
سایتهای بسیار زیادی به دلیلی بی توجهی به کنیبالیزیشن یا cannibalize صفحات خود کسب رتبه را تجربه نمیکنند.
با مطالعه این پست آموزشی به صورت جامع و کامل با کنیبالیزیشن یا cannibalize آشنا خواهید شد.
درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جالب در حوزه سئو. یکی از جذابترین نکاتی که در دوره آموزش سئو برترآموز مورد نقد و بررسی قرار میگیرد، کنیبالیزیشن یا cannibalize است. با توجه به این که سایتهای بسیار زیادی در این باره نقص دارند و نمیتوانند برنامه ریزی درستی انجام دهند، تصمیم گرفتیم که یکبار برای همیشه کنیبالیزیشن یا cannibalize مورد نقد و بررسی قرار دهیم. معمولا سایتهای فروشگاهی به نسبت سایر گروهها بیشتر در معرض کنیبالیزیشن میباشند. چرا که محصولات مشابه زیادی دارند که در یک دسته بندی واحد قرار دارد. گاه با کد کردن برخی از آن ها فکر میکنند که از کنیبالیزیشن شدن در امان هستند. در صورتی که اشتباه فکر میکنند.
کنیبالیزیشن یا cannibalize یک قاعده ساختاری است که به رقابت صفحات یک سایت با یک دیگر اشاره دارد. فرض کنید که شما یک سایت آموزش وردپرس دارید و در آن خدمات سئو نیز به فروش میرسانید. در سایت خود یک فروشگاه فعال قرار دادهاید و به فروش افزونه وردپرسی نیز مشغول میباشید. ممکن است برای افزایش سرعت وردپرسی چندین افزونه با صفحات مجزا داشته باشید. حال اگر دو یا سه صفحه با عبارت « افزایش سرعت سایت وردپرسی » داشته باشید و در هر یک نیز ابزاری مجزا با نامی نزدیک به هم داشته باشید، پدیده کنیبالیزیشن رخ داده است. چرا که صفحات شما برای کسب رتبه روی این کلمه کلیدی با یک دیگر رقابت سختی دارند.
مفهوم کنیبالیزیشن اندکی سخت است و نیاز به درک مفهوم کلمه کلیدی و کانسپت محتوایی دارد. البته گاها کلمات کلیدی و یا محصولات شما نزدیک به هم است و به لحاظ معنایی متفاوت میباشند. اما در گوگل رتبه مناسبی را کسب نمیکنند. این موضوع فقط و فقط به یک دلیل است و آن هم درک گوگل از این عبارت میباشد. برای گوگل « افزونه افزایش سرعت وردپرس » با « بهینه سازی سرعت سایت وردپرسی با افزونه ایکس » یک کانسپت دارد. به نوعی میتوان گفت صفحاتی که به دنبال ارائه خدماتی مشترک میباشند و در مورد یک موضوع خاص نیز با یکدیگر رقابت میکنند، باعث کاهش رتبه و از دست دادن جایگاه خودشان روی کلمات کلیدی میشوند. حتی با تبلیغات نیز نمیتوانند روی این صفحات به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنند.
در این بخش قصد داریم رایج ترین حالات کنیبالیزیشن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. قبل از بررسی این موارد لازم است که لیست صفحات زامبی خود را به دست آورید. چرا که این صفحات خود در بررسیهای شما اختلال ایجاد میکنند و گاها در لیست کلمات کلیدی یکسان نمایش داده نمیشوند. در صورتی که در مورد صفحات زامبی اطلاعات کافی ندارید، به شما پیشنهاد میدهیم که از پست آموزشی « صفحات زامبی چیست » استفاده نمایید. به همین علت است که قبل از بررسی کانسپت صفحات یک سئوکار تکنیکال، لیست صفحاتی که عملکرد مناسبی ندارند را مورد نقد و بررسی قرار خواهد داد و سپس به دنبال صفحات سالم و با رتبه نامناسب میباشند.
معمولا سایتهای فروشگاهی بیش از دیگران در این دام گرفتار میشوند، چرا که محصولات مشابه دارند و این محصولات روی یک سری ثابت از کلمات کلیدی رقابت میکنند. به عنوان مثال اگر شما چند مدل بشقاب با ظاهری متفاوت اما نام و مشخصاتی یکسان دارید، باید یک محصول را به عنوان محصول هدف انتخاب کنید و دیگر صفحات را روی آن کنونیکال نمایید. البته در مورد تگ کنونیکال در بخشهای بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد. برخی مواقع در وبلاگ یک سایت چنین حالتی رخ میدهد و تولید کنندگان محتوا نیز متوجه آن نمیشوند.
