هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
کار تیمی چیست؟

کار تیمی چیست؟ مزایا، نکات و آموزش کار تیمی در سال 1401

دسته بندی : کسب و کار - موفقیت
1400/12/09

اگرچه ما برای تبدیل شدن به موجودات اجتماعی با اهداف و نیازهایی به دنیا آمده‌ایم که دلالت بر همزیستی دارد، اما یادگیری نحوه انجام کار گروهی برای بیشتر افراد دشوار است.

برای کمک به درک بهتر این فرآیند حیاتی برای یک سازمان، در این مقاله به شما خواهیم گفت که از چه چیزی تشکیل شده و مزایای اصلی آن چیست.

کار تیمی چیست؟

طبق توضیحات سایت BusinessDictionary.com، کار تیمی عبارت است از «فرایند کار مشترک با گروهی از افراد به منظور دستیابی به یک هدف. کار تیمی اغلب بخش مهمی از یک تجارت است، زیرا بیشتر مواقع لازم است همکاران به خوبی با یکدیگر همکاری کنند و در هر شرایطی بهترین تلاش خود را بکنند. کار تیمی به این معنی است که افراد سعی می کنند با استفاده از مهارت های فردی خود و ارائه بازخورد سازنده، علی رغم هر گونه درگیری شخصی بین افراد، همکاری کنند.

کار گروهی از خودگذشتگی است. روی هدف نهایی تمرکز می کند. کار گروهی بر این مفهوم است که کل بزرگتر از مجموع اجزای آن است. این ایده کلاسیک “یک به علاوه یک برابر است با سه” است. شخصیت ها و مجموعه مهارت ها متفاوت است که می تواند درگیری شخصی ایجاد کند. با این حال، هنگامی که کل تیم بر انجام کار بزرگ تمرکز می کند، تفاوت های اعضای تیم به نقاط قوت تبدیل می شود و اهداف برآورده می شوند و حتی از آنها فراتر می رود.

کار تیمی از نیاز به بهبود عملکرد، نگرش ها و وفاداری گروه کاری ناشی می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که گروهی از افراد سعی می‌کنند با استفاده از مهارت‌های خود و ارائه بازخورد سازنده فراتر از هر تعارضی که ممکن است در سطح شخصی یا بین افراد ایجاد شود، همکاری کنند.

کار گروهی حس وفاداری، امنیت و عزت نفس را تقویت می کند که نیازهای فردی اعضا را برآورده می کند، به تعلق آنها ارزش می دهد و روابط مثبت درون و بیرون تیم را حفظ می کند.

این یک سبک زندگی جدید است که سایر همکاران و حتی خانواده را درگیر می کند.

برای دستیابی به کار گروهی چه چیزی لازم است؟

برای دستیابی به کار تیمی واقعی، که بر جو سازمانی تأثیر می گذارد، باید ویژگی های خاصی داشته باشیم، عمدتاً نگرشی، یعنی:

  • ایده های جدید را به اشتراک بگذارید و راه حل ارائه دهید.
  • نظرات، اطلاعات و حقایق مرتبط را ارائه دهید.
  • هماهنگی و همکاری در فعالیت های کلیه اعضا.
  • یکدلی؛ درک دیگری؛ از ایده هایی غیر از ایده های خودمان حمایت کنیم. بهترین به نظرات دیگران علاقه مند شده و آنها را توسعه دهید.

تفاوت کار گروهی و کار گروهی

هنگام کار در یک گروه ، افراد دور هم جمع می شوند تا یک پروژه خاص را انجام دهند. محصول نهایی مهم است، اما نه فرآیند. وظایف توزیع می شوند و مشارکت اندکی در تصمیم گیری جمعی وجود دارد.

نقشی که هر یک در توسعه هدف نهایی ایفا می کند درک نشده است. افرادی که در برنامه‌ریزی هدف(ها) دخالت نمی‌کنند، افرادی که در یک گروه به جای تیم کار می‌کنند، در درجه اول بر بهره‌وری خود تمرکز می‌کنند تا وظایف محول شده را انجام دهند.

اگر اهداف شخصی با تیم سازمانی ناسازگار باشد، همکاری کاهش می یابد، اطلاعات پنهان می شود و مشارکت کاهش می یابد.

از سوی دیگر، زمانی که به کار گروهی دست می‌یابیم ، اتحاد علایق و اهداف باعث ایجاد انسجام یا جذابیت نسبت به تیم می‌شود و درگیری‌ها را کاهش می‌دهد. در صورت بروز، رفتار مثبتی با آنها صورت می‌گیرد، با ارتباطات خوب و فرصتی برای هر یک از اعضای تیم برای مشارکت در تصمیم‌گیری.

مزایای کار گروهی چیست؟

از جمله مزایای کار تیمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت های همزیستی روزانه را به اشتراک بگذارید و اهداف پیشنهادی سازمان را توسعه دهید.
  • درباره علایق مشترک صحبت کنید، استراتژی‌ها، روش‌ها، رویه‌ها و تکنیک‌ها را برای دستیابی به اهدافی که در شرکت با هم نگه داشته شده‌اند ترکیب کنید.
  • احساس تعلق به نقشی را که کارکنان برای دستیابی به اهدافی که به ایجاد آنها کمک می کنند به انجام آن متعهد می شوند، افزایش دهید.
  • وجود افرادی که برای دستیابی به اهداف مشترک سازماندهی می کنند، عاملی حیاتی در این اتحادیه است که منافع و اهداف شخصی با اهداف تیم و در نتیجه سازمان سازگار است.
  • با اتحاد منافع تیمی، رفتارهایی حاصل می شود که آن را به عنوان یک سیستم اجتماعی حفظ می کند که به دنبال اجتناب از رویارویی ها و تعارضات عاطفی است، و به نفع روابط بین فردی و مشارکت در کار طولانی مدت است.

اهمیت آن چیست؟

تغییرات مداوم و رقابتی در بازار می تواند شرکت ها را به موقعیت های شدید سوق دهد. نیاز به انجام کارهای بیشتر با کمتر و داشتن تیم هایی متشکل از کارکنان کمتر، واجد شرایط بیشتر و با سطوح بالاتر مسئولیت یک چالش واقعی است.

برخورداری از بهترین منابع انسانی و هدایت آنها به سمت دستیابی به اهداف جهانی از چالش های اساسی است که موفقیت یک سازمان را تعیین می کند.

در این مرحله، ما باید کار تیمی را به عنوان فلسفه عملکرد سازمانی، به عنوان اولین پاسخ به چالش بهره وری در نظر بگیریم.

روحیه همکاری را تقویت کنید و افراد را در چارچوب اهداف شرکت شناسایی کنید. دستیابی به اتحاد مشترک علایق و تلاش ها، همکاری و استفاده از مهارت ها، استعدادها، آموزش ها و تجربیات اعضای تیم.

محیطی با صداقت، احترام و دانش در مورد گوش دادن به دیگران ایجاد کنید، که پایه های اساسی برای کار به عنوان پایه ای برای موفقیت یا شکست سازمان هستند.

برای توسعه موثر این چالش ها یا چالش ها، توجه به محیط کاری غالب در سازمان که چیزی جز محیطی نیست که کار روزانه ما در آن تحقق می یابد، ضروری است.

کیفیت کار تیمی به طور مستقیم بر رضایت کارکنان و در نتیجه بهره وری آنها تأثیر می گذارد. این میزان انگیزه، مسئولیت و تعهد آنها را تعیین می کند.

چگونه کار تیمی را تقویت کنیم

انگیزه ارائه شده به کارگران ما برای ایجاد یک روحیه تیمی در خانواده و زندگی کاری خود در کسب مهارت های آنها برای غلبه بر مشکلات، سازماندهی خود و حفظ ابتکارات ظاهر می شود.

این مهارت ها به آنها امکان می دهد منابع را مدیریت و به دست آورند، مزایای کار گروهی را بدانند و برای کسب بهترین نتایج، احساس مسئولیت شخصی، جمعی و اجتماعی داشته باشند.

سازمان باید بخشی از این رشد شخصی باشد و دستاوردهای فردی و تیمی را با فعالیت‌های خاصی که مستلزم علاقه و نشان دادن هر یک از آنهاست همراهی کند و تلاش خود را در موارد زیر به کار گیرد:

  • ایده های ارائه شده را تشویق کنید، بپذیرید و موافقت خود را نشان دهید.
  • استانداردهای عملکرد فعلی که باید توسط تیم به دست آید یا برای ارزیابی فرآیند استفاده شود.
  • موثرترین و قابل اجراترین ایده های اعضای تیم را شناسایی کنید و اجازه تحقق آنها را بدهید.
  • به دنبال هماهنگی و هدایت اختلافات تیم، به دنبال آشتی دادن اختلافات.
  • از مشارکت همه و نه فقط جسورترین ها حمایت کنید.

یک سازمان متعهد بر مزایای کار تیمی تمرکز می کند و به عنوان بخشی از استراتژی تیم سازی خود به دنبال موفقیت اعضای خود است.

شرکت باید با تشویق همگان به بیان نظرات، نقطه نظرات و مخالفت های خود و طرح شک و تردید، اعتماد ایجاد کند و احساس قوی جامعه و تعلق ایجاد کند.

به این ترتیب، ما راه دستیابی به عملکرد کار گروهی موثر در سازمان خود را آماده خواهیم کرد و انگیزه رشد شخصی و حرفه ای مهارت های اساسی لازم برای دستیابی به نتایج را فراهم خواهیم کرد.

کار تیمی بر چه چیزی بنا شده است؟

وقتی افراد با هم همکاری می کنند، برای رسیدن به یک هدف مشترک با هم کار می کنند. بنابراین، اساس کار تیمی یک هدف مشترک است. اگر هر یک از اعضای تیم برنامه متفاوتی داشته باشد، همکاری دشوار خواهد بود و تولید کار استثنایی و دستیابی به اهداف بسیار دشوارتر خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که تیم شما برای کار با یکدیگر و همکاری موثر با تعیین دقیق اهداف به طور منظم تنظیم شده است. جلسات مکرر با هر یک از اعضای تیم داشته باشید تا مطمئن شوید که آنها اهداف تیم شما را درک کرده و با آنها مطابقت دارند. اگر یکی از اعضای تیم تلاش می کند تا خود را با اهداف تیم شما هماهنگ کند، دلیل آن را بیابید. تمام تلاش خود را برای حل تضاد منافع و تعیین اهداف متفاوت انجام دهید. اگر یک کارمند خاص به طور مداوم در تلاش برای رسیدن به هدف مشترک تیم باشد، ممکن است زمان جدایی فرا رسیده باشد.

درک اهمیت کار تیمی در محل کار

چرا کار گروهی در محل کار بسیار مهم است؟

بحث بسیار کمی در مورد اهمیت کار تیمی و همکاری در کار وجود دارد. به نظر می رسد اکثریت قریب به اتفاق می دانند که کار با یکدیگر در دنیای تجارت امروز کاملاً حیاتی است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که تقریباً از هر 4 کارفرما، 3 نفر کار تیمی و همکاری را “بسیار مهم” می دانند. رهبران نه تنها اهمیت کار گروهی را درک می کنند، بلکه می دانند که چرا این کار بسیار مهم است. به نظر می رسد که آنها درک می کنند که نتایج یک ابتکار تا حد زیادی به عملکرد یک تیم با هم بستگی دارد. 97 درصد از مدیران، کارمندان و مربیان شرکت معتقدند فقدان همسویی در یک تیم مستقیماً بر نتیجه یک کار یا پروژه تأثیر می گذارد.

این واقعیت که اکثر رهبران اهمیت همکاری و کار گروهی را درک می کنند، دلگرم کننده است، زیرا این درک برای موفقیت یک سازمان حیاتی است. با ظهور فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، دنیای تجارت تقریباً دائماً در حال تغییر است، شرکت‌ها برای بقای خود نیاز به همکاری دارند. همانطور که تیم ها با هم کار می کنند تا تجربیات و دانش خود را به اشتراک بگذارند، می توانند به راه حل های استراتژیک و خلاقانه برسند. هر کارمندی مهارت‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی را به میز ارائه می‌کند و دیدگاه‌های متعدد به شرکت‌ها کمک می‌کند تا رویکردهای استراتژیک برای نوآوری مستمر در دنیای پرشتاب امروزی پیدا کنند.

اگرچه بیشتر افراد اهمیت کار گروهی را درک می کنند، اما هنوز یک مشکل آشکار وجود دارد که گریبانگیر بسیاری از سازمان ها می شود – در واقع به عنوان یک تیم کار می کنند. متأسفانه، اگرچه درک وجود دارد، برنامه اغلب وجود ندارد. ما به شما نکاتی در مورد اینکه چگونه می توانید همکاری را در شرکت خود تقویت کنید تا بتوانید بهتر به اهداف خود برسید، به شما می دهیم.

ایجاد یک محیط کار مشارکتی

با وجود شخصیت های مختلف در هر تیمی در محل کار، پرورش کار تیمی می تواند یک چالش واقعی باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، با این حال، اگر اعضای تیم همه بتوانند روی یک هدف مشترک تمرکز کنند، تفاوت ها می توانند به نقاط قوت تبدیل شوند. چگونه محیطی ایجاد می کنید که در آن امکان پذیر باشد؟ دیو متسون، مدیر عامل و رئیس Sandler Training، بینش بسیار خوبی دارد. او چندین نکته برای تقویت کار تیمی ارائه می دهد. در این مقاله، شش مورد از آنها را برجسته می کنیم و تجزیه و تحلیل خود را در مورد هر یک ارائه می دهیم.

راه هایی برای تقویت کار تیمی

1. اعضای تیم خود را بشناسید

رهبران تیم، بیش از هر چیز، باید این وظیفه را بر عهده بگیرند که با هر یک از اعضای تیم خود دوست شوند. جلسات منظم انفرادی می تواند به این امر کمک کند، اما بسیاری از شناختن افراد از حضور در کنار او و نشان دادن اهمیت دادن به شما با گوش دادن و اشتراک گذاری در مکالمات روزمره ناشی می شود. همانطور که رهبران بیشتر اعضای تیم خود را می شناسند و درک می کنند، می توانند به آنها در درک اهداف تیم کمک کنند. اعضای تیم نیز باید تشویق شوند تا یکدیگر را بشناسند. هر چه تیم گرایش ها، مهارت ها، شخصیت ها و سبک های کاری یکدیگر را بهتر درک کند، همکاری بهتری خواهد داشت.

2. توافق بر سر یک ماموریت تیمی

به یاد داشته باشید که چگونه یک هدف مشترک اساس کار تیمی است؟ رهبران باید تیم را در درک نقش های فردی و مأموریت کلی تیم راهنمایی کنند، اما بازخورد و پیشنهادات همیشه باید مورد استقبال قرار گیرد. برای تعیین اهداف و تعریف واضح مسئولیت های فردی جلسه ای برگزار کنید و تماشا کنید که تیم شروع به همکاری می کند.

3. ترویج اشتراک گذاری

از آنجایی که هر شخصیتی متفاوت است، برخی از اعضای تیم ممکن است به طور طبیعی پر سر و صداتر از دیگران باشند. به دنبال کسانی باشید که زیاد صحبت نمی کنند و نظر آنها را در مورد پروژه ها بپرسید. اغلب، افراد ساکت‌تر بهترین بازخوردها و ایده‌ها را دارند. اگر شما به عنوان یک رهبر اغلب افکار، بازخوردها و ایده ها را به اشتراک بگذارید، کل تیم شما در انجام این کار احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.

4. نقشه اهداف و جدول زمانی

هیچ کس نباید تعجب کند که اهداف و نقاط عطف چیست و چه زمانی وظایف خاص باید تکمیل شود. آنها را کاملاً واضح بیان کنید و زمان کمتری را برای توضیح دادن صرف کنید تا تیم شما بتواند زمان بیشتری را برای کار مشترک صرف کند.

5. اطمینان از ارتباطات شفاف

بنابراین بسیاری از مسائل صرفاً از ارتباط نادرست ناشی می شود. برقراری ارتباط موثر و کارآمد را هدف قرار دهید. همانطور که شما به خوبی ارتباط برقرار می کنید، دیگران یاد می گیرند که از شما الگو بگیرند. هر بار که یک تکلیف را مطرح می کنید، با پرسیدن اینکه آیا سؤالی وجود دارد، مطمئن شوید که کاملاً درک شده است.

6. ایجاد رابطه تیمی در خارج از دفتر

گاهی اوقات حضور در دفتر باعث ایجاد فشار برای عملکرد می شود و به کارمندان اجازه نمی دهد کاملاً خود را ابراز کنند. گردهمایی های غیررسمی خارج از محل کار را تسهیل کنید تا اعضای تیم نظر خود را بیان کنند. برگزاری مهمانی های کوچک می تواند باعث اتحاد و تیم سازی شود و طبیعتاً شخصیت ها را آشکار کند. این حتی ممکن است به شما کمک کند تا استراتژی جوایزی را بسازید که به بهترین وجه با تیم شما مطابقت دارد.

ما به این موضوع پرداخته‌ایم  که  کار تیمی چیست،  چرا  مهم است و  چگونه  می‌توانید آن را در سازمان خود تقویت کنید. اکنون زمان آن رسیده است که بر روی تعریف تعریف کار تیمی خود کار کنید. ساختن پایه‌ای که بر اساس آن همکاری و کار تیمی می‌تواند شکوفا شود، زمان می‌برد، اما زمانی که این پایه ایجاد شد، بهره‌وری افزایش می‌یابد و مشارکت و رضایت کلی کارکنان افزایش می‌یابد. صبور باشید، وقت خود را صرف کنید و از فرآیند ایجاد یک محیط مشارکتی بیشتر در شرکت خود لذت ببرید. هرچه زودتر شروع کنید، زودتر نتایج مثبت را خواهید دید.

نتیجه

همانطور که می بینید، کار گروهی برای اهداف یک کسب و کار حیاتی است. برای دستیابی به موفقیت، لازم است یک محیط کاری خوب فراهم شود که در آن کارکنان بتوانند به صورت فردی و جمعی به روشی بهینه رشد کنند.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *