گوگل آنالیتیکس چیست؟
به عبارت ساده، گوگل آنالیتیکس یک ابزار ردیابی رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود و به شما نشان می دهد که بازدیدکنندگان چگونه از وب سایت شما استفاده می کنند. به عنوان مثال، فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه تجارت الکترونیک هستید و می خواهید بدانید چه تعداد کاربر از وب سایت شما بازدید می کنند. با کمک گوگل آنالیتیکس، میتوانید دقیقاً تعداد بازدیدکنندگان فروشگاه خود، از کجا میآیند، از چه دستگاهی استفاده میکنند و موارد دیگر را مشاهده کنید.
گوگل آنالیتیکس چه کاری انجام می دهد؟
Google Analytics اطلاعاتی در مورد رفتار کاربر ارائه می دهد که می تواند برای کسب و کار شما حیاتی باشد. دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید از Google Analytics استفاده کنید. در اینجا برخی از مزایای آن آورده شده است:
- عملکرد وب سایت خود را اندازه گیری کنید
- ببینید آیا تلاش های بازاریابی شما جواب می دهد یا خیر
- کدام نوع محتوا را ایجاد کنید یا محصولاتی را در وب سایت خود فهرست کنید
- کاربران را به بخش های مختلف (مانند سن، جنسیت، کشور، دستگاه و غیره) تقسیم کنید.
- صفحات وب سایت را برای افزایش تبدیل بهینه کنید
چگونه از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟
استفاده از Google Analytics ممکن است کار دشواری به نظر برسد، اما به ما در برترآموز اعتماد کنید، اینطور نیست. ما شما را در هر مرحله راهنمایی خواهیم کرد.
یک حساب Google Analytics ایجاد کنید و یک کد ردیابی اضافه کنید
اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک حساب Google Analytics ایجاد کنید و یک کد رهگیری وب سایت خود را اضافه کنید. برای شروع می توانید راهنمای آسان ما را در مورد راه اندازی حساب Google Analytics و نحوه افزودن آن به وب سایت وردپرس خود دنبال کنید. بنابراین، کد رهگیری چیست؟ این کدی است که از طریق آن گوگل آنالیتیکس می داند که باید بازدیدکنندگان وب سایت شما و هر اقدامی را که انجام می دهند ردیابی کند. این از یک زبان برنامه نویسی به نام جاوا اسکریپت تشکیل شده است و چیزی شبیه به این است:
شما نیازی به درک محتوای کد ندارید، اما ممکن است دوست داشته باشید که بدانید همه اینها چگونه کار می کند. هنگامی که کاربری از وب سایت شما بازدید می کند، Google Analytics یک کوکی در مرورگر کاربر می گذارد. کوکی ها فایل های کوچکی هستند که حاوی اطلاعاتی درباره فعالیت های کاربر هستند. با استفاده از این کوکی ها، گوگل آنالیتیکس می داند که کاربر در وب سایت شما چگونه رفتار می کند و سپس این اطلاعات را جمع آوری می کند تا گزارش های مختلف را به شما نشان دهد.
استفاده از گزارش های گوگل آنالیتیکس
هنگامی که یک حساب کاربری ایجاد کردید و کد رهگیری را اضافه کردید، وقت آن است که ببینید با Google Analytics چه کاری می توانید انجام دهید. با شروع، به صفحه اصلی Google Analytics خواهید رسید. این به شما یک نمای کلی از نحوه عملکرد وب سایت شما می دهد. به عنوان مثال، می توانید ببینید:
- کاربران: تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شما (در 7 روز گذشته)
- جلسات: تعداد تعاملات یک بازدیدکننده با وب سایت شما در یک بازه زمانی (معمولاً 30 دقیقه) مانند مشاهده یک صفحه، کلیک کردن بر روی پیوند یا خرید یک محصول
- نرخ پرش: تعداد بازدیدکنندگانی که بدون انجام یک تعامل، دکمه برگشت را زده یا وب سایت شما را بسته اند (از طریق یک فرمول محاسبه می شود )
- مدت زمان جلسه: میانگین زمانی که یک بازدیدکننده در وب سایت می گذراند
- کاربران فعال در حال حاضر: چند کاربر فعال در حال حاضر در وب سایت شما فعال هستند
در پانل سمت چپ، گزینههایی برای گزارشهای مختلف خواهید دید. هر یک از این گزارش ها به شما می گوید که چگونه یک کاربر با وب سایت شما تعامل و رفتار می کند.
پنج گزینه گزارش دهی را در Google Analytics خواهید دید:
- به موقع
- حضار
- تحصیل
- رفتار – اخلاق
- تبدیل ها
بیایید نگاهی به هر یک از این گزارش ها بیندازیم، آنچه را که آنها ردیابی می کنند و چگونه می توانید از آنها استفاده کنید.
گزارش بلادرنگ
گزارش بلادرنگ تعداد کاربران وب سایت شما را در حال حاضر نشان می دهد. اینجا جایی است که می روید تا فعالیت های بلادرنگ را در وب سایت خود ببینید. در بخش نمای کلی، میتوانید صفحات فعال برتر وبسایت خود، تعداد بازدیدکنندگان این صفحات را بهطور همزمان و کشوری که از آنها آمدهاند را مشاهده کنید.
گزارشهای بیدرنگ برای اندازهگیری عملکرد کمپین اخیری که اجرا میکنید، مانند فروش، هدیه رایگان یا تبلیغ محتوا در رسانههای اجتماعی، عالی هستند. گزارش مرور کلی تمام اطلاعات مهم را نشان می دهد. اما میتوانید از گزینههای بیشتری مانند منابع ترافیک، محتوا، رویداد و مکان استفاده کنید تا جزئیات بیشتری درباره عملکرد بلادرنگ وبسایت خود به دست آورید.
گزارش مخاطب
گزارش مخاطبان در گوگل آنالیتیکس ترافیک وب سایت شما را تجزیه می کند. اگر می خواهید از سن بازدیدکنندگان خود یا دستگاهی که برای مشاهده وب سایت شما استفاده می کنند مطلع شوید، می توانید به بخش مخاطبان مراجعه کنید.
همانطور که در پنل سمت چپ مشاهده می کنید، گزارش های بیشتری در زیر گزارش مخاطبان در Google Analytics وجود دارد. خواندن بیشتر این گزارشها آسان است و میتوانید براساس نیاز خود از دادهها استفاده کنید. به عنوان مثال، میتوانید از گزارش دموگرافیک برای بررسی سن و جنسیت بازدیدکنندگان خود استفاده کنید و اگر گزارش Geo را انتخاب کنید، کشورهایی را که بیشترین ترافیک را هدایت می کنند به شما نشان می دهد. به این ترتیب، می توانید محصولات خود را سفارشی کنید، محتوا ایجاد کنید و صفحات فرود خود را برای بازدیدکنندگان از مناطق مختلف بهینه کنید.
گزارش مهم دیگری که می توانید از آن استفاده کنید موبایل در قسمت مخاطبین است. به شما نشان می دهد که بازدیدکنندگان شما از کدام دستگاه برای مشاهده وب سایت شما استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر تعداد بازدیدکنندگان از دستگاه های تلفن همراه بیشتر از دسکتاپ باشد، باید مطمئن شوید که وب سایت شما برای تلفن همراه بهینه شده است (برای موبایل پاسخگو است).
گزارش کسب
همانطور که با Google Analytics شروع به کار می کنید، گزارش های Acquisition بسیار مفید هستند. به شما می گوید که چگونه ترافیک به وب سایت شما می رسد. گوگل آنالیتیکس ترافیک وب شما را به چهار دسته تقسیم می کند:
- جستجوی ارگانیک: ترافیکی است که از موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ می آید
- مستقیم: این ترافیکی است که وقتی شخصی URL وب سایت شما را تایپ می کند، وب سایت شما را از طریق یک نشانک باز می کند یا زمانی که Google نمی تواند منبع ترافیک را تشخیص دهد وارد می شود.
- ارجاع: ترافیکی است که از هر منبعی غیر از موتورهای جستجو، مانند پیوند در یک وب سایت دیگر یا یک ویدیوی YouTube می آید.
- اجتماعی: این ترافیکی است که از پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک یا توییتر وارد می شود
اگر جزئیات بیشتری میخواهید، میتوانید در گزارش Acquisition برای یافتن منابع ترافیک عمیقتر شوید. به عنوان مثال، اگر می خواهید بدانید کدام موتور جستجو بیشترین ترافیک را به ارمغان می آورد، Acquisition >> All Traffic >> Source/Medium را انتخاب کنید. دقیقاً نشان می دهد که چه تعداد بازدیدکننده از کدام موتور جستجو آمده اند.
به طور مشابه، می توانید از Referrals استفاده کنید تا بفهمید کدام منابع ارجاع ترافیک زیادی را به ارمغان می آورد. بنابراین همانطور که می بینید، با استفاده از گزارش های کسب، می توانید منابع ترافیک وب سایت خود را بیابید و بخش های مختلف ایجاد کنید. با این اطلاعات، میدانید که زمان و پول خود را کجا سرمایهگذاری کنید. به عنوان مثال، اگر ترافیک ارگانیک ندارید، باید بیشتر روی فعالیت بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تمرکز کنید. حتی میتوانید سرچ کنسول گوگل و حساب Google Ads خود را با Google Analytics ادغام کنید. هر دو گزارش را می توان در بخش Acquisition یافت.
گزارش رفتار
هنگامی که می خواهید بدانید بازدیدکنندگان شما در وب سایت شما چه می کنند، باید به گزارش رفتار در گوگل آنالیتیکس نگاه کنید. در نمای کلی خود، یک عکس فوری سریع از رفتار بازدیدکنندگان به شما نشان می دهد:
- بازدید از صفحه: تعداد کل صفحات مشاهده شده توسط بازدیدکنندگان شما
- بازدید از صفحه منحصر به فرد: زمانی که یک کاربر فردی حداقل یک بار صفحه خاصی را در وب سایت شما مشاهده کرده است
- میانگین زمان در صفحه: میانگین زمانی است که یک بازدیدکننده برای مشاهده یک صفحه وب در وب سایت شما صرف می کند.
- نرخ پرش: درصد بازدیدکنندگانی که تنها یک صفحه را مشاهده میکنند و با تعامل با آن، آن را ترک میکنند
- درصد خروج: به شما می گوید هر چند وقت یکبار بازدیدکنندگان از صفحه وب سایت شما (یا مجموعه ای از صفحات) خارج می شوند.
علاوه بر این معیارها، می توانید صفحات وب سایت خود را با عملکرد برتر نیز مشاهده کنید.
شما می توانید یک قدم فراتر رفته و با مشاهده گزارش جریان رفتار، از رفتار کاربر خود مطلع شوید. تصویر کاملی از سفر بازدیدکننده به شما می دهد. شما می توانید صفحه ای را ببینید که بازدیدکننده شما از آنجا وارد وب سایت می شود و از کجا خارج می شود.
در مرحله بعد، می توانید گزارش محتوای سایت را مشاهده کنید تا ببینید انواع مختلف محتوا یا صفحات چگونه عمل می کنند. گزارش های بیشتری در این بخش وجود دارد. فرض کنید می خواهید ببینید بازدیدکنندگان شما با صفحات برتر شما چگونه رفتار می کنند. سپس باید گزارش همه صفحات را مشاهده کنید. همچنین می توانید با استفاده از گزارش صفحات فرود ببینید کدام صفحات فرود نسبت به بقیه عملکرد بهتری دارند. به شما نشان میدهد که یک فرود چقدر ترافیک ایجاد میکند (اکتساب)، چقدر زمان یک بازدیدکننده در صفحه (رفتار) صرف میکند و نرخ تبدیل صفحه فرود (تبدیلها) چگونه است.
با استفاده از گزارش خروج از صفحه، میتوانید صفحهای را که بازدیدکنندگان بیشتر از آن خارج میشوند، مشاهده کنید. گزارش مهم دیگری که ممکن است بخواهید به عنوان یک مبتدی Google Analytics بررسی کنید مربوط به رویدادها است. این گزارش برای ردیابی کلیک دکمه ها، پیوندهای خارجی، ویدیوها و سایر تعاملات کاربر است. فرض کنید پنج کتاب الکترونیکی در وب سایت خود دارید. برای اینکه ببینید کدام کتاب الکترونیکی بیشتر دانلود میشود، میتوانید به رفتار >> رویدادها >> رویدادهای برتر بروید و متوجه شوید. به این ترتیب می توانید کتاب های الکترونیکی مشابه ایجاد کنید یا بقیه را بهینه کنید تا کلیک یا دانلود بیشتری داشته باشند.
گزارش تبدیل
در نهایت، به آخرین گزارش Conversion میرسیم. همانطور که از نام آن پیداست، به شما می گوید که نرخ تبدیل وب سایت شما چگونه است.
نرخ تبدیل چیست؟
نرخ تبدیل به سادگی هر فعالیتی است که توسط یک بازدیدکننده انجام شود. این می تواند دانلود یک ویدیو، خرید یک محصول یا اشتراک در خبرنامه شما باشد تا تعداد افراد لیست ایمیل خود را افزایش دهید. برای اینکه بفهمید گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند، دو گزارشی که ممکن است برای شما مفید باشد، به شما ارائه می دهیم، اهداف و تجارت الکترونیک.
در بخش اهداف، می توانید به نمای کلی بروید و کل اهداف تکمیل شده را در وب سایت خود مشاهده کنید، مانند بازدیدکنندگانی که کلاه می خرند. همچنین مکانی را به شما نشان می دهد که در آن اهداف بیشتر تکمیل می شوند. و اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، بخش تجارت الکترونیک برای شما مهم است. عملکرد محصول، عملکرد فروش، اندازه سفارش و زمان خرید را نشان می دهد. همه این معیارها می توانند به شما در بهبود فروشگاه آنلاین و افزایش تبدیل کمک کنند.
نظرات کاربران