به عنوان مثال قرار است که در مورد یک محصول خاص با مشخصاتی ویژه صحبت شود. حال شما چندین مقاله با یک مفهوم واحد داشته باشید، خود میتواند باعث کنیبالیزیشن گردد. به همین دلیل است که افراد برای نقد و بررسی یک محصول از یک صفحه اختصاصی و با تعداد کلمات بالا استفاده میکنند. گاها سئوکاران کم تجربه با تقسیم بندی نامناسب کلمات کلیدی برای صفحات مختلف خود موجب تشدید چنین حالتی میشوند. در صورتی که تقویم محتوایی دارید، حتما کلمات جدید باید بر اساس استراتژی مناسبی در سایت بارگذاری و پیگیری شود. استراتژی که تمامی صفحات قبلی را مورد نقد و بررسی قرار داده باشد و سپس اقدام به طراحی کلمات جدید کند.
برخی از سئوکاران فکر میکنند که مفاهیم تکراری فقط و فقط در بخش متن قرار دارد. اما این تفکر اشتباه است و میتواند برای شما چالش برانگیز باشد. اگر برای صفحات خود از مفاهیم متفاوتی استفاده کنید، اما توضیحات یکسان قرار دهید برای هدف جذب مخاطب بیشتر به صورت جدی دچار چالش میشوید. به عنوان مثال اگر در توضیحات متا، تمامی محصولات خود را با عبارت « ارزان، ارسال رایگان به سراسر نقاط کشور، جشنواره تخفیفی برند ایکس و … » قرار دهید، گوگل درک مناسبی از صفحات شما پیدا نخواهد کرد و دچار کنیبالیزیشن خواهید شد.
از طرفی برخی از سئوکاران تکنیکال برای از بین بردن چنین چالشی اقدام به استفاده از اسکیما مارک آپ میکنند تا گوگل درک بهتری از صفحات داشته باشد. این تکنیک ممکن است که در اوایل مسیر برای شما جذاب باشد، اما با اضافه شدن تعداد صفحات عملکرد این استراتژی دچار تضعیف خواهد شد. چرا که گوگل متوجه یک قاعده تکراری میشود. در صورتی که اطلاعات کافی در مورد اسکیما مارک آپ ندارید. به شما پیشنهاد میکنیم که از طریق بخش وبلاگ سایت برترآموز اقدام به بررسی پست آموزشی « اسکیما چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟ » نمایید. در این صورت میتوانید با استفاده از یک استراتژی مناسب به نتیجه جذاب دست پیدا کنید.
فرض کنید که در سایت خود چندین دسته بندی نزدیک به هم و متفاوت دارید. حال برای اینکه دست بندی ها را مدیریت نمایید، لازم است که در هر یک محتوایی قرار دهید. برخی از افراد صرفا از عناوینی برای صفحات خالی استفاده میکنند تا صفحات دسته بندی آن ها خالی نباشد. انجام چنین کاری موجب کنیبالیزه شدن صفحات دسته بندی خواهد شد. برخی از افراد نیز از همین استراتژی اشتباه استفاده میکنند و در این شرایط اقدام به پر کردن صفحات مختلف محصول با یک دیگر خواهند کرد. چنین استراتژیهایی ممکن است روی نرخ ایندکس شما نیز تاثیر منفی بگذارد. به صورت کلی صفحاتی که اقدام به ارائه یک مفهوم با ادبیاتی مختلف میکنند، امری اشتباه و چالش برانگیز است.
فرض کنید که با استفاده از ابزارهای سئو و بررسی صفحات خود به یک لیست جامع از این صفحات دست پیدا کردید. در ادامه شما چند استراتژی برای سازماندهی چنین صفحاتی خواهید داشت که بررسی میکنیم. به یاد داشته باشید که همیشه خود شما هم به عنوان یک ناظر بیرونی صفحات دیگر سایت خود را چک کنید و همه چیز را به سرچ کنسول و یا Moz نسپارید.
گاهی مواقع افراد در مقابله با چنین صفحاتی اقدام به تولید محتوای متفاوت با کلمات کلیدی جدید میکنند. دقت کنید که این صفحات باید به نحوی محتوای جدید به دست آورند که ساختار اطلاعات سایت دچار چالش نشود. به عنوان مثال اگر در صفحه هدف خود در مورد آموزش فتوشاپ صحبت میکنید، نمیتوانید محتوای آن را به یک باره تغییر دهید و در مورد آشپزی تولید محتوا انجام دهید. ساختار محتوایی شما باید اندکی تغییر کند و این سیگنال را به گوگل بدهد که با بهینه سازی محتوا و افزایش کیفیت آن ساختار صفحه اصلاح شده است.
هنگام بهینه سازی جدید خود حتما از توضیحات متا و همچنین اسکیما مارک آپ مناسب نیز استفاده نمایید. به هر اندازه که صفحه جدید را دقیقتر به گوگل معرفی کنید، بازدهی به مراتب بهتری خواهید داشت. نکته بعدی که در بهینه سازی محتوای یک صفحه باید مد نظر قرار دهید، استفاده محتوای بصری مانند تصاویر و بنرهای متفاوت است. به هر اندازه که محتوای شما جذابتر باشد، نتیجه نهایی بهتر خواهد بود و حتی رتبه سایت شما بهینه خواهد شد.
برخی مواقع شما متوجه میشوید و که وجود یا عدم وجود این صفحه تغییری در نتیجه نهایی سایت ایجاد نمیکند. به همین دلیل بهتر است که این صفحات را برای همیشه پاک کنید. در این صورت سایت نیز سبکتر خواهد شود و نتیجه بهتری در نرخ خزش سایت خواهید داشت. دقت کنید که پس از حذف صفحه نقشه سایت را اصلاح کنید و لینک سازیهای داخلی ثبت شده را اصلاح کنید. در صورتی که صفحه حذف شود و ساختار سایت اصلاح نشود، خود باعث به وجود آمدن چالشی جدید خواهد بود که در بخشهای بعدی به صورت کامل و جامع مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.
برخی مواقع شما برای صفحات خود از استراتژی ریدارکت کردن استفاده میکند. اما نحوه انجام چنین استراتژی بسیار مهم است و نمیتوانید بی محابا صفحات را ریدایرکت کنید. در این صورت بهتر است که از یک قاعده اصولی پیروی کنید. هدایت کاربران باید به صورت پیوسته با برنامه ریزی انجام شود. از طرفی مخاطب را به صفحهای منتقل کنید که کلمات کلیدی و همچنین مفاهیم بیش 70 درصد با یک دیگر در ارتباط باشد.
معمولا سئوکاران با تجربه برای جلوگیری از کنیبالیزیشن مجدد صفحات، به صورت جامع و کامل لیست صفحات را مورد نقد و بررسی قرار میدهند. در صورتی که محصول جدید اضافه شود و در لیست محصولات مشترک قرار گیرد به صورت حذف و یا کنونیکال میشود. کنونیکال کردن یکی از تکنیکهای موفق سئوکاران برای صفحات با محتوای یکسان است. در کنونیکال کردن سئوکار اجازه دسترسی موتورهای جستجو به آن را خواهند گرفت. در صورتی که گوگل به یک محصول دسترسی نداشته باشد، شما به سادگی میتوانید محصولات با مشخصاتی یکسان در صفحه مورد نظر خود منتشر کنید، بدون این که مشکل و یا چالشی وجود داشته باشد.
البته استراتژیهای کنونیکال کردن بسیار متفاوت است و به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنیم که از بخش وبلاگ برترآموز استفاده نمایید و با جستجو کلمه « کنونیکال » به مقالات مرتبط دست پیدا کنید. تمامی این مقالات مهم است و پیشنهاد ما این است که همه را مطالعه نمایید.
یکی از روشهایی که برای از بین بردن کنیبالیزیشن صفحات استفاده میکنند، حذف یک صفحه و استفاده از محتوای همان صفحه پاک شده در صفحهی رقیب خود میباشد. فرض کنید که دو صفحه با موضوع آموزش سئو فنی و آموزش سئو تکنیکال دارید. مادامی که آموزش سئو فنی را پاک میکنید تمامی محتوای این بخش را به صفحه آموزش سئو تکنیکال منتقل خواهید کرد. البته دقت کنید که محتوای این صفحات به هیچ وجه تکراری نباشد و یک موضوع چند بار توضیح دادهنشود. در پایان متن صفحه را یکبار بخوانید و در صورت لزوم ویراستاری ادبی نیز انجام دهید.
در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد کنیبالیزیشن یا همزاد خواری صحبت کردیم، در صورتی که سوال و یا چالشی دارید، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در پایان لازم است که یک جمع بندی کلی از نکات مطرح شده در این پست آموزشی خدمت شما عزیزان ارائه نماییم. به صورت کلی کنیبالیزهشدن یا همزاد خواری به حالتی گفته میشود، که دو یا چند صفحه روی کلمهای خاص با یک دیگر رقابت کنند. اگر محتوای شما داری یک مفهوم مشترک باشد به احتمال زیاد درگیر کنیبالیزه شده خواهد شد. حتما لازم نیست که کلمات کلیدی و یا توضیحات متا شما در ورد یک موضوع خاص باشد تا در این دام گرفتار شوید.
ابزارهای سئو تکنیکال در پیدا کردن صفحات با چنین چالشی بسیار مناسب خواهند بود. اما اگر خود سئوکار اندکی زمان صرف کند و از طریق نقشه سایت و لینک سازی داخلی لیست این صفحات را به دست آورد، اطمینان بالاتری خواهد داشت. آسیب به اعتبار یک سایت به دلیل کنیبالیزیشن امری سادهای نیست که به سادگی بتوانید آن را از گوگل حذف کنید، در نتیجه بهتر است که از همان ابتداء به صورت اصولی تمامی این موارد را بررسی نمایید.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران