست. چون مخاطب درگیر نمی شود، یک جورهایی به قلاب گیر نمی کند. بهتر است در اول پاراگرف اول، سوال بپرسید یا خیلی کوبنده شروع کنید.

مثل همیشه باز مثال می زنیم، فرض کنید که موضوع درباره طراحی سایت است. حالا دو مثال صحیح و غلط می زنم.

  • می خواهید میلیون ها تومان پول بیشتر دربیاورید؟ کسی از سود 300% نمی گذرد. این اتفاق با طراحی سایت صورت می گیرد. درست
  • طراحی سایت موضوع مقاله ماست. نادرست

همچنین باید از رنگ های مختلف در متن استفاده کنید و سعی کنید که عکس های جذابی در عکس قرار بدهید. در آخرین نکته هم باید بگویم که مطلبی که درباره آن می نویسید را خیلی واضح بیان کنید. به قولی مطلب را نباید چرخاند. کاربران در وب کاملا خسته و بی حوصله اند و دنبال لقمه آماده هستند.

اگر بخواهید که بیش از حد آن ها را دور بدهید سایت را می بندند و به سراغ یک سایت دیگر می روند. در دنیای امروزی، انتخاب های کاربر کم نیست و اگر شما خوب نباشید، خیلی های دیگر خوب هستند. پس بهترین کار این است که این مهارت های نویسندگی را خوب یاد بگیرید و اجرا کنید تا انتخاب اول و آخر کاربر شما باشید.

مهارت کار با ابزارهای مختلف

مهارت کار با ابزارهای مختلف را می توان مهارت یا مهارت هایی ضروری برای کارشناس تولید محتوا برشمرد. برای مثال متخصص تولید محتوا باید کار با وردپرس، نرم افزارهای مایکروسافت آفیس و نرم افزارهای خانواده ادوبی را به خوبی بلد باشد. مهارت کار با ابزارهای مختلف دو مزیت عمده دارد:

اول اینکه کارهای خود را راحت تر و بدون وابستگی به فرد خاص یا پرداخت هزینه ای انجام می دهد و دوم اینکه در مقابل سایر افرادی که به دنبال شغل کارشناس تولید محتوا هستند، مزیتی دارد که او را در وضعیت بهتری نسبت به آن ها قرار می دهد. در واقع مهارت های ثانویه کار با برخی ابزارها شما را در اولویت بیشتری برای استخدام قرار می دهد.

علاوه بر نرم افزارهای کامپیوتری بهتر است کار با نرم افزارهای ضروری گوشی مانند آموزش اینشات را نیز یاد بگیرید. چون نسبت به کامپیوتر و لپ تاپ بی نیاز می شوید و در مواقعی که لازم است و لپ تاپ و کامپیوتر در دسترس نیست، از آن ها استفاده کنید. به هر حال حمل یک گوشی از حمل لپ تاپ ساده تر است 🙂

مهارت جست و جو و تحقیقات

اگر متخصص تولید محتوا نتواند که جست و جو کند نمی توان به او متخصص تولید محتوا گفت. مهارت جست و جو به این معناست که کارشناس تولید محتوا بتواند رفرنس های محتوایی را به زبان انگلیسی یا سایر زبان ها پیدا کرده و با استناد به آن ها محتوای درستی ایجاد کند.

چون ممکن است حوزه کاری هر شرکت مختلف باشد. شرکتی در مورد تکنولوژی محتوا می خواهد و شرکتی دیگر در مورد مواد شیمیایی محتوا لازم دارد. به هر حال ما انسانیم و نمی توانیم همیشه در حال یادگیری باشیم تا بتوانیم در همه حوزه ها تولید محتوا کنیم. بلکه بهترین راه این است که با مهارت های تحقیقاتی بهترین منابع وبسایت های مرجع علمی و بیزینسی آن کسب و کار را پیدا کرد و سپس با الگوگیری از آن ها به تولید محتوای باکیفیت بپردازیم.

پس مهارت جست و جو مهارتی است که به عنوان متخصص تولید محتوا باید آن را بلد باشید. ممکن است همین الآن یک شرکت فروش مواد پلاستیکی به شما پیشنهاد همکاری بدهد. چند نفر از ما در مورد مواد پلاستیکی اطلاعات داریم؟ آیا اصلا یاد گرفتن و داشتن اطلاعاتی تخصصی در مورد پلاستیک در صورتیکه کار ما نیست کار درستی است؟ نه، چون همه اش اتلاف وقت است برای یادگیری علمی که به آن نیاز نداریم.

اما حالا به ما پیشنهاد همکاری در صنعت پلاستیک می شود. نداشتن اطلاعات تخصصی درباره این صنعت اشتباه است؟ باز هم نه. اما اگر مهارت سرچ و تحقیقات بالایی داشته باشیم می توانیم به راحتی اطلاعاتی تخصصی درباره حرفه پلاستیک پیدا کرده و در نتیجه محتوایی جذاب و کامل بنویسیم.

مهارت جست و جو تنها در موتورهای جست و جو نیست. بلکه همین که بتوانید در اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی اطلاعات مناسبی کسب کنید، شما دارای مهارت های سرچ بالایی هستید. البته این را هم در نظر داشته باشید که اصلی ترین راه تحقیقات ما استفاده از جستجوگرها خصوصا گوگل است.

مهارت بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا فرایندی است که ما کاربران سایت را به خود نزدیک تر کرده و آن ها را به یک صفحه فرود که برای ما سودمند است ارجاع می دهیم. مهارت بازاریابی محتوا مهم است چون باعث می شود که کاربران را تبدیل کنیم و آن ها را از حالت کاربر معمولی به افرادی که قصد دارند به ما سود برسانند تبدیل کنیم.

مهارت تبلیغ نویسی

تبلیغ نویسی مهارتی بسیار ضروری برای یک تولید کننده محتوا است. فرض کنید که با تولید محتوا کاربران را جذب و با بازاریابی محتوا، آن ها را تبدیل به کاربر بالقوه کردید که قصد دارند به شما سود برسانند. منظور از سودرسانی خرید مستقیم نیست، بلکه می تواند گرفتن یک ایمیل یا شماره تماس باشد. پس از آن لازم است که با مهارت تبلیغ نویسی آن ها را مجاب کنید که کاری انجام بدهند.

مثلا ایمیل خود را بدهند، اینستاگرام شما را فالو کنند، یک مسابقه انجام بدهند و … می توانید هم پیشنهاد فروش مستقیم بدهید، اما بهترین راهکار این است که ابتدا آن ها را آماده کرده و برای گام های بعدی بپزید. سپس در نهایت می توانید به آن ها بفروشید. مهارت تبلیغ نویسی باعث بهبود وضعیت کارآمدی و سودمندی تولید محتوا می شود و دانستن آن بسیار مهم است. در مقاله تبلیغ نویسی، به صورت مفصل درباره کپی رایتنیگ صحبت کرده ایم.

یک نکته کمی مهم

بهتر است که به صورت نیچ کار کنید. ممکن است که اگر یک کارشناس تولید محتوا در همه زمینه باشید، کار بیشتر باشد، اما اگر می خواهید به صورت تخصصی کار کنید بهتر است که یک یا دو، سه حوزه کاری خاص را انتخاب کرده و اختصاصا در آن زمینه ها محتوا تولید کنید. اینگونه پرستیژ بیشتری دارید و ضمنا نمونه کارهای منسجم بیشتری دارید و فرایند کاریابی هم اگر بلد باشید که چه می کنید سخت نیست.

متخصص تولید محتوا

برای تبدیل شدن به کارشناس محتوا چه باید کرد؟

اینهمه نوشتیم و نوشتیم و حالا می خواهیم یک نقشه راه بچینیم که برای تبدیل شدن به کارشناس و متخصص تولید محتوا باید چه مسیری را بپیمایید.

  1. بهتر است مهارت هایی که درباره آن ها صحبت کردیم را به خوبی یاد بگیرید. وقتی که نوشتن را + مهارت های ثانویه یاد بگیرید احتمال موفقیت و استخدام شما بالاتر است.
  2. در سایت های انتشار محتوا شروع به فعالیت کنید یا یک سایت شخصی ایجاد کنید و حتما دو آیتم رزومه و نمونه کارها را به آن اضافه کنید. اگر در ابتدای کار هستید و هیچ نمونه کاری ندارید اصلا نگران نباشید. چند محتوای دلی هزار تا دو هزار کلمه در مورد چند موضوع مختلف بنویسید و حتما آن ها را در سایت خود یا سایت های اشتراک محتوا قرار دهید تا به لحاظ سئو، شناخته شوند و کسی محتوای شما را به عنوان نمونه کار خودش ارائه ندهد.
  3. پس از آن بهتر است به یک تیم محتوا یا سئو بپیوندید و کمی تخصص و تجربه کسب کنید و با کار تیمی آشنا شوید.
  4. در مرحله آخر می توانید با روش هایی که در بخش روش های کسب درآمد از کارشناسی تولید محتوا صحبت می کنیم، فعالیت حرفه ای خود را شروع کرده و درآمدزایی کنید.

درآمد متخصص تولید محتوا چقدر است؟

درآمد متخصص تولید محتوا در سطح جهانی بیش از 30 هزار دلار سالیانه برای آماتورها و بیش از 80 هزار دلار سالیانه برای یک کارشناس باتجربه و کاربلد است. اما در ایران وضعیت درآمدی متخصصان تولید محتوا به شیوه کاری که انجام می دهند و تخصص و تجربه ای که دارند بستگی دارد.

ممکن است متخصص تولید محتوایی باشد که در اینستاگرام آموزش تولید محتوا ارائه می کند و درآمد ماهیانه اش بیش از 20 میلیون تومان باشد و ممکن است هم در یک شرکت با حقوق ماهی 5 میلیون یا کمتر مشغول به کار شود. به صورت میانگین بین 3 تا 20 میلیون تومان چیری قابل دستیابی و رایج است.

روش های کسب درآمد از متخصص تولید محتوا

شما به عنوان فردی که متخصص محتوا هستید، موقعیت های شغلی بسیار زیادی دارید. در این بخش به موضوع درآمدزایی از تولید محتوا می پردازیم.

استخدام

هر کسب و کار اینترنتی که شروع به کار می کند نیاز به کارشناس تولید محتوا دارد. یعنی هر سایت دستکم به یک متخصص تولید محتوا نیاز دارد اما اگر این را نیز در نظر بگیریم که برخی از آن ها تولید محتوا نمی کنند یا قصد دارند خودشان تولید محتوا کنند تعداد کمتر می شود، اما هنوز هم قابل توجه است.

فکر کنید چند وب سایت وجود دارد که در بدترین شرایط ممکن 40 یا 50% آن ها قصد استخدام کارشناس تولید محتوا داشته باشند. باز هم عدد کمی در نمیاید. کافی است تا آگهی های تبلیغاتی در سایت ها و شبکه های اجتماعی را بررسی کنید. روزانه شرکت های زیادی به لیست اضافه می شود که همه آن ها متقاضی کارشناس تولید محتوا هستند. اگر بتوانید خوب کار کنید بیکار نمی مانید. ممکن است که اوایل درآمد کمتری کسب کنید، اما یواش یواش بهتر هم می شود.

فریلنسری

فریلنسری کار مناسبی برای افرادی از جمله معلولین، بانوان خانه دار و همه افراد است که دو کانال مهم جذب پروژه دارد.

  1. سایت های فریلنسری ایرانی و خارجی
  2. شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

سایت های فریلنسری ایرانی و خارجی زیادی وجود دارند که می توانید به عنوان فریلنسر کارشناس تولید محتوا در آن ها مشغول به کار شوید و پروژه بگیرید. البته فعالیت در سایت های فریلنسری ایرانی سخت نیست و فقط نیازمند یک ثبت نام ساده و شروع کار است.

اما فعالیت در سایت های فریلنسری خارجی به دلیل تحریم ها و سختگیری هایی که صورت می گیرد سخت است، اما می شود که با انجام کارهایی در این سایت ها هم مشغول به کار شد و مهارت اصلی که علاوه بر سایر مهارت ها باید بلد باشید، دانستن زبان انگلیسی در سطح مناسب است که بتوانید از عهده تولید محتوا به زبان انگلیسی بربیایید. اما نکته اصلی این است که درآمد دلاری دارید و درآمدی که کسب می کنید گاها تا چند برابر درآمدی است که در ایران عایدتان می شود.

مورد بعدی که کانال مهمی برای فریلنسری است شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مختلف است. بهتر است که در شبکه های اجتماعی افراد و شرکت های مختلف که حوزه کاریشان کسب و کار اینترنتی است را پیدا کرده و آن ها را دنبال کنید. بعضی از آن ها هر از چندگاهی استخدامی دارند و می توانید با ارسال رزومه برای ایشان مشغول به کار شوید.

همچنین در پیام رسان هایی مانند واتساپ و تلگرام و خصوصا تلگرام عضو گروه های بزرگ تولید محتوا و سئو شوید. در آن جا نیز پیشنهادات زیادی برای استخدام کارشناس و متخصص تولید محتوا ارسال می شود که بعضی از آن ها به پروژه تبدیل می شوند.

برای خودتان کار کنید

یکی از ایده های جذاب کسب درآمد از حرفه کارشناس تولید محتوا این است که برای خودتان کار کنید. شما که تولید محتوای جذاب و هدفمند را خوب بلدید و به طبع می توانید کاربران هدفمند زیادی را جذب کنید. پس می توانید برای خودتان سایت بزنید و تولید محتوا کنید. یا می توانید در سایت هایی مانند ویرگول فعالیت کنید.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به صورت افیلیت مارکتینگ با شرکت های معتبر و فروشنده های دیگر فعالیت کنید. مثلا سایت دیجی کالا بخش افیلیت مارکتینگ دارد که می توانید در آن ثبت نام کرده و محصولات آن را پروموت کرده و بابت هر فروش پورسانت بگیرید.

اگر می خواهید برای خودتان کار کنید نگران این نباشید که من محصول یا سرویسی برای ارائه ندارم. شما محتوا تولید کنید، کاربر جذب کنید، وقتی که مخاطبان زیادی داشته باشید به هر فروشنده ای پیشنهاد بدهید، احتمال قبول پیشنهاد همکاری بالاست.

یکی از ایده ها این است که خودتان یک تیم تولید محتوا بسازید و سرپرستی تیم را بر عهده بگیرید و یک سایت تولید محتوا هم راه اندازی کنید و با سئو پروژه های تولید محتوا بگیرید. البته این حوزه کمی سخت است اما اگر بتوانید در رتبه های برتر قرار بگیرید به صورت روزانه پروژه های زیادی دریافت می کنید.

فعالیت های آموزشی

آموزش کار پولسازی است. وقتی ما دانش و تخصصی داریم چرا بگذاریم گوشه مغرمان اصطلاحا زنگ بزند؟ چرا از آن پول بیشتری درنیاریم؟ پس فعالیت به عنوان مدرس تولید محتوا می تواند یک ایده خوب باشد. بهترین راه این است که بدون هیچ هزینه ای پیج اینستاگرام بزنید و پس از 2، 3 ماه فعالیت مداوم و حرفه ای، از دوره آموزشی خود رونمایی کنید و با ساخت یک کمپین فروش، دوره آموزشی خود را به فروش برسانید.

به علاوه می توانید در سایت هایی که به مدرسان اجازه می دهد که با تدریس یا برگزاری وبینار، کسب درآمد کنند همکاری کنید. بعضی از مدرسان مطرح هستند که اگر رزومه خوبی داشته باشید اجازه خواهند داد در سایت آن ها یا همراه آن ها تدریس کنید که هم درآمد خوب دارد و هم برندینگ می کنید. چون در کنار مدرس مطرحی همکاری می کنید.

همکاری با سئوکاران به صورت تیمی و پروژه ای

یکی از ضروری ترین لازمه های سئو تولید محتواست. پس هر پروژه سئویی نیاز به کارشناس تولید محتوا دارد. تیم های سئو زیادی فعالیت می کنند که هر کدام از آن ها ممکن است که قصد داشته باشند چند صفحه مختلف را سئو کنند که هر یک از آن صفحه ها نیاز به تولید محتوا داشته باشند پس اگر شما بتوانید در یک تیم سئو مشغول به کار شوید، همیشه پروژه دارید.

بعضی از شرکت ها و تیم های سئو، کلا با یک فرد یا تیم محتوایی خاص صحبت می کنند. می توانید به سئوکاران مطرح یا خوب اما ناشناخته پیام دهید و به آن ها پیشنهاد همکاری بدهید. در اینستاگرام سئوکاران زیادی وجود دارند که پروژه سئو انجام می دهند و همانطور که گفتیم به محتوا نیاز دارند. پس می توانید با آن ها به عنوان متخصص تولید محتوا کار کنید.

مشاوره تولید محتوا

اگر یک مشاور تولید محتوای حرفه ای باشید می توانید به کسب و کارهای دیگر، مشاوره تولید محتوا بدهید. می توانید این سرویس را در سایت خود ارائه بدهید. یعنی ابتدا با سئو به جذب کاربر بپردازید و سپس خدمات مشاوره تولید محتوا را به مخاطبان ارائه دهید.

همچنین می توانید در اینستاگرام نیز به عنوان مشاور تولید محتوا فعالیت کنید. خیلی مهم است که اهمیت اینستاگرام را دستکم نگیرید. می توانید با تولید پست های باکیفیت کاربران را جذب کنید و سپس خدمات مشاوره تولید محتوا ارائه کنید. ما در این صفحه در مورد آموزش اینستاگرام صحبت کرده ایم.

اگر روزانه 2 مشاوره داشته باشید که بابت هر کدام بین 100 تا 300 هزار تومان دریافت کنید می توانید روزانه بین 200 تا 600 هزار تومان درآمد داشته باشید. حتی اگر وضعیت را بدبینانه تر هم نگاه کنیم، درآمد نسبتا مناسبی عایدتان خواهد شد و نکته خوب این است که فعالیت در اینستاگرام را می توان به عنوان شغل دوم و پاره وقت انجام داد.

نتیجه گیری و پایان

در این مطلب تمامی مطالبی که به موقعیت شغلی کارشناس و متخصص تولید محتوا مربوط است بیان شد و سعی کردیم که محتوایی کامل و جامع در مورد این موضوع ارائه دهیم تا به آن به عنوان یک نقشه راه کارآمد نگاه کنید و در نهایت تبدیل به متخصص تولید محتوا شوید. اگر نظری دارید، در بخش کامنت ها منتظرتان هستیم.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.